beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station.
Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 June 2017, 08:44

Bekijk origineel

365 reacties

Reputatie 4
Tuurlijk Martin. Want regeltjes zijn veel belangrijker dan klanten.
Reputatie 6
Badge
Je stelt het sarcastisch, maar het is wel de werkelijkheid, Arie.
Je moet meer betalen omdat dat simpelweg de regels zijn. Los daarvan brengt een onderbreking wel degelijk extra kosten met zich mee. Je reis onderbreken houdt in de je de ov-chipzone verlaat via een paal of poortje. Die apparatuur en overige infrastructuur slijt bij gebruik en kost geld. Maar of die kosten evenredig hoog zijn, doet er eigenlijk niet toe. Als je in de supermarkt het tweede product voor de halve prijs krijgt, dan is dat de regel waaraan je je moet houden als je de korting wilt hebben.

Ik vraag toch niet om korting?

Maar om bij jouw voorbeeld blijven: stel, ik wil twee flessen limonade kopen tegen de normale prijs. Ik kan die twee flessen limonade in één keer pakken en afrekenen, of ik kan in de ochtend één fles halen en in de middag één fles halen bij mijn supermarkt. Dan zou het toch idioot zijn dat als ik die twee flessen in één keer koop, ik 4 euro moet betalen, en als ik er in de morgen en in de middag één ga halen, ze opeens een euro duurder zijn omdat ik dan een keer extra door de winkel en langs de kassa heb gelopen?
Reputatie 6
Badge +2
Je moet meer betalen omdat dat simpelweg de regels zijn. Los daarvan brengt een onderbreking wel degelijk extra kosten met zich mee. Je reis onderbreken houdt in de je de ov-chipzone verlaat via een paal of poortje. Die apparatuur en overige infrastructuur slijt bij gebruik en kost geld. Maar of die kosten evenredig hoog zijn, doet er eigenlijk niet toe. Als je in de supermarkt het tweede product voor de halve prijs krijgt, dan is dat de regel waaraan je je moet houden als je de korting wilt hebben.

Ik vraag toch niet om korting?

Maar om bij jouw voorbeeld blijven: stel, ik wil twee flessen limonade kopen tegen de normale prijs. Ik kan die twee flessen limonade in één keer pakken en afrekenen, of ik kan in de ochtend één fles halen en in de middag één fles halen bij mijn supermarkt. Dan zou het toch idioot zijn dat als ik die twee flessen in één keer koop, ik 4 euro moet betalen, en als ik er in de morgen en in de middag één ga halen, ze opeens een euro duurder zijn omdat ik dan een keer extra door de winkel en langs de kassa heb gelopen?

De langeafstandskorting is analoog aan "het tweede product voor de halve prijs", hoewel jij bij het eerste spreekt over de normale prijs en bij het tweede niet. Je vraagt wel om korting, de langeafstandskorting. Er is alleen niet iets dat daar als "normale prijs" tegenover staat, behalve specifiek bij een bepaalde onderbreking: de som van de prijzen voor de deeltrajecten.

Ik bekijk het OV-chipkaartsysteem dan wel op zichzelf, ik ontleen de "normale prijs" niet aan vroeger of aan de prijs van een e-ticket of eenmalige chipkaart. bijdragevandennis
Je moet meer betalen omdat dat simpelweg de regels zijn. Los daarvan brengt een onderbreking wel degelijk extra kosten met zich mee. Je reis onderbreken houdt in de je de ov-chipzone verlaat via een paal of poortje. Die apparatuur en overige infrastructuur slijt bij gebruik en kost geld. Maar of die kosten evenredig hoog zijn, doet er eigenlijk niet toe. Als je in de supermarkt het tweede product voor de halve prijs krijgt, dan is dat de regel waaraan je je moet houden als je de korting wilt hebben.

Ik vraag toch niet om korting?

