Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken? | NS Community
beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?


  • Anonymous
  • 0 reacties
Om 06:34 uur (Dal Vrij) check ik in op. Ik reis 2 km mee en stap uit op Centraal Station.
Vanwege de goede voorzieningen aldaar, ga ik zeer uitgebreid ontbijten.
Kan ik vervolgens rond 08:30 uur zonder dat ik ben uitgecheckt, mijn reis vervolgen?
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 6 June 2017, 08:44

Bekijk origineel

365 reacties

Reputatie 6

Maar waar is die € 7,50 eigenlijk voor? Waarom moet ik betalen voor een kaart om met de trein of de bus te kunnen reizen? 

Vergelijkbaar met de kosten van een bankpasje. Je betaalt de bank voor het privilege om te mogen betalen. 

In het verleden kocht je vervoerbewijzen als de strippenkaart ook door vooraf te betalen. Bij abonnementen betaal je nog steeds vooraf. Zo is dat nu eenmaal geregeld. 

 
 
×
 
 
 

Maar bij een strippenkaart hoefde ik toch nooit 10 gulden éxtra te betalen voor het voorrecht een strippenkaart te mogen kopen?

In mijn opinie moet het OV-pasje gewoon gratis ter beschikking te worden gesteld. De reiziger heeft toch niet gevraagd om de stelselwijziging?

Reputatie 6
Badge +2

Binnen 35 minuten na het beëindigen van de reis moet worden uitgecheckt.

Bedoel je dat je binnen 35 minuten na aankomst met de trein op een station uit moet checken of verder moet reizen? Waar staat dat in de voorwaarden?

Bij mijn weten nergens, want als je ergens vergeet uit te checken (geen poortjes) kan je dat alsnog doen tot 6 uur na een (eerste) incheck. Klantenservice zegt dat ook op social media “zie je kans om alsnog uit te checken, doe dat dan vooral”.

Na 6 uur vervalt een incheck/reis incl. overstappen, en kan het via Mijn NS of Uitcheckgemist of de Klantenservice. Bij een paaltje krijg je daarna een nieuwe incheck namelijk.

Na een incheck word je wél verwacht binnen 30 minuten te gaan reizen. Uiteraard i.v.m. spitsbeperkingen, dus om 15:59 inchecken en pas om 17:00 in een trein stappen telt niet.

Aan de andere kant, met een incheck om bijv. 10:00 in Eindhoven in een trein van 15:00 van Dordrecht naar Rotterdam zitten zal ook vraagtekens oproepen. Na een ‘lang’ verblijf in Dordrecht kan je dus beter even uitchecken en weer inchecken. Ontkom je trouwens niet aan, als er poortjes zijn.


Ja, als het in de voorwaarden gaat over een termijn van 35 minuten dan is dat altijd van uitchecken tot inchecken. Sommige mensen halen dus dingen door elkaar.

Reputatie 7

Hoe dan ook … de NS weet nog steeds niet of de ‘reizigers’, ontspannen kunnen ontbijten, lunchen, snacken of dat met de stopwatch in hand, schrokkend moet om er zeker van te zijn, dat de gewaardeerde reiziger en klant, binnen 30 minuten het etablissement verlaat om binnen de gestelde tijd de reis te vervolgen…

Welkom op het station? 🤨

Badge +3

Ja, als het in de voorwaarden gaat over een termijn van 35 minuten dan is dat altijd van uitchecken tot inchecken. Sommige mensen halen dus dingen door elkaar.

Foutje van @Thom (zie voor recentere info)

maar maakt niet uit verder. Uitchecken op je bestemming (als je niet binnen 35 minuten verder wilt) is logisch maar staat inderdaad nergens en kan dus tot 6 uur na je eerste incheck.

Niet uitchecken is gewoon een incomplete reis en kost je het instaptarief. Maar als je dat te vaak 'vergeet’ blokkeert je kaart en mag je uitleg geven (aan aan balie) om je kaart weer werkend te krijgen. Te ‘laat’ (na aanvang reis) uitchecken levert je ook geen enkel voordeel op.

En voor @Bertus je mag dus best een paar uur op een station (Utrecht bijvoorbeeld) je ding doen voordat het NS (Flex) of ov-chipkaart systeem je van allles aanrekent.

Maar bij NS Flex is het dus wel aan de HC of die jouw reis ‘aannemelijk’ vindt en het dus ‘in orde’ vindt en jij (bewust of onbewust) een correctie voor je kiezen krijgt wegens die (zeldzame) controle in de trein.

