beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?



Toon eerste bericht

180 reacties

Wij zitten gezamenlijk dagelijks zonder domme mondkapjes in het OV - omdat gevaccineerd - en lachen u keihard uit. Laat u toch niet zo gek maken. Het is over! we kunnen weer normaal doen. een beetje wederzijds begrip zal fijn zijn want als ik uw keuze respecteer om vrijwillig iets op uw gezicht te dragen, dan verwacht ik dat u mijn keuze evengoed respecteert. 

Als je met "het is over" corona is over bedoelt, dan: dikke nee. Corona zal voor altijd blijven, precies hetzelfde gebeurde met de griep. Uiteindelijk worden die vaccinaties/boosters een soort van griepprik voor corona. Het bestond, bestaat en zal altijd bestaan.

Reputatie 7

De aparte positie voor stations en perrons wordt niet begrepen door velen. De vraag is waarom de overheid hier onderscheid in maakt en wat er zo gevaarlijk of risicovol aan is om zonder kapje door een station te lopen of op een perron te wachten terwijl dat blijkbaar niet gevaarlijk wordt geacht in winkelstraten of winkels. Afstand houden op stations is echt niet moeilijker dan in de binnenstad, veelal juist makkelijker. Er is ruimte genoeg.

 

Overal een mondkapje was beter geweest voor degenen die het nog altijd niet (willen) begrijpen. Wees blij dat de plicht in ieder geval nog op het station/perron en in de trein geldt.

Inmiddels wordt na Israel nu ook in de VS de mondkapjesplicht opnieuw ingevoerd.

 

Reputatie 7

stel je niet zo aan @Tamzin en laat anderen in hun waarde! 

Je kunt wel denken dat jij boven de wet staat maar helaas. Respectloos is lak te hebben aan democratische wetten omdat je je zelf daar boven verheven voelt. 

Dan zijn er blijkbaar ontzettend veel mensen respectloos 🤣 

Reputatie 7
Badge +3

Ook al mogen alle zitplaatsen gebruikt worden en mag je dus naast een onbekende andere reiziger gaan zitten, als er nog elders in de coupé 2 en/of 4-zitjes vrij zijn, is wel zo sociaal om daar te gaan zitten ipv naast iemand anders te gaan zitten. Dat iets mag wil niet zeggen dat je ook maar gelijk moet doen. Zelfs voor Corona ging ik als er een 2 of 4-zitje vrij was daar zitten en niet naast of tegenover iemand anders.

Reputatie 7

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? Van mondkapjes trek ik me weinig aan; als het nog moet dan zet ik zo’n ding wel even op. Ik kan natuurlijk wel fietsen maar soms is dat te ver of tijdrovend of te lastig met spullen meenemen. Ik woon dicht bij het station maar veel plaatsen in de omgeving zijn niet bereikbaar per trein maar toch wel te ver voor de fiets. Ik realiseer me wel dat ik vaak alleen of maar met een handvol mensen per bus reis. Ik vind 10-15 minuten wachten op een overstap niet zo erg maar vrienden van me in bezit van mooie auto’s vinden zoiets een gruwel, voelen zich beperkt en afhankelijk dan, alles moet zo snel en makkelijk mogelijk gaan, tijd is kostbaar! Zij hebben ook kinderen en dan schijnt een auto zeker een must te zijn.

Op een bepaalde lijn hier zit het vrij vol met scholieren en studenten, maar nadat de hogescholen en MBO’s gepasseerd zijn is de bus goeddeels leeg. Als ik tot 23.00 uur moet werken ben ik blij dat er om 23.15 (nu tenminste) nog een bus naar huis gaat. Een station is niet aanwezig in de omgeving daar en 45-60 minuten fietsen zie ik dan niet meer zitten. Ik ben wél bijna altijd de enige reiziger dan, soms nog één of twee anderen maar daarmee houdt het wel op. Lijkt me ook oersaai voor chauffeurs. Ik kan natuurlijk opnieuw opgaan voor een rijbewijs en een auto aanschaffen, maar ik vind het ov (zeker de trein) gewoon prettiger in het algemeen, autorijden geeft me stress in Nederland en ov is véél goedkoper met mijn abonnement in relatie tot de vele kilometers die ik afleg in het hele land, zelfs in de 1e klas. Mondkapjes neem ik maar op koop toe.

