Info m.b.t. Samenreiskorting aangepast.
Update 23 augustus 2019.
Info m.b.t. ontwikkelingen aangepast.
Heb je onze mooie website al gezien? En heb jij NS Flex al?
Vanaf vandaag is de proefperiode afgelopen en zijn we officieel live. In dit topic geef ik je graag nog wat updates. Heb je toch nog een vraag, en staat deze hier niet tussen? Stel hem gerust!
Let op: het kan een paar uur duren voordat de bevestiging van de bestelling wordt verstuurd. Het is momenteel erg druk vanwege alle aanmeldingen.
NS Flex zonder abonnement
Met NS Flex zonder abonnement kun je door in en uit te checken op rekening reizen met de trein, bus, tram en metro en standaard gebruik maken van OV-Fiets en (fiets) Stallen op rekening op bepaalde stations. De kosten hiervoor worden door NS maandelijks in rekening gebracht en betaal je via een automatische incasso.
Is NS Flex te combineren met abonnementen?
NS Flex wordt beschikbaar voor de volgende abonnementen: Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Voordeel (40% korting in het weekend), Weekend Vrij, Dal Vrij en Altijd Vrij. Het is niet mogelijk NS Flex te combineren met het Voordeelurenabonnement en Traject Vrij. Ook bijabonnementen of Keuzedagen worden niet aangeboden. Kijk voor meer informatie over onze toekomstplannen hieronder bij 'Overstaphulp'.
NS Flex en (ex)studenten
NS Flex kan niet tegelijk met het Studentenreisrecht op je OV-chipkaart gezet worden. Wil je toch NS Flex, zet dit dan op een andere OV-chipkaart. Ben je uitgestudeerd en wil je gebruik maken van de actie? Ook dit kan niet in combinatie met NS Flex. In de toekomst maken we het wel mogelijk NS Flex met kortingen te combineren.
Kan ik met NS Flex nog Samenreiskorting op mijn kaart laden?
Heb je een NS Flex zonder abonnement (NS Flex Basis), NS Flex Weekend Voordeel of NS Flex Weekend Vrij zonder dalkorting en wil je buiten de spits met korting meereizen? Dat kan met iemand die een NS-abonnement heeft. Zet Samenreiskorting dan eerst aan in de NS-app of Mijn NS. Let op: Samenreiskorting is alleen geldig als je samen reist met iemand die in het bezit is van een NS-abonnement (uitgezonderd KidsVrij) of Studentenreisproduct.
Bij NS Flex gaan we uit van samen uit, samen thuis. Als je incheckt vóór 06.30 uur, tussen 09.00 en 16.00 uur, of ná 18.30 uur ontvang je automatisch 40% korting op jouw reis. Deze korting blijft geldig tot 04.00 uur de volgende dag. In het weekend en op feestdagen is Samenreiskorting de hele dag geldig.
Als je alleen terug reist, moet je de Samenreiskorting voor de terugreis weer uitzetten. Ook dit doe je in de NS-app of Mijn NS.
Let op: heb je als medereiziger géén NS Flex dan moet je de Samenreiskorting bij de NS-kaartautomaat op je OV-chipkaart zetten en kan dit niet in de NS-app of Mijn NS.
Is NS Flex even duur als reizen op saldo?
In grote lijnen zijn de kosten gelijk. Er zijn een paar uitzonderingen. De abonnementen zijn per maand ongeveer 1 euro duurder. Dit komt door de flexibiliteit om maandelijks te kunnen wijzigen en het voordeel van achteraf en uitgebreid betalen. Bij 1e klas reizen in de trein in het weekend ben je goedkoper uit. Maak je met een kortingsabonnement een reis met twee of meer verschillende treinvervoerders en check je bij de ene vervoerder in een andere tariefperiode (dal of spits) in dan bij de andere, dan verschilt de prijs tussen NS Flex en Reizen op Saldo. Check je met een Dal Voordeel in de daluren in bij Arriva en daarna in de spits bij NS, dan ben je goedkoper uit met NS Flex. Met NS Flex betaal je namelijk voor de gehele reis daltarief, omdat ke de reis in de daluren bent begonnen. Bij reizen op saldo betaal je daltarief voor het eerste reisdeel bij Arriva en vol tarief voor het tweede reisdeel bij NS, omdat je bij NS in de spitsuren bent ingecheckt. Check je echter in de spits in bij Arriva en dan in de daluren bij NS, dan ben je met Reizen op Saldo goedkoper uit. Het moment van inchecken is namelijk leidend.
