We hebben een nieuwe website!


We hebben een nieuwe website! En we horen graag wat jullie ervan vinden.


331 reacties

Reputatie 3
Als (ex)website-designer vind ik de nieuwe site vreselijk lomp en niet intuïtief. Er is geprobeerd een combinatie van hip en minimalistisch te combineren en dat is niet geslaagd. Enorme blokken die niet goed reageren op acties, incomplete informatie per reisadviesblok, onoverzichtelijk geheel, gebruik van tracking cookies, pinch-zoom werkt niet op mobiele apparaten, enorme menu's etc. Geen prettige gebruikerservaring dus. Net als de nieuwe Rabobank app vindt het management het een prachtige oplossing, maar voor gebruikers onpraktisch.

Op te lossen punten:
- Geen tracking cookies gebruiken. Houdt alles binnen de DNS ns.nl zodat die irritante popups voor onderzoek wegblijven. Gebruik geen domainless of cross-/remote-domain cookies, veel browsers weigeren die standaard (en terecht);
- Zorg ervoor dat de viewport-settings niet gelocked zijn zodat pinch-zoom werkt. Pinch-zoom is wat anders dan fixeren van de pagina afmetingen. Steeds meer webdesigners maken zich schuldig aan dit rete-irritante fenomeen. Met een 4k scherm op mijn telefoon hoef ik geen koeienletters, ik heb dat om meer overzicht te hebben;
- Maak de reisadviesblokken compacter. Zeker op lange reizen is het een drama met allerlei schuifbalken overal;
- Zorg voor logische informatie-opbouw en giet dat in een vormgeving in plaats van een vormgeving waar informatie in gepropt moet worden.

Dat wilde ik even kwijt...
Ik gebruik de site het vaakst op een desktop of laptop want voor onderweg heb ik de app. Het is daarom jammer dat de site ontworpen lijkt voor mobiel gebruik, terwijl de meeste mensen onderweg de app gebruiken? Mijn drie grootste kritiekpunten op de nieuwe reisplanner (v3):
- bij het invoeren van vertrek- en eindpunt kan de TAB toets worden gebruikt, echter voor het invoeren van tijd en datum kan dit niet en moet de muis gebruikt worden. Dit is op een desktop niet handig want je handen zitten toch al op het toetsenbord? Invoeren van datum en tijd gaat daarnaast sneller met het toetsenbord.
- nadat een reis is gekozen krijg je verschillende reisopties te zien. Deze zijn in kolommen van links naar rechts gerangschikt. Dit is op een desktop/laptop niet intuitief omdat scrollen in de verticale richting plaats vindt (verreweg de meeste website zijn daarom boven-onder georiënteerd) . Het scrollwieltje werkt echter wel, maar er wordt dan naar rechts cq links gescrolld. Hier zit tamelijk veel vertraging op dat jammer is (getest onder Firefox 44, MacOS).
- het inzien van retourprijzen kost teveel extra klikken (namelijk drie: reisoptie -> infobutton -> Retour bullet). Helemaal ten opzichte van de oude reisplanner waarbij alle kosten in één oogopslag te zien waren, zonder extra klikken.

Ik hoop dat de site nog in ontwikkeling is en dat hier nog iets mee gedaan kan worden, tot die tijd gebruik ik graag nog de oude reisplanner.
Reputatie 1
Ik ben zelf 16 en een website bouwer 😉 En ik zal nooit zon groot menu aan maken dit is zelfs voor de NS nog groot :P
Ook al is dit 6 maanden geleden gepost, toch nog reactie: het menu is inderdaad geen menu. En nog steeds zéér verwarrend op de PC. Het lijkt namelijk gewoon op een nieuwe pagina waar je terecht komt. En wat er dus gebeurt is dit:
Je bent op pagina A, gaat naar pagina B en dan naar pagina C. Daar klik je op menu. Het lijkt dan alsof je op een nieuwe pagina terecht komt. Dus klik je in je browser op de "Ga pagina terug knop" (of op je toetsenbord je Back toets) en tot je verbazing kom je dan niet op pagina C maar op pagina B. Nieuwe site is al totaal onoverzichtelijk en dit maakt het nóg onoverzichtelijker.
Dat het een menu is moet echt veel duidelijker zijn. Door het bv maar gedeeltelijk over de pagina heen te laten gaan en niet geheel beeldvullend zoals het nu is.
Reputatie 7
Badge +4
Het mag ook wel eens worden gezegd dat de aanpassingen die gedaan zijn bij Dalvrij en Weekendvrij, de zaken overzichelijker hebben gemaakt. Het is helder verwoord en de vijfenzestigplussers worden er duidelijk op gewezen dat ze extra korting hebben. Vroeger las je daar over heen en nu is het duidelijk vermeld. Ook het wijzen op alternatieven voor abonnementen en wanneer dat relevant is, maakt het duidelijker voor de consument.
Ik heb hier in het verleden wat op gemopperd maar kan zo snel niet terugvinden waar dat was. Het is nu in ieder geval naar wens opgelost.
Tochjo, goed punt. Ik ga zorgen dat dit aangepast wordt! Sleurhutje, ook jouw feedback heb ik doorgezet.
@Pe_pe over het Engels:

