Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156819 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak? Deze kosten kun je inzien via Mijn NS.
201809 3 15:09 flexkosteninfo
Hoe lang duurt dat ongeveer bij treinvervoer? (Ik begrijp dat het bij btm langer duurt.)


Voor NS transacties duurt het maximaal 2 dagen voordat dit zichtbaar is. Bij andere vervoerders is dit langer.
Ik zie in de openingspost wat vreemde dingetjes.
Klopt! Daar is een zin toegevoegd aan de verkeerde alinea. Ik heb het hersteld. Dank voor je oplettendheid.

En het woordje eventuele tweede maand is volgens mij ook niet helemaal van toepassing, omdat je een abonnement pas per ingang van de tweede maand kunt wijzigen. Je betaalt dus altijd die maand, ook al krijg je die later wel weer (deels) vergoed.
Ik snap je punt, maar voor de overzichtelijkheid vinden wij dit beter verwoord.

Werkt het in de trein upgraden naar 1e klas al, via de app? En kan dat ook na een overstap (na een zelf gedane of geforceerde uit- en incheck)?
Goede vraag! Dit kan vooralsnog alleen via Mijn NS. Je kunt ook met je mobiel inloggen op Mijn NS en dus met je telefoon die klassewissel uitvoeren. Via de app is het nog niet mogelijk.

En een puntje nog (via Twitter).. Wanneer komt de Engelse versie op de site?
Bericht bewerkt: inmiddels is een Engelse pagina voor NS Flex live gezet. Als je nu op het Engelse vlaggetje klikt op ns.nl/flex, krijg je een vertaalde pagina. Men gaat nu aan de slag om de content op de huidige pagina van NS Flex te vertalen.

Lijkt wel zo, want anders worden alle te verrekenen kosten op je factuur voor NS Flex verwerkt. Ik zal hier even over verder in je topic.

Tochjo zijn case is me een raadsel. De bedragen heb ik reeds gecorrigeerd aangezien er immers in de daluren is ingecheckt. Wat betreft een verklaring heb ik dit uitstaan bij onze NS Flex specialisten. Zodra zij van zich hebben laten horen laat ik het hier weten!

Update 26 juni: Nog geen nieuws ontvangen dus heb onze Flex specialisten een reminder gestuurd!
Reputatie 7
Badge +3
Dit betreft een oudere pagina die we voor nu tijdelijk live hebben gezet, zodat we in de tijd dat we werken aan een nieuwe vertaalde pagina, toch Engelse informatie kunnen aanbieden.
Ik heb de link naar de pagina doorgestuurd naar Engelse familie en vrienden. Die kunnen erg lachen om dit soort "Dunglish" (Engels voor steenkolenengels).
het zou bv wel handig zijn om voor je een wijziging van abonnement daadwerkelijk bevestigt dat er een melding komt dat de wijziging per direct in gaat. En dat je daarna pas op OK kan klikken.
Momo,

Ik heb gisteren mijn Flex-abonnement gewijzigd.

Op het eerste scherm krijg je de verschillende abonnementen met eventuele opties (1ste klas, ...).

Dan krijg je een scherm om te bevestigen. Op dit scherm staat zo weinig dat je de wijziging bijna blind moet bevestigen. Gelukkig kan je nog wel een stap teruggaan.

@NS,

Kan hier effectief een samenvatting van het nieuwe abonnement komen? Met een duidelijker vermelding van een termijn? Dat is wel zo handig.

3 minuten na de wijzigingsaanvraag kreeg ik al een mail dat de wijziging ontvangen was. 9 minuten na de aanvraag kreeg ik de bevestiging dat mijn abonnement gewijzigd was.

En voor Robert B: na 1 maand kan ik mijn abonnement weer wijzigen. Op 23 maart dus.
Hi Ous. Welkom bij de Community.