Kan ik ook 1e klas reizen?
Jazeker! Alle abonnementen zijn standaard 2e klasse. Bij de Vrij-abonnementen kun je reizen in de 1e klas afkopen voor dezelfde periode als het Vrij-reizen van je NS Flex abonnement. Dus met een Weekend Vrij kun je 1e klas afkopen voor vrij reizen in het weekend in de 1e klas. Buiten die periode reis je standaard 2e klas, maar kun je met een klassewissel alsnog 1e klasse reizen. Je betaalt dan het verschil bij tussen 1e en 2e klas. Ook voor de Voordeel-abonnementen en NS Flex zonder abonnement kun je zo'n klassewissel doen. Een klassewissel doe je via Mijn NS. In de toekomst kan dit ook via de NS app.
Van welke deur-tot-deur diensten kan ik gebruik maken met NS Flex?
OV-fiets en Stallen op Rekening. Je betaalt hiervoor geen abonnementskosten, alleen de ritprijs. In de toekomst verwachten we ook andere diensten aan te sluiten, zoals taxi, Greenwheels en auto parkeren in Q-park.
Hoe kan ik de kosten inzien die ik met NS Flex maak?
Deze kosten kun je inzien via Mijn NS en in de nabije toekomst ook via de NS app. Daarnaast krijg je maandelijks een digitale factuur in Mijn NS. Je ontvangt per mail een aankondiging dat de factuur gereed staat. Ook wordt in dit bericht de automatische incasso aangekondigd, en wordt het totaalbedrag, de verwachte incassodatum en het bankrekeningnummer waarvan geïncasseerd wordt vermeld. De eerste factuur ontvang je na aanschaf van NS Flex of nadat je bent overgestapt. In deze 1e factuur zie je de abonnementskosten over de 1e maand. Na deze eerste maand krijg je een factuur met de gebruikskosten over die maand en de abonnementskosten voor de (eventuele) 2e maand.
Overstaphulp
In veel gevallen is het handig over te stappen naar NS Flex. In sommige situaties echter niet. Graag helpen we je op weg.
Overstappen is handig als:
- je reisgedrag iedere maand anders is
- je niet van saldo laden houdt
- je graag flexibel wil zijn in je reisklasse
Let bij de volgende abonnementen op:
- Dal Voordeel met korting: het advies is om pas na het jaar over te stappen.
- Traject Vrij: dit wordt eind 2019 / begin 2020 mogelijk.
- Kids Vrij: bij Kids Vrij reis je niet op saldo of op rekening, maar helemaal gratis. Wij gaan daarom deze ook niet als NS Flex variant aanbieden.
- OV Vrij: vanwege BTM is dit nog niet mogelijk. De verwachting is dat wij bus, tram en metro vrij vanaf begin 2020 kunnen aanbieden.
- IC Direct Altijd Toeslag Vrij: dit is vanaf oktober/ november 2019 mogelijk. Tot die tijd een los kaartje bij de zuil.
- Voordeelurenabonnement: dit abonnement wordt niet aangeboden.
Verder wordt de huidige vorm van bijabonnementen in NS Flex vervangen door gezinspakketten. Als je nu dus overstapt met een bijabonnement bij Weekend Vrij, Dal Vrij of Altijd Vrij, wordt het bijabonnement een hoofdabonnement en krijg je geen korting over je bijabonnement. Het advies is dan ook alleen over te stappen als de korting minder waarde oplevert dan de voordelen van NS Flex.
Tevens wordt de huidige vorm van Keuzedagen in NS Flex vervangen door Flexdagen. Als je nu dus overstapt, moeten de Keuzedagen opgezegd worden. Het advies is dan ook niet over te stappen als de voordelen van Keuzedagen meer waarde hebben dan die van NS Flex.
Bij overstap wordt het huidige abonnement beëindigd en ontvang je het nog te verrekenen bedrag terug op de rekening. Dit is een losse transactie en wordt niet verrekend met je NS Flex factuur.
