beantwoord

Mag ik op doorreis uitgebreid ontbijten op het station, zonder dat ik verplicht moet uitchecken?



Toon eerste bericht

365 reacties

Volgens mij moet je er niet teveel achter zoeken. Het is gewoon een regel die de NS ingesteld heeft. Op lange reizen verdient de NS meer dan op korte, dus wordt het maken van lange reizen gestimuleerd d.m.v. een korting. Net als b.v. kwantum-korting in de supermarkt; 2e product voor de halve prijs krijg je ook alleen als je 2 producten tegelijk koopt.

Ik koop geen twee producten tegelijkertijd. Ik koop 1 product: vervoer van Helmond naar Breda. En dat product wordt niet duurder voor NS als ik in Eindhoven uitstap, daar twee uur ga winkelen, en vervolgens de rest van de reis naar Breda maak. Ik maak namelijk op geen enkele manier extra gebruik van de diensten van NS. Waarom rekent NS me daar tegenwoordig dan wél meer voor, terwijl dat in de tijd van het papieren kaartje gewoon mogelijk was?
Badge +3
Simpel: Omdat na 35 minuten je reis opgesplitst wordt in twee losse reizen, en dus de langeafstandkoting Helmond - Breda vervalt. Je betaalt (voltarief) € 3,20 voor Helmond - Eindhoven en € 10,80 voor Eindhoven - Breda. Totaal dus € 14,00.


WAAROM? Omdat je anders bijvoorbeeld ook Helmond - Breda kan reizen (enkele reis voltarief, 71 tariefeenheden € 13,00, retour € 26,-) en dan uren later terug naar Helmond voor maar € 8,40 (want de prijs van 142 tariefeenheden is € 21,40).

Dat is dus niet de bedoeling, DAAROM als je niet binnen 35 minuten verder (of terug) reist is het een nieuwe reis.

Maar wat je wilt kan dus gewoon nog steeds -een onderbreking van meedere uren in Eindhoven- als je reist op een e-ticket (uitgeprint of in de Reisplanner Xtra app).

Dat is dan precies het papieren/digitale kaartje waar je aan refereert, en scheelt je dus die € 1,00 voor als je het met een ov-chipkaart zou doen (in de daluren zelfs maar € 0,60)

Helder zo :?
Daarmee geef je in feite aan dat het huidige systeem niet geschikt is voor de trein.

Ik begrijp de logica, maar kloppen doet het niet.
WAAROM? Omdat je anders bijvoorbeeld ook Helmond - Breda kan reizen (enkele reis voltarief, 71 tariefeenheden € 13,00, retour € 26,-) en dan uren later terug naar Helmond voor maar € 8,40 (want de prijs van 142 tariefeenheden is € 21,40).
Tot een paar jaar geleden was een Dagretour of Weekendretour als gevolg van
de lange afstandskorting goedkoper dan de aanschaf van 2 enkele reizen.

Het moet toch niet zo moeilijk zijn om, net als in Londen, er voor te zorgen dat
de terugreis op basis van deze lange afstandskorting wordt berekend,
zodat de prijs van de reis, ongeacht of dat deze onderweg wordt onderbroken
op basis van her werkelijk afgelegd km's per dag of weekend wordt berekend?
Simpel: Omdat na 35 minuten je reis opgesplitst wordt in twee losse reizen, en dus de langeafstandkoting Helmond - Breda vervalt. Je betaalt (voltarief) € 3,20 voor Helmond - Eindhoven en € 10,80 voor Eindhoven - Breda. Totaal dus € 14,00.


WAAROM? Omdat je anders bijvoorbeeld ook Helmond - Breda kan reizen (enkele reis voltarief, 71 tariefeenheden € 13,00, retour € 26,-) en dan uren later terug naar Helmond voor maar € 8,40 (want de prijs van 142 tariefeenheden is € 21,40).

