mogen reizigers flessen uit prullenbak pakken ?

  • 16 May 2023
  • 78 reacties
  • 3537 Bekeken


Toon eerste bericht

78 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Wel grappig dat nog niemand de vraag heeft beantwoord van wie een statiegeldflesje of -blikje is dat zich in een afvalbak bevindt. Degene die het statiegeld heeft betaald heeft afstand gedaan. Maar is degene die het object uit de bak haalt de nieuwe eigenaar? En wie is gerechtigd om in de bakken te speuren?

Lijken me leuke vragen om eens uit te zoeken.

@iMark

Ik vermoed dat juridisch de eigenaar van de prullenbak ook de eigenaar van het blikje is geworden zodra dat in de prullenbak is gedeponeerd en dat is volgens mij ProRail. Maar zeker weet ik het niet.

Badge +3

@iMark

Ik vermoed dat juridisch de eigenaar van de prullenbak ook de eigenaar van het blikje is geworden zodra dat in de prullenbak is gedeponeerd en dat is volgens mij ProRail. Maar zeker weet ik het niet.

Wel interessant, want wie is de eigenaar als ik iemand’s portemonnee jat en die in een afvalbak gooi?

Of wat als ik mijn sleutelbos per ongeluk in een afvalbak gooi? Lijkt me dat ik dan nog steeds de eigenaar ben, want het was niet de bedoeling om daar ‘afstand van te doen’.

Bij een flesje of blikje neem ik er wel afstand van, en mag iedereen met toegang tot die afvalbak ermee doen wat men wil. Als ik het bovenop een afvalbak zet of op de grond gooi hetzelfde, eigenaar is degene die het in handen krijgt.

Iets uit een prullenbak vissen is niet strafbaar, stategeldbonnetjes uit een donatiebox (meestal voor voedselbank, Ronald McDonald o.i.d.) vissen natuurlijk wel.

@iMark

Ik vermoed dat juridisch de eigenaar van de prullenbak ook de eigenaar van het blikje is geworden zodra dat in de prullenbak is gedeponeerd en dat is volgens mij ProRail. Maar zeker weet ik het niet.

Wel interessant, want wie is de eigenaar als ik iemand’s portemonnee jat en die in een afvalbak gooi?

Of wat als ik mijn sleutelbos per ongeluk in een afvalbak gooi? Lijkt me dat ik dan nog steeds de eigenaar ben, want het was niet de bedoeling om daar ‘afstand van te doen’.

Het verschil is inderdaad dat je bij een blikje de intentie hebt er afstand van te doen en bij die portemonnee en sleutels niet.

 

Iets uit een prullenbak vissen is niet strafbaar, stategeldbonnetjes uit een donatiebox (meestal voor voedselbank, Ronald McDonald o.i.d.) vissen natuurlijk wel.

Of het strafbaar is om in de prullenbak te vissen weet ik niet, ik ben geen jurist. Ik zou me kunnen voorstellen dat de huisregels het verbieden.

Voor schoonmakers is het wat anders, zij worden betaald om de prullenbakken te legen en niet om in de baas zijn tijd afval te scheiden om prive geld bij te verdienen. Die zijn volgens mij dus sowieso in overtreding tenzij de baas hun expliciet toestemming heeft gegeven om het wel te doen.

Badge +3

Ook interessant, want als je flesjes en blikjes niet scheidt (wat de baas dan zelf zou moeten doen) gaat het natuurlijk allemaal in een ‘trash compactor’ en dat is in feite geld vernietigen.

Deurne, maar toen zat er nog geen statiegeld op.

 

@Robert B

Het uitsorteren van alle afvalbakken kost de baas veel meer aan extra salaris voor de schoonmaker (kost veel extra tijd) dan dat er aan statiegeld boven water komt. En zeker als de schoonmaker het statiegeld in zijn eigen zak steekt..

Het doel van de statiegeldregeling is niet afvalscheiding maar voorkomen dat blikjes als zwerfafval gedumpt worden. Als ze in de afvalbak gaan is het goed genoeg.

Als je het voor afvalscheiding zou willen doen kan dat maar dan zou het statiegeld veel hoger moeten worden om de scheidingskosten te kunnen betalen.

 

Het komt ten goede aan de Stichting Uitvoeringsorganisatie Statiegeld. Die heeft het statiegeld ontvangen, maar hoeft het niet terug te geven.

Het is ook ingecalculeerd dat een bepaald percentage van het statiegeld niet geïnd wordt. Daar worden de inzamelingskosten van betaald.

Reputatie 3

 

Ik vermoed dat de schoonmakers het statiegeld zelf in hun zak willen steken.

Het is een keiharde concurrentiestrijd tussen mensen die vaak ook andere omgangsvormen hebben dan gangbaar. Als je flesjes en blikjes op drukke plekken verzamelt zul je hiermee te maken hebben. 