Tot slot is het zo dat de leeftijdskorting nog niet is verwerkt. Medio 2020 zal ook de leeftijdskorting voor 65 plussers bij Weekend Vrij en Dal Vrij mogelijk zijn. Let op: de korting die je krijgt als 65 plusser in BTM (zoals vroeger met de roze strippenkaart) werkt al wel met NS Flex.
Lijkt wel zo, want anders worden alle te verrekenen kosten op je factuur voor NS Flex verwerkt. Ik zal hier even over verder in je topic.
If you have a NS Flex subscription, you can change it to NS Flex zonder abonnement (without subscription) for free, if you haven't changed the subscription within 1 month. You will only be charged if you use your OV-Chipcard and the remaining amount for the days you haven't travelled will be refunded to you. After 1 month has lapsed you can change it again to any other subscription should you need it.
If you have a classic yearly season ticket you can change it to a NS Flex zonder abonnement at any time and the remaining amount for the days you haven't travelled will also be refunded to you. You can change it back to a subscription afterward when you need it. Should you want a classic season ticket again instead of Flex, you can contact customer service to organize that for you.
If you have a classic monthly season ticket you cannot change or cancel it.
To change your season ticket, simply go to your Mijn NS account and click on: Bekijk en wijzig uw abonnement. (see and change your subscription)
If you have started your subscription for your season ticket within the past 14 days and you have not used it to travel with during that period, try contacting customer service to see if you can get a refund.
Zolang u uw Flex Dal Voordeel abonnement niet hebt opgehaald loopt uw Dal Vrij abonnement door.
Zodra u het oude abonnement verwijderd en NS Flex op uw kaart zet wordt het oude abonnement pas definitief beëindigd. De kosten voor de nog niet gereisde dagen krijgt u via een tussentijdse factuur teruggestort, geteld vanaf de dag dat u NS Flex op uw kaart zet.
Hoi Beamer, welkom op de NS Community.
Als je op 24 april bent overgestapt, dan zal de looptijd van je abonnement altijd van de 24ste van de maand tot de 24ste van de daarop volgende maand zijn. Voor die periode betaal je eventuele reiskosten achteraf en eventuele abonnementskosten vooruit. Je zult ook altijd rond de 24ste van de maand een reguliere factuur ontvangen, ook wanneer dat voor € 0,00 is.
Je zult zelf voor het eerst nu vanaf 24 mei een wijziging kunnen doorvoeren. Dat kan vanaf die datum dagelijks. Na een wijziging start een nieuwe vaste periode van één maand. Na die periode kun je er weer dagelijks voor kiezen om een wijziging aan te vragen. Een wijziging gaat per direct in, het is (nog) niet mogelijk om een datum in de toekomst te kiezen. Indien je het op dat moment actieve abonnement wilt laten doorlopen, hoef je niks te doen. Een abonnement binnen NS Flex is doorlopend.
Stel je al voor een hele maand abonnementskosten voldaan hebt, maar je vraagt een wijziging gedurende die maand aan, dan zal er een extra factuur worden aangemaakt om te veel betaalde abonnementskosten mee terug te betalen of, indien je op een duurder abonnement bent overgestapt, extra kosten in rekening te brengen.
OV-fiets maakt deel uit van NS Flex, daarom wordt het losse OV-fietsabonnement beëindigd. U kunt straks gewoon OV-fietsen blijven huren. De kosten daarvan komen dan op de factuur van NS Flex te staan.
Zo Even serieus, wel goed dat je het aangeeft. Het ‘most wanted’ is wel een beetje teveel van het goede. Ook dit heb ik samen met de rest van je punten doorgezet naar de afdeling die over de website gaan. Ik hoop dat het op korte termijn een stuk makkelijker wordt voor ons niet Nederlands sprekende/lezende reiziger om zich door onze website te navigeren.
Ja sorry, ik kom niet meer in aanmerking voor de jongerentoer, dus ga ik maar op de verbeter-toer.
De laatste dan van mij vandaag (denk ik). Graag op deze pagina ook de Intercity direct Altijd Toeslag Vrij verwijderen, naast Traject Vrij.
https://www.ns.nl/en/customer-service/flex/switching-to-ns-flex.html
Alvast bedankt voor de moeite. Ik denk dat de webbouwers de komende periode hier wel zoet mee zijn met de suggesties die vandaag door verschillende mensen zijn gegeven.