Dat is dus niet de bedoeling, DAAROM als je niet binnen 35 minuten verder (of terug) reist is het een nieuwe reis.

Maar wat je wilt kan dus gewoon nog steeds -een onderbreking van meedere uren in Eindhoven- als je reist op een e-ticket (uitgeprint of in de Reisplanner Xtra app).

Dat is dan precies het papieren/digitale kaartje waar je aan refereert, en scheelt je dus die € 1,00 voor als je het met een ov-chipkaart zou doen (in de daluren zelfs maar € 0,60)

Helder zo :?


Nee. Want als ik NS betaal om vervoerd te worden van Helmond naar Breda op pakweg 23 april, en ik besluit op 23 april mijn reis in Eindhoven te onderbreken, daar te gaan winkelen en een paar uur later door te reizen naar Breda, dan kost dat de NS geen cent extra, want ik doe gewoon waar ik voor betaald heb, namelijk: op 23 april gebruik maken van de de trein om van Helmond naar Breda te komen. Ik reis geen kilometer extra door die onderbreking. Dus waarom moet ik dan wel extra betalen?

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht, kon dat gewoon. Waarom met de OV-chipkaart niet?
Reputatie 7
Badge
[Dus waarom moet ik dan wel extra betalen?Als ik vroeger een papieren kaartje kocht, kon dat gewoon. Waarom met de OV-chipkaart niet?
in het businessmodel van het hele OVchip systeem is dit een terugverdienfactor
[Dus waarom moet ik dan wel extra betalen?Als ik vroeger een papieren kaartje kocht, kon dat gewoon. Waarom met de OV-chipkaart niet?
in het businessmodel van het hele OVchip systeem is dit een terugverdienfactor


Maar ons werd destijds toch gezegd dat er niets zou veranderen dat je met de OV-chipkaart gewoon dezelfde voorwaarden en mogelijkheden had als met het papieren kaartje?
Reputatie 7
Badge
Zoiets werd ons ook gezegd bij de conversie van gulden naar euro. In zuidelijke landen is de burger niet zo goedgelovig. Die hebben 20 jaar lang dubbele prijzen geadverteerd om te voorkomen dat de conversie voor stiekeme prijsverhoging zou worden gebruikt. Iets dat in Nederland schering en inslag was: kop koffie ging van 2 gulden naar 2 euro, bijv.
Zoiets werd ons ook gezegd bij de conversie van gulden naar euro. In zuidelijke landen is de burger niet zo goedgelovig. Die hebben 20 jaar lang dubbele prijzen geadverteerd om te voorkomen dat de conversie voor stiekeme prijsverhoging zou worden gebruikt. Iets dat in Nederland schering en inslag was: kop koffie ging van 2 gulden naar 2 euro, bijv.

Ben het met je eens dat de invoering van de euro ons ook aardig wat gekost heeft, maar daar gaat het nu niet om.

Het gaat nu om de NS en de service die ze bieden. En toen de OV-chipkaart een paar jaar geleden werd ingevoerd, werd ons voorgehouden dat die kaart dezelfde mogelijkheden zou bieden als het tot dan toe gebruikelijke papieren kaartje.

Dus nogmaals: waarom kon ik destijds, een paar jaar geleden, met het papieren kaartje mijn reis wel kosteloos onderbreken op iedere plaats op de route, en nu met de OV-chipkaart niet meer?
Dat lijkt me toch vrij simpel, vroeger kon de NS niet zien dat je je reis voor lange tijd onderbrak. Nu met de chipkaart kan dat wel en dus kan zo'n actie extra belast worden. Het argument dat de NS niet weet of je na uitchecken later nog doorreist telt niet, want achteraf zouden ze eenvoudig de langeafstandskorting kunnen verrekenen.

