beantwoord

WiFi in de trein

  • 23 June 2021
  • 81 reacties
  • 20465 Bekeken


Toon eerste bericht

81 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb gewoon geen smartfoon, dat weiger ik, dus kan geen app installeren. Natuurlijk is treinreizen zonder app nog steeds mogelijk, mijn reactie was vooral sarcastisch bedoeld. 

Maar ik begin mijn moeder van 83 steeds beter te begrijpen dat alles maar moet via internet of app. Moeders heeft geen internet en kan steeds minder zelf regelen of steeds lastiger, bepaalde dingen doe ik nu voor haar. Zonder internet of apps tel je lijkt het wel niet meer mee bij bepaalde bedrijven. 

Reputatie 7
Badge

Ik weiger ook om die app te installeren. Maar treinreizen zonder die verschrikkelijke app is nog steeds mogelijk. Ik walg van bedrijven die je hun app door je strot douwen.

Reputatie 7
Badge +3

Nou, dan is het treinreizen voor mij afgelopen, ik heb geen app. NS, het was leuk zo lang het duurde maar als ik zonder app niet meer kan of mag reizen houdt het op. 

Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Nope, helaas niet, aangezien NS tegenwoordig weinig meer omroept dan “plan uw reis in de app”.

 

Nogmaals @Jeroen 

‘Betrouwbaar’ WIFI functionaliteit in de trein is in deze tijd geen luxe, maar nagenoeg een voorwaarde aan het worden.😏

 

Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Dan is jouw wereldje wel erg klein geworden.

Dus @Jeroen. Hoe kijk jij nu naar de NS als 

  • Oud NS machinist
  • 3976 reacties

 

Nogmaals @Jeroen 

‘Betrouwbaar’ WIFI functionaliteit in de trein is in deze tijd geen luxe, maar nagenoeg een voorwaarde aan het worden.😏

 

Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Persoonlijk kan ik wel af zonder internet. Maar kan de NS dat?

Dan is jouw wereldje wel erg klein geworden. 💊

 

 

Nogmaals @Jeroen 

‘Betrouwbaar’ WIFI functionaliteit in de trein is in deze tijd geen luxe, maar nagenoeg een voorwaarde aan het worden.😏

 

Kom op zeg, kun je dan echt niet zonder internet 😯

Dan is jouw wereldje wel erg klein geworden.

Technisch is er veel mogelijk @Treinspotter Ruben 🍏🥚, echter het is geen plan dat ik beschrijf. Hoogstens een advies aan de @NS om na te denken over WIFI in de trein om klanten enige service te bieden. 

“En Tijdvoor gaat dat voor de NS financieren 😃“ (Sprak of schreef de ex-medewerker van de NS)

Want bij de NS is er geen geld meer door Corona. (En daar moet ik persoonlijk voor opdraaien?)

Of de kaartjes en abonnementen komend jaar flink in prijs verhogen om goede wifi in de trein mogelijk te maken, het geld meot toch ergens vandaan komen. (Geen idee wat jij voor bundel hebt?)

 

Nogmaals @Jeroen 

‘Betrouwbaar’ WIFI functionaliteit in de trein is in deze tijd geen luxe, maar nagenoeg een voorwaarde aan het worden.😏

 

Technisch is er veel mogelijk @Treinspotter Ruben 🍏🥚, echter het is geen plan dat ik beschrijf. Hoogstens een advies aan de @NS om na te denken over WIFI in de trein om klanten enige service te bieden. 

En Tijdvoor gaat dat voor de NS financieren 😃 Want bij de NS is er geen geld meer door Corona.

Of de kaartjes en abonnementen komend jaar flink in prijs verhogen om goede wifi in de trein mogelijk te maken, het geld meot toch ergens vandaan komen.

 

Technisch is er veel mogelijk @Treinspotter Ruben 🍏🥚, echter het is geen plan dat ik beschrijf. Hoogstens een advies aan de @NS om na te denken over WIFI in de trein om klanten enige service te bieden. 

Reputatie 4

@Treinspotter Ruben

Toegang tot https://www.ns.nl/klantenservice lijkt me alleszins al redelijk. 

Dat een klant eventueel niet binnen een redelijke termijn bijvoorbeeld contact kan krijgen via de chat ligt dan zeker ook niet bij de NS?