Op dit moment is het telefonisch nog niet mogelijk om een nieuw NS Flex abonnement af te sluiten. We hopen dat dit natuurlijk zo snel mogelijk gerealiseerd is
Dank voor je antwoord Denice, je was er weer snel bij.
In het besluit wijziging abonnement wordt zoals gezegd al aangegeven dat het ook mogelijk wordt om Flex aan te schaffen via de (telefonische) klantenservice en/of in de winkel. Wanneer er minder minder winkels en minder service medewerkers komen lijkt me dat er dan juist mogelijkheden moeten komen om abonnementen telefonisch of via andere klantenservice kanalen zoals chat, Twitter of Facebook te bestellen en betalen , zeker omdat er het aantal fte's voor klantenservice niet wordt gereduceerd. NS wil blijkbaar gezien de info in het besluit niet investeren in het digitaal inrichten van van een andere betaalmogelijkheid dan iDeal waarbij wordt verwezen naar het alternatief via de klantenservice. Moet dat alternatief er wel zijn en dus niet alleen in de winkels.
Ik heb inmiddels een antwoord!
Nieuwe klanten die online niet handig zijn OF geen Nederlandse IBAN hebben kunnen NS Flex bij een servicebalie op het station aanschaffen. In dat geval machtigt de klant NS om maandelijks te incasseren, ook de eerste termijn. De baliemedewerker zal de klant vragen zijn/haar bankpasje te tonen, zodat we zeker weten dat de IBAN ook echt van de klant is. In tegenstelling tot online worden buitenlandse rekeningnummers bij de balie dus wél ondersteund, enige vereiste is dat het rekeningnummer een IBAN (Europees) rekeningnummer is.
Op dit moment staat geen uitbreiding van de betaalmogelijkheden op de planning. Mogelijk gaat bestellen voor nieuwe klanten in de toekomst ook via KS ondersteund worden, maar daar is nog geen concreet zicht op.
Hopelijk heb ik de vraag naar tevredenheid kunnen beantwoorden!
Niet dus.
Ik heb een contract. Als ik de kosten naar behoren betaal, dan heeft de NS zijn kant van het contract te vervullen.
Nee. Uiteraard betaalt u naar behoren en NS vervult zijn kant van het contract, maar dat contract is niet voor altijd en ook niet als u naar behoren betaalt, kan NS de voorwaarden eenzijdig wijzigen. Dat staat in de wet en daar heeft NS zich aan te houden maar u ook. NS stopt met het abonnement waarmee u op saldo kunt reizen en ze hoeven dat helemaal niet aan te blijven aanbieden zolang u betaalt. Het heeft niets met elkaar te maken.
Volgens mijn OV-chipkaart.nl is mijn huidige abonnement geldig tot 2029.
Nee, en dat is ook niet zo volgens ov-chipkaart. Uw persoonlijke chipkaart is zolang geldig, maar u abonnement niet, de geldigheid van uw kaart heeft niets, maar dan ook niets te maken met het abonnement dat er op staat.
NS kan dus niet tussentijds de voorwaarden wijzigen. En ook al zou dat wel kunnen. Je kan mensen niet dwingen tot het opbouwen van een kredietregistratie om met de trein te reizen.
Jawel hoor, NS kan dat zonder meer de voorwaarden wijzigen binnen de wet. Niks ‘dus’, er is geen geldige conclusie. NS dwingt u ook niet tot een kredietregistratie, u kunt gewoon zonder die kredietregistratie reizen met NS. U wordt niet gedwongen derhalve. Het aantal abonnementen is wel beperkt. Reizen met korting blijft mogelijk op saldo middels een Dalvoordeelabonnement en naar uw werk gaan met een Trajectvrij abonnement met vooruitbetaling en alleen geldig voor het Traject kan ook. Na de coronacrisis kunt u gewoon met NS naar uw werk omdat Trajectvrij beschikbaar blijft. Uw suggestie is onjuist dat dit niet meer zou kunnen zonder een kredietregistratie, waarbij kennelijk kredietwaardigheid ontbreekt. Iedereen kan vooraf dit abonnement kopen en naar zijn werk gaan. U ook.