Maar om bij jouw voorbeeld blijven: stel, ik wil twee flessen limonade kopen tegen de normale prijs. Ik kan die twee flessen limonade in één keer pakken en afrekenen, of ik kan in de ochtend één fles halen en in de middag één fles halen bij mijn supermarkt. Dan zou het toch idioot zijn dat als ik die twee flessen in één keer koop, ik 4 euro moet betalen, en als ik er in de morgen en in de middag één ga halen, ze opeens een euro duurder zijn omdat ik dan een keer extra door de winkel en langs de kassa heb gelopen?

De langeafstandskorting is analoog aan "het tweede product voor de halve prijs", hoewel jij bij het eerste spreekt over de normale prijs en bij het tweede niet. Je vraagt wel om korting, de langeafstandskorting. Er is alleen niet iets dat daar als "normale prijs" tegenover staat, behalve specifiek bij een bepaalde onderbreking: de som van de prijzen voor de deeltrajecten.

Ik bekijk het OV-chipkaartsysteem dan wel op zichzelf, ik ontleen de "normale prijs" niet aan vroeger of aan de prijs van een e-ticket of eenmalige chipkaart. bijdragevandennis


Ik vroeg me alleen maar af waarom het met een papieren kaartje wél mogelijk was de reis kostenloos te onderbreken (mits op de route, uiteraard) en waarom dat nu niét meer mogelijk is. En dat staat volgens mij geheel los van kortingen e.d.

Wat maak het de NS nou uit of de reis naar Den Haag in één ruk afleg, of dat ik in Breda uitstap, daar een paar uur ga winkelen, vervolgens in Breda weer instap en doorreis naar Den Haag? Dat kost de NS toch niks meer? Dus waarom moet ik daar dan wél bijv. 4 euro méér voor betalen? Dát snap ik echt niet.
Reputatie 6
Badge +2
De hogere prijs bij een opsplitsing in twee reizen, die het gevolg is van het systeem van langeafstandskorting, is doorgevoerd waar het technisch kan. Het 35-minutencriterium is een keuze, een andere keuze zou even logisch kunnen zijn.

Volgens jouw redenering kan je altijd gratis reizen als er nog plaats is, want wat maakt het de NS nou uit of jij ook meegaat, dat kost de NS toch (bijna) niks meer? bijdragevandennis
De hogere prijs bij een opsplitsing in twee reizen, die het gevolg is van het systeem van langeafstandskorting, is doorgevoerd waar het technisch kan. Het 35-minutencriterium is een keuze, een andere keuze zou even logisch kunnen zijn.

Volgens jouw redenering kan je altijd gratis reizen als er nog plaats is, want wat maakt het de NS nou uit of jij ook meegaat, dat kost de NS toch (bijna) niks meer? bijdragevandennis


Nee, dat is mijn redenering niet. Mijn hemel, wat nutten kaars en bril, als de uil niet lezen WIL?

Ik wil gewoon betalen voor mijn reis, dus je hoort mij nergens pleiten voor gratis reizen.

Mijn vraag is simpel.

Nog niet zo heel lang geleden, kon ik met mijn papieren kaartje dit doen: ik kocht bijv. een enkele reis Helmond-Den Haag, stapte onderweg in Breda uit, ging daar een uurtje of wat iets voor mezelf doen, stapte vervolgens met mijn zelfde kaartje in Breda weer in de trein naar Den Haag en vervolgde mijn reis. Dat kostte me geen cent extra. En ook logisch, want of je nou in één ruk doorreist of je stapt onderweg een keer uit, je maakt gewoon exact dezelfde reis.

Tegenwoordig, met de OV-kaart en de poortjes, betaal ik dan opeens bijv. 4 euro méér als ik de reis op die manier wil onderbreken.

Mijn vraag is simpel: waaróm?
Mijn vraag is simpel: waaróm?
Het antwoord is simpel, zo werkt de ov-chipkaart.

