Sticky

NS Flex is officieel van start!

• 3 September 2018
  • 602 reacties
  • 139783 Bekeken

Toon eerste bericht

602 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Deze controle op aanwezigheid van een BTM kortingsabonnement stond ook vermeld in het besluit wijziging abonnementen en was ook als aangegeven criterium in het advies vanuit het Lokov. 

Er zijn volgens mij veel mensen die problemen met NS Flex ervaren, tot dat NS duidelijkheid geeft over deze verschillende problemen / kinderziektes zou ik iedereen afraden over te stappen, enkele van deze problemen worden in verscheidene topics op dit forum behandeld - maar staan vrijwel allemaal nog open, bijvoorbeeld:

https://community.ns.nl/ns-flex-60/reishistorie-ns-niet-volledig-49413
https://community.ns.nl/ns-flex-60/ik-zie-geen-reisinformatie-en-prijzen-in-de-reishistorie-sinds-de-start-van-ns-flex-51350

Ik denk dat NS Flex een erg goed product kan zijn, maar inzichtelijkheid van facturatie en hoe dit allemaal wordt verrekend / berekend is hierbij wel noodzakelijk natuurlijk. Hoop dat het snel opgelost is!
Reputatie 3

Bij het bestellen van NS Flex doet men tegenwoordig een check (bij TLS/OV-chip?) om te kijken wat iemand zoal op een kaart heeft staan… Terwijl je saldo checken via Mijn NS alleen kan als ‘aléén de laatste transactie bij NS, voor de rest mogen/kunnen we dat echt niet zien!’

Mag dat eigenlijk wel? Op zich is de melding welkom (om conflicten te voorkomen), maar NS hoeft echt niet te weten welke andere (saldo) producten er op een kaart staan eigenlijk, toch?

Bovendien werkt NS Flex bijna perfect met ‘vrij reizen’ (zone/ster/regio) abonnementen van andere vervoerders. Het BTM deel weg laten maakt wel dat je buiten je abonnementsregio saldo nodig hebt, en dat is dus vaak nergens voor nodig @Andyret2 toch?

Maar goed, het lijkt er dus verdacht veel op dat je -vóórdat je toestemming geeft aan NS om alles in te zien bij andere vervoerders- je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?

En wat als je helemaal geen ander abonnement hebt en die melding krijgt? Tja klik ‘ik snap het’ en ga vooral verder… maar ik snap dat dus niet eigenlijk. :nerd:

https://twitter.com/noella2812/status/1349867965026590727

klopt inderdaad vrij reizen werk gewoon met ns flex inderdaad met korting reizen gaat niet samen zoals dal voordeel uren bij connexion of arriva  maar zo btm vrij net abonnement en regioabonnement kunen samen op 1 kaart staan

Hi ValérieV. Welkom bij de Community.

Via je Mijn NS account op de startpagina kan je een klassewissel instellen. Dit kan nog niet via de Reisplanner App. Je kan daarbij instellen hoe lang je 1e klas wilt reizen. Een dag, tot een bepaalde datum of voor onbepaalde tijd.

Kom je er zo uit?

Hoi Beamer, welkom op de NS Community. 

Als je op 24 april bent overgestapt, dan zal de looptijd van je abonnement altijd van de 24ste van de maand tot de 24ste van de daarop volgende maand zijn. Voor die periode betaal je eventuele reiskosten achteraf en eventuele abonnementskosten vooruit. Je zult ook altijd rond de 24ste van de maand een reguliere factuur ontvangen, ook wanneer dat voor € 0,00 is. 

Je zult zelf voor het eerst nu vanaf 24 mei een wijziging kunnen doorvoeren. Dat kan vanaf die datum dagelijks. Na een wijziging start een nieuwe vaste periode van één maand. Na die periode kun je er weer dagelijks voor kiezen om een wijziging aan te vragen. Een wijziging gaat per direct in, het is (nog) niet mogelijk om een datum in de toekomst te kiezen. Indien je het op dat moment actieve abonnement wilt laten doorlopen, hoef je niks te doen. Een abonnement binnen NS Flex is doorlopend.

Stel je al voor een hele maand abonnementskosten voldaan hebt, maar je vraagt een wijziging gedurende die maand aan, dan zal er een extra factuur worden aangemaakt om te veel betaalde abonnementskosten mee terug te betalen of, indien je op een duurder abonnement bent overgestapt, extra kosten in rekening te brengen.

