beantwoord

Wanneer gaan de conducteurs/conductrices weer controleren?



Toon eerste bericht

116 reacties

Ik herken het wel wat Pingpong schrijft. Ik reisde net metvde sprinter tussen Zaandam en Uitgeest na een overstap vanuit Utrecht. In de trein zaten heel veel mensen zonder mondkapje op en een groep toeristen zaten uitgebreid te blowen. Ik had het toch prettig gevonden als er een conducteur zichtbaar aanwezig was geweest in de trein. Maar inderdaad sinds 1 juli geen controles meer gehad (ervoor bleef ik thuis ivm coronareisadvies). Ik reis regelmatig 1e klas - betaald- en zie de aanwezige conducteur dan verdwijnen in de machinistenkabine om er enkel uit te komen bij het volgende station.

Ik snap best dat ze geen zin hebben in mondkapjesdiscusdie met onwillige reizigers of 1e klas reizigers met een 2e klas kaartje. Al voor corona was dit een probleem maar dat is nu alleen maar groter geworden. Het maakt het reizen er niet prettiger door en geeft vaak een onveilig gevoel, zeker in de avond.

@mei56 Vervelend dat dit u is overkomen. De toeristen zullen waarschijnlijk wel op station Zaanse schans zijn uitgestapt. Ik kom daar natuurlijk wel eens op de fiets leuk rondje. Het niet dragen van het mondkapje herken ik dan weer bijna niet. Dat valt mij nou juist weer erg mee. Zo af en toe zie ik een enkeling zonder mondkapje, maar ik heb tot op heden nooit groepen zonder mondkapje gezien in de trein.     

Ik ben geen Carola inderdaad. @Pingpong Vandaag de 4827 onveilig gemaakt, gecontroleerd tussen Haarlem en was ruim voor Beverwijk klaar. Had genoeg te doen iig.

Ah de sprinter naar Hoorn van 08.01 uur. Helaas ga ik als ik naar kantoor ga de andere kant op richting Sloterdijk.

Ik hoop je in ieder geval eens aan te treffen. Vandaag werk ik weer thuis. Vrijdag weer naar kantoor.

Tja, mijn beeld over controle en servicerondes is eigenlijk hetzelfde als vóór Corona: heel erg weinig. Ik snap dat er conducteurs zijn die wegens bijvoorbeeld persoonlijke omstandigheden of kwetsbare personen thuis voorzichtig doen, en er zijn gelukkig ook conducteurs die wel gewoon goed hun werk doen, maar mijn beeld is ongeveer hetzelfde als voor de Coronacrisis.
Terwijl ik als reiziger verwacht dat conducteurs meer zichtbaar aanwezig zijn in de trein. Dat gebeurt dus naar mijn ervaring niet. Ik zag ook de ‘welkom terug’ reclames op Facebook, en dan word ik ook net zo cynisch als Pingpong.

Tijd voor NS om hier echt iets mee te gaan doen. Misschien kan @Deventer vanuit zijn rol binnen NS hier ook iets aan doen, in plaats van regelmatig aangebrand te reageren als er kritiek wordt geuit op zijn werkgever?




 

Ik ben geen Carola inderdaad. @Pingpong Vandaag de 4827 onveilig gemaakt, gecontroleerd tussen Haarlem en was ruim voor Beverwijk klaar. Had genoeg te doen iig.

Reputatie 7
Badge +3

Is het Loes misschien?

Als Loes opeens Carola heet misschien wel. Overeenkomst is wel dat ook zij zich soms ook net kleuterjuf waant. Zal waarschijnlijk ook nog van de oude stempel zijn.

Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

Kijk, en nou val je door de mand @Pingpong !

Het topic heeft een heel andere intentie, namelijk het zo veel mogelijk bashen van bepaalde werknemers. In deze ben ik het compleet eens met @Momo .

Tijd voor een slotje moderatie ?

Op ns.nl staat er nu een promo met goed je weer te zien. Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

 

 

Dat is wel erg makkelijk gezegd alleen op basis van een foto. Ik zie deze dame regelmatig op Twitter en gezien haar reacties daar krijg ik een heel andere indruk van haar die jij hebt. 

 

 

Moet natuurlijk niet alles 100% serieus nemen. Ik vond het wel aardig gevonden. De conductrice is blij ons te zien, wij zouden ook blij zijn als we meer conducteurs/conductrices zouden zien. Is het Loes misschien? Nu even serieus. Ik woon in Beverwijk-Heemskerk en reis naar Amsterdam Sloterdijk. Zowel op de heen-als op de terugweg nooit controle gehad sinds 1 januari. Alleen op de dagen in het weekend dat ik mijn weekend-vrij kaart gebruikte wel een enkele keer controle gehad. Je hebt het bericht van één van de moderators ook gelezen. De hoeveelheid controle is blijkbaar bedrijfsgeheim dus vragen om meer controle zijn nu dus taboe blijkbaar. 