Je kunt nog steeds losse kaartjes kopen of e-tickets, waarbij je net zoals vroeger kunt reizen en onderbreken wat je wil. Reis je met een ov-chipkaart, dan is het zo dat reizen apart van elkaar afgerekend worden, als er meer als 35 minuten onderbroken wordt.
Reputatie 7
Badge +4
Overigens moet je in bijna alle landen je reis in één keer maken, het mogen onderbreken was iets Nederlands. In België is dat ook zo en het gegeven dat het de Belgische conducteurs doorgaans worst zal zijn, betekent niet dat het mag.

Om nog niet te spreken van de treinbinding, die goddank door het Maffyra-debacle achter de rug is in het normale verkeer naar België.

Hoewel veel Nederlanders dit niet snappen: Als iets kan, betekent het nog niet dat het mag, zelfs niet als het in je voordeel is.
Overigens moet je in bijna alle landen je reis in één keer maken, het mogen onderbreken was iets Nederlands. In België is dat ook zo en het gegeven dat het de Belgische conducteurs doorgaans worst zal zijn, betekent niet dat het mag.

Om nog niet te spreken van de treinbinding, die goddank door het Maffyra-debacle achter de rug is in het normale verkeer naar België.

Hoewel veel Nederlanders dit niet snappen: Als iets kan, betekent het nog niet dat het mag, zelfs niet als het in je voordeel is.


Volgens mij kan het in Duitsland ook gewoon. Al diverse malen gedaan zelfs en nooit gehoord dat het niet mag, of een opmerking over gekregen van een conducteur (zou ook niet weten hoe die zou moeten zien dat ik mijn reis onderbroken heb).
Reputatie 6
Badge +2
Volgens jouw redenering kan je altijd gratis reizen als er nog plaats is, want wat maakt het de NS nou uit of jij ook meegaat, dat kost de NS toch (bijna) niks meer? bijdragevandennis
Nee, dat is mijn redenering niet. Mijn hemel, wat nutten kaars en bril, als de uil niet lezen WIL?

Ik wil gewoon betalen voor mijn reis, dus je hoort mij nergens pleiten voor gratis reizen.

Ik heb het goed gelezen. Het is jouw redenering, toegepast op een ander geval. Maar dat is geloof ik iets te moeilijk voor je. bijdragevandennis
Mijn vraag is simpel: waaróm?
Het antwoord is simpel, zo werkt de ov-chipkaart.

Je kunt nog steeds losse kaartjes kopen of e-tickets, waarbij je net zoals vroeger kunt reizen en onderbreken wat je wil. Reis je met een ov-chipkaart, dan is het zo dat reizen apart van elkaar afgerekend worden, als er meer als 35 minuten onderbroken wordt.


De raarste reden die ik ooit gehoord heb. Net zo idioot als dat een supermarktmanager tegen jou zou zeggen "tja, sorry, we hebben nieuwe kassa's gekocht en die tellen gewoon helemaal uit zichzelf 10 euro op bij jouw boodschappen, kunnen we niks aan doen, zo werken die dingen nou eenmaal"... Zou je dat dan ook accepteren?
Reputatie 7
Badge +4
U heeft geen argumenten als u redeneert aan de hand van een niet ter zake doende analogie.
Reputatie 7
Badge +3
Mijn vraag is simpel: waaróm?
Het antwoord is simpel, zo werkt de ov-chipkaart..

Bijna goed. Zo werkt het omdat NS het zo bedacht heeft. Dat wil helemaal niet zeggen dat het niet anders zou kunnen.
U heeft geen argumenten als u redeneert aan de hand van een niet ter zake doende analogie.

Iemand anders bracht de supermarkt-vergelijking in het geding, vandaar.

Maar mijn vraag is dus gewoon waarom een onderbreking met de OV-kaart extra geld kost, terwijl dat met de papieren kaartjes nooit zo is.

En het argument "zo werkt die OV-kaart nou eenmaal" vind ik merkwaardig. Een OV-kaart is een stukje plastic met software, dat doet niks uit zichzelf, dat doet alleen wat ménsen erin programmeren.

