Komende zomer beperkingen in ICE naar Duitsland voor interrailers



Toon eerste bericht

171 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Nee, niet prima.

In de praktijk kijken binnenlandse reizigers helemaal niet goed of een stoel is gereserveerd vanaf Utrecht of Arnhem. Die binnenlandse reizigers in de ICE international zorgen alleen maar voor overlast doordat ze vreselijk in de weg lopen in de drukke zomermaanden.

Het is veel duidelijker om te communiceren dat je in de zomermaanden niet met de ICE International mag reizen als je niet naar Duitsland reist. Dat betekent ICE-toeslag tijdelijk uit het assortiment en een e-mail naar alle abonnementhouders: in de zomer mag je niet mee met de ICE.

Badge +3

Vandaar de opmerking om de ICE toeslag (voor binnenlands gebruik van de ICE) uit het assortiment te halen als de ICE niet voor binnenlandse reizen kan worden gebruikt.

Dat ‘kan worden gebruikt’ is het keyword. Hij rijdt, stopt overal (of juist niet, reizigers ri. Duitsland vanaf Arnhem een bus?!)

Dus voor wie Amsterdam/Utrecht - Arnhem zou willen reizen neemt dan één zitplaats in voor iemand die daar vanaf Arnhem pas zou zitten (of op de terugweg in Arnhem uitstapt).

Prima toch? En anders ga maar staan (geen toeslag nodig ook al ben je iets sneller in Arnhem omdat er geen stop op Driebergen-Zeist en/of Veenendaal-De Klomp en Ede-Wageningen is). 🤣

Reputatie 3

De ICE toeslag dient dan ook gedurende die periode uit het assortiment gehaald te worden.

Dat heeft weinig zin want reizigers met een NS abonnement (utgezonderd Flex Basis) en studenten mogen met de ICE zonder toeslag.

https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice

Het sec uit het assortiment halen van de ICE toeslag heeft inderdaad weinig zin. Echter afgelopen zomer kon de ICE überhaupt niet worden gebruikt voor binnenlandse reizen, onafhankelijk of met wel of geen ICE toeslag nodig had voor reizen binnen Nederland met de ICE.

 

Er werden dus ICE toeslagen verkocht die niet gebruikt konden worden; wat natuurlijk vreemd is. Vandaar de opmerking om de ICE toeslag (voor binnenlands gebruik van de ICE) uit het assortiment te halen als de ICE niet voor binnenlandse reizen kan worden gebruikt.

Badge +3

De ICE toeslag dient dan ook gedurende die periode uit het assortiment gehaald te worden.

Dat heeft weinig zin want reizigers met een NS abonnement (utgezonderd Flex Basis) en studenten mogen met de ICE zonder toeslag.

https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice

Reputatie 3

Ook de DB reisplanner geeft alleen een reserveringsplicht aan tussen Arnhem Centraal en Oberhausen HBF. 
 

Of er net als vorig jaar aanvullende maatregelen worden getroffen door voor de richting van Duitsland geen aankomsttijden te vermelden voor Utrecht Centraal en Arnhem Centraal en geen vertrektijden voor de ICE van Duitsland naar Nederland is nog niet bekend. Met als gevolg dat deze treinen niet meer in de reisplanner verschijnen bij een binnenlandse reis en ook op de borden op de stations in Nederland in de richting Amsterdam Centraal “Niet Instappen” staat en in de richting Duitsland “Stopt niet in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal”.

Reputatie 3

Het duidelijkste is het als de verplichte reservering al vanaf Amsterdam Centraal zou gelden en niet zoals uit het persbericht naar voren komt tussen Arnhem Centraal en Oberhausen HBF. Dan kan er in Nederland op de borden en in de reisplanner staan “Reserveren verplicht” zonder enige toevoeging op welk deel van het traject deze verplichting van toepassing is. 
 

De ICE toeslag dient dan ook gedurende die periode uit het assortiment gehaald te worden.
 