Ofwel een beetje basisvoorziening om je NS zaken in de trein te regelen is echt geen overbodige luxe. Als er weinig servicepunten zijn en er nauwelijks controle is moet je als klant toch ergens terecht kunnen? Ja… op het WIFI netwerk van de trein.

@Tijdvoor Ik snap je/uw gedachte, maar ik denk dat jouw/uw plan niet haalbaar is. Je kan moeilijk toegang geven tot één website, of het netwerk moet zo aangepast worden dat dit de enige website is waar je met NS WiFi op kunt. Bovendien wordt er door de NS aangeraden om het nummer van de klantenservice in je telefoon op te slaan, zodat je eventueel telefonisch contact met de klantenservice kunt hebben.

Wat eerder logisch zou zijn is dat de NS-App wordt aangepast waardoor je die offline kunt gebruiken, maar dat is ook niet realistisch, want dan kun je geen actuele reisinformatie opvragen, hooguit de dienstregeling zonder vertragingen/treinen die niet rijden. 

@Treinspotter Ruben 

Toegang tot https://www.ns.nl/klantenservice lijkt me alleszins al redelijk. 

Dat een klant eventueel niet binnen een redelijke termijn bijvoorbeeld contact kan krijgen via de chat ligt dan zeker ook niet bij de NS?

Ofwel een beetje basisvoorziening om je NS zaken in de trein te regelen is echt geen overbodige luxe. Als er weinig servicepunten zijn en er nauwelijks controle is moet je als klant toch ergens terecht kunnen? Ja… op het WIFI netwerk van de trein.

Reputatie 4

Het lijkt mij dat in de huidige tijd een goede WIFI verbinding in de trein geen overbodige luxe is. Het aantal servicepunten is dermate gereduceerd dan de NS haast wel verplicht zou moeten zijn om een stabiele internettoegang te bieden.

Ik vraag me af of dat voor 100% bij NS ligt. De kwaliteit/snelheid/stabiliteit van de WiFi hangt volgens mij ook (gedeeltelijk) af van het aantal gebruikers van de WiFi en zo zijn er vast nog wel meer factoren.

Bovendien is het onmogelijk om de NS te verplichten om een “stabiele internettoegang te bieden”. Dat heeft (minstens) twee redenen:

  1. De NS is niet verantwoordelijk voor het WiFi-netwerk, dat wordt geregeld door een provider. Ik weet niet welke provider dat is, maar door bepaalde oorzaken kan het ook zijn dat de WiFi het niet of minder goed doet, terwijl dat niet de zaak van NS is.
  2. De NS heeft ook nog treinen zonder WiFi rijden. Niet alleen de HSL-treinen, maar ook de SLT beschikt niet over WiFi. Op het moment dat NS verplicht zouden deze treinen óf aangepakt óf terzijde gesteld worden, wat zorgt voor extra kosten voor NS (en reizigers?) en opnieuw klachten van reizigers, omdat er dan vermoedelijk niet genoeg materieel is. 

Misschien dan toch vaker de telefoon opladen of een goede powerbank aanschaffen.

Wifi is en blijft toch echt een extraatje in de trein, maar gezien de mensen die het onderhand beginnen te eisen zou de NS er verstandig aan doen om het gehele wifi project in de trein te schrappen.  Geld kan beter besteed worden aan andere dingen die hoog nodig zijn.

 

Het lijkt mij dat in de huidige tijd een goede WIFI verbinding in de trein geen overbodige luxe is. Het aantal servicepunten is dermate gereduceerd dan de NS haast wel verplicht zou moeten zijn om een stabiele internettoegang te bieden.

Misschien dan toch vaker de telefoon opladen of een goede powerbank aanschaffen.

Wifi is en blijft toch echt een extraatje in de trein, maar gezien de mensen die het onderhand beginnen te eisen zou de NS er verstandig aan doen om het gehele wifi project in de trein te schrappen.  Geld kan beter besteed worden aan andere dingen die hoog nodig zijn.

 

Reputatie 4

Het is echt waardeloos. Mijn treinreis is 75 minuten. Helaas heb ik nog nooit een trein gehad waar het WiFi werkzaam is.

 

Welk traject reist u?

