beantwoord

OV chip reader op Emmerich?



Toon eerste bericht

106 reacties

Zoals gezegd, dit kan snel geregeld worden mits iemand de portemonnee trekt. Voor niets gaat de zon op en aan allerlei artikeltjes in de Gelderlander heb je niets

Tussen Maastricht en Aken, op de RE18, kan je al met de OV chipkaart reizen. Daarvoor zijn ook op de Duitse stations Herzogenrath, Aken-west en Aken-centraal OV chip in- en uitcheckpalen geplaatst. Wat daar kan moet in Elten en Emmerich ook kunnen. Moet nu zo snel als mogelijk realiteit worden, geld mag geen rol spelen. En anders moet het Duitse Arriva maar uit Nederland opdonderen evenals het Nederlandse Abellio uit Duitsland 😉
Zoals gezegd, dit kan snel geregeld worden mits iemand de portemonnee trekt. Voor niets gaat de zon op en aan allerlei artikeltjes in de Gelderlander heb je niets
@Emeg

Lobbyen voor iets waarbij een ander de kosten moet betalen is nogal gemakkelijk. Of gaan de burgemeesters zelf de portemonnee trekken?


Geen idee of de burgemeesters zelf de portemonnee zullen trekken 😉 Maar wat is erop tegen dat wij met onze OV chipkaart ook van en naar Elten en Emmerich kunnen reizen? Het is een feit dat vooral het grote bedrijfsleven van de open EU binnengrenzen profiteert, de gewone burger in het openbaar vervoer daar in tegen veel minder en dat begint m.i. zo langzamerhand onacceptabel te worden. Weet je dat vervoerder Arriva een dochter van de Deutsche Bahn is? Dat deze DB dochter ook volop in de Achterhoek en Liemers actief is met haar treinverbinding Arnhem-Winterswijk? Arriva profiteert daardoor financieel mee met het feit dat je in de 'Duitse' treinen van NS dochter Abellio tussen Arnhem en Zevenaar ook met de OV chipkaart kan reizen, logisch zo vind ik want dat betreft een binnenlandse treinrit. De opdrachtgevers van de Duits-Nederlandse RE19 route is niet enkel het Verkeersverbond Rhein-Ruhr (VRR) in Noord Rijnland Westfalen maar ook de provincie Gelderland is opdrachtgever. Dus staat ook het logo van de provincie Gelderland op alle Abellio treinen die op de RE19 Rhein-IJssel route tussen Arnhem en Düsseldorf pendelen. Afgelopen donderdag is er opnieuw een artikel In de krant (Gelderlander) verschenen waarin de burgemeester van Emmerich zich sterk maakt voor de Nederlandse OV chipkaart reiziger. Daarvoor heeft hij overleg gehad met zowel de Gelderse commissaris van de koning John Berends alsook met het verkeersverbond Rhein-Ruhr. De Gelderse commissaris heeft de burgemeester van Emmerich steun toegezegd en ook het VRR is bereid de Nederlandse grensbewoners tegemoet te komen en heeft niet afwijzend gereageerd. Er is dus een redelijk goede kans dat het reizen op de RE19 route met de Nederlandse OV chipkaart over de grens heen van en naar Elten (waarvan één derde van de inwoners Nederlander is) en Emmerich realiteit gaat worden. https://www.gelderlander.nl/montferland/burgemeester-emmerik-maakt-zich-sterk-voor-nederlandse-ov-chip-reizigers~a1556c58/
@Emeg
Lobbyen voor iets waarbij een ander de kosten moet betalen is nogal gemakkelijk. Of gaan de burgemeesters zelf de portemonnee trekken?
De afgelopen jaren kregen steeds meer reizigers uit Zevenaar door dat ze met de OV chipkaart naar Arnhem ook met de Abellio trein kunnen reizen. Een sneltrein verbinding nota bene tussen Zevenaar en Arnhem Centraal, zoiets hebben wij bij mijn weten nog nooit eerder gehad. Door Abellio hebben we tussen Arnhem en Zevenaar een extra aanvulling van de treincapaciteit gekregen die in de spitsuren volop nodig is. Verder acht ik de kans dat er over enkele jaren wel met de Nederlandse OV chipkaart vanaf Zevenaar verder tot aan Emmerich kan worden doorgereden wel degelijk aanwezig. Wat blijkbaar wordt vergeten is dat de grens hier allang geen echte grens meer is, en dat er vanuit de grensplaatsen grensoverschrijdend woon werkverkeer van en naar... Nederland is. Bijvoorbeeld forensen die vanuit 's Heerenberg via Emmerich naar Arnhem reizen begint in de grensregio normaal te worden. Of bijvoorbeeld inwoners uit de gemeente Zevenaar die in Lobith of Spijk wonen die nu even op de fiets stappen om via Elten met de trein naar Zevenaar of Arnhem te reizen Op die manier ben je veel sneller in Arnhem dan als je eerst met de bus naar Zevenaar moet gaan en daar op de trein naar Arnhem stapt. Door het gemeente besturen van Zevenaar, Montferland (waarin 's Heerenberg ook ligt) en Emmerich al wordt gelobbyd voor het met de OV chipkaart tot aan Emmerich met de trein te reizen. Zie: https://www.gelderlander.nl/montferland/burgemeesters-met-ov-kaart-van-emmerik-naar-arnhem~a51ab2b5/?referrer=https://www.google.com/
De Provincie Gelderland zou, gezien de vele vertragingen op de A12 Duitse grens -Arnhem en het nog te lang duren voordat er een sneltrein Doetinchem Arnhem vv rijdt, moeten overwegen om een zelfde constructie voor passagiers naar en van Emmerich-Elten en Emmerich te laten gelden als voor reizigers die met Abellio van Arnhem naar Zevenaar reizen. Daarmee slaat men twee vliegen in één klap, Bewoners van het Gelders Eiland en Montferland kunnen in Emmerich-Elten resp. Emmerich in checken met hun OV chipkaart.
Reputatie 7
Badge +3
Is het niet mogelijk om in/uitcheck paaltjes bij de uitgangen IN de trein te plaatsen zoals je dat bijvoorbeeld ook met de bus of tram hebt?
Dat is nog veel duurder. Je hebt dan veel meer kaartlezers nodig dan die paar die je op de stations nodig zou hebben. Tenzij je natuurlijk alle stations waar de RE stopt tot Düsseldorf Hbf zou willen voorzien van kaartlezers.
In zijn algemeenheid is grensoverschrijdend verkeer altijd wat rustiger.
Zeker nog nooit bij Venlo de grens overgegaan.
Om hier nog even op in te haken; ik merk dat kosten een grote rol spelen en er ook een discussie is over waar de paaltjes wel en niet geplaatst moeten worden. Is het niet mogelijk om in/uitcheck paaltjes bij de uitgangen IN de trein te plaatsen zoals je dat bijvoorbeeld ook met de bus of tram hebt?
Deze verbinding is twee jaar geleden met veel tamtam aangekondigd maar het aantal reizigers is op het stuk Arnhem--Emmerich tot nu toe nogal beperkt. Geen vergelijking met bijvoorbeeld de volle regionale Duitse treinen bij Enschede en Venlo. Arnhem is wellicht voor Duitsers niet zo'n stad om te gaan shoppen en wat ook niet helpt is dat de treinen om de haverklap niet rijden wegens werkzaamheden.

