Altijd fijn weer in NL te zijn



Toon eerste bericht

86 reacties

voorspelbaarheid is losgelaten op het Nederlandse spoor en onbedoeld daarmee ook betrouwbaarheid... 

Je kon vroeger niet iedere dag een ander spoorboekje uitgeven maar je kunt tegenwoordig wel iedere dag de reisplanner wijzigen.

Badge +3

Je kon vroeger niet iedere dag een ander spoorboekje uitgeven maar je kunt tegenwoordig wel iedere dag de reisplanner wijzigen.

Dat is prima, maar de NS Reisplanner is vaak gewoon stuk.

Plan nu bijvoorbeeld (en het is al 7 april) een reis van Apeldoorn naar Eindhoven en klik op een (dubbel, rijdt wel/niet) getoond :00 of :30 advies.

Tja, die rijden niet want Goede Vrijdag dus geen 3500. Je zult toch echt om 8:14 of 8:44 moeten reizen om niet tegen lange overstappen aan te lopen…

Om een vraag in een oud (archief)topic te beantwoorden, op Goede Vrijdag rijdt NS dus weekenddienst (zoals op zaterdag of zondag).

Reputatie 7

Als die IC's wel in Blerick zou stoppen kost dat de ICE twee minuten extra en die zou dan weer in problemen komen op het enkelsporige stuk tussen Kaldenkirchen en Vierssen. NS heeft voor het niet stoppen van enkele treinen in Blerick overigens speciale ontheffing van het ministerie van I&M omdat dat strijdig is met de concessievoorwaarden.

Reizigers van Eindhoven naar Blerick mogen in die paar gevallen via Venlo reizen aangezien de IC meteen weer teruggaat en dan wel in Blerick stopt.

Het is de 21e eeuw en sommige sporen zijn zo nog beperkt (karresporen mag je wel zeggen) dat alles uiterst nauwgezet afgesteld moet worden, om te voorkomen dat bij 2 minuten vertraging een stuk verderop de boel vastloopt en opgehouden wordt…. jaja…. het is toch te triest. 

Maar ook op veel dubbelspoor rijden soms zoveel treinen dat er regelmatig achter een iets vertraagde sprinter of goederentrein wordt aangehobbeld (Breda - Tilburg!) 

Als ik richting Duitsland moet vanuit Brabant en via Venlo reis, is de overstap op de trein naar Düsseldorf 7 minuten, maar ik durf dat nooit te riskeren. Dat is al een keer misgegaan - de intercity kwam toen 5 minuten later Venlo binnen en in 2 minuten kom je met rolkoffer en al niet bij de Duitse trein. Die reed toen ook recht voor onze neus weg. Ik ga nu altijd een halfuur eerder weg, zodat ik 37 minuten overstap in Venlo heb. Eigenlijk te gek voor woorden, maar je zult de stoptrein naar Duitsland maar missen, dan kan je uur wachten en zeker je (ICE) aansluiting in Düsseldorf missen, stoelreservering kwijt e.d. en met alle verdere hindernissen van dien naar je eindbestemming. 

Reputatie 6

voorspelbaarheid is losgelaten op het Nederlandse spoor en onbedoeld daarmee ook betrouwbaarheid... 

Je kon vroeger niet iedere dag een ander spoorboekje uitgeven maar je kunt tegenwoordig wel iedere dag de reisplanner wijzigen.

Zeker. Maarja dat het nu makkelijker is om iets slechter te maken betekent niet per se dat het dan ook slechter gemaakt moet worden ;) 

Reputatie 7
Badge +3

Een hoog klaaggehalte van mensen die het allemaal beter weten.

Als je weet dat er op bepaalde trajecten weinig treinen rijden, korte overstaptijden en regelmatig vertragingen zijn, dan neem je toch een trein eerder?

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je gaat totaal voorbij aan de slechte dienstuitvoering waardoor er zo veel vertragingen en gemiste aansluitingen zijn. Paradoxaal genoeg ook nog verergerd door de vertrekprocedure van NS waardoor vaak te vroeg vertrokken wordt.

De gemiddelde reiziger gaat echt geen punctualiteitscijfers bestuderen en vervolgens concluderen dat je maar beter een half uur of een uur eerder op reis moet gaan.

Als je weet dat er op bepaalde trajecten weinig treinen rijden, korte overstaptijden en regelmatig vertragingen zijn, dan neem je toch een trein eerder?

Zeker naar het buitenland. Op een overstap van 7 minuten in Venlo kun je wel gokken als je naar Mönchengladbach moet maar als je vanaf Venlo via Düsseldorf naar München moet is dat wellicht toch wat onverstandig.

