We hebben een nieuwe website!



Toon eerste bericht

331 reacties

Reputatie 1
Ik ben zelf 16 en een website bouwer 😉 En ik zal nooit zon groot menu aan maken dit is zelfs voor de NS nog groot :P
Ook al is dit 6 maanden geleden gepost, toch nog reactie: het menu is inderdaad geen menu. En nog steeds zéér verwarrend op de PC. Het lijkt namelijk gewoon op een nieuwe pagina waar je terecht komt. En wat er dus gebeurt is dit:
Je bent op pagina A, gaat naar pagina B en dan naar pagina C. Daar klik je op menu. Het lijkt dan alsof je op een nieuwe pagina terecht komt. Dus klik je in je browser op de "Ga pagina terug knop" (of op je toetsenbord je Back toets) en tot je verbazing kom je dan niet op pagina C maar op pagina B. Nieuwe site is al totaal onoverzichtelijk en dit maakt het nóg onoverzichtelijker.
Dat het een menu is moet echt veel duidelijker zijn. Door het bv maar gedeeltelijk over de pagina heen te laten gaan en niet geheel beeldvullend zoals het nu is.
Sorry die uitleg heb ik gemist, bedankt! Maar alsnog is het gek dat het gehele treinstel ondanks de aankondiging a en b naar Gouda ging en daar pas werd gekoppeld aan het treinstel voor Rotterdam.
Dus dat werd het hele oude treinstel langslopen om in het stel voor Rotterdam te komen.
Je wilt zo graag in een keer goed zitten maar dat lukt op die manier niet, maar dat houdt ons in beweging (;-)
9;54 vertrek Rotterdam A Den Haag B. Wat is A, is dat voor of is B achter? Eerder stond daar gewoon "Rotterdam voor" of "Den Haag achter".
Die oude aanduiding was juist verwarrend, omdat die trein in Utrecht kopmaakt. Is 'voor' dan in de rijrichting van aankomst, of in de rijrichting van vertrek? De aanduidingen a en b (niet te verwarren met de vakken die op sommige stations met hoofdletters zijn aangegeven zijn op borden te vinden. Als vuistregel is de a-zijde doorgaans in de richting van Amsterdam.
Badge
Afgelopen zondag samen met mijn vrouw op reis Hengelo Middelburg v. v. Trein Hengelo Oost over Zutphen etc. Middelburg niet slim wegens werkzaamheden. Dan maar Hengelo Rotterdam Middelburg.
In Hengelo staat die op vertrekborden aangegeven met bijvoorbeeld:

9;54 vertrek Rotterdam A Den Haag B. Wat is A, is dat voor of is B achter? Eerder stond daar gewoon "Rotterdam voor" of "Den Haag achter".
Nu komt het: Het gehele treinstel bleek gewoon naar Gouda te rijden en daar pas te worden gesplitst in een treinstel naar Rotterdam en een naar Den Haag. Leuker kunnen wij het niet maken! Toch zouden wij graag weten of we in het goede treinstel zitten. Onderweg in de trein werd dit ook niet aangegeven, maar alleen dat je voor 3x €11 voordelig met de trein kunt etc.


Met eenzelfde probleem zit ik ook vaak als ik met de trein naar het westen wil. In Apeldoorn heb ik ontdekt dat met de 'a-zijde' wordt bedoeld: de laagste vakken op het perron (bijv. B-C-D-E). De 'b-zijde' zijn dan de hogere vakken (F-G-H-I).
Als ik nu de trein naar Den Haag/Rotterdam wil hebben, staat er: 'a-zijde: Rotterdam; b-zijde: Den Haag' op de CTA's. Dan weet ik dus dat ik voor Rotterdam bij de 'voorste' vakken moet gaan staan, en voor Den Haag bij de 'achterste'.
Waarschuwing: ik weet niet of dit trucje ook op andere plaatsen werkt. En let goed op verwarring als de voorkant van de trein aan de achterkant van het perron (bv. vak I) staat!

In de trein wordt dit inderdaad vaak niet goed aangegeven. Wel staat óp de trein meestal wel aangegeven waar welk treinstel naartoe gaat.