Het is niet mogelijk NS Flex voor iemand anders aan te vragen en/of te betalen. De persoon die gebruik gaat maken van het NS Flex product dient ook de rekeninghouder te zijn en diegene dient dan ook een eigen Mijn NS account te maken met een eigen e-mailadres. Hier komen namelijk ook de facturen van het NS Flex product + reiskosten in te staan. Kortom, als je vriendin gebruik wil maken van NS Flex dient zij dit zelf aan te vragen, een eigen e-mailadres op te geven waar een Mijn NS account mee aangemaakt kan worden en via haar eigen rekening de betaling te verrichten.
Badge +3

Je hebt gelijk. Er is gewoon de juiste prijs voor die rit met die bus berekend, alleen niet via Flex maar van het saldo. Voor een keertje geen probleem lijkt me, maar het was wel even puzzelen waar het door kwam.

Blijkbaar zit er in ritten met die U-OV nachtbussen automatisch een soort toeslag (dat zal dan €4 per rit zijn) verwerkt, en gaat dat helemaal buiten Flex om. Bij Watertaxi en veerpontjes waar je met een ov-chipkaart kunt betalen hetzelfde. Flex wordt niet aangesproken dus je reist op saldo.

Had die persoon een bus eerder genomen (Syntus i.p.v. U-OV) dan was er geen probleem geweest en had hij (via Flex) gewoon de normale € 2,08 betaald.

Reputatie 7
Badge +1

Zolang u uw Flex Dal Voordeel abonnement niet hebt opgehaald loopt uw Dal Vrij abonnement door.

Zodra u het oude abonnement verwijderd en NS Flex op uw kaart zet wordt het oude abonnement pas definitief beëindigd. De kosten voor de nog niet gereisde dagen krijgt u via een tussentijdse factuur teruggestort, geteld vanaf de dag dat u NS Flex op uw kaart zet.

Badge +3

Ik heb ook NS Flex { € 0,- Abonnement]. dat is praktisch wanneer je ‘minder dan regelmatig’ gebruik  maakt van OV.

Bij de GVB Amsterdam ontbreekt deze ‘Flex’ variant

Dus ik blijf bij de NS.

Bij GVB Flex is de optie voor ‘trein’ er wel, maar daar kan je geen NS abonnement aan koppelen.

Je reist dan dus zoals bij NS Flex Basis/Zonder abonnement, alleen de factuur gaat via GVB. Handig als je veel binnen de GVB regio reist en maar af en toe met de trein (zonder saldo).

Nu je het zegt gaat er inderdaad ook echt een lampje branden met die toeslag. Ik meen me heel vaag te herinneren hier eerder ook al iets over langs te hebben zien komen, maar hoe lang dat geleden is geweest weet ik niet. 🤔
Reputatie 7
Badge +4
Op die ov-chipkaart moet Treinreiziger dan nog wel een Dalvoordeelabonnement zetten als hij, net als met TrajectVrij. 40 procent korting wil hebben. Het TrajectVrijvoordeel op het daarvoor geldende traject wordt niet verrekend met Dalvoordeel, terwijl dat bij TrajectVrij wel het geval is.

Reizen op saldo en reizen op rekening kan nooit op één kaart.
Reputatie 7
@ sivan NS:

"Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij."

"Wel goed om te vermelden: Traject Vrij is nog niet beschikbaar voor NS Flex. Daar wordt aan gewerkt."

En voor hen die nog een Voordeelurenabonnement hebben - en dus imho tot de trouw(st)e klanten gerekend mogen worden - is het helaas (boterham met) pindakaas? Of komen die als laatste aan de beurt?
Badge +3
Bij de reizen op 6 en 7 juni, die ondertussen ook in mijn reishistorie staan, kloppen de prijzen wel. Bij de reizen op 5 juni staan nog steeds de verkeerde prijzen.

inmiddels heb ik ook ontdekt dat er op 5 juni een kaartvernieuwing is aangevraagd voor de betreffende OV-chipkaart, die op 24 juli verloopt. Deze opdracht zal vanuit NS gekomen zijn. Wellicht heeft dat er nog iets mee te maken?
Badge +3
Zou kunnen, maar het zou net zo goed toeval kunnen zijn geweest. ^^

Ik zal het in ieder geval toe laten voegen aan de melding!