Reputatie 6

 

Dit is toch wel heel frappant. Omdat het spoor zo enorm vol zit bestaat even wachten op een aansluiting niet. Maar een trein vertragen en aansluitingen kapot maken om een treinstel aan te koppelen kan prima. Wat mis ik hier? 

Reputatie 7
Badge +3

 

Dit is toch wel heel frappant. Omdat het spoor zo enorm vol zit bestaat even wachten op een aansluiting niet. Maar een trein vertragen en aansluitingen kapot maken om een treinstel aan te koppelen kan prima. Wat mis ik hier? 

De vraag is of die vertraging door het koppelen is ontstaan of tussen Weert en Eindhoven? Koppelen zit meestal in de wachttijd op het station begrepen.

Reputatie 6

We reden op tijd Eindhoven in, dus het was het koppelen. Er is ook geen ruimte in de dienstregeling om de laatste paar honderd meter stapvoets te doen in mijn ervaring. Zoals de app ook laat zien zat de vertraging als in de aankomsttijd. Op tijd vertrekken is overigens ook niet gelukt, maar dat was nadat ik deze screenshot maakte :) 

Reputatie 7

Als je weet dat er op bepaalde trajecten weinig treinen rijden, korte overstaptijden en regelmatig vertragingen zijn, dan neem je toch een trein eerder?

Dat doe je dan inderdaad ook, heel ruim plannen, zeker bij een verre trip en vakantiereis, om problemen voor te zijn. Maar dan moeten mensen niet verbaasd reageren als men de standaardopmerkingen weer hoort dat een ov-reis vaak zoveel tijd kost.

Angst om cruciale aansluitingen te missen schijnt voor een deel van de potentiële reizigers ook een van de belemmeringen te zijn om te kiezen voor een internationale treinvakantie.

@MoDe

Er is een structureel probleem van vertragingen van 5 tot soms 10 minuten bij het in Eindhoven aankoppelen van een extra treinstel bij de intercity's uit Limburg. Iets deugt er niet bij de organisatie in Eindhoven.

We reden op tijd Eindhoven in, dus het was het koppelen. Er is ook geen ruimte in de dienstregeling om de laatste paar honderd meter stapvoets te doen in mijn ervaring. Zoals de app ook laat zien zat de vertraging als in de aankomsttijd. Op tijd vertrekken is overigens ook niet gelukt, maar dat was nadat ik deze screenshot maakte :) 

Het probleem is dat die sprinter niet kan wachten omdat die anders in Den Bosch de IC naar Schiphol weer vertraagt en dat geeft dan weer vertragingen met het inhalen in Geldermalsen. Dat zijn allemaal de zegeningen van die 10 minuten diensten.

Reputatie 6

heb ik begrip voor. Er moet dan of niet meer aangekoppeld worden, of de IC moet eerder aankomen. Maarja alles is moeilijk moeilijk. Dan maar mensen een uur laten wachten he, daar hebben ze vast wel begrip voor. 

Voor de volledigheid, ik stapte deze keer over naar een andere trein. Ik zie dit echter vaak gebeuren en heb er zelf soms ook wel last van.

 

Dit voorbeeld laat zien dat e wel ruimte is om een trein te laat te laten vertrekken (de IC in dit geval, waar ik uit stapte), maar dat het een afweging met voor en nadelen is. Het is in ieder geval niet zo hard als beleidsmatig beweerd wordt.

heb ik begrip voor. Er moet dan of niet meer aangekoppeld worden, of de IC moet eerder aankomen.

Aankoppelen op zaterdagochtend is nodig omdat je vanaf Eindhoven echt 10 bakken nodig hebt nu de Heerlense trein op zaterdag niet verder rijdt dan Eindhoven. En 10 bakken vanaf Maastricht laten rijden kan dan weer niet vanwege de conducteursnorm en het personeelstekort.

 

Maarja alles is moeilijk moeilijk. Dan maar mensen een uur laten wachten he, daar hebben ze vast wel begrip voor. 

In dit geval kun je als je minder risico wil nemen beter een trein eerder uit Maastricht nemen. Met Arriva en dan overstappen in Sittard op de IC uit Heerlen. Overstappen van 2 of 3 minuten zijn bij al die uurdiensten in het weekend natuurlijk heel hoog risico.

