beantwoord

Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren?



Toon eerste bericht

116 reacties

Reputatie 6

Deze week gereisd van Helmond naar Apeldoorn (via Eindhoven-Utrecht-Amersfoort) en later in de week weer terug. Op beide ritten geen conducteur gezien. Terwijl je toch zo'n dikke 2 uur in de trein zit, regelmatig overstapt, maar conducteurs? Niks van gezien in de trein. Zullen wel ergens anders druk mee zijn geweest, maar in elk geval niet met de passagiers.

Reputatie 7
Badge +3

Op ns.nl staat er nu een promo met goed je weer te zien. Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

 

 

Dat is wel erg makkelijk gezegd alleen op basis van een foto. Ik zie deze dame regelmatig op Twitter en gezien haar reacties daar krijg ik een heel andere indruk van haar die jij hebt. 

 

 

Misschien ook leuk om te lezen hoe deze dame er zelf over denkt.

https://www.facebook.com/story.php?story_fbid=3858208937542577&id=234539316576242

Reputatie 6

Ja dat zeker. Iedereen en alles ligt tegenwoordig onder een vergrootglas, iedereen heeft er een (al dan niet gefundeerde) mening over en die moet dan vooral gedeeld worden, al dan niet met enige respect. Reaguurders.

Reputatie 7

Zorgwekkend, als je nog niet doorhebt dat, vandaag de dag, nagenoeg alles en iedereen (zelfs met naam en toenaam) doorlopend wordt beoordeeld en gereviewd.

Sorry @Deventer, maar wat heeft jouw vraag met dit topic te maken? De zichtbaarheid van conducteurs en in hoeverre zij controleren maakt wel degelijk uit van de ervaring van de reiziger. En hoe de reiziger de NS beoordeelt.

Blijkbaar zitten ze dan ál die tijd “administratie” bij te werken.

Tuurlijk niet, die conducteur zit @PeterJKH daar natuurlijk te eten, te studeren, Marktplaats af ze zoeken naar modeltreintjes, te Netflixen, films downloaden via de trein WiFi, te bieden op EBay, uren met familie te bellen of digitaal te dammen met een collega op een andere trein of misschien wel een tukkie te doen na 9 1/2 uur werken.

Sorry @PeterJKH even persoonlijk, wat voor werk doe je zelf en waar kunnen wij dat beoordelen ?

Reputatie 6

Ook in de jaren voor het hele corona-verhaal opdook, was er al nauwelijks meer controle op plaatsbewijzen. Héél af en toe zag je dan een conducteur met fikse pas door de coupé lopen, op weg naar weet-ik-niet, maar controleren deden ze in elk geval niet. Vaak genoeg meegemaakt dat de conducteur na het vertreksignaal te hebben gegeven, zich terugtrok in een eigen ruimte (conducteursruimte, lege machinistenruimte bij gekoppelde treinen, of een eerste klasse coupé) en daar kwamen ze dan niet meer uit voordat de trein het volgende station bereikte. Blijkbaar zitten ze dan ál die tijd “administratie” bij te werken.

Reputatie 2

Ik werd vanavond 26 augustus om 20:15 gecontroleerd in de trein Utrecht - Den Haag CS. Dat was voor het eerst sinds begin maart. Ik was gelukkig niet vergeten in te checken. :wink:

Reputatie 7
Badge +4

Niemand die aan een dergelijke demonstratie meedoet, zal een mondkapje opzetten. Volgens mij ben je sowieso niet goed wijs als je aan een dergelijke demonstratie meedoet. Nog los van de ‘boze’ types die zo nodig uitstekende parlementariërs menen te moeten belagen. Een discussie met argumenten heeft dan weinig zin meer.

 

Demonstreren voor de ffgeihijt en dan de vrijheid nemen mensen te bedreigen en aan te vallen? Een wet geeft altijd bescherming en beperkt altijd de vrijheid. Wel vrijheid willen en een ander niet willen beschermen, gaat nu eenmaal niet samen.

 

Laten we ons maar richten op mensen met argumentatie en die zijn echt in de meerderheid. Die nemen gelukkig ook veelal de beslissingen.

