Verdere mondkapjesplicht 25 februari



Toon eerste bericht

287 reacties

Reputatie 5

Wat is er nou toch in vredesnaam weer niet duidelijk aan. Mondkapjes blijven verplicht in het OV. Omdat het gebruik van het OV geen keuze is maar een noodzaak voor veel al dan niet kwetsbare mensen, die op hun beurt ook weer contact hebben met al dan niet kwetsbare mensen. Winkelen en horecabezoek ed. is een keuze, waarbij je zelf kunt bepalen welke risico's je wilt lopen. Wat is hier nou niet aan te begrijpen?

Lekker makkelijk gezegd. Ik wil de mensen niet de kost geven voor wie het OV wel een keuze is en winkelen (denk aan de supermarkt, bakker, slager etc) een noodzaak. De noodzakelijke levensmiddelen zijn echt geen keuze. Mijn moeder van 83 doet gewoon zelf 1 of meerdere keren per week de boodschappen. En veel ouderen gaan met hun goedkopere Dal Vrij, Weekend Vrij abonnement of Keuzedag vooral recreatief weg met de trein. Noodzaak of keuze? En school is ook een noodzaak, maar daar kunnen ook kwetsbare mensen werken of kwetsbare leerlingen zijn en daar hoeft het ook al niet meer. Jouw redenering van wel mondkapje bij iets wat noodzaak is en geen mondkapjes bij iets wat keuze gaat in dit opzicht dus mank. Daarnaast werd bij invoering van de mondkapjes in het OV als reden gegeven dat in het OV de 1,5 meter niet altijd kan worden gehandhaafd en dat er daarom een mondkapje nodig was, nu de 1,5 meter maatregel (voor de tweede keer) wordt afgeschaft wordt daar weer niets over gezegd. En de kwetsbaren moeten dan wel in het (noodzakelijke) OV beschermd worden maar op andere plekken mogen ze het lekker zelf uitzoeken? Ik zie op Twitter al heel veel verontwaardiging hierover. Ik begrijp op zich best dat het kabinet een beetje bang om gelijk echt alles overboord te gooien, zeker nu de aantallen besmettingen nog hoog zijn, maar de uitleg voor de mondkapjes alleen nog in het OV rammelt aan alle kanten. Nu heb je een situatie waarin degenen die zich tot de gezonde mensen rekenen niet blij zijn met de mondkapjes in het OV en degenen die zich kwetsbaar voelen niet blij zijn dat ze alleen nog in het OV (vliegveld/vliegtuig) verplicht zijn en ook nog de 1,5 meter afgeschaft. Een compromis waar beide kanten dus niet blij mee zijn. Maakt mij persoonlijk verder niet, ik zal voorlopig toch niet met de trein gaan, maar gaat meer om het principe. 

Ik doe elke week de noodzakelijke boodschap pen voor mijn bejaarde moeder, met mondkapje op natuurlijk. Ook toen dat niet meer hoefde van de overheid...Je kunt toch zelf ook nog nadenken? Ze zou haar boodschappen ook kunnen laten thuisbezorgen maar ze kan ze zelf niet eens meer uitpakken, vandaar. Als het goed is hebben kwetsbaren een netwerk(familie, vrienden, buren) om op terug te vallen. Ik moet echter daarnaast ook werken en reis daarvoor vier dagen per week met de trein naar mijn werk  en Ik reis daarnaast 1 a 2 dagen per week met de trein voor mantelzorg, bijvoorbeeld voor boodschappen doen of ziekenhuisbezoek. Dat is zeker niet 'lekker makkelijk' maar dus noodzakelijk. 

Dat ouderen en kwetsbaren zo aan hun lot worden overgelaten dat er niemand van de familie is die boodschappen voor ze wil/kan doen is een maatschappelijk probleem maar het zou geen noodzaak voor ze moeten zijn

Recreatieve reisjes zijn een keuze en geen noodzaak. Het onderscheid tussen keuze en noodzaak lijkt me hier echt wel duidelijk. 

En als je het niet eens bent met het mondkapjesbeleid dan doe je toch gewoon een mondkapje op waar jij dat wil? Doe ik de afgelopen 2 jaar al en meer dan rare blikken heb ik als reactie erop niet gekregen.

 

 

 

 

Reputatie 7

Eindeloze discussie. De kapjesplicht vervalt heus wel in het ov, net zoals andere landen dat al van plan zijn (eind maart of ergens in april) of al hebben gedaan (zoals Denemarken) of Zweden, waar het nooit een plicht was maar aanbeveling. Gewoon een kwestie van tijd. Het wordt eigen verantwoording, niet fijn voor de risicogroepen, begrijpelijk, maar kapjesplicht blijven houden is geen optie op de langere duur. 