Dank! Nieuwe kaart zat zojuist al bij de post 😎
Reputatie 7
Badge +3
Ik ben wel niet Tochjo, maar mijn kaart verloopt 1 juli en de kaartvernieuwing werd automatisch door OV-chipkaart/TLS in gang gezet. Ik zag opeens in mijn OV-Chipkaart account bij kaartstatus "Wordt vernieuwd" en bij hoveren op het vraagteken symbool ernaast dat kaartvernieuwing op 13 mei was aangevraagd. Geen nieuwe foto aangeleverd of moeten bevestigen dat de huidige foto hergebruikt mag worden. Op de vrijdag erna (dus de 17e) lag de kaart in de bus.
Badge +3
Ik heb geen verzoek gehad tot het aanleveren van een nieuwe pasfoto. Op mijn nieuwe OV-chipkaart staat dus de foto die op mijn oude OV-chipkaart stond. Ik herinner me wel dat ik een paar jaar geleden(?) toestemming gegeven heb via een website. Kennelijk was die nog geldig.
Reputatie 7
Badge +4

Niet dus.

Ik heb een contract. Als ik de kosten naar behoren betaal, dan heeft de NS zijn kant van het contract te vervullen. 

Nee. Uiteraard betaalt u naar behoren en NS vervult zijn kant van het contract, maar dat contract is niet voor altijd en ook niet als u naar behoren betaalt, kan NS de voorwaarden eenzijdig wijzigen. Dat staat in de wet en daar heeft NS zich aan te houden maar u ook.  NS stopt met het abonnement waarmee u op saldo kunt reizen en ze hoeven dat helemaal niet aan te blijven aanbieden zolang u betaalt. Het heeft niets met elkaar te maken.

Volgens mijn OV-chipkaart.nl is mijn huidige abonnement geldig tot 2029.

Nee, en dat is ook niet zo volgens ov-chipkaart. Uw persoonlijke chipkaart is zolang geldig, maar u abonnement niet, de geldigheid van uw kaart heeft niets, maar dan ook niets te maken met het abonnement dat er op staat.

NS kan dus niet tussentijds de voorwaarden wijzigen. En ook al zou dat wel kunnen. Je kan mensen niet dwingen tot het opbouwen van een kredietregistratie om met de trein te reizen.

Jawel hoor, NS kan dat zonder meer de voorwaarden wijzigen binnen de wet. Niks ‘dus’, er is geen geldige conclusie. NS dwingt u ook niet tot een kredietregistratie, u kunt gewoon zonder die kredietregistratie reizen met NS. U wordt niet gedwongen derhalve. Het aantal abonnementen is wel beperkt. Reizen met korting blijft mogelijk op saldo middels een Dalvoordeelabonnement en naar uw werk gaan met een Trajectvrij abonnement met vooruitbetaling en alleen geldig voor het Traject kan ook. Na de coronacrisis kunt u gewoon met NS naar uw werk omdat Trajectvrij beschikbaar blijft. Uw suggestie is onjuist dat dit niet meer zou kunnen zonder een kredietregistratie, waarbij kennelijk kredietwaardigheid ontbreekt. Iedereen kan vooraf dit abonnement kopen en naar zijn werk gaan. U ook.

 

Voor de meelezers; Kredietregistratie vindt plaats bij hypotheken, leningen of vaak bij mobiele abonnementen. Dit is als zodanig geen bezwaar om Flex aan te kunnen vragen. Het kan pas een probleem worden als er een negatieve aantekening bij komt. Elders op dit forum is er wel een discussie over hoe dit plaats vindt, maar dat is nu niet aan de orde.