 

Als ik de allereerste post van mei56 hierboven zie, zou ik mij als bedrijf toch eens flink achter de oren gaan krabben.

Reputatie 7
Badge +3

Op ns.nl staat er nu een promo met goed je weer te zien. Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

 

 

Dat is wel erg makkelijk gezegd alleen op basis van een foto. Ik zie deze dame regelmatig op Twitter en gezien haar reacties daar krijg ik een heel andere indruk van haar die jij hebt. 

 

 

Dat kan je doen bij de insteklingen, klik op je profielfoto, ga naar algemene instellingen en dan kan je veel uitzetten. 

Ikzelf wil alleen mail van een topic ontvangen die ik als favoriet aanmerk.

Reputatie 5

Kan ik de meldingen op de mail uitzetten over deze topic?

Om nou te zeggen dat bijna alle stations in de Randstad poortjes hebben is echt te veel gezegd. Ja, Amsterdam en Rotterdam zitten wel ongveer dicht, Almere ook. Maar verder zijn er nog best nog wat met paaltjes. Of poortjes die nog openstaan in het geval van Den Haag (CS + HS), al zullen die ook dicht gaan. Die van HS gepland na de zomer.

Hier een lijst met stations met gesloten poortjes.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1583338071691/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/stations-met-gesloten-poortjes.pdf


Helaas zijn de poortjes door allerlei ‘veiligheidsopties’ die verplicht werden gesteld zo lek als een mandje, buiten het tailgaten om zijn er nog meer manieren om door de poortjes te komen en daar wordt gewoon gebruik van gemaakt.

Ik herken het wel wat Pingpong schrijft. Ik reisde net metvde sprinter tussen Zaandam en Uitgeest na een overstap vanuit Utrecht. In de trein zaten heel veel mensen zonder mondkapje op en een groep toeristen zaten uitgebreid te blowen. Ik had het toch prettig gevonden als er een conducteur zichtbaar aanwezig was geweest in de trein. Maar inderdaad sinds 1 juli geen controles meer gehad (ervoor bleef ik thuis ivm coronareisadvies). Ik reis regelmatig 1e klas - betaald- en zie de aanwezige conducteur dan verdwijnen in de machinistenkabine om er enkel uit te komen bij het volgende station.

Ik snap best dat ze geen zin hebben in mondkapjesdiscusdie met onwillige reizigers of 1e klas reizigers met een 2e klas kaartje. Al voor corona was dit een probleem maar dat is nu alleen maar groter geworden. Het maakt het reizen er niet prettiger door en geeft vaak een onveilig gevoel, zeker in de avond.

 

En precies om bovengenoemde redenen ben je dus alleen maar bezig met mensen de trein uit te jagen en niet de mensen juist weer in de trein te krijgen. Op ns.nl staat er nu een promo met goed je weer te zien. Ik heb de indruk dat deze dame van een heel verre afstand naar de reiziger kijkt en het voor de reiziger sowieso niet wederkerig is. 

 

 

Reputatie 1

Ik herken het wel wat Pingpong schrijft. Ik reisde net metvde sprinter tussen Zaandam en Uitgeest na een overstap vanuit Utrecht. In de trein zaten heel veel mensen zonder mondkapje op en een groep toeristen zaten uitgebreid te blowen. Ik had het toch prettig gevonden als er een conducteur zichtbaar aanwezig was geweest in de trein. Maar inderdaad sinds 1 juli geen controles meer gehad (ervoor bleef ik thuis ivm coronareisadvies). Ik reis regelmatig 1e klas - betaald- en zie de aanwezige conducteur dan verdwijnen in de machinistenkabine om er enkel uit te komen bij het volgende station.

Ik snap best dat ze geen zin hebben in mondkapjesdiscusdie met onwillige reizigers of 1e klas reizigers met een 2e klas kaartje. Al voor corona was dit een probleem maar dat is nu alleen maar groter geworden. Het maakt het reizen er niet prettiger door en geeft vaak een onveilig gevoel, zeker in de avond.

Wat ik merk in de eerste weken dat ik weer mocht controleren en nu, is dat ik minder hoef te schrijven. Betekent niet dat ik niemand tegenkom die zwartrijdt, maar ik zit op mijn gemiddelde van voor Corona.

