We hebben een nieuwe website!



Toon eerste bericht

331 reacties

Ik begrijp dat NS zo veel mogelijk op een site wil plaatsen maar toch zou het dan handig zijn om daar dan een knop "Reisplanner"te hebben. Je wilt snel een reis plannen en dan moet je in een oogopslag de benodigde gegevens met overstapstations, tijd van aankomst en vertrek van begin, tussen en eindstation en eventuele terugreis kunnen plannen en zien printen. Dat zonder al te veel toeters en bellen. Het is niet altijd slim om iets helemaal opnieuw te willen doen. Je moet het wiel niet nog 1x willen uitvinden....
Om de vindbaarheid te vergroten: weer iemand die de belangrijke informatie niet kan vinden in de nieuwe reisplanner.

zelfs als je de aankomsttijd vindt, is deze nog altijd zo goed als onleesbaar, want in hele lichte cijfers weergegeven; dit is vaker opgemerkt, maar helaas niet gewijzigd; ik maak dankbaar gebruik van de oude planner, waar van ns de aankomsttijd wel in duidelijke cijfers mocht worden weergegeven
Om de vindbaarheid te vergroten: weer iemand die de belangrijke informatie niet kan vinden in de nieuwe reisplanner.
In navolging van de eerder gemelde ontbrekende prijzen in de reisplanner voor Hurdegaryp - Meppel en Vriezenveen - Zwolle (hetgeen beiden geheel niet verrassend nog altijd niet is verholpen), nu ook: Schiphol - Veendam.

Speciaal voor Sivan NS een screenshot:

Als contrast tegenover vrijwel alles wat er in dit topic is gezegd: In Spoor 2016-1 is te lezen wat NS zelf denkt van haar nieuwe website:

ns.nl is vernieuwd

De website van NS is sinds eind vorig jaar helemaal vernieuwd. Opvallende verbeteringen zijn: een frisser uiterlijk, meer persoonlijke service en een groter gebruiksgemak. U krijgt op de homepage in één oogopslag de Reisplanner, acties, reisproducten en andere belangrijke informatie te zien. Als reiziger komt u snel en gemakkelijk terecht bij informatie en reisproducten die juist voor u interessant zijn. De website is daarbij beter te gebruiken op smartphone en tablet. Ook is de Reisplanner visueel aantrekkelijker en overzichtelijker gemaakt. Nieuwe toevoeging: de spoorkaart waarop gebruikers duidelijk kunnen zien waar ze moeten overstappen. Onverwachte vertragingen of spoorwijzigingen en een bijbehorend reisadvies worden direct gemeld. De vernieuwde website is uitgebreid getest onder reizigers.
Het zou beter zijn als in eerste instantie de opzet van de oude reisplanner zou zijn gebruikt met aankomst en vertrektijden bij tussenliggende overstapstations. Mensen met een OV of kortingskaart hebben geen belang bij de prijs. Een knop op de reisplanner voor verdere informatie zou dan de oplossing zijn. Ouderen hebben in eerste instantie een overzicht zonder al te veel toeters en bellen nodig
Ik zie het inderdaad. Bedankt voor het melden, Pe_pe. Ik zal mijn collega's hierop attenderen.
De gebruiksvoorwaarden voor een passagepas in de pdf op deze pagina zijn anders dan de gebruiksvoorwaarden voor een passagepas in de pdf op de voorwaarden-pagina. Er staan geen data in, dus er is niet vast te stellen welk van beiden momenteel geldt.
Dankje Pe_pe, ik zal het doorgeven.
En weer een bug:



Zoals je niet kunt zien (omdat de feedback over de zichtbaarheid van de toegepaste reisopties nog altijd niet ter harte is genomen) is dit een reis zonder via-station, maar met minimaal 10 minuten overstaptijd. Van de route met de overstap in Almelo ontbreekt de prijsinformatie. Ook als je op een van de reisadviezen met de overstap in Almelo klikt, komt er geen (i) in beeld om de uitgebreide prijsinformatie te kunnen bekijken.
Reputatie 7
Badge +4
Dank bdh Heel juist dat je puur naar de geciteerde tekst kijkt, daar zit hem natuurlijk de kneep. Je speelt het zuiver zoals het hoort.

