Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Pardon, verkeerde plek gepost.
Ik heb zojuist voor NS Flex gekozen en de gele kaart ontvangen.
Wat kan ik nu nog met mijn saldo op de blauwe anonieme kaart doen? Ongeveer 10 euro!
Ik heb zojuist voor NS Flex gekozen en de gele kaart ontvangen.
Wat kan ik nu nog met mijn saldo op de blauwe anonieme kaart doen? Ongeveer 10 euro!
Dat kun je terug krijgen bij een balie van een vervoerder, of door de kaart samen met een formulier op te sturen naar OV-chipkaart. Zie https://www.ov-chipkaart.nl/saldo-terugvragen.htm#
Kosten 1e klas reizenAls u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.
Zet u de klassewissel aan, dan berekenen wij een 1e klas toeslagpercentage op de 2e klas prijs: 50% in het weekend, 67% buiten de spits, 67% in de spits.
Hmm ik ben in dit weekend van Rotterdam naar Leeuwarden en weer teruggereisd met de eerste klas toeslag. Met het reguliere weekend vrij betaalde ik hier 5 euro per weekenddag voor. Nu zou ik hier 25,30 voor betaald hebben, een flinke prijsverhoging.
Als dit waar is wil ik graag mijn flexabonnement omzetten naar het reguliere weekendvrij abonnement. En ik hoop dat enige compensatie voor bovenstaande mogelijk is. Is er iemand van de NS die mij hier verder mee kan helpen?
Kunt u mij alstublieft uitleggen?
Ik wacht op een kaart wanneer deze zal komen.
Zal ik elke maand regelmatig betalen?
Heb ik 34 euro betaald voor gebruik in het weekend
krijg ik ook 40 procent korting?
Ik ben lid geworden, maar ik zie mijn foto niet op de website, waarom.
Vorige maand gebeld met NS over het upgraden van mijn weekend vrij NS Flex abonnement naar 1e klas. Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten.
Alles uitgelegd door mevrouw aan de lijn. Eindstand krijg je een rekening van 90+ euro aan het einde van de maand terwijl ik alleen in de weekenden heb gereisd.
Iemand ervaring mee? Factuur kwam even hard binnen...
Omdat je pas een NS Flex product kan aanpassen ná een (eerste) maand lopen mensen tegen het probleem aan dat ze alvast een factuur krijgen voor een volgende maand (omdat die natuurlijk al ingegaan is), met soms aanzienlijke kosten, of (mogelijk) zelfs betalingsproblemen.
Natuurlijk krijg je die later wel terug, maar zou het een idee zijn om met de factuur (en in ieder geval de incasso) van die volgende maand bijv. één dag te wachten, zodat iemand kan wisselen van abonnement zonder de volledige kosten van de volgende/nieuwe maand op te moeten hoesten? Of eerder restitueren i.p.v. pas via de volgende maandelijkse factuur bij een overstap naar een goedkoper abonnement of Flex Basis?
Voorbeeld: Een Altijd Vrij abonnement dat per 3 september ingegaan is kan je (nog) niet op 2 oktober (of eerder) wijzigen of stoppen.
Dat kan pas op 3 oktober (of later) maar dan is de volgende maand al ingegaan en krijg je dus een factuur (plus incasso) van €334 die je eigenlijk wilde voorkomen.
Vorige maand gebeld met NS over het upgraden van mijn weekend vrij NS Flex abonnement naar 1e klas. Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten.
Alles uitgelegd door mevrouw aan de lijn. Eindstand krijg je een rekening van 90+ euro aan het einde van de maand terwijl ik alleen in de weekenden heb gereisd.
Iemand ervaring mee? Factuur kwam even hard binnen...
Heb jij het abonnement zelf gewijzigd naar weekend vrij 1e klas of heb je in MijnNS 1e klas aangezet? Welke prijs staat bij het abonnement? Als de prijs hetzelfde is gebleven heb je alleen klassenwissel aangezet en niet het abonnement zelf gewijzigd.
I travel 3 times per week ( 3 week days - peak hours ) from Amsterdam RAI train station to Almere Buiten train station.
Right now I have NS Flex on my OV Chipkaart but I am not happy at the cost I am paying.
I did the test choice for subscriptions on NS website and the Valley Advantage ( Dal Voordeel ) subscription was presented, but I noticed that this deal offers discount ONLY in off-peak hours, weekends, holidays, so nothing for my case.
Is this the best deal for me or Traject Vrij ?