Zo @loklok8, even op de verbeter-toer? :wink:  Even serieus, wel goed dat je het aangeeft. Het ‘most wanted’ is wel een beetje teveel van het goede. Ook dit heb ik samen met de rest van je punten doorgezet naar de afdeling die over de website gaan. Ik hoop dat het op korte termijn een stuk makkelijker wordt voor ons niet Nederlands sprekende/lezende reiziger om zich door onze website te navigeren.

Badge +3
Er moet inderdaad saldo geladen worden voor de reizen per bus waarbij het product Dalurenkorting Noord-Brabant gebruikt wordt. Er is nog onduidelijkheid of automatisch opladen bij NS Flex weer geactiveerd kan worden, maar ik zou het gewoon proberen. Het zal in ieder geval niet conflicteren met reizen die ze maakt met NS Flex, want dat negeert het saldo gewoon.

Saldo kan in ieder geval niet meer geladen worden bij kaartautomaten van NS, zo begreep ik, omdat die het NS Flex-abonnement herkennen en de mogelijkheid dan niet bieden. Het kan nog wel bij automaten in winkels en er kan ook online nog saldo besteld worden dat bij een ophaalpunt op de kaart geladen kan worden.
Reputatie 7
Badge +1

Ja sorry, ik kom niet meer in aanmerking voor de jongerentoer, dus ga ik maar op de verbeter-toer. :grin:

De laatste dan van mij vandaag (denk ik). Graag op deze pagina ook de Intercity direct Altijd Toeslag Vrij verwijderen, naast Traject Vrij.

https://www.ns.nl/en/customer-service/flex/switching-to-ns-flex.html

Alvast bedankt voor de moeite. Ik denk dat de webbouwers de komende periode hier wel zoet mee zijn met de suggesties die vandaag door verschillende mensen zijn gegeven.

@loklok8 Ik ga het doorgeven! 

Op dit moment is het telefonisch nog niet mogelijk om een nieuw NS Flex abonnement af te sluiten. We hopen dat dit natuurlijk zo snel mogelijk gerealiseerd is :smile:

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor je antwoord Denice, je was er weer snel bij. :thumbsup:

@Tochjo
Sivan komt hier zo snel mogelijk bij je op terug 🙂
Zolang er een werkelijk NS Flex abonnement actief is (dus niet NS Flex basis / NS Flex zonder abonnement), geldt de volledige mogelijkheid van de Samenreiskorting. Dus ja, iemand die een NS Flex Weekend Voordeel heeft, mag tot 3 reizigers mee nemen in de daluren om met korting te laten reizen.
Reputatie 7
Badge +3

In het besluit wijziging abonnement wordt zoals gezegd al aangegeven dat het ook mogelijk wordt om Flex aan te schaffen via de (telefonische) klantenservice en/of in de winkel. Wanneer er minder minder winkels en minder service medewerkers komen lijkt me dat er dan juist mogelijkheden moeten komen om abonnementen telefonisch of via andere klantenservice kanalen zoals chat, Twitter of Facebook te bestellen en betalen , zeker omdat er het aantal fte's voor klantenservice niet wordt gereduceerd. NS wil blijkbaar gezien de info in het besluit niet investeren in het digitaal inrichten van van een andere betaalmogelijkheid dan iDeal waarbij wordt verwezen naar het alternatief via de klantenservice. Moet dat alternatief er wel zijn en dus niet alleen in de winkels.

Ik stel vast dat de termijn van 48 uur momenteel niet gehaald wordt: de laatst zichtbare reizen zijn van dinsdag, maar ik heb ook woensdag en donderdagochtend gereisd en dat is langer dan 48 uur geleden. Hoe moet ik "maximaal 48 uur" interpreteren als het kennelijk ook langer kan duren?

