Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex | NS Community
beantwoord

Overstapkorting niet gekregen bij NS Flex


Reputatie 5
Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?
icon

Beste antwoord door Erryt NS 14 February 2020, 10:11

Bekijk origineel

187 reacties

Ze hebben een oproep gedaan voor testero op dit forum. Blijkbaar gaat er toch iets fout

 

Reputatie 7
Badge +3

De vraag blijft voor mij of je überhaupt wel recht heb op overstapkorting als er een treintraject tussen zit. In feite zijn het mijns inziens dan twee losse bus/tramreizen en is het geen overstap. Ben benieuwd wat de conclusie wordt.

Als dat zo is, waarom is die korting er wel wanneer je geen Flex hebt? Want TS had dat blijkbaar wel voor de overstap naar Flex.

@Momo 

Mijns inziens is die korting bij niet-Flex ook onterecht 

@Momo

Mijns inziens is die korting bij niet-Flex ook onterecht 

Dat is jouw mening dan en was dus niet de dagelijkse gang van zaken. Ik vind dat je nu echt te trollen. 

 

Reputatie 7
Badge +3

Daar ga ik niet over oordelen. Terecht of onterecht, het zou bij allebei gelijk moeten zijn.  En als er wel verschil is dan moet dat aangegeven worden. De reiziger moet van dit soort info op de hoogte zijn om een keus te hebben. 

Zo is ook verschil is qua korting bij overstappen naar een andere treinvervoerder tussen dal en spits met Flex en niet Flex. 

Badge +3

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadeel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:

Reputatie 6

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadedel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:


Het zou natuurlijk niet uit mogen maken wat je in dat kleine halfuur doet. Soms doe ik een deel van de reis per bus en rij dan met iemand mee. Als ik binnen dat half uur de bus weer neem, maakt niet uit waarheen, is het altijd een overstap. Ook als ik bus (stad1) trein (e-ticket) bus(stad2) is het binnen het halfuur altijd een overstap. Als dat met flex anders is klopt er iets niet.

 

Dat overstappen tussen treinvervoerders kán bij Flex in je voordeel werken (je behoudt je korting bij een overstap tijdens de spits) maar dus ook in je nadedel (je krijgt geen korting bij overstap na de spits). Da’s natuurlijk goed om te vermelden, met als reden natuurlijk de technische achtergrond waardoor het vóór Flex niet kon/werkte.

Voor het verhaal BTM - korte treinrit NS - BTM (zelfde vervoerder als de eerdere BTM rit, maar in een andere plaats/zone) zal uitgezocht moeten worden of dat formeel wel een overstap is. Zo niet, dan is dat geen nadeel van Flex, maar een voordeeltje bij klassieke abonnementen of geen abonnement.

Je zou het nog kunnen testen door uit een bus te stappen, een half uur fietsen naar een halte een stuk verderop en kijken of je dan met Flex wél een overstap krijgt voor de bus :sweat_smile:


Het zou natuurlijk niet uit mogen maken wat je in dat kleine halfuur doet. Soms doe ik een deel van de reis per bus en rij dan met iemand mee. Als ik binnen dat half uur de bus weer neem, maakt niet uit waarheen, is het altijd een overstap. Ook als ik bus (stad1) trein (e-ticket) bus(stad2) is het binnen het halfuur altijd een overstap. Als dat met flex anders is klopt er iets niet.

 

 

Kijk dit is een reactie waar we wat aan hebben in dit topic. Het mag inderdaad helemaal niets uitmaken want je stapt gewoon binnen 35 minuten over van bus naar bus dat daar een trein tussenzit is totaal niet van belang.

Hier is dus ook de “Onzin” van de reacties van Tamzin bewezen. Nu NS nog zover zien te krijgen dat ze eindelijk eens zelf pro-actief met dit onderwerp aan de slag gaan, ipv @Emma NS  de verantwoorde-lijkheid bij de reizigers/forumleden hiervoor te willen neerleggen. 

 

Graag met spoed oppakken en TS ruimhartig compenseren NS

Badge +3

Voor wie dit overkomt kost het € 0,96 (landelijke basistarief voor BTM) dus vette diefstal is het niet, en boze opzet (zakkenvullerij) van de NS is het ook niet, want die wisten het dus niet eens.

