Verdere mondkapjesplicht 25 februari


Vanaf 25 februari wilt het kabinet de coronaregels versoepelen en gaat bijna alles van het slot af. Met de nadruk op ‘bijna’… Want ik lees nu op het nieuws is dat de mondkapjesplicht nog wel zal gelden in het openbaar vervoer. Is dit niet een beetje bijzonder? De mondkapjesplicht was er omdat de 1,5 afstand niet gehandhaafd kon worden. Maar die 1,5 meter vervalt toch vanaf bovenstaande datum, waarom moet je hem dan alsnog dragen in het ov? Hoe denken jullie hierover? 


287 reacties

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Als je beweert dat het OV altijd een grote besmettingsbron is geweest dan heb je daar blijkbaar een bron voor. Het is dan niet voldoende om te zeggen dat jij hebt geconstateerd dat tijdens het griepseizoen er meer mensen die met het OV reizen ziek zijn dan mensen die niet met het OV reizen.

Er zijn heel veel factoren die bepalen of het reizen tijdens de pandemie veilig was/is of niet. Zijn mondkapjes verplicht en worden ze gedragen? Hoe druk is het? Hoe is de ventilatie geregeld?

Waarschijnlijk is het zo dat wanneer mensen tijdens het griepseizoen mondkapjes zouden dragen (zoals in Azië) er veel minder overdracht zou zijn.

Reputatie 7
Badge +3

Voor iedereen die roept dat tot de pandemie niemand zich extra beschermde tegen de griep

Volgens mij heb ik niemand dat horen roepen. Er is wel gezegd dat voor de pandemie er voor andere mensen geen maatregelen waren t.b.v. bescherming van kwetsbaren in het OV.

Reputatie 7

Als er vanaf het begin van de mondkapjesdraagplicht was opgetreden was het voor iedereen veel duidelijker geweest. Nu zitten we opgescheept met BOA’s die van mening zijn dat ze niet hoeven te handhaven. Of nog erger: ze dragen zelf ook het mondkapje niet (correct).

Dat is vanaf het begin een politiek besluit geweest dat de Hc's niet zouden optreden tegen mondkapjes weigeraars. Vanaf het begin is aangegeven dat er dan of V&S of politie bij moest komen als iemand na een waarschuwing zijn/haar mondkapje niet op deed.

 

Wederom onjuist.

Uit het jaarverslag 2021 van NS:

 Het dragen van de mondkapjes is een verantwoordelijkheid van de reizigers die we daarop aanspreken. Indien nodig is handhaving belegd bij Veiligheid & Service en rijdend personeel. We merkten in 2021 steeds meer dat niet alle reizigers coronamaatregelen opvolgen.

Als er vanaf het begin van de mondkapjesdraagplicht was opgetreden was het voor iedereen veel duidelijker geweest. Nu zitten we opgescheept met BOA’s die van mening zijn dat ze niet hoeven te handhaven. Of nog erger: ze dragen zelf ook het mondkapje niet (correct).

Dat is vanaf het begin een politiek besluit geweest dat de Hc's niet zouden optreden tegen mondkapjes weigeraars. Vanaf het begin is aangegeven dat er dan of V&S of politie bij moest komen als iemand na een waarschuwing zijn/haar mondkapje niet op deed.

"Het dragen van de mondkapjes is een verantwoordelijkheid van de reizigers die we daarop aanspreken." 

Het laatste deel van deze zin is een regelrechte leugen. 

Reputatie 7
Badge +3

@iMarkIk heb geen cijfers over OV als besmettingsbron, maar mijn ervaring was dat tijdens griepseizoen er meer mensen ziek thuis zaten die met OV naar werk kwamen, dan mensen die niet met OV gingen. Maar misschien heb jij cijfers die aantonen dat mijn aanname niet klopt?

Oh, jouw ervaring? Als we het zo gaan spelen, ik heb die ervaring niet. Net als jij geen cijfers, maar gebaseerd op wat ik om me heen zag op werk.

