Het is al vele malen hier op het forum aan de orde geweest, deze vraag, maar je krijgt eigenlijk nooit een duidelijk antwoord, integendeel, meestal lopen topics die opmerkingen maken over de geringe aanwezigheid van de conducteur (of HC) in de trein, gewoonweg dood zonder dat er een afdoende verklaring is.
Vandaag de dag wordt de geringe aanwezigheid van HC's in de trein gegooid op corona, maar dat is natuurlijk maar een gedeeltelijke waarheid, want ook in de jaren 2015-2019, toen corona nog ver van ons bed was, werd al regelmatig geklaagd over conducteurs die zich gedurende de rit terugtrokken in ruimtes die niet toegankelijk zijn voor de reizigers en gewoon onzichtbaar bleven tot het volgende station.
Dit probleem speelt nog steeds, nog steeds kom je het in talloze topics tegen op dit forum. Maar een afdoende antwoord ontbreekt nog steeds.
Op TV in de reclamespotjes zie je goedlachse HC's die bij “hun” trein allerlei reizigers vriendelijk te woord staan, IN de trein TIJDENS de reis een praatje maken met de passagiers, of hen vooruithelpen met informatie of adviezen. Maar de werkelijkheid is gewoon anders: de HC geeft het vertreksignaal, en sluit zich op tot het volgende station. Niks gezellige praatjes, nuttige informatie of handige adviezen aan de passagiers. Ze zijn gewoon niet aanwezig in de trein. Of althans niet onder de passagiers. Dus die reclamespotjes zijn weliswaar erg aardig om te zien, maar of ze de werkelijkheid weergeven… ik ben bang van niet.
Soms ook wordt gesteld dat een HC zélf mag uitmaken of hij controleert of niet, en of hij zichtbaar is voor de passagiers of niet. Vreemd vind ik dat. Net alsof mijn baas tegen mij zegt: “Kijk zelf maar, als je zin hebt om je werk te doen, helemaal tof, maar zit je liever achter je bureau te hangen terwijl je een game speelt, joh, moet je lekker zelf weten, maakt ook niet uit, zodra je maar even de telefoon aanneemt af en toe...”
Dus WAT is nou eigenlijk de rol van een HC en dan met name TIJDENS de treinreis en hoe komt dat tot uiting als die HC nooit zichtbaar aanwezig is voor de passagiers?