beantwoord

Hoe zorg ik dat ik geen NS Flex krijg en op saldo kan blijven reizen?

  • 17 September 2020
  • 110 reacties
  • 4354 Bekeken


Toon eerste bericht

110 reacties

Ik durf niet te zeggen of deze check via Focum gaat, maar we verwachten niet veel problemen.

Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er zal bij een verplichte overstap een mildere kredietcheck plaatsvinden.

hey @Erryt NS . Bedankt voor je terugkoppeling!

Ik maak hieruit op dat er bij een overstap dus geen check bij Focum plaatsvindt (wat ik voor nu eigenlijk al wist). En dat dit dus ook bij de aangekondigde, verplichte overstap dus niet gepland is

Ik heb een terugkoppeling ontvangen. Er zal bij een verplichte overstap een mildere kredietcheck plaatsvinden. Indien alle betalingen bij NS zijn voldaan dan voorzien wij geen problemen bij de overstap.

Ik ben nog in overleg, maar ben erg dicht bij een antwoord!

Ik kan helaas nog niets terugkoppelen over de kredietcheck. Ik heb een reminder verstuurd.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb begrepen dat de anonieme OV-chipkaart in een nieuwe vorm blijft bestaan. Het blijft ook mogelijk om het saldo op te waarderen met contanten. 

Het kan ook zijn dat er allerlei betaalmogelijkheden bijkomen, zoals pre-paid creditcards. Het nieuwe systeem zal gebaseerd zijn op standaarden van de banken en niet die van de vervoerders. Er komt een hele mix aan betaalmogelijkheden.

Ik snap het probleem eigenlijk niet. Reizen op saldo is vergelijkbaar met naar de bioscoop gaan met een bioscoopbon die je voor jezelf gekocht hebt. Als dat afgeschaft wordt, koop je toch gewoon je toegangsbewijs met normaal geld.


Is tegenwoordig ook niet meer mogelijk. In veel bioscopen kunnen kaartjes alleen nog maar met pin worden betaald, of helemaal alleen online worden gereserveerd, dus alleen met "gegevens".

Tegenwordig is het wel nog mogelijk met een anonieme OV-chipkaart op saldo te reizen, en deze met kontant geld (2 EUR munten) op te waarderen. Alleen bij restitutie worden adresgegevens geeist. Maar wie er echt anoniem wil blijven kan nog steeds de saldo tot enkele EUR gebruiken en dan geen restitutie vragen. Maar hoe lang blijft de anonieme kaart nog bestaan? Hoe lang zijn er nog kaartautomaten met kontant betaling?

Met het excuus 'besmettelijk' wordt nu tijdens de coronacrisis het gebruik van contant geld nog verder ingeperkt. Gelogen… :lying_face: In Duitsland nog steeds meestal contant betaald - en de coronacijfers zijn doorgaans niet hoger dan in Nederland (tegenwordig ~2000 per week), terwijl de bevolking 5 keer groter is. :hushed:

Op termijn komt ook het "kastje" voor rekeningrijden in de auto, de gegevenverzamelaars zijn overal, dus blijft er alleen nog maar fietsen over, voor degene die anoniem wil reizen…

 

 

 

 

 

 

 

Badge +3

De laatste alinea in mijn vorige reactie dus met name voor reizen op saldo, en dan je NS reishistorie niet kunnen/willen inzien.

Bij Flex ontkom je er niet aan immers, plus alles staat op je factuur.

Bovendien, als ik inzage reishistorie uit zet en een willkekeurige kaart koppel aan een Mijn OV-chip account zie je alsnog alles.

Ik heb helaas nog geen antwoord. Ik blijf erachteraan gaan en hou jullie op de hoogte.

Badge +3

Je hebt zeker een punt als je zegt dat Flex niets toevoegt als het om precies deze situatie gaat, maar het doet ook nergens afbreuk aan!

Want als je geen BTM (bus tram metro) Flex op rekening wilt kan dat gewoon. Dan reis je daar gewoon zoals zonder Flex op saldo, met als voordeel inderdaad dat je kaart €4 in de min mag komen zonder automatisch opladen.