 

De protestgeneratie kwam op voor een rechtvaardiger en vrijere maatschappij. Dat is gelukt, maar ontaardt nu in een soort collectief eigenbelang. 

Parlementariërs aanvallen is een open zenuw in de democratische rechtsstaat. En die is heilig.

 

De discussie dwaalt nu wel wat ver af en er is al heel veel over deze kwestie gezegd.

Reputatie 7

Dat wat ouderen betreft dat valt mij ook op bij beelden van de demonstraties ook daar zie je veel ouderen zonder mondkapje dicht bij elkaar. Zou dit nostalgie zijn van de protestgeneratie.

Ik behoor zelf tot die generatie maar ga niet meedoen mij te groot risico.

 

Reputatie 2

Een Nederlandse vrouw nog wel...:wink: .…

Overigens, buitenlandse vrouwen dragen juist zeer fanatiek mondneuskapjes omdat ze dat vaak vanuit hun cultuur of strenger Corona  beleid in eigen land al vaak gewend zijn.

De opvallenste groepen welke het mondneuskapje "vergeten" zijn oudere mensen (65+) en jonge meiden van 17 tot 21 jaar. Maar dat is maar een persoonlijke en beperkte waarneming.

Ja oudere mensen vergeten wel eens wat. Nog een leuke anekdote. Ik wilde de trein uitstappen, nog voordat ik de trein uit was kwam een oudere heer de trein in zonder mondkapje. Ik zei toen: “kunt u nog even wachten meneer.” Hij: “doe jij even rustig snotneus”. :angry:

Wat betreft jonge meiden en jongeren heb je wel gelijk. Die dragen het vaak niet, of niet goed. Laatst nog een jongen van een jaar of 17 die dan heel stoer door het gangpad loopt van kijk mij eens lopen, zonder mondkapje. Ik krijg dan de neiging om te roepen: “Denk aan je oma!” :wink:

Een Nederlandse vrouw nog wel....…

Overigens, buitenlandse vrouwen dragen juist zeer fanatiek mondneuskapjes omdat ze dat vaak vanuit hun cultuur of strenger Corona  beleid in eigen land al vaak gewend zijn.

De opvallenste groepen welke het mondneuskapje "vergeten" zijn oudere mensen (65+) en jonge meiden van 17 tot 21 jaar. Maar dat is maar een persoonlijke en beperkte waarneming.

Reputatie 2

“Ik wist het niet” is dan misschien niet eens de slechtste smoes. Het lijkt wel of er steeds meer mensen zijn die onder een steen leven en het nieuws niet volgen.

Sommige mensen volgen het nieuws nog wel, maar niet van de NOS of uit de kranten, maar van bepaalde Facebook communties waar complot theorieën het goed doen. 

Reputatie 2

De smoezen in de trein verraden zelden enige intelligentie. De mate van eigenbelang en de intelligentie van de opmerkingen zijn zelfs veelal omgekeerd evenredig.

Daarnaast is er dan ook nog sprake van zelfverklaarde intelligentie en logisch denken. We komen dat hier ook tegen bij mensen met besmettingsvriendelijk gedrag. 

 

Wat bedoel je met “besmettingsvriendelijk gedrag.”?

Reputatie 7
Badge +4

De sleutel is het eigenbelang en weten dat je er nog vaak mee weg komt ook. Ethiek maakt niet uit, zolang het eigenbelang wordt gediend.

Reputatie 7
Badge +3

“Ik wist het niet” is dan misschien niet eens de slechtste smoes. Het lijkt wel of er steeds meer mensen zijn die onder een steen leven en het nieuws niet volgen.

Reputatie 7
Badge +4

De smoezen in de trein verraden zelden enige intelligentie. De mate van eigenbelang en de intelligentie van de opmerkingen zijn zelfs veelal omgekeerd evenredig.

Daarnaast is er dan ook nog sprake van zelfverklaarde ‘intelligentie’ en ‘logisch denken’. We komen dat hier ook tegen bij mensen met besmettingsvriendelijk gedrag. 