Het is echt waardeloos. Mijn treinreis is 75 minuten. Helaas heb ik nog nooit een trein gehad waar het WiFi werkzaam is.

Het internet is te traag om een pagina te laden, maar het meeste van de tijd is er überhaupt geen internet.

ik krijg gebruik vaak mijn internetbundel. Soms is mijn werk mobiel te leeg om even te kunnen werken en dan baal ik hier enorm van.

 

NS fix je WiFi netwerk

@Rene74   In de luxere resort hotels in de USA was/is het gebruikelijk dat je een extra resort fee betaald voor je verblijf en daarvoor krijg je dan toegang tot het parkeerterrein van het hotel en wifi.  Dit terwijl het bij de moderate en budget hotels vaak gratis is. Nu moet ik wel zeggen dat het voor mij alweer een jaartje of 2 geleden is dat ik in een hotel heb overnacht aangezien ik nu gebruik maak van een eigen plek.  Komende zomer ben ik wel weer op een roadtour waarbij we in hotels gaan overnachten.

 

@Pietermannen  toch betaald je als reiziger officieel alleen voor je reis, dus om vervoerd te worden van A naar B en niet voor de wifi in de trein

Vaak genoeg moeten betalen voor de wifi in de hotels en dat vind ik ook niet erg als het goed werkt en in de USA is het zo dat als je wel problemen ervaart met het internet in de hotels dat het vervolgens gratis is.

Maar ja, bij de NS is het al gratis ...

Weet je wat het heeft gekost om al die apparatuur in de trein te plaatsen en wat ze betalen aan de operators (4g simmetjes) en aan het beheer en onderhoud.

En wie denk je dat dat betaald?

 

Reputatie 7

Vaak genoeg moeten betalen voor de wifi in de hotels.

@Jeroen Ik heb al heel wat hotels in allerlei landen gehad en nog nooit apart voor wifi hoeven te betalen (tenzij voor Premium, maar dat hoef ik niet). De verbinding was niet altijd optimaal, maar wel kosteloos. Ik tref andere hotels blijkbaar 😉

Gratis internet (alhoewel, natuurlijk is het verdisconteerd in de prijs van verblijf) is anno 2022 een vanzelfsprekendheid.

Het merk iedere dag nog steeds in hoe ontzettend veel treinen de schermen niet werken en dus ook de wifi niet. Een keer een niet-werkend scherm, je ziet dan bijv. alleen een trein met bloemetjes ervoor, kan natuurlijk, maar het komt erg veel voor. Los gezien van wifi, zou dit natuurlijk ook veel beter kunnen. 

Vaak genoeg moeten betalen voor de wifi in de hotels en dat vind ik ook niet erg als het goed werkt en in de USA is het zo dat als je wel problemen ervaart met het internet in de hotels dat het vervolgens gratis is.

Maar ja, bij de NS is het al gratis ...

Reputatie 7
Badge

Uiteindelijk is de wifi een lokkertje. Dan is het vervelend dat er geen wifi blijkt te zijn. Kan je beter data achter de hand houden voor het geval dat. Heb trouwens ook in hotels verbleven die wifi aanboden terwijl het voor geen meter werkte.

Reputatie 7

Maar het is en blijft een extraatje en tegenwoordig heeft iedereen toch een mega data bundel bij zijn telefoon abonnement ?

Je wilt die data toch zoveel mogelijk sparen 😆

Mensen zijn in hotels etcetera ook al jaren gewend aan gratis Wifi. Geen hotel dat zal zeggen: Er is hier geen gratis wifi, u gebruikt maar uw eigen databundel! Want dan gaat 99% van de mensen naar een ander.

Wellicht beter geen wifi in de trein aanbieden. Dat is betrouwbaarder en bespaart veel mensen tijd en frustratie. 
 

Als je er niet vanuit gaat dat je wifi hebt in de trein is het een pluspunt als het er wel is en niet elke trein heeft nu eenmaal wifi.  Maar het is en blijft een extraatje en tegenwoordig heeft iedereen toch een mega data bundel bij zijn telefoon abonnement ?

Wellicht beter geen wifi in de trein aanbieden. Dat is betrouwbaarder en bespaart veel mensen tijd en frustratie. 
 

Reageer