Maar zoals ik al zei, zoek er niet teveel achter. De NS kan nu extra kosten in rekening brengen en doet dat ook. Blijkbaar is de verwachting dat deze strategie gunstig uitpakt.
Reputatie 7
Badge +3
Dat ligt puur aan het systeem waarvoor in Nederland is gekozen. De Oyster Card in Londen houdt gewoon bij wat je gedurende een dag aan trips maakt. Wanneer je het vergelijkbare bedrag van een dagkaart hebt bereikt dan zijn alle volgende trips gedurende die dag gratis. Men noemt dat de "price cap"
https://tfl.gov.uk/fares-and-payments/oyster/using-oyster/price-capping
Het grootste voordeel hiervan is de flexibiliteit. Wanneer je op saldo reist hoeft je nooit van te voren te bedenken of het misschien voordeliger zou kunnen zijn om een dagkaart te kopen.
@Pejeka
Het draait om fraude. Je wilt niet dat iemand die 's morgens ergens naar toe gaat na het uitchecken gelijk weer incheckt, vervolgens zogenaamd acht uur lang gaat ontbijten en dan goedkoop terugreist naar huis onder het mom van een overstap.
Reputatie 7
Badge +3
En die angst voor fraude hangt weer samen met het gekozen systeem. Dat krijg je wanneer je niet goed nadenkt over de consequenties van bepaalde keuzes.
Reputatie 7
Badge
@Pejeka
Het draait om fraude. Je wilt niet dat iemand die 's morgens ergens naar toe gaat na het uitchecken gelijk weer incheckt, vervolgens zogenaamd acht uur lang gaat ontbijten en dan goedkoop terugreist naar huis onder het mom van een overstap.

en helaas zijn er zulke mensen: onlangs om 6.30 gezien: een meid komt aanfietsen, bliep, en fietst weer weg.
Toch heb ik daar inmiddels ook mensen problemen mee zien krijgen, want het inchecktijdstip verraadt bij controle 2 uur later dat je niet binnen 30 (of 35?) minuten bent gaan reizen.
Reputatie 7
Badge +3
Het is maar zeer de vraag of het inchecktijdstip wel tot de juiste conclusie leidt. Ik zou in Amsterdam Centraal kunnen inchecken voor een treinreis naar Maastricht. Ik vertrek binnen 5 minuten na inchecken. Ik zou op ieder tussenstation kunnen uitstappen, niet uitchecken en half uur later verder reizen. Dan kom ik zo'n 3,5 uur later dan met de rechtstreekse trein in Maastricht aan. Stel dat ik controle krijg tussen Sittard en Maastricht dan heb ik een verhaal maar de Hc niet.
Badge +3
Nee. Want als ik NS betaal om vervoerd te worden van Helmond naar Breda op pakweg 23 april, en ik besluit op 23 april mijn reis in Eindhoven te onderbreken, daar te gaan winkelen en een paar uur later door te reizen naar Breda, dan kost dat de NS geen cent extra, want ik doe gewoon waar ik voor betaald heb, namelijk: op 23 april gebruik maken van de de trein om van Helmond naar Breda te komen. Ik reis geen kilometer extra door die onderbreking. Dus waarom moet ik dan wel extra betalen?

Als ik vroeger een papieren kaartje kocht, kon dat gewoon. Waarom met de OV-chipkaart niet?

Ik schetste het al in mijn voorbeeld, langeafstandkorting.

Een retour is bij NS tegenwoordig even duur als twee enkeltjes. Zou je dus reizen van Helmond naar Breda (gewoon in één keer of korter dan 35 minuten in Eindhoven of Tilburg) dan kost dat € 14,00.

Retour kost dus € 28,00 maar als je dus binnen 35 minuten na het uitchecken in Breda terug incheckt, dan betaal je maar € 21,40. Verlies voor de NS dus € 6,60. Dat krijg je dus alleen cadeau bij die snelle overstap.

Bij je verhaal in Eindhoven kan na een paar uur later inchecken niet bepaald worden of je terug naar Helmond gaat of door naar Breda (of waar dan ook heen). Daarom is na 35 minuten Helmond - Eindhoven een losse reis geworden, en begin je een geheel nieuwe reis.