Reputatie 7
Badge +3

Het gaat mij nog niet eens zo zeer om het feit dat de mondkapjes nog wel verplicht zijn in het OV maar ik mis een vorm van logica. Mondkapjes in het OV werden verplicht in het voorjaar 2020 omdat in het OV de 1,5 meter niet altijd kan worden gehouden. Nu wordt de 1,5 meter afstand maatregel overal afgeschaft maar die mondkapjes in het OV blijven. Die koppeling is er dus niet meer. Als het zo veilig is dat de 1,5 meter niet meer nodig is, waarom is het dan niet zo veilig om geen mondkapjes in het OV te hebben? En andersom, als het zonder mondkapjes in het OV niet veilig is, waarom is het dan wel veilig zonder de 1,5 meter? Dus allebei wel, of allebei niet. 

Reputatie 7
Badge +3

Las ook dat je in stationswinkels wel het kapje nog moet blijven dragen, maar in winkels buiten het station niet. Dat zou duidelijker zijn voor de mensen. Het is niet te geloven.

Woordvoerder van NS zei gister dat de plicht op de stations zelf vervalt. Dat zou helemaal een vreemde situatie zijn, in het station niet en in de stationswinkels wel een verplichting. Kan me ook zomaar voorstellen dat de beleidsmakers het nog niet eens zover uitgedacht hebben.

Op een filmpje op de site van Nos opgenomen op Utrecht Centraal over de storm zit het gros zonder mondkapje. Iets met een klepel en klok.

Reputatie 5

Het gaat mij nog niet eens zo zeer om het feit dat de mondkapjes nog wel verplicht zijn in het OV maar ik mis een vorm van logica. Mondkapjes in het OV werden verplicht in het voorjaar 2020 omdat in het OV de 1,5 meter niet altijd kan worden gehouden. Nu wordt de 1,5 meter afstand maatregel overal afgeschaft maar die mondkapjes in het OV blijven. Die koppeling is er dus niet meer. Als het zo veilig is dat de 1,5 meter niet meer nodig is, waarom is het dan niet zo veilig om geen mondkapjes in het OV te hebben? En andersom, als het zonder mondkapjes in het OV niet veilig is, waarom is het dan wel veilig zonder de 1,5 meter? Dus allebei wel, of allebei niet. 

Het is niet veilig zonder en met 1,5 meter. Dat kan je toch zelf nagaan met een variant die zo besmettelijk is als Omikron?  Als je niet besmet wil worden kun je beter maar een mondkapje dragen op plekken waar veel mensen zijn, waar dar dan ook is. Ook al is het niet voor jezelf, dan voor de kwetsbaren met wie jij in contact komt. Ik heb gelukkig de overheid niet nodig om me te vertellen waar en wanneer ik een mondkapje moet dragen.

Reputatie 2

Echt kwetsbare mensen hebben meest recht op een speciale taxi tegen een gunstig tarief .

Maar ik vind ook niet dat we terug moeten naar de situatie in 2019 waar er gewoon mensen continu aan het hoesten waren in de trein zonder mondkapje. Ik ben geen fan van mondkapjes maar mensen met zulke klachten moeten eigenlijk niet met de trein reizen.

Maar ik vind ook niet dat we terug moeten naar de situatie in 2019 waar er gewoon mensen continu aan het hoesten waren in de trein zonder mondkapje. Ik ben geen fan van mondkapjes maar mensen met zulke klachten moeten eigenlijk niet met de trein reizen.

Maar die mensen gaan komend weekend wel gezellig in het café carnaval vieren zonder mondkapje met gemiddeld vier.personen per vierkante meter. Waar gaat de discussie over mondkapjes in de trein dan nog over? 

Reputatie 7
Badge +3

Maar ik vind ook niet dat we terug moeten naar de situatie in 2019 waar er gewoon mensen continu aan het hoesten waren in de trein zonder mondkapje. Ik ben geen fan van mondkapjes maar mensen met zulke klachten moeten eigenlijk niet met de trein reizen.

Zolang dat hoesten niet is vanwege een besmetting met het SARS-CoV-2 virus maar is vanwege een gewone verkoudheid is er eigenlijk niets aan de hand. Ja, je kunt anderen ermee besmetten maar een gewone verkoudheid levert geen ernstige klachten op, hooguit wat ongemak als hoesten, verstopte neus, snotteren, zere keel, heesheid, misschien nog wat hoofdpijn en gaat vanzelf over. Als je ook al vanwege een normale verkoudheid (geen Covid-19) niet meer met de trein mag, niet naar werk, niet naar school, eigenlijk nergens heen, kun je net zo goed het land de hele herfst en winter op slot gooien. 