Wat is een echtpaar, ouder dan 65 en volgens deze tekst, nu kwijt voor een tweedeklasabonnement? En hoeveel voor de eerste klas? En wat ben je kwijt als je als echtpaar jonger bent dan 65? ;-)

Ik weet het antwoord wel maar daar gaat het natuurlijk niet om. Ik ben benieuwd naar de volgende reactie.
https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/dal-vrij

Leuk voor tekstverklaren ;-)

Wat staat hier nu?

Voor een gezinslid of als u 65+ bent, kost een extra Dal Vrij slechts € 42 (2e klas) en € 99 (1e klas) per maand


Hallo Thom, ik heb niet ergens anders gekeken, maar baseer mijn antwoord uitsluitend op de hier geciteerde tekst. Mijn antwoord is dat er het volgende staat:
1. Voor een gezinslid ...kost een extra Dal Vrij slechts € 42 (2e klas) en € 99 (1e klas) per maand
2. als u 65+ bent, kost een Dal Vrij slechts € 42 (2e klas) en € 99 (1e klas) per maand
Er zijn volgens deze interpretatie dus twee gevallen waarin Dal Vrij € 42 (etc.) kost.

Hierbij ga ik voorbij aan een probleem met het woordje "extra"; het lijkt erop dat dit woordje alleen slaat op het geval van een gezinslid. De toevoeging in deze zin na het noemen van de 65-plusser lijkt mij onjuist. Je hebt dus een punt als je zegt dat de zin zoals hij er nu staat eigenlijk zegt dat voor een 65-plusser ook geldt dat een extra kaart slechts € 42 kost. Als inderdaad bedoeld is dat ook voor de 65-plusser alleen een extra kaart € 42 kost (en de eerste kaart 99), dan is het noemen van de 65-plusser in deze zin overbodig. Daarom denk ik dat de zin bedoeld is zoals ik hierboven opperde.
Reputatie 7
Badge +4
https://www.ns.nl/producten/vrij-reizen/p/dal-vrij

Leuk voor tekstverklaren ;-)

Wat staat hier nu?

Voor een gezinslid of als u 65+ bent, kost een extra Dal Vrij slechts € 42 (2e klas) en € 99 (1e klas) per maand
Reputatie 7
Badge +4
.....
We hebben er nu 2: een met de storingen, en een met de tarieven. Die laatste is te vinden op http://www.ns.nl/klantenservice/betalen/tarieven-consumenten-2016.html.

Is dat degene die je bedoelt? Sorry als ik dit al eens heb gevraagd, maar zoals je ziet is dit topic gigantisch dus soms mis ik iets 🙂.
Goedemorgen iedereen. Wederom bedankt voor de feedback!