'Uitgelicht' moet nog, en daar wordt aan gewerkt. 'Over NS' is bijna klaar.

Scherp over 'reizen met Ov-chipkaart'. Die is nu aan 'kaartjes en toeslagen' toegevoegd omdat mijn collega het alleen onder reisinformatie te beperkt vond.

Mijn collega koppelt terug dat het goed is om er weer eens op gewezen te worden dat we het Engelse menu niet moeten vergeten. Hij is nu toegevoegd aan het Engelse menu. "Dank aan Pe_pe daarvoor!"
@Pe_pe over het Engels:

'Uitgelicht' moet nog, en daar wordt aan gewerkt. 'Over NS' is bijna klaar.

Scherp over 'reizen met Ov-chipkaart'. Die is nu aan 'kaartjes en toeslagen' toegevoegd omdat mijn collega het alleen onder reisinformatie te beperkt vond.

Mijn collega koppelt terug dat het goed is om er weer eens op gewezen te worden dat we het Engelse menu niet moeten vergeten. Hij is nu toegevoegd aan het Engelse menu. "Dank aan Pe_pe daarvoor!"

"Over NS" is geen item in het hoofdmenu (en ik had ook niet opgemerkt dat die kennelijk ontbrak). Wat naast "Uitgelicht" ontbreekt in het Engelstalige menu is "Dagje uit".
Reputatie 6
Badge +2
4. Het treintype (Sprinter, Intercity, Thalys, etc.) direct in reisoverzicht tonen
Om snel een vergelijking te maken tussen de verschillende reisadviezen is direct te zien met welk treintype de reis gaat.

Dat is een stuk beter, i.v.m. de prijs en verder vooral het onderscheid IC / Sprinter.

2. Voorkeursadvies direct herkenbaar
Het reisadvies dat het meest overeenkomst met de voorkeuren van de klant krijgt een gele balk

Dat is ook handig als referentiepunt bij al dat heen en weer schuiven van panelen.

3. Openen en sluiten reisdetails duidelijker
Reisdetails zijn te openen door te klikken op de toegevoegde knop 'Bekijk details'. Om de details weer te sluiten is een blauw kruis toegevoegd.

Dat is wel duidelijker, maar klikken op een reismogelijkheid met gesloten details heeft nog steeds als effect het sluiten van de details van de reismogelijkheid waarbij de details open zijn (net als bij klikken op het kruis daarbij), zonder daarbij de details van de reismogelijkheid te openen die de gebruiker waarschijnlijk bedoelde te selecteren.
Reputatie 6
Badge +2
Als je de stationsverkorting intypt, krijg je in een dropdown de volledige naam van het station. Laat je de verkorting staan, krijg je nog steeds de foutmelding "Geen advies gevonden".
Hij zet de afkorting nu automatisch om in de volledige naam, behalve bij O.
Als je de stationsverkorting intypt, krijg je in een dropdown de volledige naam van het station. Laat je de verkorting staan, krijg je nog steeds de foutmelding "Geen advies gevonden".
Hij zet de afkorting nu automatisch om in de volledige naam, behalve bij O.

Vooruitgang. 😃
Bij de prijsinformatie staat (traject abonnementen) staat een link naar route keuze:
http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven/routekeuze.html

Deze link doet het echter niet en je komt uit bij ns.nl
Dennis en Marv: is doorgezet!

Nog een andere terugkoppeling:
1.Om op de pagina te komen waar contactgegevens van de klantenservice staan moet ik 6x klikken, tegen 2x op de oude website. Lastig als ik wil opzoeken wat ook al weer het telefoonnummer was
Ik kan het in 2 klikken. Klantenservice (alles over klantenservice op home of in de footer) en op telefoon in contactblok.
Omdat je weet waar het staat, vanuit het menu is het echt 3x klikken.

