beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?



Toon eerste bericht

180 reacties

Reputatie 5

Momenteel op station Breda. Bijna iedereen op de perrons draagt óf geen kapje, óf heeft het onder de kin of net onder de lippen hangen. Een paar mensen dragen het zoals het moet.

Je kan erop hameren met de nog altijd geldende plicht wat je wil maar de realiteit is anders. Een flink deel van de mensen heeft er maling aan.

Maar dat is toch begrijpelijk? In Nederland is er nooit, zelfs niet in december, vlak na de invoering, een verplichting geweest om er een in de buitenlucht te dragen, behalve op stations. En nu hoeft het binnen op de meeste plaatsen ook niet meer, maar buiten op het perron is het blijkbaar nog steeds nodig. Dat is toch volstrekt onlogisch beleid?

Reputatie 6

Mondkapjes in het OV zijn door de regering verplicht via een noodwet.

Ik dacht dat het destijds zo was gegaan:

“In een vrijdag uitgebracht advies vraagt het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) om mondkapjes verplicht te stellen voor zowel reizigers als personeel. Volgen onder meer NS en andere vervoerders is de 1,5 meter eis in het OV onwerkbaar. (…) Volgens NS en andere vervoerders is er maar één uitkomst denkbaar, wil het openbaar vervoer tenminste rendabel kunnen draaien. Zonder mondkapjes is er voor maximaal een kwart van het normale aantal reizigers plek in de trein of metro. In bus of tram, die nog smaller zijn, is dat hoogstens 15 procent.”

Het initiatief lag dus wel degelijk bij de vervoerders.

Reputatie 7

 

Srtebvdgyu gxso ghcsweq khgtreo !

 

Het initiatief wel maar de uitvoering niet, het woord is aan de regering daarvoor en niet aan de vervoerders. Al zal er wel overleg zijn uiteraard maar dat is in meer bedrijfstakken het geval, het zogenaamde polderen wat we hier maar al te graag doen in Nederland.

Ik mag hopen dat de betreffende persoon daar na zes maanden wel achter is… 

Nou, het is niks veranderd. 6 maanden geleden was het precies hetzelfde: CORONA. BLIJFT.

Badge +3

Men kan wel klagen over mondkapjes in OV, Nederland heeft in tegenstelling tot andere landen geen mondkapjesplicht buiten gehad.

Jawel, op het perron moest het!

En wat andere landen waar het niet werkte. Wappie alert, een grafiekje van bijna een jaar geleden met Hawaii als enige voorbeeld voor wat een mondkapjesplicht buiten deed.

Alle beetjes hielpen toen natuurlijk, maar mee eens dat nu de tijd is om je af te vragen waarom misschien hooguit 10% van de bevolking zich zorgen zou moeten maken over wat de andere 90% doet (of weer mág doen, want nog erger we gaan gewoon staan in een propvolle trein!)

Dus als je na die super lange onthouding ook wel weer eens wil treinen, succes. De meeste treinen zijn nog rustig hoor, en voor wie niet elke dag op dezelfde tijd moet reizen valt wel om de drukte heen te plannen.

Maar goed, blij dat het -bij kort contact in een niet eens zo afgesloten ruimte met ventilatie en een deur die regelmatig open gaat -zoals winkels- dan niet meer hoeft. Zou tijd worden, en je mandje of wagentje reinigen dus ook (achteraf bleek dat je van dingen aanraken helemaal niet zomaar besmet werd).

Heb de details nog niet uitgeplozen, maar in openbaar vervoer (waar je dus langere tijd naast elkaar zit of staat) toch maar wel nog, want een negatieve test of vaccinatiebewijs zullen de ov-bedrijven niet accepteren, net zomin als het beruchte zelfgeprinte kaartje ‘ik heb een aandoening dus hoef geen mondkapje op!’ ooit geaccepteerd werd, want dat kan/kon iedereen wel zeggen… En als je printer kapot was, dan was het tonen van zo’n kaartje op je telefoon toch ook goed? :thinking:

Clubs, indoor evenementen e.d. wel wat strenger natuurlijk (bewijs het maar), maar daar zal dan ook wel op gecontroleerd gaan/moeten worden, iets wat in het ov schier onmogelijk schijnt te zijn (of iets dat je natuurlijk helemaal niet wilt als vervoerder, kost allemaal personeel en geld!)