Reputatie 2

Maar ik vind ook niet dat we terug moeten naar de situatie in 2019 waar er gewoon mensen continu aan het hoesten waren in de trein zonder mondkapje. Ik ben geen fan van mondkapjes maar mensen met zulke klachten moeten eigenlijk niet met de trein reizen.

Zolang dat hoesten niet is vanwege een besmetting met het SARS-CoV-2 virus maar is vanwege een gewone verkoudheid is er eigenlijk niets aan de hand. Ja, je kunt anderen ermee besmetten maar een gewone verkoudheid levert geen ernstige klachten op, hooguit wat ongemak als hoesten, verstopte neus, snotteren, zere keel, heesheid, misschien nog wat hoofdpijn en gaat vanzelf over. Als je ook al vanwege een normale verkoudheid (geen Covid-19) niet meer met de trein mag, niet naar werk, niet naar school, eigenlijk nergens heen, kun je net zo goed het land de hele herfst en winter op slot gooien. 

Ik vind het asociaal om continu hoestend in een trein te gaan zitten.

Reputatie 7

Maar ik vind ook niet dat we terug moeten naar de situatie in 2019 waar er gewoon mensen continu aan het hoesten waren in de trein zonder mondkapje. Ik ben geen fan van mondkapjes maar mensen met zulke klachten moeten eigenlijk niet met de trein reizen.

Dat heeft er altijd bijgehoord en kan je niet voorkomen. Er zullen honderdduizenden mensen in de loop der decennia iets hebben opgelopen in mensenmassa's, in volle treinen, in drukke winkelcentra en op grote bijeenkomsten. Het risico om iets op te lopen en daarvan (soms) ziek te worden is overal, dat is nooit 100% uit te sluiten - dat is het leven. Krampachtig verplicht doorgaan met mondkapjes in het ov en het vliegtuig tot in lengte van jaren, zeker terwijl het op alle andere plekken niet meer hoeft, is geen optie. 

Badge +3

 

Ik vind het asociaal om continu hoestend in een trein te gaan zitten.

 

Ik hoest, nies en (voornamelijk) snuit me helemaal suf de laatste dagen. Sponsored by Kleenex/Tempo :joy:

Flinke verkoudheid dus, verder niets aan de hand. Waarom zou het asociaal zijn als ik in een trein ga zitten? Fietsen of met een bus is geen optie.

Morgen weer een uurtje met 7 kids in mijn taxi, die soms klinken of ze 2 pakjes per dag roken…

Reputatie 2

 

Ik vind het asociaal om continu hoestend in een trein te gaan zitten.

 

Ik hoest, nies en (voornamelijk) snuit me helemaal suf de laatste dagen. Sponsored by Kleenex/Tempo :joy:

Flinke verkoudheid dus, verder niets aan de hand. Waarom zou het asociaal zijn als ik in een trein ga zitten? Fietsen of met een bus is geen optie.

Morgen weer een uurtje met 7 kids in mijn taxi, die soms klinken of ze 2 pakjes per dag roken…

Nou om iemand uren te horen hoesten in een trein is geen pretje. Daarnaast verspreid je gewoon een ziekte. Zonder mondkapje in de trein kan het land door het hoge aantal besmettingen straks weer dicht

Badge +3

Nou om iemand uren te horen hoesten in een trein is geen pretje. Daarnaast verspreid je gewoon een ziekte. Zonder mondkapje in de trein kan het land door het hoge aantal besmettingen straks weer dicht

In het ov zou ik dan FFP2 dragen, voor dagelijks gebruik (en mijn werk) de door mijn werk voorgeschreven IIR (doos van 50 stuks) en dan elke dag een 'verse’ natuurlijk.

En niet in je broekzak frommelen als het af mag, maar netjes op mijn kin. :laughing:

Reputatie 7
Badge +3

Zolang die “ziekte” een gewone doodordinaire verkoudheid is, is er niks aan de hand. 

En blijkbaar is het alleen asociaal om hoestend in een trein te zitten, verder mag je dan wel overal heen. Lekker hoesten op werk (zit je nog langer dan in een trein), hoesten op school, hoesten in de supermarkt of waar dan ook. Heeft dan lekker veel effect. 

