beantwoord

elke keer opnieuw inloggen bij community

  • 4 December 2023
  • 141 reacties
  • 1859 Bekeken

Reputatie 7
Badge +3
  • Super user
  • 12176 reacties

Sinds enkele dagen wordt ondanks het vinkje mijn inlog niet meer onthouden. Als ik op een link in een mail van community klik of de community rechtstreeks bezoek moet ik mijn inloggegevens elke keer invullen, zelfs soms per bericht. En soms kan ik helemaal niet inloggen.

Meer mensen dit probleem?

icon

Beste antwoord door Daniël NS 25 January 2024, 17:25

Bekijk origineel

141 reacties

Badge +3

Ik snap niet helemaal wat je met sessies en onthouden bedoeld (met dat laatste neem ik aan dat de browser jouw inlog op een bepaald apparaat onthoudt?). 

Wat er bij mij gebeurd is dat zodra ik inlog op een ander device (in mijn geval mobiel) ik weer ben uitgelogd op de computer. Dit was voorheen nooit.

Het komt er dus eigenlijk op neer dat ik nog steeds telkens opnieuw moet inloggen. Het moet toch wel mogelijk zijn om op een bepaald apparaat ingelogd te kunnen blijven, ongeacht een inlog op een ander device? Mijn Outlook (en eigenlijk bijna alle websites) doet dat ook netjes.

Ja, het ‘onthoud mij’ vinkje bij opnieuw de site openen en dat werkt dus (eindelijk) weer prima.

Totdat je inlogt op een ander apparaat (of andere browser op hetzelfde apparaat)

Op dat andere apparaat (of andere browser op hetzelfde apparaat) blijf je nog wel ingelogd maar je laatste login was op een ander apparaat en alleen die (sessie) wordt onthouden bij een volgende bezoek.

Jammer dan, het zou elkaar niet mogen ‘bijten’ (ingelogd zijn/blijven op meerdere apparaten/browsers) maar snap het principe wel. 🤗

Een e-mail app (zoals Outlook) mag je natuurlijk gelijktijdig op alle (toegestane) apparaten die je wilt gebruiken.

Google is daar wel streng mee ‘Hey Robert, je bent ingelogd op een ander/onbekend apparaat (Windows 10, Chrome, vanuit Muiden -nou ja het is Eindhoven- 17:56 zaterdag 3 feb 2024)’ dus wat is er aan de hand?

Bekijk je sessies en verwijder onbekende apparaten. En als jij het niet was, wijzig je wachtwoord natuurlijk!

Een NS Community account (InSided/Gainsight) gaat daar natuurlijk niet moeilijk over doen en logt de andere sessie uit.

Dank je wel Google… en wat suf dat je niet weet dat mijn telefoon naast me ligt en met hetzelfde Wi-Fi netwerk verbonden is! 🤣

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik snap 'm. Google is inderdaad alert op logins op nieuwe apparaten, maar ook daar is het geen probleem om op computer A en computer B ingelogd te blijven. 

Het werkte bij mij, zoals het ook bij mrfreeze werkte:

Ik was altijd ingelogd op m'n thuispc, m'n werklaptop en m'n telefoon. Ik heb jarenlang op geen enkel apparaat hoeven inloggen. Dus het kan wel.

Voor nu houdt het dus in dat voor mij het probleem nog niet is opgelost. Ik moet nog steeds iedere keer opnieuw inloggen, waar dat eerst niet nodig was.

Ik heb Gainsight weer gemaild. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik heb e.a. hier nog eens getest, maar ook wanneer ik het inloggen tot één device beperk wordt ik nog steeds uitgelogd.

De ene dag open ik de community op het apparaat waar ik het laatst was ingelogd, en ben ik nog ingelogd ondanks het volledig afgesloten te zijn geweest van bijvoorbeeld Chrome. De andere keer sluti ik Chrome af, en ben ik later toch weer uitgelogd (ik heb dan in de tussentijd nergens anders ingelogd).

