Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156721 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Badge +3
Ik ben tot op heden alleen enkele keren in de 1e klas gecontroleerd bij Keolis tussen Zwolle en Enschede en dat ging soepel (controleur nam kaart, las hem uit en gaf hem terug zonder een opmerking te maken). De laatste controle die ik had in een trein van Arriva is nog van voor mijn NS Flex-tijd, dus daar kan ik niets over zeggen.
Reputatie 1
Ik reageer hier ook maar even (aangezien de tweets van mij zijn). heb dit inmiddels bij zowel Keolis als Arriva meegemaakt. Bij Keolis heeft de medewerker van Service & veiligheid zelfs laten zien wat hij zag op de kaart.

Op zijn scherm stond dus:
product; Reizen op Rekening Trein
Klasse: Onbekend
ingecheckt.
Ik heb sinds 2 maanden een Dal Vrij abonnement, dat betekent dat ik het eerste jaar niet kan opzeggen, noch veranderen naar 2e klas. Bij omzetten naar Flex kan ik blijkbaar wel per maand (of nog vaker?) switchen van klasse? Als Flex er nét wat eerder was geweest, had ik blijkbaar in de vakantie mijn abonnement tijdelijk stop kunnen zetten, voor mij komt Flex dus ietsje te laat..

Maar ik heb nu nog een vraag over Kids Vrij; ik was nét deze week van plan om 2 abonnementen voor mijn kinderen te bestellen. Kan dat ook nog bij Flex? En stel dat dit niet kan en ik zou éérst deze abonnementen aanvragen en dan overstappen naar Flex, hoe zit het dan met die aangevraagde Kids Vrij abonnementen?
Reputatie 1
Zover ik weet niet. Ze hebben ook niet de optie om aan te klikken dat je in de 1e klas zit (wat de NS conducteurs wel hebben)
Hoe vraag ik een NS flex voor mijn kinderen aan?
Dat kan niet. Die vraag heb wat weken terug via dit forum ook voorgelegd aan de NS.
Het antwoord was als volgt:
"Voorlopig zijn er geen plannen om het mogelijk te maken voor een minderjarige om een NS Flex abonnement te kopen. Je kunt met dit product niet alleen de contracthouder of de kaarthouder zijn. Of dit in de toekomst alsnog komt kan ik niet aangeven. NS Flex staat, zoals Robert B al aangaf nog in de kinderschoenen en er is nog veel mogelijk."

Dus een behoorlijk gemiste kans van de NS!!
Een beetje valse promotie toch!! NS Flex is zeker NIET voor iedereen beschikbaar, namelijk niet voor/door minderjarigen. Dus een behoorlijk gemiste kans van de NS!!

Goedemorgen m2heikamp. Jammer dat jouw dochter geen gebruik kan maken van NS Flex. We zijn nog steeds in ontwikkeling, ook al is de testperiode nu afgerond. We hebben te maken met technische beperkingen en met keuzes, en daarom is het helaas nog niet mogelijk. Maar, goed nieuws! Dit gaat wel gebeuren! Ook wij vinden dat minderjarigen ook van NS Flex moeten kunnen profiteren, en dus gaan we gezinspakketten introduceren, zodat ook klanten jonger dan 18 jaar NS Flex kunnen gebruiken. Wanneer dit is afgerond, is helaas nog niet bekend, maar het staat absoluut op de planning.
Voor zover ik het nu begrijp zou dat wel het geval zijn, maar ik wil dit toch nog graag even laten uitzoeken. Mogelijk dat dit inderdaad een gevolg is van hoe de ritprijs wordt berekend, maar zoals Tochjo al aangeeft zou er eigenlijk geen (of in ieder geval een verwaarloosbaar) verschil moeten zijn tussen reizen op rekening en reizen op saldo.

@Alex206 zou je mij een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, e-mail adres en OV-chipkaartnummer? Dan kan ik jouw reis gebruiken als voorbeeld voor onze NS Flex afdeling om hier eens goed naar te kijken!
Welkom bij de NS Community Enile!

Je kunt de bestelling van je NS Flex abonnement ook later ophalen, op 10 november. De ingangsdatum van het contract zal echter wel per de besteldatum zijn. Als je het NS Flex besteld hebt in combinatie met een abonnement zul je er ook al voor betaald hebben. Anders komt de eerste betaling pas met de factuur van over een maand!
Wel even goed lezen graag. Ze wilde wel maar het kan momenteel niet! Maar inderdaad, dat is goed nieuws. Fijn om te horen. Ik ben wel benieuwd hoe dit wordt vormgegeven en of onze eigen NS Flexkaarten daar aan gekoppeld kunnen worden.
bedankt voor je inhoudelijke reactie.


Een typefout, excuses. Ik heb het aangepast. Uiteraard ligt het niet aan jouw dochter. Ik ben ook erg benieuwd. We houden jullie op de hoogte!
Badge +3
Ja, een groot nadeel van Flex is dat je het meteen aangaat (op een bestaande ov-chipkaart). Je kunt geen datum in de toekomst kiezen, en ook niet voor toekomstige wijzigingen. Het is allemaal per direct.

