beantwoord

ICE alleen met reservering?

  • 1 August 2022
  • 59 reacties
  • 4775 Bekeken


Toon eerste bericht

59 reacties

Ik vermoed in dit geval het personeel dat op de trein werkt voor DB. Ik zie ze althans altijd in DB uniform.

Ook NS Internationaal-personeel loopt met DB logo rond in de ICE.

Vandaar mijn aarzeling. Maar hebben die alleen een DB logo of echt een DB uniform?

Goh, ik ken niet alle details van het DB uniform, maar men loopt alleszins in het smerige bruin/rood van DB. Je herkent ze hooguit door het NS keycord en/of toegangspasje dat men meestal wel zichtbaar draagt. En het accent.

Reputatie 3

Het probleem wordt in vakanties o.a. veroorzaakt door binnenlandse reizigers. Verplichte zitplaatsreservering voor alle reizigers zal de drukte (deels) wegnemen. Nu worden reizigers naar/van Duitsland de dupe.

Dat reizigers naar/van Duitsland de dupe zijn geldt voornamelijk voor reizigers die van Amsterdam naar Duitsland willen reizen en in mindere mate voor reizigers van Utrecht naar Duitsland en (op misschien wat vertraging bij vertrek na) helemaal niet voor reizigers van Arnhem naar Duitsland. Alle binnenlandse reizigers zijn uiterlijk in Arnhem namelijk uitgestapt. Voor reizigers uit Arnhem zijn binnenlandse reizigers juist een voordeel; indien in een extreem geval alle reizigers binnenlandse reizigers zijn dan stapt diegene die in Arnhem instapt in een lege trein in. Zijn alle reizigers naar Duitsland of verder onderweg reeds in Amsterdam of Utrecht ingestapt bestaat de kans dat de trein niet in Arnhem stopt en diegene helemaal niet meer mee kan.

 

Indien er binnenlandse “verstekelingen” aan boord zijn en de trein stopt niet in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal laat je de trein desnoods een extra stop maken in bijvoorbeeld Bunnik om deze de gelegenheid te geven de trein te verlaten. Vanzelfsprekend wordt het niet meer stoppen op stations in Nederland meermaals omgeroepen; zodat de meeste “verstekelingen” de trein reeds hebben verlaten.

 

De belangrijkste reden voor de problemen zijn naast het materieeltekort en problemen met het koppelen van de treinstellen de toegenomen vraag als gevolg van de vakanties i.c.m. werkzaamheden waardoor de IC Berlijn niet rijdt.

 

Reputatie 7

Alle ICE 1 motorrijtuigen hebben inmiddels de (smalle) stroomafnemer voor Zwitserland en het Zwitserse beveiligheidssysteem verloren en kunnen derhalve alleen tot Basel SBB worden ingezet. 

Waarom hebben die de smalle stroomafnemer dan verloren? Dat is toch de verkeerde ontwikkeling. Je zou toch juist zoveel mogelijk treinen moeten hebben die internationaal verder door kunnen rijden dan de eerste halte na de grens. Waarom obstakels opwerpen (lees: extra overstappen).

 

Reputatie 7
Badge +2

De belangrijkste reden voor de problemen zijn naast het materieeltekort en problemen met het koppelen van de treinstellen de toegenomen vraag als gevolg van de vakanties i.c.m. werkzaamheden waardoor de IC Berlijn niet rijdt.

Een bijkomend probleem is vooral ook de definitie van “vol” volgens NS International. Ik zat afgelopen zomer ook in een zogenaamd overvolle ICE 105 die Arnhem oversloeg (overigens zelf wel met plaatsreservering bovenop de interrail-pas), waarin notabene nog meerdere zitplaatsen leeg waren. Onder meer die van de reizigers met een reservering vanaf Arnhem.

En het was nou ook niet echt zo dat de gangpaden van de trein (toen wel met twee stellen overigens) vol stonden.

 

Waarom hebben die de smalle stroomafnemer dan verloren? Dat is toch de verkeerde ontwikkeling. Je zou toch juist zoveel mogelijk treinen moeten hebben die internationaal verder door kunnen rijden dan de eerste halte na de grens. Waarom obstakels opwerpen (lees: extra overstappen).

Los van de technische aspecten is het zo dat de reizigers die via Basel naar Zwitserland reizen daar uitwaaieren in allerlei richtingen: Genève, Lausanne, Bern, Zürich, Italië. Ook als je verder doorrijdt dan Basel zal nog steeds een groot deel van de reizigers in Basel of anders verderop moeten overstappen. Er is dus ook wel iets te zeggen voor de huidige situatie.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zie op Twitter nu deze voorbijkomen. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of dit de waarheid betreft (maar waarom zou de persoon liegen). Als dit echt gebeurd is, is het wel een schande en zou dit gevolgen moeten hebben voor het desbetreffende personeel. 

Die 105 stopte inderdaad niet in Arnhem en was ook al niet gestopt in Utrecht las ik op Somda en Twitter. Zou gepland met 2 stellen gaan rijden maar is er maar 1 geworden en vertrok al met +6 uit Amsterdam. 

https://treinposities.nl/ritinfo/20220802/105

Reputatie 7
Badge +3

@Embu NS laat bij te volle treinen wel vaker treinen niet meer verder rijden, als na herhaalde oproepen om uit te stappen omdat de trein te vol is mensen niet willen uitstappen. Als geen of te weinig mensen uitstappen dan rijdt de trein niet verder.

Jammer dat jij de dupe bent geworden, omdat in jouw trein men geen gehoor heeft gegeven om uit te stappen.

Reputatie 3

Alle ICE 1 motorrijtuigen hebben inmiddels de (smalle) stroomafnemer voor Zwitserland en het Zwitserse beveiligheidssysteem verloren en kunnen derhalve alleen tot Basel SBB worden ingezet. 

Waarom hebben die de smalle stroomafnemer dan verloren? Dat is toch de verkeerde ontwikkeling. Je zou toch juist zoveel mogelijk treinen moeten hebben die internationaal verder door kunnen rijden dan de eerste halte na de grens. Waarom obstakels opwerpen (lees: extra overstappen).

 

De reden dat de ICE 1 motorrijtuigen de smalle stroomafnemer verloren hebben is dat deze door aanpassing van het ETCS systeem niet meer in Zwitserland kunnen worden ingezet en daarmee er geen functie meer is voor de smalle stroomafnemer. Voor de inzet naar Zwitserland was slechts een deel, 19 van de oorspronkelijke 60 ICE 1 treinen aangepast. Deze 19 stellen zijn nu gelijk gemaakt aan de overige treinstellen. Voor de inzet op HSL lijnen in Duitsland die na 2015 in dienst zijn gegaan was een aanpassing nodig van het ETCS systeem; nu  zijn alle ICE 1 treinen uniform wat betreft de inzet mogelijkheden. In plaats van 19 ICE 1 treinen zijn er nu ter vervanging 100 ICE 4 treinstellen die geschikt zijn voor de inzet in Zwitserland, wat meer dan voldoende is. 

Reageer