Voor de trein (Weekend/Dal/Altijd Vrij) betaal je de maandelijkse abonnementskosten op precies dezelfde manier als bij een klassiek abonnement.

Maar je hebt gelijk, voor mensen die moeite hebben (of dat niet mogen om welke reden dan ook) met reizen op rekening dus betalen van extra kosten achteraf is er geen alternatief.

De optie zoals nu in de webshop geboden wordt bij elk abonnement (op saldo of Flex) kan men zeer eenvoudig laten bestaan, voor wie een jaarcontract geen probleem is.

In ieder geval één reden om bijna alles te ‘verflexen’ (met alle risico’s van dien zoals betalingsachterstanden!) is dat de NS volledig inzicht krijgt in al je reisbewegingen, terwijl ze dat bij klassieke abonnementen niet hebben (reizen bij andere vervoerders), en als je inzage in je NS reishistorie uit zet in principe ook niet bij henzelf!

Dat laatste betwijfel ik overigens, want voor bijv. GTbV claims zal men toch echt je in/uitchecks moeten kunnen controleren? Anders kan je gewoon zeggen ‘ik zat in die vertraagde trein of heb een overstap gemist, maar dat mogen jullie niet zien’.

Dus wat wat is dan het nut van wel of niet toestaan om je (eigen) reisgegevens te mogen inzien? Graag antwoord vanuit NS over dat laatste, wat doet de instelling ‘aan/afmelden inzien reisgegevens’ eigenlijk?

Met andere woorden, wat voegt het toe (voor de reiziger) om dat uit te zetten? Komt op mij een beetje over als je bankafschriften niet willen/kunnen/mogen inzien, tenzij je daar toestemming voor geeft… :thinking:

Reputatie 7

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Het wordt als voordeel gezien, terwijl het dat niet persé hoeft te zijn voor sommige mensen. Het voordeel en het fijne voor bepaalde mensen is juist dat er bij de klassieke abonnementen gelijk afgerekend wordt bij uitchecken.

Ik heb geen saldo nodig voor de trein. De borg is nul. Ik check altijd in het dal in met Dal Vrij en nooit in de spits. Op het reisoverzicht staat overal 0,00 euro.

Als ik per bus reis (eens per week ongeveer) kan ik nog inchecken bij 0 cent. Dus geen saldo dat nooit gebruikt wordt. Kom ik in de min dan vul ik handmatig via de automaat even aan. Maar niet dadelijk, pas als ik daadwerkelijk van plan ben te reizen. Ik hou graag regie over mijn eigen geld.

Reputatie 2

Ook bij automatisch opladen is er een minimum saldo nodig om in te kunnen checken (€20 bij NS zonder abonnement), zelfs al wil je alleen maar iets kopen binnen de poortjes of iemand uitzwaaien. Met als gevolg dat je vaak zit met ongebruikt saldo op je kaart.

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Ik zie dit nog steeds niet als een voordeel. Die 10 euro saldo op mijn pas voor NS met abo is geen probleem. Daarom moet de NS juist flexibel zijn en de klant de keuze geven. Dan krijgen we allebei wat het beste bij ons past en dan krijgen zei betaald. Gewoon hetzelfde aantal abonnementen maar de klant de keus geven over hoe ze willen betalen. Simpel toch?  

Badge +3

Ook bij automatisch opladen is er een minimum saldo nodig om in te kunnen checken (€20 bij NS zonder abonnement), zelfs al wil je alleen maar iets kopen binnen de poortjes of iemand uitzwaaien. Met als gevolg dat je vaak zit met ongebruikt saldo op je kaart.

Je hebt geen saldo meer nodig is een betere omschrijving van één van de voordelen van Flex t.o.v. reizen op saldo.

Reputatie 2

... en je hoeft niet meer op te laden...

Was daar niet automatisch opladen voor uitgevonden?

 

Je hebt precies aangestipt wat ik bedoel. NS Flex is totaal niet flexibel voor de klant die niet van abonnement hoeft te veranderen.