Ik reis bijna iedere weekend met de RE19 naar Arnhem en terug. De treinen zijn soms bijna leeg maar soms ook vol. Een keer reed de ICE niet en we hadden van Utrecht (NS IC) tot Oberhausen (RE 19) geen zitplaats.

Maar de werkzaamheden zijn echt een probleem. Een weekend moest ik "omreizen" via Venlo want de rit met de vervangende vervoer duurde even lang en ik zit liever in de trein dan urenlang in de bus. Er was ook geen prijsverschil omdat ik een Weekend Vrij heb.

Voor mensen die in Nederland werken en in Duitsland wonen zijn deze werkzaamheden vast erg lastig en een behoorlijk risico om te laat op werk te zijn. Ik denk niet dat dat momenteel zonder auto kan.
Reputatie 7
Badge +4
In zijn algemeenheid is grensoverschrijdend verkeer altijd wat rustiger. Het meeste woon-werkverkeer is doorgaans binnen de landsgrenzen. Dat uitstappen in Emmerich is niet zo vreemd. Persoonlijk ben ik erg blij met deze verbinding. Grenzen horen geen belemmering te zijn.
Reist er zoveel volk dan tussen Emmerich en Nederland? Mijn ervaring is dat de treinen alleen tussen Emmerich en Düsseldorf goed bezet zijn.

Afgelopen vrijdag avond was het zeker geen lege trein. Wil niet zeggen dat ie stampvol zat, maar leeg is zeker anders.