Het inloggen op bijvoorbeeld mobiel, zorgt er sowieso voor dat ik uitgelogd raak op de pc. Maar ook niet altijd, soms blijf ik wel ingelogd op beiden.

Overigens heb ik mijn community account gekoppeld aan mijn NS-account. Ik weet niet of dat nog verschil maakt. Het telkens opnieuw inloggen maakt de extra handeling om via een NS-account in te loggen wel vervelend… Vooral als je enkel een bericht wilt liken en daarvoor telkens eerst het hele circus door moet.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb geen mobiel waarop ik ook kan inloggen en de laptop laat ik altijd aan staan, dan wel op slaapstand. Alleen wanneer het ding trager wordt of een update moet draaien start ik hem eens opnieuw op. Ik log verder niet in met mijn NS account maar met mijn Community usernaam/wachtwoord. De mogelijkheid om met NS account in te loggen was er toen ik in 2014 lid werd nog niet. 

Reputatie 7
Badge +1

Achteraf gezien had ik mijn community account ook liever niet aan Mijn NS gekoppeld. Het zorgt altijd voor een extra handeling, en vaak gaat het mis bij het inloggen. Maar omdat ik eigenlijk altijd ingelogd bleef, was dat niet zo'n probleem. Nu ik steeds opnieuw moet inloggen maakt die extra handeling het inloggen wel vervelend, waardoor ik vaak denk: Laat maar. 

Reputatie 7
Badge +3

Kun je dan nu niet alsnog met je gebruikersnaam een community account met eigen wachtwoord aanmaken? Ik kan bv als ik wil ook inloggen met mijn MijnNS account, kan dus kiezen. Mijn community account en mijn MijnNS account zijn aan elkaar gekoppeld aangezien ik voor beiden hetzelfde emailadres gebruik. 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Hier heb ik nooit over nagedacht eigenlijk, maar ik heb het eens geprobeerd en dat werkt!

Eerst geprobeerd direct op de NS Community in te loggen met hetzelfde E-Mailadres en wachtwoord als mijn MijnNS account, dat werkte niet. Maar, ik kon met het e-mailadres van MijnNS account wel een nieuw wachtwoord aanvragen voor enkel de NS Community. En inderdaad, nu kan ik inloggen zonder MijnNS te gebruiken.

Dit een hoop. 🙂

Reputatie 7
Badge +3

Soms kan het zo simpel zijn. 😄

Geen idee of het het issue van opnieuw te moeten inloggen verhelpt, maar inloggen gaat wel sneller, scheelt weer een stap.

Badge +3

Tja, https://bit.ly/3Uz7m0v (Vanaf vandaag-is-het-mogelijk-in-te-loggen-met-mijn-ns)

Maar of het werkt (tegeliijk op verschillende apparaten)….  Nee dus.

Ik heb wederom bij Insided aangeklopt om te vragen er nog eens naar te kijken.

We gaan achter de schermen weer wat veranderen om te kijken of dit effect heeft. Willen de leden die tegen het probleem aanlopen met het continue opnieuw inloggen laten weten of ze een Mijn NS account, Facebook account of een NS Community account gebruiken? Wellicht kunnen we daar wat mee.

Badge +3

Ik gebruik een Community account (gebruikersnaam + wachtwoord) en blijf ingelogd op het apparaat of de browser waar ik het laatst mee ingelogd heb. 

Zolang ik dus niet van browser/apparaat wissel is het geen probleem, dus als ik mijn pc afsluit en de volgende dag weer opstart ben ik nog gewoon ingelogd.

