NS Flex is officieel van start!
Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
201809 3 15:09 flexkosteninfo
Hoe lang duurt dat ongeveer bij treinvervoer? (Ik begrijp dat het bij btm langer duurt.)
Voor NS transacties duurt het maximaal 2 dagen voordat dit zichtbaar is. Bij andere vervoerders is dit langer.
Klopt! Daar is een zin toegevoegd aan de verkeerde alinea. Ik heb het hersteld. Dank voor je oplettendheid.
Ik snap je punt, maar voor de overzichtelijkheid vinden wij dit beter verwoord.
Goede vraag! Dit kan vooralsnog alleen via Mijn NS. Je kunt ook met je mobiel inloggen op Mijn NS en dus met je telefoon die klassewissel uitvoeren. Via de app is het nog niet mogelijk.
Bericht bewerkt: inmiddels is een Engelse pagina voor NS Flex live gezet. Als je nu op het Engelse vlaggetje klikt op ns.nl/flex, krijg je een vertaalde pagina. Men gaat nu aan de slag om de content op de huidige pagina van NS Flex te vertalen.
Lijkt wel zo, want anders worden alle te verrekenen kosten op je factuur voor NS Flex verwerkt. Ik zal hier even over verder in je topic.
Update 26 juni: Nog geen nieuws ontvangen dus heb onze Flex specialisten een reminder gestuurd!
Ik heb de link naar de pagina doorgestuurd naar Engelse familie en vrienden. Die kunnen erg lachen om dit soort "Dunglish" (Engels voor steenkolenengels).
Momo,
Ik heb gisteren mijn Flex-abonnement gewijzigd.
Op het eerste scherm krijg je de verschillende abonnementen met eventuele opties (1ste klas, ...).
Dan krijg je een scherm om te bevestigen. Op dit scherm staat zo weinig dat je de wijziging bijna blind moet bevestigen. Gelukkig kan je nog wel een stap teruggaan.
@NS,
Kan hier effectief een samenvatting van het nieuwe abonnement komen? Met een duidelijker vermelding van een termijn? Dat is wel zo handig.
3 minuten na de wijzigingsaanvraag kreeg ik al een mail dat de wijziging ontvangen was. 9 minuten na de aanvraag kreeg ik de bevestiging dat mijn abonnement gewijzigd was.
En voor Robert B: na 1 maand kan ik mijn abonnement weer wijzigen. Op 23 maart dus.
Het is niet mogelijk NS Flex voor iemand anders aan te vragen en/of te betalen. De persoon die gebruik gaat maken van het NS Flex product dient ook de rekeninghouder te zijn en diegene dient dan ook een eigen Mijn NS account te maken met een eigen e-mailadres. Hier komen namelijk ook de facturen van het NS Flex product + reiskosten in te staan. Kortom, als je vriendin gebruik wil maken van NS Flex dient zij dit zelf aan te vragen, een eigen e-mailadres op te geven waar een Mijn NS account mee aangemaakt kan worden en via haar eigen rekening de betaling te verrichten.
Je hebt gelijk. Er is gewoon de juiste prijs voor die rit met die bus berekend, alleen niet via Flex maar van het saldo. Voor een keertje geen probleem lijkt me, maar het was wel even puzzelen waar het door kwam.
Blijkbaar zit er in ritten met die U-OV nachtbussen automatisch een soort toeslag (dat zal dan €4 per rit zijn) verwerkt, en gaat dat helemaal buiten Flex om. Bij Watertaxi en veerpontjes waar je met een ov-chipkaart kunt betalen hetzelfde. Flex wordt niet aangesproken dus je reist op saldo.
Had die persoon een bus eerder genomen (Syntus i.p.v. U-OV) dan was er geen probleem geweest en had hij (via Flex) gewoon de normale € 2,08 betaald.
Zolang u uw Flex Dal Voordeel abonnement niet hebt opgehaald loopt uw Dal Vrij abonnement door.
Zodra u het oude abonnement verwijderd en NS Flex op uw kaart zet wordt het oude abonnement pas definitief beëindigd. De kosten voor de nog niet gereisde dagen krijgt u via een tussentijdse factuur teruggestort, geteld vanaf de dag dat u NS Flex op uw kaart zet.
Ik heb ook NS Flex { € 0,- Abonnement]. dat is praktisch wanneer je ‘minder dan regelmatig’ gebruik maakt van OV.
Bij de GVB Amsterdam ontbreekt deze ‘Flex’ variant
Dus ik blijf bij de NS.
Bij GVB Flex is de optie voor ‘trein’ er wel, maar daar kan je geen NS abonnement aan koppelen.
Je reist dan dus zoals bij NS Flex Basis/Zonder abonnement, alleen de factuur gaat via GVB. Handig als je veel binnen de GVB regio reist en maar af en toe met de trein (zonder saldo).
Reizen op saldo en reizen op rekening kan nooit op één kaart.
"Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij."
"Wel goed om te vermelden: Traject Vrij is nog niet beschikbaar voor NS Flex. Daar wordt aan gewerkt."
En voor hen die nog een Voordeelurenabonnement hebben - en dus imho tot de trouw(st)e klanten gerekend mogen worden - is het helaas (boterham met) pindakaas? Of komen die als laatste aan de beurt?
inmiddels heb ik ook ontdekt dat er op 5 juni een kaartvernieuwing is aangevraagd voor de betreffende OV-chipkaart, die op 24 juli verloopt. Deze opdracht zal vanuit NS gekomen zijn. Wellicht heeft dat er nog iets mee te maken?
Ik zal het in ieder geval toe laten voegen aan de melding!
