We hebben een nieuwe website!


We hebben een nieuwe website! En we horen graag wat jullie ervan vinden.


331 reacties

Tochjo, goed punt. Ik ga zorgen dat dit aangepast wordt! Sleurhutje, ook jouw feedback heb ik doorgezet.
Ik gebruik de site het vaakst op een desktop of laptop want voor onderweg heb ik de app. Het is daarom jammer dat de site ontworpen lijkt voor mobiel gebruik, terwijl de meeste mensen onderweg de app gebruiken? Mijn drie grootste kritiekpunten op de nieuwe reisplanner (v3):
- bij het invoeren van vertrek- en eindpunt kan de TAB toets worden gebruikt, echter voor het invoeren van tijd en datum kan dit niet en moet de muis gebruikt worden. Dit is op een desktop niet handig want je handen zitten toch al op het toetsenbord? Invoeren van datum en tijd gaat daarnaast sneller met het toetsenbord.
- nadat een reis is gekozen krijg je verschillende reisopties te zien. Deze zijn in kolommen van links naar rechts gerangschikt. Dit is op een desktop/laptop niet intuitief omdat scrollen in de verticale richting plaats vindt (verreweg de meeste website zijn daarom boven-onder georiënteerd) . Het scrollwieltje werkt echter wel, maar er wordt dan naar rechts cq links gescrolld. Hier zit tamelijk veel vertraging op dat jammer is (getest onder Firefox 44, MacOS).
- het inzien van retourprijzen kost teveel extra klikken (namelijk drie: reisoptie -> infobutton -> Retour bullet). Helemaal ten opzichte van de oude reisplanner waarbij alle kosten in één oogopslag te zien waren, zonder extra klikken.

Ik hoop dat de site nog in ontwikkeling is en dat hier nog iets mee gedaan kan worden, tot die tijd gebruik ik graag nog de oude reisplanner.
Reputatie 7
Badge +4
Het door elkaar lopen van vensters als je met het pijltje een venstertje terug wilt en dan een venster moet hebben dat niet goed zichtbaar links van het venster stond, levert nog steeds dit beeld op. Het lijkt me met wat techniek op te lossen. Het staat gewoon niet goed.

Leo en Thom, ik heb jullie feedback doorgezet. Bedankt!
Reputatie 1
Heb nu voor het eerst eigenlijk de site op een mobiel apparaat gezien en het is inderdaad duidelijk dat de makers zich enkel goed op het mobiele apparaat hebben gericht en de desk- en laptops er maar een beetje bij bungelen. Ook ik (en met mij zeer veel anderen) maak het meest gebruik van de NS site op mijn desktop, zowel thuis als op het werk.
Op een mobiel apparaat is het duidelijk als je het Menu opent. Op desk- of laptop niet, daar lijkt het een nieuwe pagina omdat het beeldvullend is.
Ook een mobiel apparaat wordt de ruimte veel beter gebruikt. Op een desktop monitor zijn er letterlijk zeeën van verspilde ruimte (incl die belachelijk grote foto's bovenaan een pagina) wat de duidelijkheid op de nieuwe onduidelijke site al helemaal geen goed doet. Thuis heb ik een 27" monitor en echt, de NS site ziet er te belachelijk voor woorden uit. Je scrolt je helemaal gek maar dat is ook niet gek zla je screenshot ziet: eerst veel te foto grote en dan ergens onderaan begint de eerste info ...
Zoals al eerder gezegd (alleen doen ze er niets mee, I know): de NS heeft zicht VEEL TE VEEL op de mobiele apparaten gericht en VEEL TE WEINIG aandacht geschonken aan de desk- en laptop computers.
Reputatie 7
Badge +4
Tja, responsive heet dat 😉 Er zijn programmaatjes waarmee je het beeld van de iPhone op de Mac zet, zoals Reflector en X-Mirage. Dan kun je afwisselen. Gesteld dat u een echte computer achter uw scherm ingebouwd heeft zitten, lol.
Ik ben met u eens dat de desktopversie verbetering behoeft, dit is al met al een uitgebreid topic, dat daar geheel aan gewijd is.
fasegewijs zal in januari de hele website in het Engels zijn.