 

Reputatie 7

Waarom was ook alweer die verplichte overstap naar Flex? Ik heb eens teruggezocht en las het volgende in een artikel uit nov 2019. 

1. NS wil reizen flexibeler en eenvoudiger maken (was het moeilijk dan?). Maandelijks op rekening betalen zou ideaal zijn en je hoeft niet meer op te laden. Je kan het abonnement pauzeren. (Maar als je dit alles niet nodig hebt, waarom wordt het je dan toch verplicht? Echt klantvriendelijk kan ik het helaas niet noemen)

2. Flex gaat zorgen voor een betere spitsspreiding. Nou, dit kan vervallen.

3.Het is de voorbereiding op toekomstige betaalmanieren. Hmmm...ik betaal liefst zoveel mogelijk direct. Op rekening zou je zo min mogelijk moeten doen. Vind ik tenminste.

4. Dal Voordeel zou zowel in klassiek als Flex blijven bestaan. Waarom die wel en andere niet? Waarom niet de keuze aan de klant, want dat is pas flexibiliteit toch.

Badge +3

Tja, dan krijg je de kosten die je buiten je abonnement maakt gewoon achteraf in plaats van via je opgespaarde saldo op je kaart.

Eerder in dit topic dat een bewindvoerder dat niet snel toe zal staan (want dan eerst geld/saldo hebben en dan pas kunnen reizen).

Ik heb het niet bedacht… bijna iedereen verplicht aan Flex voor korting of vrij reizen (met de trein) op automatische incasso, en de NS daarbij de zo gewilde en ‘waardevolle’ inzage in AL je reisbewegingen waar je Flex abonnement herkend wordt, inclusief BTM :sweat:

Dat wordt nog wel een dingetje, voor zover dat het niet nu al nog niet is met Flex.

Reputatie 2

Bij veel abonnementen wel inderdaad. Maar voor bijv. Weekend Vrij is het verder hetzelfde als je niet doordeweeks reist.

“Als je niet doordeweeks reist.” is helaas niet een beschrijving die op mij van toepassing is.

Badge +3

Bij veel abonnementen wel inderdaad. Maar voor bijv. Weekend Vrij is het verder hetzelfde als je niet doordeweeks reist.

Reputatie 2

En terug naar de allereerste vraag: de simpelste oplossing voor beslist niet BTM achteraf wensen te betalen is gewoon een 2e chipkaart daarvoor te gebruiken.

De allereerste vraag was niet betreffende BTM. Ik wil mijn reiskosten betalen op het moment van inchecken of uitchecken (en niet allemaal aan het eind van de maand) OOK voor de trein. Ze verkopen het als flexibiliteit, maar in principe is dit zo onflexibel als de pest. Je wordt verplicht achteraf te betalen voor je treinreis.

 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad. Dat heb ik ook gemeld in het betreffende topic.

Allemaal leuk en aardig. Maar laat NS eerst eens het basisproces van het vernieuwen van OV-chipkaarten onder de knie krijgen voordat allerlei andere functies en fratsen worden “uitgerold”.

Ik maak hier uit op dat je de kaart afgelopen vrijdag niet hebt ontvangen???

Reputatie 7
Badge +3

Allemaal leuk en aardig. Maar laat NS eerst eens het basisproces van het vernieuwen van OV-chipkaarten onder de knie krijgen voordat allerlei andere functies en fratsen worden “uitgerold”.

Reputatie 7

Het was vroeger inderdaad simpel. Maar iedere keer dat je zo'n enkeltje of retourtje kocht al dan niet met korting moest je die apart kopen en daarvoor in de rij gaan staan bij een loket of later bij een automaat. Nu is het alleen even een pasje voor een poortje of paaltje houden en doorlopen. De rekening komt eens per maand op een vaste datum, net als je huur/hypotheek en andere kosten en dat calculeer je dus in. Je kunt in MijnNS checken wat eventuele reiskosten zijn naast je abonnement en zorgen dat dat bedrag op je rekening staat. 

Was het erg om per keer een kaartje te kopen dan? Nooit last van gehad. Je calculeerde in dat je dat nog moest doen. Je had op veel stations ook nog een loket waarbij je een mens iets kon vragen. Handig.