In Duitsland hebben de meeste werkgevers het verzamelen tijdens werktijd trouwens verboden en dit kan een grond zijn voor ontslag. Er zijn in Duitsland sowieso veel rechtszaken over statiegeld geweest. Ook of het uit prullenbakken/afvalcontainers vissen van flesjes en blikjes diefstal en dus strafbaar is (dat is het dus over het algemeen niet).  

Misschien een 'leuk' artikel over de strafvervolging van een ouder echtpaar in München om 1,44 euro statiegeld, die zijn vrijgesproken. Of een vrouw die boete van 2000 euro kreeg voor het overtreden van haar Hausverbot vanwege verzamelen van flesjes en blikjes op het station in München. Dat is uiteindelijk ook goed gekomen.

Bij Deutsche Bahn staat er in de (stations)huisregels dat het doorzoeken van prullenbakken verboden is. Reken op een Hausverbot en bij overtreding hiervan doet DB ook aangifte. Handhaving kan, zoals zoveel dingen in Duitsland, heel erg verschillen per regio.

Je kunt verder nu vrijwel overal in Nederland blikjes of flesjes met statiegeld naast of op een prullenbak zetten en ze zijn binnen no time weg. In het uiterste geval wordt het meegenomen door de schoonmakers, want die doen dat allemaal. Ik deed dit in Duitsland altijd al en doe dit nu in Nederland ook. Nooit meegemaakt dat het lang is blijven staan.

Reputatie 3

Als je nu bijvoorbeeld in het centrum van Amsterdam rondloopt dan ligt het, vooral rond de prullenbakken, vaak vol met afval. Maar zet er maar eens iets bij met statiegeld. Dan zul je zien dat het afval blijft liggen of meer wordt (tot iemand het schoon komt maken), maar de blikjes en flesjes met waarde verdwijnen dag en nacht heel snel. Waardeloos afval blijf uiteraard liggen, maar verpakkingen met statiegeld neerzetten draagt niet bij aan zwerfvuil en onhygiënische toestanden.

Wat bijdraagt aan onhygiënische toestanden zijn de lui die de zakken openscheuren of de zak uit de bak omkeren waarbij een hoop afval op straat belandt. En dit probleem blijf je houden zolang verpakkingen met statiegeld in het normale afval blijven belanden en prullenbakken zo makkelijk open te maken en te doorzoeken zijn. Ook vuilniszakken die vaak langdurig langs de kant van de straat staan helpen niet.

De (asociale) vervuiler aanpakken lijkt me een goede oplossing, maar daar is geen capaciteit en/of interesse voor.

Ik heb vandeweek contact gehad met de ploegleider van de schoonmakers van de treinen op het Centraal Station, Marco Grefte. Die vertelde mij dat  schoonmakers in de trein onder werktijd geen blikjes en flesjes mogen rapen. Als je weer door zo’n vent lastig gevallen en bedreigd wordt moet je dat aan hem vertellen. Ik heb zijn e-mailadres. Ook raad ik je aan 112 te bellen en aangifte te doen. Zorg er wel voor dat je op het perron staat als je weer een aanvaring hebt want in de treinen hangen geen camera’s, op de perrons wel. Dan heb je bewijs.

 

Badge +3

Ook raad ik je aan 112 te bellen en aangifte te doen.

Daar is 112 natuurlijk niet voor bedoeld, maar een sms of whatsappje naar 06 1318 1318 (meldkamer NS) kan natuurlijk wel als je je onveilig voelt. Aangifte doen lijkt me nogal zinloos zolang er geen fysiek geweld gebruikt is.

Reputatie 1

@Peter Kok1956 112 bij ernstige problemen. Anders gewoon politie bellen of dat nummer van de NS.  Heb zelf geen smartphone maar denk dat ik een oud mobieltje met camera meeneem.

Zag inderdaad dat een schoonmaker twee tassen met blikjes en flesjes had staan.

@Robert B Niet alleen bij fysiek geweld maar ook bij bedreiging. In elk geval melding van maken. 

Reputatie 1

@Peter Kok1956 Je zegt op het perron staan als je een aanvaring hebt maar van tevoren weet je dat niet en ze kunnen overal opduiken. Denk dat ze zich in de hal en passage oppermachtig voelen in hun wagentjes. Weet eigenlijk niet of degenen met hun karretjes dezelfde figuren zijn als die door de trein lopen.

Dat is een ander schoonmaakbedrijf. Als je ze in de trein tegenkomt kusje beter de trein uitgaan. In de trein zijn geen camera’s. Als ze daar proberen je te beroven van je weinige blikjes ebnje minder bewijsmateriaal. Op het perron hangen camera’s. Als ze dan iets proberen is dat beter zichtbaar is. Dan kan er beter iets tegen gedaan worden.

