OV chip reader op Emmerich? | NS Community
beantwoord

OV chip reader op Emmerich?


Ik vraag me af of de NS niet een OV chipkaart paaltje in Emmerich en de toekomstige halte Elten kan neerzetten.

Op die manier kan er net even verder gereisd worden met de ov chipkaart, wat de integratie van de regio zeker ten goede kan komen. Voor de bus naar Emmerich kan al wel de ov chipkaart gebruikt worden, en enkele andere Duitse stations op doorlopende trajecten naar Nederland hebben ook ov chipkaart paaltjes.

Kortom, er zijn al diverse precedenten, en het zou een mooie toevoeging op de dienst zijn.
icon

Beste antwoord door Thom 22 March 2019, 09:15

Bekijk origineel

106 reacties

Reputatie 7
Badge +3
Ik zie het probleem ook niet zo.

De OV-chipkaart kan gebruikt worden tussen Arnhem en Zevenaar en niet naar Duitsland. Dat is op alle grenstrajecten zo waar een Duitse vervoerder naar een Nederlands station rijdt. Alleen wanneer een Nederlandse vervoerder naar Duitse stations rijdt wordt de OV-chipkaart geaccepteerd.
Reputatie 7
Badge

Volgens dagblad De Gelderlander kan de chipkaart mogelijk dit jaar noggebruikt worden voor reizen naar/van Elten, Emmerich en Praest.

Dat is wel nog behoudens goedkeuring door de Provincie Gelderland die het VRR financieel moet gaan compenseren voor de inkomstenderving.

Reputatie 7
Badge +3

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Voor zover mensen op saldo reizen is er inderdaad niet zoveel aan de hand behalve dat mensen straks deels met Nederlandse korting reizen. Maar mensen die op afgekocht reisrecht reizen zoals studenten OV, keuzedagen, algemene abonnementen betalen nu een los kaartje en straks niets meer. Aangezien de ervaring bij Aachen leert dat vooral studenten en dagjesmensen op de chipkaart over de grens reizen zal dat ook bij Emmerich om een groot deel van de reizigers gaan en dus om een niet geheel verwaarloosbaar bedrag gaan.

Compenseren? Het gaat om het overhevelen van inkomsten.

De opbrengst van een rit van Arnhem of Zevenaar naar een Duits station met OV-chipkaart zal aan het VRR moeten worden afgedragen. Zij zorgen immers voor de dienstverlening.

Wat  wel gecompenseerd moet worden zijn inkomstenverliezen op het moment dat de Nederlandse tarieven lager liggen dan de Duitse. 

Voor zover mensen op saldo reizen is er inderdaad niet zoveel aan de hand behalve dat mensen straks deels met Nederlandse korting reizen. Maar mensen die op afgekocht reisrecht reizen zoals studenten OV, keuzedagen, algemene abonnementen betalen nu een los kaartje en straks niets meer. Aangezien de ervaring bij Aachen leert dat vooral studenten en dagjesmensen op de chipkaart over de grens reizen zal dat ook bij Emmerich om een groot deel van de reizigers gaan en dus om een niet geheel verwaarloosbaar bedrag gaan.

 

Ik verwacht dat dit effect naar Emmerich een stuk kleiner zal zijn. Een dagje Aachen vanuit Nederland is wel leuk. (Grote stad met zo'n 250.000 inwoners, veel winkels helaas nu veel gesloten) Bij Emmerich moet ik toch echt gaan denken wat ik daar de hele dag zou moeten gaan doen.

Bij Emmerich zal het vooral om studenten gaan. Er wonen daar veel Neder-Duitsers die in Nederland studeren en dagelijks pendelen. Overigens zullen er ook zeker mensen een dagje in Emmerich gaan winkelen omdat sommige dingen daar een stukgoedkoper zijn dan in Nederland.