Dank! Nieuwe kaart zat zojuist al bij de post 😎
Niet dus.
Ik heb een contract. Als ik de kosten naar behoren betaal, dan heeft de NS zijn kant van het contract te vervullen.
Nee. Uiteraard betaalt u naar behoren en NS vervult zijn kant van het contract, maar dat contract is niet voor altijd en ook niet als u naar behoren betaalt, kan NS de voorwaarden eenzijdig wijzigen. Dat staat in de wet en daar heeft NS zich aan te houden maar u ook. NS stopt met het abonnement waarmee u op saldo kunt reizen en ze hoeven dat helemaal niet aan te blijven aanbieden zolang u betaalt. Het heeft niets met elkaar te maken.
Volgens mijn OV-chipkaart.nl is mijn huidige abonnement geldig tot 2029.
Nee, en dat is ook niet zo volgens ov-chipkaart. Uw persoonlijke chipkaart is zolang geldig, maar u abonnement niet, de geldigheid van uw kaart heeft niets, maar dan ook niets te maken met het abonnement dat er op staat.
NS kan dus niet tussentijds de voorwaarden wijzigen. En ook al zou dat wel kunnen. Je kan mensen niet dwingen tot het opbouwen van een kredietregistratie om met de trein te reizen.
Jawel hoor, NS kan dat zonder meer de voorwaarden wijzigen binnen de wet. Niks ‘dus’, er is geen geldige conclusie. NS dwingt u ook niet tot een kredietregistratie, u kunt gewoon zonder die kredietregistratie reizen met NS. U wordt niet gedwongen derhalve. Het aantal abonnementen is wel beperkt. Reizen met korting blijft mogelijk op saldo middels een Dalvoordeelabonnement en naar uw werk gaan met een Trajectvrij abonnement met vooruitbetaling en alleen geldig voor het Traject kan ook. Na de coronacrisis kunt u gewoon met NS naar uw werk omdat Trajectvrij beschikbaar blijft. Uw suggestie is onjuist dat dit niet meer zou kunnen zonder een kredietregistratie, waarbij kennelijk kredietwaardigheid ontbreekt. Iedereen kan vooraf dit abonnement kopen en naar zijn werk gaan. U ook.
Voor de meelezers; Kredietregistratie vindt plaats bij hypotheken, leningen of vaak bij mobiele abonnementen. Dit is als zodanig geen bezwaar om Flex aan te kunnen vragen. Het kan pas een probleem worden als er een negatieve aantekening bij komt. Elders op dit forum is er wel een discussie over hoe dit plaats vindt, maar dat is nu niet aan de orde.
Dit alles gecombineerd leidt ertoe dat er handmatig moet worden aangeven dat er vertraging opgelopen zou zijn.
U kunt uw NS Flex-abonnement op elk moment zelf wijzigen of beëindigen, als er tenminste een maand verstreken is sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Dat doet u door in Mijn NS (de website, niet de app) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Om uw abonnement (al dan niet tijdelijk) stop te zetten, kunt u het wijzigen in NS Flex Basis. U kunt het dan later op dezelfde manier weer wijzigen in een ander abonnement.
Voor de volledigheid: een (automatische) verlenging van uw abonnement telt niet mee als wijziging.
Ter informatie: u kunt pas een wijziging doorvoeren als er minimaal een maand verstreken is sinds de vorige wijziging. Bovendien is het niet mogelijk het abonnement te wijzigen binnen een maand na de ingangsdatum.
U kunt uw NS Flex-abonnement op elk moment zelf wijzigen of beëindigen, als er tenminste een maand verstreken is sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Dat doet u door in Mijn NS (de website, niet de app) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Om uw abonnement (al dan niet tijdelijk) stop te zetten, kunt u het wijzigen in NS Flex Basis. U kunt het dan later op dezelfde manier weer wijzigen in een ander abonnement.
Voor de volledigheid: een (automatische) verlenging van uw abonnement telt niet mee als wijziging.
Alvast hartelijk dank !!!
Ik heb het zojuist gewijzigd naar NS Flex Basis. Weet u wat er gebeurt met de vaste prijs die ik had bij NS Flex en liep van 21 november tot vandaag ? Ga ik daar een klein percentage van betalen of helemaal niets ?
U hebt als het goed is al een factuur ontvangen voor deze hele abonnementsmaand, dus van 21 november tot en met 20 december. Misschien is dat bedrag ook al afgeschreven van uw rekening, anders gebeurt dat een dezer dagen.
U gaat binnenkort een factuur krijgen waarop een evenredig deel van dat abonnementsgeld aan u wordt terugbetaald, zodat u uiteindelijk alleen maar betaalt voor de periode van 21 tot en met 26 november.
U kunt uw NS Flex-abonnement op elk moment zelf wijzigen of beëindigen, als er tenminste een maand verstreken is sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Dat doet u door in Mijn NS (de website, niet de app) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Om uw abonnement (al dan niet tijdelijk) stop te zetten, kunt u het wijzigen in NS Flex Basis. U kunt het dan later op dezelfde manier weer wijzigen in een ander abonnement.
Voor de volledigheid: een (automatische) verlenging van uw abonnement telt niet mee als wijziging.
Alvast hartelijk dank !!!
Ik heb het zojuist gewijzigd naar NS Flex Basis. Weet u wat er gebeurt met de vaste prijs die ik had bij NS Flex en liep van 21 november tot vandaag ? Ga ik daar een klein percentage van betalen of helemaal niets ?
Van vooruitbetaalde abonnementskosten betaal je alleen van 21-11 tot vandaag en krijg je de rest terug.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your username or e-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.