Dat het met een papieren kaartje wel kan is omdat het traject van tevoren bepaald (en betaald) is.
Retour kost dus € 28,00 maar als je dus binnen 35 minuten na het uitchecken in Breda terug incheckt, dan betaal je maar € 21,40. Verlies voor de NS dus € 6,60. Dat krijg je dus alleen cadeau bij die snelle overstap.
Als je wéét, dat je vanaf je eindbestemming binnen 6 uur na het inchecktijdstip
(met VDU zelfs tot 03:59am) weer teruggaat, zou je er ook voor kunnen kiezen
om pas op je terugreis op je aankomststation uit- en in te checken. Daarmee maak
je gebruik van de lange afstandskorting net als vroeger met een retour of "via" kaartje)
Ik geloof zelfs, dat die 6 uur opnieuw word aangevangen, wanneer je
op je aankomststation uit en dan weer opnieuw gaat incheckt.
Badge +3
Het is maar zeer de vraag of het inchecktijdstip wel tot de juiste conclusie leidt. Ik zou in Amsterdam Centraal kunnen inchecken voor een treinreis naar Maastricht. Ik vertrek binnen 5 minuten na inchecken. Ik zou op ieder tussenstation kunnen uitstappen, niet uitchecken en half uur later verder reizen. Dan kom ik zo'n 3,5 uur later dan met de rechtstreekse trein in Maastricht aan. Stel dat ik controle krijg tussen Sittard en Maastricht dan heb ik een verhaal maar de Hc niet.
Dat klopt, maar als je uren na je incheck gecontroleerd wordt vóór Utrecht ben je de sigaar.
Niet als de trein tussendoor een stop heeft gemaakt.
Het is maar zeer de vraag of het inchecktijdstip wel tot de juiste conclusie leidt. Ik zou in Amsterdam Centraal kunnen inchecken voor een treinreis naar Maastricht. Ik vertrek binnen 5 minuten na inchecken. Ik zou op ieder tussenstation kunnen uitstappen, niet uitchecken en half uur later verder reizen. Dan kom ik zo'n 3,5 uur later dan met de rechtstreekse trein in Maastricht aan. Stel dat ik controle krijg tussen Sittard en Maastricht dan heb ik een verhaal maar de Hc niet.
Dat klopt, maar als je uren na je incheck gecontroleerd wordt vóór Utrecht ben je de sigaar.

Als je vlak voor vertrek nog even uit- en incheckt begint de tijd weer opnieuw te lopen.
Badge +3
Ja, maar dan moet je dus elk uur eventjes naar buiten en weer naar binnen, om je korting of vrij reizen te behouden. Zie dat dat dan maar als beloning voor de moeite.

Natuurlijk kan er van alles met wat creativiteit, en een HC kan daar inderdaad weinig van zeggen, behalve vermoedens uiten.

@klant_Jac #289: Misschien ging dat meisje wel op haar gemak haar fiets stallen rond 6:30. Slim, kan je zomaar 10 minuten langer uitslapen! 😃
Badge +3
Niet als de trein tussendoor een stop heeft gemaakt.
Ehh ja, klopt. Waar ik Utrecht zei moet dus eerste stop zijn (Amstel of Bijlmer ArenA)...
Als je vlak voor vertrek nog even uit- en incheckt begint de tijd weer opnieuw te lopen.
Als je dat doet op je incheckstation word je alsnog tegen spitstarief aangeslagen.

Verder inderdaad wat @Robert zegt, het werkt zeker niet in alle gevallen, maar er is wel degelijk kans op problemen, afhankelijk van de situatie.
Badge +3
Als je dat doet op je incheckstation word je alsnog tegen spitstarief aangeslagen.
Oh ja, da's waar ook want dat is incheck geannuleerd en bestaat heel je 'reis' niet meer 🙂 Scherp!

Reageer