 

Daarnaast kan het besmet raken met een onschuldig verkoudheidsvirus misschien juist helpen, dat je daardoor een bepaalde immuniteit opbouwt. Zo zijn er allerlei onderzoeken gedaan naar mensen die ondanks dat ze nauw contact hadden gehad met iemand met Covid-19 zelf niet besmet raakten. Vermoeden is dat deze personen een zekere immuniteit hebben opgebouwd na een verkoudheid veroorzaakt door een ander en onschuldig coronavirus dat al veel langer bij mensen voorkomt. 

Reputatie 7

Nou om iemand uren te horen hoesten in een trein is geen pretje. Daarnaast verspreid je gewoon een ziekte. Zonder mondkapje in de trein kan het land door het hoge aantal besmettingen straks weer dicht

Op andere plekken waar je hoest of niest, verspreid je ook een ziekte. In het theater, de bioscoop en wat dacht je van de horeca. Overal kan je iets oplopen door een ander. Dat is nou eenmaal zo en altijd zo geweest. Als je geen enkel risico wil lopen, moet je er niet (meer) komen zou ik zeggen, of het risico voor jezelf wat verkleinen door een kapje te dragen.

Reputatie 7
Badge +3

Echt kwetsbare mensen hebben meest recht op een speciale taxi tegen een gunstig tarief .

Maar ik vind ook niet dat we terug moeten naar de situatie in 2019 waar er gewoon mensen continu aan het hoesten waren in de trein zonder mondkapje. Ik ben geen fan van mondkapjes maar mensen met zulke klachten moeten eigenlijk niet met de trein reizen.

Was het maar waar dat echt kwetsbare mensen recht op een taxi hebben tegen gunstige tarief. Om daarvoor in aanmerking te komen moet je aan allerlei eisen voldoen. Hogere kans op ernstig verloop van corona staat er niet tussen. Van kwetsbare mensen wordt ook gewoon verwacht dat zij komen werken, ook als ze op hun werk meer risico lopen. Daarbij wordt momenteel gesteld dat men van Omikron niet ernstig ziek kan worden. Vergeten wordt dat delta er ook nog steeds (een beetje) is.

En nee, hoestende en niezende mensen moet je niet in het OV willen hebben, nergens eigenlijk waar veel mensen bij elkaar zijn. Helaas blijven zij al maanden niet meer allemaal thuis.

Reputatie 7
Badge +3

Met andere woorden 1g voor OV en vliegtuig ipv mondkapje. Dan weet je (vrijwel) zeker dat dat hoesten/niezen/sniffen een gewone verkoudheid is en geen Corona.

Reputatie 7
Badge +3

Vergeten wordt dat delta er ook nog steeds (een beetje) is.

Oh gut, krijgen we nu het argument dat delta er ook nog steeds is? Heb je recent nog gekeken hoeveel delta er nog is? Bij de laatste kiemsurveillance van week 5 was het 0,45% (5 van 1109 monsters). En gezien de afname van dit percentage de 5 a 6 weken daarvoor is het nu intussen ongeveer niks meer. 

En nee, hoestende en niezende mensen moet je niet in het OV willen hebben, nergens eigenlijk waar veel mensen bij elkaar zijn. Helaas blijven zij al maanden niet meer allemaal thuis.

Dus mensen met een rokershoest of die niezen vanwege hooikoorts mogen nergens meer heen? En ik heb ook wel last van zomaar opeens een kriebelhoestje, zonder dat ik verder iets heb. Echt, je kan het overdrijven ook. Nog even en half Nederland mag nergens meer heen omdat ze een keer kuchen of niezen. 

Reputatie 2

Met andere woorden 1g voor OV en vliegtuig ipv mondkapje. Dan weet je (vrijwel) zeker dat dat hoesten/niezen/sniffen een gewone verkoudheid is en geen Corona.

Hoe zie je dat voor je als er nu al amper controle is?

Reputatie 7

En nee, hoestende en niezende mensen moet je niet in het OV willen hebben, nergens eigenlijk waar veel mensen bij elkaar zijn. Helaas blijven zij al maanden niet meer allemaal thuis.

Wat een onnodige angst allemaal zeg. Je moet ook reëel kunnen zijn. Alles uitsluiten kan je nu eenmaal niet. Zo is het leven. 

Reputatie 7

Met andere woorden 1g voor OV en vliegtuig ipv mondkapje. Dan weet je (vrijwel) zeker dat dat hoesten/niezen/sniffen een gewone verkoudheid is en geen Corona.

Hoe zie je dat voor je als er nu al amper controle is?

Niet. Totaal onuitvoerbaar gelukkig.

