Sticky

NS Flex: Flexibel Reizen op Rekening



Toon eerste bericht

388 reacties

Hallo,

Ik heb een betaling factuur van ns ontvangen. Ik wilde graag deze NS betaling verzoek afronden en overmaken maar het bedrag die moest ik betalen is niet klopt.

Op 14 juni heb ik 20 euro saldo in mijn Ns kaart via mijn u pass opladen. Maar dit bedraag  is niet berekend.

Ik heb een  foto van NS kaart automaat voor mijn reizen gemakt en wil ik graag voor u toesturen.

Vorige manden ns 20 euro voor Correctietarief in mijn factuur gerekend voor reizen zonder check-in en Chek uit en deze maand moet ik 12 euro voor die kosten betalen maar dit is niet klopt.

Als iemand de Chek in en Chek uit heeft niet gedaan dan de deur gaat niet open en het is niet mogelijk voor hem in of uit het treinstation te gaan.

Ik was deze maand erg voorzichtig vanwege mijn ervaring van vorige maand over het uit Chek en in Chek. Waarom moet ik elke manden extra betalen? vanwege mijn gekozen voordeel abonnement ( NS FLEIX) voor mijn reizen

Ik wacht op uw reactie!

Met vriendelijke groet,

 

R.Bastani

Reputatie 6

Hey nidhinjohn1. Welcome to the NS Community. 

This is not something we can resolve here. I'd recommend you to contact our Customer Service so this can be adjusted so you can order the product.

Hi Sir,

 

I am trying to purchase 40 percent discount product from NS website and getting below error.Can you please help to resolve.

 

“You are not the person paying for this subscription and because of that you are not allowed to change the subscription. Make contact with the person paying for the subscription. (WS-0028)”

Sorry to say, but i am extremely unhappy with the customer service i got from NS today. I just wanted the explanation of my invoice which was very confusing and the customer service provider told be to figure it out by myself that was shocking.

Hello! I've been trying to reach customer service for more than an hour now because of mistakes I found in my invoice. You have been unreachable, who can I contact so they fix this? I cannot be charged this insane amount of money for something that is not true.

Badge +3

If the payment fails because there's not enough money in your account, then NS will inform you of this and you will be given instructions on how to pay manually. You get a few weeks to do this, so you can wait until you get paid at the end of the month to make the payment.

If you fail to meet the deadline given to you in the instructions, then your NS Flex will be ended and NS will hand over the debt to a debt collection agency.

Hi , what if I don’t have enough money to pay my monthly train bill ? But I get paid at the end of the month , what happens if I’m late for a payment ? 

Ik geloof eerlijk gezegd ook niks van het verhaal dat conducteurs expres niks zouden melden over een boete/correctietarief, om bang te zijn voor discussies. Ik denk eerder dat het echt onwetendheid over de werking van Flex is. Daarvoor zijn er net iets teveel meldingen hier. 

Dat gevoel heb ik ook, misschien kan @Loes  eens polsen bij collega's hoe het met de kennis is gesteld of dit intern maar eens aankaarten binnen de NS.

Hoort wel gemeld te worden ja

Badge +3

Ik geloof eerlijk gezegd ook niks van het verhaal dat conducteurs expres niks zouden melden over een boete/correctietarief, om bang te zijn voor discussies. Ik denk eerder dat het echt onwetendheid over de werking van Flex is. Daarvoor zijn er net iets teveel meldingen hier. 

De historische achtergrond is dat Reizen op Rekening voorbehouden was aan Business Card, en conducteurs stilzwijgend een afwijking (zoals geen incheck of 1e klas of niet kunnen zien welk abonnement) registreerden, want het systeem zoekt later zelf wel uit wat er juist is. Dat ging dus om zakelijke reizigers, en daar ga je bij voorkeur niet mee in discussie.

Volgens mij is het handelsperspectief bij NS Flex (graag bevestiging van @Loes of @Slidestops) om de reiziger daar wél over te informeren, maar men laat dat blijkbaar (om welke reden dan ook) vaak achterwege, wetende dat het Flex systeem het inderdaad later wel uitzoekt. Met andere woorden “het is in orde” en de rest regelt zichzelf.

Dat voorkomt inderdaad discussies (bij onterecht 1e klas mag je gewoon blijven zitten), maar leidt dus wel vaak tot vragen achteraf, want ‘waar komt die correctie vandaan, de conducteur heeft me toch ingecheckt’?

Voor @PvT ging het dus om een ontbrekende incheck (waarbij hij/zijzelf blijkbaar Tilburg als bestemming heeft genoemd bij controle in de trein), maar dat is dus opgelost. Mooi zo.

