beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 110 reacties
  • 4353 Bekeken


Toon eerste bericht

110 reacties

Reputatie 7

Nou, lekker gecompliceerd allemaal he. Openbaar vervoer gebruiken vergt een behoorlijke studie om de voor je persoonlijke situatie beste optie te vinden. En dan dat woud van regels en voorwaarden. Het is een dooddoener om te zeggen dat vroeger alles beter was, maar het was in ieder wel veel eenvoudiger en overzichtelijker. Niets met codes en/of chips, maar gewoon een enkeltje of retourtje, een kortingsabonnement op zicht erbij of een pasje met afgekocht reisrecht. De eenvoud en helderheid lijkt me nu juist iets wat reizigers willen. Het systeem van nu oogt als een grote complexe brij die steeds weer verandert. 

Badge +3

Ik zie een mogelijkheid!

Zie https://www.ns.nl/klantenservice/verloren-gestolen/tijdelijk-reisrecht.html en dan het deel over NS Flex.

Voor iemand die gedwongen wordt om ‘verflext’ te worden met Weekend Vrij of Dal Vrij e.d. en nooit andere kosten maakt dan die voor het abonnement zelf… verandert er eigenlijk niets.

Je krijgt dan immers gewoon je maandelijkse incasso net als met een klassiek abonnement. En voor BTM kan je Flex gewoon uit laten zetten en op saldo reizen (of een stad/streek/regio abonnement). Prima.

Maar voor de trein zijn er dus opties om couponcodes te krijgen voor e-tickets met korting.

Maak die mogelijkheid dus niet tijdelijk (ov-kaart stuk, ik wacht op een nieuwe) maar permanent! Dan kan iemand die bijv. Flex Weekend Vrij heeft gewoon voor doordeweeks van die e-tickets met korting kopen via iDeal, net zoiets als op saldo. Volledige controle over je reizen en geen kosten achteraf.

Maar goed, dan zou er op je Reizen op Rekening product (Flex dus) een blokkade moeten komen voor inchecken doordeweeks (of voor Dal Vrij, inchecken in de spits), en poortjes en paaltjes moeten dan wel weten dat jouw kaart ‘niet geschikt is, dus dat de kaarthouder niet om kan gaan met reizen op rekening’, en reiskosten achteraf dus problematisch kunnen zijn. Eigenlijk wat @marcel7 zegt.

Plus dan weer het probleem dat je met zo’n e-ticket (met korting) niet kunt ‘inchecken’ en het dus niet te bepalen is of je wel buiten de spits begonnen bent met reizen.

Bij nader inzien, dat gaat dus ook niet werken, geen goed idee. :frowning2:

Bij iedere verandering zijn er altijd mensen die de verandering niet goed vinden.

 

Dat klopt. Maar hier heb je een verandering, die voor een bepaalde groupen gewoon nadelijk is. Bijvoorbeeld voor de VDU houders. Deze raken een deel van hun korting gewoon kwijt, terwijl er ooit gezegd was, dat die gewoon zo lang door zou lopen, als je hem niet opzegt.

En er zijn mensen zonder discipline in het omgang met geld. Voor degene is NS Flex een extra probleem, indien ze achteraf niet kunnen betalen. Hun fout? Zeker, maar voor hun word het in de toekomst duurder.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik ben niet degene die een onhandige vergelijking met het kopen van “je toegangsbewijs met normaal geld” gemaakt heeft. Dat was toch echt @Martin7182.

Nog een belangrijk verschil met de bioscoop. Je kunt bij bijvoorbeeld Pathé een Unlimited-abonnement nemen. Zonder kredietcheck.

Losse kaartjes tegen vol tarief hebben hier niks mee te maken. Er zijn wel meer verschillen aan te wijzen tussen reizen per trein en naar de bioscoop gaan. Maar ik had over over de overeenkomst.

Voor de volledigheid, deze opties heb je met ns-flex:

https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten

Reputatie 7
Badge +3

Die vergelijking gaat niet helemaal op. Veel mensen die op saldo reizen hebben een kortingsabonnement. Dan is het kopen van losse kaartjes tegen vol tarief geen alternatief.