Mocht de NS er niet ontvankelijk voor zijn, dan kan je altijd nog terecht bij de BTM vervoerder voor die € 0,96, net als wanneer je incheckt bij een bus, toevallig iemand ziet met wie je mee kunt rijden en dus meteen weer uitcheckt voordat de bus ook maar één meter gereden heeft. Dat kost je ook die € 0,96 (zowel met als zonder Flex), of € 0,90 omdat Flex dom is en het tarief van 2018 hanteert, toch @Momo ? :joy:

 

@Robert B : TS beweert hier iets anders:

 

Het valt me in Mijn NS op dat de overstapkorting bij NS Flex minder royaal wordt doorberekend dan zonder NS Flex, als er een reis van NS tussen zit.

Voorbeeld:
13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

Voor deze reis is mij 2 maal de opstartkosten berekend (HTM 1,43 euro, (NS vrij reizen), RET 1,53 euro), terwijl er minder dan 35 minuten overstaptijd zat tussen de 2 regionale vervoerders.

De RET incheckpoort gaf nog netjes aan dat ik overstapkorting zou krijgen (Overstap OK) maar uiteindelijk blijkt dit niet gegeven te zijn in Mijn NS.

Kan ik teveel betaalde kosten nog terugkrijgen? En is er misschien een oplossing voor de toekomst? Ik kan natuurlijk met meerdere kaarten gaan reizen maar dat is wel een hoop gedoe. Ik vraag me ook af of deze manier dubbele instapkosten rekenen wel wettelijk is toegestaan?

 

Het is € 3,00 per dag. Toch gauw zo’n € 650,00 per jaar bij een volledige werkweek. Stel dit geldt voor 1000 mensen, dan zitten we al op 650.000,00 euro, en ik ben bang dat dit bij Flex voor kids echt wel vaker gaat voorkomen. 

Badge +3

Je hoeft mij (na 85 reacties hier sinds de start van dit topic) niet te vertellen waar het over ging.

Die € 3,00 maak jij ervan, terwijl het verschil gewoon € 0,96 is. Die BTM (tram en metro in dit geval) reiskosten heb je sowieso, hoe je het ook wilt wenden of keren.

Dat een overstap van HTM (tram) naar RET (metro) je het basistarief zou moeten besparen (zónder Flex is dat dus blijkbaar?) vind ik sowieso al vreemd, want HTM en RET zijn verschillende vervoerders.

Dat daar een korte treinreis tussen zit die roet in het eten gooit (of het feit dat Flex dat gewoon niet ziet als een overstap) is dus de vraag.

Als het een geldige overstap is dan zou de metro Schiedam - Rotterdam je dus niet € 1,53 maar € 0,57 (3 km à € 0,19 per km) moeten kosten, want zo werkt het dus blijkbaar zonder Flex?

Ik denk dat de RET en HTM daar ook nog wel wat over te zeggen hebben….

Reputatie 7
Badge +3

Die HTM €1,43 zal totale bedrag van het basistarief plus reiskosten zijn, evenals die €1,53  bij RET.

Zou het als een overstap gezien worden dan zou het RET bedrag €1,53 - €0.96 moeten zijn en de €1,43 bij de HTM is dan gewoon juist.

Badge +3

Die eerste € 1,43 bij HTM is natuurlijk altijd juist want dat is gewoon basistarief plus grofweg € 0,16 voor 3 kilometer met de tram in Delft. Men heeft geen idee wat je verder gaat reizen natuurlijk.

Dat je daarna géén instaptarief zou hoeven betalen voor de (RET, metro, andere plaats en andere vervoerder) kilometers van Schiedam naar Rotterdam lijkt me heel vreemd. Maar misschien werkt het wel zo "je hebt minder dan 35 minuten geleden een bus/tram verlaten dus mag je ‘overstappen’ op de metro en dus geen basistarief” :thinking:

Blijkbaar lukt dat wél zonder Flex! En dan is er dus een bug geconstateerd omdat zoiets nooit zou moeten lukken, tenzij HTM en RET een of andere afspraak hebben waar de NS (Flex) niets van weet.. voor overstappen tussen hen, en van bus/tram naar metro of zo.

En nu hou ik er over op! Totdat iemand weer gaat drammen dat het toch echt €3,00 scheelt en de NS dat bewust doen wegens zakkenvullerij of zoiets (waarom zouden die trouwens geld moeten overhouden aan ritten/reizen met andere vervoerders?) :disappointed_relieved:

Reputatie 7

Bij reizen op saldo wordt bij een overstap van HTM (of EBS) naar RET en visa versa, ook al zit daar een treinreisje Delft - Schiedam (of Rotterdam C) tussen, de ‘overstapkorting’ altijd toegekend. En ook als op Den Haag C van de RET op HTM wordt overgestapt.

