Skip to main content
We hebben een nieuwe website! En we horen graag wat jullie ervan vinden.



Och ja een foutje vinden is zo moeilijk niet, er was wel aangegeven dat er geen normaal treinverkeer mogelijk was. Reisplanner zo simpel mogelijk maken voor ouderen is belangrijker
Afgelopen zondag samen met mijn vrouw op reis Hengelo Middelburg v. v. Trein Hengelo Oost over Zutphen etc. Middelburg niet slim wegens werkzaamheden. Dan maar Hengelo Rotterdam Middelburg.

In Hengelo staat die op vertrekborden aangegeven met bijvoorbeeld:



9;54 vertrek Rotterdam A Den Haag B. Wat is A, is dat voor of is B achter? Eerder stond daar gewoon "Rotterdam voor" of "Den Haag achter".

Nu komt het: Het gehele treinstel bleek gewoon naar Gouda te rijden en daar pas te worden gesplitst in een treinstel naar Rotterdam en een naar Den Haag. Leuker kunnen wij het niet maken! Toch zouden wij graag weten of we in het goede treinstel zitten. Onderweg in de trein werd dit ook niet aangegeven, maar alleen dat je voor 3x €11 voordelig met de trein kunt etc.
Afgelopen zondag samen met mijn vrouw op reis Hengelo Middelburg v. v. Trein Hengelo Oost over Zutphen etc. Middelburg niet slim wegens werkzaamheden. Dan maar Hengelo Rotterdam Middelburg.

In Hengelo staat die op vertrekborden aangegeven met bijvoorbeeld:



9;54 vertrek Rotterdam A Den Haag B. Wat is A, is dat voor of is B achter? Eerder stond daar gewoon "Rotterdam voor" of "Den Haag achter".

Nu komt het: Het gehele treinstel bleek gewoon naar Gouda te rijden en daar pas te worden gesplitst in een treinstel naar Rotterdam en een naar Den Haag. Leuker kunnen wij het niet maken! Toch zouden wij graag weten of we in het goede treinstel zitten. Onderweg in de trein werd dit ook niet aangegeven, maar alleen dat je voor 3x €11 voordelig met de trein kunt etc.




Met eenzelfde probleem zit ik ook vaak als ik met de trein naar het westen wil. In Apeldoorn heb ik ontdekt dat met de 'a-zijde' wordt bedoeld: de laagste vakken op het perron (bijv. B-C-D-E). De 'b-zijde' zijn dan de hogere vakken (F-G-H-I).

Als ik nu de trein naar Den Haag/Rotterdam wil hebben, staat er: 'a-zijde: Rotterdam; b-zijde: Den Haag' op de CTA's. Dan weet ik dus dat ik voor Rotterdam bij de 'voorste' vakken moet gaan staan, en voor Den Haag bij de 'achterste'.

Waarschuwing: ik weet niet of dit trucje ook op andere plaatsen werkt. En let goed op verwarring als de voorkant van de trein aan de achterkant van het perron (bv. vak I) staat!



In de trein wordt dit inderdaad vaak niet goed aangegeven. Wel staat óp de trein meestal wel aangegeven waar welk treinstel naartoe gaat.



Overigens denk ik niet dat dit onderwerp op dit draadje past, dus stel ik voor een eventuele verdere discussie te verhuizen naar een ander topic.
9;54 vertrek Rotterdam A Den Haag B. Wat is A, is dat voor of is B achter? Eerder stond daar gewoon "Rotterdam voor" of "Den Haag achter".

Die oude aanduiding was juist verwarrend, omdat die trein in Utrecht kopmaakt. Is 'voor' dan in de rijrichting van aankomst, of in de rijrichting van vertrek? De aanduidingen a en b (niet te verwarren met de vakken die op sommige stations met hoofdletters zijn aangegeven zijn op borden te vinden. Als vuistregel is de a-zijde doorgaans in de richting van Amsterdam.
Sorry die uitleg heb ik gemist, bedankt! Maar alsnog is het gek dat het gehele treinstel ondanks de aankondiging a en b naar Gouda ging en daar pas werd gekoppeld aan het treinstel voor Rotterdam.

Dus dat werd het hele oude treinstel langslopen om in het stel voor Rotterdam te komen.

