beantwoord

WiFi in de trein

  • 23 June 2021
  • 81 reacties
  • 20465 Bekeken


Toon eerste bericht

81 reacties

Wat was/is het aandeel van Nomad Digital in oudere en de nieuwste NS treinen? 

https://www.spoorpro.nl/materieel/2016/02/16/ns-verlengt-contract-voor-internetplatform-treinen/

Nogmaals, een internetplatform van treinen en gratis Wifi voor de reizigers hebben bijzonder niets met elkaar te maken.

Het is (voor heel het OBIS segment) een mix van Nomad, een eigen intern team functioneel beheer en ontwikkeling, en nog een beetje extern beheer bij CGI en co. 

Reputatie 7

Heb ook Dalvrij en reis veel. In zeker de helft van de treinen die ik neem is de wifi niet werkend. De schermen laten dan een trein met bloemetjes zien of zijn gewoon op zwart. Het komt meer voor dan voorheen. Soms werkt het digitale scherm ook wél maar krijg je bij verbinden een foutmelding.

Ik begreep dat wifi een "gratis" extra aanbod is, dus als het er niet is kan je er ook geen aanspraak op maken. Begrijp ik maar het is wel tekenend dat ICT in NS-treinen blijkbaar gebrekkig is. Het is niet wat mensen verwachten anno 2022. Het komt wat knullig over zo.

Een stabiel en betrouwbaar wifinetwerk kan ook zorgen voor meer vaste reizigers. Je kan dit zien als een pluspunt om de trein te gebruiken boven de auto.

De wifi is onderdeel van het OBIS systeem. Eventuele problemen worden uiteraard zo snel mogelijk opgelost, maar er zijn momenteel langere levertijden van onderdelen door de wereldwijde chiptekorten, waardoor het bij een defect iets langer dan normaal kan duren voordat het weer functioneert. Als de wifi het in een specifieke trein niet doet, dan kan ik aanraden om dit via sociale media bij de NS klantenservice te melden, zodat deze aangemeld kan worden voor reparatie.

Ze gaan het druk krijgen dan! Ik zal alle treinen melden waar de WIFI het niet doet… Alleen… moet ik dat thuis doen, waar de WIFI wel werkt. 

De wifi is onderdeel van het OBIS systeem. Eventuele problemen worden uiteraard zo snel mogelijk opgelost, maar er zijn momenteel langere levertijden van onderdelen door de wereldwijde chiptekorten, waardoor het bij een defect iets langer dan normaal kan duren voordat het weer functioneert. Als de wifi het in een specifieke trein niet doet, dan kan ik aanraden om dit via sociale media bij de NS klantenservice te melden, zodat deze aangemeld kan worden voor reparatie.

Badge +3

Wat was/is het aandeel van Nomad Digital in oudere en de nieuwste NS treinen? 

https://www.spoorpro.nl/materieel/2016/02/16/ns-verlengt-contract-voor-internetplatform-treinen/

Nogmaals, een internetplatform van treinen en gratis Wifi voor de reizigers hebben bijzonder niets met elkaar te maken.

Reputatie 5

Nee, dat heeft niets met de gratis Wifi te maken. Wie de infra (access points) levert geen idee, maar volgens mij gaan de verbindingen nog gewoon via T-mobile en/of KPN.

Wat was/is het aandeel van Nomad Digital in oudere en de nieuwste NS treinen? 

https://www.spoorpro.nl/materieel/2016/02/16/ns-verlengt-contract-voor-internetplatform-treinen/

Badge +3

Nee, dat heeft niets met de gratis Wifi te maken. Wie de infra (access points) levert geen idee, maar volgens mij gaan de verbindingen nog gewoon via T-mobile en/of KPN.

Reputatie 5

Ik ben duidelijk niet de enige die dit probleem ervaart, maar ben nu wel toe aan een oplossing. 

@NS Community wat vinden jullie redelijk? Ik zou zeggen, los het gewoon op, dan hoeven we deze discussie ook niet verder te hebben.

Als alternatief 4G of 5G routers verstrekken met simkaarten zodat WIFI in de trein ook echt beschikbaar komt voor de reizigers die het willen gebruiken. 

