We hebben een nieuwe website! | NS Community

We hebben een nieuwe website!


We hebben een nieuwe website! En we horen graag wat jullie ervan vinden.


331 reacties

Fijn om te horen, Thom!
Reputatie 7
Badge +4
Het mag ook wel eens worden gezegd dat de aanpassingen die gedaan zijn bij Dalvrij en Weekendvrij, de zaken overzichelijker hebben gemaakt. Het is helder verwoord en de vijfenzestigplussers worden er duidelijk op gewezen dat ze extra korting hebben. Vroeger las je daar over heen en nu is het duidelijk vermeld. Ook het wijzen op alternatieven voor abonnementen en wanneer dat relevant is, maakt het duidelijker voor de consument.
Ik heb hier in het verleden wat op gemopperd maar kan zo snel niet terugvinden waar dat was. Het is nu in ieder geval naar wens opgelost.
Het heeft ook met prioriteit te maken. Naast de paar opmerkingen hierover op het forum stoort bijna niemand zich hier aan. Toevallig ik wel. Ik zie graag een scheiding van informatie en heb dit intern ook aangegeven. NS is echter een veelomvattend bedrijf en dit soort details, want dat zijn het, hebben gewoon minder aandacht. En dat is terecht. Maar dat wil niet zeggen dat het nooit zal veranderen.
Update: We gaan overwegen de informatie over 'Hond' en 'Fiets' te splitsen.

Laat me raden: Het resultaat van die overweging is: "Pfff, wat een gezeur weer van die reizigers; een fiets is toch net zoiets als een hond?" of iets van die strekking ... ?
De bedoeling van deze pagina is om zowel de klassewissel als de 2-1 te bespreken. Daaraan, of aan andere pagina’s hebben we niets gedaan. Zie ook deze pagina. "Meer over klassewissel regelen" verwijst naar de pagina toeslag 2-1.

Als we kijken naar de aard van de Toeslag 2-1 is dat misschien ook niet zo gek. Uiteindelijk is het een product dat een klassewissel regelt voor reizigers die recht hebben op 100% korting. Dat percentage is logischerwijs niet zomaar toe te passen op de 1e klas-prijs (dan zou er geen sprake zijn van een toeslag). Daarom is gekozen voor een vast bedrag per dag. Niettemin blijft het een vorm van klassewissel. Voor reizigers met 40% korting bestaat een dergelijk product niet, ook zij kunnen op deze pagina terecht komen voor hun informatie (bijv. via Google).

De verwarring (en onjuistheid van de informatie) ontstond omdat de door Pe_pe genoemde zin bedoeld was voor reizigers met 40% korting, maar dat viel niet uit de opsomming te halen. Wat we hebben geprobeerd te doen is daarin wat orde scheppen.

Het is echter goed te volgen dat de scheiding tussen 2-1 en klassewissel bij 40% korting iets duidelijker moet, vooral voor klanten zoals jullie die heel goed in de producten en terminologie zitten). We kijken daar nog even naar.
Reputatie 6
Badge +2
NS kent zijn eigen terminologie niet goed.
Nee, ik denk dat degene die het heeft aangepast bewust een poging heeft gedaan om die twee bij elkaar te zetten. Ik kan namelijk geen (andere) pagina meer vinden over de Klassewissel.

Het is prima als het bij elkaar staat, maar NS kan niet kiezen tussen met ''Toeslag 2-1'' alleen het ene of beide te bedoelen (zoals je zelf ook signaleert). Verder ontbreekt klassewissel 1-2.
NS kent zijn eigen terminologie niet goed.

Nee, ik denk dat degene die het heeft aangepast bewust een poging heeft gedaan om die twee bij elkaar te zetten. Ik kan namelijk geen (andere) pagina meer vinden over de Klassewissel.
Reputatie 6
Badge +2
NS kent zijn eigen terminologie niet goed.
Bericht bewerkt omdat onze websitebeheerder de term websitebeheerder de boel niet vond dekken: Onze websitekoning keek mee en heeft punt 320 meteen aangepast. Goed punt, Pe_pe!

https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-2-1


Hmm, misschien stond het er dan meer dan eens, want ik zie het er nog staan:



Edit: Ik las verkeerd ... maar het klopt op een ander manier niet: Het kopje waar het nu onder staat gaat over een Klassewissel. Dat is iets anders dan de Toeslag 2-1. Aan de ene kant is het overzichtelijk om die twee bij elkaar te hebben staan, maar aan de andere kant geeft het weer nieuwe onduidelijkheid. Bij de veelgestelde vragen staat bijvoorbeeld "Wat kost reizen met een Toeslag 2-1?" en het antwoord daarop slaat wel op de Toeslag 2-1, maar niet op de Klassewissel.
Bericht bewerkt omdat onze websitebeheerder de term websitebeheerder de boel niet vond dekken: Onze websitekoning keek mee en heeft punt 320 meteen aangepast. Goed punt, Pe_pe!

https://www.ns.nl/producten/toeslagen/p/toeslag-2-1
Reputatie 6
Badge +2
Op de pagina over de Toeslag 2-1 staat:

"Bij het uitchecken wordt automatisch de prijs berekend voor uw reis in de andere klasse"

Dat is pertinent onjuist: De Toeslag 2-1 betaal je van tevoren als aanvulling op een product waarmee je tegen 100% korting reist. Bij het uitchecken wordt dus €0 in rekening gebracht.

Als je de kenmerken wil weten moet je inderdaad niet kijken onder ''Kenmerken'', maar onder ''Bestelwijze'' (!).
bijdragevandennis
Op de pagina over de Toeslag 2-1 staat:

"Bij het uitchecken wordt automatisch de prijs berekend voor uw reis in de andere klasse"

Dat is pertinent onjuist: De Toeslag 2-1 betaal je van tevoren als aanvulling op een product waarmee je tegen 100% korting reist. Bij het uitchecken wordt dus €0 in rekening gebracht.
@Luiks
Nogmaals, op via https://forum.ns.nl/off-topic-32/meedenken-over-de-nieuwe-reisplanner-23952 vindt u een testversie van de volgende versie van de reisplanner. Het is zinvoller om daar een evaluatie over te schrijven, dan dat u zichzelf hier blijft herhalen over de huidige reisplanner die NS zelf duidelijk al heeft afgeschreven.
Ach ja, waarom zul je makkelijk doen als het ook moeilijk kan? Nogmaals, ze hadden beter die oude basis planner kunnen laten bestaan en daar wat knoppen aan toevoegen.
Nog zo iets, heb vandaag een reis van Hengelo Oost naar Middelburg uitgedraaid, ben je een kwartier bezig en heb je drie a viertjes uitgeprint. Waar is dat goed voor?
Volgens deze pagina reis je op de vrijdag na hemelvaartsdag met een Voordeelurenabonnement de hele dag tegen kortingstarief. Volgens de nieuwe productvoorwaarden voordeelurenabonnement (juni 2016) is die dag echter veranderd in een normale werkdag.
Hebben de ontwerpers van de nieuwe website het te goed willen doen?
Of hebben ze veel geld geroken?Ja. dan gaat het vaak fout. daar zijn ondertussen al genoeg voorbeelden van!
Beter ten halve gekeerd, dan nooit geleerd, zou ik zeggen
Ik kan de pagina die ik zoek alleen in het Nederlands vinden
Nog niet alle pagina's zijn vertaald naar het Engels, maar hier wordt aan gewerkt. Eind 2015 zijn alle pagina's een-op-een vertaald in het Engels.


Het is inmiddels eind mei 2016 en de bestelwizzard is nog steeds niet vertaald.

Gezien de aanhoudende stroom van mensen die op het forum in het engels melden dat ze in het buitenland een aanmaning ontvangen voor hun doorlopende abonnement, is het jammer dat ook de bestelwizzard voor abonnementen nog niet is vertaald.

Ga je bijvoorbeeld naar de Engelstalige pagina over Dal Voordeel en je leest netjes de Engelse vertaling van de productvoorwaarden abonnementen consumenten (pdf), dan staat daar:

5.1 The Season Ticket is a season ticket for an unlimited time
unless it is explicitly shown that the Season Ticket has a shorter duration (for example, one year, one quarter, one month or one day).