De eerste buschauffeur met mondkapje moet ik ook nog steeds tegenkomen. Stap maar achteraan in en anders zit er een keurig plexiglas scherm tussen jou (reiziger) en de chauffeur (voor een kaartje of zo). Ook prima want de ventilatie doet het hoor, en de voorste 4 stoelen zijn afgekruist of onbereikbaar gemaakt.

Ik las nog iets over mondkapjes op Schiphol verplicht? Wow.. ja daar kan je niet vrijwillig 1,5 meter afstand houden natuurlijk! En in het vliegtuig moet het ook gewoon op, dus waarom dan ook niet gewoon bij de incheckbalie alvast… (à la wachtend op een perron voor je trein)?

Reputatie 7
Badge +3

Misschien kan er dan ook eens een ander antwoord komen als beste antwoord, ipv dat “er op dit moment nog niks officieels over bekend is en dat er naar verwachting die avond meer details gegeven zullen worden tijdens de personferentie”.

Die persconferentie is allang geweest en daarop was bekend gemaakt dat in situaties waarin niet altijd de 1,5 meter afstand kan worden gehouden het mondkapkje nog steeds verplicht is. En onder die situaties wordt ook het perron gerekend. 

Dus het antwoord op de vraag “Gaat met de komende versoepelingen van volgende week de mondkapjesplicht op stations/perrons ook verdwijnen?” is heel simpel “Nee, die verdwijnt niet”. Misschien kan Stijn zijn antwoord veranderen of aanvullen.

Reputatie 1

u bent bekend met waar de letters OV voor staan? Openbaar wil zeggen, voor iedereen. dat dat op voorwaarde van een (vaak duur) vervoerbewijs is tot daar aan toe. Maar het opleggen van socio-wetenschappelijke pseudomaatregelen is ver buiten proportie. en zelfs de volgzame Nederlander prikt daar vroeg of laat doorheen. 

 

Hou op met deze fabel en laat het gaan. Corona is voorbij en we kunnen ons weer druk gaan maken over de minder tijdelijkeproblemen in de wereld.

Reputatie 1

Hou toch op met deze infantiele bangmakerij aub, dit heeft echt niks meer met het originele onderwerp te maken. De kamer spreekt in scenario's van dingen die toch niet zonder flinke slag of stoot kunnen gebeuren.

Badge +3

Daarnaast is het totaal zinloos om kapjes te dragen in de trein. Ook al zou het in theorie werken: bijna geen is er schoon, mensen lopen weken voor de show met hetzelfde ding op en dan heeft het sowieso nul komma nul effect.

Stop right there,

Het ging over gedragsbeïnvloeding en dat is prima gelukt natuurlijk. Wie binnenkort nog een muilkapje draagt is een ‘schaapie’ natuurlijk.

Maar diverse mensen gesproken die op hun werk of bij winkelbezoek gewoon nog een mondkapje zullen dragen voorlopig.

Neem ze niets kwalijk verder, maar verwacht het niet van anderen (om jou te beschermen, zo werkte het toch!?)  als dat niet meer verplicht is.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B dichter bij huis:

‘Spanje stopt met mondkapjesplicht buiten

Spanje gaat op 26 juni stoppen met de verplichting om buiten mondkapjes te dragen. "Onze straten en gezichten zullen er weer normaal uit gaan zien de komende dagen", zei premier Pedro Sánchez.

Eerder vertelde de premier al dat het vaccinatieprogramma vlot verliep. De verwachting is dat binnenkort de helft van de bevolking een eerste prik heeft gehad.’ bron NOS.nl d.d. 18-6-21

Feit is dat weinig besmettingen gerelateerd zijn aan OV.

Reputatie 7

 

Wat ze er in bepaalde staten van de VS mee gaan doen interesseert me verder weinig, dat heeft ook geen enkele zin om dat hier op een NS- forum te bespreken. 

 

Dat was ook geenszins de bedoeling.

Heb slechts gemeld dat elders de betreffende regel opnieuw werd aangescherpt. Anderen vonden dat blijkbaar interessant genoeg om daar hun eigen indrukken en verwachtingen tegenover te stellen. Over de feiten kon echter geen misverstand bestaan en daar is enige aandacht aan besteed.

Wat hebben overigens het afstandhouden in winkelstraten , het gebruik van winkelwagens/mandjes , de situatie in verpleeghuizen, overvolle terrassen  etc. etc. met het reizen met de trein te maken ? Om de stranden aan de Cote d’Azur nog maar buiten beschouwing te laten.

