Skip to main content
beantwoord

Reis Amsterdam-Bolzano geannuleerd door DBahn; geld terug?


Misschien een beetje off-topic op een NS-forum, maar jullie hebben me eerder goed geholpen met het boeken van mijn reis via bahn.de, dus ik waag het er even op:

Ik had dus met jullie hulp een reis geboekt van Amsterdam naar Bolzano voor 2 personen met 2 fietsen op 16 juli a.s.

Vorige week kreeg ik een mail van Deutsche Bahn dat die reis niet meer mogelijk is. De reden geven ze er niet bij, maar als ik in hun dienstregeling kijk is de ICE1081 opgeheven waarmee we van Hannover naar München zouden reizen, en dan kun je dus ook niet verder. Een alternatief bieden ze niet in hun mail. Telefonisch sta ik eindeloos in de wacht (bij een Duits nummer...).

Mijn eerste vraag is natuurlijk: weet iemand wat ik moet doen om mijn geld terug te krijgen? Is daar ervaring mee?

Mijn tweede vraag: zit het erin dat ze me een alternatief aanbieden tegen de prijs van mijn oorspronkelijke boeking? Ik denk dat ik ga proberen zelf een andere reis te boeken (desnoods een dag later of met een extra overstap), maar dat kost natuurlijk meer geld. En het is niet mijn schuld dat ze de verbinding opheffen…

Elke tip/suggestie is van harte welkom!

101 reacties

Reputatie 4
Badge

Kijk, dat is nou service 🤣. Ze kondigen alvast aan dat de aankomst in München maximaal 15 minuten vertraagd is:

 

Op zichzelf geen probleem, want de aansluiting naar Bolzano vertrekt om 07:34. Maar toch… Reden te meer om ook maar alvast een plek te reserveren in een latere trein naar Bolzano….

Reputatie 4
Badge

Extra bevestiging is altijd goed toch? Maak dus wel nieuwe fietsreservering door nieuw kaartje te kopen en ga in de tijd die je hebt in Berlijn (als die nog open is rond 22 uur) of in München (vanaf 07:00 uur) even naar het DB-Reisezentrum (ook wel Kundenzentrum). Komt het helemaal goed. 😊

Hoop dat dit obstakel je er niet van weerhoudt om in de toekomst met internationale trein te reizen. Mocht je nog hulp nodig hebben mag je mij altijd om hulp vragen. Ik ben wel wat actiever op X dan hier op de community. 

 

Dankzij jouw hulp is het nu in ieder geval gelukt om alle benodigde reserveringen bij elkaar te scharrelen. We gaan op stap met onze oude kaartjes via Hannover, en plaats- en fietsreserveringen voor de route over Berlijn en Nürnberg, in de wetenschap dat we dan met 15 minuten vertraging in München zullen aankomen… Nu ga ik voor de zekerheid nog even kijken of ik kan reserveren voor onszelf en de fietsen in een latere trein naar Bolzano.

Ik blijf een groot fan van treinreizen als dat ook maar enigszins kan. Onderdeel van onze reis zal een bezoek zijn aan de Biënnale in Venetië, waar ik ook voor mijn werk naartoe ga, wat de meeste van mijn collega’s natuurlijk met het vliegtuig doen. Maar als ik het dan toch met een fietstocht en mooi weer kan combineren…

Nogmaals veel dank, en als ik nog eens een wederdienst kan bewijzen: altijd beschikbaar...

Reputatie 7

Kijk, dat is nou service 🤣. Ze kondigen alvast aan dat de aankomst in München maximaal 15 minuten vertraagd is:

 

Op zichzelf geen probleem, want de aansluiting naar Bolzano vertrekt om 07:34. Maar toch… Reden te meer om ook maar alvast een plek te reserveren in een latere trein naar Bolzano….

Het is altijd goed om te kijken of de latere trein een optie is. Maar, aangezien de Deutsche Bahn de uitvoerende partij is van EC 81, zou je dat ook kunnen regelen bij het DB-Reisezentrum als je de overstap gaat missen. Die kunnen dat dan kosteloos doen.

Reputatie 7

Ik moet wel zeggen, in de afgelopen 3 maanden is het slechts 2 keer voorgekomen dat de RE 1 van 05:09 uur uit Nürnberg met meer dan +15 is aangekomen en is die 1 keer opgeheven vanwege een storing op de verkeersleidingspost. Als ik dat vergelijk met de alternatieven dan vind ik de RE1 wel erg betrouwbaar t.o.v. ICE treinen.

