beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 120 reacties
  • 8952 Bekeken


Toon eerste bericht

120 reacties

 

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

U krijgt geen negatief krediet mits u tijdig betaald, er wordt alleen een check gedaan of u goed bent qua betalen voordat u achteraf mag gaan betalen bij de NS. Wat natuurlijk geheel logisch is.

En waar haalt u vandaan dat het illegaal is om mensen achteraf te laten betalen?

Er blijven nog steeds prepaid abonnementen beschikbaar echter niet degene die u zou willen.  Als u prepaid wilt blijven betalen zult u van abonnement moeten wisselen. De NS mag het aanbod van de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen/aanpassen en dat gaat nu gebeuren.

 

 

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

Er blijven nog steeds prepaid abonnementen beschikbaar echter niet degene die u zou willen.  De NS mag het aanbod van de abonnementen naar eigen inzicht wijzigen/aanpassen en dat gaat nu gebeuren.

Reputatie 3

Als er na een aantal dagen nog geen Beste Antwoord is gekozen, wordt dit meestal door een moderator gedaan.

Als ik dat had geweten had ik zelf eerder een antwoord gekozen.

 

Maar wat is er precies niet goed aan die reactie? Het lijkt mij toch echt een antwoord op je vraag. Ook al ben je waarschijnlijk niet blij met het antwoord.

Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag waarom de NS mensen zomaar een negatief krediet kan bezorgen voor het reizen met de trein en geen optie geven om direct af te rekenen. En ze blijven maar om het antwoord heen draaien. Het is illegaal om mensen te dwingen achteraf te betalern. Alle geldige wettelijke betaalmiddelen moeten geaccepteerd worden.

Dit is misschien niet het antwoord dat je graag zou willen, maar het is wel het juiste antwoord op de hoofdvraag. 

Reputatie 7
Badge +3

Als er na een aantal dagen nog geen Beste Antwoord is gekozen, wordt dit meestal door een moderator gedaan. Maar wat is er precies niet goed aan die reactie? Het lijkt mij toch echt een antwoord op je vraag. Ook al ben je waarschijnlijk niet blij met het antwoord.

Reputatie 3

Wie heeft het “beste antwoord” van mijn topic gekozen?

Het is helemaal niet het beste antwoord, en hoewel ik het topic ben begonnen kan ik het niet wijzigen. :rage:

Dit moet zo snel mogelijk teruggedraaid worden.

Mensen met een negatief kredietregistratie kunnen geen NS Flex abonnement afsluiten. 

voor klanten die een klassiek abonnement hebben en over (moeten) stappen naar flex klopt dit niet, want bij een overstap vindt geen kredietcheck plaats

Bij een overstap voeren we een ‘interne’ kredietcheck uit. Dat wilt zeggen of bij NS een negatief krediet-advies bekend is.

Badge +3

@mweiss  Ik refereerde aan deze reactie van je in dit topic (met als resultaat natuurlijk hetzelfde).

Een betalingsachterstand op een daags eerder besteld abonnement (al is het OV-fiets, en dat is óók op rekening!) kan er nooit zijn.

Dat er dan vanuit NS (we hebben al een incassomachtiging!) verder geen kredietcheck meer gedaan wordt lijkt me ook logisch.

 voorbeeld @mweiss waarbij iemand die in eerste instantie niet door de Focum check kwam alsnog gewoon kon overstappen naar Flex door eerst een OV-fiets abonnement te nemen

hey @Robert B ik heb het er even bij moeten zoeken en het was begin september een overstap van DalVoordeel en eind september van Weekend Vrij. Zolang er op het accoount waar de overstap mee aan wordt gevraagd geen achterstand is, is de overstap naar flex geen probleem

hoe ns dit organiseert is helemaal de vrijheid van ns, maar de voorlichting moet wat mij betreft juist zijn en dat er bij een overstap een (focum) kredietcheck plaats zou vinden die gelijk is/was aan die bij een nieuwe aanvraag, is onjuist

Badge +3

Bij een overstap van klassiek naar Flex maakt het (blijkbaar) niet uit of deze verplicht of vrijwillig is, dat is inmiddels wel duidelijk. Bestaande klant met een incassomachtiging zijn is voldoende.

Zie voorbeeld @mweiss waarbij iemand die in eerste instantie niet door de Focum check kwam alsnog gewoon kon overstappen naar Flex door eerst een OV-fiets abonnement te nemen (ook ‘op rekening’ maar telt blijkmaar niet mee voor een kredietcheck).

