Verdere mondkapjesplicht 25 februari


Vanaf 25 februari wilt het kabinet de coronaregels versoepelen en gaat bijna alles van het slot af. Met de nadruk op ‘bijna’… Want ik lees nu op het nieuws is dat de mondkapjesplicht nog wel zal gelden in het openbaar vervoer. Is dit niet een beetje bijzonder? De mondkapjesplicht was er omdat de 1,5 afstand niet gehandhaafd kon worden. Maar die 1,5 meter vervalt toch vanaf bovenstaande datum, waarom moet je hem dan alsnog dragen in het ov? Hoe denken jullie hierover? 


287 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Corona is nog niet weg en ook na besmetting met andere varianten en het nu veelvoorkomende omikron A kun je omikron B oplopen. Men wordt er misschien niet zo ziek van, maar op de werkvloer zal men het met minder personeel moeten doen.

Ik vraag me af hoeveel mensen met verschijnselen zich op dit moment überhaupt nog laten testen, laat staan thuisblijven. 

Onlangs werd gezegd dat je met een positieve thuistest niet meer na GGD hoeft. GGD zal dus steeds minder zicht hebben op aantal besmettingen. Thuisblijven doet men niet meer, gezien het gehoest in de supermarkt en vandaag bij een lezing in volle zaal. Bij die lezing 70’ers die elkaar vrolijk omhelzen, want het mag weer. Was het advies niet dat 70’ers zichzelf moesten beschermen en omdat zij kwetsbaar zijn vanaf morgen een oproep kunnen krijgen voor 2e booster (4e prik)? En positief getest met klachten houdt niemand tegen om toch op vakantie te gaan. Want ja, het is voorjaarsvakantie en de kinderen hebben al vanwege corona een week thuis moeten blijven.

Badge +3

Ik vraag me af hoeveel mensen met verschijnselen zich op dit moment überhaupt nog laten testen, laat staan thuisblijven. 

Via het coronadashboard: Op vrijdag 25 februari zijn er 37.564 positieve testen gemeld. Daarvan is ca. 61,9% positief (best veel).

Maar dat zijn toch nog ruim 60.000 testen, dus de bereidheid om te testen is er wel (voor zover het niet veplicht is op je werk en zo, soms 2x per week). En dat is nog zonder de zelftesten natuurlijk.

In hoeverre die mensen thuis blijven, geen idee. Er zijn ook genoeg locaties zonder 1G beleid waar je binnen mag wegens gevaccineerd. Tja, dan ga je jezelf natuurlijk niet buitensluiten door te testen… 

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B Je kunt sinds 25/2/22 overal waar minder dan 500 mensen binnen bij elkaar komen zonder coronatoegangbewijs naar toe. Vanaf 500 mensen binnen is 1G verplicht. Niet, 1x,2x,3x,4x gevaccineerd maakt niet uit, met 499 mag je zonder controle binnen bij elkaar zijn. Buiten onbeperkt zonder afstand.

Reputatie 7
Badge +3

Je moet niet alleen kijken naar hoeveel positieve testen en hoeveel mensen zich laten testen, je moet ook kijken naar de ziekenhuiscijfers. Als er veel mensen met klachten en/of een positieve zelftest zich niet laten testen maar wel besmet zijn, zal een gedeelte daarvan zo ziek worden dat ze in het ziekenhuis moeten worden opgenomen en ga je ze terug zien in de ziekenhuiscijfers. Maar de aantallen nieuwe ziekenhuisopnames dalen en ook de bezetting in de ziekenhuizen. Daarnaast is er ook een daling te zien bij de rioolwatermeting. Het hoogste aantal virusdeeltjes daar is van 1 februari, wat ook de datum is dat er het hoogste aantal positieve testen in de GGD teststraten waren. Intussen is het aantal virusdeeltje in het rioolwater zo ongeveer gehalveerd, net zoals het aantal positieve is gehalveerd (of zelfs meer dan gehalveerd). Misschien eens tijd om te gaan denken dat er echt minder besmettingen plaats vinden en niet overal weer een negatieve verklaring voor te zoeken?