Misschien dat een ov chipkaart (portable) paaltje juist nog net die extra stimulans kan geven?
Deze verbinding is twee jaar geleden met veel tamtam aangekondigd maar het aantal reizigers is op het stuk Arnhem--Emmerich tot nu toe nogal beperkt. Geen vergelijking met bijvoorbeeld de volle regionale Duitse treinen bij Enschede en Venlo. Arnhem is wellicht voor Duitsers niet zo'n stad om te gaan shoppen en wat ook niet helpt is dat de treinen om de haverklap niet rijden wegens werkzaamheden.
Reputatie 7
Badge
Reist er zoveel volk dan tussen Emmerich en Nederland? Mijn ervaring is dat de treinen alleen tussen Emmerich en Düsseldorf goed bezet zijn.
Alles kan maar de vraag is uiteraard wie dit gaat betalen. Ik denk dat het VRR zal eisen dat de Provincie Gelderland het maar betalen moet als die zo graag de OV-chipkaart tot Emmerich geldig wil hebben.

Misschien is er nog EU subsidie mogelijk hier of kan Euregio nog iets betekenen. Als ik me niet vergis hadden die juist als doel kleine lokale belemmeringen zoals deze op te heffen.
Reputatie 7
Badge +1
Omdat ABL (een dochter van NS) deze lijn expoliteert in het huidig contract en VRR de prijzen bepaalt-elk jaar per 1/1 omhoog, lijkt ook mij de kans minimaal. net zoals je niet kan sjippen tot Bentheim of Gronau, hoewel je op de NL-delen van die treintjes wel kan sjippen-als blauwnet.
Het klopt dat je wel met alle chipkaarten op NIAG 58 (snelbus Nijmegen-Kranenburg_Kleve-Emmerich) kan reizen, zelfs binnen DE, hier gelden wel veel hogere KM-prijzen. De sjofeur heeft hiervoor hand-held apparaatjes. Of-naar keuze, met het gehele VRR-assortiment, ook al vanaf Nijmegen, dat kan de sjofeur ook verkopen (bvb NRW of VRR-tagesticket) en hij wil echt geld en geen bankkaart!
Dat is een erfenis van vele jaren terug toen als EUR-integratieprojekt in en destijds veel groter gebied (er was nog strippenkaart en de VRR was daar nog niet-het was VGN), tot in Goch/DE en vanaf DE tot voorbij Nijmegen beide tarieven over en weer werden geaccepteerd)-met uiteraard specifieke doelgerichte EUR-subsidie. Dat was nog voordat dat Weeze-NRN airport open ging. Dit is langzaamaan afgekalfd tot enkel deze regeling/uitzondering. Bovendien rijdt BRENG-voorheen CVD/Nijmegen, in de spitsen extra bussen tot in Kranenburg met enkel chip, vanwege de grote vraag.
Als andere erfenis uit het verleden hanteert NS nog steeds hogere prijzen voor de paar KM tot Emmerich (met NL-100% korting), omdat het tot sluiting EC-treinen waren met hoger tarief. Enige voordeel is, dat deze kaartjes niet met de 1 € straftoelsag zijn belast.
Al weer iets waar huidige NS kennis totaal in lijkt te ontbreken.
Alles kan maar de vraag is uiteraard wie dit gaat betalen. Ik denk dat het VRR zal eisen dat de Provincie Gelderland het maar betalen moet als die zo graag de OV-chipkaart tot Emmerich geldig wil hebben.
Reputatie 7
Badge +3

Ook geen handig voorbeeld. Die lijn is maar gedeeltelijk geëlektrificeerd. 😃Haha, het wel niet echt lukken met de voorbeelden 😛 Nja, dan laatste poging, slechts tot Elst dan ;)

In Elst is geen keervoorziening. 😀
Ook geen handig voorbeeld. Die lijn is maar gedeeltelijk geëlektrificeerd. 😃

Haha, het wel niet echt lukken met de voorbeelden 😛 Nja, dan laatste poging, slechts tot Elst dan 😉
Reputatie 7
Badge +3
Ook geen handig voorbeeld. Die lijn is maar gedeeltelijk geëlektrificeerd. 😃
Ok ja, das waar ook. Dan naar Elst en verder naar Tiel als voorbeeld 😉
Reputatie 7
Badge +3
Dat laatste is een heel andere discussie. Het traject Arnhem - Ede-Wageningen valt onder het Hoofdrailnet en daar heeft NS het alleenrecht om treinen te rijden. Dat is tevens de reden waarom het logische doortrekken van de Connexxiontreinen van Ede-Wageningen naar Arnhem maar niet van de grond komt.