Zal leverancier Nomad Digital voor de oplossingen kunnen zorgen?:

https://www.epsquare.nl/projectmanager-it-op-nieuw-materieel-bij-ns/

Nomad Digital is inmiddels overgenomen door Alstom. Nomad Digital kreeg in 2016 een contract van vijf jaar. Weet niet zeker of het in 2022 de leverancier van Wifi in huidige NS treinen is.  

Badge +3

De access points in treinen (2 per coupé) hebben elk twee 4G verbindingen, plus nog een UMTS backup, dus wat voor alternatief had je in gedachten als het om simkaarten gaat?

Ik ben duidelijk niet de enige die dit probleem ervaart, maar ben nu wel toe aan een oplossing. 

@NS Community wat vinden jullie redelijk? Ik zou zeggen, los het gewoon op, dan hoeven we deze discussie ook niet verder te hebben.

Als alternatief 4G of 5G routers verstrekken met simkaarten zodat WIFI in de trein ook echt beschikbaar komt voor de reizigers die het willen gebruiken. 

Reputatie 7
Badge +3

Het OV moet aantrekkelijk zijn in de concurrentie met de auto. Dan is anno 2021 gratis WiFi voor de reizigers wel zo'n beetje het minimum dat aangeboden moet worden. 

Reputatie 7

Het is 2021 en gratis wifi in hotels is standaard tegenwoordig. Gratis is het natuurlijk in principe niet want via de kamerprijs betaal je wel. Hotels bieden ook steeds meer diensten aan. Dat horen vervoerders ook te doen om bij te blijven ook al is het dan niet hun oorspronkelijke doel of taak. De tijden zijn veranderd.

Een "gratis" kopje koffie en tijdschriften ( bijv. het aloude blad Rails dat vroeger overal in de trein lag) is wellicht iets voor 1e klasreizigers, nu is 1e en 2e klas op een stukje rust na toch 99% hetzelfde.

DB en SBB hebben trouwens nog steeds een mooi en gratis zowel digitaal als papieren tijdschrift dat veelvuldig gelezen wordt. In Nederland is dat alles simpelweg afgeschaft.

Gratis bestaat niet. Maar dat betekent dus wel dat als ik bij de NS geen gebruik maak van “gratis” stroom of wifi, het wel doortelt in mijn treinkaartje. Ik zou zeggen: laat de mensen die er gebruik van maken, maar extra voor betalen.

Ik betaal via de gemeentelijke heffingen ook voor de aanleg en onderhoud van de speeltuintjes in een woonwijk aan de andere kant van de stad. Ik kom daar nooit, want ik heb er niets te zoeken. Bovendien ben ik er ook nog eens te oud voor om gebruik te maken van die voorzieningen en heb ook geen kinderen, en toch moet ik daar aan meebetalen. Zullen we dan maar hekken met toegangspoortjes om alle speeltuintjes zetten en de kinderen daar maar voor laten betalen als ze willen spelen? Zij kunnen toch ook gewoon in de tuin of binnen spelen?

Echt, ongelofelijk… :pensive:

Met deze redenering kun je wel roepen dat alles "gratis" moet zijn. Dan moet het zwembad zeker  ook gratis worden, net als het theater of de parkeergarage. 

Daarnaast is NS geen overheid maar een vervoersbedrijf dat tot taak heeft reizigers te vervoeren en geen keten van rijdende internetcafés. Zolang de kosten van Wifi in de trein gedekt worden door inkomsten uit extra reizigers is er niets op tegen om zo'n voorziening te bieden, zo niet kappen er mee. NS schenkt ook geen gratis koffie en deelt ook geen gratis tijdschriften uit aan mensen die willen lezen. 

Reputatie 7

Bij storingen, uitval van treinen, vertraging, blaadjes op de rails enz. heb je WiFi nodig om te zoeken of, hoe en wanneer je je reis kunt vervolgen. Want bij calamiteiten zie je nooit een conducteur of ander spoorwegpersoneel die info kunnen geven. Maar ook zonder dat, als NS reclame maakt met WiFi in de trein kan het wel een keertje uitvallen, maar niet zo vaak als nu gebeurt. Ik reken er al lang niet meer op, met telefoon en ipad met simkaartje heb ik al lang verbinding als bij anderen nog steeds een wieltje staat te draaien, omdat iedereen tegelijk op hetzelfde netwerk wil, dat daar niet op berekend is.

