Treinverkeer Amsterdam ligt plat.



Toon eerste bericht

183 reacties

Reputatie 7
Badge +3

En een volgende trein op Bijlmer Arena gaat gek doen met de GPS. Maar hé, ze zijn nog wel op Bijlmer Arena gekomen. Trein heeft eerst een half uur stil gestaan vlak voor Breukelen en is daarna voorzichtig met max 40 km/u doorgereden, af en toe weer kort stilgestaan en met met ruim een uur vertraging op Bijlmer Arena aangekomen.

Was dat de trein waar Dolf Jansen in zat?

Dolfie's tweet was ergens rond 5 uur of en toen was dit treinstel ergens tussen Eindhoven, Weert of Roermond op weg naar Maastricht. De kerende rit staat nu bij de Arena. De concertgangers in die trein hebben dan wel ten minste het eerste half uur gemist. 

Reputatie 7
Badge +1

De terugweg naar huis gaat zo te zien ook wel een dingetje worden.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Prognosetijd is nu 23:30 uur (en wie weet wordt het nog later). Als het eenmaal opgelost is, zal het weer enige tijd duren voor het treinverkeer is opgestart. ArenA geeft nu dit aan op Twitter.

Er gaan een heleboel concertgangers niet of heel laat thuis komen, of moeten door ouders of anderen worden opgehaald. 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Er staat dus letterlijk dat er geen treinen gaan rijden. Ik ben bang dat dit uit de hand gaat lopen. Als je de reisplanner van NS opent krijg je in het rood systeemstoring als je daar dan op klikt krijg je dit.

En pas als je dan op de actuele situatie klikt zie je dat het tot 23.30 uur duurt. Waarom zo omslachtig.

En ook maar zorgen dat er een 2de en derde systeem meedraaien en bij uitval er vrijwel naadloos overgeschakeld kan worden naar zo een reserve systeem. 

Alle beveiliging is al dubbel uitgevoerd maar door bedieningsfouten en onbegrepen protocollen gaat het toch keer op keer weer totaal mis bij ProRail. Ik vrees dat er een enorm gebrek aan IT kennis is.

ProRail is een ongekend bureaucratische tent waar iedere IT'er met een grote boog omheen loopt. Ze kunnen alleen mensen van het kaliber Rob Jetten of John Voppen krijgen en daar win je de oorlog niet mee.

Maar goed, we zullen er in moeten berusten. Gelukkig ben ik zelf nog nooit gestrand aan het eind van de avond.

Badge +3

 

Badge +3

Maar we zijn het toch wel allemaal eens dat een back-up locatie opstarten wat 4 uur duurt gewoon veel te lang duurt voor kritieke infra zoals het spoor.

Wat zou het worden als een herstart of uitwijk van de Luchtverkeersleiding in Nederland 4 uur zou duren.

Begreep dat die back-up locatie nogal flexibel gebruikt kan worden (voor oefeningen e.d.) en dus eerst ingericht/geconfigureerd moest worden als ‘kopie’ van de TDL post in Amsterdam.

Maar ja, dat zou in deze tijden geen 4 uur hoeven duren lijkt me, want het zullen geen losse pc’s zijn die allemaal eerst voorzien moeten worden van een backup/image… en dan nog 🙄

Dat gezegd hebbende, een compleet gecrashte (niet eens zo ingewikkelde) Enterprise Exchange omgeving ‘even klonen’ kostte een jaar of 15 geleden wel gewoon een dag, met het op de juiste manier routeren van het dataverkeer als grootste uitdaging.

En de NS (Flex) webshop updaten dus een dag of vier… maar dat is prima op zich, want want ze bij OV-chipkaart onlangs in een weekend gedaan hebben 😥

Reputatie 7
Badge +3

Update | 23.05 uur

Door de storing bij op de verkeersleidingspost rijden er geen treinen rondom Amsterdam. Het is uiterst onzeker of de treinen vanavond nog gaan rijden. Dat vinden we enorm vervelend voor de reizigers. We adviseren om zelf alternatief vervoer te regelen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Verstandigste lijkt me om richting Schiphol zien te komen, met een metro vanaf Duivendrecht (kwartiertje lopen) naar Zuid en/of bus 300/356 vanaf de ArenA. Maar die zullen ook wel uitpuilen, drama 😥

Vanaf Schiphol is het de hele avond al niet veel beter. Tijdens het half uurtje dat men dacht dat de storing opgelost was reden er een paar treinen en daarna alles weer vervallen. https://treinposities.nl/vertrekstaat/schiphol-airport/2023-06-04

