beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

333 reacties

Reputatie 4
Je kunt vlak voor de spits inchecken en dan de hele spits door in de trein blijven zitten. De echte drukte begint pas een uur later, maar het is een kleine minderheid die langer dan een uur reist. En het is een nog kleinere minderheid die onderweg twee uur gaat zitten ontbijten. En in die tijd wordt niet eens een plaats in de trein bezet. Er is dus geen reden voor de NS om daar moeilijk over te doen. De bewijslast ligt bij de NS, maar als je het bonnetje van het ontbijt bewaart kun je aantonen dat je niet te vroeg hebt ingecheckt.

Handig dat reageren op een topic van meer dan een jaar geleden.
Reputatie 2
Er is in elk geval iemand die het leest 🤣
Ik vond het wel een leuk verhaal om te lezen, maar de vraag uit de beginpost is, meer dan een jaar later, nog altijd niet beantwoord
Badge +3
Ik ga even los, want verveel me..

In een topic met 300+ reacties is op een gegeven moment alles al wel gezegd, denk ik.

Zie ook vooral geforceerd omreizen door poortjes Sloterdijk en handhaven van het rookbeleid door NS, die je zomaar een halve dag leesvoer opleveren, wil je alles tot je nemen!

Verwacht je bijvoorbeeld echt actie door NS personeel dat ook vrolijk staat te roken waar het eigenlijk niet mag? Ik zeg nee (maar spreek er natuurlijk dezelfde schande van... en kan goed zonder, meestal).

Want waarom zou ik hier niet samen met jullie gezellig een sigaretje opsteken?

"Zeg! Dat is niet de bedoeling en zeker niet het goede voorbeeld" en zo. Iedereen (incl. de overtreders zelf) zijn dat natuurlijk met me eens, en als je dat op die manier zegt zullen ze je niet uitlachen of agressief worden. Voor mij hetzelfde als een fietser die door rood rijdt... "Let je behalve op je telefoon ook even op het andere verkeer dat groen heeft als ze doorrijden?" Nee, je mag geen fietser of de pizzabezorger die het bewust doet voorzichtig omver rijden, helaas...

Dit is ook wel geldig voor dit topic. Wat kan en mag en wat gedoogd wordt of met een omweg eigenlijk niet mag maar toch kan (of moet, want de reisplanner zegt het). Lees verder...

Ik heb in dit topic nog niet veel gezegd (geen reden voor eigenlijk), maar vind de 'belofte' van 15 jaar geleden dat één kaart voor alle OV alles veel makkelijker (en niet duurder!) zou maken op zijn minst niet waargemaakt is. Zelfde over hoe flex is NS Flex eigenlijk.

Veel mensen lopen tegen blijkbaar onoplosbare problemen aan. Vaak dingen die 'vroeger' geen probleem waren, of simpelweg nog niet bestonden.

Daluren met een middagspits en zo, zie (leesvoer) https://nl.wikipedia.org/wiki/OV-chipkaart#Korte_geschiedenis of meerdere vervoerders op het spoor... en poortjes, paaltjes, e-tickets e.d.

Het is wachten op het moment dat je gewoon van adres A naar B kunt reizen (station of bus/tram/metro halte) door simpelweg aan te geven "Ik stap nu in het OV" en "ik ben nu op mijn bestemming", en de bijbehorende rekening krijgt, met natuurlijk een kaartje van je gekozen route.

@ovshitkaart Dat kost je je privacy, inderdaad. De tijd dat je van tevoren je reis aangaf (ik wil van A naar B en de chauffeur of lokettist stempelt het juiste aantal zones af op je lekker anonieme strippenkaart) is voorbij, of heeft sowieso nooit bestaan. Ik heb één keer de bus moeten verlaten omdat de chauffer dat wist. "Zone-grens, jij mag niet verder met je stempel/abonnement, dus er uit Robert" (ze wist nog net mijn naam niet!).

Maar de stempels op een strippenkaart waren ook maar beperkt geldig, want het tijdstip van aanvang reis stond er gewoon bij!

Maar ja, als je dan van Haarlem naar Castricum (of Leiden naar Alkmaar) wilde moest je ook via Beverwijk, of hooguit wist men als je in een trein zat via Sloterdijk (15 km omreizen, want dat is sneller) dat het toegestaan was.

Verschil is dat je dan van tevoren betaalde/afrekende voor een geldig kaartje met de bijbehorende reisopties (van A naar 😎.

Met een ov-chipkaart (en spits/dal) kan dat bijna niet meer, want technisch gezien (poortjes) maak je een reis op uur × van A naar B (eventueel via C), en zal er achteraf iets gecompenseerd kunnen worden (zodra A en B bekend zijn, en via C geldig is).

Voor dit topic houd ik het bij het tijdstip van de stempel op de strippenkaart (afgestempeld voor een reis van X zones vanaf tijdstip Z op station/halte A).

Dat was dus ook heel beperkt houdbaar om ergens te gaan lunchen en dan een volgende bus te nemen. Met een treinkaartje voor die dag meestal geen probleem natuurlijk, zolang er nog geen HC langs was gekomen om het te 'knippen' (stempel dus, gecontroleerd in trein X op tijdstip Y).

Daar kwam je dus wel of niet mee weg (kaartje van A naar B gestempeld op tijdstip ×), bij een lange onderbreking van je reis! Die stempel/controle heet tegenwoordig een incheck, en langer verbllijf op C moet je dan soms (want er zijn op sommige stations poortjes) uitchecken,

Echt veel anders t.o.v. vroegâh werkt het eigenlijk niet eens, afgezien van starttarief voor een rit (binnen 35 minuten overstaptijd gratis) of betalen voor omreizen (van A naar B via C).

On topic, dat stempeltje voor reizen van A naar ergens op je strippenkaart dus.
Die had absoluut een houdbaarheidstijdstip... bij controle!
Reputatie 3
Om even terug te komen op een eerder gestelde vraag, of je ooit langer dan een uur op het station zou willen lunchen.....hoe zit dat nou met die stationshuiskamers? Op Den Haag CS zit er een die er wel echt gezellig uitziet, mocht je nou met anderen zijn kan ik het me best voorstellen dat je op een gegeven moment besluit om daar uitgebreid te gaan zitten. Dan moet er dus ieder half uur iemand naar beneden rennen met alle chipkaarten om ze opnieuw in te checken of is dit gewoon moeilijk doen om het moeilijk doen, terwijl er helemaal geen intentie is om misbruik te maken van de regels?
Reputatie 7
Badge +4
Intenties zijn niet in het geding bij een computergestuurd systeem. Verder mag dit niet al te beste en volledig uitgekauwde topic met herhaling van argumenten, of wat er voor door moet gaan, wel op slot.
Reputatie 4
Intenties zijn niet in het geding bij een computergestuurd systeem. Verder mag dit niet al te beste en volledig uitgekauwde topic met herhaling van argumenten, of wat er voor door moet gaan, wel op slot.

Sluit ik mij bij aan.
Badge +3
Ik ook, want genoeg 'meevervuild'

Afgezien van de nuttige info natuurlijk over 6-uurs regel(s), en hoe dat zich verhoudt bij reizen met verschillende vervoerders en e-tickets.

333 reacties is genoeg, voor je het weet staat de teller op 666 👿

Reageer