Sticky

NS Flex is officieel van start!

  • 3 September 2018
  • 646 reacties
  • 156732 Bekeken


Toon eerste bericht

646 reacties

Badge +3

Ik heb een flexabonnement op de chipkaart van mijn man gezet.Hij zou de eerste maand gratis hebben.,er is echter 10 euro in rekening gebracht. Op mijn chipkaart waar ik het flexabonnement opzette, hoefde ik alleen 0.01 euro te betalen.,??

Bij NS Flex Basis (€0 per maand) en Weekend Voordeel (€2 per maand) wordt er eenmalig €10 inschrijfkosten gerekend voor nieuwe klanten.

Bij Dal Voordeel (€5 per maand, tijdelijk eerste maand gratis) en duurdere abonnementen zou dat niet het geval moeten zijn.

Neem (je man) contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, Twitter of Facebook) als je Dal Voordeel besteld hebt.

Reputatie 5
Badge
Dat kan al! Als je een account hebt op http://ov-chipkaart.nl kun je daar inloggen en met iDeal je saldo ophogen. Je zult echter altijd langs een automaat moeten om het verhoogde saldo op je kaart te zetten. Dat is volgens mij een limitatie van het systeem en dus niet iets wat NS kan oplossen.
Reputatie 7
Badge +3
Je kunt je OV-chipkaart ook op automatisch opladen zetten. Altijd genoeg saldo en nooit langs een automaat. 🙂
Badge +3
Ja, de NS Flex-abonnementen gelden ook bij andere treinvervoerders.
Na mijn overstap van Dal Vrij naar NS Dal Vrij kreeg ik nog 280,50 euro terug aan vooraf betaald abonnementsgeld. In Mijn NS staat echter een fout bedrag: € -28,05. De foute weergave in Mijn NS moet dus worden aangepast.
Dit moeten we even uitzoeken. Kun je een printscreen sturen naar forum@ns.nl? Dan gaan we het oppakken.

Bij de bestelling van NS Flex Weekend Vrij of NS Flex Dal Vrij kan als extra optie "Standaard 1e klas reizen" worden gekozen. De formulering hiervan suggereert dat dan altijd eerste klas gereisd wordt, ook buiten de afgekochte uren. Dat is niet het geval.
Deze vraag staat uit.

Er ontbreken soms reizen in de reishistorie.
We weten inderdaad dat dit soms voorkomt en zijn er ook niet blij mee. Het is namelijk inderdaad een gegeven dat nooit meer aangevuld kan worden in de transactie die zichtbaar is in Mijn NS. We zijn hier uiteraard over in overleg met Translink (want Translink levert de transactiegegevens aan), maar er is nog geen oplossing. Het kán dus nog een keer voorkomen en dan niet hersteld worden. NS en Translink geven hier genoeg prioriteit aan, maar de oorzaak van dit onregelmatig optredende issue is nog niet gevonden. Daarom kunnen we ook niet aangeven wanneer het verholpen is. NB. Als het goed is ontbreken er geen volledige transacties meer in het overzicht in Mijn NS.

Hoe lang duurt het bijwerken van de reishistorie?
Het in- en uitchecken bij NS is ‘direct’ zichtbaar bij “Laatste check-in of check-uit met NS” en na maximaal 48 uur (maar vrijwel altijd de volgende dag) bij “Mijn OV Reishistorie” waar ook een prijs bij staat. Voor reizen bij andere vervoerders duurt het maximaal 21 dagen, maar in de meeste gevallen een paar dagen. Voor OV-fiets en fietsstallen na max 48 uur.

In Mijn NS kan ik niet zien dat ik een abonnement heb voor de eerste klas. Alleen uit de vermelde prijs kan ik het afleiden.
Deze vraag staat uit.

Erger nog dan ontbrekende informatie vind ik foute informatie.
Dit is bekend en is toebedeeld aan een oplosgroep. De oorzaak is dat onterecht het 1e klas afgekochte abonnement getoond wordt als 1e klasse op de plek van “Klassewissel”. De prijsberekening gaat wel goed en is het dus alleen het onjuist tonen. Dit issue heeft echter lage prio vergeleken met andere issues, omdat er maar heel weinig NS Flex-klanten 1e klas afgekocht hebben en omdat de prijsberekening zelf wél goed gaat. Ik kan nog niet zeggen wanneer dit opgelost is.