Reputatie 7
Badge +3

Om nou te zeggen dat bijna alle stations in de Randstad poortjes hebben is echt te veel gezegd. Ja, Amsterdam en Rotterdam zitten wel ongveer dicht, Almere ook. Maar verder zijn er nog best nog wat met paaltjes. Of poortjes die nog openstaan in het geval van Den Haag (CS + HS), al zullen die ook dicht gaan. Die van HS gepland na de zomer.

Hier een lijst met stations met gesloten poortjes.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1583338071691/content/assets/ns-nl/stationsinformatie/stations-met-gesloten-poortjes.pdf

Reputatie 7
Badge +1

Naast het meelopen zijn er nog heel wat andere methodes die zwartrijders gebruiken. De ene wat creatiever dan de ander.

Poortjes kunnen zwartrijders enigszins tegenhouden, maar ze zijn zeker niet foolproof. Ga maar eens een avondje staan op een station waar overlast groot is, bijvoorbeeld Rotterdam Lombardijen of Rotterdam Zuid en je zult zien dat er in de meeste treinen wel minstens één zwartrijder zit. 

Controle in de trein blijft belangrijk en is ook de enige foolproof manier tegen zwartrijders, maar de sprinter Den Haag Centraal - Dordrecht blijft ook wel een probleem lijn. 

Reputatie 7
Badge +3

Het probleem is dat NS noch wij een zinnig woord kunnen zeggen over de af- of toename van het aantal zwartrijders op trajecten met stations met poortjes wanneer er geen controles in de trein plaatsvinden. 

NS heeft een schijnzekerheid gecreëerd door wel poortjes te plaatsen maar nauwelijks nog te controleren. Het vermoeden is natuurlijk wel dat poortjes helpen bij het tegengaan van zwartrijden. Maar we kunnen slechts gissen naar het werkelijke effect.

Niet meten is niet weten.

Reputatie 7
Badge +3

Zwartrijders zijn slim. Ze glippen met anderen mee door de poortjes of starten de reis op een kleiner station zonder poortjes.

Reputatie 6

Dat dacht ik ook, maar dat schijnt erg tegen te vallen. Overigens heeft mijn vertrek-station geen poortjes, alleen het station waar ik naartoe ga. Zou ook wel een beetje geldverspilling zijn voor die paar reizgers. Ik woon niet echt in een heel kleine stad of dorp, maar om de een of andere reden gaan er maar weinig mensen met de trein hier.

Reputatie 5

In de randstad hebben bijna alle stations ook poortjes dan heb je toch minder zwart rijders?

Reputatie 6

Ik ben toch echt al sinds begin dit jaar geen enkele keer gecontroleerd. Nou is de sfeer in de trein goed en niet zo druk als ik reis, dus valt het mee op zich, maar ik vind het wel raar.

Reputatie 5

Oke als ik naar Rotterdam ga is er tussen Roosendaal en Dordrecht bijna altijd controle. Ik geef toe dat il niet dagelijks naar de randstad ga maar helemaal geen controle lijkt mij sterk.

Reputatie 6

Ik woon toch ook echt in de randstad hoor.

Reputatie 5

Ik denk dat de conducteurs nauwelijks controleren op de wat rustigere lijnen omdat het dan weinig oplevert. In de randstad heb ik veel vaker controle.

Hallo pingpong en de meelezers van dit topic! 

Ik begrijp dat dit een kwalijke situatie is en dat jullie hier graag een oplossing voor willen zien. Het geeft natuurlijk een veel veiliger gevoel als je tijdens je reis een conducteur ziet. Ook snap ik dat jullie graag een woordvoering vanuit de NS zouden willen zien.

De Community is hier echter niet het juiste kanaal voor. Als Moderators kunnen we jullie feedback gebaseerd op een individuele reis doorzetten, zodat dit meegenomen wordt in de algemene 'stapel' aan feedback. Maar jullie zijn ongetwijfeld wel bekend met dit proces en wat we daarbij kunnen doen en inzien.

Waar je nu echter om vraagt is communicatie ommegaande een algemene beleidswijziging of hoe de NS in brede zin ervoor wil zorgen dat conducteurs zichtbaarder worden. Dat zijn dingen waar wij als Moderators simpelweg geen inzage in hebben en ook zeker geen terugkoppeling op zullen krijgen. Wellicht heb je het idee dat je de Community kunt gebruiken om van allerlei beleidsvoerders een reactie te krijgen, maar dat is simpelweg niet het geval.

Het is duidelijk dat dit issue de laatste tijd weer speelt, zeker met de Corona maatregelen, maar inmiddels hebben we alles wat we kunnen zeggen zo'n beetje gezegd. Vooralsnog zal ik dit topic open laten om jullie wel een kans te geven hierop te reageren en het eventueel met elkaar te bespreken, maar mochten we merken dat dit topic ontspoort, zullen we het sluiten.

 

Reageer