Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 september 2018
  • 477 reacties
  • 120269 Bekeken


Toon eerste bericht

477 reacties

Badge +3
NS Flex abonnementen gelden alleen voor trein!

Voor bus/tram.metro krijg je nooit korting. Die moet je afsluiten bij de stads/streekvervoerders (GVB/RET/HTM etc.)

Omdat hier veel onduidelijkheid over is (topics waar mensen ook korting dachten te krijgen bij BTM), dat toch wel duidelijk aan te geven in de voorwaarden (het staat wel ergens in een PDF, maar niet op de bestelpagina!

Je reist in bus/tram/metro alleen op voltatief, met factuur achteraf dus geen saldo nodig.
Reputatie 7
Badge +1

Als je een OV-Chipkaart bij je NS Flex abonnement hebt besteld krijg je binnen 1 week de kaart thuis. Mocht je deze kaart nog niet binnen een week hebben, dan is het aan te raden om contact te leggen met de klantenservice van de OV-Chipkaart.

Elke maand krijg je rond dezelfde datum waarop het abonnement afgesloten is een factuur binnen in je Mijn NS. Enkele dagen later wordt het geld van je rekening afgeschreven. Je betaald maandelijks voor de eerstvolgende volgende maand.

Je hebt €31 betaald voor een Weekend Vrij abonnement en daarbij de optie genomen om voor €3 extra korting te krijgen tijdens de daluren. Alleen tijdens de daluren op de weekdagen krijg je korting. Vrijdag vanaf 18:30 tot de volgende maandag om 04:00 reis je vrij.

Ik ben lid geworden, maar ik zie mijn foto niet op de website, waarom.

Op welke website ben je lid geworden en zie je geen foto van? Die vraag begrijp ik niet helemaal.

. Maakte u gebruik van automatisch saldo laden, dan zetten we dit voor u uit.

Hoe gaat dit dan als ik met bus en tram reis?

NS Flex abonnementen gelden alleen voor trein!

Voor bus/tram.metro krijg je nooit korting. Die moet je afsluiten bij de stads/streekvervoerders (GVB/RET/HTM etc.)


Dat snap ik. Het gaat mij om het incheck moment. Als je de reis begint met de bus,metro of tram en daarna de reis vervolgt met de trein, welk instap moment wordt dan gebruikt om te bepalen of je in de dal of spits uren reist?
Reputatie 7
Badge +3

Met NS Flex reis je op rekening, dat geldt niet alleen voor trein reizen, maar ook voor bus, tram en metro. Eens per maand ontvang je een factuur voor alle gemaakte trein, bus, tram of metro reizen. Daarom heb je geen saldo nodig.

Badge +3
Dat is hetzelfde als zonder Flex!

Behalve bij Blauwnet (in het oosten, omgeving Zwolle) waar bus/trein overstappen wél als één reis gelden bij Syntus/Keolis, dus je niet het instaptarief betaalt maar het gewoon als 'overstap' geldt.

NS Flex houdt daar geen rekening mee. De aanvang van je treinrit telt.

Als dat je benadeelt, gewoon je korting voor de trein claimen, want het kan niet zo zijn dat door Flex je ineens meer moet gaan betalen, toch? 🤔
Badge +3

. Maakte u gebruik van automatisch saldo laden, dan zetten we dit voor u uit.

Hoe gaat dit dan als ik met bus en tram reis?

Bij overstappen naar NS Flex moet Automatisch saldo laden uitgezet worden.

Dat is een technisch dingetje om het saldo van je kaart (bij Flex niet meer nodig) te kunnen verwijderen. Al je reizen vanaf dan zonder saldo (maar voltarief voor bus/tram/metro) gaan via NS Flex!

Als je (met een stads/streekvervoer kortingsabonnement) daarmee in de knoop komt en toch saldo nodig hebt, dan kan je het gewoon weer aan zetten via https://www.ov-chipkaart.nl/reizen-op-automatisch-opladen/wat-is-automatisch-opladen.htm

De insteek van Flex was dat dat de NS alles voor je zou regelen verder, maar dat is dus niet zo, want ze hebben echt geen idee welk sads/streekvervoer abonnement je eventueel hebt (privacy, gaat ze ook niets aan eigenlijk, maar goed bij Flex mogen ze het toch zien...).

Dus als je een stads/streekvervoer abonnement hebt met korting en de melding krijgt over saldo, dan is het juist goed (Flex wordt dan niet aangesproken dus ook geen voltarief op je factuur!) en kan je gewoon Automatisch Opladen weer aanvragen of zelf zorgen voor voldoende saldo zoals voorheen.. 

