beantwoord

Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren?



Toon eerste bericht

116 reacties

Reputatie 6

Ik zie ze nooit...

Reputatie 4

Kan iemand mij uitleggen dat als ik in een Haagse tram stap ik te maken kan krijgen met een groepje controleurs die systematisch de hele tram controleren, uitstappen, volgende tram… en dit blijkbaar niet in een trein kan? Gewoon verspreid door het hele land van die groepjes in laten stappen. Dan kan die ene conducteur per trein gewoon gastheer/gastvrouw zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat de andere helft nog steeds ziek thuis zit en onder de conducteuren zullen er genoeg zijn met een boa-bevoegdheid. Trein weer veiliger, iedereen kan weer mee. Nou ja iedereen? De ouderen en kwetsbaren moeten volgens OMT beter beschermd worden om jongeren meer bewegingsvrijheid te geven. Dus die zien we voorlopig niet terug in de trein.

 

Dat gebeurt ook nog steeds. Er zijn genoeg “vliegende” V&S-teams die trein in, trein uit gaan om iedereen te controleren. Ik zie ze dagelijks wel een trein in of uitstappen en wordt op de helft van mijn reizen door zo'n team gecontroleerd.

Reputatie 7
Badge +3

Daar denkt de leiding van NS heel anders over.

Reputatie 7
Badge +4

Controle is een goede vorm van Service.

Reputatie 7
Badge +3

Een discussie over het slechte controleren van zowel vervoerbewijzen als op het dragen van mondkapjes wordt erg moeilijk wanneer NS-ers iedere vorm van kritiek meteen op zichzelf betrekken.

Voor de coronaviruscrisis was er al heel veel kritiek op het slechte controleren van vervoerbewijzen. Sinds de coronaviruscrisis is dat niet verbeterd. Daar mag best over gesproken worden. Over de oorzaken van het slechte controleren is zo langzamerhand alles wel gezegd. 

Nu graag een oplossing want zo lang het slechte controleren en handhaven aanhoudt komen de reizigers niet terug en ontstaat er een enorm financieel gat in de bedrijfsvoering van NS. NS zal alle zeilen moeten bijzetten om het vertrouwen terug te winnen. Helaas zien sommige NS-ers de ernst van de situatie (nog) niet in.

Zolang de overheid alle verliezen in coronatijd echter maar klakkeloos blijft bij passen is er voor NS en personeel voorlopig geen enkele reden om ook maar een stap te veel te zetten. Waarom zou je werken als je zonder dat te doen ook gewoon je geld krijgt?

Wel heel kort door de bocht als je suggereert dat NS personeel niet werkt voor hun geld, daarmee suggereer je ook dat Edwin, Julian, ik en de andere machinisten niets doen. 

Nou dan heb ik nieuws voor je, als wij als machinisten niets doen dan rijdt er ook geen trein meer rond.

En wat betreft geen Hc meer op de sprinters, wie gaat de deuren dan veilig sluiten ?  Daar heeft een machinist geen tijd voor in de huidige dienstregeling want die moet elke keer de trein uit om dit te kunnen doen.  Daarbij zijn er zat station waar een sprinter met 12 bakken niet te overzien vanuit de voorste cabine door de ligging van het perron.

Maar ik deel wel de mening dat een Hc op de trein is voor service en controle en dat we dat ook mogen verwachten van een Hc.

Vandaag overigens ook weer een controle ploeg van V&S mee gehad op 1 van de 4 treinen die ik gereden heb.

 

Reputatie 6

Het enige wat ik hiervan vind is dat volgens mij de bedoeling was (aankondiging) dat er weer gecontroleerd zou gaan worden. Nou, ik heb nog geen enkele conducteur sindsdien kaartcontrole zien doen. Daar klopt dus gewoon de uitspraak niet met de praktijk.

Hoe er dan wel (in de toekomst) gecontroleerd moet worden, lijkt me een ander onderwerp wat hiervan losstaat. Zo’n mob-team als in de tram/bus is inderdaad misschien ook wel een goed idee.

En iemand om de overwegen achter perrons te bedienen:grinning:. Dat moet tegenwoordig toch wel iets meer high-tech kunnen dan een sleutel in een kastje steken en omdraaien.

Natuurlijk kan dat ook op de trein. Maar dan moet dat wel georganiseerd worden door de leiding van NS. In het verleden had NS ook dergelijke controleploegen. Maar binnen NS leeft het hardnekkige misverstand dat het plaatsen van veel poortjes het controleren in de trein overbodig maakt.

Er is door die poortjes anders geen conducteur minder gekomen.  

