beantwoord

Wat is de rol van de conducteur nou eigenlijk?


Reputatie 6

Het is al vele malen hier op het forum aan de orde geweest, deze vraag, maar je krijgt eigenlijk nooit een duidelijk antwoord, integendeel, meestal lopen topics die opmerkingen maken over de geringe aanwezigheid van de conducteur (of HC) in de trein, gewoonweg dood zonder dat er een afdoende verklaring is.

Vandaag de dag wordt de geringe aanwezigheid van HC's in de trein gegooid op corona, maar dat is natuurlijk maar een gedeeltelijke waarheid, want ook in de jaren 2015-2019, toen corona nog ver van ons bed was, werd al regelmatig geklaagd over conducteurs die zich gedurende de rit terugtrokken in ruimtes die niet toegankelijk zijn voor de reizigers en gewoon onzichtbaar bleven tot het volgende station.

Dit probleem speelt nog steeds, nog steeds kom je het in talloze topics tegen op dit forum. Maar een afdoende antwoord ontbreekt nog steeds.

Op TV in de reclamespotjes zie je goedlachse HC's die bij “hun” trein allerlei reizigers vriendelijk te woord staan, IN de trein TIJDENS de reis een praatje maken met de passagiers, of hen vooruithelpen met informatie of adviezen. Maar de werkelijkheid is gewoon anders: de HC geeft het vertreksignaal, en sluit zich op tot het volgende station. Niks gezellige praatjes, nuttige informatie of handige adviezen aan de passagiers. Ze zijn gewoon niet aanwezig in de trein. Of althans niet onder de passagiers. Dus die reclamespotjes zijn weliswaar erg aardig om te zien, maar of ze de werkelijkheid weergeven… ik ben bang van niet.

Soms ook wordt gesteld dat een HC zélf mag uitmaken of hij controleert of niet, en of hij zichtbaar is voor de passagiers of niet. Vreemd vind ik dat. Net alsof mijn baas tegen mij zegt: “Kijk zelf maar, als je zin hebt om je werk te doen, helemaal tof, maar zit je liever achter je bureau te hangen terwijl je een game speelt, joh, moet je lekker zelf weten, maakt ook niet uit, zodra je maar even de telefoon aanneemt af en toe...”

Dus WAT is nou eigenlijk de rol van een HC en dan met name TIJDENS de treinreis en hoe komt dat tot uiting als die HC nooit zichtbaar aanwezig is voor de passagiers?

icon

Beste antwoord door Sascha NS 20 July 2021, 20:24

Bekijk origineel

This topic has been closed for comments

82 reacties

Reputatie 7

Zeker een leuk stukje. Er zijn echt wel de nodige conducteurs die hun werkzaamheden wel goed uitvoeren. Er zijn er helaas ook velen die het allemaal wel best lijken te vinden.

Het valt mij altijd op dat ik in de sprinters vaker gecontroleerd wordt dan in een intercity. Je zou eigenlijk andersom verwachten omdat Intercity's over langere trajecten gaat.

Ik erger mij eveneens aan de afwezigheid van de conducteurs. Ik heb geen auto, en wil geen auto, maar zo wordt het steeds moeilijker om reclame te maken voor de trein. Diverse schrijvers hebben erop gewezen dat hierover al heel lang wordt geklaagd en dat dit onderwerp door de directie van NS wordt genegeerd. In een bubble, dit forum, met gelijkgestemden hierover praten is dus meer een uitlaatklep dan een stap tot verandering. 

Wat zijn dan wel de mogelijkheden om aandacht te krijgen van van de directie (en de politiek)?  Een online petitie?  Een vertegenwoordiger van Rover die hierover de media te woord staat? …...….?

 

 

 

Mireille voedt ook bejaarden zonder mondmasker op - “Ja, maar we zijn al twee keer gevaccineerd !

Misschien moet Mireille iets beter haar best doen om (wetenschappelijke) literatuur tot haar te nemen. 

Je kunt in de trein beter naast een gevaccineerd persoon zonder mondkapje zitten dan naast een persoon zonder vaccinatie en met mondkapje. Daarom gaat België open op 1 september, is Duitsland al een tijd vrijwel helemaal open voor gevaccineerden (en getesten en genezenen) en is UK al sinds juli open.