Sinds de lancering afgelopen maandag is het kennelijk wel mogelijk NS Flex te combineren met een abonnement voor bus, tram en metro. Maar die kennis is alleen bekend bij een selecte groep moderatoren, zo lijkt het.
Ja, het lijkt toch te werken dat NS Flex op eenzelfde kaart staat als een busabonnement. Het is echter een onhandig en onlogisch proces:
o Je bestelt NS Flex en dan halen we het saldo van je kaart af.
o Je kunt vervolgens alleen nog saldo laden bij andere oplaadpunten dan die van NS.
o Je reist op 1 kaart zowel op rekening als op saldo.
o We weten niet zeker of het goed gaat als je bij een ándere busmaatschappij dan die van je abonnement gaat reizen. Dan zou je dus weer op NS Flex en dus op rekening moeten reizen.

Dit zijn allemaal redenen waarom we blijven aangeven dat NS Flex niet gecombineerd kan worden met een abonnement van een andere vervoerder; we kunnen niet garanderen dat deze combinatie goed en logisch werkt. We blijven het ook afraden in ons bestelproces d.m.v. een waarschuwing. Wanneer de andere vervoerders hun abonnement overzetten naar de “op rekening-methodiek”, kunnen deze abonnementen wél gecombineerd worden met NS Flex. Ik zal deze informatie nog eens delen met alle moderators.

In het topic stelde Danny Flex voor release notes te publiceren. Daar reageerde ik erg positief op, maar ze zijn er niet gekomen. Ook stelde ik een roadmap voor: de plannen voor de toekomst, met ook zichtbaar wat prioriteit heeft, en enige indicatie voor wanneer het gepland is.
Mijn collega’s vinden het een goed idee om op de Community elke twee weken te vertellen wat er nieuw is aan NS Flex. Maar we kunnen geen plannen met tijdslijnen geven, omdat we Scrum Agile werken en de prioriteiten dus maar steeds voor twee weken vastliggen.

Hoi Tessa.123 en welkom bij de NS Community!

Wat fijn dat je een NS Flex abonnement hebt genomen! Laat mij een aantal vragen voor je wegnemen.

Jouw saldo zal je ontvangen op de eerste ‘echte' factuur. Dat zal de factuur van volgende maand zijn met jouw reiskosten. De abonnementskosten betaal je vooraf, en de reiskosten achteraf. Dat is ook gelijk een antwoord op jouw 2e vraag waarom je nu al een factuur hebt ontvangen.

Deze factuur zal na enkele dagen zichtbaar moeten zijn, dit kan even tijd in beslag nemen.

@Tochjo, tot op heden nog geen verklaring ontvangen wat betreft jouw raadselachtige transacties. Ik heb opnieuw een reminder gestuurd!

Hallo Goedenavond , Abonnement weekend vrij Ik kan gratis reizen op zaterdag en zondag Met trein, bus en metro, Het is waar  Help alstublieft

Reputatie 7
Badge +3

Deze controle op aanwezigheid van een BTM kortingsabonnement stond ook vermeld in het besluit wijziging abonnementen en was ook als aangegeven criterium in het advies vanuit het Lokov. 

 

 

Er zijn volgens mij veel mensen die problemen met NS Flex ervaren, tot dat NS duidelijkheid geeft over deze verschillende problemen / kinderziektes zou ik iedereen afraden over te stappen, enkele van deze problemen worden in verscheidene topics op dit forum behandeld - maar staan vrijwel allemaal nog open, bijvoorbeeld:

https://community.ns.nl/ns-flex-60/reishistorie-ns-niet-volledig-49413
https://community.ns.nl/ns-flex-60/ik-zie-geen-reisinformatie-en-prijzen-in-de-reishistorie-sinds-de-start-van-ns-flex-51350

Ik denk dat NS Flex een erg goed product kan zijn, maar inzichtelijkheid van facturatie en hoe dit allemaal wordt verrekend / berekend is hierbij wel noodzakelijk natuurlijk. Hoop dat het snel opgelost is!
Reputatie 4

Bij het bestellen van NS Flex doet men tegenwoordig een check (bij TLS/OV-chip?) om te kijken wat iemand zoal op een kaart heeft staan… Terwijl je saldo checken via Mijn NS alleen kan als ‘aléén de laatste transactie bij NS, voor de rest mogen/kunnen we dat echt niet zien!’