En wat persoonlijker, zelf heb ik 5 jaar lang met de trein naar werk gereisd en daarvoor 27 jaar niet met de trein maar met de fiets. Ik was in die 5 jaar trein niet opeens vaker ziek of verkouden dan daarvoor. Zoals zoveel mensen was ik 1 keer per jaar verkouden ongeacht hoe ik naar werk ging, net als veel collega's. Het is zelfs zo dat ik van de laatste 3 jaar dat ik verkouden ben geworden weet waar, wanneer en door wie ik besmet ben, omdat alledrie de keren mijn moeder op 1e Kerstdag de eerste klachten van een verkoudheid had en ik die enkele dagen later had. Bij 2 van die keren reisde met de trein naar werk en bij de laatste keer niet meer. 

Rijksoverheid.nl: het is wettelijk verplicht om een mondkapje te dragen op de volgende plekken:

Ja. Duidelijke taal. Nu nog het nakomen ervan 🤔

78 procent van de ov-werknemers wil er vanaf las ik op metronieuws. 

Zij zien dat de regels matig tot slecht worden gevolgd en hebben geen trek in conflict met reizigers.

 

De OV-medewerkers zeggen er niet bij dat ze zelf ook zeer laks zijn met de mondkapjes. 

 

OV is altijd een grote besmettingsbron geweest. Het is ook niet zo vreemd dat er minder treinen rijden door ziek personeel door gedrag van hen die mondkapje onzin vinden.

Je bedoeld dat personeel dat zelf te beroerd is om een mondkapje te dragen en daardoor nu ziek thuis zit? 

Dat is vanaf het begin een politiek besluit geweest dat de Hc's niet zouden optreden tegen mondkapjes weigeraars. Vanaf het begin is aangegeven dat er dan of V&S of politie bij moest komen als iemand na een waarschuwing zijn/haar mondkapje niet op deed.

 

Wederom onjuist.

Uit het jaarverslag 2021 van NS:

 Het dragen van de mondkapjes is een verantwoordelijkheid van de reizigers die we daarop aanspreken. Indien nodig is handhaving belegd bij Veiligheid & Service en rijdend personeel. We merkten in 2021 steeds meer dat niet alle reizigers coronamaatregelen opvolgen.

Zeker weten is mijn opmerking juist, ik weet toch echt wel wat er in onze instructies en die van de Hc heeft gestaan in de corona tijd.

Rijdend personeel mocht mensen alleen aanspreken op het onjuiste of het niet gebruiken van mondkapjes maar NIET HANDHAVEN !!!!!

Dat er iemand wat anders in een jaarverslag zet is dan leuk voor de buitenwereld maar niet wat er intern werd aangegeven richting het rijdende personeel.

Reputatie 7
Badge +3

Gisteren een NS-medewerkster aangesproken op het niet juist dragen van het mondkapje. Mevrouw vond dat niet zo leuk. Ze vroeg me waarom ik daar een opmerking over maakte. Ik antwoordde dat NS-personeel het goede voorbeeld moet geven. Daar moest ze me gelijk in geven en ze zette (in ieder geval tijdelijk) het mondkapje correct op.

Reputatie 7
Badge +3

@Jeroen Het is natuurlijk al misgegaan op het moment dat NS verklaarde dat personeel mensen “mocht” aanspreken op het niet (correct) dragen van het mondkapje en het personeel toestond met niet-effectieve spatschermen rond te lopen.

NS had de instructie moeten geven om iedereen altijd aan te spreken op het niet (correct) dragen van de mondkapjes. Net als dat NS de instructie moet geven om altijd vervoerbewijzen te controleren. 

@Jeroen 

NS had de instructie moeten geven om iedereen altijd aan te spreken op het niet (correct) dragen van de mondkapjes. Net als dat NS de instructie moet geven om altijd vervoerbewijzen te controleren. 

NS wilde dat ook wel maar is toen teruggefloten door de FNV/VVMC. En die hebben nu eenmaal meer te vertellen dan de NS directie.