Ik snap het probleem eigenlijk niet. Reizen op saldo is vergelijkbaar met naar de bioscoop gaan met een bioscoopbon die je voor jezelf gekocht hebt. Als dat afgeschaft wordt, koop je toch gewoon je toegangsbewijs met normaal geld.

Dat vind ik heel vreemd en kan ik ook niet verklaren, mweiss. Bij een overstap vindt er wel degelijk een kredietcheck plaats.

misschien kun je aan je collega's doorgeven dat als er een kredietcheck gedaan zou moeten worden, deze compleet niet werkt en in het proces volledig overgeslagen wordt. Probeer het maar eens met een willekeurig geval. Je kunt elk klassiek abonnement overzetten, ook voor mensen die voor directe flex aanvraag worden afgewezen

Er zijn normaal gesproken twee mogelijkheden:

- ns zegt we doen een kredietcheck en die wordt gedaan

- ns zegt we doen geen kredietcheck en doet die niet

maar er is een derde mogelijkheid. We zeggen dat we een kredietcheck doen, maar we doen hem toch niet. Ik begrijp er niet zoveel van

Reputatie 7

Inderdaad. Mijn partner is ook niet "jong" meer. Gaan we onderscheid maken tussen oudere en jongere gezinsleden? Wij reizen graag met OV. Met Dal vrij + bijabonnement en i.c.m. regionaal busabonnement hebben we een goed en betaalbaar alternatief voor autorijden. Een keertje met de bus, tram of metro buiten de regio betalen we vol tarief. Om dit alles hebben we destijds de auto weggedaan. Nu gaat het verplicht veranderen, maar wat levert het op? Tot nu toe vooral onduidelijkheid en onzekerheid of we wel door moeten blijven gaan met het OV.

Badge +3

In het besluit wijziging NS-abonnementen is toegezegd door NS dat de korting voor bijabonnementen in ieder geval door blijft lopen tot 1 januari 2022, tenzij er een nieuw product wordt geïntroduceerd voordat de bijabonnemnten worden afgeschaft.

Weer die ‘jonge gezinsleden’. Wat als je voor je (misschien wel oudere) partner een goedkoop bijabonnement hebt (Dal Vrij of zo)?

Bij je eigen abonnement nu omzetten naar Flex is er geen probleem, dat van je partner blijft gewoon doorlopen tot einde contractjaar (alhoewel… 1 januari 2021 iedereen naar Flex?). En dan?

Ik heb het uitgezet, StijnHommes. Ik kom er op terug.

Hi Robert,

 

Ik kwam dit leuke artikel over Focum tegen van de Groene Amsterdammer. Bedrijf doet soms hele leuke aannames. (Op postcode bijvoorbeeld => achterstandswijken).

https://www.groene.nl/artikel/u-staat-op-een-zwarte-lijst

Reputatie 2

Erry NS: Hoe kan het zijn dat de NS klanten zomaar een krediet kan opdringen? (En klanten die altijd normaal betaald hebben op basis van een kredietcheck op extra kosten kan jagen om verder te kunnen reizen?) Als reizigers gewoon terplekke betalen zoals nu hoeft alles niet overgecompliceerd te worden en kan iedereen gewoon blijven reizen.

Reputatie 7
Badge +1

Ik durf niet te zeggen of wij een korting gaan bieden aan bijabonnementhouders van het Dal Vrij abonnement, Renee74. Indien dat bekend is zullen wij alle bijabonnementhouders op de hoogte brengen.

In het besluit wijziging NS-abonnementen is toegezegd door NS dat de korting voor bijabonnementen in ieder geval door blijft lopen tot 1 januari 2022, tenzij er een nieuw product wordt geïntroduceerd voordat de bijabonnemnten worden afgeschaft.

Reputatie 2

En de nadelen blijven zich opstapelen. Voor zover ik weet mag de NS betalende klanten helemaal niet weigeren. Dat gaat tegen de voorwaarden van de aanbesteding in. Misschien moeten de regering zich er maar mee bemoeien. 

Ik durf niet te zeggen of wij een korting gaan bieden aan bijabonnementhouders van het Dal Vrij abonnement, Renee74. Indien dat bekend is zullen wij alle bijabonnementhouders op de hoogte brengen.