Reputatie 7

Indien je gevaccineerd bent en beschikt over een niet al te slechte gezondheid zou het een goed moment kunnen zijn om een besmetting op te lopen. Het schijnt een super-immuniteit op te leveren. Later zou het, gezien de afnemende werking van het vaccin, minder goed kunnen uitpakken.

Badge +3

@Robert BJe kunt sinds 25/2/22 overal waar minder dan 500 mensen binnen bij elkaar komen zonder coronatoegangbewijs naar toe. Vanaf 500 mensen binnen is 1G verplicht. Niet, 1x,2x,3x,4x gevaccineerd maakt niet uit, met 499 mag je zonder controle binnen bij elkaar zijn. Buiten onbeperkt zonder afstand.

Precies, dat zeg ik.

Als je niet getest hoeft te zijn doen velen dat dus ook niet, want stel je voor dat je dan ineens niet meer ergens binnen mag… :rolling_eyes:

Dat mensen met een positieve test zich sociaal onthouden van persoonlijk contact op werk, school/studie is de norm.

Reputatie 7
Badge +3

Indien je gevaccineerd bent en beschikt over een niet al te slechte gezondheid zou het een goed moment kunnen zijn om een besmetting op te lopen. Het schijnt een super-immuniteit op te leveren. Later zou het, gezien de afnemende werking van het vaccin, minder goed kunnen uitpakken.

Denk daar niet te licht over. Zo super is die immuniteit blijkbaar niet als artsen mensen een paar weken na een Omikron A besmetting iemand terug zien met Omikron B. Daarbij lijkt het krijgen van long-covid op een soort loterij. Genoeg jonge voorheen gezonde twintig tot in de vijftig mensen in mijn omgeving die weken tot meer dan een jaar na besmetting nog klachten hebben. Allemaal mensen die net niet ziek genoeg waren om opgenomen te worden.

Reputatie 7
Badge +3

En wie zegt dat long-covid net zo vaak voorkomt na een omikron besmetting? Dat moet nog maar blijken. Iemand die nu al meer dan een jaar na besmetting nog klachten heeft, had een heel andere variant. En die nieuwe subvariant van omikron (die overigens BA.2 genoemd wordt) is vooral in opmars sinds begin februari, en laten dan nu net ook sinds begin februari allerlei cijfertjes omlaag gaan. Ik zeg niet dat corona nu helemaal weg is en alles weer holadijee is, maar ik begin het glas wel steeds meer als half vol te zien. 

Reputatie 7

Indien je gevaccineerd bent en beschikt over een niet al te slechte gezondheid zou het een goed moment kunnen zijn om een besmetting op te lopen. Het schijnt een super-immuniteit op te leveren. Later zou het, gezien de afnemende werking van het vaccin, minder goed kunnen uitpakken.

Denk daar niet te licht over. Zo super is die immuniteit blijkbaar niet als artsen mensen een paar weken na een Omikron A besmetting iemand terug zien met Omikron B. Daarbij lijkt het krijgen van long-covid op een soort loterij. Genoeg jonge voorheen gezonde twintig tot in de vijftig mensen in mijn omgeving die weken tot meer dan een jaar na besmetting nog klachten hebben. Allemaal mensen die net niet ziek genoeg waren om opgenomen te worden.

 

Het lijkt mij wel verantwoord maar het blijft inderdaad een gokje.

Je kunt blijven stilstaan bij al hetgeen mis kan gaan maar dan heb je geen leven meer en dat is toch ook jammer.

…...

Verschil in volksaard denk ik...

In NL lijken we ons erg slecht aan dit soort maatregelen te kunnen houden, maar ja, we hebben inmiddels ook een cultuur waarin het voornamelijk ikke ikke ikke is dan dat we nog om ons heen kijken naar anderen.