Bij een Flex abonnement i.c.m. een nieuwe kaart is de ingangsdatum altijd 7 dagen na de besteldatum.

Als je het dus vandaag geregeld hebt, en er pas per 10 november gebruik van kunt/gaat maken kost het je inderdaad een dag of 12 aan abonnementskosten.

Wat je wel kunt doen (spijtoptant) is binnen 7 of 14 dagen de bestelling laten annuleren, zolang je die nog niet opgehaald hebt en het product gebruikt hebt.

Dat is wettelijk geregeld voor alle online of telefonische bestellingen of impuls-aankopen door bijv. straatverkopers of energieleveranciers.

Bij een paar schoenen mag je ze gratis terugsturen (zichttermijn) maar bij abonnementen dus ook, zelfs als je ze nog niet eens ontvangen/opgehaald hebt.
Dank je wel Stijn en Robbert, jullie informatie is heel behulpzaam. Ik zou mogelijk wel gebruik willen maken van de spijtoptantregeling, mede omdat halverwege de maand starten voor mij in de zomervakantie voordeliger is met omzetten van het abonnement. Kan ik hier informatie via een ander forum over terugvinden of? En kan ik dan alsnog half november opnieuw een Ns flex abonnement starten? Ik ben al jaren trouw klant bij NS en wil graag van hun diensten gebruik maken, maar nu snijd ik mezelf dubbel door en een halve maand nutteloos te betalen en een ongunstige wisseldatum. Terwijl ik dacht het juist goed te doen door het tijdig te regelen.

Nogmaals dank!
Reputatie 5
Badge

Ik heb een Weekend Vrij en wil overstappen naar Flex Weekend Vrij. Klaas-Jan zegt in deze reactie dat dat kan. Hoe pak ik dat aan?Lukt het via de link op deze pagina?


Ik heb de link geopend, maar schijnbaar kan ik niet overstappen naar NS Flex. Gelukkig staat goed beschreven waarom dit niet kan.

Badge +3
Ja, die gaan ook omhoog. Zie pagina 3 van dit document.

Wat omlaag gaat bij NS Flex, is het percentage van de ritprijs tweede klas dat in rekening gebracht wordt als op werkdagen 1e klas gereisd wordt: dat gaat van 67 procent naar 65 procent. NS past de inflatiecorrectie namelijk niet toe op de ritprijzen voor de eerste klas. In het weekend blijft het tarief van 50 procent gelden, en daarbij kan worden opgemerkt dat het weekend begint op vrijdag om 18:30.

In onderstaand schema is precies te zien bij elk NS Flex-abonnement welke prijs geldt voor een rit in de 1e klas (als het reisrecht voor de eerste klas niet is afgekocht):

Het tabelletje komt uit het document waar eerder naar verwezen is.
Reputatie 7
Badge +3

De storing waarvan webcare een paar dagen geleden meldde “We verwachten dat dit morgen is opgelost”. Verwachtingen komen niet altijd uit, ook nu dus niet. 

Badge +3

Och ja voor mij is het geen probleem want heb nog reservekaarten, maar iemand liep er tegenaan (die had Flex zonder abonnement voor €111 per maand staan) dus ik dacht ik test het eventjes…

Als het al langer op Basis staat kan je gewoon wijzigen, ook al staan er ‘spookbedragen’ vermeld. Een schoonheidsprijs verdient het zeker niet...

Edit 09-03-2021: Het is opgelost.

Badge +3
Ja hoor, maar die upgrade kan je dan het beste uitprinten of in de app laden, want ik weet niet hoe dit zich gedraagt als je het op een ov-chipkaart met Flex zet.
Badge +3
Ja; moderator Jouke heeft eerder aangegeven dat het geldt voor NS Flex in zijn algemeenheid, dus ongeacht abonnement en betrokken vervoerders, en het tweede vierkantje op deze pagina bevestigt dat.
Reputatie 2

Dank voor de info, helder. Ik laat het gewoon voorlopig maar zo en voortaan maar niet meer met de NS Flex ov-chipkaart afrekenen, maar via iDEAL of pin. Een keer opladen tot nul ga ik nog wel doen, want denk dat dit alleen op Utrecht CS kan. Op een NS Kaartautomaat lukt het niet en een ander oplaadpunt kan je enkel 5 euro doen. Die 3,50 in de plus krijg ik dan nooit meer op :)


Ik snap je redenering omtrent de vergelijking met creditcard niet want volgens de wet is ns flex geen lening te minsten nog niet maar een kredietcheck lijkt me ook voor dit product erg overdreven. want ze zullen heus wel ingecalculeerd hebben hoeveel ze hier op kunnen gaan verdienen maar ik vind dit na de zakelijke markt een goede stap naar alternatieve betaal mogelijkheden in het ov

Een creditcard is ook geen lening maar net als NS Flex een product waarmee je op krediet uitgaven kunt doen. Omdat de betaling pas achteraf gebeurt is er dan het risico dat mensen later niet kunnen of willen betalen. Vandaar dat een check op zijn plaats is om te voorkomen dat de wel betalende reiziger uiteindelijk indirect opdraait voor de wanbetaling door notoire wanbetalers zoals nu bij de zorgpremie.

