Komende zomer beperkingen in ICE naar Duitsland voor interrailers



Toon eerste bericht

171 reacties

Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail

Wat denken DB en NS eigenlijk te doen om de betrouwbaarheid van de ICE3M eindelijk op te krikken zodat er op warme dagen niet om de haverklap treinen uitvallen?

Weinig vrees ik, de treinen worden over een aantal jaren vervangen.

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin Daarmee zijn de problemen komende zomers niet mee opgelost.

Reputatie 1

Er zijn ten eerste te weinig ICE's die Nederland in kunnen: er zijn er in 2000 17 gebouwd waarvan er inmiddels 2 met schade aan de kant staan. Daarnaast was er vorig jaar een ander probleem: de wekenlange werkzaamheden tussen Rheine en Osnabrück waardoor Amsterdam-Berlijn via Duisburg sneller was dan via Bad Bentheim. Daar is dit jaar geen sprake van. Volgens mijn informatie wordt er deze zomer in Amsterdam een loc met rijtuigen achter de hand gehouden die als dat nodig is een slag Keulen kan maken.

Reputatie 7
Badge +3

Voor de ICE International (de naam zegt het natuurlijk al) ligt het anders dan voor de IC Berlijn. De ICE is een extra pad waarvoor geen binnenlandse IC wordt opgeofferd. Daarvan is tamelijk eenvoudig te stellen dat die, zeker in de zomermaanden, niet toegankelijk is voor binnenlandse reizigers. Kan ook makkelijk uit de reisplanner gehouden worden, net als de Nightjet.

Voor de IC Berlijn ligt dat natuurlijk anders omdat die, behalve in de zomermaanden enkele treinen, binnenlandse IC’s vervangt tussen Amsterdam en Hengelo. Maar als daar in drukke periodes extra binnenlandse IC’s voor rijden dan kunnen de binnenlandse reizigers natuurlijk best geweerd worden.

NS moet duidelijke keuzes maken. In de zomermaanden zijn de internationale treinen richting Duitsland bedoeld voor internationale reizigers. Lijkt me geen ingewikkelde boodschap.

Reputatie 3

Zo wordt het natuurlijk nooit wat:

 

 

De ICE staat niet meer in de reisplanner van NS bij het plannen van een reis van Amsterdam naar ‘s-Hertogenbosch.

Wat is nu precies de status van de ICE? Wel of geen binnenlands gebruik toegestaan? Op de website van NS staat de ICE (met toeslag) binnen Nederland gebruikt kan worden en ook de ICE toeslag is nog steeds te koop.

 

Voor duidelijkheid bij de reizigers is het vooruitlopend op de verplichte reservering (en als per 2025 de ICE geen deel meer uitmaakt van het HRN) als binnenlandse reizen niet meer zouden zijn toegestaan.

 

@Tamzin Daarmee zijn de problemen komende zomers niet mee opgelost.

De komende jaren niet nee. Als er in die tijd warme zomers komen zullen er weer treinen uitvallen.

Reputatie 7
Badge +1

Zo wordt het natuurlijk nooit wat:

 

 

De ICE staat niet meer in de reisplanner van NS bij het plannen van een reis van Amsterdam naar ‘s-Hertogenbosch.

Wat is nu precies de status van de ICE? Wel of geen binnenlands gebruik toegestaan? Op de website van NS staat de ICE (met toeslag) binnen Nederland gebruikt kan worden en ook de ICE toeslag is nog steeds te koop.

 

Voor duidelijkheid bij de reizigers is het vooruitlopend op de verplichte reservering (en als per 2025 de ICE geen deel meer uitmaakt van het HRN) als binnenlandse reizen niet meer zouden zijn toegestaan.

 

Dit weekend kan je nog gewoon met de ICE. De beperkingen zijn van half juni t/m half augustus. Alleen door het twitterkanaal van NS wordt dit dan weer tegengesproken. Het twitterkanaal van NS international geeft aan dat je inderdaad alleen met zitplaatsreservering mag instappen en aangezien de zitplaatsreservering alleen voor reizen naar Duitsland en verder kan worden aangeschaft betekent dat binnenlandse reizen niet meer mogelijk zijn. Maar ook dit zal dan wel weer op de handhaving gaan struikelen want dat zou dus betekenen dat je instapcontrole moet gaan doen. Ik zie dat niet gebeuren eerlijk gezegd. 

