Skip to main content
Update 19 juni 2019.

Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.



Update 23 augustus 2019.

Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.



Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?



Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!



Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.



NS Flex zonder abonnement

Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.



Is NS Flex te combineren met abonnementen?

NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.



NS Flex en (ex)studenten

NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.



Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?

Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.



Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.



Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.



Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.



Is NS Flex even duur als reizen op saldo?

In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.



Kan ik ook 1e klas reizen?

Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.



Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?

OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.



Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?

Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.



Overstaphulp

In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.



Overstappen is handig als:

- je reisgedrag iedere maand anders is

- je niet van saldo laden houdt

- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse



Let bij de volgende abonnementen op:

- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.

- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.

- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.

- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.

- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.

- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.



Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.



Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.



Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.



Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.

Voor zover ik het nu begrijp zou dat wel het geval zijn, maar ik wil dit toch nog graag even laten uitzoeken. Mogelijk dat dit inderdaad een gevolg is van hoe de ritprijs wordt berekend, maar zoals Tochjo al aangeeft zou er eigenlijk geen (of in ieder geval een verwaarloosbaar) verschil moeten zijn tussen reizen op rekening en reizen op saldo.



@Alex206 zou je mij een privébericht willen sturen met je volledige naam, postcode, huisnummer, geboortedatum, e-mail adres en OV-chipkaartnummer? Dan kan ik jouw reis gebruiken als voorbeeld voor onze NS Flex afdeling om hier eens goed naar te kijken!
Welkom bij de NS Community Enile!



Je kunt de bestelling van je NS Flex abonnement ook later ophalen, op 10 november. De ingangsdatum van het contract zal echter wel per de besteldatum zijn. Als je het NS Flex besteld hebt in combinatie met een abonnement zul je er ook al voor betaald hebben. Anders komt de eerste betaling pas met de factuur van over een maand!
Ja, een groot nadeel van Flex is dat je het meteen aangaat (op een bestaande ov-chipkaart). Je kunt geen datum in de toekomst kiezen, en ook niet voor toekomstige wijzigingen. Het is allemaal per direct.



Bij een Flex abonnement i.c.m. een nieuwe kaart is de ingangsdatum altijd 7 dagen na de besteldatum.



Als je het dus vandaag geregeld hebt, en er pas per 10 november gebruik van kunt/gaat maken kost het je inderdaad een dag of 12 aan abonnementskosten.



Wat je wel kunt doen (spijtoptant) is binnen 7 of 14 dagen de bestelling laten annuleren, zolang je die nog niet opgehaald hebt en het product gebruikt hebt.



Dat is wettelijk geregeld voor alle online of telefonische bestellingen of impuls-aankopen door bijv. straatverkopers of energieleveranciers.



Bij een paar schoenen mag je ze gratis terugsturen (zichttermijn) maar bij abonnementen dus ook, zelfs als je ze nog niet eens ontvangen/opgehaald hebt.
Dank je wel Stijn en Robbert, jullie informatie is heel behulpzaam. Ik zou mogelijk wel gebruik willen maken van de spijtoptantregeling, mede omdat halverwege de maand starten voor mij in de zomervakantie voordeliger is met omzetten van het abonnement. Kan ik hier informatie via een ander forum over terugvinden of? En kan ik dan alsnog half november opnieuw een Ns flex abonnement starten? Ik ben al jaren trouw klant bij NS en wil graag van hun diensten gebruik maken, maar nu snijd ik mezelf dubbel door en een halve maand nutteloos te betalen en een ongunstige wisseldatum. Terwijl ik dacht het juist goed te doen door het tijdig te regelen.



Nogmaals dank!
Ja, die gaan ook omhoog. Zie pagina 3 van dit document.



Wat omlaag gaat bij NS Flex, is het percentage van de ritprijs tweede klas dat in rekening gebracht wordt als op werkdagen 1e klas gereisd wordt: dat gaat van 67 procent naar 65 procent. NS past de inflatiecorrectie namelijk niet toe op de ritprijzen voor de eerste klas. In het weekend blijft het tarief van 50 procent gelden, en daarbij kan worden opgemerkt dat het weekend begint op vrijdag om 18:30.



In onderstaand schema is precies te zien bij elk NS Flex-abonnement welke prijs geldt voor een rit in de 1e klas (als het reisrecht voor de eerste klas niet is afgekocht):



Het tabelletje komt uit het document waar eerder naar verwezen is.
Ja hoor, maar die upgrade kan je dan het beste uitprinten of in de app laden, want ik weet niet hoe dit zich gedraagt als je het op een ov-chipkaart met Flex zet.
Het staat er op hoor, Robert! Heeeelemaal onderaan 😉
Als dat [Bij klassieke abonnementen wordt al doorgegeven met welke korting is gereisd] zo is, waarom is er dan ooit voor gekozen om het een nieuwe reis/rit te maken -met behoud van langeafstandskorting als enige parameter- (dus niet die korting) bij klassieke abonnementen?