Als je nog in Haarlem kunt komen, vanaf daar gaan er nog enkele sprinters naar Den Haag

Reputatie 7
Badge +1

Er is dus ook opvang in de Ziggo Dome geregeld maar dat zal toch ook wel snel vol raken. Schiphol en dan misschien een nachtnet zou wel een oplossing kunnen zijn. Ik zie in rijdendetreinen.nl overigens wel wat treinen vanaf Arena richting Utrecht staan. Ik zie alleen ook weer een heleboel tegenstrijdige twitterberichten vanuit NS. Is er nu een derde storing???

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Update | 00.00 uur

De treinen van en naar Amsterdam gaan vanavond helaas niet meer rijden. De storing bij de verkeersleidingspost hebben we nog niet kunnen oplossen. Dit is heel vervelend voor reizigers die hier mee te maken hebben. Het advies blijft om zelf alternatief vervoer te regelen.

De verwachting is dat de storing ook impact heeft op de start van de treindienst morgenvoeg. Raadpleeg morgenochtend de NS-app voor reisadvies.

Reputatie 7
Badge +3

 

Gelukkig ben ik zelf nog nooit gestrand aan het eind van de avond.

Ik wel, meerdere keren. Waarvan 1x snachts zo'n 4 uur op een stopbus staan wachten. Andere keren zelf betaalbare alternatieven gezocht, omdat NS niet thuis gaf. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik las ergens iets over een treindienstleidingspost in Amersfoort? Of was dat inderdaad een foutje en moest het Amsterdam zijn? Waar zitten die TDL posten eigenlijk?

Van/naar Amersfoort was er namelijk weinig aan de hand https://www.rijdendetreinen.nl/treinarchief/2023-06-04/amersfoort-centraal een kwartiertje hier en daar zolang je niet naar Amsterdam hoefde.

Onze treinverkeersleiders werken in Alkmaar, Amsterdam, Arnhem, Den Haag, Eindhoven, Groningen, Maastricht, Roosendaal, Rotterdam, Utrecht, Zwijndrecht (Kijfhoek) en Zwolle.

https://www.werkenbijprorail.nl/vakgebieden/verkeersleiding

Amersfoort valt zover ik weet onder Utrecht, dus die hadden er geen last van. 

Reputatie 7
Badge

 

@Olav93  Lees nog even Edwin zijn laatste reactie hierboven door want code rood tafels zijn inderdaad alleen een optie als het verkeersleiding systeem wel werkt. Zonder informatie in welke standen wissels liggen kun je als Treinverkeersleider nu eenmaal heel weinig.  Treinen in dit soort situaties toch laten rijden gebeurt stapvoets en dan alleen om ze bij stations te laten komen zodat reizigers de trein uit kunnen. En dat heeft de nodige voeten in de aarde om het voor elkaar te krijgen dat een trein bij een station uitkomt. En een machinist is dusdanig getraind dat een rood sein voorbij rijden geen klein dingetje is gevoelsmatig, dat is een flinke stap om te doen voor een machinist zeker als er niets bekend is over het achterliggende spoor met een hoop wissels in het trajects zoals rondom Amsterdam.

Die mooie uitleg zie ik inderdaad net en heb ik ook niet voor niets een duimpje gegeven. Maar de stand van wissels onbekend? Die is toch zoals hij was toen de laatste treinen zoals normaal reden? Is daar niet ergens een back-up van? Maar goed, in het ergste geval had ondertussen ook wel iemand daarnaar kunnen gaan kijken. Natuurlijk is seinen moeten negeren een dingetje, maar afwijkende opdrachten uitvoeren kunnen machinisten als het goed is ook en ik zou hopen dat het verschil tussen een met de hand gecontroleerde situatie en een volle dienstregeling duidelijk is. En een ochtendspits zonder treinen rond Amsterdam vind ik ook wel een dingetje zeg maar...

Reputatie 6

Ik vind het wel erg vreemd dat tijdens een grote storing, geen enkele moderator zich hier laat zien / mag laten zien. Dit is toch ook een 'officieel NS kanaal' ?!

We mogen blij zijn met mensen als Edwin en Jeroen die hier posten maar een update vanuit NS moderators was wel chique geweest...