Reputatie 7

Het onderliggende probleem is dat DB niet fors wil investeren om gedurende twee maanden per jaar vakantiegangers tegen hele lage tarieven met hele dure treinen te gaan vervoeren. 

Het zijn al snel 4 maanden en misschien wel meer. Er wordt zoveel toeristisch gereisd en lang niet alleen in de zomer. Eigenlijk is het allemaal te goedkoop dus, dat Interrail. En die Sparpreis eveneens. De bedrijven willen wel graag volle treinen, maar de klanten gaan voor goedkoop. Zet misschien eens andere treinen in. Het hoeft toch niet perse een ICE te zijn, kan ook met andere treinen die als intercity rijden. Of hebben ze die ook niet? 

NS International: "Reizen binnen Europa doe je met de trein. Hoe anders?" is de slogan. Nou, met het vliegtuig of de auto dus als dat goedkoper en comfortabeler is. Of veel sneller. En ook nog eens veel betrouwbaarder.

De reguliere tarieven zijn ontzettend prijzig en dat verwachten mensen die geen treinkennis hebben niet. Omdat het "maar een trein" is, zogezegd openbaar vervoer, dat zal toch niet zo veel moeten kosten. Druk, vol, soms moeten staan, gedoe met bagage, vertragingen, gemiste aansluitingen..... en dan zoveel hiervoor betalen? is de gedachte die ik veel hoor. Het vliegtuig wordt dan door velen weer te goedkoop gevonden - mooi meegenomen natuurlijk, niemand betaalt graag extra, maar iedereen is het er denk ik wel over eens dat voor een paar tientjes naar Barcelona vliegen niet zou moeten kunnen terwijl per trein er naartoe een vermogen kost in vergelijking en de reis ook nog eens tamelijk complex is. Er is niet eens online een kaartje voor te koop vanuit Nederland.... terwijl je bijv. vanuit Nederland Barcelona binnen een dag kan bereiken met 3 overstappen.

Reputatie 7
Badge

Nog niks bekend of de beperkingen daadwerkelijk gaan gelden zo te zien. 

Reputatie 3

In de NS app staat ook vandaag bij de ICE in de richting Amsterdam “Niet instappen” zoals dit ook vermeld staat bij de NightJet en de Eurostar en ook in de reisplanner worden geen ICE treinen getoond voor reizen binnen Nederland. 
 

Gaat NS International formeel niet alleen over internationale reizen en NS Reizigers over het binnenlandse vervoer? Dan is het logisch dat NS International aangeeft dat reserveren verplicht is (wat voor internationale reizen in de betreffende periode het geval is) en NS Reizigers dat de ICE gewoon gebruikt kan worden voor hun deel van het traject ( binnen Nederland is reserveren niet mogelijk en geldt er ook geen reserveringsplicht).

Indien de ICE wel in zijn geheel onder NS International valt; waarom bemoeit NS Reizigers er zich mee en verwijst niet naar NS International voor de communicatie.


Voor de reizigers is de communicatie betreffende de ICE nogal verwarrend.

Reputatie 7
Badge +3

Andere treinen inzetten? Voor de komende zomer? Daar zijn we nu al veel en veel te laat voor. 

Ik denk trouwens dat de mensen die vorige zomer pogingen hebben ondernomen om met de internationale trein te reizen dat dit jaar wel uit hun hoofd laten.

Ik las laatst ook dat vanwege capaciteitsproblemen bij de paspoortcontrole in de terminals van Eurostar er 250 stoelen minder verkocht worden dan mogelijk. Lekker efficiënt allemaal. De overheden maken er een zooitje van door dit zo slecht te organiseren. Net of die Brexit uit de lucht is komen vallen. 

Reputatie 7
Badge +1

NS International zal een bijdrage van NS Reizigers krijgen voor het vervoer binnen Nederland. Nu er op stel en sprong een wijziging is doorgevoerd zullen die afspraken intern herzien moeten worden. Dat is blijkbaar nog niet gebeurd. 
De binnenlandse reizigers waren altijd een extra inkomstenstroompje voor het financieel noodlijdende NS International. De ICE International is een molensteen om de nek van NS. 

Eerlijk gezegd verbaast me het gebrek aan regie in de communicatie  helemaal niets. Binnen NS weet de ene afdeling vaak niet wat de andere doet. Bovendien is NS International van oudsher een nogal nuffige en elitaire afdeling binnen NS waar neergekeken wordt op binnenland.