Gelukkig zijn er nog genoeg andere landen waar nog veel naar andere omgekeken wordt.

Reputatie 2

…...

Verschil in volksaard denk ik...

In NL lijken we ons erg slecht aan dit soort maatregelen te kunnen houden, maar ja, we hebben inmiddels ook een cultuur waarin het voornamelijk ikke ikke ikke is dan dat we nog om ons heen kijken naar anderen.

Gelukkig zijn er nog genoeg andere landen waar nog veel naar andere omgekeken wordt.

2 jaar rekening houden met een kleine groep van ongevaccineerde is lang genoeg. Het is nu tijd om gewoon alles af te schaffen. Een verplichting zonder enige handhaving is zinloos.  

Reputatie 7
Badge +3

…...

Verschil in volksaard denk ik...

In NL lijken we ons erg slecht aan dit soort maatregelen te kunnen houden, maar ja, we hebben inmiddels ook een cultuur waarin het voornamelijk ikke ikke ikke is dan dat we nog om ons heen kijken naar anderen.

Gelukkig zijn er nog genoeg andere landen waar nog veel naar andere omgekeken wordt.

2 jaar rekening houden met een kleine groep van ongevaccineerde is lang genoeg. Het is nu tijd om gewoon alles af te schaffen. Een verplichting zonder enige handhaving is zinloos.  

Correctie: mondkapjes draag je om te besmetting van iedereen te voorkomen. Als iedereen ze draagt dan zou de kans dat jezelf ziek wordt minder zijn. Daarnaast is het fijn als door het dragen mensen waarbij het vaccin niet of minder goed werkt of die geen vaccin om medische redenen kunnen nemen en kwetsbaren beschermd worden. Die groep is niet zo klein als jij denkt. Vandaag is het zeldzame ziektedag. Alleen al in Nederland zijn 1 miljoen mensen met een zeldzame ziekte. Velen daarvan zijn door hun ziekte kwetsbaar.

Reputatie 2

Als je echt zo kwetsbaar bent dan kan je beter thuis blijven. Als mensen met klachten nou echt thuis bleven waren al die maatregelen niet nodig

Reputatie 7
Badge +3

Het is eerder andersom. Als je geen mondkapje wenst te dragen dan heb je in het OV tot nader order niets te zoeken.

Het lijkt me een goed idee om op te houden met zeuren en je gewoon aan de regels te houden. Dan komt vanzelf wel weer de tijd dat je in het OV geen mondkapje hoeft te dragen.

Reputatie 7
Badge +1

Het is eerder andersom. Als je geen mondkapje wenst te dragen dan heb je in het OV tot nader order niets te zoeken.

Het lijkt me een goed idee om op te houden met zeuren en je gewoon aan de regels te houden. Dan komt vanzelf wel weer de tijd dat je in het OV geen mondkapje hoeft te dragen.

In een ander topic al aangegeven. Gisteren Alkmaar-Antwerpen v.v. gedaan met de trein in de 1e klas. Zowel op de heen als terugreis geen NS personeel gezien (met uitzondering dan van een bij mij in de coupe zittende conducteur op het laatste stukje vanaf Amsterdam). Op voorbeterov.nl staat vandaag ook een stukje met de conclusie dat het OV er op controlegebied in de afgelopen 2 jaar er met de pet naar gegooid heeft. Op zich ben ik het wel met je eens dat wie geen mondkapje wil dragen niets in het OV te zoeken heeft, maar zolang het OV weigert enige controle uit te voeren is het natuurlijk dweilen met de kraan wagenwijd open.

Reputatie 7
Badge +3

Als je echt zo kwetsbaar bent dan kan je beter thuis blijven. Als mensen met klachten nou echt thuis bleven waren al die maatregelen niet nodig

Mensen die echt kwetsbaar zijn mbt Covid-19, zitten al bijna 2 jaar thuis. Niet alleen is er voor kwetsbaren nog steeds het advies om OV te vermijden, door het gedrag van mondkapjesweigeraars ook in de 1e klas is reizen met de trein te risicovol.