Dag, contact opgenomen met klantenservice. Na mijn uitleg en controle van mijn reishistorie is boete verwijderd. Bedankt voor de reacties. 

Reputatie 7
Badge +3

Ik geloof eerlijk gezegd ook niks van het verhaal dat conducteurs expres niks zouden melden over een boete/correctietarief, om bang te zijn voor discussies. Ik denk eerder dat het echt onwetendheid over de werking van Flex is. Daarvoor zijn er net iets teveel meldingen hier. 

Reputatie 7
Badge +3

Conducteurs moeten eens stoppen met zeggen dat ze reizigers die vergeten zijn in te checken alsnog inchecken, dan kunnen ze helemaal niet. Wat ze wel kunnen is registeren dat een check-in ontbreekt en dat leidt tot een correctietarief van €50. Die registratie van ontbrekende check-in zal dan ook betekenen dat je niet ook nog een correctietarief van €20 krijgt bij uitchecken bij een poortje zonder eerder ingecheckt te zijn.

Reputatie 7
Badge +4

Nee, dat is niet juist: de conducteur kan u niet inchecken. Dat is onmogelijk. Hij hoeft dat ook niet te zeggen. Conducteurs kampen met nogal wat agressie van zwartrijders. Dit is een veilige handelwijze voor mensen die gewoon hun werk doen, waaronder het ‘bekeuren’ van mensen die niet het juiste bedrag betalen voor hun reis. De conducteur controleert of u op een eerste verzoek een geldig vervoersbewijs kunt tonen en achteraf kunt u bezwaar maken bij de medewerkers van Klantenservice, die nog wel wel verbaal maar niet fysiek bedreigd kunnen worden.

Het parasitair reizen veroorzaakt de meeste agressie in de trein en de meeste reizigers vinden het juist aangenaam niet van deze domme discussies ongevraagd getuige te moeten zijn en kennelijk de bedreigingen maar voor lief moeten nemen. Als betalende reiziger wens ik niet ongevraagd geconfronteerd met de ‘discussies’ van reizigers die dat niet doen. Ik heb niet betaald maar het komt door de schuld van iets of iemand anders, dat geloven we nu wel. Ik heet Thomas en daar zal het wel aan liggen.

Er is niks mis mee dat die handelwijze ook toegepast wordt bij die groepen die geen kort lontje hebben.

 

Er is 50,00 extra in rekening gebracht als gevolg van niet uitchecken op station Tilburg. Dat is onmogelijk, want ik kan enkel via poortjes de stationshal verlaten. Hoe kan ik dit laten corrigeren? 

Het blijkt dus heel anders te zijn dan u aanvankelijk aangaf, maar het valt in u te prijzen dat u later wel de juiste toedracht vertelde.

Mijn reisinformatie is inmiddels aangepast. Ik zou vergeten zijn in te checken. Dat klopt ook. De conducteur constateerde dat checkte mij alsnog in maar zonder enige vermelding van n boete of iets dergelijks. 

Reputatie 7
Badge +4

 Want de €50 geldt ook voor reizen tegen de reisrichting. 

 

En terecht, want ook dat is reizen zonder geldige incheck.

 

 

Badge +3

Thanks @Momo en daarmee dus het bewijs dat een gemiste incheck je geen €50 zal kosten bij het verlaten van een station.

Een gemiste incheck (vertrekstation onbekend, maar in feite zwart gereisd) is dus gelijk aan een gemiste uitcheck (bestemming onbekend, maar wel ingecheckt voor een reis naar ‘onbekend’).

Reputatie 7
Badge +3

Het lijkt me handig om een overzicht te plaatsen van alle mogelijke correcties bij NS Flex, 

 

Je bedoelt iets als dit:

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/correctietarief-en-instaptarief.html

Alleen is dit niet helemaal volledig. Want de €50 geldt ook voor reizen tegen de reisrichting. En €20 geldt ook voor onterecht reizen met Samenreiskorting en wanneer je op hetzelfde station na 60 minuten of langer weer uitcheckt na inchecken. En de €20 voor vergtenen in of uit checken kan ook verhoogd worden met het eerste klastarief naar aanleiding van een Klassewissel.