Volgens mij heeft NS International totaal geen toegevoegde waarde in Nederland. Internationale reizigers via Duitsland kunnen beter via Bahn.de en richting Frankrijk via Thalys boeken. Veroorzaakt dus ook nog eens een hoop ruis.  Lijkt mij dus een mooie kostenbesparing om deze club op te heffen. Jammer voor de medewerkers maar volgens mij komen die wel snel aan een nieuwe job. 

Reputatie 7

En dan wil "Europa" een goed internationaal treinnetwerk van snelle treinen 😆

Grootse ambities, doelen en projecten voor de toekomst lees je in de media. Eerst zien, dan geloven. Tot nu toe blijft het behelpen en duurt alles veel en veel te lang in de spoorwereld, terwijl (maatschappelijke) ontwikkelingen en wensen veel sneller gaan. Het spoor blijft daarom altijd (lang) achterlopen. Bijna overal is het netwerk natuurlijk ook jarenlang nogal verwaarloosd. Zoals ze in Duitsland zeggen: kaputt gespart.

Badge +3

Rikus vindt er ook wat van…  http://voorbeterov.nl/tarieven-ov-chipkaart

Kers op de appelmoes… 🤣

Iets soortgelijks is al eerder gebeurd toen op Koningsdag 2022 opeens het bericht verscheen dat de samenreiskorting op die dag niet geldig was; een bericht dat later die dag door NS weer werd ingetrokken nadat bleek dat de internetafdeling dit op eigen houtje had geplaatst.

Reputatie 3

NS International zal een bijdrage van NS Reizigers krijgen voor het vervoer binnen Nederland. Nu er op stel en sprong een wijziging is doorgevoerd zullen die afspraken intern herzien moeten worden. Dat is blijkbaar nog niet gebeurd. 
De binnenlandse reizigers waren altijd een extra inkomstenstroompje voor het financieel noodlijdende NS International. De ICE International is een molensteen om de nek van NS. 

Eerlijk gezegd verbaast me het gebrek aan regie in de communicatie  helemaal niets. Binnen NS weet de ene afdeling vaak niet wat de andere doet. Bovendien is NS International van oudsher een nogal nuffige en elitaire afdeling binnen NS waar neergekeken wordt op binnenland.

Volgens mij heeft NS International totaal geen toegevoegde waarde in Nederland. Internationale reizigers via Duitsland kunnen beter via Bahn.de en richting Frankrijk via Thalys boeken. Veroorzaakt dus ook nog eens een hoop ruis.  Lijkt mij dus een mooie kostenbesparing om deze club op te heffen. Jammer voor de medewerkers maar volgens mij komen die wel snel aan een nieuwe job. 

Kan NS International dan zonder overleg met NS Reizigers wijzigingen doorvoeren indien de laatste NS International zelfs betaald voor het vervoer van binnenlandse reizigers. Al is het vestzak broekzak, dan zullen er daarover toch afspraken zijn gemaakt?

 

Kan NS International dan nu wel zonder de inkomsten van de binnenlandse reizigers? NS Reizigers zal de betaling aan NS International normaal gesproken stoppen indien daar geen prestatie tegenover staat (lees het vervoer van binnenlandse reizigers). 
 

Wat is de achterliggende gedachte dat er binnen NS twee organisaties zijn die reizigers vervoeren die nu blijkt ieder hun eigen koers varen en dit ook naar buiten communiceren? Kunnen de twee organisaties niet worden samengevoegd? 

Badge +3

Vandaag hebben reizigers blijkbaar pech, want de 159 rijdt niet, en de 154 staat op https://spoorkaart.mwnn.nl als opgeheven in Den Bosch, maar rijdt volgens https://treinposities.nl/ritinfo/20230429/154 ook helemaal niet.

Reputatie 3

Ns en DB zijn openbaar vervoer organisaties en die mogen naar mijn weten geen reizigers uitsluiten

ice is gewoon openbaar vervoer hetzelfde als de bus en de metro.

Ik zie uitsluiten van interrail en eurail als een vorm van discriminatie.

Bij Thalys/Eurostar ligt dat anders dat is een private onderneming daar is het ook lastig om een zitplek te bemachtigen met interrail ,maar is wel hun goed recht.