 

Mag dat eigenlijk wel? Op zich is de melding welkom (om conflicten te voorkomen), maar NS hoeft echt niet te weten welke andere (saldo) producten er op een kaart staan eigenlijk, toch?

Bovendien werkt NS Flex bijna perfect met ‘vrij reizen’ (zone/ster/regio) abonnementen van andere vervoerders. Het BTM deel weg laten maakt wel dat je buiten je abonnementsregio saldo nodig hebt, en dat is dus vaak nergens voor nodig @Andyret2 toch?

Maar goed, het lijkt er dus verdacht veel op dat je -vóórdat je toestemming geeft aan NS om alles in te zien bij andere vervoerders- je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?

En wat als je helemaal geen ander abonnement hebt en die melding krijgt? Tja klik ‘ik snap het’ en ga vooral verder… maar ik snap dat dus niet eigenlijk. :nerd:

https://twitter.com/noella2812/status/1349867965026590727


klopt inderdaad vrij reizen werk gewoon met ns flex inderdaad met korting reizen gaat niet samen zoals dal voordeel uren bij connexion of arriva  maar zo btm vrij net abonnement en regioabonnement kunen samen op 1 kaart staan

Hi ValérieV. Welkom bij de Community.

Via je Mijn NS account op de startpagina kan je een klassewissel instellen. Dit kan nog niet via de Reisplanner App. Je kan daarbij instellen hoe lang je 1e klas wilt reizen. Een dag, tot een bepaalde datum of voor onbepaalde tijd.

Kom je er zo uit?

Hoi Beamer, welkom op de NS Community. 

Als je op 24 april bent overgestapt, dan zal de looptijd van je abonnement altijd van de 24ste van de maand tot de 24ste van de daarop volgende maand zijn. Voor die periode betaal je eventuele reiskosten achteraf en eventuele abonnementskosten vooruit. Je zult ook altijd rond de 24ste van de maand een reguliere factuur ontvangen, ook wanneer dat voor € 0,00 is. 

Je zult zelf voor het eerst nu vanaf 24 mei een wijziging kunnen doorvoeren. Dat kan vanaf die datum dagelijks. Na een wijziging start een nieuwe vaste periode van één maand. Na die periode kun je er weer dagelijks voor kiezen om een wijziging aan te vragen. Een wijziging gaat per direct in, het is (nog) niet mogelijk om een datum in de toekomst te kiezen. Indien je het op dat moment actieve abonnement wilt laten doorlopen, hoef je niks te doen. Een abonnement binnen NS Flex is doorlopend.

Stel je al voor een hele maand abonnementskosten voldaan hebt, maar je vraagt een wijziging gedurende die maand aan, dan zal er een extra factuur worden aangemaakt om te veel betaalde abonnementskosten mee terug te betalen of, indien je op een duurder abonnement bent overgestapt, extra kosten in rekening te brengen.

Zo @loklok8, even op de verbeter-toer? :wink:  Even serieus, wel goed dat je het aangeeft. Het ‘most wanted’ is wel een beetje teveel van het goede. Ook dit heb ik samen met de rest van je punten doorgezet naar de afdeling die over de website gaan. Ik hoop dat het op korte termijn een stuk makkelijker wordt voor ons niet Nederlands sprekende/lezende reiziger om zich door onze website te navigeren.

Badge +3
Er moet inderdaad saldo geladen worden voor de reizen per bus waarbij het product Dalurenkorting Noord-Brabant gebruikt wordt. Er is nog onduidelijkheid of automatisch opladen bij NS Flex weer geactiveerd kan worden, maar ik zou het gewoon proberen. Het zal in ieder geval niet conflicteren met reizen die ze maakt met NS Flex, want dat negeert het saldo gewoon.

