Komende zomer beperkingen in ICE naar Duitsland voor interrailers



Toon eerste bericht

171 reacties

Reputatie 7
Badge +1

Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail

Inmiddels is dit al wel in de planner op de Interrail-website geïmplementeerd:

Dit laat niks heel van het door NS verspreide verhaal dat het weren van pashouders maar een van de onderzoeksrichtingen is. Het was dus wel degelijk al besloten. Anders zou dit nog niet aan Eurail BV zijn doorgegeven en geïmplementeerd zijn.

Waarmee de website nu afwijkt van de app trouwens, dat maakt de situatie niet bepaald helderder.

Dat is vaak zo. De app krijgt maar om de paar weken een update, de website soms wat vaker, zo heb ik de indruk. (Maar nog steeds niet vaak genoeg om betrouwbaar te zijn.) Voor de planning zijn beide af te raden.

Reputatie 7
Badge +2

Wat overigens wel opvalt aan de planner op de Interrail-site: daar lijkt de situatie nog beperkter dan door NS gecommuniceerd.

NS gaf aan dat Interrail niet geldig zou zijn vanuit Nederland naar Duitsland, maar de Interrail-planner geeft zelfs van Keulen naar Basel met de 105 “pass not valid” aan. Daar zat het probleem toch helemaal niet?

Reputatie 3

Het duidelijkste is het als de verplichte reservering al vanaf Amsterdam Centraal zou gelden en niet zoals uit het persbericht naar voren komt tussen Arnhem Centraal en Oberhausen HBF. Dan kan er in Nederland op de borden en in de reisplanner staan “Reserveren verplicht” zonder enige toevoeging op welk deel van het traject deze verplichting van toepassing is. 
 

De ICE toeslag dient dan ook gedurende die periode uit het assortiment gehaald te worden.
 

 

Reputatie 7
Badge +1

Wat overigens wel opvalt aan de planner op de Interrail-site: daar lijkt de situatie nog beperkter dan door NS gecommuniceerd.

NS gaf aan dat Interrail niet geldig zou zijn vanuit Nederland naar Duitsland, maar de Interrail-planner geeft zelfs van Keulen naar Basel met de 105 “pass not valid” aan. Daar zat het probleem toch helemaal niet?

Dat klopt, de aangekondigde en weer ingetrokken beperking was verkeerd geïmplementeerd. Ik heb dat op de Interrail/Eurail-community ook al aangekaart.

Reputatie 3

Ook de DB reisplanner geeft alleen een reserveringsplicht aan tussen Arnhem Centraal en Oberhausen HBF. 
 

Of er net als vorig jaar aanvullende maatregelen worden getroffen door voor de richting van Duitsland geen aankomsttijden te vermelden voor Utrecht Centraal en Arnhem Centraal en geen vertrektijden voor de ICE van Duitsland naar Nederland is nog niet bekend. Met als gevolg dat deze treinen niet meer in de reisplanner verschijnen bij een binnenlandse reis en ook op de borden op de stations in Nederland in de richting Amsterdam Centraal “Niet Instappen” staat en in de richting Duitsland “Stopt niet in Utrecht Centraal en Arnhem Centraal”.

Reputatie 7
Badge +1

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest.   

In de ICE tussen Duitsland en Frankrijk geldt al veel langer een reserveringplicht, evenals voor de IC treinen van Duitsland naar Denemarken in de zomerperiode.

Wel vind ik dat in de ICE nu allereerst voor binnenlandse reizigers in Nederland verboden moeten worden. 

De reserveringsplicht geldt volgens de DB Navigator nu tussen Oberhausen HBf en Amsterdam Centraal v.v. i.p.v. Arnhem Centraal. Ook zijn er in richting Duitsland alleen vertrektijden vermeld en aankomsttijden in de omgekeerde richting voor de Nederlandse stations voor de ICE. Dit betekent dat binnenlandse reizen in die periode niet zijn toegestaan. Voor de reizigers is dit ook het duidelijkst; reserveren verplicht en stopt niet op de Nederlandse stations in de reisplanner en op de borden op de stations.

 

Maar NS loopt op twitter in ieder geval vorige week nog gewoon dit te vertellen. Kan er iemand binnen NS iets aan regie in de communicatie gaan doen. Het lijkt nu meer op Crommunicatie. 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bij NS binnenland praten ze blijkbaar niet met NS International.

Badge +3

De ICE toeslag dient dan ook gedurende die periode uit het assortiment gehaald te worden.

Dat heeft weinig zin want reizigers met een NS abonnement (utgezonderd Flex Basis) en studenten mogen met de ICE zonder toeslag.

https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-ice

Badge +3

Vandaar de opmerking om de ICE toeslag (voor binnenlands gebruik van de ICE) uit het assortiment te halen als de ICE niet voor binnenlandse reizen kan worden gebruikt.

Dat ‘kan worden gebruikt’ is het keyword. Hij rijdt, stopt overal (of juist niet, reizigers ri. Duitsland vanaf Arnhem een bus?!)

Dus voor wie Amsterdam/Utrecht - Arnhem zou willen reizen neemt dan één zitplaats in voor iemand die daar vanaf Arnhem pas zou zitten (of op de terugweg in Arnhem uitstapt).

Prima toch? En anders ga maar staan (geen toeslag nodig ook al ben je iets sneller in Arnhem omdat er geen stop op Driebergen-Zeist en/of Veenendaal-De Klomp en Ede-Wageningen is). 🤣

Reputatie 3

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest.   

 

Voor binnenlandse reizen is de ICE Frankfurt dan ook volstrekt overbodig. Op het traject A'dam-Arnhem rijden (meer dan) genoeg binnenlandse IC's.