Reputatie 6

ja, zo werkt het dus niet. Als dit niet past dan moet men de dienstregeling niet zo presenteren. Wat eenonzin, alles moet wijken om de punctualiteit te halen, behalve dingen die daadwerkelijk goed voor reizigers zijn. 

ja, zo werkt het dus niet. Als dit niet past dan moet men de dienstregeling niet zo presenteren. Wat eenonzin, alles moet wijken om de punctualiteit te halen, behalve dingen die daadwerkelijk goed voor reizigers zijn. 

Het huidige dienstregelingmodel is gebaseerd op hoge frequenties en korte aansluitingen waarbij het een keer missen van zo'n aansluiting niet zo'n ramp is. Nu er echter op grote schaal is teruggeschakeld naar uurdiensten is dat model eigenlijk niet meer zo geschikt. Je zou dan een heel ander model moeten hebben met ruimere rijtijden en ruimere overstappen om kleine vertragingen te kunnen opvangen.

NS beweert nog steeds dat de frequentieverlagingen tijdelijk zijn en dan is de huidige situatie nog te begrijpen. Alleen vraag ik me wel af hoe tijdelijk die frequentieverlagingen echt zijn en of die niet een permanent karakter krijgen.

Reputatie 6

die situatie van hoge frequenties hebben nooit bestaan, op een beperkte hoeveelheid lijnen in het westen na. Halfuursdiensten zijn in het grootste deel van het land de norm, ook voor Covid al, en uurdiensten bij grensoverschrijdende lijnen.

 

Ik denk echt dat men miskent hoe belangrijk voorspelbaarheid is. 

 

Overigens toen enkele decennia gelden er een grote nieuwe dienstregeling ingevoerd werd, was het verhaal juist om meer marge in te bouwen. Langere reistijden werden voor lief genomen ten gunste van die betrouwbaarheid. Maar dat was toen wellicht een thing of the moment. 

 

 

Reputatie 6

Dat is een normale overstap van 7 minuten. 

Knap beroerde "service" zo, daar scoor je geen tevreden loyale NS-klanten mee. Lijkt me ook heel sterk dat andere overstappen in Eindhoven door 1 minuut later te vertrekken geraakt worden door het altijd genoemde sneeuwbaleffect.

Je zou toch enige lichte speling in een dienstregeling moeten hebben om zoiets op te vangen, wordt iedereen blij van. Ik zit vaak genoeg in iets vertraagde (intercity)treinen, die dan uiteindelijk toch weer die 1 of 2 minuten inhalen en prima op tijd aankomen op een overstapstation.

Een van de overstappen die daarmee in de knel kan komen in eindhoven is die op de intercity naar Den Haag Centraal. Ik zit nog wel eens op die trein en soms wachten we, maar we mogen dat officieel niet doen. Heel vervelend, maar punctualiteit wordt als belangrijker gezien op dat traject.

Reputatie 6

Voor wat betreft het Omzigt draadje nog dit gepost een tijdje eerder https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1643008821852352513

NS personeel is het wel met me eens, daar gaan/mogen we niet op wachten dus!

Het is voor veel mensen niet uit te leggen waarom het op andere momenten opeens wel kan. “Beste reizigers, we wachten nog even op overstappers, even geduld nog a,u.b” Dan krijg je vragen als de trein de volgende keer recht voor je neus exact op tijd wegrijdt. Vertrek dan gewoon áltijd exact op tijd en wacht nóóít op overstappers……

 

Ben ik met je eens dat het moeilijk uit te leggen lijkt! Echter is het voor mij als conducteur een kwestie van afwegen. Neem bijvoorbeeld Leiden Centraal. Op het moment dat ik daar sta met de 700/1800 serie en richting schiphol wil vertrek ik om 17 en 47 gepland. De intercity uit vlissingen heeft vaak overstappers en rijdt met enige regelmaat met iets vertraging. Als ik die op Leiden Centraal binnen zie komen rijden om 17 of 47, dan overleg ik met mijn machinist of we toch even kunnen wachten. 9 van de 10 keer geen enkel probleem, maar we moeten het wel overleggen als we dat willen doen omdat het officieel volgens de regels niet mag. Het is een stukje vakmanschap om wel of niet te wachten.

 

Op het moment dat ik zelf ook al vertraging heb (> +2) dan wacht ik eigenlijk niet meer. Vooral op drukbereden trajecten kan ik er dan voor zorgen dat er veel meer aansluitingen kapot gaan en dat moeten we niet willen. 

De collega's die het niet doen kan niets kwalijk genomen worden. Wij volgen immers de regels. Ik begrijp heel goed dat het frustrerend kan zijn, maar je kan er beter van uitgaan dat je in zo’n situatie de overstap mist en dat je toch mee kan, dan uitgaan van het omgekeerde.