Dat een HC daar bij controle in de trein (net zoals met een Business Card) verder niets over zegt is op zich ook prima, (want het Reizen op Rekening systeem zoekt het wel uit later), maar die 1e klas upgrade kent het Flex systeem niet, en die had je dus als eerste moeten tonen om de correctie bij controle te voorkomen.

Zeg het maar @Loes of @Slidestops, in zo’n geval.

Reputatie 6
Badge +2

Ja, als het in de voorwaarden gaat over een termijn van 35 minuten dan is dat altijd van uitchecken tot inchecken. Sommige mensen halen dus dingen door elkaar.

Foutje van @Thom maar maakt niet uit verder. Uitchecken op je bestemming (als je niet binnen 35 minuten verder wilt) is logisch maar staat inderdaad nergens en kan dus tot 6 uur na je eerste incheck.

Zes uur na je eerste check-in begint bij inchecken een nieuwe reis. Tot zes uur na je laatste check-in is er dacht ik nog geen probleem tijdens een rit of bij uitchecken (behalve na een uur, zonder reizen, op het station van inchecken).

Reputatie 6
Badge +2

De telefonische Klantenservice heeft mij het volgende verteld (samengevat):

Bij een lange tijd tussen in- en uitchecken in vergelijking met de tijd die de trein erover doet verdenkt NS je ervan dat je niet binnen 30 minuten na inchecken bent gaan reizen, vooral in het geval dat je daardoor onterecht korting zou krijgen, en dit vaker gebeurt. Je moet daarom door extra uit- en inchecken zoveel mogelijk bewijzen dat je wel binnen 30 minuten na inchecken bent gaan reizen. Voor het geval dat je op een tussenstation met poortjes, maar daarbinnen ook paaltjes, zoals Amsterdam Centraal, een poosje binnen de poortjes wil verblijven, bijvoorbeeld in winkels of horeca, noemde de medewerker als voorbeeld dat je dan bij een paaltje uitcheckt, en bij het vervolgen van de reis weer bij een paaltje incheckt, en voor het geval dat je na aankomst op een eindstation zonder poortjes nog een poosje daar wil verblijven, dat je wel alvast uitcheckt.

Ik vraag me dan wel af hoe dit te rijmen is met regels over ingecheckt moeten zijn op delen van een station, vooral binnen poortjes. Een andere, niet besproken handelwijze zou kunnen zijn, uitchecken en dan weer inchecken bij aankomst op het tussenstation, en uitchecken en dan weer inchecken als je verder gaat reizen, of bij verblijf op het eindstation, uitchecken en dan weer inchecken bij aankomst, en uitchecken bij het verlaten van het station.

Onbesproken is gebleven hoe dit dan moet bij reizen met een stoptrein als er ook een sneltrein rijdt, en/of het kiezen voor een toegestane omweg, als je onderweg niet uitstapt.

Het is inderdaad altijd de bedoeling om binnen de poortjes ingecheckt te zijn, want dan heb je pas een geldig vervoerbewijs. Ik denk dat, hoe je dit schetst, je het best streng neemt. Je kan heus wel even winkelen op bijvoorbeeld Utrecht en daarna doorreizen. De initiële check-in tijd is te verklaren als de HC daarom vraagt. Of mis ik nu wat?

Reputatie 6
Badge +2

Het is inderdaad altijd de bedoeling om binnen de poortjes ingecheckt te zijn, want dan heb je pas een geldig vervoerbewijs. Ik denk dat, hoe je dit schetst, je het best streng neemt. Je kan heus wel even winkelen op bijvoorbeeld Utrecht en daarna doorreizen. De initiële check-in tijd is te verklaren als de HC daarom vraagt. Of mis ik nu wat?

Ik denk ook dat de HC dit het beste kan controleren, maar NS probeert dit af te leiden uit een lange tijd tussen in- en uitchecken in vergelijking met de tijd die de trein erover doet. Als je te lang winkelt begint NS je plotseling na maanden onterecht te beschuldigen van niet binnen 30 minuten na inchecken gaan reizen op die dagen, en te dreigen met boetes en erger als je dat blijft doen. De telefonische Klantenservice gaf het advies uit te checken vóór het winkelen, al zal dat bij kort winkelen inderdaad niet hoeven.

Reputatie 6
Badge +2

Het is inderdaad altijd de bedoeling om binnen de poortjes ingecheckt te zijn, want dan heb je pas een geldig vervoerbewijs.

