Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 september 2018
  • 477 reacties
  • 120270 Bekeken


Toon eerste bericht

477 reacties

Welkom bij de NS Community Enile!

Je kunt de bestelling van je NS Flex abonnement ook later ophalen, op 10 november. De ingangsdatum van het contract zal echter wel per de besteldatum zijn. Als je het NS Flex besteld hebt in combinatie met een abonnement zul je er ook al voor betaald hebben. Anders komt de eerste betaling pas met de factuur van over een maand!
Wel even goed lezen graag. Ze wilde wel maar het kan momenteel niet! Maar inderdaad, dat is goed nieuws. Fijn om te horen. Ik ben wel benieuwd hoe dit wordt vormgegeven en of onze eigen NS Flexkaarten daar aan gekoppeld kunnen worden.
bedankt voor je inhoudelijke reactie.


Een typefout, excuses. Ik heb het aangepast. Uiteraard ligt het niet aan jouw dochter. Ik ben ook erg benieuwd. We houden jullie op de hoogte!
Badge +3
Ja, een groot nadeel van Flex is dat je het meteen aangaat (op een bestaande ov-chipkaart). Je kunt geen datum in de toekomst kiezen, en ook niet voor toekomstige wijzigingen. Het is allemaal per direct.

Bij een Flex abonnement i.c.m. een nieuwe kaart is de ingangsdatum altijd 7 dagen na de besteldatum.

Als je het dus vandaag geregeld hebt, en er pas per 10 november gebruik van kunt/gaat maken kost het je inderdaad een dag of 12 aan abonnementskosten.

Wat je wel kunt doen (spijtoptant) is binnen 7 of 14 dagen de bestelling laten annuleren, zolang je die nog niet opgehaald hebt en het product gebruikt hebt.

Dat is wettelijk geregeld voor alle online of telefonische bestellingen of impuls-aankopen door bijv. straatverkopers of energieleveranciers.

Bij een paar schoenen mag je ze gratis terugsturen (zichttermijn) maar bij abonnementen dus ook, zelfs als je ze nog niet eens ontvangen/opgehaald hebt.
Dank je wel Stijn en Robbert, jullie informatie is heel behulpzaam. Ik zou mogelijk wel gebruik willen maken van de spijtoptantregeling, mede omdat halverwege de maand starten voor mij in de zomervakantie voordeliger is met omzetten van het abonnement. Kan ik hier informatie via een ander forum over terugvinden of? En kan ik dan alsnog half november opnieuw een Ns flex abonnement starten? Ik ben al jaren trouw klant bij NS en wil graag van hun diensten gebruik maken, maar nu snijd ik mezelf dubbel door en een halve maand nutteloos te betalen en een ongunstige wisseldatum. Terwijl ik dacht het juist goed te doen door het tijdig te regelen.

Nogmaals dank!
Reputatie 5
Badge

Ik heb een Weekend Vrij en wil overstappen naar Flex Weekend Vrij. Klaas-Jan zegt in deze reactie dat dat kan. Hoe pak ik dat aan?Lukt het via de link op deze pagina?


Ik heb de link geopend, maar schijnbaar kan ik niet overstappen naar NS Flex. Gelukkig staat goed beschreven waarom dit niet kan.

Badge +3
Ja, die gaan ook omhoog. Zie pagina 3 van dit document.

Wat omlaag gaat bij NS Flex, is het percentage van de ritprijs tweede klas dat in rekening gebracht wordt als op werkdagen 1e klas gereisd wordt: dat gaat van 67 procent naar 65 procent. NS past de inflatiecorrectie namelijk niet toe op de ritprijzen voor de eerste klas. In het weekend blijft het tarief van 50 procent gelden, en daarbij kan worden opgemerkt dat het weekend begint op vrijdag om 18:30.

In onderstaand schema is precies te zien bij elk NS Flex-abonnement welke prijs geldt voor een rit in de 1e klas (als het reisrecht voor de eerste klas niet is afgekocht):

Het tabelletje komt uit het document waar eerder naar verwezen is.
Badge +3
Ja hoor, maar die upgrade kan je dan het beste uitprinten of in de app laden, want ik weet niet hoe dit zich gedraagt als je het op een ov-chipkaart met Flex zet.
Badge +3
Ja; moderator Jouke heeft eerder aangegeven dat het geldt voor NS Flex in zijn algemeenheid, dus ongeacht abonnement en betrokken vervoerders, en het tweede vierkantje op deze pagina bevestigt dat.
Reputatie 4
Wordt nu Flex officieel is, de normale klantenservice weer eerste hulp punt voor vragen over Flex? In plaats van wat tot nu toe het geval was, dat iedereen met een vraag maar hier op het forum te rade moest gaan?
Het staat er op hoor, Robert! Heeeelemaal onderaan 😉
Badge +3
Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober. De oude factuurdatum lijkt dus weer te worden gehanteerd en in Mijn NS staat ook 5 oktober genoemd als eerstvolgende factuurdatum.

Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.

Ik heb vandaag toch een factuur ontvangen voor de busreizen van 22 augustus. Maar kosten voor een reis in de spits op 13 september staan er nog niet op. Uiteindelijk wordt alles wel correct in rekening gebracht, maar het wordt er allemaal niet duidelijker op met meerdere facturen per maand en reiskosten die niet op de eerstvolgende factuur staan.
Reputatie 6
Badge +2
Als dat [Bij klassieke abonnementen wordt al doorgegeven met welke korting is gereisd] zo is, waarom is er dan ooit voor gekozen om het een nieuwe reis/rit te maken -met behoud van langeafstandskorting als enige parameter- (dus niet die korting) bij klassieke abonnementen?
"Een nieuwe reis met behoud van langeafstandskorting" is tegenstrijdig. Als op basis van de nieuwe inchecktijd de korting wijzigt begint er een nieuwe reis, met een nieuw kortingtarief en de TE gereset naar 0 (zoals vroeger ook bij overstap van NS naar NS), heb ik begrepen. Bij overstap van NS naar Qbuzz met Dal Vrij heb ik overigens een keer geconstateerd dat als op basis van de nieuwe inchecktijd de korting wijzigt van 100% korting naar 0% korting, de TE wel doorlopen. Qbuzz gebruikt hier dus niet het gegeven dat de reis met NS met 100% korting was, maar ik dacht dat Qbuzz hierin een uitzondering is.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak? Deze kosten kun je inzien via Mijn NS.
201809 3 15:09 flexkosteninfo
Hoe lang duurt dat ongeveer bij treinvervoer? (Ik begrijp dat het bij btm langer duurt.)


Voor NS transacties duurt het maximaal 2 dagen voordat dit zichtbaar is. Bij andere vervoerders is dit langer.
Ik zie in de openingspost wat vreemde dingetjes.
Klopt! Daar is een zin toegevoegd aan de verkeerde alinea. Ik heb het hersteld. Dank voor je oplettendheid.

En het woordje eventuele tweede maand is volgens mij ook niet helemaal van toepassing, omdat je een abonnement pas per ingang van de tweede maand kunt wijzigen. Je betaalt dus altijd die maand, ook al krijg je die later wel weer (deels) vergoed.
Ik snap je punt, maar voor de overzichtelijkheid vinden wij dit beter verwoord.

Werkt het in de trein upgraden naar 1e klas al, via de app? En kan dat ook na een overstap (na een zelf gedane of geforceerde uit- en incheck)?
Goede vraag! Dit kan vooralsnog alleen via Mijn NS. Je kunt ook met je mobiel inloggen op Mijn NS en dus met je telefoon die klassewissel uitvoeren. Via de app is het nog niet mogelijk.

En een puntje nog (via Twitter).. Wanneer komt de Engelse versie op de site?
Bericht bewerkt: inmiddels is een Engelse pagina voor NS Flex live gezet. Als je nu op het Engelse vlaggetje klikt op ns.nl/flex, krijg je een vertaalde pagina. Men gaat nu aan de slag om de content op de huidige pagina van NS Flex te vertalen.

Lijkt wel zo, want anders worden alle te verrekenen kosten op je factuur voor NS Flex verwerkt. Ik zal hier even over verder in je topic.

Tochjo zijn case is me een raadsel. De bedragen heb ik reeds gecorrigeerd aangezien er immers in de daluren is ingecheckt. Wat betreft een verklaring heb ik dit uitstaan bij onze NS Flex specialisten. Zodra zij van zich hebben laten horen laat ik het hier weten!

Update 26 juni: Nog geen nieuws ontvangen dus heb onze Flex specialisten een reminder gestuurd!
Reputatie 7
Badge +3
Dit betreft een oudere pagina die we voor nu tijdelijk live hebben gezet, zodat we in de tijd dat we werken aan een nieuwe vertaalde pagina, toch Engelse informatie kunnen aanbieden.
Ik heb de link naar de pagina doorgestuurd naar Engelse familie en vrienden. Die kunnen erg lachen om dit soort "Dunglish" (Engels voor steenkolenengels).
het zou bv wel handig zijn om voor je een wijziging van abonnement daadwerkelijk bevestigt dat er een melding komt dat de wijziging per direct in gaat. En dat je daarna pas op OK kan klikken.
Momo,

Ik heb gisteren mijn Flex-abonnement gewijzigd.