Het lijkt me dus dat er een ‘bug’ in NS-Flex zit: als een overstap binnen 35 minuten van HTM naar RET (met daartussen een treinreis) door HTM en RET niet gezien zouden worden als overstap, dan zou toch ook voor reizen op saldo dat allang ongedaan zijn gemaakt? 

 

Reputatie 7
Badge +3

Maar heb jij dan Flex of klassiek NS abonnement?

Reputatie 7

Ik heb een (zeer) klassiek abonnement. Ik durf het bijna niet te zeggen: Voordeelurenabonnement. 

Dat heb ik echt al zo lang als het bestaat: toen het nog dalurenkaart en Rail-actief-kaart werd genoemd. Ik kan me overigens nog goed herinneren, dat toen met de invoering van de OV-Chipkaart, verschillende abonnementen op één kaart ook al voor conflicten zorgden.   Ik heb toen een tijdje drie OV-Chipkaarten gehad: een voor het HTM abonnement, een voor de RET en een voor de NS…

Badge +3

Ik vind dat bijzonder @Bertus maar als het zo is zou de NS (Flex) dat dus ook moeten respecteren…

En je dus voor Schiedam - Rotterdam (metro) met een geldige voorafgaande bus/tramrit met geldige uitcheck en minder dan 35 minuten eerder je gewoon € 0,57 moeten rekenen, die 3 km zónder basistarief van € 0,96 dus. Als de RET dat goed vindt, waarom de NS niet?

Work to do dus! Als dat zonder Flex werkt, dan ook regelen (kinderziektes) voor de Flex klanten, en dan liever niet “het verschil krijg je wel terug na contact met de Klantenservice”

Simpel gezegd, alles tussen RET en HTM en EBS is gewoon een overstap als de volgende incheck daar binnen 35 minuten na de vorige uitcheck is!

Tussentijdse treinritten gewoon volgens NS tarief/abonnement natuurlijk.

Reputatie 7
Badge +3

Ik had het voorheen ook met de Syntus-bus in Amersfoort, vervolgens met de trein naar Utrecht en daar met een Connexxion-bus verder. Ook dat werd gezien als overstap. Ook met een klassiek Voordeelurenabonnement :slight_smile:

Ok sorry @Robert B : ik maak mij boos omdat NS een aantal topics wel heel laconiek aan het behandelen is. Je zal ongetwijfeld gelijk hebben maar stel dat het om 1000 personen gaat x 2 keer per dag x € 0,96 x 200 dagen is nog altijd € 384.000,00 per jaar. (ik verdien het niet). En ik denk echt dat bij flex voor kids dit gaat oplopen zou mij bijvoorbeeld niet verbazen als er bus in Den Haag trein naar Delft of Rijswijk en vervolgens bus naar school regelmatig voorkomt. NS had dit voor invoer van Flex moeten uitzoeken en implementeren en weigert dit ook nu nog steeds actief op te pakken. En ja zo’n herhaalde oproep van Emma op het forum, na zes maanden inactiviteit vanuit NS……. Ik heb in ieder geval een heel ander idee bij klantenservice dan dat de NS heeft.

Reputatie 7
Badge +3

Waar ik me dan wel een beetje over verbaas is dat er tot nu toe maar 1 persoon over deze gemiste overstapkorting hier is komen klagen. Veel meer reizigers zouden hier toch mee te maken moeten hebben?

Of is het simpel een kwestie dat al die anderen het niet opmerken omdat het maar om €0,96 per keer gaat?  Ik bedoel, 96 cent is wel van een heel andere orde dan de onterechte correctietarieven van €50, waar je bovendien een mail van krijgt en je dan de pleuris van schrikt. 96 cent valt de meeste mensen misschien niet op.

En zolang er niet grote aantallen reizigers komen klagen zal het wellicht ook geen prioriteit krijgen. Dan misschien maar af en toe wat restitutie, net als bij de extra bedragen die reizigers kwijt zijn op Sloterdijk, als ze het al weten. Gewoon wachten tot de klant piept. En piept die niet, dan doen we niets.

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het aantal reizigers dat met zo'n situatie te maken heeft wel meevalt. En dan moeten ze ook nog Flex hebben. Én de factuur minutieus doorspitten, anders valt het inderdaad gewoon niet op. Én lid worden van het forum :slight_smile:

Badge +3

Ik weet 100% zeker dat iemand iets over het hoofd gezien heeft, en dit dus voor (niet zo veel) mensen geld kost. Maar dat is dus het leuke, want die €0,96 elke keer valt ineens iemand op in die bijzondere of misschien wel dagelijkse situatie.