Mislukt. Het is nu februari en twee van de negen items in het Nederlandstalige hoofdmenu zijn in het geheel niet terug te vinden op de Engelstalige site. Ook een sub-menu's als "Reizen met een OV-chipkaart" onder "Kaartjes en toeslagen" ontbreekt op de Engelstalige site.
Ik ga het doorgeven, Pe_pe.
Heb nu voor het eerst eigenlijk de site op een mobiel apparaat gezien en het is inderdaad duidelijk dat de makers zich enkel goed op het mobiele apparaat hebben gericht en de desk- en laptops er maar een beetje bij bungelen. Ook ik (en met mij zeer veel anderen) maak het meest gebruik van de NS site op mijn desktop, zowel thuis als op het werk.
Op een mobiel apparaat is het duidelijk als je het Menu opent. Op desk- of laptop niet, daar lijkt het een nieuwe pagina omdat het beeldvullend is.
Ook een mobiel apparaat wordt de ruimte veel beter gebruikt. Op een desktop monitor zijn er letterlijk zeeën van verspilde ruimte (incl die belachelijk grote foto's bovenaan een pagina) wat de duidelijkheid op de nieuwe onduidelijke site al helemaal geen goed doet. Thuis heb ik een 27" monitor en echt, de NS site ziet er te belachelijk voor woorden uit. Je scrolt je helemaal gek maar dat is ook niet gek zla je screenshot ziet: eerst veel te foto grote en dan ergens onderaan begint de eerste info ...
Zoals al eerder gezegd (alleen doen ze er niets mee, I know): de NS heeft zicht VEEL TE VEEL op de mobiele apparaten gericht en VEEL TE WEINIG aandacht geschonken aan de desk- en laptop computers.


helemaal mee eens, en deels ook nog slecht leesbaar, op laptop bedoel ik (vooral aankomsttijd bij overstapstation)
Reputatie 6
Badge +1
Nog een suggestie: kijk eens kritisch naar de pagina over bijabonnementen. De informatie die erop staat is onjuist;

1) Er wordt gesproken over Kids Vrij als bijabonnement. En dat terwijl Kids Vrij al maanden en maanden een gratis abonnement is (men moet alleen een persoonlijke OV-chipkaart betalen). Nu lijkt het ten onrechte zo dat men geen andere bijabonnementen meer kan bestellen als men voor 3 kinderen kids vrij wil aanschaffen.

2) Het is op de website onduidelijk of een bijabonnement ook stopt als de hoofdabonnementhouder opzegt. Daar mag wel iets over op de website staan.

3) Er staat met koeieletters op de pagina 'bestel via Mijn NS'. En dat terwijl je ook bij het aanvraagproces van de hoofdabonnementhouder al direct een bijabonnement kunt bestellen. Nu wordt onterecht de suggestie gewekt dat bestellen alleen kan via Mijn NS.
Gemeld, Keuzereiziger. Ook je punten uit het andere topic.

Bedankt voor je feedback, wordt gewaardeerd.
Goed nieuws!

Naast de nodige complimenten over onze nieuwe reisplanner, hebben we helaas ook veel negatieve reacties ontvangen. Deze reacties zijn geanalyseerd en er zijn een aantal verbeterpunten uitgekomen die snel opgepakt zijn.

De volgende verbeteringen gaan vandaag live:

1. Overzicht, scanbaarheid en vergelijkbaarheid verbeteren
In de informatie boven een reis wordt naast de prijs, het aantal overstappen en de reisduur nu ook vertrek- en aankomsttijden getoond. Hiermee is makkelijker een vergelijking van vertrek- en aankomsttijden, overstappen en reistijd te maken.

2. Voorkeursadvies direct herkenbaar
Het reisadvies dat het meest overeenkomst met de voorkeuren van de klant krijgt en een gele balk en beweegt als de klant er met de muis over heengaat.

3. Openen en sluiten reisdetails duidelijker
Reisdetails zijn te openen door te klikken op de toegevoegde knop 'Bekijk details'. Om de details weer te sluiten is een blauw kruis toegevoegd.

4. Het treintype (Sprinter, Intercity, Thalys, etc.) direct in reisoverzicht tonen
Om snel een vergelijking te maken tussen de verschillende reisadviezen is direct te zien met welk treintype de reis gaat.

5. Treinattributen (bijvoorbeeld of een reservering verplicht is) direct in reisdetail tonen
In de reisdetails is nu meer informatie beschikbaar over de reis.

Let op: dit zijn verbeteringen die op korte termijn mogelijk waren. Dit betekent dus dat niet de enige verbeteringen zullen zijn.
@Pe_pe over het Engels:

'Uitgelicht' moet nog, en daar wordt aan gewerkt. 'Over NS' is bijna klaar.

Scherp over 'reizen met Ov-chipkaart'. Die is nu aan 'kaartjes en toeslagen' toegevoegd omdat mijn collega het alleen onder reisinformatie te beperkt vond.

Mijn collega koppelt terug dat het goed is om er weer eens op gewezen te worden dat we het Engelse menu niet moeten vergeten. Hij is nu toegevoegd aan het Engelse menu. "Dank aan Pe_pe daarvoor!"
@Pe_pe over het Engels:

'Uitgelicht' moet nog, en daar wordt aan gewerkt. 'Over NS' is bijna klaar.

Scherp over 'reizen met Ov-chipkaart'. Die is nu aan 'kaartjes en toeslagen' toegevoegd omdat mijn collega het alleen onder reisinformatie te beperkt vond.