Op de eerder gelinkte pagina over Dal Voordeel staat rechtsbovenaan onder de prijs en rechtsonderaan naast de prijs "per year". Ik kan nergens uit die pagina halen dat het niet om een abonnement voor een jaar maar om een doorlopend abonnement gaat.
Klik je vervolgens op "Add to cart", dan kom je ineens terecht op een pagina in het Nederlands, de eerder genoemde bestelwizzard. Het enige waaruit een niet-Nederlanssprekende zouden moeten opmaken dat het toch niet om een abonnement voor een jaar zou gaan, is het Nederlandse woord "doorlopend" op die pagina.

Op deze manier is het niet vreemd als niet-Nederlandssprekenden menen een abonnement voor een jaar af te sluiten in plaats van een doorlopend abonnement.
Tja, NS schijnt nog steeds niet te begrijpen dat je EERST de reismogelijkheden en verbindingen en eventuele overstaptijden wilt zien.

DAARNA prijs en andere zaken.

Als ik met de auto ga stel ik m'n Tom Tom in en hoef ik helemaal niet meer te zoeken (:-)
@Luiks
Hebt u al kennis genomen van dit topic: https://forum.ns.nl/off-topic-32/meedenken-over-de-nieuwe-reisplanner-23952 ?
Reputatie 6
Badge +2
Het bovenstaande met verminkte quotes refereert o.a. aan https://forum.ns.nl/off-topic-32/hebben-nieuwe-website-18886/index1.html#post113776.
Het was beter geweest de oude mogelijkheid met invoeren vertrekstation, eindstation van de reis en eventueel via station invoeren, tijd v vertrek invoeren. Daarna direct alle reisinformatie over die reis met overstaptijden en dergelijke laten zien.
Wil je meer informatie over prijs etc dan pas knoppen voor overige informatie
Mensen willen snelle informatie over reismogelijkheden, het lijkt erop dat NS dat niet begrijpt


De nieuwe reisplanner ziet er gelikt uit en lijkt ook een verbetering - maar de duidelijke prijsinformatie ontbreekt. Ik mis het overzicht voor de prijzen voor eerste en tweede klas samen met de prijzen met en zonder korting. Niet iedereen reist tweede klas, vol tarief. Het kan zijn dat ik iets over het hoofd zie maar makkelijk te vinden is het niet. Een cookie met persoonlijke gegevens zou ook kunnen helpen. Zelf ben ik geïnteresseerd in eerste klas met 40 procent korting als voorinstelling. Het zou goed zijn als dat aanpasbaar is voor een ieders persoonlijke situatie.

Voor het uiterlijk niets dan lof. Het ziet er op een retinascherm gelikt uit.[/quote]

Ik heb de informatie gevonden. Staat naast de prijs een (I) Klik daar op en je ziet dit 😉

En ik vind en blijf het menu te groot vinden ;)[/quote]
Op deze pagina staat onder het tabblad "Bestelwijze" een dode link "Keuzedagen bij een Voordeelurenabonnement". Hij verwijst naar https://www.ns.nl/producten/web/WFS/ns-website-Site/nl_NL/-/EUR/ViewProduct-Start?TempLocale=nl_NL&SKU=keuzedagen en dat moet volgens mij https://www.ns.nl/producten/toevoegingen-aan-uw-abonnement/p/keuzedagen-voordeelurenabonnement zijn.
Update: We gaan overwegen de informatie over 'Hond' en 'Fiets' te splitsen.
Je hebt een punt Pe_pe. Ik zal eens navragen waarom we deze keuze hebben gemaakt en of jouw opmerkingen reden zijn om de manier waarop we deze content aanbieden te heroverwegen.
Ik vind het een merkwaardige keuze dat de Dagkaart Fiets en Hond samen één pagina delen. Het zijn verschillende producten met verschillende prijzen en en verschillend gebruik. Nu staat er een vanaf-prijs en staan de aanwijzingen voor het gebruik van de beide producten door elkaar heen.

Het zou overzichtelijker zijn om één zo'n pagina voor de Dagkaart Fiets en een andere pagina voor de Dagkaart Hond te hebben.

Nota bene: Zelfs de Enkele Reis en het Dagretour hebben gescheiden pagina's en die hebben onderling veel meer overeenkomsten.

Reageer