 

 

 

Dit is om meerdere redenen niet mogelijk. Ik ben geen privacygoeroe, maar als ik me niet vergis is het niet zomaar toegestaan om alle transacties automatisch te beoordelen en analyseren op mogelijke vertraging. Daarnaast kunnen we niet beoordelen of het werkelijk gaat om een vertraging op het bereisde traject, of dat de persoon bij aankomst nog dingen is gaan doen op het station alvorens uit te checken. In die situatie zou er volgens de transacties wel een vertraging zijn geweest, terwijl dit in de realiteit niet het geval was. Er is daarnaast nog een groot aantal andere scenarios te bedenken waarbij die transacties de werkelijkheid van de reis niet correct weergeven.

Dit alles gecombineerd leidt ertoe dat er handmatig moet worden aangeven dat er vertraging opgelopen zou zijn.
Kan je ergens een timestamp zien van check-in bij het upgraden of krijgen we straks de topics “Ik zat wellus binnen de 15 minuten”.
Badge +3

U kunt uw NS Flex-abonnement op elk moment zelf wijzigen of beëindigen, als er tenminste een maand verstreken is sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Dat doet u door in Mijn NS (de website, niet de app) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Om uw abonnement (al dan niet tijdelijk) stop te zetten, kunt u het wijzigen in NS Flex Basis. U kunt het dan later op dezelfde manier weer wijzigen in een ander abonnement.

Voor de volledigheid: een (automatische) verlenging van uw abonnement telt niet mee als wijziging.

Badge +3
Op de Startpagina van Mijn NS staat vermeld welk NS Flex-abonnement u hebt. Daar vindt u ook een link om het abonnement te wijzigen:


Ter informatie: u kunt pas een wijziging doorvoeren als er minimaal een maand verstreken is sinds de vorige wijziging. Bovendien is het niet mogelijk het abonnement te wijzigen binnen een maand na de ingangsdatum.
Reputatie 1

U kunt uw NS Flex-abonnement op elk moment zelf wijzigen of beëindigen, als er tenminste een maand verstreken is sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Dat doet u door in Mijn NS (de website, niet de app) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Om uw abonnement (al dan niet tijdelijk) stop te zetten, kunt u het wijzigen in NS Flex Basis. U kunt het dan later op dezelfde manier weer wijzigen in een ander abonnement.

Voor de volledigheid: een (automatische) verlenging van uw abonnement telt niet mee als wijziging.

Alvast hartelijk dank !!!
Ik heb het zojuist gewijzigd naar NS Flex Basis. Weet u wat er gebeurt met de vaste prijs die ik had bij NS Flex en liep van 21 november tot vandaag ? Ga ik daar een klein percentage van betalen of helemaal niets ? 

Badge +3

U hebt als het goed is al een factuur ontvangen voor deze hele abonnementsmaand, dus van 21 november tot en met 20 december. Misschien is dat bedrag ook al afgeschreven van uw rekening, anders gebeurt dat een dezer dagen.

U gaat binnenkort een factuur krijgen waarop een evenredig deel van dat abonnementsgeld aan u wordt terugbetaald, zodat u uiteindelijk alleen maar betaalt voor de periode van 21 tot en met 26 november.

Reputatie 7
Badge +3

U kunt uw NS Flex-abonnement op elk moment zelf wijzigen of beëindigen, als er tenminste een maand verstreken is sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Dat doet u door in Mijn NS (de website, niet de app) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Om uw abonnement (al dan niet tijdelijk) stop te zetten, kunt u het wijzigen in NS Flex Basis. U kunt het dan later op dezelfde manier weer wijzigen in een ander abonnement.

Voor de volledigheid: een (automatische) verlenging van uw abonnement telt niet mee als wijziging.

Alvast hartelijk dank !!!
Ik heb het zojuist gewijzigd naar NS Flex Basis. Weet u wat er gebeurt met de vaste prijs die ik had bij NS Flex en liep van 21 november tot vandaag ? Ga ik daar een klein percentage van betalen of helemaal niets ? 

Van vooruitbetaalde abonnementskosten betaal je alleen van 21-11 tot vandaag en krijg je de rest terug.

Reageer