Reputatie 7
Badge +1

En moderators, ik snap dat het druk was op de klantenservice maar ook jullie weten dat er op dit soort momenten ook op de community veel te doen is rondom de storing, waar waren jullie om de NS collega's die hier gereageerd hebben in de luwte te houden en te voorkomen dat ze zulke harde en onterechte aantijgingen tegen zich kregen?

 

@Jeroen Er is gisteren welgeteld de hele dag één keer gereageerd door een moderator in een topic en dat was deze.

 

Op zondag is er vanaf 5 uur ‘s-middags sowieso geen moderatie op dit forum.  

Reputatie 7
Badge +3

Tegenwoordig is er geen geen klantenservice meer via Twitter tussen 23 en 7 uur. Zo mooi zijn als deze bij calamiteiten wel ‘s nachts bereikbaar is.

Het is niet leuk als je strandt, maar voor mensen die niet zelf vervoer konden regelen was er wel opvang in Ziggo Dome en Jaarbeurs Utrecht. Om dat in korte tijd te kunnen regelen vind ik wel een compliment waard.

Reputatie 6

 

Gelukkig ben ik zelf nog nooit gestrand aan het eind van de avond.

Ik wel, meerdere keren. Waarvan 1x snachts zo'n 4 uur op een stopbus staan wachten. Andere keren zelf betaalbare alternatieven gezocht, omdat NS niet thuis gaf. 

@MoDe MoDe het is mij ook wel eens overkomen, het ergste is niet het gestrand zijn maar het NS personeel dat nergens van af weet en zelfs geen aansturing krijgt over het toestaan en betalen van zelf te regelen vervoer. Daar schiet je niet mee op. Dat zou anders geregeld moeten worden. Bijvoorbeeld door vast te leggen dat je als reiziger bij een verstoring van tenminste 2 uur waarbij de NS geen vervangend vervoer kan regelen, reiskosten, bij inleveren van een bonnetje, kan claimen van maximaal € 50 Elk uur dat de verstoring langer duurt € 10 meer. 
Misschien komen er wel mensen voor minder thuis maar, als je als reiziger wat fout doet, (een vergeten incheck) kost je dat ook 50 euro. Nu doet de NS niet wat je met ze afgesproken hebt door een kaartje te kopen …… dus…..betalen
Als je met meerderen een taxi neemt kan je een heel eind komen…..

Blijven we wel netjes? Het enige waar ik om vraag is om te wachten op de resultaten van het onderzoek voor je conclusies gaat trekken, daar is niets schofferend aan. En ik pleit ook niet om een flink aantal treinen te laten rijden, maar volgens de berichtgeving ging het om een honderdtal reizigers dat noodgedwongen heeft moeten overnachten, één trein heen en terug vanuit de diverse richtingen tot het eerste grote station in Amsterdam wat per metro bereikbaar is had voldoende geweest om iedereen thuis te krijgen.

Als er iets mogelijk was geweest, neem ik aan dat daar wel actie op ondernomen was. Het feit dat men besloten heeft alle treinverkeer te staken, doet mij aannemen dat er geen andere mogelijkheden waren.

De eeuwige dooddoener, “als er iets mogelijk was geweest, was het wel gedaan”. Met die gedachte krijg je nooit verbetering. Dus nogmaals, wacht gewoon het onderzoek af en geef zo nodig daar je feedback.

Reputatie 7
Badge +3

 

Gelukkig ben ik zelf nog nooit gestrand aan het eind van de avond.

Ik wel, meerdere keren. Waarvan 1x snachts zo'n 4 uur op een stopbus staan wachten. Andere keren zelf betaalbare alternatieven gezocht, omdat NS niet thuis gaf. 

@MoDe MoDe het is mij ook wel eens overkomen, het ergste is niet het gestrand zijn maar het NS personeel dat nergens van af weet en zelfs geen aansturing krijgt over het toestaan en betalen van zelf te regelen vervoer. Daar schiet je niet mee op. Dat zou anders geregeld moeten worden. Bijvoorbeeld door vast te leggen dat je als reiziger bij een verstoring van tenminste 2 uur waarbij de NS geen vervangend vervoer kan regelen, reiskosten, bij inleveren van een bonnetje, kan claimen van maximaal € 50 Elk uur dat de verstoring langer duurt € 10 meer. 
Misschien komen er wel mensen voor minder thuis maar, als je als reiziger wat fout doet, (een vergeten incheck) kost je dat ook 50 euro. Nu doet de NS niet wat je met ze afgesproken hebt door een kaartje te kopen …… dus…..betalen
Als je met meerderen een taxi neemt kan je een heel eind komen…..