Reputatie 7

Thank you for träwelling wiss Deutsche Bahn 🫠🫠

 

Kijk, de reden dat ik ben gestopt met lange afstandreizen per trein in Deutschland zoals eerder al aangegeven. Je kan gewoon nergens meer op rekenen en je hele planning loopt in het honderd. Kan er een dik boek over schrijven.

Veel sterkte daar @Sander-VH met je excursie ....

Je gaat t nooit geloven @Ret.tep maar ik ben met -3 in Utrecht gekomen en nu 13 minuten eerder thuis 😂

Reputatie 4
Badge

Nou, actuele update:

We zijn gisteravond ‘gestrand’ in Hannover, omdat onderweg bleek dat de trein tussen Nürnberg en München niet zou rijden en het advies was om alsnog in Hannover over te stappen op de Nightjet naar Innsbruck. Bij de informatiebalie in Hannover raadde men ons aan met de treinbegeleider te onderhandelen over het meenemen van de fietsen. 
Die bleek niet voor onderhandeling open te staan: “Wir sind ÖBB, Sie können nur mit Deutsche Bahn weiterfahren.” Die was vast gefrustreerd doordat iedereen die bij DB vertraging oploopt naar de Oostenrijkse treinen verwezen wordt  

Voor vandaag en morgen zijn er kennelijk geen fietsplekken meer beschikbaar richting München. Dat gaan we nu maar met de regionale lijnen proberen. En ook maar snel zien hoe we verder kunnen naar Bolzano. 

Ondertussen liet de mevrouw bij het Reisezentrum in Hannover Hbf duidelijk merken dat ze überhaupt niet snapte waarom we met de fiets in de trein gestapt waren. “Das würde ich nie tun, das ist Ihre Entscheidung”….
 

Het wordt wel een roadtrip zo. Daar proberen we de lol wel van in te zien. Maar helaas voor @Sander-VH : de kans dat we dit nog eens gaan doen is niet heel groot….

Reputatie 7

Nou, actuele update:

We zijn gisteravond ‘gestrand’ in Hannover, omdat onderweg bleek dat de trein tussen Nürnberg en München niet zou rijden en het advies was om alsnog in Hannover over te stappen op de Nightjet naar Innsbruck. Bij de informatiebalie in Hannover raadde men ons aan met de treinbegeleider te onderhandelen over het meenemen van de fietsen. 
Die bleek niet voor onderhandeling open te staan: “Wir sind ÖBB, Sie können nur mit Deutsche Bahn weiterfahren.” Die was vast gefrustreerd doordat iedereen die bij DB vertraging oploopt naar de Oostenrijkse treinen verwezen wordt  

Voor vandaag en morgen zijn er kennelijk geen fietsplekken meer beschikbaar richting München. Dat gaan we nu maar met de regionale lijnen proberen. En ook maar snel zien hoe we verder kunnen naar Bolzano. 

Ondertussen liet de mevrouw bij het Reisezentrum in Hannover Hbf duidelijk merken dat ze überhaupt niet snapte waarom we met de fiets in de trein gestapt waren. “Das würde ich nie tun, das ist Ihre Entscheidung”….
 

Het wordt wel een roadtrip zo. Daar proberen we de lol wel van in te zien. Maar helaas voor @Sander-VH : de kans dat we dit nog eens gaan doen is niet heel groot….

Pffff balen dat het zo misloopt.... 

Reputatie 7

Ik had meer verwacht van de DB

Reputatie 4
Badge

Inmiddels zitten we mét fietsen in een kennelijk ingelaste ICE naar München. 
Daar gaan we dan een of twee dagen een stedentripje van maken en daarna desnoods met regionale treinen door naar Italië. Wie op vakantie gaat moet geen haast hebben. En wie haast heeft, moet niet op vakantie gaan ;-). En zeker niet met de fiets in de trein door Duitsland…

Wat me het meest dwars zit is dat nogal wat DB-personeel het kennelijk nogal normaal vindt en je nauwelijks verder helpt, waardoor het onszelf veel tijd en energie kost om voortdurend om te schakelen en uit te zoeken wat je opties zijn. Opties die DB-mensen ook hadden kunnen geven want die zitten achter hun loket ook gewoon op de DB-navigator te zoeken…

Inmiddels zitten we mét fietsen in een kennelijk ingelaste ICE naar München. 
Daar gaan we dan een of twee dagen een stedentripje van maken en daarna desnoods met regionale treinen door naar Italië. Wie op vakantie gaat moet geen haast hebben. En wie haast heeft, moet niet op vakantie gaan ;-). En zeker niet met de fiets in de trein door Duitsland…

Misschien had je beter een Interrail kunnen kopen.😃

München is wat prijziger dan de meeste Duitse steden maar wel heel leuk voor een paar dagen.