De eerdere reactie van Erryt was dus correct, of in ieder geval de praktijk.

Ik durf niet te zeggen of deze check via Focum gaat, maar we verwachten niet veel problemen.

Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er zal bij een verplichte overstap een mildere kredietcheck plaatsvinden.

hey @Erryt NS . Bedankt voor je terugkoppeling!

Ik maak hieruit op dat er bij een overstap dus geen check bij Focum plaatsvindt (wat ik voor nu eigenlijk al wist). En dat dit dus ook bij de aangekondigde, verplichte overstap dus niet gepland is

Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er zal bij een verplichte overstap een mildere kredietcheck plaatsvinden. Indien alle betalingen bij NS zijn voldaan dan voorzien wij geen problemen bij de overstap.

Ik ben nog in overleg, maar ben erg dicht bij een antwoord!

Ik kan helaas nog niets terugkoppelen over de kredietcheck. Ik heb een reminder verstuurd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb begrepen dat de anonieme OV-chipkaart in een nieuwe vorm blijft bestaan. Het blijft ook mogelijk om het saldo op te waarderen met contanten. 

Het kan ook zijn dat er allerlei betaalmogelijkheden bijkomen, zoals pre-paid creditcards. Het nieuwe systeem zal gebaseerd zijn op standaarden van de banken en niet die van de vervoerders. Er komt een hele mix aan betaalmogelijkheden.

Ik snap het probleem eigenlijk niet. Reizen op saldo is vergelijkbaar met naar de bioscoop gaan met een bioscoopbon die je voor jezelf gekocht hebt. Als dat afgeschaft wordt, koop je toch gewoon je toegangsbewijs met normaal geld.


Is tegenwoordig ook niet meer mogelijk. In veel bioscopen kunnen kaartjes alleen nog maar met pin worden betaald, of helemaal alleen online worden gereserveerd, dus alleen met "gegevens".

Tegenwordig is het wel nog mogelijk met een anonieme OV-chipkaart op saldo te reizen, en deze met kontant geld (2 EUR munten) op te waarderen. Alleen bij restitutie worden adresgegevens geeist. Maar wie er echt anoniem wil blijven kan nog steeds de saldo tot enkele EUR gebruiken en dan geen restitutie vragen. Maar hoe lang blijft de anonieme kaart nog bestaan? Hoe lang zijn er nog kaartautomaten met kontant betaling?

Met het excuus 'besmettelijk' wordt nu tijdens de coronacrisis het gebruik van contant geld nog verder ingeperkt. Gelogen… :lying_face: In Duitsland nog steeds meestal contant betaald - en de coronacijfers zijn doorgaans niet hoger dan in Nederland (tegenwordig ~2000 per week), terwijl de bevolking 5 keer groter is. :hushed:

Op termijn komt ook het "kastje" voor rekeningrijden in de auto, de gegevenverzamelaars zijn overal, dus blijft er alleen nog maar fietsen over, voor degene die anoniem wil reizen…

 

 

 

 

 

 

 

Badge +3

De laatste alinea in mijn vorige reactie dus met name voor reizen op saldo, en dan je NS reishistorie niet kunnen/willen inzien.

Bij Flex ontkom je er niet aan immers, plus alles staat op je factuur.

Bovendien, als ik inzage reishistorie uit zet en een willkekeurige kaart koppel aan een Mijn OV-chip account zie je alsnog alles.

Ik heb helaas nog geen antwoord. Ik blijf erachteraan gaan en hou jullie op de hoogte.

Badge +3

Je hebt zeker een punt als je zegt dat Flex niets toevoegt als het om precies deze situatie gaat, maar het doet ook nergens afbreuk aan!

Want als je geen BTM (bus tram metro) Flex op rekening wilt kan dat gewoon. Dan reis je daar gewoon zoals zonder Flex op saldo, met als voordeel inderdaad dat je kaart €4 in de min mag komen zonder automatisch opladen.

Voor de trein (Weekend/Dal/Altijd Vrij) betaal je de maandelijkse abonnementskosten op precies dezelfde manier als bij een klassiek abonnement.

Maar je hebt gelijk, voor mensen die moeite hebben (of dat niet mogen om welke reden dan ook) met reizen op rekening dus betalen van extra kosten achteraf is er geen alternatief.

De optie zoals nu in de webshop geboden wordt bij elk abonnement (op saldo of Flex) kan men zeer eenvoudig laten bestaan, voor wie een jaarcontract geen probleem is.