Je wilt zo graag in een keer goed zitten maar dat lukt op die manier niet, maar dat houdt ons in beweging (;-)
Ik ben zelf 16 en een website bouwer 😉 En ik zal nooit zon groot menu aan maken dit is zelfs voor de NS nog groot :P

Ook al is dit 6 maanden geleden gepost, toch nog reactie: het menu is inderdaad geen menu. En nog steeds zéér verwarrend op de PC. Het lijkt namelijk gewoon op een nieuwe pagina waar je terecht komt. En wat er dus gebeurt is dit:

Je bent op pagina A, gaat naar pagina B en dan naar pagina C. Daar klik je op menu. Het lijkt dan alsof je op een nieuwe pagina terecht komt. Dus klik je in je browser op de "Ga pagina terug knop" (of op je toetsenbord je Back toets) en tot je verbazing kom je dan niet op pagina C maar op pagina B. Nieuwe site is al totaal onoverzichtelijk en dit maakt het nóg onoverzichtelijker.

Dat het een menu is moet echt veel duidelijker zijn. Door het bv maar gedeeltelijk over de pagina heen te laten gaan en niet geheel beeldvullend zoals het nu is.
Ik vind het een merkwaardige keuze dat de Dagkaart Fiets en Hond samen één pagina delen. Het zijn verschillende producten met verschillende prijzen en en verschillend gebruik. Nu staat er een vanaf-prijs en staan de aanwijzingen voor het gebruik van de beide producten door elkaar heen.



Het zou overzichtelijker zijn om één zo'n pagina voor de Dagkaart Fiets en een andere pagina voor de Dagkaart Hond te hebben.



Nota bene: Zelfs de Enkele Reis en het Dagretour hebben gescheiden pagina's en die hebben onderling veel meer overeenkomsten.
Je hebt een punt Pe_pe. Ik zal eens navragen waarom we deze keuze hebben gemaakt en of jouw opmerkingen reden zijn om de manier waarop we deze content aanbieden te heroverwegen.
Update: We gaan overwegen de informatie over 'Hond' en 'Fiets' te splitsen.
Op deze pagina staat onder het tabblad "Bestelwijze" een dode link "Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement". Hij verwijst naar https://www.ns.nl/producten/web/WFS/ns-website-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProduct-Start?TempLocale=nl_NL&SKU=keuzedagen en dat moet volgens mij https://www.ns.nl/producten/toevoegingen-aan-uw-abonnement/p/keuzedagen-voordeelurenabonnement zijn.
Het was beter geweest de oude mogelijkheid met invoeren vertrekstation, eindstation van de reis en eventueel via station invoeren, tijd v vertrek invoeren. Daarna direct alle reisinformatie over die reis met overstaptijden en dergelijke laten zien.

Wil je meer informatie over prijs etc dan pas knoppen voor overige informatie

Mensen willen snelle informatie over reismogelijkheden, het lijkt erop dat NS dat niet begrijpt





De nieuwe reisplanner ziet er gelikt uit en lijkt ook een verbetering - maar de duidelijke prijsinformatie ontbreekt. Ik mis het overzicht voor de prijzen voor eerste en tweede klas samen met de prijzen met en zonder korting. Niet iedereen reist tweede klas, vol tarief. Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie maar makkelijk te vinden is het niet. Een cookie met persoonlijke gegevens zou ook kunnen helpen. Zelf ben ik geïnteresseerd in eerste klas met 40 procent korting als voorinstelling. Het zou goed zijn als dat aanpasbaar is voor een ieders persoonlijke situatie.



Voor het uiterlijk niets dan lof. Het ziet er op een retinascherm gelikt uit.[/quote]



Ik heb de informatie gevonden. Staat naast de prijs een (I) Klik daar op en je ziet dit 😉



En ik vind en blijf het menu te groot vinden ;)[/quote]
Het bovenstaande met verminkte quotes refereert o.a. aan https://forum.ns.nl/off-topic-32/hebben-nieuwe-website-18886/index1.html#post113776.
@Luiks

Hebt u al kennis genomen van dit topic: https://forum.ns.nl/off-topic-32/meedenken-over-de-nieuwe-reisplanner-23952 ?
Tja, NS schijnt nog steeds niet te begrijpen dat je EERST de reismogelijkheden en verbindingen en eventuele overstaptijden wilt zien.



DAARNA prijs en andere zaken.



Als ik met de auto ga stel ik m'n Tom Tom in en hoef ik helemaal niet meer te zoeken (:-)
Ik kan de pagina die ik zoek alleen in het Nederlands vinden

Nog niet alle pagina's zijn vertaald naar het Engels, maar hier wordt aan gewerkt. Eind 2015 zijn alle pagina's een-op-een vertaald in het Engels.




Het is inmiddels eind mei 2016 en de bestelwizzard is nog steeds niet vertaald.



Gezien de aanhoudende stroom van mensen die op het forum in het engels melden dat ze in het buitenland een aanmaning ontvangen voor hun doorlopende abonnement, is het jammer dat ook de bestelwizzard voor abonnementen nog niet is vertaald.