"Een nieuwe reis met behoud van langeafstandskorting" is tegenstrijdig. Als op basis van de nieuwe inchecktijd de korting wijzigt begint er een nieuwe reis, met een nieuw kortingtarief en de TE gereset naar 0 (zoals vroeger ook bij overstap van NS naar NS), heb ik begrepen. Bij overstap van NS naar Qbuzz met Dal Vrij heb ik overigens een keer geconstateerd dat als op basis van de nieuwe inchecktijd de korting wijzigt van 100% korting naar 0% korting, de TE wel doorlopen. Qbuzz gebruikt hier dus niet het gegeven dat de reis met NS met 100% korting was, maar ik dacht dat Qbuzz hierin een uitzondering is.
het zou bv wel handig zijn om voor je een wijziging van abonnement daadwerkelijk bevestigt dat er een melding komt dat de wijziging per direct in gaat. En dat je daarna pas op OK kan klikken.

Momo,



Ik heb gisteren mijn Flex-abonnement gewijzigd.



Op het eerste scherm krijg je de verschillende abonnementen met eventuele opties (1ste klas, ...).



Dan krijg je een scherm om te bevestigen. Op dit scherm staat zo weinig dat je de wijziging bijna blind moet bevestigen. Gelukkig kan je nog wel een stap teruggaan.



@NS,



Kan hier effectief een samenvatting van het nieuwe abonnement komen? Met een duidelijker vermelding van een termijn? Dat is wel zo handig.



3 minuten na de wijzigingsaanvraag kreeg ik al een mail dat de wijziging ontvangen was. 9 minuten na de aanvraag kreeg ik de bevestiging dat mijn abonnement gewijzigd was.



En voor Robert B: na 1 maand kan ik mijn abonnement weer wijzigen. Op 23 maart dus.
Hi Ous. Welkom bij de Community.



Het is niet mogelijk NS Flex voor iemand anders aan te vragen en/of te betalen. De persoon die gebruik gaat maken van het NS Flex product dient ook de rekeninghouder te zijn en diegene dient dan ook een eigen Mijn NS account te maken met een eigen e-mailadres. Hier komen namelijk ook de facturen van het NS Flex product + reiskosten in te staan. Kortom, als je vriendin gebruik wil maken van NS Flex dient zij dit zelf aan te vragen, een eigen e-mailadres op te geven waar een Mijn NS account mee aangemaakt kan worden en via haar eigen rekening de betaling te verrichten.
Op die ov-chipkaart moet Treinreiziger dan nog wel een Dalvoordeelabonnement zetten als hij, net als met TrajectVrij. 40 procent korting wil hebben. Het TrajectVrijvoordeel op het daarvoor geldende traject wordt niet verrekend met Dalvoordeel, terwijl dat bij TrajectVrij wel het geval is.



Reizen op saldo en reizen op rekening kan nooit op één kaart.
Bij de reizen op 6 en 7 juni, die ondertussen ook in mijn reishistorie staan, kloppen de prijzen wel. Bij de reizen op 5 juni staan nog steeds de verkeerde prijzen.



inmiddels heb ik ook ontdekt dat er op 5 juni een kaartvernieuwing is aangevraagd voor de betreffende OV-chipkaart, die op 24 juli verloopt. Deze opdracht zal vanuit NS gekomen zijn. Wellicht heeft dat er nog iets mee te maken?
Zou kunnen, maar het zou net zo goed toeval kunnen zijn geweest. ^^



Ik zal het in ieder geval toe laten voegen aan de melding!


Dank! Nieuwe kaart zat zojuist al bij de post 😎
Ik ben wel niet Tochjo, maar mijn kaart verloopt 1 juli en de kaartvernieuwing werd automatisch door OV-chipkaart/TLS in gang gezet. Ik zag opeens in mijn OV-Chipkaart account bij kaartstatus "Wordt vernieuwd" en bij hoveren op het vraagteken symbool ernaast dat kaartvernieuwing op 13 mei was aangevraagd. Geen nieuwe foto aangeleverd of moeten bevestigen dat de huidige foto hergebruikt mag worden. Op de vrijdag erna (dus de 17e) lag de kaart in de bus.
Ik heb geen verzoek gehad tot het aanleveren van een nieuwe pasfoto. Op mijn nieuwe OV-chipkaart staat dus de foto die op mijn oude OV-chipkaart stond. Ik herinner me wel dat ik een paar jaar geleden(?) toestemming gegeven heb via een website. Kennelijk was die nog geldig.
Tochjo zijn case is me een raadsel. De bedragen heb ik reeds gecorrigeerd aangezien er immers in de daluren is ingecheckt. Wat betreft een verklaring heb ik dit uitstaan bij onze NS Flex specialisten. Zodra zij van zich hebben laten horen laat ik het hier weten!