 

Opties die DB-mensen ook hadden kunnen geven want die zitten achter hun loket ook gewoon op de DB-navigator te zoeken…

De wat meer geoefende treinreizigers zijn vaak handiger met de reisplanner dan het DB-personeel bij de info. Ook ontbreekt het vaak schromelijk aan topografische kennis wat vooral lastig is als je alternatieven moet zoeken. Dat is bij NS trouwens ook zo.

Het ergste wat ik ooit heb meegemaakt was een infomedewerker die toen er werkzaamheden bij Amsterdam waren vertelde dat ik van Den Bosch naar Hoorn het beste via Leeuwarden kon omreizen omdat Hoorn in West-Friesland lag.

Reputatie 7

Het ergste wat ik ooit heb meegemaakt was een infomedewerker die toen er werkzaamheden bij Amsterdam waren vertelde dat ik van Den Bosch naar Hoorn het beste via Leeuwarden kon omreizen omdat Hoorn in West-Friesland lag.

🤣🤣

Ja, leer je eigen land kennen..... 

Vroeger kregen we degelijke topografie op school. Heerlijk ouderwets werd met de stok een rode stip ergens in een provincie aangewezen en je moest zeggen welke stad dat was. Niet erg leuk.... maar ik heb er wel veel profijt van gehad. Sommigen zeggen dan " hoe weet jij dat allemaal". Ja nou nog van school, 40 jaar geleden!" 

Tijden zijn veranderd. Mijn neefjes zeggen dat ze niks hoeven te weten want Mr. Google weet alles. Lekker lui.

.

Vroeger kregen we degelijke topografie op school. Heerlijk ouderwets werd met de stok een rode stip ergens in een provincie aangewezen en je moest zeggen welke stad dat was. 

Ik kan het nog blindelings opdreunen: Hoogezand, Sappemeer, Zuidbroek, Scheemda, Winschoten, Nieuweschans.

Reputatie 7

.

Vroeger kregen we degelijke topografie op school. Heerlijk ouderwets werd met de stok een rode stip ergens in een provincie aangewezen en je moest zeggen welke stad dat was. 

Ik kan het nog blindelings opdreunen: Hoogezand, Sappemeer, Zuidbroek, Scheemda, Winschoten, Nieuweschans.

Da's nog ouder dan 40 jaar !

Maar dan ken je dus ook nog de voornaamste plaatsen van Celebes.

.

 

Ik kan het nog blindelings opdreunen: Hoogezand, Sappemeer, Zuidbroek, Scheemda, Winschoten, Nieuweschans.

Da's nog ouder dan 40 jaar !

Maar dan ken je dus ook nog de voornaamste plaatsen van Celebes.

Nee, Indonesië was in mijn jeugd al een tijdje onafhankelijk.😄

Zou @IskOV al een trein naar Bolzano hebben kunnen boeken?

Ben wel benieuwd.

Reputatie 6

Maar als ik het goed begrijp zit het probleem hem vooral in de fietsen waarvoor geen plek is? En was je anders sneller op je bestemming aangekomen? Hoop dat je snel in Bolzano bent.

Reputatie 4
Badge

Zou @IskOV al een trein naar Bolzano hebben kunnen boeken?

Ben wel benieuwd.

Update: As we speak zitten we in een nokvolle Regionalbahn van München naar Garmisch-Partenkirchen. 
Als het goed is daar anderhalf uur overstaptijd op de S-Bahn naar Innsbruck. Vervolgens andere S-Bahn naar Brenner en vandaar naar Bolzano.

Als dat niet lijkt te gaan lukken hopen we in ieder geval tot Innsbruck te komen 😆

 

Reputatie 4
Badge

Maar als ik het goed begrijp zit het probleem hem vooral in de fietsen waarvoor geen plek is? En was je anders sneller op je bestemming aangekomen? Hoop dat je snel in Bolzano bent.

In het algemeen zijn de fietsen inderdaad het probleem. Alleen voor vandaag (zaterdag) had een vriendelijke DB-medewerkster nog fietsplekken op de rechtstreekse trein gevonden, maar daar waren juist de zitplaatsen volgeboekt….