Juridisch gezien mag je gevonden voorwerpen tot een waarde van 450 euro zelf houden. Dat geldt ook voor op stations en in treinen gevonden blikjes. Schoonmakers hebben daar niks over te zeggen. 
Ik heb op Amsterdam Centraal ook last van een agressieve schoonmaker. Ik zamel ook blikjes in als ik in de trein zit. Het is een aanvulling op mijn karige pensioentje. Soms krijg ik blikjes en flesjes toegestopt van treinpersoneel. De lasatste tijd wordt ik bij aankomst op Amsterdam CS vaak vastgepakt en bedreigd door een schoonmaker. De man spreekt nauwelijks Nederlands, pakt me bij het uitstappen vast en probeert mij te beroven van mijn blikjes. Gisterenavond was het heel erg. De vent beschuldigt mij van diefstal, scheldt mij uit en dreigt de politie te bellen. De man is heel erg dreigend. Wat moet ik doen? Ik wil eigenlijk 112 bellen.

Ook raad ik je aan 112 te bellen en aangifte te doen.

Daar is 112 natuurlijk niet voor bedoeld, maar een sms of whatsappje naar 06 1318 1318 (meldkamer NS) kan natuurlijk wel als je je onveilig voelt. Aangifte doen lijkt me nogal zinloos zolang er geen fysiek geweld gebruikt is.

 

Dat 06-nummer werkt vaak niet.

Gisterenavond was het heel erg. De vent beschuldigt mij van diefstal, scheldt mij uit en dreigt de politie te bellen. De man is heel erg dreigend. Wat moet ik doen? 

Vragen of hij inderdaad even de politie wil bellen.

Reputatie 7
Badge +4

Juridisch gezien mag je gevonden voorwerpen tot een waarde van 450 euro zelf houden. 

 

Weet u dat wel zeker? Kan ik dat ergens terugvinden in de wetgeving  en dus niet op populistische fora?

 

@Peter Kok1956

Reputatie 7
Badge +3

Het is zeker niet goed dat schoonmaker agressief worden jegens reizigers hierover, echter het is ook niet wenselijk dat reizigers de prullenbakken plunderen, aangezien niet iedereen dat even netjes doet. Onlangs stond hier nog een artikel over in de Telegraaf.  Het duidelijkst zou zijn als in de huisregels opgenomen zou zijn dat dit op een station niet mag.

 

Verwoede statiegeldjagers zorgen bovendien voor overlast, blijkt uit een rondgang langs gemeenten. Het is inmiddels vaste prik, van Purmerend tot Utrecht en van Amsterdam tot Groningen: mensen die in afvalbakken graaien op zoek naar blikjes en flesjes die per stuk 15 cent waard zijn.

Daarbij worden geregeld vuilniszakken opengescheurd, hele vuilnisbakken op straat gekieperd of met agressie opengebroken. Wat resteert: heel veel troep op de stoep. Vooral in de nachtelijke uren kunnen afvalzoekers ongestoord hun gang gaan, waarna de gemeentelijke schoonmakers in de ochtend de troep mogen opruimen.

 

Het is een herkenbaar verhaal voor de NS. Op de stations en in de treinen worden elk jaar zo’n 36 miljoen statiegeldflesjes en nog eens een vergelijkbaar aantal blikjes weggegooid in de gewone prullenbak, een potentiële goudmijn aan statiegeld. „Daar zit een heel aardig bedrag in, dat is natuurlijk ook waarom er zo’n jacht op wordt gemaakt”, vertelt Willemijn Weinands. „Alleen het verzamelen van flesjes en blikjes gaat niet altijd even netjes. We zien mensen die de vuilniszakken uit de prullenbakken halen en er een rommeltje van maken. Het gebeurt vaker op grote stations dan op kleinere, maar we willen elk station schoonhouden, dus dat is heel vervelend.”

Als ik flessen uit de prullenbak haalt dan maak ik eerst open dan zie je meteen flessen dan pak ik die flessen dan doe ik meteen dicht ,ik laat ze nooit open ,maar als helemaal leeg is dan maak ik niet open dan pak ik heel voorzichtig vuilenzak omhoog dan haal ik flessen uit dan laat ik los ,zo blijft alles netjes dan maak je geen bende ,maar het probleem is als ik bezig ben met flessen zoeken ondertussen komen paar mensen dan gaan ze met hun arm erin bukken om te grabbelen flessen zoeken dan lopen ze naar de volgende prullenbak,wanneer ik terug ben bij die prullenbak dan zie ik paar vuilenzakken zijn naar beneden gevallen ,dan krijg ik schuld van Asito terwijl ik niet heb gedaan , 

 

 

Het is zeker niet goed dat schoonmaker agressief worden jegens reizigers hierover, echter het is ook niet wenselijk dat reizigers de prullenbakken plunderen, aangezien niet iedereen dat even netjes doet. 