Update 26 juni: Nog geen nieuws ontvangen dus heb onze Flex specialisten een reminder gestuurd!
Dit is om meerdere redenen niet mogelijk. Ik ben geen privacygoeroe, maar als ik me niet vergis is het niet zomaar toegestaan om alle transacties automatisch te beoordelen en analyseren op mogelijke vertraging. Daarnaast kunnen we niet beoordelen of het werkelijk gaat om een vertraging op het bereisde traject, of dat de persoon bij aankomst nog dingen is gaan doen op het station alvorens uit te checken. In die situatie zou er volgens de transacties wel een vertraging zijn geweest, terwijl dit in de realiteit niet het geval was. Er is daarnaast nog een groot aantal andere scenarios te bedenken waarbij die transacties de werkelijkheid van de reis niet correct weergeven.



Dit alles gecombineerd leidt ertoe dat er handmatig moet worden aangeven dat er vertraging opgelopen zou zijn.
@Tochjo, tot op heden nog geen verklaring ontvangen wat betreft jouw raadselachtige transacties. Ik heb opnieuw een reminder gestuurd!
Een reactie heeft even op zich laten wachten maar @Tochjo zijn issue zat 'm in het kaartvervangingsproces 😅. Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.
Een reactie heeft even op zich laten wachten maar @Tochjo zijn issue zat 'm in het kaartvervangingsproces 😅. Na afronding van de kaartvervanging zou alles weer als vanouds moeten werken en goed verwerkt moeten zijn.

Dank voor het uitzoeken. Ik kan me voorstellen dat deze situatie over het hoofd gezien is bij de ontwikkeling van NS Flex, dus mooi dat men daar nu van op de hoogte is en het probleem kan verhelpen in toekomstige gevallen. Na die ene dag staan bij alle reizen weer de correcte bedragen, ook bij de reizen die ik sinds 1 juli maakte, met mijn nieuwe kaart.



Ook bedankt voor de correctie van de factuur!

Je hebt gelijk. Er is gewoon de juiste prijs voor die rit met die bus berekend, alleen niet via Flex maar van het saldo. Voor een keertje geen probleem lijkt me, maar het was wel even puzzelen waar het door kwam.

Blijkbaar zit er in ritten met die U-OV nachtbussen automatisch een soort toeslag (dat zal dan €4 per rit zijn) verwerkt, en gaat dat helemaal buiten Flex om. Bij Watertaxi en veerpontjes waar je met een ov-chipkaart kunt betalen hetzelfde. Flex wordt niet aangesproken dus je reist op saldo.

Had die persoon een bus eerder genomen (Syntus i.p.v. U-OV) dan was er geen probleem geweest en had hij (via Flex) gewoon de normale € 2,08 betaald.


Nu je het zegt gaat er inderdaad ook echt een lampje branden met die toeslag. Ik meen me heel vaag te herinneren hier eerder ook al iets over langs te hebben zien komen, maar hoe lang dat geleden is geweest weet ik niet. 🤔
En ik zie nu ook in Mijn NS staan dat mijn volgende factuur naar verwachting 24 augustus beschikbaar is. Dat verbaast me, want tot op heden kreeg ik altijd een factuur rond de 6e van de maand en ik heb niets gewijzigd aan mijn abonnement.

Factuur met datum 26 augustus staat nu in Mijn NS, met daarop de abonnementskosten voor 6 augustus tot en met 5 september en de reizen die ik gemaakt heb tot en met 22 augustus. In Mijn NS staat nu 24 september genoemd als datum voor de volgende factuur. Ik ben benieuwd; dan zou de factuurdatum dus ogenschijnlijk niet meer gekoppeld zijn aan de ingangsdatum van mijn NS Flex-abonnement.
Vandaag een factuur ontvangen voor de periode 6 september tot en met 5 oktober. De oude factuurdatum lijkt dus weer te worden gehanteerd en in Mijn NS staat ook 5 oktober genoemd als eerstvolgende factuurdatum.



Enkele busreizen die ik op 22 augustus maakte, zijn niet op de nieuwe factuur te vinden, hoewel ze toch al een dag of tien in Mijn NS staan.


Ik heb vandaag toch een factuur ontvangen voor de busreizen van 22 augustus. Maar kosten voor een reis in de spits op 13 september staan er nog niet op. Uiteindelijk wordt alles wel correct in rekening gebracht, maar het wordt er allemaal niet duidelijker op met meerdere facturen per maand en reiskosten die niet op de eerstvolgende factuur staan.

Hoi Tessa.123 en welkom bij de NS Community!

Wat fijn dat je een NS Flex abonnement hebt genomen! Laat mij een aantal vragen voor je wegnemen.

Jouw saldo zal je ontvangen op de eerste ‘echte' factuur. Dat zal de factuur van volgende maand zijn met jouw reiskosten. De abonnementskosten betaal je vooraf, en de reiskosten achteraf. Dat is ook gelijk een antwoord op jouw 2e vraag waarom je nu al een factuur hebt ontvangen.

Deze factuur zal na enkele dagen zichtbaar moeten zijn, dit kan even tijd in beslag nemen.


Reageer