 

Reputatie 7
Badge +3

Voor de ICE International (de naam zegt het natuurlijk al) ligt het anders dan voor de IC Berlijn. De ICE is een extra pad waarvoor geen binnenlandse IC wordt opgeofferd. Daarvan is tamelijk eenvoudig te stellen dat die, zeker in de zomermaanden, niet toegankelijk is voor binnenlandse reizigers. Kan ook makkelijk uit de reisplanner gehouden worden, net als de Nightjet.

Voor de IC Berlijn ligt dat natuurlijk anders omdat die, behalve in de zomermaanden enkele treinen, binnenlandse IC’s vervangt tussen Amsterdam en Hengelo. Maar als daar in drukke periodes extra binnenlandse IC’s voor rijden dan kunnen de binnenlandse reizigers natuurlijk best geweerd worden.

NS moet duidelijke keuzes maken. In de zomermaanden zijn de internationale treinen richting Duitsland bedoeld voor internationale reizigers. Lijkt me geen ingewikkelde boodschap.

Badge +3

NS International is al jaren een schip van bijleg en wordt mede overeind gehouden door het toelaten van binnenlandse reizigers. Dat ging heel behoorlijk in de tijd dat het internationaal reizen per trein op sterven na dood was.

Nu er vanwege problemen met het vliegverkeer en ook meer milieubewustzijn weer meer vraag is naar internationaal treinverkeer is het een goed idee om de stromen weer uit elkaar te trekken.

Niet instappen zonder reservering voor een ICE Amsterdam - Utrecht - Arnhem is toch geen hogere wiskunde?

Vorig jaar stond er zoiets als ‘stopt niet in Utrecht en Arnhem’ (maar dat deed ‘ie wel natuurlijk, ander topic).

Maar soms stopte die ook echt niet en dan werd je de grens over genomen en zie maar hoe je terug komt 😅

Voor de IC Berlijn (IC 77 oftewel de 140/240) ook zoiets, op Hilversum en Amersfoort ‘Niet instappen’ (want de reguliere IC komt er zo aan).

Internationale treinen uit de planner houden is lastig, want die vervangen/slachtofferen dus soms binnen NL een reguliere IC 🙄

Dan zou je gewoon mee mogen lijkt me (pas op, stopt niet altijd in Apeldoorn)

Reputatie 7
Badge +3

NS International is al jaren een schip van bijleg en wordt mede overeind gehouden door het toelaten van binnenlandse reizigers. Dat ging heel behoorlijk in de tijd dat het internationaal reizen per trein op sterven na dood was.

Nu er vanwege problemen met het vliegverkeer en ook meer milieubewustzijn weer meer vraag is naar internationaal treinverkeer is het een goed idee om de stromen weer uit elkaar te trekken.

Reputatie 6

Langeafstandsverkeer en lokaal verkeer gaan niet samen. Alsof je een snelweg bouwt met afslagen naar scholen en supermarkten. Het spoor is toch wel een beetje slachtoffer van z'n eigen decennialange aanmoddercultuur.

 

Scheiden van soorten stromen is doodnormaal in goed-functionerende netwerken. 

Reputatie 7
Badge +3

Het is bovendien veel duidelijker om de ICE’s in de zomermaanden uit te sluiten voor binnenlandse reizigers. Of in ieder geval op de drukste momenten. Het is voor internationale reizigers met bagage bepaald geen pretje om mensen van de gereserveerde plaatsen te moeten wegsturen. Die binnenlandse reizigers lopen alleen maar in de weg.

Reputatie 7
Badge +1

Volgens mij kakelt ns_online maar wat. Het is natuurlijk niet te verkopen dan in een trein waarvan alle zitplaatsen zijn gereserveerd binnenlandse reizigers zo maar mee zouden kunnen.

Er zullen tussen Amsterdam en Arnhem altijd nog vrije zitplaatsen zijn, namelijk die van de mensen die pas in Utrecht of Arnhem instappen.

Eerder het zoveelste geval van niet nadenken over de consequenties van een maatregel. NS Internationaal denkt het geregeld te hebben voor internationale reizigers en vervolgens fietst NS Binnenland daar dwars doorheen.

Dat is ook niet uitgesloten natuurlijk...