Bovendien is het volstrekt onduidelijk dat je bij het klikken op het kopje Alles over Klantenservice de contactgegevens krijgt, omdat de hele pagina er onder over Klantenservice gaat en het kopje daar naar lijkt te verwijzen juist omdat op die pagina ook zo te zien Alles over klantenservice staat (behalve de contactgegevens dus).

Het zou logischer zijn om bij die kopjes al een kopje te hebben staan met contactgegevens
Ter aanvulling als je vanuit google bij NS Klantenservice komt, is alles zo groot opgezet dat je de contactgegevens niet ziet staan, tenzij je naar beneden scrolt en zullen klanten geneigd zijn om het veld Kunnen wij u ergens mee helpen te gebruiken.

http://www.ns.nl/klantenservice
Drie keer klikken is niet hetzelfde als zes keer klikken 🙂.

Je andere feedback heb ik doorgezet!
Check trouwens ook eens http://www.ns.nl/uitgelicht/nieuw-ns.nl/update-reisplanner.html.
Badge +3
Op deze pagina staat onder het kopje "Kenmerken van de eenmalige chipkaart" dat een eenmalige chipkaart alleen verkrijgbaar is met de datum van vandaag, behalve als men naar Duitsland en België reist. Dat is onjuist. Eenmalige chipkaarten voor binnenlandse reizen zijn te koop met een datum die maximaal een week in de toekomst ligt.
In de kop staat het nog erger fout, men spreekt over Persoonlijke, anonieme of eenmalige OV chipkaarten.

Eenmalige OV Chipkaarten bestaan niet en bovendien zijn ze door NS gedefinieerd als losse kaartjes. (wat overigens verderop ook gewoon staat)

Waaronder ze dan onder OV Chipkaarten staan vermeld is mij een raadsel.

De verwarring ontstaat door de naam, maar als reizigers een eenmalige OV Chipkaart denken aan te schaffen, kan je niet uitleggen dat je er niet mee kan reizen in het OV, slechts de trein.
Overigens doet de link op http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/reizen-verschillende-ov-chipkaarten-ns-business-card.html onder het kopje eenmalige chipkaart het ook niet.

De link van Bekijk het filmpje, welke kaarten zijn er.
Bedankt Tochjo, ik heb een e-mail gestuurd naar de verantwoordelijke afdeling zodat het aangepast kan worden.
geen Engelstalige pagina ?
Hopelijk ook met mijn opmerkingen erbij....
Goed gezien. Die komt er in december!
Check trouwens ook eens http://www.ns.nl/uitgelicht/nieuw-ns.nl/update-reisplanner.html.
Reizigers lieten weten dat de overzichtelijkheid van het reisadvies beter kon. Het vergelijken van verschillende reisadviezen in de nieuwe Reisplanner werd soms lastig gevonden.

Naar mijn mening is het na deze aanpassingen niet noemenswaardig overzichtelijker geworden. Getallen zijn nu eenmaal veel eenvoudiger met elkaar te vergelijken als ze onder elkaar staan dan wanneer ze naast elkaar staan, helemaal als daar ook nog veel ruimte tussen zit. Als ik meerdere reismogelijkheden wil vergelijken, moet ik met de nieuwe planner echt één voor één alle blokken langs om te zien welke reis mij het prettigst lijkt. In de oude reisplanner gaat mijn blik in één beweging verticaal door de tabel en dan zie ik meteen welke reis mij het prettigst lijkt en ook welke cadans er in de reismogelijkheden zit, dus hoeveel echt verschillende mogelijkheden er eigenlijk zijn en welke herhalingen zijn van een (half) uur later.

Probeer eerst eens een keuze te maken met:



En dan nog een keer met:



Ik ben erg benieuwd of er iemand is die niet bij NS op de loonlijst staat, maar toch met de eerste weergave eenvoudiger een reismogelijkheid kan kiezen dan met de tweede.
Reputatie 7
Badge +4
De nieuwe reisplanner ziet er gelikt uit en lijkt ook een verbetering - maar de duidelijke prijsinformatie ontbreekt. Ik mis het overzicht voor de prijzen voor eerste en tweede klas samen met de prijzen met en zonder korting. Niet iedereen reist tweede klas, vol tarief. Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie maar makkelijk te vinden is het niet. Een cookie met persoonlijke gegevens zou ook kunnen helpen. Zelf ben ik geïnteresseerd in eerste klas met 40 procent korting als voorinstelling. Het zou goed zijn als dat aanpasbaar is voor een ieders persoonlijke situatie.

Voor het uiterlijk niets dan lof. Het ziet er op een retinascherm gelikt uit.

Reageer