Saldo kan in ieder geval niet meer geladen worden bij kaartautomaten van NS, zo begreep ik, omdat die het NS Flex-abonnement herkennen en de mogelijkheid dan niet bieden. Het kan nog wel bij automaten in winkels en er kan ook online nog saldo besteld worden dat bij een ophaalpunt op de kaart geladen kan worden.
Reputatie 7
Badge +1

Ja sorry, ik kom niet meer in aanmerking voor de jongerentoer, dus ga ik maar op de verbeter-toer. :grin:

De laatste dan van mij vandaag (denk ik). Graag op deze pagina ook de Intercity direct Altijd Toeslag Vrij verwijderen, naast Traject Vrij.

https://www.ns.nl/en/customer-service/flex/switching-to-ns-flex.html

Alvast bedankt voor de moeite. Ik denk dat de webbouwers de komende periode hier wel zoet mee zijn met de suggesties die vandaag door verschillende mensen zijn gegeven.

@loklok8 Ik ga het doorgeven! 

Op dit moment is het telefonisch nog niet mogelijk om een nieuw NS Flex abonnement af te sluiten. We hopen dat dit natuurlijk zo snel mogelijk gerealiseerd is :smile:

Reputatie 7
Badge +3

Dank voor je antwoord Denice, je was er weer snel bij. :thumbsup:

@Tochjo
Sivan komt hier zo snel mogelijk bij je op terug 🙂
Zolang er een werkelijk NS Flex abonnement actief is (dus niet NS Flex basis / NS Flex zonder abonnement), geldt de volledige mogelijkheid van de Samenreiskorting. Dus ja, iemand die een NS Flex Weekend Voordeel heeft, mag tot 3 reizigers mee nemen in de daluren om met korting te laten reizen.
Reputatie 7
Badge +3

In het besluit wijziging abonnement wordt zoals gezegd al aangegeven dat het ook mogelijk wordt om Flex aan te schaffen via de (telefonische) klantenservice en/of in de winkel. Wanneer er minder minder winkels en minder service medewerkers komen lijkt me dat er dan juist mogelijkheden moeten komen om abonnementen telefonisch of via andere klantenservice kanalen zoals chat, Twitter of Facebook te bestellen en betalen , zeker omdat er het aantal fte's voor klantenservice niet wordt gereduceerd. NS wil blijkbaar gezien de info in het besluit niet investeren in het digitaal inrichten van van een andere betaalmogelijkheid dan iDeal waarbij wordt verwezen naar het alternatief via de klantenservice. Moet dat alternatief er wel zijn en dus niet alleen in de winkels.

Badge +3

Als er bij het bestellen van NS Flex een stad/streek abonnement gedetecteerd wordt zou het BTM gedeelte van Flex niet geladen moeten worden.

Dat is prima (want dat wil je!) maar ze verwijderen alsnog steeds wel het saldo van je kaart én Automatisch opladen wordt uitgezet. Je saldo krijg je (na een maaand) terug.

Dat kan beter dus! Laat bij een BTM abonnement het saldo en automatisch opladen gerust met rust.

Ik stel vast dat de termijn van 48 uur momenteel niet gehaald wordt: de laatst zichtbare reizen zijn van dinsdag, maar ik heb ook woensdag en donderdagochtend gereisd en dat is langer dan 48 uur geleden. Hoe moet ik "maximaal 48 uur" interpreteren als het kennelijk ook langer kan duren?

Dit is even door een aantal personen uitgezocht. Dit heeft inderdaad langer geduurd en het wordt meegenomen richting Translink als gewenste verbetering. Meestal gaat het goed, maar bij jou heeft het op 27 september 3 dagen geduurd i.p.v. 2. Bedankt voor het signaal.
Badge +3
En ik zie nu ook in Mijn NS staan dat mijn volgende factuur naar verwachting 24 augustus beschikbaar is. Dat verbaast me, want tot op heden kreeg ik altijd een factuur rond de 6e van de maand en ik heb niets gewijzigd aan mijn abonnement.
Factuur met datum 26 augustus staat nu in Mijn NS, met daarop de abonnementskosten voor 6 augustus tot en met 5 september en de reizen die ik gemaakt heb tot en met 22 augustus. In Mijn NS staat nu 24 september genoemd als datum voor de volgende factuur. Ik ben benieuwd; dan zou de factuurdatum dus ogenschijnlijk niet meer gekoppeld zijn aan de ingangsdatum van mijn NS Flex-abonnement.

Reageer