Reputatie 7
Badge +3

Volgens mij kakelt ns_online maar wat. Het is natuurlijk niet te verkopen dan in een trein waarvan alle zitplaatsen zijn gereserveerd binnenlandse reizigers zo maar mee zouden kunnen. 

Eerder het zoveelste geval van niet nadenken over de consequenties van een maatregel. NS Internationaal denkt het geregeld te hebben voor internationale reizigers en vervolgens fietst NS Binnenland daar dwars doorheen. 

Het zou me niet verbazen als er aanvullende beperkingen worden afgekondigd voor binnenlandse reizigers, zeker voor de drukste treinen van de dag. Dienstregelingtechnisch zou je de ICE’s richting Duitsland op alleen instappen kunnen zetten. Dan krijg je de ICE’s alleen nog in de reisinformatie te zien met bestemmingen vanaf Oberhausen Hbf. In de reisplanner zie je ze dan niet meer als trein met stop in Utrecht en Arnhem. En ook niet op de borden op de perrons.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is in feite wat we in dit topic hebben voorgesteld. Zou er toch iemand bij NS zijn die de community leest?

Vanuit de consumentenorganisaties is dat ook voorgesteld. Volgens een gerucht zou echter DB dit in eerste instantie niet gewild hebben. Die wilde alleen "maatregelen” waardoor de ICE's stipt de grens over richting Duitsland zouden gaan en NS moest die dan maar bedenken.

Ik vind dat zowel DB als NS boter op hun hoofd hebben. Ze weten immers al sinds minstens augustus dat er iets nodig zou zijn voor deze zomer (en waarschijnlijk ook volgend jaar). Als je dan, na het openen van de reservering, zonder enige vorm van overleg, komt met onaangekondigde, onpopulaire maatregelen, dan ben je niet goed bezig.

Reputatie 7
Badge +1

Dit is in feite wat we in dit topic hebben voorgesteld. Zou er toch iemand bij NS zijn die de community leest?

Het is natuurlijk wel weer typische voorlichterspraat want een nogal belangrijk detail wordt helemaal niet benoemd. Verplichte zitplaatsreservering betekent dat de ICE's in de zomer niet meer gebruikt kunnen worden voor reizigers die tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem reizen.

Stopt NS in die periode ook met de verkoop van de ICE-toeslagen? En worden abonnementhouders geïnformeerd dat ze in de zomerperiode niet met de ICE mogen reizen op binnenlandse trajecten?

Dit is in feite wat we in dit topic hebben voorgesteld. Zou er toch iemand bij NS zijn die de community leest?

Het is natuurlijk wel weer typische voorlichterspraat want een nogal belangrijk detail wordt helemaal niet benoemd. Verplichte zitplaatsreservering betekent dat de ICE's in de zomer niet meer gebruikt kunnen worden voor reizigers die tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem reizen.

Stopt NS in die periode ook met de verkoop van de ICE-toeslagen? En worden abonnementhouders geïnformeerd dat ze in de zomerperiode niet met de ICE mogen reizen op binnenlandse trajecten?

Die vraag is op twitter ook al diverse keren voorbijgekomen:

 

Reputatie 7
Badge +3

Dit is in feite wat we in dit topic hebben voorgesteld. Zou er toch iemand bij NS zijn die de community leest?

Het is natuurlijk wel weer typische voorlichterspraat want een nogal belangrijk detail wordt helemaal niet benoemd. Verplichte zitplaatsreservering betekent dat de ICE's in de zomer niet meer gebruikt kunnen worden voor reizigers die tussen Amsterdam, Utrecht en Arnhem reizen.

Stopt NS in die periode ook met de verkoop van de ICE-toeslagen? En worden abonnementhouders geïnformeerd dat ze in de zomerperiode niet met de ICE mogen reizen op binnenlandse trajecten?

Reputatie 7
Badge +1

NS en DB hebben inmiddels het aangepaste beleid bekendgemaakt:

https://nieuws.ns.nl/stoelreservering-gaat-ice-deze-zomer-comfortabeler-maken/

Dat is in ieder geval minder slecht dan wat ze eerst van plan waren.