Dat de DB en de SNCF (groot aandeelhouder van Eurostar en haar dochteronderneming Thalys) een verschillende kijk hebben op hogesnelheidstreinen ligt niet aan het feit dat de ene een private onderneming is en de andere niet, wat niet het geval is. Beide zijn private ondernemingen. Bij de SNCF (en alle andere spoorwegmaatschappijen in Zuid Europa , wat begint bij onze zuiderburen) ziet men hogesnelheidstreinen als vliegtuigen (op hoogte 0), terwijl deze bij de DB als normaal openbaar vervoer worden gezien. In principe kan de DB net als de SNCF de ICE als veredeld vliegtuig gaan zien met een eigen ticket systeem inclusief verplichte reservering, maar dat zie ik niet snel gebeuren. De NS heeft hier niet zoveel over te zeggen en zeker niet als het gaat om Duits binnenlands vervoer.
 

Het idee om Interrail- en Eurailreizigers geen gebruik meer kunnen maken van (een deel van) de ICE treinen is (voorlopig) van de baan. Hoe lang het blijft bij een verplichte reservering in de zomer (voor alle reizigers) is afwachten.

 

Het idee om Interrail- en Eurailreizigers geen gebruik meer kunnen maken van (een deel van) de ICE treinen is (voorlopig) van de baan en daar zie ik het ook niet snel van komen zolang er geen fatsoenlijk aternatief is.

Een fatsoenlijk alternatief is natuurlijk spreiding. De ICE naar Duitsland is in de zomer vaak in de ochtenduren overvol terwijl er na het middaguur dan plaats genoeg is. Een algemene reserveringsplicht in de zomer kan dat deels verhelpen. Daarnaast zal zo'n reserveringsplicht een deel van de Interrailers doen uitwijken naar regionale grenstreinen.

Reputatie 7
Badge +3

Naast dat er vanouds een NS Internationaal was dat ging over de exploitatie van internationale treinen van/naar Nederland en de verkoop van internationale vervoerbewijzen heeft de komst van Thalys naar Nederland nieuwe complicaties opgeleverd.

NS heeft indertijd (rond 1995) een dochtermaatschappij opgericht, de HST-VEM (Hogesnelheidstrein Vervoer Exploitatiemaatschappij) die namens NS de partner was van Thalys. HST-VEM had eigen personeel maar huurde machinisten in bij NS Reizigers. HST-VEM is later NS Hispeed geworden en dat is later weer opgegaan in het huidige NS International. 

HST-VEM was vooral opgericht om kosten en baten van de exploitatie van Thalys gescheiden te kunnen houden van NS Reizigers. De HST-VEM opereerde parallel aan het toenmalige NS Internationaal en maakte daar geen onderdeel van uit. 

Verder was HST-VEM (dat later NS Hispeed werd) de partij voor de aanbesteding van de exploitatie van de HSL. Dit speelde allemaal eind vorige/begin deze eeuw.

Hoeveel Interrail reizigers er (gedwongen) zullen overstappen op de regionale treinen als gevolg van de verplichte reservering is af te wachten, maar de meeste zullen als er geen uitval van treinen is wel een zitplaats weten te bemachtigen in de ICE van keuze (meestal in de ochtend of in de avond). 

Ik wordt ook wel een beetje moe van die vakantiegangers die net doen of het een nationale ramp is als ze een keer met een regionale trein moeten reizen in plaats van met een ICE. Alsof de wereld vergaat.

In de luchtvaart en bij het internationale busvervoer is het de normaalste zaak van de wereld dat in de drukke vakantieperiode veel vliegtuigen en bussen zijn volgeboekt. En dan moeten mensen ook improviseren.

Reputatie 7
Badge +1

Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail

Inmiddels is dit al wel in de planner op de Interrail-website geïmplementeerd:

Dit laat niks heel van het door NS verspreide verhaal dat het weren van pashouders maar een van de onderzoeksrichtingen is. Het was dus wel degelijk al besloten. Anders zou dit nog niet aan Eurail BV zijn doorgegeven en geïmplementeerd zijn.

Reputatie 3

De meeste mensen geven er nu eenmaal de voorkeur aan om een zo snel en comfortabel mogelijk te reizen en zullen dus de ICE verkiezen boven een regionale stoptrein. Bovendien zijn de regionale treinen niet toegerust op grote groepen vakantiegangers, maar bedoeld voor forensen.
 