Reputatie 2

Sinds begin maart (de lockdown) tot aan nu heb ik op het traject Vleuten - Vaartsche Rijn geen controle gehad. In de spits 16u -17u zie ik nooit een conducteur, s’avonds rond 23u zie ik de laatste twee weken wel conducteurs lopen, vaak met zijn 2en, soms alleen. Ze lopen de hele trein door en spreken mensen aan, dus er is hopelijk iets aan het veranderen.

Afgelopen zondagavond stapte een jonge nederlandse vrouw de trein in zonder mondkapje, toen kwam gelijk de conductrice aangelopen. Zei die vrouw “ik reis nooit met de trein, ik wist niet dat je een mondkapje op moest". :sweat_smile: Slechtste smoes die ik tot nu toe gehoord heb. 

 

Reputatie 7
Badge +4

De paradox van de omroep van de regels van de stiltecoupé die ook in de stiltecoupé gehoord wordt. :grinning:

Wat mij betreft kan ik dat als fanatiek gebruiker van de stiltecoupé niet vaak genoeg horen, al is het paradoxaal. Schop de onmaatschappelijken tot ze een geweten hebben. (Vrij naar Louis Paul Boon).

Het handhaven wordt hoe langer hoe meer toegepast, een paar situaties uit de praktijk:

-Reiziger heeft na 2x waarschuwen voor de derde keer mondneuskapje niet over de neus, wordt door notabene de machinist uit de trein gezet na klachten van medereizigers.

-Jongeman zet fiets niet op fietsbalkon in SLT, blijkt ook geen fietsdalkaartje te hebben, mag de trein verlaten.

- Twee studenten in de ICD snappen het niet. Ondanks personeel op het perron, 4x (!) gewaarschuwd dat ook de neus bedekt moet worden. Nog voor vertrek mogen ze de trein verlaten. Daarop worden ze ook geweigerd in de Sprinter op het spoor ernaast.

Reputatie 7
Badge +3

De paradox van de omroep van de regels van de stiltecoupé die ook in de stiltecoupé gehoord wordt. :grinning:

Badge +3

On a positive note…

Zie https://twitter.com/De_Joef/status/1298386423805030405 (en wat vooraf ging)

Dank. En om dan niet alleen negatief te zijn: de conductrice op de heenreis is 2 keer door de hele trein gelopen én heeft nog eens de regels van de stiltecoupe omgeroepen. Vond ik netjes.

En erbij.. 

In die trein had dus ook iedereen een mondkapje op. Zichtbaarheid doet al heel veel goed.

Dit ging om iets van 030 (Utrecht) naar 070 (Den Haag) dus? Top! :muscle:

Tsja @Jeroen het is maar net hoe je tegen je eigen privecy en veiligheid aankijkt. Leuk dat je naar haar kon zwaaien, maar dat een buitenstaander precies kan zien waar je bent, lijkt mij persoonlijk toch wat minder geslaagd.

Zelf haal je toch ook, verstandig trouwens,  je traceerbare (prive) gegevens zo veel mogelijk weg van het Net ?

Vandaag de 4827 onveilig gemaakt, gecontroleerd tussen Haarlem en was ruim voor Beverwijk klaar. Had genoeg te doen

Lijkt me qua privacy en veiligheid nooit verstandig @Loes dit soort gegevens openbaar te zetten. Iedereen kan nu zien waar je nog meer opduikt, en zelfs wanneer je naar huis gaat....


Dat is handig want nu kon ik nog even zwaaien naar Loes toen ze in de intercity naar huis zat, anders had ik dat niet geweten.

En Loes weet toch echt wel wat ze aan informatie deelt, de aspirant status is ze al heel lang ontgroeid.

Vandaag de 4827 onveilig gemaakt, gecontroleerd tussen Haarlem en was ruim voor Beverwijk klaar. Had genoeg te doen

Lijkt me qua privacy en veiligheid nooit verstandig @Loes dit soort gegevens openbaar te zetten. Iedereen kan nu zien waar je nog meer opduikt, en zelfs wanneer je naar huis gaat....

Reageer