 

Reputatie 7
Badge +3

Ben ik met je eens dat het moeilijk uit te leggen lijkt! Echter is het voor mij als conducteur een kwestie van afwegen. Neem bijvoorbeeld Leiden Centraal. Op het moment dat ik daar sta met de 700/1800 serie en richting schiphol wil vertrek ik om 17 en 47 gepland. De intercity uit vlissingen heeft vaak overstappers en rijdt met enige regelmaat met iets vertraging. Als ik die op Leiden Centraal binnen zie komen rijden om 17 of 47, dan overleg ik met mijn machinist of we toch even kunnen wachten. 9 van de 10 keer geen enkel probleem, maar we moeten het wel overleggen als we dat willen doen omdat het officieel volgens de regels niet mag. Het is een stukje vakmanschap om wel of niet te wachten.

 

Op het moment dat ik zelf ook al vertraging heb (> +2) dan wacht ik eigenlijk niet meer. Vooral op drukbereden trajecten kan ik er dan voor zorgen dat er veel meer aansluitingen kapot gaan en dat moeten we niet willen. 
 

 

Op Leiden geldt nu toch een wachttijdregeling zoals aangegeven in het Besluit aanpassing dienstregeling 2023 vanwege personeelstekorten? In ieder geval op de momenten dat de 2100 niet rijdt. 

Reputatie 6

Ben ik met je eens dat het moeilijk uit te leggen lijkt! Echter is het voor mij als conducteur een kwestie van afwegen. Neem bijvoorbeeld Leiden Centraal. Op het moment dat ik daar sta met de 700/1800 serie en richting schiphol wil vertrek ik om 17 en 47 gepland. De intercity uit vlissingen heeft vaak overstappers en rijdt met enige regelmaat met iets vertraging. Als ik die op Leiden Centraal binnen zie komen rijden om 17 of 47, dan overleg ik met mijn machinist of we toch even kunnen wachten. 9 van de 10 keer geen enkel probleem, maar we moeten het wel overleggen als we dat willen doen omdat het officieel volgens de regels niet mag. Het is een stukje vakmanschap om wel of niet te wachten.

 

Op het moment dat ik zelf ook al vertraging heb (> +2) dan wacht ik eigenlijk niet meer. Vooral op drukbereden trajecten kan ik er dan voor zorgen dat er veel meer aansluitingen kapot gaan en dat moeten we niet willen. 
 

 

Op Leiden geldt nu toch een wachttijdregeling zoals aangegeven in het Besluit aanpassing dienstregeling 2023 vanwege personeelstekorten? In ieder geval op de momenten dat de 2100 niet rijdt. 

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Reputatie 7
Badge +3

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Eerder gaf een moderator aan dat dit per ingang de ingang van de nieuwe dienstregeling afgelopen december actief zou moeten zijn. 

Hoeveel minuten wachttijd er dan zou moeten zijn weet ik niet, het advies in de bijlage tabel van het besluit aanpassing dienstregeling (links) was 5 minuten wanneer de IC's van/naar Den Haag eens per half uur rijden. 

 

Reputatie 6

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik die Memo nooit gekregen heb. Wij als personeel worden maandelijks via een nieuwsbrief geïnformeerd voor nieuws uit de regio en indien van toepassing gelijk door het management bij aanvang dienst. Deze heb ik nog niet voorbij zien komen. Ik ga hier navraag over doen. Kom ik op terug!

Eerder gaf een moderator aan dat dit per ingang de ingang van de nieuwe dienstregeling afgelopen december actief zou moeten zijn. 

Hoeveel minuten wachttijd er dan zou moeten zijn weet ik niet, het advies in de bijlage tabel van het besluit aanpassing dienstregeling (links) was 5 minuten wanneer de IC's van/naar Den Haag eens per half uur rijden. 

 

Denk dat het iets is dat via ProRail gaat dan. Maar dat weet ik niet. Heb ieder geval de vraag uitstaan

Reputatie 6
Badge

Wachttijdregelen zijn bij ProRail belegd. De treindienstleider moet er voor zorgen dat het sein niet op groen gaat, zodat de vertrekkende trein gedwongen wordt om te wachten. Of het in de praktijk altijd netjes door ProRail gedaan wordt, is een tweede, maar ProRail is in ieder geval de leidende partij. Het personeel op de trein volgt simpelweg het horloge en het vertreksein, wel met vakmanschap zoals hierboven gemeld (dus aankomende trein in zicht, zo mogelijk wel wachten; niet in zicht of zelf al vertraagd is vertrekken). 

Reageer