Vanaf 7 juni gelden de Europese regels met betrekking tot vertraging/verstoring.

Ik stond paar jaar geleden vast op Amstetdam Zuid. Het was al duidelijk dat tot met laatste trein niets meer zou rijden. Desondanks moesten we afwachten. Uiteindelijk werd de verbinding verbroken via telefoon en infopaal en waren ze niet meer bereikbaar. Via uitzoekwerk van een andere gestrande met metro eerst naar Duivendrecht, met trein naar Amstel waar we een laatste trein richting Utrecht konden nemen. Kreeg geen GTbV-vergoeding, want ik had een metro tussendoor genomen. Vergoeding voor OV fiets wanneer je strandt zou ook fijn zijn.

Dat met meerderen taxi nemen was ook een optie, kom je in ieder geval thuis, of vlakbij huis. Maar helaas gaan die taxiprijzen fiks omhoog bij grote verstoringen. Hoorde op journaal €160 voor Amsterdam-Schiphol. Ik snap dat je dat doet als je een vlucht moet halen, maar het gemak waarmee mensen dan taxi's nemen voor honderden euro's naar de andere kant van het land en vinden dat NS dat moet betalen, terwijl er vanaf bijvoorbeeld Utrecht of Amersfoort gewoon nog treinen reden.

Gast, doe toch eens normaal. Ik scherm ProRail niet af, ik vraag alleen om geen conclusies te trekken voor het onderzoek is afgerond. Elke zelf respecterende spoormedewerker zou hier achter moeten staan, want alleen met een gedegen onderzoek kun je tot verbetering komen.

Blijkbaar heb jij de hoop op verbetering al lang en breed opgegeven, dat is jammer, maar respecteer dan wel de mening van mensen die nog wel hopen op verbetering en ga niet continu op de man spelen.

Welke knoop wil je doorhakken als je nog niet eens weet wat er mis is gegaan? Ook als je de IT top zou ontslaan en nieuwe mensen aanstelt zal de eerste actie van die nieuwe top een onderzoek zijn naar wat er gebeurd is. Een eventueel onderzoek van vorig jaar heb je niets aan want dat kan een heel ander probleem geweest zijn.

Maar dat was mijn punt niet, het gaat mij nu even niet om de oorzaak van de verstoring maar de onmogelijkheid om een noodscenario in te zetten. Daarover wordt hier door sommige op voorhand al beweerd dat dit niet mogelijk kan zijn, zonder te weten wat de oorzaak precies was en dus ook zonder te weten welke systemen er nog wel in de lucht waren.

Reputatie 7
Badge

Normaal kan de machinist rijden zonder verantwoording voor hoe de wissels liggen, of overwegen werken e.d. maar bij een aanwijzing STS wordt alle verantwoording afgeschoven op de machinist en als je met een paar honderd reizigers rijdt dan is die verantwoording erg groot.

Dat lijkt me duidelijk een fout in het systeem dan, die de hier benodigde flexibiliteit vreselijk in de weg zit. Als ik in opdract van een verkeersagent door een rood verkeerslicht rijdt, is mijn aansprakelijkheid ook niet groter dan als het licht groen was geweest en die agent er niet had gestaan.

Als er iets mogelijk was geweest, neem ik aan dat daar wel actie op ondernomen was. Het feit dat men besloten heeft alle treinverkeer te staken, doet mij aannemen dat er geen andere mogelijkheden waren.

Ik vrees dat daar het verschil in insteek zit. Je neemt aan dat het handelen van Prorail en NS hier goed doordacht moet zijn geweest. Daar kijk ik als reiziger anders tegenaan.

Reputatie 7
Badge

Het is logistiek verstandiger nachtopvang aan de bron te realiseren dan te proberen iedereen met allerlei kunst en vliegwerk midden in de nacht tot ergens halverwege te brengen.

Dat is alleen waar als je aanneemt dat er vanaf die paar grote stations geen andere mogelijkheden zijn, maar dat bijvoorbeeld bussen en taxi's mensen nog thuis krijgen is een stuk aannemelijker als niet iedereen meer vanaf dezelfde plek alle kanten op. Vanaf bijvoorbeeld Utrecht Centraal zal een flink deel van Utrecht en omgeving best bereikbaar zijn geweest i.t.t. vanaf Amsterdam Centraal.

Reageer