Ik snap wat je bedoelt maar de redenering is krom. Dan kan ik ook zeggen dat het niet wenselijk is dat mensen met hun auto in de bebouwde kom rijden omdat sommige automobilisten zich daar niet aan de snelheidslimiet houden.

Punt 2 

 

als ik bijvoorbeeld nu gaan beginnen met flessen zoeken en ik kom een van deze 5 Asito medewerkers tegen ahmed bouchta tegen of ahmed ben askar of ibrahim of nihad of antwie tegen dan gaan ze meteen mij aanvallen  of stalken of melding maken aan boa’s. Of NS die rond loop of mij aanrijden met afvalrolcontainer of met schrobmachine en uitschelden in twee taal of met vuilenzak een klap mij geven  ,als ik dat meld aan NS die rond loop dan zeggen ze tegen me ik was niet bij ik heb niet gezien wat tussen jullie is gebeurt ik kan hier niks over zeggen , bij deze reden heb ik besloten om foto maken en video van medewerkers als NS niks heeft gezien wat tussen ons is gebeurt dan kan ik video latenzien terug bekijken dan heb ik bewijs om te latenzien , maar alsnog ik krijg vaak te horen van NS en boa’s en hoofdconducteur  dat ik niet mag filmen of foto maken van medewerkers dat is verboden , ik zij tegen hun als verboden is waarom heeft 3 Asito medewerkers mij foto gemaakt dan als dat niet mag ? Dan mogen hun ook niet mij  foto maken zonder toestemming anders is niet eerlijk zoals sabastian en antwie en ahmed ben askar hun hebben  mij foto s gemaakt  ,dat kan je duidelijk terug gezien op mijn foto dat ze hebben mij foto gemaakt ik heb bewijs ,toen zeide ze tegen me dan moetje klacht gaan indienen ik zij nee dat helpt niet weetje hoe vaak heb ik klacht ingedient bij NS centraal station ze helpen mij niet verder als ik tegen NS zegt die rond loop dan zeggen ze je moet naar gast beveiliging dan loop ik naar gast beveiliging ,dan zeggen ze tegen me je moet klantenservice gaan bellen dat heb ik vaak gedaan ze maken alleen melding verder krijg je niks meer te horen ,ik krijg geen terug koppeling antwoord , daarom. Wil ik toch blijven bewijs verzamelen 

Reputatie 7
Badge +3

Het is zeker niet goed dat schoonmaker agressief worden jegens reizigers hierover, echter het is ook niet wenselijk dat reizigers de prullenbakken plunderen, aangezien niet iedereen dat even netjes doet. 

Ik snap wat je bedoelt maar de redenering is krom. Dan kan ik ook zeggen dat het niet wenselijk is dat mensen met hun auto in de bebouwde kom rijden omdat sommige automobilisten zich daar niet aan de snelheidslimiet houden.

Dat is wel wat anders, de bebouwde kom is bedoeld om er te rijden met auto's, als je niet wilt dat daar auto's rijden kun je de wegen wel weghalen. Prullenbakken zijn er niet voor bedoeld dat mensen daar dingen uit halen, alleen ingooien om te worden geleegd door schoonmakers. 

Alle medewerkers van Asito die verzamelen ze flessen en blikjes tijdens vuilenzakken omwissel ze maken eerst open dan gaan ze kijken wat erin zit als ze flessen of blikje vind met logo dan zitten ze apart in vuilenzak die hangen ze in rolcontainer aan recht hand , zo blijven ze door tot dat ze klaar zijn dan nemen ze vuilenzak flessen mee naar achter bij kantine dan zitten ze bij hun kast  en dat mogen ze niet doen van hun chef baas Lina & Hendriks bruik  ik hoor van medewerkers dat ze hebben allemaal al paar x waarschuwing brief gehad en ook contract getekend dat ze geen flessen mogen verzamelen en toch houden ze niet aan de regels ze hebben schijt aan regels ze blijven toch flessen verzamelen en cordinator chef Lina en Hendriks bruik doen ze alsof ze niet weet dat hun flessen aan het verzamelen ze laten gewoon gaan 

 

 

 

 

 

L

 

Dat is wel wat anders, de bebouwde kom is bedoeld om er te rijden met auto's, als je niet wilt dat daar auto's rijden kun je de wegen wel weghalen. 

Er zijn tal van wegen in de bebouwde kom waar je niet eens met een auto mag komen. Dat wegen in de gebouwde kom per definitie bedoeld zijn voor autoverkeer is aantoonbaar niet waar.

Reageer