Mensen met klachten hebben voor zichzelf allemaal redenen om niet thuis te blijven. Of er minder maatregelen nodig waren als mensen met klachten thuis blijven is de vraag, omdat er ook mensen zijn die zich niet andere maatregelen wensen te houden, zoals mondkapjesplicht.

Reputatie 6

Echt kwetsbare mensen hebben meest recht op een speciale taxi tegen een gunstig tarief .

Maar ik vind ook niet dat we terug moeten naar de situatie in 2019 waar er gewoon mensen continu aan het hoesten waren in de trein zonder mondkapje. Ik ben geen fan van mondkapjes maar mensen met zulke klachten moeten eigenlijk niet met de trein reizen.

Je gedachtenfout (net als bij veel mensen) is dat je alleen besmettelijk bent als je klachten hebt. Door die redenatie heeft het virus zich juist razendsnel kunnen verspreiden, heel wat mensen die dachten dat ze helemaal gezond waren en ondertussen lekker aan het verspreiden waren. Dáárvoor had je een verplichting voor mondkapjes, niet voor de mensen met koorts die thuis in bed lagen te proesten.

Reputatie 6

Al die voorbeelden zijn plekken waar je op vrijwillige basis naartoe kunt gaan. Mensen met een kwetsbare gezondheid kunnen er zelf voor kiezen daar niet naartoe te gaan.

Voor het OV ligt dat anders. Dat moet door iedereen, dus ook door mensen met een kwetsbare gezondheid, gebruikt kunnen worden. Dus iedereen een mondkapje op.

Voor 2020 hoorde je nooit iemand over bescherming van kwetsbare mensen in het ov. Toen was dat niet belangrijk blijkbaar. Die situatie keert denk ik straks gewoon weer terug. Zou het lapje een plicht blijven, laten veel mensen het ov voor wat het is. Verder helpt het kapje eventueel misschien wel iets, wie zal het zeggen. Maar dan wel correct gebruikt. En dat doen er maar weinigen. En dat valt niet af te dwingen. Of je moet in China of Japan wonen, waar je in een staatskeurslijf leeft.

Van een verkoudheidje heb je geen kans op de IC opgenomen te worden. Van een “griepje” wel, maar daarvan heb je dan weer geen kans om long covid op te lopen. Of ernstig ziek te worden zonder dat daarvoor een aanwijsbare oorzaak is.

Blijf vooral nog maar even een tijdje goed je kop in het zand steken.

Reputatie 6

Ik zal het als een bevrijding zien als we van die mondkapjes af zijn. Eerlijk gezegd motiveert mij het niet als meer dan helft van de mensen geen kapje draagt. De enige reden voor mij om het dragen is het voorkomen van boetes. Het voelt gewoon oneerlijk dat ik mij aan de regels houd en andere niet en dat er niet op gehandhaafd wordt.

Dat is vaak een heel makkelijke redenatie om je aan allerlei regels niet te hoeven houden.

Reputatie 7
Badge +1

NS spreekt blijkbaar met een gespleten tong. Enerzijds conformeert NS zich op papier aan de landelijke afspraken en meldt dat zelfs in het jaarverslag. Anderzijds geeft NS intern de instructie aan het personeel om niet te handhaven. Is er nog iemand die het gezwatel van NS serieus neemt? 

Opvallend in dit verband is het grote verschil met de vervoerder GVB in Amsterdam. Ik heb niet veel gereisd tijdens de pandemie maar ik vond het opvallend dat in de tram in Amsterdam er heel regelmatig omroepberichten waren over het dragen van de mondkapjes, in het Nederlands en het Engels. Daarbij werden alle instappers door het personeel gewezen op dragen van het mondkapje. Ook bij Connexxion heb ik dat anders meegemaakt in de bus. Iedere instapper wordt aangesproken.