Overigens denk ik niet dat dit onderwerp op dit draadje past, dus stel ik voor een eventuele verdere discussie te verhuizen naar een ander topic.
Afgelopen zondag samen met mijn vrouw op reis Hengelo Middelburg v. v. Trein Hengelo Oost over Zutphen etc. Middelburg niet slim wegens werkzaamheden. Dan maar Hengelo Rotterdam Middelburg.
In Hengelo staat die op vertrekborden aangegeven met bijvoorbeeld:

9;54 vertrek Rotterdam A Den Haag B. Wat is A, is dat voor of is B achter? Eerder stond daar gewoon "Rotterdam voor" of "Den Haag achter".
Nu komt het: Het gehele treinstel bleek gewoon naar Gouda te rijden en daar pas te worden gesplitst in een treinstel naar Rotterdam en een naar Den Haag. Leuker kunnen wij het niet maken! Toch zouden wij graag weten of we in het goede treinstel zitten. Onderweg in de trein werd dit ook niet aangegeven, maar alleen dat je voor 3x €11 voordelig met de trein kunt etc.
Och ja een foutje vinden is zo moeilijk niet, er was wel aangegeven dat er geen normaal treinverkeer mogelijk was. Reisplanner zo simpel mogelijk maken voor ouderen is belangrijker
De kaart op de werkzaamheden-pagina is onvolledig. Twee voorbeelden:

1) Er staat in de tekstblokjes aangegeven dat dit weekend wegens werkzaamheden de trein van Utrecht Centraal naar Leiden Centraal eerder vertrekt. Dat betekent dat er sprake is van extra reistijd. Toch is dit traject niet oranje ingekleurd op het kaartje.

2) Wegens werkzaamheden is er dit weekend geen treinverkeer mogelijk tussen 's-Hertogenbosch en Wijchen. Toch is dit traject niet rood ingekleurd, maar slechts oranje.
Mooi er wordt dus aan gewerkt ! Nu de rest nog. Nog een goede raad: Houdt het heel overzichtelijk zonder onnodige toeters en bellen. Zelf ben ik bijna 80 jr. en wil ook nog graag alles snappen maar merk toch dat het iets moeilijker gaat, houdt rekening met ons svp
:?
Inmiddels heb ik reactie mogen ontvangen en wordt er in ieder geval aan één punt gewerkt. Dat is de datumnotatie, deze functie zal half mei beschikbaar zijn. De rest van de punten zijn onder de aandacht.
Ik heb bovenstaande punten even neergelegd bij de betreffende afdeling, zodra ik hier een terugkoppeling van ontvang laat ik dit weten.
Fijn dat was ook precies mijn bedoeling. Kritiek leveren waar niemand wat aan heeft of wat mee kan is zinloos maar ik denk dat men hier wat mee kan!
Ik heb bovenstaande punten even neergelegd bij de betreffende afdeling, zodra ik hier een terugkoppeling van ontvang laat ik dit weten.
Er is "toch nog iets met dit bericht gedaan" zegt dat er niet echt veel veranderd is. Ik denk hierbij terug aan de tijd dat ik in de onderhoudsdienst bij een groot bedrijf werkte. De bedrijfs deskundige had elektra volgens de traditionele regels aangelegd. Later kwamen elektronika mensen en knoopten overal "draadjes" tussen. De hele opzet werd onoverzichtelijk. Had men "knoppen"met duidelijke tekst aan het bestaande toegevoegd dan had niemand behoeven te zoeken..
Deze maand zouden andere locaties dan stations aan de reisplanner worden toegevoegd. Wellicht blijkt er uit die update dat er toch nog iets is gedaan met de inhoud van dit topic.
Nog een toevoeging op de zeer verslechterde nieuwe NS site: betreft http://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor
Dit is al waardeloos onoverzichtelijk op de PC (net zoals het overgrote deel van de NS site 😞 ) omdat je je wezenloos scrolt door die mega blokken. Maar het filter daar slaat echt nergens op.
Ten eerste kan je niet filteren op stations naam (lijkt mij een vereiste om zo'n filter te hebben) waardoor je op de PC je echt wezenloos scrolt om een station te zoeken waar je info over zoekt. Oftewel gewoon een normaal klantvriendelijk (oei, een scheldwoord!!) filter is hier wel op z'n plaats.
En ten tweede is het bestaande filter heel raar. Nederlandse datum notatie is al hééééél lang DD-MM-YYYY en niet zoals het nu daar staat als YYYY-MM-DD.

Tja de website is inderdaad geheel vernielt. Hoop dat NS dit niet als een type fout leest maar er werkelijk wat mee doet
Reputatie 1
Als contrast tegenover vrijwel alles wat er in dit topic is gezegd: In Spoor 2016-1 is te lezen wat NS zelf denkt van haar nieuwe website:

ns.nl is vernieuwd

De website van NS is sinds eind vorig jaar helemaal vernieuwd. Opvallende verbeteringen zijn: een frisser uiterlijk, meer persoonlijke service en een groter gebruiksgemak. U krijgt op de homepage in één oogopslag de Reisplanner, acties, reisproducten en andere belangrijke informatie te zien. Als reiziger komt u snel en gemakkelijk terecht bij informatie en reisproducten die juist voor u interessant zijn. De website is daarbij beter te gebruiken op smartphone en tablet. Ook is de Reisplanner visueel aantrekkelijker en overzichtelijker gemaakt. Nieuwe toevoeging: de spoorkaart waarop gebruikers duidelijk kunnen zien waar ze moeten overstappen. Onverwachte vertragingen of spoorwijzigingen en een bijbehorend reisadvies worden direct gemeld. De vernieuwde website is uitgebreid getest onder reizigers.