Ik blijf me verbazen over al die verschillende regeltjes, voorwaarden en procedures die de afgelopen jaren zijn verschenen. Het gedoe met in/uitchecken in dal/spits icm verschillende vervoerders, wanneer wel/geen aanvang van een nieuwe reis na overstappen, instaptarieven, abonnementen die niet op één kaart samenwerken, drie soorten chiplezers in allerlei kleuren op station Zutphen. Voor 9 uur vertrekken en dan niet simpel korting kunnen krijgen vanaf het eerste station na 9 uur. Enzovoorts. Ik heb de afgelopen jaren meer contact gehad met NS-klantenservice en die van andere vervoerders dan dat ik in het pré-chipkaart tijdperk ooit heb gehad 😉

Even inchecken zoals nu is zeker sneller en makkelijk. Zeker heeft het voordelen. De vele keerzijdes worden echter snel vergeten. Digitalisering is niet de heilige graal gebleken, dat is in heel veel sectoren zo. Het zou allemaal goedkoper, eenvoudiger en efficiënter worden. Maar systemen werden duurder en complexer en veranderen continu. Niet alleen in het ov, maar overal. Je moet alle wijzigingen precies bijhouden en als het fout gaat ben jijzelf verantwoordelijk, want dan had je de voorwaarden naar moeten lezen en begrijpen. Ik ben ervan overtuigd dat het gros van de burgers niet zit te wachten op steeds weer veranderen. Maar het is niet anders helaas.

 

Reputatie 6
Badge

HET-vooruitdenken- grote voordeel van geleidelijk afstappen van al die functies op d chipkaart is dat de reizigers veel simpeler (ooit!) met wat anders as die chipkaart kunnen reizen en hun reizen registreren-met betaling achteraf, of vooraf voor iets met beperkte geldigheid-traject, tijden. Dat lijkt mij het ahcterliggende idee. Want de enorme hoeveelheid apparatuur etc. voor die chipkaart blijkt balken met geld te kosten. In Denemarken met ook een landelijke chipkaart is vanaf het begin achteraf betalen, met wat % korting bij grotere omzet, al ingevoerd. Bij diverse Franse stadsvervoerders en nu ook in BE werkt dat al-betalen of registreren met je bankpas en dat blijkt daar zeer succesvol. Maar daar staat vooralsnog het veel te gecompliceerde tariefstelsel in NL tegenover.

@robert: op die manier met codes open je je (in de zienswijze van NS) de poorten voor enorme fraude, het wordt dan doodsimpel zonder ABO toch op korting te reizen. Hoewel-als je dat wat cynisch op afstand bekijkt: NS kan eigenlijk net zo goed al dat gedoe met dal-korting etc afschaffen en gewoon iedereen in de spits vol en daarbuiten korting laten betalen. Scheelt een enorme hoop rompslomp.

En terug naar de allereerste vraag: de simpelste oplossing voor beslist niet BTM achteraf wensen te betalen is gewoon een 2e chipkaart daarvoor te gebruiken.

Reputatie 7
Badge +3

Het was vroeger inderdaad simpel. Maar iedere keer dat je zo'n enkeltje of retourtje kocht al dan niet met korting moest je die apart kopen en daarvoor in de rij gaan staan bij een loket of later bij een automaat. Nu is het alleen even een pasje voor een poortje of paaltje houden en doorlopen. De rekening komt eens per maand op een vaste datum, net als je huur/hypotheek en andere kosten en dat calculeer je dus in. Je kunt in MijnNS checken wat eventuele reiskosten zijn naast je abonnement en zorgen dat dat bedrag op je rekening staat. 

Het idee van abonnementskosten iedere maand vooruit betalen en de reiskosten die er nog bij komen achteraf op 1 maandelijkse rekening is niet nieuw, dat was al jaren zo met Traject Vrij. En als je even buiten NS denkt, dat was ook hoe het altijd ging/gaat met de vaste telefoonrekening van KPN of vroeger PTT. 

Reageer