Mijn collega koppelt terug dat het goed is om er weer eens op gewezen te worden dat we het Engelse menu niet moeten vergeten. Hij is nu toegevoegd aan het Engelse menu. "Dank aan Pe_pe daarvoor!"

"Over NS" is geen item in het hoofdmenu (en ik had ook niet opgemerkt dat die kennelijk ontbrak). Wat naast "Uitgelicht" ontbreekt in het Engelstalige menu is "Dagje uit".
Reputatie 6
Badge +2
4. Het treintype (Sprinter, Intercity, Thalys, etc.) direct in reisoverzicht tonen
Om snel een vergelijking te maken tussen de verschillende reisadviezen is direct te zien met welk treintype de reis gaat.

Dat is een stuk beter, i.v.m. de prijs en verder vooral het onderscheid IC / Sprinter.

2. Voorkeursadvies direct herkenbaar
Het reisadvies dat het meest overeenkomst met de voorkeuren van de klant krijgt een gele balk

Dat is ook handig als referentiepunt bij al dat heen en weer schuiven van panelen.

3. Openen en sluiten reisdetails duidelijker
Reisdetails zijn te openen door te klikken op de toegevoegde knop 'Bekijk details'. Om de details weer te sluiten is een blauw kruis toegevoegd.

Dat is wel duidelijker, maar klikken op een reismogelijkheid met gesloten details heeft nog steeds als effect het sluiten van de details van de reismogelijkheid waarbij de details open zijn (net als bij klikken op het kruis daarbij), zonder daarbij de details van de reismogelijkheid te openen die de gebruiker waarschijnlijk bedoelde te selecteren.
Reputatie 6
Badge +2
Als je de stationsverkorting intypt, krijg je in een dropdown de volledige naam van het station. Laat je de verkorting staan, krijg je nog steeds de foutmelding "Geen advies gevonden".
Hij zet de afkorting nu automatisch om in de volledige naam, behalve bij O.
Als je de stationsverkorting intypt, krijg je in een dropdown de volledige naam van het station. Laat je de verkorting staan, krijg je nog steeds de foutmelding "Geen advies gevonden".
Hij zet de afkorting nu automatisch om in de volledige naam, behalve bij O.

Vooruitgang. 😃
Bij de prijsinformatie staat (traject abonnementen) staat een link naar route keuze:
http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven/routekeuze.html

Deze link doet het echter niet en je komt uit bij ns.nl
Dennis en Marv: is doorgezet!

Nog een andere terugkoppeling:
1.Om op de pagina te komen waar contactgegevens van de klantenservice staan moet ik 6x klikken, tegen 2x op de oude website. Lastig als ik wil opzoeken wat ook al weer het telefoonnummer was
Ik kan het in 2 klikken. Klantenservice (alles over klantenservice op home of in de footer) en op telefoon in contactblok.
Omdat je weet waar het staat, vanuit het menu is het echt 3x klikken.

Bovendien is het volstrekt onduidelijk dat je bij het klikken op het kopje Alles over Klantenservice de contactgegevens krijgt, omdat de hele pagina er onder over Klantenservice gaat en het kopje daar naar lijkt te verwijzen juist omdat op die pagina ook zo te zien Alles over klantenservice staat (behalve de contactgegevens dus).

Het zou logischer zijn om bij die kopjes al een kopje te hebben staan met contactgegevens
Ter aanvulling als je vanuit google bij NS Klantenservice komt, is alles zo groot opgezet dat je de contactgegevens niet ziet staan, tenzij je naar beneden scrolt en zullen klanten geneigd zijn om het veld Kunnen wij u ergens mee helpen te gebruiken.

http://www.ns.nl/klantenservice
Drie keer klikken is niet hetzelfde als zes keer klikken 🙂.

Je andere feedback heb ik doorgezet!
Check trouwens ook eens http://www.ns.nl/uitgelicht/nieuw-ns.nl/update-reisplanner.html.
Badge +3
Op deze pagina staat onder het kopje "Kenmerken van de eenmalige chipkaart" dat een eenmalige chipkaart alleen verkrijgbaar is met de datum van vandaag, behalve als men naar Duitsland en België reist. Dat is onjuist. Eenmalige chipkaarten voor binnenlandse reizen zijn te koop met een datum die maximaal een week in de toekomst ligt.
In de kop staat het nog erger fout, men spreekt over Persoonlijke, anonieme of eenmalige OV chipkaarten.

Eenmalige OV Chipkaarten bestaan niet en bovendien zijn ze door NS gedefinieerd als losse kaartjes. (wat overigens verderop ook gewoon staat)

Waaronder ze dan onder OV Chipkaarten staan vermeld is mij een raadsel.

De verwarring ontstaat door de naam, maar als reizigers een eenmalige OV Chipkaart denken aan te schaffen, kan je niet uitleggen dat je er niet mee kan reizen in het OV, slechts de trein.

Reageer