Could you please help me ?
dat staat inderdaad bij mij ook vermeld ik hebt ook ns flex met 78 per maand maar in deze periode heb niets gereisd en dan weet ik er van dat factuur 0 moet wezen ik wacht even af wanneer dit word opgelost ik vond ook een vreemden zaak ik had al vermoeden dat er storing was of problemen ervaring was
Je factuur zal wel kloppen maar het gaat dus om de melding die je krijgt bij wijzigen binnen een maand van Flex Basis (zonder abonnement). Dat lukt dus niet (foutcode OA1410) maar ik heb even gebeld en dan is het geen enkel probleem.
Wachttijd aan de telefoon (na doorlopen keuzemenu 1-1-4) was trouwens maar een seconde of 3 tot contact met een persoon, en dat met de verwachte sneeuw calls!
De zeer behulpzame medewerkster die ik sprak (Didi) wist me te vertellen dat dit ‘gewoon een foutje in de webshop’ is. De rare bedragen bij Producten in Mijn NS voor Flex Basis kwamen haar niet bekend voor en kon ze ook niet zien, maar dat zou niet gerelateerd zijn aan het niet kunnen wijzigen.
Dat zou dus inderdaad wel iets cosmetisch zijn, en geen 'blokkerende reden’ om niet te kunnen wijzigen. I stand corrected dus als ik eerder zei dat dat een foutief bedrag voor Flex Basis er iets mee te maken had, voor wijzigen via Mijn NS.
Voor wat betreft de bevestiging, die kreeg ik 12 minuten na de mail in het screenshot. En voor wat betreft de eerstvolgende factuur, dat zal een tussentijdse zijn die ik binnen enkele dagen ontvang.
Voor deze kaart is de maandelijkse factuurdatum de 10e, dus ben wel benieuwd of die paar centen nog apart gefactureerd gaan worden.
Hi, ik heb een boete die ik moet betalen. Heb de brief binnen maar is het ook mogelijk dat ik het bedrag dat ik moet betalen ook van mijn bankieren app kan betalen?, met het rekening nummer dat op de brief staat?.
Hey Karos,
Je kan het bedrag overmaken naar de IBAN die op de accept giro staat (NL61ABNA0603290671 t.n.v. bureau nabetalingen). Je dient daarbij ook het kenmerk van de boete in de omschrijving te vermelden.
Hallo, goedemorgen, ik ben Suhaib Bamrhoul. Ik bestel mijn Ns-kaart. Ik heb de kaart aangevraagd vanaf de datum van 5 maand 9 tot nu, en het is niet aangekomen. Ik ben het wachten moe, wat is het probleem?
Waarom je de kaart niet hebt ontvangen kunnen wij niet zeggen, wijnkunnen hier niet bij klantgegevens. Neem telefonisch of via chat, Facebook, Twitter contact op met NS klantenservice.
Met een beetje geluk kan je via je bankieren app de acceptgiro gewoon scannen, en anders inderdaad met de hand naar het IBAN dat op de acceptgiro staat (plus 16 cijfers betalingskenmerk of als omschrijving het boetekenmerk M×××××× (6 cijfers).
- ik reis sinds 5 september met Flex Weekend Vrij 1e klas
- ik kan geen klassenwissel doen (lijkt standaard te zijn ingesteld op 1e klas, klikken op 2e klas geeft "Het is niet gelukt om uw klasse te wijzigen.")
- ik zie geen reishistorie
- ik zie wel dat de reiskosten goed zijn weergegeven
Het heeft geen nut eerste klas Weekendvrij te wijzigen naar tweede klas. U mag daar met een eerste klas abonnement gewoon gaan zitten. Andersom uiteraard niet. De reiskosten zijn natuurlijk nul.
Dear community, I see overwhelming response for all the queries posted here. I am new to Netherlands and have subscribed for ns flex account on 22nd of October, 2022. I had the balance in ov-chipkart and was deducted. I was asked to wait for 15 working days to get the refund but I have yet not received it. It has been a month already. Where do I ask for the refund or when will I receive the same?
Other thing I faced was, due to lack of balance in the bank account, my auto debit transaction didn't succeed and I paid the invoice amount to the IBAN provided by NS. I am still getting emails that they haven't received my money.
Please help me with these 2 issues. Thank you in advance!
Dear community, I see overwhelming response for all the queries posted here. I am new to Netherlands and have subscribed for ns flex account on 22nd of October, 2022. I had the balance in ov-chipkart and was deducted. I was asked to wait for 15 working days to get the refund but I have yet not received it. It has been a month already. Where do I ask for the refund or when will I receive the same?
The remaining balance should be subtracted on the 2nd invoice. Have you checked your latest invoice, from around 22 November? You can find it on Mijn NS (website, not in the app).
Other thing I faced was, due to lack of balance in the bank account, my auto debit transaction didn't succeed and I paid the invoice amount to the IBAN provided by NS. I am still getting emails that they haven't received my money.
Was the money transferred before the date NS gave you? In any case, you should check with customer service what the status is. We can't see that in this community.
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.