Terug te lezen in de productvoorwaarden NS Flex.

https://www.ns.nl/binaries/_ht_1622457016142/content/assets/ns-nl/voorwaarden/productvoorwaarden-ns-flex.pdf

Badge +3

Het blijft bij 50 euro, plus de reiskosten. Met het briefje waar de ‘boete’ op staat kan het poortje worden geopend. Aangetroffen worden zonder incheck levert een verhoging op van 50 euro. Er  kan  geen 50 euro worden gerekend als het station wordt verlaten zonder geldige uitcheck.

Ik bedoel het anders, je kunt Tilburg (poortjes) niet verlaten zonder uitcheck en mocht dat toch gelukt zijn kan je inderdaad nooit een correctie van 50 euro krijgen voor ‘niet uitchecken in Tilburg’. Als je ergens niet uitgecheckt hebt ben je er immers ‘niet geweest’, tenzij je op camerabeelden staat en Big Brother Flex dat gezien heeft 🤣

Het Flex systeem kan wel bepalen dat je vaker naar Tilburg reist en een ‘correcte’ ritprijs voor je berekenen. Het zal dus wel om een gemiste incheck (in Tilburg) gaan, gevolgd door controle in de trein.

Voor de rest zou ik eerst je factuur afwachten, of je Reishistorie controleren of die correctie daar ook in staat.

Reputatie 7
Badge +4

Het blijft bij 50 euro, plus de reiskosten. Met het briefje waar de ‘boete’ op staat kan het poortje worden geopend. Aangetroffen worden zonder incheck levert een verhoging op van 50 euro. Er  kan  geen 50 euro worden gerekend als het station wordt verlaten zonder geldige uitcheck.

Badge +3

Welkom bij de NS Community @PvT!

Zowel een gemiste uitcheck als een gemiste incheck leveren toch een correctie van 20 euro op (wat voorheen het instaptarief was, dat was dan 10 euro bij een abonnement)?

Die 50 euro zou dan komen door een controle in de trein (vergelijk een UvB), maar als er specifiek bij staat ‘niet uitgecheckt in Tilburg’ zal het wel zo zijn. Vraag inderdaad de Klantenservice om het te corrigeren, als het je zelf niet lukt a.d.h.v. de e-mail.

Het lijkt me handig om een overzicht te plaatsen van alle mogelijke correcties bij NS Flex, en of deze cumulatief zijn. Ik bedoel, krijg je bij controle zonder incheck in de 1e klas een correctie van 50 euro + 20 euro of blijft het bij 50 euro (en mag je blijven zitten)?

Reputatie 7
Badge +4

Dat is niet onmogelijk, het is zeer goed denkbaar door de poortjes te komen zonder uitcheck  - helaas. Een incheck zorgt voor een geldig kaartje, met de uitcheck rekent u het correcte bedrag af. 

Normaal levert niet-uitchecken  een correctietarief van twintig euro op, maar als u niet incheckt heeft u geen geldig kaartje en dat kost wel 50 euro, want dat is zwartrijden. Niet uitchecken kan ten dele zwartrijden zijn.

Op basis van uw argument volgt geen correctie, mogelijk kan Klantenservice nog iets voor u doen. Zij kunnen ook precies zien wat er is gebeurd.

Er is 50,00 extra in rekening gebracht als gevolg van niet uitchecken op station Tilburg. Dat is onmogelijk, want ik kan enkel via poortjes de stationshal verlaten. Hoe kan ik dit laten corrigeren? 

Badge +3

Bij het wisselen naar eerste klas hebt u de keuze uit drie opties: alleen vandaag, onbepaalde tijd of tot een bepaalde datum. De ‘minimale periode’ lijkt daarmee in ieder geval vandaag de hele dag, maar dat is schijn: u kunt later vandaag, na het uitchecken voor deze reis, weer wisselen naar tweede klas als u nog een reis wilt maken in de tweede klas. Doe dat wel voorafgaand aan het inchecken.

Klopt helemaal, bij een NS Flex Klassewissel naar 1e klas (via de NS app of Mijn NS website) worden al je inchecks/overstappen tot 15 minuten terug op 1e klas afgerekend.

Een Flex wissel van 1e naar 2e klas is altijd per direct (dus geldt vanaf de volgende incheck/overstap) en kan niet met terugwerkende kracht.

Badge +3

Bij het wisselen naar eerste klas hebt u de keuze uit drie opties: alleen vandaag, onbepaalde tijd of tot een bepaalde datum. De ‘minimale periode’ lijkt daarmee in ieder geval vandaag de hele dag, maar dat is schijn: u kunt later vandaag, na het uitchecken voor deze reis, weer wisselen naar tweede klas als u nog een reis wilt maken in de tweede klas. Doe dat wel voorafgaand aan het inchecken.

Reageer