Dus dan blijft de vraag, waarom vinden die mensen dan dat die onderbreking met de OV-kaart betaald moet worden, terwijl dat met papieren kaartjes nooit zo was en nog stééds niet zo is?
Daar zijn geen argumenten voor, behalve dat het nu geld oplevert voor de vervoerders (lees NS) als mensen een reis onderbreken, wat hiervoor gewoon kon.

Dat is niet omdat het niet anders kan, dat is zo omdat het zo geprogrammeerd is.

Als je korting wil krijgen, zegt NS dan moet je de OV chipkaart maar gebruiken, wil je niet meer betalen zegt NS dan moet je maar een e-ticket kopen, wat met korting niet eens kan.
Met de invoering van het rit naar reis principe, is het in ieder geval wel mogelijk om een gelegenheid kortstondig buiten de poortjes te bezoeken. Voorheen moest je zelfs 4 euro betalen om even langs de servicebalie te gaan. Dat de NS voor 35 minuten heeft gekozen als je met een chipkaart reist is hun keuze. Maar daarnaast staan ze nog steeds Facebook groepsretours toe en kun je na negenen met je e-ticket onbeperkt je reis onderbreken voor het luttele bedrag van 7 euro...

En als je binnen de poortjes blijft onderbreek je de reis niet.
Reputatie 6
Badge +2
Overigens moet je in bijna alle landen je reis in één keer maken, het mogen onderbreken was iets Nederlands. In België is dat ook zo en het gegeven dat het de Belgische conducteurs doorgaans worst zal zijn, betekent niet dat het mag.
Het mag tegenwoordig in België juist wel (in ieder geval met het standaardbiljet en de Rail Pass), zie https://forum.ns.nl/internationaal-reizen-37/nmbs-reisonderbreking-op-de-kortste-route-toegestaan-32694. bijdragevandennis
Wat een gezever over wat de NS wel en niet mag rekenen. De NS is toch zeker geen stichting? Bepaald gedrag wordt gewoon onaantrekkelijk gemaakt en/of ontmoedigd door regels te stellen. B.v. m.b.t. je fiets meenemen, het reizen met losse vervoersbewijzen, reizen in de spits en ook het lang onderbreken van je reis. Blijkbaar vindt de NS dat nodig en gelijk hebben ze. Dat staat helemaal los van de kostprijs of wat dan ook.

Staan de regels je niet aan, dan ben je geheel vrij om een anders vorm van vervoer te kiezen. Zo ging ik zelf vroeger altijd sporten 'op doorreis' omdat dat niets extra's kostte. Tegenwoordig ga ik op de fiets naar de sportclub. Wel slim van NS, want mijn abonnement wordt er niet goedkoper door terwijl ik nu minder reis met de trein 🙂
Prima maar dan niet het argument gebruiken "het is technisch niet mogelijk" of "zo werkt het nu eenmaal"

Maar we dwalen wel af van de vraag, want het gaat hier niet om of je het station verlaat en dan extra moet betalen maar wat je reis onderbreken nu feitelijk is.
Badge +3
Het staat je vrij om met een papieren kaartje een reis te onderbreken op een tussenstation, zolang de hele reis maar binnen zes uur gemaakt wordt. Oók als je het station gedurende langere tijd verlaat. ABC... In feite is dit een dagkaartje van A naar C (met inachtname van die zes uur).

Met een ov-chipkaart wordt langer dan 35 buiten het station gezien als twee aparte reizen. AB en BC. Afgezien van minder langeafstandskorting betaal je per reis ook nog een starttarief à € 2,30. In de bus/tram/metro is dat niet anders overigens. Binnen 35 minuten is overstap, anders nieuwe reis.

Maar we dwalen af inderdaad.
Prima maar dan niet het argument gebruiken "het is technisch niet mogelijk" of "zo werkt het nu eenmaal"

Maar we dwalen wel af van de vraag, want het gaat hier niet om of je het station verlaat en dan extra moet betalen maar wat je reis onderbreken nu feitelijk is.