Rijden er ook comfortabele IC's met een snelle dienstregeling, zitplaatsgarantie en een voorziening voor koffie en versnaperingen aan boord? Of hebben Nederlandse reizigers alleen recht op een minderwaardig product?

Badge +3

Dat betekent ICE-toeslag tijdelijk uit het assortiment en een e-mail naar alle abonnementhouders: in de zomer mag je niet mee met de ICE.

Die toeslag was voor velen dus al niet nodig, maar een mailtje naar abonnementhouders inclusief studenten die de NS niet kent? Een mail daarover zie ik graag tegemoet (vergeet dat gerust!)

Tot die tijd dus instapcontrole, of ‘niet instappen’ dan maar. Zonder internationaal ticket mag je niet mee! Doe je dat toch (wie houdt je tegen?) dan heb je een (geen) probleem.

Dan mag je staan als er een zitplaats voor iemand anders bedoeld is (en die persoon daadwerkelijk aanwezig is).

Reputatie 7
Badge

Dat valt reuze mee. 

Reputatie 7
Badge +3

Tot het moment dat het niet meevalt.

In de zomer lopen de binnenlandse reizigers alleen maar in de weg. Ze kunnen vaak genoeg met andere treinen reizen. Reizigers naar het buitenland kunnen maar zo’n één keer per twee uur op pad.

Reputatie 7
Badge +3

NS kan natuurlijk contact opnemen met DUO en via die route alle studenten laten informeren dat hun kaart in de zomermaanden niet geldig is in de ICE.

Reputatie 7
Badge +1

In ieder geval worden de ICE's en de nacht-IC van/naar Zürich niet meer in de binnenlandse reisadviezen getoond. Ook nu al.

Reputatie 3

Extra maatregelen ICE zomer 2023 bekend gemaakt met betrekking tot binnenlandse gebruik van de ICE.

 

In samenvatting;

De ICE wordt uit de reisplanner gehaald voor binnenlandse reizen om het aantal reizigers met de ICE binnen Nederland zo veel mogelijk te beperken.
Het binnenlandse gebruik van de ICE blijft formeel nog wel toegestaan (lees wordt gedoogd).

 

 

 

 

Reputatie 6

@Daniel Hoe was de controle tijdens je andere ritten op de ICE? 

Reputatie 6
Badge +1

Tot die tijd dus instapcontrole, of ‘niet instappen’ dan maar. Zonder internationaal ticket mag je niet mee! Doe je dat toch (wie houdt je tegen?) dan heb je een (geen) probleem.

Ik denk dat “Reservering verplicht” voldoende is, net als bij Eurostar en Thalys. Instapcontrole bij zo’n lange trein wordt lastig en “Niet instappen” is alleen maar verwarrend voor mensen die wél met de trein mee mogen. 

Ik begreep dat het voor de Duitse reizigers die met de regionaal Bahn tweede klas reizen vaak in overvolle treinen zitten door het maand ticket van 49 euro. Vermoed dat de ICE en IC daardoor ook voller zijn geworden?
https://www.bahn.com/en/offers/regional/deutschlandticket
 

Reputatie 7
Badge +1

Tot die tijd dus instapcontrole, of ‘niet instappen’ dan maar. Zonder internationaal ticket mag je niet mee! Doe je dat toch (wie houdt je tegen?) dan heb je een (geen) probleem.

Ik denk dat “Reservering verplicht” voldoende is, net als bij Eurostar en Thalys. Instapcontrole bij zo’n lange trein wordt lastig en “Niet instappen” is alleen maar verwarrend voor mensen die wél met de trein mee mogen. 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest. Er zijn veel binnenlandse reizigers die met de ICE reizen en geen weet hebben van deze plotselinge reserveringsplicht. NS communiceert dan ook nog op twitter niet duidelijk. 

 

We gaan het zien de komende maanden.  

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest.   

In de ICE tussen Duitsland en Frankrijk geldt al veel langer een reserveringplicht, evenals voor de IC treinen van Duitsland naar Denemarken in de zomerperiode.

Wel vind ik dat in de ICE nu allereerst voor binnenlandse reizigers in Nederland verboden moeten worden. 

Reputatie 3

@Daniel Hoe was de controle tijdens je andere ritten op de ICE? 

In mijn ervaring (één rit van 4.5 uur, één rit van 6.5 uur) ben ik op beide ritten één keer gecontroleerd.

Reputatie 7
Badge

De toenmalige Eurocity's Amsterdam-Keulen-Zwitserland hadden begin jaren 90 ook een reserveringsplicht.

Reputatie 7
Badge

Owja, nuttig zo die reserveringsplicht... Hedenavond in Düsseldorf in de 122 gestapt, nu bijna in Utrecht, reizend op Interrail. Keurig met reservering hoor, maar niemand is dat op de hele rit van 2 uur komen controleren 🤔

Duidelijk vooral een maatregel die afschrikwekkend bedoeld is dus, maar verder een wassen neus is.

Is het niet zo dat die reserveringsplicht alleen van Nederland naar Duitsland geldt?

Reputatie 7
Badge +1

 

 

Dat ben ik dus niet met je eens. Bij de Eurostar en Thalys is vanaf begin af aan gewerkt met reserveringen. Bij de ICE is dat nooit geweest.   

In de ICE tussen Duitsland en Frankrijk geldt al veel langer een reserveringplicht, evenals voor de IC treinen van Duitsland naar Denemarken in de zomerperiode.

Wel vind ik dat in de ICE nu allereerst voor binnenlandse reizigers in Nederland verboden moeten worden. 

Ja maar we zitten hier in Nederland en in Nederland was en is er tot op hedengeen verplichting om te reserveren. Ook die Eurocity's in de jaren 90, hartstikke leuk maar we hebben het over de treinen die nu gaan en niet 30 jaar geleden. 

Reageer