Op het eerste scherm krijg je de verschillende abonnementen met eventuele opties (1ste klas, ...).

Dan krijg je een scherm om te bevestigen. Op dit scherm staat zo weinig dat je de wijziging bijna blind moet bevestigen. Gelukkig kan je nog wel een stap teruggaan.

@NS,

Kan hier effectief een samenvatting van het nieuwe abonnement komen? Met een duidelijker vermelding van een termijn? Dat is wel zo handig.

3 minuten na de wijzigingsaanvraag kreeg ik al een mail dat de wijziging ontvangen was. 9 minuten na de aanvraag kreeg ik de bevestiging dat mijn abonnement gewijzigd was.

En voor Robert B: na 1 maand kan ik mijn abonnement weer wijzigen. Op 23 maart dus.
Hi Ous. Welkom bij de Community.

Het is niet mogelijk NS Flex voor iemand anders aan te vragen en/of te betalen. De persoon die gebruik gaat maken van het NS Flex product dient ook de rekeninghouder te zijn en diegene dient dan ook een eigen Mijn NS account te maken met een eigen e-mailadres. Hier komen namelijk ook de facturen van het NS Flex product + reiskosten in te staan. Kortom, als je vriendin gebruik wil maken van NS Flex dient zij dit zelf aan te vragen, een eigen e-mailadres op te geven waar een Mijn NS account mee aangemaakt kan worden en via haar eigen rekening de betaling te verrichten.
Badge +3
Je hebt gelijk. Er is gewoon de juiste prijs voor die rit met die bus berekend, alleen niet via Flex maar van het saldo. Voor een keertje geen probleem lijkt me, maar het was wel even puzzelen waar het door kwam.

Blijkbaar zit er in ritten met die U-OV nachtbussen automatisch een soort toeslag (dat zal dan €4 per rit zijn) verwerkt, en gaat dat helemaal buiten Flex om. Bij Watertaxi en veerpontjes waar je met een ov-chipkaart kunt betalen hetzelfde.

Had die persoon een bus eerder genomen (Syntus i.p.v. U-OV) dan was er geen probleem geweest en had hij (via Flex) gewoon de normale € 2,08 betaald.
Reputatie 7
Badge +1

Zolang u uw Flex Dal Voordeel abonnement niet hebt opgehaald loopt uw Dal Vrij abonnement door.

Zodra u het oude abonnement verwijderd en NS Flex op uw kaart zet wordt het oude abonnement pas definitief beëindigd. De kosten voor de nog niet gereisde dagen krijgt u via een tussentijdse factuur teruggestort, geteld vanaf de dag dat u NS Flex op uw kaart zet.

Nu je het zegt gaat er inderdaad ook echt een lampje branden met die toeslag. Ik meen me heel vaag te herinneren hier eerder ook al iets over langs te hebben zien komen, maar hoe lang dat geleden is geweest weet ik niet. 🤔
Reputatie 7
Badge +4
Op die ov-chipkaart moet Treinreiziger dan nog wel een Dalvoordeelabonnement zetten als hij, net als met TrajectVrij. 40 procent korting wil hebben. Het TrajectVrijvoordeel op het daarvoor geldende traject wordt niet verrekend met Dalvoordeel, terwijl dat bij TrajectVrij wel het geval is.

Reizen op saldo en reizen op rekening kan nooit op één kaart.
Reputatie 6
@ sivan NS:

"Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij."

"Wel goed om te vermelden: Traject Vrij is nog niet beschikbaar voor NS Flex. Daar wordt aan gewerkt."

En voor hen die nog een Voordeelurenabonnement hebben - en dus imho tot de trouw(st)e klanten gerekend mogen worden - is het helaas (boterham met) pindakaas? Of komen die als laatste aan de beurt?
Badge +3
Bij de reizen op 6 en 7 juni, die ondertussen ook in mijn reishistorie staan, kloppen de prijzen wel. Bij de reizen op 5 juni staan nog steeds de verkeerde prijzen.

inmiddels heb ik ook ontdekt dat er op 5 juni een kaartvernieuwing is aangevraagd voor de betreffende OV-chipkaart, die op 24 juli verloopt. Deze opdracht zal vanuit NS gekomen zijn. Wellicht heeft dat er nog iets mee te maken?

Reageer