 

Reputatie 7

Die braafheid wordt zeer gewaardeerd, maar ondertussen plaats je wel berichten die niets met het betreffende sujet te maken hebben en zelfs niets van doen hebben met de doelstelling van deze community.  Dat is in flagrante strijd met de huisregels.

Welk sujet? Een onguur sujet?

 

Was geen Freudiaanse verschrijving maar mogelijk wel een weinig gangbaar woord met verschillende betekenissen.

https://www.ensie.nl/van-dale/sujet

Sorry voor de turbatie

Reputatie 6

 

Wat ze er in bepaalde staten van de VS mee gaan doen interesseert me verder weinig, dat heeft ook geen enkele zin om dat hier op een NS- forum te bespreken. 

 

Dat was ook geenszins de bedoeling.

Heb slechts gemeld dat elders de betreffende regel opnieuw werd aangescherpt. Anderen vonden dat blijkbaar interessant genoeg om daar hun eigen indrukken en verwachtingen tegenover te stellen. Over de feiten kon echter geen misverstand bestaan en daar is enige aandacht aan besteed.

Wat hebben overigens het afstandhouden in winkelstraten , het gebruik van winkelwagens/mandjes , de situatie in verpleeghuizen, overvolle terrassen  etc. etc. met het reizen met de trein te maken ? Om de stranden aan de Cote d’Azur nog maar buiten beschouwing te laten.

 

Heel simpel. Als ik naar de stad ga en urenlang in volle winkelstraten en in soms erg volle winkels rondloop, dan verblijf ik ook urenlang op korte afstand van mensen zonder mondkapje. Immers, daar geldt geen mondkapjesplicht. Maar blijkbaar wordt dat “veilig” geacht (en eerlijk gezegd, ik maak me er ook niet druk om).

Maar als ik een half uur in een trein moet doorbrengen, is het opeens gevaarlijk zonder mondkapje? Terwijl ik dan net als in die winkelstraten en winkels langere tijd op korte afstand van andere mensen verkeer.

Reputatie 7

Het is allebei niet zonder risico en het winkelen heeft in dit verband niets maar dan ook helemaal niets met het reizen met de trein te maken. 

Reputatie 6

Het is allebei niet zonder risico en het winkelen heeft in dit verband niets maar dan ook helemaal niets met het reizen met de trein te maken. 

Tuurlijk wel. In beide situaties zijn mensen (vaak voor langere tijd) in dichte nabijheid van andere mensen. Alleen vinden we het in situatie 1 (winkelen) ok als dat zonder mondkapje gebeurt, en wordt er in situatie 2 (reizen per trein) opeens gedaan alsof de volksgezondheid om zeep wordt gebracht zonder mondkapje. Zit toch geen logica in?

Reputatie 7

Die logica is totaal niet relevant voor het reizen met de trein. 

Reputatie 6

Die logica is totaal niet relevant voor het reizen met de trein. 

Waarom niet?

Reputatie 7

Omdat dat geen enkele invloed heeft op het reizen met de trein.

Reputatie 6

In Eindhoven is het alweer einde van de open terrassen in het ‘uitgaansgebied’.

Geen wet voor nodig, de burgemeester vindt het onveilig en terecht eigenlijk. Omdat:

1100 van de laatste besmettingen op 7-7 te wijten zijn aan 20-29 jarigen in Noord- en Zuid-Holland.

Burgemeester zegt niet in ‘mijn stad dat soort dingen’.

 

Ik vond dat wel een heel bijzonder bericht en ik heb het originele bericht gevonden in het Eindhovens Dagblad. Het is nog wat bijzonderder: de terrassen mogen er wel degelijk zijn, maar ze moeten om 22h00 worden binnengehaald (in het weekeinde om 23h00). Dat is dus inclusief de terrassen die in de grond zijn vastgeschroefd of die uit betonblokken bestaan.

Ja, jongens, dat gaat ‘em worden.

 

Ondertussen vier ik mijn jaarlijkse verlof in het vaderland en ik ben heel blij om geen mondonderbroek te moeten dragen in de supermarkt of - ja, ja - buiten, op de fiets ! Als we nu in Zeeland een stel mafklappers met mondmasker in de buitenlucht zien, dan weten we “Ha, Belgen !”