Ik heb zojuist de volgende punten uitgezet:
- Het lijkt me ook erg onverstandig de oude Reisplanner te verwijderen zolang er nog vrijwel niets gedaan is aan de diverse vormen van ongemak die worden ervaren bij het gebruik van de nieuwe reisplanner:
- Ik heb al eerder gevraagd om de oude "actuele spoorkaart" weer op te nemen op de website.
- Als je een reis plant met een via station, dan zie je in het overzicht van de gevonden reizen niet meer dat je gepland hebt met een via station. Erger nog is dat als je in dat scherm (Waar je alleen een start- en eindstation ziet) een nieuwe reis plant dat dan het onzichtbare via station meegenomen blijft worden in het reisadvies.
- Op https://www.ns.nl/producten/losse-kaartjes/p/enkele-reis staat onder Veelgestelde vragen: “Moet ik met een Enkele reis op mijn OV-chipkaart nog wel in- en uitchecken? Ja, met een Enkele reis op uw OV-chipkaart moet u altijd in- en uitchecken. Dit is ook nodig om in aanmerking te komen voor de regeling Geld terug bij vertraging. Heeft u niet in- en/of uitgecheckt, dan komt u niet in aanmerking voor Geld terug bij vertraging.” Bij mijn weten is het niet mogelijk om een Enkele reis op een OV-chipkaart te laden. Wellicht wordt waar "uw OV-chipkaart" staat (2x) "een eenmalige chipkaart" bedoeld.
- In het Nederlands staat er 20.000 forumleden die kunnen helpen, in het Engels zijn het er opeens wat minder. http://www.ns.nl/en/customer-service/contact
- Ook het contactformulier is niet beschikbaar in het Engels. Hopelijk komt dat nog.
- Bovendien blijkt voor Engelstaligen de telefonische klantenservice niet 24/7 bereikbaar te zijn. De chat openingstijden komen ook niet overeen.

Macca, goed punt over die forumleden. Dat is wel een erg slordige fout.


Hallo Sivan,

- Ik heb al eerder gevraagd om de oude "actuele spoorkaart" weer op te nemen op de website.

hoe staat het jou eerdere reactie?



1 maand geleden: Ik heb hierover nog geen terugkoppeling gehad, Fietsert. Ik zal dit even voor je navragen.


Hallo Sivan,

- Ik heb al eerder gevraagd om de oude "actuele spoorkaart" weer op te nemen op de website.

hoe staat het jou eerdere reacties?

ik kreeg net op de site van de NS een verzoek op een onderzoek naar de nieuwe site in te vullen,
helaas heb ik wel een behoorlijk aantal flinke onvoldoendes moeten invullen. 😞
Gezien de aanhoudende stroom van mensen die op het forum in het engels melden dat ze in het buitenland een aanmaning ontvangen voor hun doorlopende abonnement, is het jammer dat ook de bestelwizzard voor abonnementen nog niet is vertaald.

Ga je bijvoorbeeld naar de Engelstalige pagina over Dal Voordeel en je leest netjes de Engelse vertaling van de productvoorwaarden abonnementen consumenten (pdf), dan staat daar:

5.1 The Season Ticket is a season ticket for an unlimited time
unless it is explicitly shown that the Season Ticket has a shorter duration (for example, one year, one quarter, one month or one day).

Op de eerder gelinkte pagina over Dal Voordeel staat rechtsbovenaan onder de prijs en rechtsonderaan naast de prijs "per year". Ik kan nergens uit die pagina halen dat het niet om een abonnement voor een jaar maar om een doorlopend abonnement gaat.
Klik je vervolgens op "Add to cart", dan kom je ineens terecht op een pagina in het Nederlands, de eerder genoemde bestelwizzard. Het enige waaruit een niet-Nederlanssprekende zouden moeten opmaken dat het toch niet om een abonnement voor een jaar zou gaan, is het Nederlandse woord "doorlopend" op die pagina.

Op deze manier is het niet vreemd als niet-Nederlandssprekenden menen een abonnement voor een jaar af te sluiten in plaats van een doorlopend abonnement.
Bug: Tussen Best en Eindhoven ontbreekt de verdikking en lichte verkleuring van de route op het achtergrondkaartje. De afbeelding toont een reis van Boxtel naar Helmond als voorbeeld, maar het geldt ook voor langere en kortere routes over het traject Best-Eindhoven en omgekeerd, inclusief IC's.

Helder, Macca. Gemeld! (en aangevuld)
Overigens staat op de automaat : Op de ticket staat of u moet in- en uitchecken.(bij eenmalige chipkaarten)

Het ticket staat beter.
Het gaat niet alleen om de link maar vooral over de foute term Eenmalige OV Chipkaarten.