Je reis onderbreken is al tientallen jaren dit geweest: je koopt een kaartje Dordrecht-Den Haag, je besluit onderweg in Rotterdam uit te stappen en een paar uur te gaan winkelen en reist daarna door naar Den Haag. Dat kon gewoon zonder dat je dan opeens 4 of 5 euro meer hoefde te betalen.

Tegenwoordig kan dat niet meer. Dus mijn vraag is gewoon: waarom? Ik heb toch niks meer van NS afgenomen als ik onderweg even pauzeer dan wanneer ik in één ruk zou zijn doorgereden? Dus moet ik die 4 of 5 euro extra dan écht betalen omdat ik het station uit- en weer ingelopen ben? En zo ja, wat krijg ik dan terug voor die 4 of 5 euro, want ik bedoel, als ik iets betaal, wil ik er ook iets voor terug.
Een van de problemen is technisch. Je wilt niet dat alle reizen die iemand op één dag maakt, allemaal bij elkaar optellen voor LAK. Dat maakt een retourtje Maastricht-Den Helder ineens erg goedkoop. Ergens moet een grens liggen daarvoor, en die ligt nu op een onderbreking langer dan 35 minuten, of een reis die langer dan zes uren duurt.

Dat probleem zou te tackelen zijn door een retourtje op een OV-chipkaart te laden, maar dat is momenteel technisch erg lastig. Zelfs een eenmalige OV-chipkaart uit de automaat kan dat in de huidige opzet niet. Dat hebben we daar opgelost door vertrek- en aankomststation op het kaartje te printen. Dat maakt het een kaartje van x naar y.

De reacties 'het is zo, omdat het zo is' vind ik erg flauw. Dit zijn businesskeuzes die binnen NS zijn gemaakt en gedocumenteerd, niet iets wat ineens uit de lucht is komen vallen.
Een van de problemen is technisch. Je wilt niet dat alle reizen die iemand op één dag maakt, allemaal bij elkaar optellen voor LAK. Dat maakt een retourtje Maastricht-Den Helder ineens erg goedkoop. Ergens moet een grens liggen daarvoor, en die ligt nu op een onderbreking langer dan 35 minuten, of een reis die langer dan zes uren duurt.

Dat probleem zou te tackelen zijn door een retourtje op een OV-chipkaart te laden, maar dat is momenteel technisch erg lastig. Zelfs een eenmalige OV-chipkaart uit de automaat kan dat in de huidige opzet niet. Dat hebben we daar opgelost door vertrek- en aankomststation op het kaartje te printen. Dat maakt het een kaartje van x naar y.

De reacties 'het is zo, omdat het zo is' vind ik erg flauw. Dit zijn businesskeuzes die binnen NS zijn gemaakt en gedocumenteerd, niet iets wat ineens uit de lucht is komen vallen.


Halleluja! Eindelijk iemand die het weergeeft zoals het is. Dat je tegenwoordig voor een onderbreking 4 of 5 euro extra betaalt, is een businesskeuze en dus op geen enkele manier gerelateerd aan niet bestaande extra kosten die zouden ontstaan doordat een reiziger onderweg besluit een uurtje of wat te onderbreken. Want die extra kosten zijn er dus niet. Hallo, kostte het nou zó veel moeite dat gewoon eens toe te geven?
Ik kan mij geen extra kostenpost bedenken van meerdere euros wanneer je je reis onderbreekt, maar misschien mis ik iets. De kosten voor bijvoorbeeld het gebruik van een poortje/paaltje zijn nihil. Kom nou toch.

Wil je jouw probleem met de huidige stand van zaken oplossen, dan moet je alle reizen op een dag zien als een grote reis. Dat zorgt er o.a. voor dat je maximaal 26,30 betaalt (2e klas, vol tarief, 250+ TE). Een dagkaart 2e klas kost 52,60 :?

Reageer