Ga je bijvoorbeeld naar de Engelstalige pagina over Dal Voordeel en je leest netjes de Engelse vertaling van de productvoorwaarden abonnementen consumenten (pdf), dan staat daar:



5.1 The Season Ticket is a season ticket for an unlimited time

unless it is explicitly shown that the Season Ticket has a shorter duration (for example, one year, one quarter, one month or one day).


Op de eerder gelinkte pagina over Dal Voordeel staat rechtsbovenaan onder de prijs en rechtsonderaan naast de prijs "per year". Ik kan nergens uit die pagina halen dat het niet om een abonnement voor een jaar maar om een doorlopend abonnement gaat.

Klik je vervolgens op "Add to cart", dan kom je ineens terecht op een pagina in het Nederlands, de eerder genoemde bestelwizzard. Het enige waaruit een niet-Nederlanssprekende zouden moeten opmaken dat het toch niet om een abonnement voor een jaar zou gaan, is het Nederlandse woord "doorlopend" op die pagina.



Op deze manier is het niet vreemd als niet-Nederlandssprekenden menen een abonnement voor een jaar af te sluiten in plaats van een doorlopend abonnement.

Hebben de ontwerpers van de nieuwe website het te goed willen doen?

Of hebben ze veel geld geroken?Ja. dan gaat het vaak fout. daar zijn ondertussen al genoeg voorbeelden van!

Beter ten halve gekeerd, dan nooit geleerd, zou ik zeggen
Volgens deze pagina reis je op de vrijdag na hemelvaartsdag met een Voordeelurenabonnement de hele dag tegen kortingstarief. Volgens de nieuwe productvoorwaarden voordeelurenabonnement (juni 2016) is die dag echter veranderd in een normale werkdag.
Ach ja, waarom zul je makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Nogmaals, ze hadden beter die oude basis planner kunnen laten bestaan en daar wat knoppen aan toevoegen.

Nog zo iets, heb vandaag een reis van Hengelo Oost naar Middelburg uitgedraaid, ben je een kwartier bezig en heb je drie a viertjes uitgeprint. Waar is dat goed voor?
@Luiks

Nogmaals, op via https://forum.ns.nl/off-topic-32/meedenken-over-de-nieuwe-reisplanner-23952 vindt u een testversie van de volgende versie van de reisplanner. Het is zinvoller om daar een evaluatie over te schrijven, dan dat u zichzelf hier blijft herhalen over de huidige reisplanner die NS zelf duidelijk al heeft afgeschreven.
Op de pagina over de Toeslag 2-1 staat:



"Bij het uitchecken wordt automatisch de prijs berekend voor uw reis in de andere klasse"



Dat is pertinent onjuist: De Toeslag 2-1 betaal je van tevoren als aanvulling op een product waarmee je tegen 100% korting reist. Bij het uitchecken wordt dus €0 in rekening gebracht.
Op de pagina over de Toeslag 2-1 staat:



"Bij het uitchecken wordt automatisch de prijs berekend voor uw reis in de andere klasse"



Dat is pertinent onjuist: De Toeslag 2-1 betaal je van tevoren als aanvulling op een product waarmee je tegen 100% korting reist. Bij het uitchecken wordt dus €0 in rekening gebracht.


Als je de kenmerken wil weten moet je inderdaad niet kijken onder ''Kenmerken'', maar onder ''Bestelwijze'' (!).

bijdragevandennis
Bericht bewerkt omdat onze websitebeheerder de term websitebeheerder de boel niet vond dekken: Onze websitekoning keek mee en heeft punt 320 meteen aangepast. Goed punt, Pe_pe!



https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-2-1
Bericht bewerkt omdat onze websitebeheerder de term websitebeheerder de boel niet vond dekken: Onze websitekoning keek mee en heeft punt 320 meteen aangepast. Goed punt, Pe_pe!



https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-2-1




Hmm, misschien stond het er dan meer dan eens, want ik zie het er nog staan:





Edit: Ik las verkeerd ... maar het klopt op een ander manier niet: Het kopje waar het nu onder staat gaat over een Klassewissel. Dat is iets anders dan de Toeslag 2-1. Aan de ene kant is het overzichtelijk om die twee bij elkaar te hebben staan, maar aan de andere kant geeft het weer nieuwe onduidelijkheid. Bij de veelgestelde vragen staat bijvoorbeeld "Wat kost reizen met een Toeslag 2-1?" en het antwoord daarop slaat wel op de Toeslag 2-1, maar niet op de Klassewissel.
NS kent zijn eigen terminologie niet goed.
NS kent zijn eigen terminologie niet goed.



Nee, ik denk dat degene die het heeft aangepast bewust een poging heeft gedaan om die twee bij elkaar te zetten. Ik kan namelijk geen (andere) pagina meer vinden over de Klassewissel.

Reageer