Even een korte geschiedenis. Ten tijde van de introductie van het Interrail-ticket, destijds alleen voor jongeren en uitsluitend 2e klas, reden er twee soorten internationale langeafstandstreinen vanuit Amsterdam richting Keulen, namelijk de buurlandtreinen en de TEE. De eerste bedoeld voor toeristen (en Interrailers) en de tweede voor de zakelijke reizigers en de man van stand (uitsluitend 1e klas en daarmee ook uitgesloten voor Interrailers). Deze buurlandtreinen, die op alle Intercitystations stopte, maar niet in dorpen als Mehrhoog of Praest, zouden een prima alternatief zijn voor de ICE. Echter in de loop der jaren zijn deze buurlandtreinen steeds meer opgewaardeerd; vanaf 1991 werden het Eurocity-treinen en vanaf 2000 zelfs ICE treinen, wat op de dag van vandaag nog steeds het geval is. De TEE treinen zijn eveneens opgenomen in het Eurocity netwerk en later het ICE netwerk, waarmee er nog maar een treinsoort overgebleven is voor het internationale langeafstandstreinvervoer. Deze ontwikkeling gaat nu ook binnen Duitsland verder, waarbij steeds meer Intercity’s (IC treinen) worden opgewaardeerd tot een ICE en de overgebleven IC treinen meer de functie van de regionale treinen overnemen (en ook gedeeltelijk met regionale treintickets kunnen worden gebruikt). Het streven van de DB is ook om parallel rijdende ICE en IC treinen zo veel mogelijk te vermijden zodat deze elkaar niet (te veel) beconcurreren. De ICE is dus net zo zeer de opvolger van de TEE als dus ook van de buurlandtrein; een (gewenste) opsplitsing zou een trendbreuk zijn en is daarmee niet erg waarschijnlijk. Ik vrees dus dat ICE niet snel zal worden uitgesloten voor Interraillers en andere toeristen. Zonder quotum op het aantal door Interraillers te boeken zitplaatsen is vooral de spontaan reizende zakenreiziger (met de dure tickets) de dupe. Ik ben daarom zeker voor een quotum zoals deze ook geldt in de ICE van Frankfurt am Main respectievelijk Stuttgart naar Parijs, maar niet voor een volledige uitsluiting. De hoogte van het quotum is afhankelijk van de vraag; hoe drukker de trein hoe minder zitplaatsen er beschikbaar zijn voor Interrailers en andere tickets met korting (zoals Sparpreis tickets). Of de DB hiertoe bereid is, de NS wil dit waarschijnlijk wel, is de vraag. Wat dat betreft heeft de SNCF iets meer te vertellen als de NS.

 

@Tamzin De vergelijking met de luchtvaart en het internationale busvervoer gaat in zoverre mank omdat de spoorwegen min of meer een monopolie hebben. In theorie is er misschien concurrentie op het spoor, het staat eenieder vrij om een internationale langeafstandstreinverbinding op te zetten, maar in praktijk zal dit om verschillende redenen niet heel snel gebeuren.


 

 

Reputatie 7
Badge

A full fare ticket? Dus met een sparpreis mag je er ook niet in?

Reputatie 7
Badge +2

Het was dus een foutje om het nu al op de site te zetten, het betrof slechts één van de mogelijke oplossingsrichtingen: https://www.nsinternational.com/nl/nieuws/drukte-ice-interrail

Inmiddels is dit al wel in de planner op de Interrail-website geïmplementeerd:

Dit laat niks heel van het door NS verspreide verhaal dat het weren van pashouders maar een van de onderzoeksrichtingen is. Het was dus wel degelijk al besloten. Anders zou dit nog niet aan Eurail BV zijn doorgegeven en geïmplementeerd zijn.

Waarmee de website nu afwijkt van de app trouwens, dat maakt de situatie niet bepaald helderder.

 

@Thtc

Voor busvervoer is er op de meeste lijnen natuurlijk ook geen concurrentie voor Flixbus en op veel luchtlijnen vliegt ook maar 1 maatschappij. Anderzijds zijn spoorwegen, busbedrijven en vliegtuigmaatschappijen wel elkaars concurrent.

Overigens voor Antwerpen en Brussel is Flixbus een te overwegen alternatief. Vanaf Amsterdam resp. zo'n 12 en 20 keer per dag, Daarnaast ook veel verbindingen vanaf Eindhoven en Rotterdam. Maar voor Flixbus moet je natuurlijk ook verplicht reserveren en Flixbus is sinds corona aardig aan de prijs. De tijd dat je voor €4.95 van Amsterdam naar Brussel reisde ligt achter ons.

Persoonlijk vind ik het idee van NS om naar Belgie bij het volle tarief vrije keuze te bieden en bij een goedkoop Early Bird kaartje Zugbindung te verplichten een heel redelijk systeem. Tegenover die korting mag ook wel een nadeel staan, al zou de korting dan iets hoger mogen zijn.

Reageer