Kan iemand mij uitleggen dat als ik in een Haagse tram stap ik te maken kan krijgen met een groepje controleurs die systematisch de hele tram controleren, uitstappen, volgende tram… en dit blijkbaar niet in een trein kan? Gewoon verspreid door het hele land van die groepjes in laten stappen. Dan kan die ene conducteur per trein gewoon gastheer/gastvrouw zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat de andere helft nog steeds ziek thuis zit en onder de conducteuren zullen er genoeg zijn met een boa-bevoegdheid. Trein weer veiliger, iedereen kan weer mee. Nou ja iedereen? De ouderen en kwetsbaren moeten volgens OMT beter beschermd worden om jongeren meer bewegingsvrijheid te geven. Dus die zien we voorlopig niet terug in de trein.

Dat kan niet omdat de vakbonden dat niet willen en die zijn bij NS de baas. 

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk kan dat ook op de trein. Maar dan moet dat wel georganiseerd worden door de leiding van NS. In het verleden had NS ook dergelijke controleploegen. Maar binnen NS leeft het hardnekkige misverstand dat het plaatsen van veel poortjes het controleren in de trein overbodig maakt.

Reputatie 7
Badge +3

Kan iemand mij uitleggen dat als ik in een Haagse tram stap ik te maken kan krijgen met een groepje controleurs die systematisch de hele tram controleren, uitstappen, volgende tram… en dit blijkbaar niet in een trein kan? Gewoon verspreid door het hele land van die groepjes in laten stappen. Dan kan die ene conducteur per trein gewoon gastheer/gastvrouw zijn. Ik kan mij niet voorstellen dat de andere helft nog steeds ziek thuis zit en onder de conducteuren zullen er genoeg zijn met een boa-bevoegdheid. Trein weer veiliger, iedereen kan weer mee. Nou ja iedereen? De ouderen en kwetsbaren moeten volgens OMT beter beschermd worden om jongeren meer bewegingsvrijheid te geven. Dus die zien we voorlopig niet terug in de trein.

Ik zat vanochtend dus in de trein van 07.10 uur uit Haarlem naar Amsterdam. Hierin zat de rokende reiziger. Weliswaar zaten we maar met 6 man in een coupe waarin volgens mij zo'n 90 zitplaatsen waren maar toch. 

Reputatie 7
Badge +3

Het onderwerp is voor @Deventer uitgekauwd. Goed dat we dat weten.

Voor de reizigers daarentegen heeft het veilig kunnen reizen grote prioriteit. De enigen die kunnen handhaven zijn de Hc’s en die zijn blijkbaar veel te weinig zichtbaar. Wanneer er dan ook nog een instructie is om niet actief te handhaven dan geeft dat de reizigers niet bepaald vertrouwen.

Het begint ook een groot financieel probleem voor NS te worden wanneer potentiële reizigers zich niet veilig voelen. Dat komt dan bovenop de oproep van de overheid om zoveel mogelijk thuis te werken. NS zal echt meer moeten doen om reizigers in de treinen te krijgen, juist wanneer er minder forenzen. Het is dus aan het personeel om actief te controleren en een veilige reisomgeving te realiseren. Maar dat brede perspectief lijkt niet aanwezig te zijn.

Ik pak cola en chips, de ongeveer 5 vaste Community leden gaan weer los over een uitgekauwd onderwerp wat al in vele andere topics is besproken en uitgelegd.

Nu nog even wachten op een nieuw topic over de mondneuskapjes........

Veel suc6

Helaas is herhaling broodnodig aangezien NS zonder dat niet tot enige activiteit te bewegen is 

Ik pak cola en chips, de ongeveer 5 vaste Community leden gaan weer los over een uitgekauwd onderwerp wat al in vele andere topics is besproken en uitgelegd.

Nu nog even wachten op een nieuw topic over de mondneuskapjes........

Veel suc6

Het conducteursbeleid moet grondig op de schop. Vaste conducteurs op intercitytreinen en alleen nog steeksgewijze controle door V&S personeel op sprinters. De huidige controle praktijk met overal vaste conducteurs/deurbedienden kost klauwen met geld en is uiterst inefficient.

De conducteur is anno 2020 vergelijkbaar met de liftboy die je tot in de jaren 70 nog wel zag in warenhuizen en bij grote bedrijven en wiens enige functie was de deuren van de lift te openen c.q. te sluiten en de liftknopjes te bedienen. Liftboys zijn al lang verdwenen maar conducteurs zijn er om onduidelijke redenen nog steeds. 

Zolang de overheid alle verliezen in coronatijd echter maar klakkeloos blijft bij passen is er voor NS en personeel voorlopig geen enkele reden om ook maar een stap te veel te zetten. Waarom zou je werken als je zonder dat te doen ook gewoon je geld krijgt?

Reageer