In ieder geval één reden om bijna alles te ‘verflexen’ (met alle risico’s van dien zoals betalingsachterstanden!) is dat de NS volledig inzicht krijgt in al je reisbewegingen, terwijl ze dat bij klassieke abonnementen niet hebben (reizen bij andere vervoerders), en als je inzage in je NS reishistorie uit zet in principe ook niet bij henzelf!

Dat laatste betwijfel ik overigens, want voor bijv. GTbV claims zal men toch echt je in/uitchecks moeten kunnen controleren? Anders kan je gewoon zeggen ‘ik zat in die vertraagde trein of heb een overstap gemist, maar dat mogen jullie niet zien’.

Dus wat wat is dan het nut van wel of niet toestaan om je (eigen) reisgegevens te mogen inzien? Graag antwoord vanuit NS over dat laatste, wat doet de instelling ‘aan/afmelden inzien reisgegevens’ eigenlijk?

Met andere woorden, wat voegt het toe (voor de reiziger) om dat uit te zetten? Komt op mij een beetje over als je bankafschriften niet willen/kunnen/mogen inzien, tenzij je daar toestemming voor geeft… :thinking:

Reputatie 7

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Het wordt als voordeel gezien, terwijl het dat niet persé hoeft te zijn voor sommige mensen. Het voordeel en het fijne voor bepaalde mensen is juist dat er bij de klassieke abonnementen gelijk afgerekend wordt bij uitchecken.

Ik heb geen saldo nodig voor de trein. De borg is nul. Ik check altijd in het dal in met Dal Vrij en nooit in de spits. Op het reisoverzicht staat overal 0,00 euro.

Als ik per bus reis (eens per week ongeveer) kan ik nog inchecken bij 0 cent. Dus geen saldo dat nooit gebruikt wordt. Kom ik in de min dan vul ik handmatig via de automaat even aan. Maar niet dadelijk, pas als ik daadwerkelijk van plan ben te reizen. Ik hou graag regie over mijn eigen geld.

Reputatie 3

Ook bij automatisch opladen is er een minimum saldo nodig om in te kunnen checken (€20 bij NS zonder abonnement), zelfs al wil je alleen maar iets kopen binnen de poortjes of iemand uitzwaaien. Met als gevolg dat je vaak zit met ongebruikt saldo op je kaart.

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Ik zie dit nog steeds niet als een voordeel. Die 10 euro saldo op mijn pas voor NS met abo is geen probleem. Daarom moet de NS juist flexibel zijn en de klant de keuze geven. Dan krijgen we allebei wat het beste bij ons past en dan krijgen zei betaald. Gewoon hetzelfde aantal abonnementen maar de klant de keus geven over hoe ze willen betalen. Simpel toch?  

Badge +3

Ook bij automatisch opladen is er een minimum saldo nodig om in te kunnen checken (€20 bij NS zonder abonnement), zelfs al wil je alleen maar iets kopen binnen de poortjes of iemand uitzwaaien. Met als gevolg dat je vaak zit met ongebruikt saldo op je kaart.

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Reputatie 3

... en je hoeft niet meer op te laden...

Was daar niet automatisch opladen voor uitgevonden?

 

Je hebt precies aangestipt wat ik bedoel. NS Flex is totaal niet flexibel voor de klant die niet van abonnement hoeft te veranderen.

 

Reputatie 7

Waarom was ook alweer die verplichte overstap naar Flex? Ik heb eens teruggezocht en las het volgende in een artikel uit nov 2019. 

1. NS wil reizen flexibeler en eenvoudiger maken (was het moeilijk dan?). Maandelijks op rekening betalen zou ideaal zijn en je hoeft niet meer op te laden. Je kan het abonnement pauzeren. (Maar als je dit alles niet nodig hebt, waarom wordt het je dan toch verplicht? Echt klantvriendelijk kan ik het helaas niet noemen)

2. Flex gaat zorgen voor een betere spitsspreiding. Nou, dit kan vervallen.

3.Het is de voorbereiding op toekomstige betaalmanieren. Hmmm...ik betaal liefst zoveel mogelijk direct. Op rekening zou je zo min mogelijk moeten doen. Vind ik tenminste.

4. Dal Voordeel zou zowel in klassiek als Flex blijven bestaan. Waarom die wel en andere niet? Waarom niet de keuze aan de klant, want dat is pas flexibiliteit toch.

Reageer