Helaas is het ook stuitend om te zien, dat de weinige maatregelen die nog wel gelden OOK niet worden opgevolgd. Is het echt te veel gevraagd om 1,5m afstand te houden in plaats van in mijn kont te kruipen ? Is het echt te veel gevraagd om een winkelmandje te pakken (en VOORAL niet binnen te gaan als ze op zijn - daar dienen die mandjes voor) ?

Of zoals mijn vrouw vroeg: “Zijn Nederlanders analfabeet ?”

“Wat zou een analfabeet niet snappen aan een pijl, liefste ?”

(Terzijde: ook de Duitsers vreten het uit. Voor hen is Zeeland net Barcelona: vakantie = de regels gelden niet)

De situatie in het OV heb ik niet bekeken. Ik heb nen oto. Maar ik heb wel medelijden met Loes en haar collega’s, die toch dat complete circus in bedwang moeten houden.

Als jullie de regels te moelijk vinden, geloof mij: dat kan nog veel erger !

 

Dat mandjesbeleid in winkels werkt natuurlijk alleen maar als ALLE gebruikte mandjes direct weer naast de voordeur worden gezet. Laatst kwam ik de supermarkt in, geen mandje te zien bij de ingang, wat blijkt, die stonden allemaal op enorme stapels bij de kassa's en niemand die de moeite had genomen die weer bij de ingang te zetten. Dus hoe wil je het dan bijhouden?

Badge +3

Bij winkelen zit of sta je nooit lang (coronamelder-app houdt 15 minuten aan) bij andere mensen op ‘armlengte’ afstand, en op een terras bepaal je zelf de afstand (als de uitbater dat niet al geregeld heeft). Bovendien is dat in de buitenlucht.

Naast of tegenover iemand (moeten) zitten/staan in het ov is dus niet te vergelijken.

Maar waarom je op een perron/station een maskertje op zou moeten (als dat in een winkel niet hoeft) is mij ook een raadsel.

Reputatie 7

Wat in een winkel elders al dan niet hoeft heeft niets met het reizen met de trein van doen.

Reputatie 6

Misschien kan er dan ook eens een ander antwoord komen als beste antwoord, ipv dat “er op dit moment nog niks officieels over bekend is en dat er naar verwachting die avond meer details gegeven zullen worden tijdens de personferentie”.

Die persconferentie is allang geweest en daarop was bekend gemaakt dat in situaties waarin niet altijd de 1,5 meter afstand kan worden gehouden het mondkapkje nog steeds verplicht is. En onder die situaties wordt ook het perron gerekend. 

Dus het antwoord op de vraag “Gaat met de komende versoepelingen van volgende week de mondkapjesplicht op stations/perrons ook verdwijnen?” is heel simpel “Nee, die verdwijnt niet”. Misschien kan Stijn zijn antwoord veranderen of aanvullen.

Op “mijn” station is voldoende ruimte om de anderhalve meter in acht te nemen tijdens het wachten. Dus zie het probleem niet om géén mondkapje te dragen.

Reputatie 7
Badge +3

Ik zeg ook niet dat die ruimte er niet is op de diverse stations, alleen dat dit door het kabinet is aangegeven. En dat was dan ook het antwoord op de gestelde vraag. (dank Stijn voor de update van je antwoord).

Plus op andere stations en/of op andere, drukkere momenten zal het misschien weer niet mogelijk zijn, bv bij het in of uitstappen. Net als dat er verschil is in treinen, in de ene trein ben je misschien de enige in de coupé en in de andere zijn alle plaatsen bezet. Maar je moet wel in allebei de gevallen een mondkapje op. 

Reputatie 7
Badge +3

Wat me meer stoort aan de inmiddels wat twijfelachtige noodzaak achter het dragen van kapjes op perrons is het ontbreken van handhaving van de verplichting. Als NS en overheid dit zo nodig vinden moeten ze daar ook achter gaan staan. Heel irritant om zoveel mensen ongestoord rond te zien lopen zonder kapje terwijl je het zelf wel altijd netjes doet. Helemaal met de inmiddels twijfelachtige noodzaak van het dragen in het achterhoofd. 


Twijfelachtige noodzaak? Inmiddels is het in de verpleeghuizen waar ik werk weer noodzaak. Waar er 2 weken geleden in iets meer dan 20 verpleeghuizen minimaal 1 coronabesmetting was, is nu de 100 al gepasseerd. Let wel, bewoners in verpleeghuizen zijn volledig gevaccineerd. Wij lopen nu alweer bijna 2 weken met een mondkapje te werken. En dan zeurt men over de mondkapjesplicht in het OV….

Reageer