Voor de meelezers; Kredietregistratie vindt plaats bij hypotheken, leningen of vaak bij mobiele abonnementen. Dit is als zodanig geen bezwaar om Flex aan te kunnen vragen. Het kan pas een probleem worden als er een negatieve aantekening bij komt. Elders op dit forum is er wel een discussie over hoe dit plaats vindt, maar dat is nu niet aan de orde.
Deze controle op aanwezigheid van een BTM kortingsabonnement stond ook vermeld in het besluit wijziging abonnementen en was ook als aangegeven criterium in het advies vanuit het Lokov.
![](https://uploads-eu-west-1.insided.com/ns-nl/attachment/5dcba870-2de5-48bf-a461-65902cfa7d4a.png)
Bij het bestellen van NS Flex doet men tegenwoordig een check (bij TLS/OV-chip?) om te kijken wat iemand zoal op een kaart heeft staan… Terwijl je saldo checken via Mijn NS alleen kan als ‘aléén de laatste transactie bij NS, voor de rest mogen/kunnen we dat echt niet zien!’
![](https://uploads-eu-west-1.insided.com/ns-nl/attachment/545b253f-0dec-4669-ad08-2b08cbcfdfd9.jpg)
Mag dat eigenlijk wel? Op zich is de melding welkom (om conflicten te voorkomen), maar NS hoeft echt niet te weten welke andere (saldo) producten er op een kaart staan eigenlijk, toch?
Bovendien werkt NS Flex bijna perfect met ‘vrij reizen’ (zone/ster/regio) abonnementen van andere vervoerders. Het BTM deel weg laten maakt wel dat je buiten je abonnementsregio saldo nodig hebt, en dat is dus vaak nergens voor nodig
Maar goed, het lijkt er dus verdacht veel op dat je -vóórdat je toestemming geeft aan NS om alles in te zien bij andere vervoerders- je helemaal géén toestemming hoeft te geven om je kaartgegevens in te kunnen zien?
En wat als je helemaal geen ander abonnement hebt en die melding krijgt? Tja klik ‘ik snap het’ en ga vooral verder… maar ik snap dat dus niet eigenlijk.
klopt inderdaad vrij reizen werk gewoon met ns flex inderdaad met korting reizen gaat niet samen zoals dal voordeel uren bij connexion of arriva maar zo btm vrij net abonnement en regioabonnement kunen samen op 1 kaart staan
De storing waarvan webcare een paar dagen geleden meldde “We verwachten dat dit morgen is opgelost”. Verwachtingen komen niet altijd uit, ook nu dus niet.
Och ja voor mij is het geen probleem want heb nog reservekaarten, maar iemand liep er tegenaan (die had Flex zonder abonnement voor €111 per maand staan) dus ik dacht ik test het eventjes…
Als het al langer op Basis staat kan je gewoon wijzigen, ook al staan er ‘spookbedragen’ vermeld. Een schoonheidsprijs verdient het zeker niet...
![](https://uploads-eu-west-1.insided.com/ns-nl/attachment/106f0b4b-38cb-4dd2-a63a-2b156152a936.png)
![](https://uploads-eu-west-1.insided.com/ns-nl/attachment/3f030afd-a217-43ec-a639-fc9d2e0296dc.png)
![](https://uploads-eu-west-1.insided.com/ns-nl/attachment/aa5b448e-44c5-408b-8115-dc1083b126d3.png)
Edit 09-03-2021: Het is opgelost.
Werkt het NS Flex ook samen met een abonnement van Connexxion? Voor een bepaald reisgebied heb ik een maandabonnement, buiten het rijksgebied betaal ik gewoon de reiskosten. Valt het te combineren? Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik de ritten op het vaste traject nogmaals gefactureerd krijg. Of kan het niet samen?
Als het om een vrij reizen (zone/ster/regio) abonnement gaat is dat zelden een probleem.
Bij mij werkte een Hermes/Bravo/Connexxion Dal Vrij voor de bussen in Eindhoven ook prima samen met NS Flex. Voor 9:00 had ik dan wel saldo nodig natuurlijk. Of het in jouw regio werkt is een kwestie van proberen.