Reputatie 6

Maar als ik het goed begrijp zit het probleem hem vooral in de fietsen waarvoor geen plek is? En was je anders sneller op je bestemming aangekomen? Hoop dat je snel in Bolzano bent.

In het algemeen zijn de fietsen inderdaad het probleem. Alleen voor vandaag (zaterdag) had een vriendelijke DB-medewerkster nog fietsplekken op de rechtstreekse trein gevonden, maar daar waren juist de zitplaatsen volgeboekt….

Terwijl last minute mensen die trein wrs niet redden en er lege plekken vrij komen... Lastig hoor! 

.

Update: As we speak zitten we in een nokvolle Regionalbahn van München naar Garmisch-Partenkirchen. 
Als het goed is daar anderhalf uur overstaptijd op de S-Bahn naar Innsbruck. Vervolgens andere S-Bahn naar Brenner en vandaar naar Bolzano.

Als dat niet lijkt te gaan lukken hopen we in ieder geval tot Innsbruck te komen 😆

Een heel mooi traject trouwens van Garmisch naar Innsbruck. Veel mooier dan de route via Rosenheim en Kufstein.

Reputatie 7

Ondertussen is een gewaardeerde collega van mij weer terug in het land. Die had ook het idee opgevat om te gaan fietsen in Trentino Alto Adige. En om die fiets mee te nemen in door DB gereserveerde treinen. Blöde Entscheidung zoals jou ook al is gezegd.

Van hetzelfde gedonder dus. Trein geannuleerd. Een paar uur in de rij gestaan bij het Kundenzentrum. Vervangende trein wilde wel de personen meenemen, maar niet de fietsen. Ze zijn zelfs manu militari door de Carabineri van het perron af gehaald. Enzovoort, en zo verder...

Kortom: een typische fietstreinreis naar Bolzano dus.

Houd moed ! Ze hebben in Trentino Alto Adige gefietst. Met hun eigen fietsen. En ze zijn ook weer terug (want anders had ik dat verhaal immers niet kunnen horen).

De volgende keer nemen ze Ryanair (met fiets en al - kost wat, maar dan heb je ook wat).

Reputatie 4
Badge

Voorlopig laatste update:

We zijn er!

Het is een verschrikkelijk cliche dat de reis belangrijker is dan de bestemming, maar het helpt wel om de grillen van DB te overleven. Op een gegeven moment was onze grootste zorg of we überhaupt nog op tijd in Italië zouden zijn om met de bus weer terug te kunnen op 9 augustus 😀..

We hebben uiteindelijk eerst tussen Garmisch eb Innsbruck de conducteur van ÖBB moeten overtuigen dat ons kaartje nog geldig was door het falen van DB. En toevallig was hij ook de baas tussen Innsbruck en Brenner. Maar de conductrice van Trenitalia was niet te vermurwen dus hebben we bij haar maar nieuwe kaartjes gekocht voor dat laatste stukje. Kijken of we die nog terugkrijgen van Deutsche Bahn…

 

Reputatie 4
Badge

Overigens verhaal van andere fietsers in München, die hun trein gemist hadden omdat die 20 minuten vervroegd was. Die kregen niks vergoed omdat ze dat zelf hadden moeten checken in de DB Navigator…

Reputatie 4
Badge

Laat ik volledigheidshalve dit verhaal dan maar afsluiten met de mededeling dat we afgelopen zondag goed zijn thuisgekomen ;-). Eenmaal in Italië ging het al fietsend voorspoedig: Bolzano-Trento-Bassano de Grappa-Vicenza-Padova noordkant-Venetië-Padova zuidkant, waar vervolgens het weer zo heet en het landschap zo saai was dat we voor het laatste stukje de trein naar Verona hebben genomen. En een paar dagen later de trein van Verona naar Turijn. In Italië geen enkel probleem met de fietsen: veel speciale ruimte voor fietsen in de regionale treinen, behulpzaam personeel, geen gedoe met reserveringen, geen vertraging. Maar resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst ;-).

Vanuit Turijn hebben we de fietsbus van Cycletours gepakt. Twee keer zo duur als een treinkaartje, maar je stapt in Turijn in en in Amsterdam (of Utrecht, of EIndhoven) uit.

Het was een leerzame ervaring, mede dankzij deze community!

Mooi te lezen deze afsluiter @IskOV Bedankt voor het delen van je reiservaring, zou er zelf nooit aan begonnen zijn, dus respect !

Reageer