Reputatie 7

Dat is vanaf het begin een politiek besluit geweest dat de Hc's niet zouden optreden tegen mondkapjes weigeraars. Vanaf het begin is aangegeven dat er dan of V&S of politie bij moest komen als iemand na een waarschuwing zijn/haar mondkapje niet op deed.

 

Wederom onjuist.

Uit het jaarverslag 2021 van NS:

 Het dragen van de mondkapjes is een verantwoordelijkheid van de reizigers die we daarop aanspreken. Indien nodig is handhaving belegd bij Veiligheid & Service en rijdend personeel. We merkten in 2021 steeds meer dat niet alle reizigers coronamaatregelen opvolgen.

Zeker weten is mijn opmerking juist, ik weet toch echt wel wat er in onze instructies en die van de Hc heeft gestaan in de corona tijd.

Rijdend personeel mocht mensen alleen aanspreken op het onjuiste of het niet gebruiken van mondkapjes maar NIET HANDHAVEN !!!!!

Dat er iemand wat anders in een jaarverslag zet is dan leuk voor de buitenwereld maar niet wat er intern werd aangegeven richting het rijdende personeel.

 

Het is geen politiek besluit geweest dat Hc’s niet zouden gaan handhaven . Bij weigering een kapje op te zetten kan de Hc, in principe, optreden,  slechts bij agressie of dreigende escalatie zou een beroep kunnen worden gedaan op de inzet van politie.

Eerder ook al gewezen op de duidelijke afspraken die mbt de handhaving gemaakt zijn:

https://www.ov-nl.nl/wp-content/uploads/sites/5/2020/07/Handreiking-Handhaving-Covid-19-dec-2021.pdf

Hetgeen wordt opgemerkt in het jaarverslag komt overeen met deze afspraken. Dat NS intern afwijkende instructies geeft is bijzonder maar wel een ander verhaal.

 

Reputatie 7
Badge +3

NS spreekt blijkbaar met een gespleten tong. Enerzijds conformeert NS zich op papier aan de landelijke afspraken en meldt dat zelfs in het jaarverslag. Anderzijds geeft NS intern de instructie aan het personeel om niet te handhaven. Is er nog iemand die het gezwatel van NS serieus neemt? 

Opvallend in dit verband is het grote verschil met de vervoerder GVB in Amsterdam. Ik heb niet veel gereisd tijdens de pandemie maar ik vond het opvallend dat in de tram in Amsterdam er heel regelmatig omroepberichten waren over het dragen van de mondkapjes, in het Nederlands en het Engels. Daarbij werden alle instappers door het personeel gewezen op dragen van het mondkapje. Ook bij Connexxion heb ik dat anders meegemaakt in de bus. Iedere instapper wordt aangesproken.

NS heeft er op alle fronten een zootje van gemaakt tijdens de pandemie en daar plukken we dagelijks de wrange vruchten van. Tot en met het halveren van de dienstverlening aan toe.

 

Reputatie 2

Gisteren ben ik naar Amsterdam geweest. Vanaf Vlissingen naar Amsterdam heen en terug geen controle. Er waren zelfs ouderen die geen mondkapje droegen. 

In de tram in Amsterdam werd er juist heel strikt gehandhaafd. Als er iemand de tram geen mondkapje droeg werden ze gelijk aangesproken en als ze dan nog niet een mondkapje opzetten werd ze verzocht de tram te verlaten. Zo kan het dus ook.

 

 

Even nog een persoonlijke noot van mij uit. Het vergelijken tussen een tram en trein is wat lastig, een trein is vaak langer en lastiger goed overzicht te houden. 

Ik waardeer het enorm als ik lees dat andere vervoerders het beter op orde hadden met aanspreken en eruit zetten. Ik ben gestopt met het bijhouden, maar ook al zeg je er iets van, hoeveel reizigers vonden niet een excuus om hem weer verkeerd te dragen. Tot het eten (dat dat bij NS nooit is verboden blijf ik bizar vinden) aan toe, maar ook, ik val zo flauw tot ik kan zo niet goed telefoneren. 

Ook het in de hand houden van een drankje en pas drinken als er personeel langs komt. Zo zielig gedrag, maar ook het beeld dat er niet altijd een goed voorbeeld door personeel werd gegeven. 