Reputatie 7
Badge +4

Het is goed dat grensverkeer vergemakkelijkt wordt. Handig voor mensen met afgekocht reisrecht en ook voor mensen met een keuzedag die de stap naar het buitenland wat eenvoudiger kunnen en ook zullen maken. In eerste instantie een vaak kostenbesparende verbetering voor de grensbewoners aan weerszijden, maar toch.

Natuurlijk is Emmerich geen Aken en ook geen Leer, maar toch een uitstapje naar het buitenland. Elten is onderweg verder een heel aardig plaatsje, de Pieterpadwandelaars komen er langs.Een busje van het laaggelegen station naar Hoch-Elten lijkt me wel een goed idee.

Reputatie 7
Badge

Boodschappen doen in Emmerich en flaneren aan de rijnboulevard. 

Reputatie 7
Badge +3

@Tamzin De OV-chipkaart maakt het nu juist mogelijk om tot een goede opbrengstverdeling te komen met de vervoerders. Wat het voor het VRR onaantrekkelijk kan maken is het feit dat reizigers met afgekocht reisrecht niet per se hoeven uit te checken op stations zonder poortjes.

@Tamzin De OV-chipkaart maakt het nu juist mogelijk om tot een goede opbrengstverdeling te komen met de vervoerders. Wat het voor het VRR onaantrekkelijk kan maken is het feit dat reizigers met afgekocht reisrecht niet per se hoeven uit te checken op stations zonder poortjes.

Het probleem om met afgekocht reisrecht in Duitsland reizen is dat de totale opbrengsten omlaag gaan omdat die mensen dan geen VRR-kaartje meer kopen maar dat niet compenseren door meer te gaan betalen voor hun afgekochte reisrecht. Per saldo komt er gewoon minder geld binnen en iemand moet dat compenseren.

Reputatie 7
Badge

Wat het waarschijnlijk ook niet makkelijk maakt is dat de paaltjes van Arriva/Breng oid zijn nu, tussen Arnhem en Zevenaar. Het wordt een extra rare verdeelsleutel als het ook zulke paaltjes worden op de Duitse stations.

Ik gok dat het makkelijker zou zijn, als het NS paaltjes zouden zijn/worden. Het is nu natuurlijk al verwarrend dat je moet inloggen bij de concurrent, terwijl Abellio een NS Logo heeft. Iets met concessies.

Reputatie 7
Badge +3

Natuurlijk worden dezelfde poortjes en paaltjes gebruikt als wanneer je van Arnhem naar Zevenaar reist met Abellio. Dat Abellio NRW een dochteronderneming is van NS is tariefmatig volkomen irrelevant.

Er wordt gereden in opdracht van het VRR en de Provincie Gelderland.

Wat het waarschijnlijk ook niet makkelijk maakt is dat de paaltjes van Arriva/Breng oid zijn nu, tussen Arnhem en Zevenaar. Het wordt een extra rare verdeelsleutel als het ook zulke paaltjes worden op de Duitse stations.

Ik gok dat het makkelijker zou zijn, als het NS paaltjes zouden zijn/worden. Het is nu natuurlijk al verwarrend dat je moet inloggen bij de concurrent, terwijl Abellio een NS Logo heeft. Iets met concessies.

Als je met de Duitse trein van Arnhem naar Zevenaar gaat gebruik je ook de Arriva/Breng paaltjes dus ik zie geen verschil met Emmerich. De verdeling van het geld tussen Arriva/Breng/Abellio gaat via een backoffice oplossing, dat is nu ook al het geval. 

Verder heeft Abellio Duitsland operationeel niets met NS te maken, het is gewoon een buitenlandse dochtermaatschappij zoals zoveel bedrijven er een hebben. Net ook als dat Arriva Nederland een buitenlandse dochtermaatachappij van DB is. 

Ik lees (Google) verschillende berichten uit 2020 en 2021 dat er (geredeneerd vanaf die tijdstippen) 'binnenkort’ OV chipkaartmogelijkheden komen om te reizen naar Elten en Emmerich.

Morgen reis ik naar Elten. Weet iemand uit de community of ik inmiddels met de OV-chipkaart daarheen reizen kan of moet ik nog een onhandig Duits kaartje kopen?