Het gecorrigeerde advies wordt dan: vóór het winkelen uitchecken en dan weer inchecken.

Reputatie 6
Badge +2

Uitchecken en dan weer inchecken bij aankomst op het tussenstation, en uitchecken en dan weer inchecken als je verder gaat reizen, is uiteraard niet nodig als het verblijf niet langer is dan volgens het reisschema van de snelste reis van het vorige incheckstation naar het volgende uitcheckstation. Dan hoef je op het tussenstation hoogstens 1 keer uit en in te checken.

Reputatie 7
Badge +3

Het is inderdaad altijd de bedoeling om binnen de poortjes ingecheckt te zijn, want dan heb je pas een geldig vervoerbewijs. Ik denk dat, hoe je dit schetst, je het best streng neemt. Je kan heus wel even winkelen op bijvoorbeeld Utrecht en daarna doorreizen. De initiële check-in tijd is te verklaren als de HC daarom vraagt. Of mis ik nu wat?


Als je wilt winkelen op station Utrecht of in Utrecht? Bij in Utrecht moet je door de poortjes, bij op station Utrecht zul je een uur de tijd hebben, net als dat je incheckt voor verblijf en niet voor reizen?

Badge +3

Recentere inzichten, zie 

Als je dus om 7:20 vanuit Eindhoven aankomt in Utrecht en daar nog een uurtje wilt verblijven omdat je afspraak pas om 9:00 is en er buiten het station nog niets open is…

Moet je even uit- en weer inchecken (en niet pas om 8:30 foei! maar waar staat dat?)… om boze brieven met aannames en dreigementen vanuit het NS systeem te voorkomen. :tired_face:

Waarbij de ‘aanname van NS’ is dat je (misschien) wel tussen 6:19 en (hooguit tot 7:40 wegens de latere uitcheck in Utrecht) op Eindhoven Centraal hebt rondgehangen!

Ik raad het niemand aan… 

Reputatie 2

Er zit dus verschil in het onderweg iets kunnen halen met of zonder uitcheck. Ga je bijv. in Arnhem of Utrecht even iets bij AH to Go halen, hoef je niet uit te checken, omdat op deze station AH To Go binnen het zog. Poortjesgebied ligt, (wat weer lastiger is als je als niet-treinreiziger even daar iets wilt kopen, omdat je zonder incheck daar niet legaal kunt komen). Als je in bijv. Leeuwarden, Nijmegen, Breda of Tilburg naar de AH to Go wil, moet je wél uit (en later) weer inchecken, omdat je daar juist door de poortjes moet de winkel te kunnen bereiken, (en dat is dan weer makkelijker voor als je niet met de trein reist en toch iets bij AH to Go wilt kopen). In Den-Bosch of Groningen (althans voorlopig nog), is een CICO weer moeilijker afdwingbaar, omdat daar geen poortjes staan en je dus het station kunt verlaten zonder uit en later weer in te checken, (als je weer verder reist) en dan is het aan zo'n conducteur weer een gepuzzel, als je een wat langere reis erop hebt zitten en op een poortjesloos station de reis voor meer dan 35 minuten onderbreekt, (de leugenaars onder de reizigers kunnen dan ook wat makkelijker met een smoes komen bijv. vertraging te hebben gehad, of om te moeten reizen).

 

Reputatie 6
Badge +2

Het woord "onderbreken” kan je beter vermijden, tenzij je refereert aan een specifieke definitie, anders is het te vaag.

Badge +3

...als je een wat langere reis erop hebt zitten en op een poortjesloos station de reis voor meer dan 35 minuten onderbreekt, (de leugenaars onder de reizigers kunnen dan ook wat makkelijker met een smoes komen bijv. vertraging te hebben gehad, of om te moeten reizen).

Vertraging kan je beter niet als smoes gebruiken, want dat is (min of meer) controleerbaar. Wel kan je aangeven dat je onderweg (bijv. op weg van Eindhoven naar Utrecht in Den Bosch (geen poortjes) een ontbijtje gehaald hebt en 30 minuten later weer verder gereisd bent met een volgende IC.

Of dat je met sprinters gereisd hebt (zonder gecontroleerd te zijn). Men zal je simpelweg moeten geloven want alleen een vroege controle onderweg (of tussentijdse uit- en inchecks, maar die zijn niet verplicht bij een ‘ontbijtje op het station in Den Bosch’) kunnen het tegendeel bewijzen.

 

Reageer