Ik merk dat ik echt last van me keel krijg door de mondkapjes en ik knal door mijn treinen heen, voornamelijk controle en kijken naar mondkapjes en dan kom je zo veel respectloze acties tegen. In de 2 coronajaren heb ik niet eerder zoveel extra bekeuringen uitgeschreven. 

Dit is mijn visie, niet vanuit collega's.

Reputatie 4

Mondkapjes op. Natuurlijk. Pfffff. Not !

Met carnaval lekker dicht op elkaar hossen en dan vervolgens wel in de trein en bus een mondkapje op.

Dat gaat natuurlijk niet gebeuren. In de bus in ieder geval niet. Ook chauffeurs en de extra handhaving tbv carnaval zeggen er niets van, en terecht.

Reputatie 2

Ja het was beter geweest als de mondkapjesplicht gelijk helemaal weg was geweest. Maar zolang het een verplichting is erger ik me er aan dat die zeikerds die een mondkapje weigeren te dragen vertraging veroorzaken!

Reputatie 7
Badge +3

De enige conclusie is dat NS het zelf heeft laten versloffen door niet te handhaven. Datzelfde geldt voor het controleren van vervoerbewijzen. 

Tegelijkertijd speelt NS mooi weer in het Jaarverslag door te liegen dat er wel gehandhaafd wordt. Het geeft een ontluisterend beeld van de verziekte bedrijfscultuur. 

Reputatie 7
Badge

Pappen en nathouden werkt gewoon niet. De bezem door dit verrotte instituut.

Ik was vanmorgen even op station Den Bosch (moest bij de HEMA zijn). Het was vanwege carnaval flink druk, ongeveer 20% van de mensen had nog een mondkapje op. V&S personeel wel maar gehandhaafd werd er niet.

Opvallend was dat de sprinters ondanks dat die allemaal tot 6-7 bakken waren verlengd goed vol waren. De intercity's waren matig bezet, nauwelijks carnavalsvierders uit de Randstad.

Reputatie 7

Ik kwam vrijdag terug uit Luzern. Volop carnavalsvierders daar, maar in de trein vrijwel allemaal met mondkapje! Ook de niet-vierders allemaal een kapje op…. In de treinen is om het kwartier (ongeveer) een automatisch bericht te horen dat het mondkapje tot nu toe nog verplicht is, bedankt dat u zich eraan houdt, meldt de computerstem. Ik kom in Nederland aan met de ICE en stap in Den Bosch over….. en ja hoor, volle sprinter met met hier en daar een incidenteel kapje. Bijzonder…..

Verschil in volksaard denk ik...

Verschil in volksaard denk ik...

Het woord handhaven heeft in Nederland een andere betekenis dan in de Duitstalige landen.

Reputatie 7
Badge +3

Juist in volle treinen lijkt mij als je carnaval gevierd hebt het niet meer dan netjes tegenover jouw mogelijk kwetsbaardere medereizigers te voldoen aan de mondkapjesplicht.

Corona is nog niet weg en ook na besmetting met andere varianten en het nu veelvoorkomende omikron A kun je omikron B oplopen. Men wordt er misschien niet zo ziek van, maar op de werkvloer zal men het met minder personeel moeten doen.

Corona is nog niet weg en ook na besmetting met andere varianten en het nu veelvoorkomende omikron A kun je omikron B oplopen. Men wordt er misschien niet zo ziek van, maar op de werkvloer zal men het met minder personeel moeten doen.

Ik vraag me af hoeveel mensen met verschijnselen zich op dit moment überhaupt nog laten testen, laat staan thuisblijven. 

Reputatie 2

Ik zal het als een bevrijding zien als we van die mondkapjes af zijn. Eerlijk gezegd motiveert mij het niet als meer dan helft van de mensen geen kapje draagt. De enige reden voor mij om het dragen is het voorkomen van boetes. Het voelt gewoon oneerlijk dat ik mij aan de regels houd en andere niet en dat er niet op gehandhaafd wordt.

Reageer