Het "Wij van WC-eend" syndroom :(
Maar inderdaad te triest voor woorden. Gewoon misleiding wat ze in dat blaadje plaatsen.
Reputatie 1
Nog een toevoeging op de zeer verslechterde nieuwe NS site: betreft http://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor
Dit is al waardeloos onoverzichtelijk op de PC (net zoals het overgrote deel van de NS site 😞 ) omdat je je wezenloos scrolt door die mega blokken. Maar het filter daar slaat echt nergens op.
Ten eerste kan je niet filteren op stations naam (lijkt mij een vereiste om zo'n filter te hebben) waardoor je op de PC je echt wezenloos scrolt om een station te zoeken waar je info over zoekt. Oftewel gewoon een normaal klantvriendelijk (oei, een scheldwoord!!) filter is hier wel op z'n plaats.
En ten tweede is het bestaande filter heel raar. Nederlandse datum notatie is al hééééél lang DD-MM-YYYY en niet zoals het nu daar staat als YYYY-MM-DD.
Ze zeggen hier in Twente: "je moet je boeren verstand gebruiken". Kan men de dingen nog eenvoudig maken?
Dank je, ik wou nog zeggen dat je dan beter kunt aangeven dat het bij punt 1 gaat om paaltjes en bij punt 2 om poortjes, al kan je die beter omdraaien en de laatste regels bij punt 1 zijn overbodig omdat er dan gewoon een geldige check in ontstaat.
Ben ik helemaal met je eens! We nemen het mee. Bedankt voor je toevoegingen!
Het blijft gewoon fout, ook als er een paaltje wordt bedoeld slaat het nergens op.

Want dan kan ik volgens de tekst weer uitchecken (waarom, ik moet de reis nog maken en als ik bij de eindbestemming incheck reis ik zwart)

Of er ontstaat een gemiste uitcheck (waarom, want ik moet pas uitchecken bij de eindbestemming)
Er is in dit geval wel een verschil tussen paaltjes en poortjes macca728. Je hebt helemaal gelijk over de hierboven genoemde dubbele twintig euro, mits de check bij de uitcheck kant van een poortje plaats vindt. In deze situatie worden echter de paaltjes bedoeld waar men zowel in als uit kan checken. Op het moment dat je zonder in te checken bij een dergelijke paaltje komt, zal de eerste check altijd geregistreerd worden als 'check- in.' Dat is wat ik bedoelde met 'is uitchecken niet mogelijk.'
Volgens mij is het gewoon fout en leidt het tot extra kosten voor de reiziger.

Als je uitcheckt bij een poortje aan de uitcheckkant na een vergeten incheck kost het 20 euro, als je vervolgens nog een keer uitcheckt kost het nog eens 20 euro.

Jouw reactie klopt ook niet, want uitchecken is altijd mogelijk, ook na een vergeten incheck en zoals gezegd bij een poortje wordt een uitcheck niet altijd een incheck.
Ik vind het inderdaad wat vreemd geformuleerd. In dit geval zou ik je aanraden om het woordje 'tijdig' even weg te denken. Wat ik verwacht is dat we hierbij zinspelen op het gevoel van de reiziger. Iemand heeft het gevoel dat hij/zij tijdig uit checkt, maar doordat er geen check in is gemaakt, is uitchecken niet mogelijk en wordt het een check-in.

Ik begrijp dat deze manier van formuleren vraagtekens oproept, daarom heb ik er melding van gemaakt. Hoop dat we het snel aan kunnen passen!
Dit staat er op NS site

Indien u vergeet om in te checken kunnen er twee dingen gebeuren:
1.U checkt tijdig uit, waardoor er alsnog een check-in ontstaat. U kunt dan of alsnog uitchecken, of er ontstaat er gemiste check-uit. Dit geld kunt u terugvragen via Mijn NS of online zonder Mijn NS account.

Kan NS mij verklaren hoe er een check in ontstaat als ik tijdig uitcheck ?
Wie wil er vandaag aan de dag nog grondig werken? Lijkt erop dat het allemaal steeds wat nieuws, indrukwekkend met veel toeters en bellen, bling bling moet zijn. Imponeren en kassa moet zijn. Iets fatsoenlijk uitbouwen, doorontwikkelen is er niet meer bij. Wanneer leert men een keer van al die falende geld verslindende ICT projecten?

Reageer