Voor wat betreft de tarifering van de RE19 nog het volgende. Het is een Duitse verbinding die uitloopt in Nederland met Duitse tarifering (VRR) en in Duitse vervoerbewijzen. Alleen binnen Nederland kan tussen Arnhem en Zevenaar met de OV-chipkaart worden gereisd. Het wordt verwarrend om voor een gedeelte van het traject dit uit te breiden naar enkele stations in Duitsland. Het betreft hier een Duitse vervoerder.
>Waarom er voor NIAG lijn 58 (Nijmegen - Kleve - Emmerich) specifieke afspraken zijn gemaakt voor het accepteren van de OV-chipkaart op het gehele traject weet ik niet. Ik vermoed dat het een continuering is geweest van het accepteren van strippenkaarten.

Mogelijk, maar het geeft dus aan dat in de praktijk dergelijke afspraken gemaakt kunnen worden. Ook de acceptatie van de strippenkaart is ooit afgesproken natuurlijk.

>Waarom zou dat alleen in Elten en Emmerich zijn maar niet op (alle) andere stations waar de RE19 stopt?

Dat is een goed punt en ik vroeg inderdaad al af wanneer iemand dat zou opmerken. Het antwoord is eigenlijk dat het op zich natuurlijk relatief is, maar dat er een zekere drempelwaarde in zit. Hoeveel reizigers reizen er gemiddeld en frequent tot en met Emmerich vanaf Zevenaar of Arnhem, en hoeveel reizen er verder?

Uit persoonlijke ervaring (anekdotisch bewijs, ik weet het) stapt het grootste gedeelte toch wel uit bij Emmerich, verder nemen de aantallen al snel af, dus t/m Emmerich zou een mooie en bruikbare eerste test zijn. Als dan blijkt dat er meer behoefte is voor andere stations zou dat later uitgebreid kunnen worden.

M.a.w. beter kleinschalig beginnen met 1 of 2 haltes (Elten en Emmerich) dan meteen de hele lijn voorzien.

Het is eigenlijk een beetje zoals met de lijn zelf doortrekken naar Nederland. Waarom alleen Arnhem en Zevenaar, en waarom niet doorrijden meteen naar Ede-Wageningen en Veenendaal-De Klomp? Het antwoord ook daar is, denk ik, dat Arnhem natuurlijk een populaire bestemming is voor mensen vanuit b.v. Emmerich, maar Ede-Wageningen dat al veel minder is.
Reputatie 7
Badge +3
Abellio NRW gaat niet over de tarieven en kaartjes. Dat is het VRR.

Waarom er voor NIAG lijn 58 (Nijmegen - Kleve - Emmerich) specifieke afspraken zijn gemaakt voor het accepteren van de OV-chipkaart op het gehele traject weet ik niet. Ik vermoed dat het een continuering is geweest van het accepteren van strippenkaarten.


Bron: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Lijn_SB58_Emmerich_Bahnhof_-_Nijmegen_Heyendaal

In theorie is het natuurlijk mogelijk om Nederlandse paaltjes neer te zetten op stations binnen het VRR-gebied. Het lastige is dan om te bepalen op welke stations die paaltjes zouden moeten komen te staan. Waarom zou dat alleen in Elten en Emmerich zijn maar niet op (alle) andere stations waar de RE19 stopt?
>Een andere kwestie is dat op de treinen van Abellio NRW tussen de Nederlandse stations Arnhem en Zevenaar wel de OV-chipkaart wordt geaccepteerd. Dat is een afspraak tussen de verschillende partijen.

Als die afspraak er kon komen, is het dan ook niet alleen maar de moeite waard om te onderzoeken of er enig draagvlak is van verdere afspraken?

>Zoals Thom al heeft uitgelegd ligt het anders wanneer een Nederlandse vervoerder naar stations over de grens rijdt, zoals in het geval van Arriva naar Weener, Leer en Aken. Dan wordt aan Nederlandse zijde bepaald wat de geldigheid is van Nederlandse kaarten naar/van Duitsland.

Echter, de NIAG accepteerde de OV chipkaart ook, terwijl dit voor zover ik weet niet een Nederlandse vervoerder is die even een halte net over de grens aandoet.

Wellicht ook niet interessant in dit verhaal is Abellio een volledige dochter van de NS schijnt te zijn. Misschien dat dit nog enige aanknopingspunten bied.

Reageer