NS heeft er op alle fronten een zootje van gemaakt tijdens de pandemie en daar plukken we dagelijks de wrange vruchten van. Tot en met het halveren van de dienstverlening aan toe.

 

In de economie is het natuurlijk zo dat je vooral in tijden van crisis de sterke bedrijven herkend. NS is voor mij tijdens deze crisis in ieder geval volledig door de mand gevallen door tijdens deze crisis uitsluitend de kant van het personeel te kiezen. Het heeft door het niet handhaven van allerlei zaken de welwillende reiziger volledig in de kou laten staan.

Reputatie 7

Van een verkoudheidje heb je geen kans op de IC opgenomen te worden. Van een “griepje” wel, maar daarvan heb je dan weer geen kans om long covid op te lopen. Of ernstig ziek te worden zonder dat daarvoor een aanwijsbare oorzaak is.

Blijf vooral nog maar even een tijdje goed je kop in het zand steken.

Overal is risico op (al dan niet ernstige) ziekte door een virus of bacterie, niet alleen in openbaar vervoer, dat nu als enige sector nog te boek staat als erg risicovol. De horeca barstte uit zijn voegen dit weekend. Gebruik gewoon je gezonde verstand.

Men lijdt vaak het meest door het lijden dat men vreest. 

 

Reputatie 6

Wat een vreemde redenatie. Omdat niemand zich meer aan richtlijnen houdt (wat door zo’n beetje de hele wetenschap als zeer onverstandig wordt aangemerkt), is het daarom prima om in het openbaar vervoer ook maar alles los te laten?

Dat is niet vrezen maar juist gezond verstand gebruiken. Ik luister niet naar wat “iedereen” vindt en doet, ik luister naar mensen die er verstand van hebben - wetenschappers.

Dit gaat ook niet in het bijzonder om mij, dit gaat om al die mensen die niet zo’n grote mond hebben als jullie en die het allemaal niet ok vinden, maar waar iedereen gewoon overheen walst omdat we hun levens minder relevant vinden dan gemak/ongemak van onszelf.

Dat is niet vrezen maar juist gezond verstand gebruiken. Ik luister niet naar wat “iedereen” vindt en doet, ik luister naar mensen die er verstand van hebben - wetenschappers.

Tijdens de coronacrisis is pijnlijk duidelijk geworden dat de wetenschappers ook maar voornamelijk gisten en het in feite net zo min wisten als u en ik. De gehanteerde aannames en modellen bleken er keer op keer totaal naast te zitten waardoor de politiek op zijn beurt keer op keer tot de verkeerde maatregelen op de verkeerde momenten besloot. 

Daarnaast gaat het op dit moment niet alleen over ongemak maar over maatregelen die bezig zijn het OV volledig te slopen. Doordat het OV als enige sector nog steeds met beperkingen wordt geconfronteerd wordt de toestand snel onhoudbaar.

Reputatie 7
Badge +3

Overdrijven is ook een kunst. Natuurlijk wordt het OV niet gesloopt door de verplichting een mondkapje te dragen. Het is een kwestie van goed uitleggen en handhaven. 

Het punt is natuurlijk dat kwetsbaren sowieso nauwelijks durven te reizen omdat er buiten het OV geen mondkapjes meer gedragen hoeven te worden.

Overdrijven is ook een kunst. Natuurlijk wordt het OV niet gesloopt door de verplichting een mondkapje te dragen. Het is een kwestie van goed uitleggen en handhaven. 

Het punt is natuurlijk dat kwetsbaren sowieso nauwelijks durven te reizen omdat er buiten het OV geen mondkapjes meer gedragen hoeven te worden.

Uit alle cijfers blijkt dat de forensen juist wegblijven en dat is niet de groep met veel kwetsbaren.

Reageer