 

Bij storingen enz. heb je ook niets aan Wifi, want via het internet is dan ook weinig zinnigs te vinden. Hooguit een bus pakken ipv een trein, maar daar kan ik zelf ook nog welk op komen, heb ik internet niet voor nodig. Wifi is gewoon een service als het het doet en niet iets waar je op kan en moet willen rekenen.

Bij storingen, uitval van treinen, vertraging, blaadjes op de rails enz. heb je WiFi nodig om te zoeken of, hoe en wanneer je je reis kunt vervolgen. Want bij calamiteiten zie je nooit een conducteur of ander spoorwegpersoneel die info kunnen geven. Maar ook zonder dat, als NS reclame maakt met WiFi in de trein kan het wel een keertje uitvallen, maar niet zo vaak als nu gebeurt. Ik reken er al lang niet meer op, met telefoon en ipad met simkaartje heb ik al lang verbinding als bij anderen nog steeds een wieltje staat te draaien, omdat iedereen tegelijk op hetzelfde netwerk wil, dat daar niet op berekend is.

Reputatie 6

Gratis bestaat niet. Maar dat betekent dus wel dat als ik bij de NS geen gebruik maak van “gratis” stroom of wifi, het wel doortelt in mijn treinkaartje. Ik zou zeggen: laat de mensen die er gebruik van maken, maar extra voor betalen.

Ik betaal via de gemeentelijke heffingen ook voor de aanleg en onderhoud van de speeltuintjes in een woonwijk aan de andere kant van de stad. Ik kom daar nooit, want ik heb er niets te zoeken. Bovendien ben ik er ook nog eens te oud voor om gebruik te maken van die voorzieningen en heb ook geen kinderen, en toch moet ik daar aan meebetalen. Zullen we dan maar hekken met toegangspoortjes om alle speeltuintjes zetten en de kinderen daar maar voor laten betalen als ze willen spelen? Zij kunnen toch ook gewoon in de tuin of binnen spelen?

Echt, ongelofelijk… :pensive:

Ik vind dat van een andere orde. Mijn vuilnisbak is minder gauw vol dan die van een gezin, maar ik betaal met plezier voor de reinigingsdienst. Gemeenschappelijke voorzieningen, zeg maar.

Maar gratis WIFI en stroom in de trein is gewoon een luxevraagstuk. Net zo goed als ik niet mee wil betalen aan het feit dat de buurman een Mercedes wil in plaats van een Fiat, vind ik het onzin mee te betalen aan stroom en internet in de trein. Alle apparaten zijn tegenwoordig zo sterk dat ze best een uurtje zonder stroom kunnen, dan laad je ze maar lekker thuis op voor je vertrekt. En internet heeft vrijwel iedereen in het eigen abonnement, dus waarom moet ik daar dan nog eens extra voor betalen?

Reputatie 7
Badge +3

Gratis wifi is gewoon bedoeld om extra klandizie te trekken. Maar het is wel zo handig om wat data achter de hand te hebben als die wifi er niet is.


Waarom moet je data achter de hand hebben als je met de trein wilt reizen? Omdat NS iedereen min of meer verplicht om alles via app en/of online te doen?

Reputatie 7
Badge +1

Gratis bestaat niet. Maar dat betekent dus wel dat als ik bij de NS geen gebruik maak van “gratis” stroom of wifi, het wel doortelt in mijn treinkaartje. Ik zou zeggen: laat de mensen die er gebruik van maken, maar extra voor betalen.

Ik betaal via de gemeentelijke heffingen ook voor de aanleg en onderhoud van de speeltuintjes in een woonwijk aan de andere kant van de stad. Ik kom daar nooit, want ik heb er niets te zoeken. Bovendien ben ik er ook nog eens te oud voor om gebruik te maken van die voorzieningen en heb ook geen kinderen, en toch moet ik daar aan meebetalen. Zullen we dan maar hekken met toegangspoortjes om alle speeltuintjes zetten en de kinderen daar maar voor laten betalen als ze willen spelen? Zij kunnen toch ook gewoon in de tuin of binnen spelen?