Badge +3

Geslacht? Dat is toch niet meer aan de orde… Zeg maar Esther hoor :joy:

Uitnodiging (wie gaat er nu vrijwillig een vragenlijst van slechts 15 minuten invullen?) en andere gerelateerde screenshots via bron: https://twitter.com/EstherMorrien/status/1305950799747584008

Reputatie 7
Badge +1

Vraag: staat op het aanvraag formulier van Flex ook dat NS hierdoor gemachtigd wordt om een kredietcheck door Focum te laten uitvoeren?? 

Die staat er zeker:

De volledige tekst die door dat blokje tekst niet helemaal te lezen is luidt als volgt:

  • En ik heb het privacy statement gelezen en begrijp dat NS mijn gegevens verstrekt aan samenwerkende partijen als Translink en Focum
Badge +3

Ik krijg helaas weer geen warm gevoel bij dit topic. Dit moet allemaal binnen een paar maanden plaats gaan vinden.

Op de haren in mijn nek (ben net naar de kapper geweest) kan ik natellen dat dit topic of de vele die nog zullen volgen nogal grimmig zullen worden. Ik heb geprobeerd in een vorige reactie nog wat niet-nadelen te noemen:

  • Voor Weekend Vrij betaal je net als nu gewoon eens per maand via incasso
  • BTM kan je uit laten zetten als het botst met een stad/streek/regio product (maar wie Arriva Dal Voordeel heeft ook voor trein moet een nieuwe kaart erbij)
  • Flex Weekend Vrij is tijdelijk €6 per maand goedkoper (voor het eerste jaar)
  • Je kunt het pauzeren als je niet reist

Maar daarmee houdt het eigenlijk wel op, en blijven de privacy en andere vragen over, zeker gedurende de (verplichte) transitie van klassiek naar Flex de komende tijd.

Wat moeten minderjarigen bijvoorbeeld gaan doen die nu een klassiek abonnement hebben? Een volwassene gaan zoeken die hun abonnement ‘overneemt’ of opnieuw bestelt in de Flex variant? Ik zie het niet snel gebeuren allemaal.

Vindt die kredietcheck straks ook plaats voor iedereen die moet overstappen naar Flex? In het besluit staat o.a. dat klanten een mail krijgen die verwijst naar een pagina waar zij met één handeling kunnen overstappen en dat er daarnaast gewerkt wordt aan een oplossing dat ze niet meer langs de automaat hoeven als zij bij een poortje of paaltje hun reis beginnen.

Als er dan ook eerst een kredietcheck gedaan moet worden vraag ik me af hoeveel klanten dan opeens niet kunnen overstappen naar Flex. Zo zullen er ook klanten zijn die een saldo abonnement hebben omdat ze wegens wanbetaling 6 maanden geen Flex konden afsluiten en die nog in de 6 maanden periode zitten.

Ik mag hopen dat er extra mensen worden ingehuurd voor de klantenservice om straks alle vragen en klachten te behandelen. 

 

Ik krijg helaas weer geen warm gevoel bij dit topic. Dit moet allemaal binnen een paar maanden plaats gaan vinden en het draaiboek is blijkbaar nog niet echt af. 

Ik lees in de voorwaarden van het NS Flex abonnement dit over de kredietcheck. 

4.6 NS is niet verplicht u als klant te accepteren voor NS Flex. Bij het aanvragen van NS Flex mag NS een kredietcheck uitvoeren en/of een aanvraag van NS Flex zonder opgaaf van reden afwijzen. Bij het uitvoeren van de kredietcheck moet u denken aan een check in diverse bronnen, zoals het Centraal Insolventie Register.

 

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1595923598151/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex-juli-2020.pdf

 

Bij het afsluiten van een hypotheek cq een persoonlijke lening en dergelijke kan ik een kredietcheck wel billijken. Voor de aanschaf van een weekend-vrij abonnement vind ik dat nogal ver gaan. In de offerte (en dus niet in de Algemene Voorwaarden) die wij uitbrengen wordt gewoon in een alinea gesteld dat de klant hierbij toestemming verleent om een kredietcheck bij de BKR uit te voeren. Vraag: staat op het aanvraag formulier van Flex ook dat NS hierdoor gemachtigd wordt om een kredietcheck door Focum te laten uitvoeren?? 