Het risico van dit product is dat het wellicht vooral aangevraagd zal worden door mensen die slecht bij kas zijn en regelmatig geen €20 hebben om vooraf op hun kaart te zetten. En dat is nou net de categorie waarmee je betalingsproblemen kunt verwachten.
Het staat er op hoor, Robert! Heeeelemaal onderaan 😉

Ik heb inmiddels een antwoord!

Nieuwe klanten die online niet handig zijn OF geen Nederlandse IBAN hebben kunnen NS Flex bij een servicebalie op het station aanschaffen. In dat geval machtigt de klant NS om maandelijks te incasseren, ook de eerste termijn. De baliemedewerker zal de klant vragen zijn/haar bankpasje te tonen, zodat we zeker weten dat de IBAN ook echt van de klant is. In tegenstelling tot online worden buitenlandse rekeningnummers bij de balie dus wél ondersteund, enige vereiste is dat het rekeningnummer een IBAN (Europees) rekeningnummer is.

Op dit moment staat geen uitbreiding van de betaalmogelijkheden op de planning. Mogelijk gaat bestellen voor nieuwe klanten in de toekomst ook via KS ondersteund worden, maar daar is nog geen concreet zicht op.

Hopelijk heb ik de vraag naar tevredenheid kunnen beantwoorden!

Badge +3
Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober. De oude factuurdatum lijkt dus weer te worden gehanteerd en in Mijn NS staat ook 5 oktober genoemd als eerstvolgende factuurdatum.

Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.

Ik heb vandaag toch een factuur ontvangen voor de busreizen van 22 augustus. Maar kosten voor een reis in de spits op 13 september staan er nog niet op. Uiteindelijk wordt alles wel correct in rekening gebracht, maar het wordt er allemaal niet duidelijker op met meerdere facturen per maand en reiskosten die niet op de eerstvolgende factuur staan.
Reputatie 6
Badge +2

Ik wil graag mijn huidige abbonementen op mijn kaart laten staan hoe moet ik dit aanpakken? (Dal voordeel, Ov Bus abbonement).

Het is helaas niet mogelijk om je huidige Dal Voordeel abonnement te combineren met een NS Flex abonnement. Je zou het dan wel kunnen omzetten naar een NS Flex Dal Voordeel abonnement. Je kan hiervoor het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Met NS Flex reis je namelijk standaard op rekening met de bus, tram en metro. Omdat je ook een busabonnement hebt, kunnen ze het reizen op rekening voor de bus, tram en metro voor je uitzetten zodat je gebruik kan blijven maken van het busabonnement.


Hi, I don't quite understand the NS Flex offer since the information is not offered in English. Is it possible to take NS Flex with Dal Vrij and then cancel Dal Vrij after a month? And when would the money for the subscription be deducted from my account?When switching to NS Flex any current subscription will be cancelled.

If you want a month (or longer, e.g. 6 weeks) of Dal Vrij for € 103,- that is entirely possible! A new ov-chipcard is free (starting date is 7 days after the date of purchase/ordering then) and on an existing personal card, the Flex subscription will be active immediately (after confirmation at a pick-up point e.g. supermarket or station).

The costs for the first month is by auto-debit from your IBAN account. Any extra costs (for subsequent months) will be deducted monthly. You will get an e-mail a few days in advance, and a (digital) invoice in the Mijn NS dashboard.


How would it exactly work for the 6 weeks example? Would I only pay for half a month of Dal Vrij?
And how does NS Flex work with for example buses?
Reputatie 6
Badge +2
Als dat [Bij klassieke abonnementen wordt al doorgegeven met welke korting is gereisd] zo is, waarom is er dan ooit voor gekozen om het een nieuwe reis/rit te maken -met behoud van langeafstandskorting als enige parameter- (dus niet die korting) bij klassieke abonnementen?
"Een nieuwe reis met behoud van langeafstandskorting" is tegenstrijdig. Als op basis van de nieuwe inchecktijd de korting wijzigt begint er een nieuwe reis, met een nieuw kortingtarief en de TE gereset naar 0 (zoals vroeger ook bij overstap van NS naar NS), heb ik begrepen. Bij overstap van NS naar Qbuzz met Dal Vrij heb ik overigens een keer geconstateerd dat als op basis van de nieuwe inchecktijd de korting wijzigt van 100% korting naar 0% korting, de TE wel doorlopen. Qbuzz gebruikt hier dus niet het gegeven dat de reis met NS met 100% korting was, maar ik dacht dat Qbuzz hierin een uitzondering is.

Reageer