Echt, ongelofelijk… :pensive:

Reputatie 6

Ik vind gratis wifi en gratis stroom onzin. Want het is niet gratis, IEMAND betaalt ervoor. Net zo goed als dat je incheckt in een hotel en je krijgt een “gratis” welkomstdrankje en “gratis” wifi, dat zit echt wel verdisconteerd in je kamerprijs of verblijfsprijs. Gratis bestaat niet. Maar dat betekent dus wel dat als ik bij de NS geen gebruik maak van “gratis” stroom of wifi, het wel doortelt in mijn treinkaartje. Ik zou zeggen: laat de mensen die er gebruik van maken, maar extra voor betalen.

Reputatie 7
Badge

Gratis wifi is gewoon bedoeld om extra klandizie te trekken. Maar het is wel zo handig om wat data achter de hand te hebben als die wifi er niet is.

Boehoe.. :tired_face:

Als je alles maar op moet zoeken in de heilige APP, dan vind ik de vraag naar wifi-voorziening ook niet gek. Zonder internetbundel is reizen met NS tegenwoordig geen pretje meer. Gelukkig is een fietsreservering doen toch zinloos, anders zat je daar ook nog mee als je dat ter plekke wil organiseren bij problemen op het spoor.

Badge +3

Boem, weer een ’confrontatie’ en dus geen gratis Wifi.. 

Baln zeg, ze weten nu wel mijn MAC-adres!

 

Badge +3

Ik vind de openingspost wel leuk..

Steeds vaker geconfronteerd met geen gratis wifi.

Boehoe.. :tired_face:

Reputatie 6

Maar iedereen heeft toch gewoon een eigen internetbundel tegenwoordig op zijn mobiele apparatuur? Waar heb je dan WiFi voor nodig? Omdat je vindt dat een ánder moet betalen voor jouw internetgebruik ofzo?

Omdat je overal WiFi hebt, heb ik geen internetbundel…. Waarom betalen voor iets dat je ook gratis kunt gebruiken?

En dat WiFi in 20% van de treinen niet werkt, pech. Ik ben niet zo'n internetjunk dat ik niet een uurtje zonder WiFi kan. Voor dringende zaken is bellen of sms’en een prima alternatief. 

Neemt niet weg dat de NS WiFi belooft en dat die het veel te vaak niet doet. Terecht dat reizigers hierover klagen. En zeg dan alsjeblieft niet dat WiFi iets bijkomstigs is. Ook bijkomstige dingen horen gewoon te werken. 

Waarom ervoor betalen? Omdat het JOUW internetgebruik is, niet het mijne. Ik vraag jou toch ook niet mijn telefoonrekening te betalen, of mijn kabelrekening van de TV? Gebruik lekker je eigen internetbundel, zou ik zeggen, als je zo nodig elke seconde van de dag internet wilt (kunnen) gebruiken, waarom moet een ander dat gratis ter beschikking stellen? Ik wil ook best gratis een kop koffie en een broodje als ik in de trein zit, die krijg ik ook niet. En toch moeten we allemaal eten. Tja, dat moet ik dan blijkbaar gewoon zelf regelen en dat is ook prima. Maar waarom heeft een internetjunk dan “recht” op gratis stroom voor zijn schermpjes en gratis internet?

Maar iedereen heeft toch gewoon een eigen internetbundel tegenwoordig op zijn mobiele apparatuur? Waar heb je dan WiFi voor nodig? Omdat je vindt dat een ánder moet betalen voor jouw internetgebruik ofzo?

Omdat je overal WiFi hebt, heb ik geen internetbundel…. Waarom betalen voor iets dat je ook gratis kunt gebruiken?

En dat WiFi in 20% van de treinen niet werkt, pech. Ik ben niet zo'n internetjunk dat ik niet een uurtje zonder WiFi kan. Voor dringende zaken is bellen of sms’en een prima alternatief. 

Neemt niet weg dat de NS WiFi belooft en dat die het veel te vaak niet doet. Terecht dat reizigers hierover klagen. En zeg dan alsjeblieft niet dat WiFi iets bijkomstigs is. Ook bijkomstige dingen horen gewoon te werken. 

Reageer