Reputatie 7
Badge +3

Vergeten wordt dat delta er ook nog steeds (een beetje) is.

Oh gut, krijgen we nu het argument dat delta er ook nog steeds is? Heb je recent nog gekeken hoeveel delta er nog is? Bij de laatste kiemsurveillance van week 5 was het 0,45% (5 van 1109 monsters). En gezien de afname van dit percentage de 5 a 6 weken daarvoor is het nu intussen ongeveer niks meer. 

En nee, hoestende en niezende mensen moet je niet in het OV willen hebben, nergens eigenlijk waar veel mensen bij elkaar zijn. Helaas blijven zij al maanden niet meer allemaal thuis.

Dus mensen met een rokershoest of die niezen vanwege hooikoorts mogen nergens meer heen? En ik heb ook wel last van zomaar opeens een kriebelhoestje, zonder dat ik verder iets heb. Echt, je kan het overdrijven ook. Nog even en half Nederland mag nergens meer heen omdat ze een keer kuchen of niezen. 

Hoestende, niezende, snotterende mensen worden nog steeds geadviseerd om thuis te blijven en te testen. Dat moest ook de afgelopen 2 jaar. Wanneer dat advies vervallen is kan iedereen net als voorheen anderen met verkoudheden, griep en andere virussen besmetten. Maar het advies is nog niet vervallen en elders in dit topic geeft iemand aan dat voor mensen die hoestend, niezend en snotterend de trein in wil een mondkapje op zou moeten doen.

Al 2 jaar kunnen de meest kwetsbaren nergens heen, wanneer mogen die weer deelnemen aan de maatschappij?

Reputatie 7
Badge +3

Met andere woorden 1g voor OV en vliegtuig ipv mondkapje. Dan weet je (vrijwel) zeker dat dat hoesten/niezen/sniffen een gewone verkoudheid is en geen Corona.

Hoe zie je dat voor je als er nu al amper controle is?

Kiezen of delen. Of mondkapjes aanhouden in OV, of gelijkstellen aan locaties met meer dan 500 personen = 1g verplicht.

Nee, het is niet te controleren. Maar wat moet je mensen die niet durven of kunnen reizen omdat mensen vinden dat ook in OV de laatste maatregelen moeten verdwijnen? OV is altijd een bron van besmetting geweest mbt griep/verkoudheid. Ik denk dat je het even moet aanzien, of corona inderdaad is gereduceerd tot niveau griep. Nu mondkapjes afschaffen, betekent dat als het weer oplaait er nog minder mensen er een gaan dragen.

Nou om iemand uren te horen hoesten in een trein is geen pretje. Daarnaast verspreid je gewoon een ziekte. Zonder mondkapje in de trein kan het land door het hoge aantal besmettingen straks weer dicht

Op andere plekken waar je hoest of niest, verspreid je ook een ziekte. In het theater, de bioscoop en wat dacht je van de horeca. Overal kan je iets oplopen door een ander. Dat is nou eenmaal zo en altijd zo geweest. 

Klopt. Daarom wordt het in Azie ook altijd al als zeer onbeschoft beschouwd als je geen mondkapje draagt in winkels, treinen of op kantoor als je verkouden bent. Op een bedrijf hoef je dat niet te flikken zonder problemen met je baas te krijgen 

Reputatie 6

 

Het is normaal dat je zelf de grootste verantwoordelijkheid hebt voor je gezondheid, dat was zo en zal zo blijven. Wie ergens vatbaar voor is of iets onder de leden heeft zal zelf afwegingen maken over wat wel of niet kan. Als er op een bedrijf iemand werkt die niet tegen bepaalde voedingsmiddelen kan wordt niet het hele kantine assortiment aangepast. De betreffende persoon neemt zijn eigen eten mee (om niet ziek te worden) Als iemand vindt dat fietsen gevaarlijk is dan is het zijn/haar keuze om een fietshelm te dragen. Als iemand bang is om iets op te lopen in het ov is dat niet anders, dan kan iemand er voor kiezen een mondkapje te dragen. Ter voorkoming van.

Ik vraag me af hoe het komt dat al die mensen die vatbaar zijn nu, volgens de regering, ineens niet meer zelf kunnen bepalen of zij iets veilig genoeg vinden. Het opbouwen van een angst cultuur? Het zal wel net zijn als met het weeralarm. We mogen niet meer zelf denken. Zijn we door de digitalisering allerlei kennis basis kennis kwijt geraakt? Staan we te ver van de realiteit en moet een “alwetende” overheid alles voor ons beslissen? 

Reageer