Dank voor de info, helder. Ik laat het gewoon voorlopig maar zo en voortaan maar niet meer met de NS Flex ov-chipkaart afrekenen, maar via iDEAL of pin. Een keer opladen tot nul ga ik nog wel doen, want denk dat dit alleen op Utrecht CS kan. Op een NS Kaartautomaat lukt het niet en een ander oplaadpunt kan je enkel 5 euro doen. Die 3,50 in de plus krijg ik dan nooit meer op :)
Op https://www.ns.nl/klantenservice/wijzigen/abonnement-wijzigen.html staat nog steeds NS Flex Basis, terwijl dat ‘Zonder abonnement’ zou moeten zijn.
Als je kijkt op ns.nl/abonnementen krijg je heel kort nog ‘Basis’ te zien, maar daarna word je doorgestuurd naar https://www.ns.nl/nsflex/webshop (waar het wel goed staat).
Ik vind persoonlijk de term NS Flex basis beter. Je hebt immers een contract met NS afgesloten om op rekening te reizen. Zonder abonnement suggereert dat je geen verbintenis met NS hebt.
Ik heb ook NS Flex { € 0,- Abonnement]. dat is praktisch wanneer je ‘minder dan regelmatig’ gebruik maakt van OV.
Bij de GVB Amsterdam ontbreekt deze ‘Flex’ variant
Dus ik blijf bij de NS.
Bij GVB Flex is de optie voor ‘trein’ er wel, maar daar kan je geen NS abonnement aan koppelen.
Je reist dan dus zoals bij NS Flex Basis/Zonder abonnement, alleen de factuur gaat via GVB. Handig als je veel binnen de GVB regio reist en maar af en toe met de trein (zonder saldo).
Ik heb een flexabonnement op de chipkaart van mijn man gezet.Hij zou de eerste maand gratis hebben.,er is echter 10 euro in rekening gebracht. Op mijn chipkaart waar ik het flexabonnement opzette, hoefde ik alleen 0.01 euro te betalen.,??
Bij NS Flex Basis (€0 per maand) en Weekend Voordeel (€2 per maand) wordt er eenmalig €10 inschrijfkosten gerekend voor nieuwe klanten.
Bij Dal Voordeel (€5 per maand, tijdelijk eerste maand gratis) en duurdere abonnementen zou dat niet het geval moeten zijn.
Neem (je man) contact op met de Klantenservice (telefoon, chat, Twitter of Facebook) als je Dal Voordeel besteld hebt.
Hallo Goedenavond , Abonnement weekend vrij Ik kan gratis reizen op zaterdag en zondag Met trein, bus en metro, Het is waar Help alstublieft
U kunt uw NS Flex-abonnement op elk moment zelf wijzigen of beëindigen, als er tenminste een maand verstreken is sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Dat doet u door in Mijn NS (de website, niet de app) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Om uw abonnement (al dan niet tijdelijk) stop te zetten, kunt u het wijzigen in NS Flex Basis. U kunt het dan later op dezelfde manier weer wijzigen in een ander abonnement.
Voor de volledigheid: een (automatische) verlenging van uw abonnement telt niet mee als wijziging.
U kunt uw NS Flex-abonnement op elk moment zelf wijzigen of beëindigen, als er tenminste een maand verstreken is sinds de aanschaf of de vorige wijziging. Dat doet u door in Mijn NS (de website, niet de app) te kiezen voor Bekijk en wijzig abonnement. Om uw abonnement (al dan niet tijdelijk) stop te zetten, kunt u het wijzigen in NS Flex Basis. U kunt het dan later op dezelfde manier weer wijzigen in een ander abonnement.
Voor de volledigheid: een (automatische) verlenging van uw abonnement telt niet mee als wijziging.
Alvast hartelijk dank !!!
Ik heb het zojuist gewijzigd naar NS Flex Basis. Weet u wat er gebeurt met de vaste prijs die ik had bij NS Flex en liep van 21 november tot vandaag ? Ga ik daar een klein percentage van betalen of helemaal niets ?
Reageer
Meld je aan
Heb je al een account? Inloggen
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookWelkom
Nog geen account? Maak een account aan
Met een account kun je zelf topics plaatsen en reageren op berichten.
Login met Mijn NS Inloggen met FacebookEnter your E-mail address. We'll send you an e-mail with instructions to reset your password.