Voorbeeld (met natuurlijk het ‘Onthoud mij’ vinkje aan):

  • Ik log in op mijn pc (Chrome op Windows)
  • Ik log in op mijn mobiel (is ook Chrome, maar op Android)
  • Op de pc blijf ik ingelogd zolang ik de brower niet sluit, dus ben ik op dat moment op beide apparaten ingelogd. Chrome tabblad(en) sluiten is geen probleem
  • Mijn telefoon herstarten werkt gewoon (omdat ik daar dus voor het laatst op ingelogd heb)
  • Herstarten van Chrome op de pc logt me dan uit. Als ik opnieuw inlog moet ik op mijn mobiel de volgende keer ook weer inloggen (want de inlog op pc is dan de laatste)

De combinatie pc/mobiel mag ook bijv. Chrome en Firefox (of Edge of andere browser) op pc zijn, dat geeft hetzelfde resultaat.

Het is verder geen halszaak want mijn inloggegevens weet Chrome, dus dat is twee keer klikken/tikken en door…

Als ik dus zoals @Momo hieronder in Edge zou inloggen en dan Chrome herstart ben ik uitgelogd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik blijf zoals eerder al aangegeven gewoon ingelogd. Gebruik NS communty account met Chrome. Gebruik geen andere apparaten. Wel zie ik nu dat ik in Edge wel opnieuw moet inloggen, maar kan ook zijn dat ik dat ik daar bij een eerdere test heb uitgelogd en bij inloggen nu staat “Onthoud mijn gegevens” niet aangevinkt (maar dat is ook het geval wanneer ik in Chrome zelf uitlog en weer opnieuw wil inloggen). De community open ik normaal niet in Edge, dus is verder ook niet belangrijk. 

Reputatie 7
Badge +1

Ik logde eerst in met Mijn NS account, maar nu direct op de community zelf.

Ik blijf de ene keer wel ingelogd en de andere keer niet. Ik kan er nog niet echt helemaal achter komen wat dit veroorzaakt.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb al een tijdje geen problemen meer. Ik blijf ingelogd op de telefoon.

Reputatie 7
Badge +3

Ik gebruik een Community-account. Op de een of andere manier blijf ik nu wel ingelogd op twee pc's. Zal zo 's proberen of dit nu ook weer op m'n telefoon lukt.

Bedankt voor de informatie. Ik heb het doorgespeeld.

@Robert B @Momo @JurgenH Hebben jullie trouwens nog steeds dezelfde ervaringen na afgelopen vrijdag?

Reputatie 7
Badge +3

Hier nog steeds dezelfde ervaringen, ik blijf gewoon ingelogd in Chrome. Maar ik had toch al niet de issues die anderen ervaarden. 

Badge +3

Bij mij nog hetzelfde, ingelogd zijn op meerdere apparaten is geen probleem maar alleen de laatste inlog wordt onthouden.

Als ik dus (ook) op mijn telefoon inlog en daarna Chrome (of andere browser) op mijn pc afsluit en opnieuw opstart ben ik uitgelogd, en andersom. Nogmaals, ik vind het wel prima zo.

Bedankt, ik vind het niet goed en blijf erachter gaan tot het is opgelost.

Reputatie 7
Badge +1

Op de telefoon blijf ik nu wel ingelogd, maar op de computer heb ik het nog niet kunnen testen. Dat ga ik eens testen. Ik kom er nog op terug.

Badge +3

Op de telefoon blijf ik nu wel ingelogd, maar op de computer heb ik het nog niet kunnen testen. Dat ga ik eens testen. Ik kom er nog op terug.

Ingelogd blijven op hetzelfde apparaat is inderdaad geen probleem meer, en daar was het eigenlijk om te doen. De Community op mijn telefoon gebruik ik eigenlijk nooit.

Reputatie 7
Badge +1

Ingelogd blijven op hetzelfde apparaat is inderdaad geen probleem meer, en daar was het eigenlijk om te doen. De Community op mijn telefoon gebruik ik eigenlijk nooit.

Dat was het op de pc nog wel voor mij, ook als ik niet elders inlog.

Het op meerdere apparaten ingelogd blijven werkte wel altijd, dat werkt nu helemaal niet meer.

Reageer