Dit is even door een aantal personen uitgezocht. Dit heeft inderdaad langer geduurd en het wordt meegenomen richting Translink als gewenste verbetering. Meestal gaat het goed, maar bij jou heeft het op 27 september 3 dagen geduurd i.p.v. 2. Bedankt voor het signaal.
Badge +3
En ik zie nu ook in Mijn NS staan dat mijn volgende factuur naar verwachting 24 augustus beschikbaar is. Dat verbaast me, want tot op heden kreeg ik altijd een factuur rond de 6e van de maand en ik heb niets gewijzigd aan mijn abonnement.
Factuur met datum 26 augustus staat nu in Mijn NS, met daarop de abonnementskosten voor 6 augustus tot en met 5 september en de reizen die ik gemaakt heb tot en met 22 augustus. In Mijn NS staat nu 24 september genoemd als datum voor de volgende factuur. Ik ben benieuwd; dan zou de factuurdatum dus ogenschijnlijk niet meer gekoppeld zijn aan de ingangsdatum van mijn NS Flex-abonnement.
Badge +3
Het controleapparaat haalt gegevens over de klasse op via een dataverbinding. Deze is dus wel zichtbaar voor de conducteur. Zie dit bericht van een NS-medewerker, waarin te zien is wat de conducteur ziet.
Hallo, ik heb een WeekendVrij abonnement in combinatie met Flex. Nu heb ik gister een klassewissel gedaan naar de eerste klas tot en met vandaag (zaterdag en zondag, in het weekend dus). Met het oude weekendvrij abonnement kostte dit 5 euro voor een heel weekend. Wat betaal ik daar nu voor? In onderstaande tekst komt dat niet duidelijk naar voren.

Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas.
Badge +3
Zie deze pagina:

Kosten 1e klas reizen
Zet u de klassewissel aan, dan berekenen wij een 1e klas toeslagpercentage op de 2e klas prijs: 50% in het weekend, 67% buiten de spits, 67% in de spits.

Als u in het weekend eerste klas reist met een NS Flex Weekend Vrij 2e klas-abonnement, dan zal u dus 50 procent van de ritprijs voor de 2e klas in rekening gebracht worden voor het reizen in de eerste klas.
Spijtig dat dit nadelig voor je uitpakt, Sietse. Ik kijk graag voor je na wat ik voor je kan doen. Je mag mij een privébericht sturen door op mijn naam en stuur bericht te klikken. Zou je mij jouw voorletter(s), achternaam, geboortedatum, postcode, huisnummer en OV-chipkaartnummer willen sturen?
Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat je de reis in de daluren bent begonnen.

gaat dit al in bij het inchecken in de bus, tram of metro? Of pas als je specifiek met de trein gaat?
Reputatie 6

Klant zal ongetwijfeld alleen een klassenwissel hebben aangezet. Anders had hij deze factuur niet gehad.

Waar het hier om draait is dat de klantenservice niet in staat is geweest om de klant duidelijk te maken, wat hij had moeten doen. Terwijl de vraagstelling van de klant: “ Met name de vraag of het klopt dat het 6 euro toeslag per maand is, zonder bijkomende kosten.” mijns inziens overduidelijk is.

Badge +3
NS Flex abonnementen gelden alleen voor trein!

Voor bus/tram.metro krijg je nooit korting. Die moet je afsluiten bij de stads/streekvervoerders (GVB/RET/HTM etc.)

Omdat hier veel onduidelijkheid over is (topics waar mensen ook korting dachten te krijgen bij BTM), dat toch wel duidelijk aan te geven in de voorwaarden (het staat wel ergens in een PDF, maar niet op de bestelpagina!

Je reist in bus/tram/metro alleen op voltatief, met factuur achteraf dus geen saldo nodig.
Reputatie 7
Badge +1

Als je een OV-Chipkaart bij je NS Flex abonnement hebt besteld krijg je binnen 1 week de kaart thuis. Mocht je deze kaart nog niet binnen een week hebben, dan is het aan te raden om contact te leggen met de klantenservice van de OV-Chipkaart.

Elke maand krijg je rond dezelfde datum waarop het abonnement afgesloten is een factuur binnen in je Mijn NS. Enkele dagen later wordt het geld van je rekening afgeschreven. Je betaald maandelijks voor de eerstvolgende volgende maand.

Je hebt €31 betaald voor een Weekend Vrij abonnement en daarbij de optie genomen om voor €3 extra korting te krijgen tijdens de daluren. Alleen tijdens de daluren op de weekdagen krijg je korting. Vrijdag vanaf 18:30 tot de volgende maandag om 04:00 reis je vrij.

Ik ben lid geworden, maar ik zie mijn foto niet op de website, waarom.

Op welke website ben je lid geworden en zie je geen foto van? Die vraag begrijp ik niet helemaal.

. Maakte u gebruik van automatisch saldo laden, dan zetten we dit voor u uit.

Hoe gaat dit dan als ik met bus en tram reis?

Reageer