Reputatie 7

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. 

Bijzonder. Dat houdt dus in dat iemand die nu al jaren probleemloos een klassieke versie heeft en verplicht over moet stappen, straks misschien opeens een nee krijgt. 

Ik zit niet te wachten op Flex, ik vind het fijn zoals het nu is en hoef geen veranderingen. Ik heb al jatenlang Dalvrij en reis nooit in de spits met de trein. Dus wat is daarbij de zin van verplicht over moeten stappen naar achteraf betalen, ik betaal namelijk nooit iets behalve het vaste maandbedrag. Dan zit er nog een bijabonnement aan (dat ook nooit in de spits reist)waarvoor nog geen oplossing is (behalve een toezegging dat er op één of andere manier dezelfde korting gegeven zal worden voor het gezinslid als nu het geval is) want gek genoeg kan dat niet naar Flex. Verder heb ik een regionaal busabonnement op de kaart. Ik lees dat je daarvoor wel op saldo kan blijven reizen, dan moet je weer een component (?) uit laten zetten, maar je kan niet meer opladen bij de NS-automaat, wel bij sommige supermarkten enz. Ik wil geen automatisch opladen, ik wil zelf de regie over mijn geld. Zucht. Hoe maak je het ook weer makkelijk voor de reiziger?? Ik begrijp de mensen die met de auto blijven gaan in die zin wel....

Dat vind ik heel vreemd en kan ik ook niet verklaren, mweiss. Bij een overstap vindt er wel degelijk een kredietcheck plaats.

Reputatie 7
Badge +3

Als je geen Flex abonnement kan afsluiten kun je altijd nog gaan fietsen. Mooi fietspad zo onder het spoor door in Rijswijk. :sweat_smile:

https://regio15.nl/nieuws/lijst-weergave/28-overige/32217-fietsster-van-vluchtstrook-a4-gehaald

Ik heb het toch nog even allemaal nagevraagd en moet mijzelf wel corrigeren. Bij een overstap van een klassiek abonnement naar een NS Flex abonnement vindt er wel een kredietcheck plaats. Dit is onlangs gewijzigd. 

ik moet je hier toch echt corrigeren, want de collega bij wie je dit hebt nagevraagd heeft je helaas van verkeerde informatie voorzien

Ik heb deze week nog iemand, die niet door de kredietcheck kwam, geholpen met de aanvraag van een Flex abonnement. Eerst een klassiek abonnement aanvragen en een dag later (gisteren) omzetten naar Flex werkt absoluut nog. Ook nadat met hetzelfde account/gegevens een aanvraag voor een nieuwe flex een dag eerder is afgewezen met de mededeling om contact op te nemen met Focum

Badge +3

Op mijn werk heb ik nogal veel met BKR Meldingen te maken. Volgens mij verloopt dit niet via de BKR. Maar in het kader van transparantie zou ik toch wel graag willen weten: Hoe zo’n check dan wel verloopt?

Volgens mij heeft Focum een (niet zo up-to-date) database van personen (naam, adres, misschien geboortedatum?) die ooit bij telecomproviders, incassobureaus, postorderbedrijven… maar misschien ook wel woningbouwverenigingen, energieleveranciers of zorgverzekeraars (?) ooit een betalingsachterstand gehad hebben, en dan geeft een online check door NS meteen een NEE.

Heel vaag allemaal, maar het zal allemaal wel legaal zijn en je kunt (tegen betaling? of nog meer persoonlijke info prijsgeven zoals een kopie van een ID opsturen) wel een overzicht krijgen van alle gegevens die ze van je hebben geloof ik.

Er zijn topics/social berichten waar mensen zich serieus afvragen waarom ze een NEE krijgen terwijl ze helemaal geen schulden hebben, hooguit ooit een betalingsregeling gehad of misschien een keer een incassobureau omdat ze iets vergeten waren te betalen.

Heb ik ook wel eens gehad, €40 incassokosten omdat een factuurtje van €3,50 van mijn apotheek ergens in een inbox kwam die ik nooit lees. Voortaan dus alles gewoon per post ook graag!

Zou wat zijn als ik wegens dat soort geneuzel geen NS Flex zou mogen hebben, toch?

Reageer