En al zou je die term toch willen gebruiken, het hoort niet thuis bij OV Chipkaarten maar bij losse kaartjes.

Of anders moet je consequent zijn en de eenmalige chipkaart onder OV Chipkaarten zetten bij de automaat.

(Al had ik de hele term afgeschaft en ze gewoon losse kaartjes genoemd)
Macca, ik heb jouw link meteen doorgezet. Goed opgemerkt.

De reacties op de Reisplanner heb ik als feedback uitgezet, merci.
Vandaag ook eens de nieuwe reisplanner geprobeerd. Met de vormgeving heb ik geen probleem, ziet er helder uit. Ben het wel eens met eerdere reacties dat de kaart op de achtergrond weinig toevoegt. Waarom alleen "Van", "Naar" en eventuele overstapplaats? Laat dan ook de tussenliggende stations zien.

Er zit erg veel techniek achter het genereren van dat kaartje, daarom krijg ik het gevoel dat een deel van de functionaliteit nog ontbreekt: bijv. klikken op stations voor extra info, eventueel verkorten/verlengen van de reis. Stel dat ik toch liever wil uitstappen in het eerstvolgende station na Castricum maar dat (Heiloo) staat er nu niet eens op (bijlage 1). Liever de complete lijn laten zien, in dit geval met eindpunt Hoorn.

Bovendien is het kaartje erg onduidelijk: het kleurverschil met de andere lijnen is minimaal, de geselecteerde lijn mag best wat dikker (bijlage 2).

De mobiele versie even uitgetest op twee iPhones, en het horizontaal swipen naar verschillende reistijden gaat op een 4s belabberd, nb. zonder achtergrondkaart... En waarvoor dient dat blauwe pijltje midden bovenaan (bijlage 3)?
Naar die reis zou ik op basis van het oude overzicht al niet eens kijken: Langste reistijd, meeste overstappen, nauwelijks verschil in aankomsttijd. Als je al grafisch een overzicht wilt geven van de verschillende reismogelijkheden, zet ze dan de tijdlijnen gesynchroniseerd bij elkaar, zodat je de reistijd en de overstaptijd evenals de vertrek- en aankomsttijd uit het begin en eind van de lijntjes kunt aflezen. Met verschillende kleurtjes/arceringen kan dan een onderscheid gemaakt worden tussen treinsoorten.

Nu wordt grafisch onbelangrijke informatie gegeven, terwijl de belangrijke informatie in stukjes tekst staat die niet overzichtelijk ten opzichte van elkaar geplaatst zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Naar mijn mening is het na deze aanpassingen niet noemenswaardig overzichtelijker geworden. Getallen zijn nu eenmaal veel eenvoudiger met elkaar te vergelijken als ze onder elkaar staan dan wanneer ze naast elkaar staan, helemaal als daar ook nog veel ruimte tussen zit. Als ik meerdere reismogelijkheden wil vergelijken, moet ik met de nieuwe planner echt één voor één alle blokken langs om te zien welke reis mij het prettigst lijkt. In de oude reisplanner gaat mijn blik in één beweging verticaal door de tabel en dan zie ik meteen welke reis mij het prettigst lijkt en ook welke cadans er in de reismogelijkheden zit, dus hoeveel echt verschillende mogelijkheden er eigenlijk zijn en welke herhalingen zijn van een (half) uur later.

Probeer eerst eens een keuze te maken met:



En dan nog een keer met:



Ik ben erg benieuwd of er iemand is die niet bij NS op de loonlijst staat, maar toch met de eerste weergave eenvoudiger een reismogelijkheid kan kiezen dan met de tweede.

Maar, eerlijk is eerlijk, je kan met de nieuwe reisplanner nu wel zonder doorklikken in het overzicht zien dat je bijvoorbeeld met de Sprinter naar Shl gaat, en van daar verder met de Intercity.

Reageer