Bovendien kan de NS het BTM (bus tram metro) deel van Flex voor je uit zetten, en dan werkt elk stad/streek abonnement, maar op saldo dus.

Als je ns flex heb aangevraagd icm een persoonlijke ov kaart, moet je dan nog reizen met ns klasse 2 op de ov kaart zetten bij een ns kaartautomaat?
Badge +3
Nee. Met NS Flex reist u automatisch 2e klas. U kunt de reisklasse controleren en eventueel wijzigen in Mijn NS.
Let op! U heeft een (oud) Voordeelurenabonnement. Hiervoor bestaat geen gelijkwaardig alternatief binnen NS Flex. Overstappen is mogelijk, maar alleen naar één van de andere NS Flex abonnementen


Waarom niet? Dit heeft de schijn van een poging mij over te laten stappen naar een nadeliger voordeelurenabonnement...?
Het Voordeelurenabonnement is een oud abonnement met oude voorwaarden die niet meer gelijk lopen met wat we hanteren voor de huidige abonnementen. Reizigers die het abonnement nog gebruiken mogen het wel houden, maar om die reden wordt het niet meer aangeboden als nieuw abonnement in de klassieke vorm van Reizen op Saldo, noch als NS Flex variant. Overstappen naar een NS Flex variant is dus ook niet mogelijk.
Badge +3
Met name ook omdat een oud VDU zodra je het stopt nooit meer te krijgen is (sinds 1 augustus 2011 niet meer verkrijgbaar).

Bij NS Flex zou je het in de vakantie kunnen onderbreken (bijv. 4 of 5 weken) en dat is dus niet de bedoeling. Want dan zou iedereen eigenlijk een Flex VDU moeten kunnen nemen als het bestond (gelijke monniken gelijke kappen).

Je bent dus juist bevoordeeld dat je het nog kunt behouden. Velen zouden er een boel voor over hebben!

Dat het niet geschikt is voor een factuur achteraf moet je maar voor lief nemen. Zelfde als je bijv. nog met strippenkaarten zou kunnen reizen (zouden velen ook graag willen), dat gaat ook niet lukken om in het huidige systeem te passen.
Reputatie 2
Sinds vandaag ben ik overgestapt van dalvrij 1e klasse van 129 euro naar flex dalvrij 1e klasse van 130 euro.

Het viel me bij het inchecken om 16.02 op dat de klasse niet wordt aangegeven bij het inchecken. Voorheen was dat ‘dalvrij 1e klasse’ nu ‘ns reizen op rekening’.

Ik vroeg aan een conducteur hoe ik nu was ingecheckt. Hij liet zien ‘ns reizen op rekening 1e klasse’.

A) Mijn verzoek: toen dit op de poortjes en in de app.

Op de website staat: tot 15 minuten na inchecken kan je van klasse wisselen.

😎 Hoe kan je (in de app?) van klasse wisselen en zien dat dat ook gebeurd is?

C) na 10 minuten in de trein werd ik gecontroleerd door een dame die licht geirriteerd was omdat ik in de 1e klasse zat en zijn dat niet kon zien (???) en dus de klasse moest ingeven in haar apparaat.

Ik zei dat de vorige conducteur dat wel kon zien en vroeg me af of ik nu een boete zou krijgen.

Toen ze van de trein afging vertelde ze tegen haar collega over mij. Terwijl ze naar mij wees: een walgelijke vent, afschuwelijk.

Ik wil gewoon weten hoe NS flex nou werkt.
De een zegt: via de automaat (oude conducteur), via de app (conducteur met screenshots van iemand met een business card), en de laatste dame in de trein wordt dus pissig en moet het invoeren?

Hoe kan ik dit beter doen?
Reputatie 2
Dus B ) zonder spatie wordt 😎?
Badge +3
U kunt het niet beter doen; u hebt namelijk alles correct gedaan.

Op uw OV-chipkaart staat alleen het product "Reizen op rekening". Welk NS Flex-abonnement u hebt, staat niet op de kaart. Dit maakt het mogelijk uw abonnement te kunnen wijzigen zonder dit bij een automaat te hoeven bevestigen. En ook het via Mijn NS kunnen wisselen van de klasse is anders niet mogeiljk. Omdat de poortjes en paaltjes alleen de kaart zelf lezen en geen verbinding hebben met het achterliggende systeem van NS Flex, kunnen zij niets anders tonen dan dat u op rekening reist, en ook de klasse is de poortjes en paaltjes niet bekend, want die staat niet op de kaart.

U kunt in Mijn NS wisselen van klasse. Het is nog niet mogelijk dit via de app te doen. Ik geloof dat er ter bevestiging een mail gestuurd wordt als u van klasse wisselt.