Maar ja, Mireille is er niet om mensen tot effectieve maatregelen over te halen (zoals vaccinatie of gezonder leven), als gastvrouw gelden voor haar vooral de regels! Gevaccineerd en gezond? Mondkapje! Niet-gevaccineerd en ongezond?? Prima! Als je maar iets voor je mond doet! Een echte gastvrouw, die Mireille 🥴

On-topic:

Ik ben vandaag heel blij geweest met de aanwezigheid van een conducteur. Een bejaarde vrouw met een rollator was angstig een toilet in de trein in te gaan, omdat ze bang was om ingesloten te worden. Ik heb op Amersfoort Centraal de longen uit mijn lijf gerend om een conducteur te waarschuwen die haar kon helpen/geruststellen. Hij heeft netjes gewacht en het is helemaal goed gekomen. 

Reputatie 7

Gisteren heb ik van Delft naar ‘s-Hertogenbosch (en terug) gereisd en in de ruim 2 ½ uur die ik in de trein heb gezeten, ben ik noch door een gastheer/gastvrouw welkom geheten,   noch heb ik een conducteur een ‘serviceronde’ zien doen, laat staan controleren op een geldig vervoersbewijs.

Twee weken terug van Delft naar Winschoten en terug. Ruim zeven uur in de trein: drie maal controle. Op het traject van Groningen naar Winschoten zelfs tweemaal. Vlak na vertrek uit Groningen Europapark door de conducteur en net voorbij Zuidbroek door een team dat daar was ingestapt, en terug van Winschoten naar Groningen eenmaal door een conducteur.

Op de NS-trajecten geen gastheer/gastvrouw, geen controle, geen serviceronde. Ik heb alleen bij vertrek uit Groningen een conducteur gezien. Na het geven van het vertreksignaal trok deze zich terug in de achterste bestuurderscabine. 

Ik vraag me dus ook af: wat is nu de rol van de conducteur? Lijkt me - afgezien van het blazen op een fluit - allemaal wat vrijblijvend…

Reputatie 3

Klopt geheel Bertus: Gisteren ook 400 km in de trein gezeten, geen NS personeel gezien anders dan in de 1e klas coupe naast me hangend in een bankje. In de 1è klas van Rotterdam naar Haarlem diverse jongeren met luide muziek op. Toen ik van arremoede maar naar de 1e klas coupe beneden ging, rook ik een bekende geur. Daar zat dus iemand gewoon joints te draaien., Hij stak ze gelukkig nog niet op.

 

Het gespuis wint steeds meer terrein in de trein en de NS-directie kijkt vanaf de zijkant toe, maar doet dus helemaal niets, noppes, nada. 

Reputatie 3

In een ander topic heb ik dit aangegeven. 

 

(Volgens mij is er bij de moderators inmiddels een soort van omerta van toepassing als het gaat over het personeel van NS. In alle topics waarin gevraagd wordt om actievere controle en laatstelijk dan ook bijvoorbeeld controle van fietsreserveringen doen de moderators geen uitspraken.

Personeel op 1,2 en 3. Reiziger daar heel ver achter dus.)

 

Ik ben dus bijvoorbeeld heel nieuwsgierig waarom je in België wel op 90 van de 100 reizen gecontroleerd wordt en in Nederland dit dus blijkbaar niet mogelijk is.

 

Maar ik denk dat net als in de overige topics hierover geen reactie van NS-zijde gaat komen.  

Nou deze reactie kreeg ik hierover in een ander topic van een moderator:

 

Ik snap je punt wel, maar ik hoor ook andere verhalen van collega's. Hiermee doe je vermoeden dat er geen conducteurs bestaan die hun werk naar behoren uitvoeren. Er zijn nog conducteurs die nog wel op alles handhaven en hier vaak risico op geweld lopen. Daarmee doe je deze collega's veel te kort. Dat jij je 9 van de 10 reizen overlast ervaart is zeker niet de bedoeling. Ik wil je vragen om dat te blijven melden bij ons want dat is absoluut niet de bedoeling.

 

Dit topic loopt een beetje uit de hand en begint meer een klaag topic te worden. Indien je een klacht hebt over personeel of de taken die het personeel dient uit te voeren dan kan je deze via onze klantenservice melden. De vraag in dit topic is beantwoord. Ik zet een slotje op dit topic.