En dat is dan inderdaad hun (Flex) probleem! Wat kost die reis me dan eigenlijk?

13:00-13:10 HTM tram in Delft
13:15-13:25 NS Delft - Schiedam
13:30-... RET metro Schiedam-Rotterdam

 

Reputatie 7
Badge +3

Ik denk dat het aantal reizigers dat met zo'n situatie te maken heeft wel meevalt. En dan moeten ze ook nog Flex hebben. Én de factuur minutieus doorspitten, anders valt het inderdaad gewoon niet op. Én lid worden van het forum :slight_smile:

Lid worden van het forum is zo gebeurd, hoeveel VDU-ers zijn er deze week lid geworden? Maar ja, die hadden een mail gekregen met waarschijnlijk onderaan de mail een verwijzing naar deze community.

Bus - trein - bus  komt misschien best nog wel vaak voor. Collega deed enige tijd bus Katwijk - Leiden Centraal, trein Leiden - Delft, bus Delft - Delft Techonolis.  Tot ze de buskosten teveel vond oplopen (geen idee of dat met of zonder overstapkosten was) en ze een fiets op station Delft stalde.

En Flex krijgen de meeste reizigers in 2021 ook. 

Nu nog de facturen uitpluizen….

Reputatie 7

Ik vind dat bijzonder@Bertus maar als het zo is zou de NS (Flex) dat dus ook moeten respecteren…

En je voor Schiedam - Rotterdam (metro) met een geldige voorafgaande bus/tramrit met geldige uitcheck en minder dan 35 minuten eerder je gewoon € 0,57 moeten rekenen, die 3 km zónder incheck van € 0,96 dus. Als de RET dat goed vindt, waarom de NS niet?

Work to do dus! Als dat zonder Flex werkt, dan ook regelen (kinderziektes) voor de Flex klanten, en dan liever niet “het verschil krijg je wel terug via de Klantenservice”

Simpel gezegd, alles tussen RET en HTM en EBS is gewoon een overstap als de volgende incheck daar binnen 35 minuten na de vorige uitcheck is!

Tussentijdse treinritten gewoon volgens NS tarief/abonnement natuurlijk.

Ik heb dus geen Flex (gelukkig niet, zou ik haast zeggen) maar het is inderdaad vreemd dat die korting door Flex niet gerespecteerd wordt. NS Flex wordt verkocht en aan de man gebracht als gemak, een product waar je verder geen omkijken naar hebt, maar in de praktijk komt het er dus op neer, dat de maandelijkse facturen moeten worden doorgespit en bij geconstateerde fouten, je eindeloos kunt wachten…

Wat ook nog zou kunnen zijn: een overstap van bijvoorbeeld HTM naar RET, waar een treinreis tussen zit, is geen overstap meer, maar omdat bij reizen op saldo, tussen de uitcheck bij HTM en incheck bij RET, de tussenliggende in- en uitcheck bij NS niet wordt herkend bij RET, en daarom toch als overstap wordt berekend.

Ik ben benieuwd hoe dit nu precies zit. Ik kan me namelijk niet voorstellen, dat bij het ontwikkelen van Flex, niemand op het idee gekomen is dat er met het stads- of streekvervoer naar en van het station wordt gereisd, al weet je het natuurlijk nooit zeker...

 

Badge +3

Ik zei het al ergens anders,

Maar (heel veel) VDU houders weten sinds de recente mailing pas dat ze al jaren te veel betaalden! Die reisden in weekenden en vakanties.

Voor (veel) minder heb je Dal Voordeel of Flex Weekend Voordeel (slechts €2 per maand, en als je het een maand niet gebruikt zet je het gewoon uit!), en die zijn daar nu eventjes fijntjes op gewezen.

En als ik die (zijn niet altijd senioren of verstandelijk beperkten hoor) daarover vertel dan zeggen ze allemaal  “Waarom wist ik dat niet, ik heb gewoon een kortingsabonnement voor 40% buiten de spits, dus na 9:00 of in het weekend en zo?”

Ik zeg dan “Als je niets gehoord hebt (e-mail) dan heb je Dal Voordeel en verandert er niets!” En het is pas per 2021 dus hebben we het er voor die tijd nog wel over.

Ik las al ‘2020 of 2021 is een verkiezingsjaar, en 700.000 klagers (de VDU houders) zijn allemaal potentiële kiezers!’  :kissing:

 

Reageer