Omdat de klasse niet op de kaart zelf staat, maar in het achterliggende systeem, moet het controleapparaat van de conducteur verbinding maken met dat systeem om de klasse op te halen. Soms gaat dat niet goed en kan de conducteur de klasse niet zien. In die gevallen kan de conducteur aangeven dat u in de eerste klas zit. Als dat terecht is, omdat u daarvoor betaald hebt, dan gebeurt er verder niets. Is dat onterecht, omdat u een vervoerbewijs voor de tweede klas hebt, dan zal achteraf een correctietarief van 20 euro in rekening gebracht worden. Deze zal dan op de factuur terug te vinden zijn.

Wat de situatie met de conductrice betreft: ik was er niet bij en ik weet niet hoe zij het ervaren heeft, maar als zij mij op de beschreven manier bejegend zou hebben en zich in die bewoordingen over mij had uitgelaten tegen een collega, dan zou dat voor mij een reden zijn geweest om een klacht in te dienen. Nogmaals, u deed alles correct.
Badge +3
En stel dat je een 2e klas abonnement hebt, kan je dat correctietarief later nog herstellen zodat je met een Dal Vrij 2e klas gewoon het verschil op het traject bijbetaalt, net zoals het geval zou zijn als je via Mijn NS wisselt van klasse voor die reis?

En bij een kaartautomaat, moet je dan voor ''Vandaag 1e klas" kiezen met een Dal Vrij? Of een 2-1 Klassewissel? Want dan moet je volgens mij €5, €9 of €25 afrekenen volgens mij, afhankelijk van weekend/dal/spits, toch?

Welke optie kies je dan dus (ik neem aan de 2e, want in de spits reis je op trajectkosten, of moet het per se via Mijn NS?

Hello.

In current situation I'm obligated to work from home for the next 2-3 weeks minimum. I have an unlimited subscription started at the beginning of the month. Taking into account unforseeable nature of the current situation, is there an opportunity to pause the subscription or cancel it with pro-rata refund?

Badge +3
Oh ja, dat laatste was ik even vergeten, die 50/67%... Helder, maar wel iets om goed af te wegen voordat je 1e klas gaat reizen met een (gedeeltelijk) afgekocht 2e klas Flex abonnement dus.

Wellicht een idee om losse upgradekaartjes of e-tickets te verkopen voor de vaste prijs, zodat mensen met een 2e klas Dal Vrij, Weekend Vrij of Altijd Vrij Flex abonnement niet (enorm) benadeeld worden t.o.v. mensen die een klassieke versie van die abonnementen hebben?

Voor wat betreft het correctietarief en coulance, zie bijv. deze situatie. Dan lijkt het me verstandiger dat een HC eerst vraagt of het de bedoeling is om 1e klas te zitten, als je druk bezig bent met pogingen via Mijn NS, en als dat niet lukt je naar de 2e klas te verwijzen (net zoals ze met studenten e.d. doen).
Badge +3
Nog een breinbreker... Blauwnet bijvoorbeeld hanteert een systeem waar bij overstappen bus/trein deze als één reis gezien worden (één keer instaptarief). Hoe gaat Flex daarmee om? Met name de overgang dal/spits en andersom?

Bij Flex mag je namelijk als je een reis begint in de daluren gewoon overstappen van vervoerder, in tegenstelling tot klassieke abonnementen 🤔
Reputatie 2
Jammer dat het niet in combinatie kan met het studentenreisproduct
Gaat Geld terug bij vertraging met NS Flex op dezelfde manier als reizen op saldo?
Reputatie 2
En ik zie nu ook in Mijn NS staan dat mijn volgende factuur naar verwachting 24 augustus beschikbaar is. Dat verbaast me, want tot op heden kreeg ik altijd een factuur rond de 6e van de maand en ik heb niets gewijzigd aan mijn abonnement.
Even klantenservice bellen zou ik zeggen, misschien kunnen hun het verklaren 😊
Badge +3
Gaat Geld terug bij vertraging met NS Flex op dezelfde manier als reizen op saldo?
Bijna, maar lees deze pagina. Indienen via formulier dus (de tweede blauwe knop).
Reputatie 6
Badge +2
Dus B ) zonder spatie wordt 😎?
201810 16 19:41 emojicodes
Ik vind het ook onhandig dat sommige tekst wordt geïnterpreteerd als emoji.

@ns: ik zie wel een blok van emoji's waar je uit kan kiezen, maar welke codes horen daarbij? Dan weet ik welke tekst ik moet vermijden als ik niet de bedoeling heb een emoji te plaatsen.

Test: 😎 😀
Snap ik, Dennis! Ik heb Sivan gevraagd om hier even op terug te komen.

Reageer