Reputatie 7
Badge +1

Vandaag werden Kamervragen hierover beantwoord:

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2023/03/24/beantwoording-kamervragen-weigering-interrail-houders-op-ice-international

NS verwacht medio april meer duiding hierop te kunnen geven.

Maak dus je reserveringen nu, zou ik zeggen.

Reputatie 7
Badge

Nog niks bekend of de beperkingen daadwerkelijk gaan gelden zo te zien. 

Reputatie 7
Badge +2

Daarnaast was er vorig jaar een ander probleem: de wekenlange werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück waardoor Amsterdam-Berlijn via Duisburg sneller was dan via Bad Bentheim. Daar is dit jaar geen sprake van. 

Die werkzaamheden zijn er dit jaar weer.

Inmiddels is qua dienstregeling voor de zomerperiode gepubliceerd dat de ICE naar Basel slechts tot Frankfurt rijdt (en het tweede stel tot Düsseldorf), met aansluitend een 13-delige ICE-4 naar Basel. Op die manier zijn er meer beschikbare ICE-3M stellen om naar Nederland en België te rijden.

Reputatie 1

Er zijn ten eerste te weinig ICE's die Nederland in kunnen: er zijn er in 2000 17 gebouwd waarvan er inmiddels 2 met schade aan de kant staan. Daarnaast was er vorig jaar een ander probleem: de wekenlange werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück waardoor Amsterdam-Berlijn via Duisburg sneller was dan via Bad Bentheim. Daar is dit jaar geen sprake van. Volgens mijn informatie wordt er deze zomer in Amsterdam een loc met rijtuigen achter de hand gehouden die als dat nodig is een slag Keulen kan maken.

Reputatie 7
Badge +1

Wat overigens wel opvalt aan de planner op de Interrail-site: daar lijkt de situatie nog beperkter dan door NS gecommuniceerd.

NS gaf aan dat Interrail niet geldig zou zijn vanuit Nederland naar Duitsland, maar de Interrail-planner geeft zelfs van Keulen naar Basel met de 105 “pass not valid” aan. Daar zat het probleem toch helemaal niet?

Dat klopt, de aangekondigde en weer ingetrokken beperking was verkeerd geïmplementeerd. Ik heb dat op de Interrail/Eurail-community ook al aangekaart.

Reputatie 7
Badge +2

Wat overigens wel opvalt aan de planner op de Interrail-site: daar lijkt de situatie nog beperkter dan door NS gecommuniceerd.

NS gaf aan dat Interrail niet geldig zou zijn vanuit Nederland naar Duitsland, maar de Interrail-planner geeft zelfs van Keulen naar Basel met de 105 “pass not valid” aan. Daar zat het probleem toch helemaal niet?

Reputatie 7
Badge +1

Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail

Inmiddels is dit al wel in de planner op de Interrail-website geïmplementeerd:

Dit laat niks heel van het door NS verspreide verhaal dat het weren van pashouders maar een van de onderzoeksrichtingen is. Het was dus wel degelijk al besloten. Anders zou dit nog niet aan Eurail BV zijn doorgegeven en geïmplementeerd zijn.

Waarmee de website nu afwijkt van de app trouwens, dat maakt de situatie niet bepaald helderder.

Dat is vaak zo. De app krijgt maar om de paar weken een update, de website soms wat vaker, zo heb ik de indruk. (Maar nog steeds niet vaak genoeg om betrouwbaar te zijn.) Voor de planning zijn beide af te raden.

Reputatie 7
Badge +2

Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail

Inmiddels is dit al wel in de planner op de Interrail-website geïmplementeerd:

Dit laat niks heel van het door NS verspreide verhaal dat het weren van pashouders maar een van de onderzoeksrichtingen is. Het was dus wel degelijk al besloten. Anders zou dit nog niet aan Eurail BV zijn doorgegeven en geïmplementeerd zijn.

Waarmee de website nu afwijkt van de app trouwens, dat maakt de situatie niet bepaald helderder.

 

Reageer