Reputatie 7
Badge

Die paaltjes zijn er nog steeds niet zo te zien. Die berichten daarover lijken voorbarig. Dus dat wordt een onhandig Duits kaartje kopen.

Die paaltjes zijn er nog steeds niet zo te zien. Die berichten daarover lijken voorbarig. Dus dat wordt een onhandig Duits kaartje kopen.

Dankjewel voor de update! Ik had ook Abellio gevraagd via Twitter en die bevestigen dat reizen tussen Arnhem en Elten nog met een Duitse VRR-ticket gaan.

De Provincie Gelderland wilde dit maar voor zover ik kan nagaan is nog steeds niet geregeld wie dat gratis reizen van Nederlanders tussen Zevenaar en Emmerich gaat betalen. Wellicht heeft men zich bij de Provincie destijds niet voldoende gerealiseerd dat daar een prijskaartje aan vast zit. 

Badge +3

Via een Twitter groep:

Tegenwoordig kan je ook met @KeolisNED naar Gronau (Westf) reizen! Als je snel bent, kan je zelfs met een binnenlands Duits kaartje doorreizen en hier uitchecken.

 

Als het mee zit alle Emmerich stations ook nog in de komende maanden. Zijn alleen Bad Bentheim en Kaldenkirchen nog niet voorzien.

“Tot Praest heb ik gehoord idd, wat betreft Bh: geen idee of ze daar ook staan”

Mooiste scenario zou natuurlijk tot Wesel zijn. En dan ook de lijn naar Bocholt en de lijnbus Bocholt Aalten die ook vanaf eind zomervakantie NRW gaat rijden. Alleen rijdt de trein naar Bocholt de rest van het jaar niet meer.

Bad Bentheim zou ook fijn zijn. Zeker als de hele Bentheimer Eisenbahn wellicht een Nederlands en Duits tariefsysteem gaat krijgen. Wat mooi zou zijn vanwege Coevorden - Oldenzaal wat dan sneller gaat zijn via Bentheim.

De EU moet gewoon in heel Europa verplicht stellen dat op grenstrajecten alle abonnementen van minimaal één van de beide landen geldig zijn. Dus Zevenaar - Emmerich-Elten is dan òf een Nederlands traject met een geldig Studentenreisproduct, Jongerendagkaart en dergelijke òf een Duits traject met alle Duitse actiekaartjes geldig.

 

De EU moet gewoon in heel Europa verplicht stellen dat op grenstrajecten alle abonnementen van minimaal één van de beide landen geldig zijn. Dus Zevenaar - Emmerich-Elten is dan òf een Nederlands traject met een geldig Studentenreisproduct, Jongerendagkaart en dergelijke òf een Duits traject met alle Duitse actiekaartjes geldig.

Dat is al zo want het Duitse tarief is geldig tot Arnhem. Overigens gaat de EU niet over treintarieven dat is de verantwoordelijkheid van de individuele lidstaten.

Reputatie 7
Badge

Dat met Gronau is een proef die nog niet begonnen is. Keolis raadt reizigers voorlopig afom van die paal gebruik te maken.

Badge +3

Keolis: Goedemorgen. We zijn nog aan het testen. Officieel is het paaltje nog niet in gebruik (we hebben hier immers nog niet over gecommuniceerd), dus gebruik wordt afgeraden tot nader bericht. ^Noah

Reiziger: Hij doet het anders prima :rofl: Die communicatie komt dan later wel… 

Keolis: Goedemorgen. We zijn nog aan het testen. Officieel is het paaltje nog niet in gebruik (we hebben hier immers nog niet over gecommuniceerd), dus gebruik wordt afgeraden tot nader bericht. ^Noah

Hij doet het anders prima (reiziger) :rofl: Die communicatie dan later wel.. 

Waarschijnlijk komen na de vakantie nog wat politici om hem te onthullen. 

Ik had het net na gevraagd en 2 jaar later zijn ze er nog niet

Reageer