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? Van mondkapjes trek ik me weinig aan; als het nog moet dan zet ik zo’n ding wel even op. Ik kan natuurlijk wel fietsen maar soms is dat te ver of tijdrovend of te lastig met spullen meenemen. Ik woon dicht bij het station maar veel plaatsen in de omgeving zijn niet bereikbaar per trein maar toch wel te ver voor de fiets. Ik realiseer me wel dat ik vaak alleen of maar met een handvol mensen per bus reis. Ik vind 10-15 minuten wachten op een overstap niet zo erg maar vrienden van me vinden zoiets een gruwel, voelen zich beperkt en afhankelijk dan, alles moet zo snel mogelijk gaan, tijd is kostbaar! 

Op een bepaalde lijn hier zit het vrij vol met scholieren en studenten, maar nadat de hogescholen en MBO’s gepasseerd zijn is de bus goeddeels leeg. Als ik tot 23.00 uur moet werken ben ik blij dat er om 23.15 (nu tenminste) nog een bus naar huis gaat. Een station is niet aanwezig in de omgeving daar en 45-60 minuten fietsen zie ik dan niet meer zitten. Ik ben wél bijna altijd de enige reiziger dan, soms nog één of twee anderen maar daarmee houdt het wel op. Lijkt me ook oersaai voor chauffeurs. Ik kan natuurlijk opnieuw opgaan voor een rijbewijs en een auto aanschaffen, maar ik vind het ov (zeker de trein) gewoon prettiger in het algemeen, autorijden geeft me stress in Nederland en ov is véél goedkoper met mijn abonnement in relatie tot de vele kilometers die ik afleg. Mondkapjes neem ik maar op koop toe.

Je denkt er precies hetzelfde over als ik. Ik heb wel een rijbewijs, maar aan OV betaal ik minder dan honderd euro per maand. Een auto kost minstens het drievoudige. Dat het soms langer duurt is een oefening in onthaasting ;).

Van een bus wordt niet verwacht dat die vol zit. Ik gebruik vaak lijn 107 van Putten naar Ede-Wageningen. Een gemiddelde rit in de daluren telt volgens Syntus zo'n vijftien reizigers per rit, in de spits het dubbele. De meeste reizigers reizen maar korte stukjes met deze lijn. De gemiddelde bezetting ligt rond de vijf reizigers. Dit alles voor corona. Dat houdt in dat de lijn het 'redelijk goed doet, maar er is geen ruimte voor uitbreiding van de uurdienst'. 

De functie van de lijn is dus om passagiers vanuit de dorpen naar de treinstations en busknooppunten te brengen. 

Opheffen leidt ertoe dat:

- De drukke bussen minder druk worden omdat passagiers niet meer goed bij de opstaphalte kunnen komen.

- De gemeente voor vervoer van bijstandsgerechtigden moet zorgen die naar het gemeentehuis moeten voor gesprekken over hun uitkering.

- Alle studenten uit die plaatsen op kamers moeten omdat ze niet meer bij hun studie kunnen komen. 

- Gezinnen trekken weg omdat hun kinderen straks niet naar hun studie kunnen.

- De leefbaarheid onder druk komt en scholen qua leerlingenaantal in de problemen komen.

Conclusie: de bus blijft. Dat zegt Syntus ook, ondanks corona.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +1

Ik mag hopen dat de betreffende persoon daar na zes maanden wel achter is… 

Reputatie 6

@PeterJKH

Steeds meer gemeenten verbieden juist bussen in het centrum (mensen moeten maar met de fiets) en dan is de bus sowieso geen alternatief meer voor fiets en auto. En door corona is het aantal bezoekers van het centrum overal stevig gedaald (mensen zijn gewend geraakt aan internet shoppen) en zitten veel gemeenten met onderbezette (en daardoor verliesgevende) parkeergarages. Die. gemeenten zitten dus helemaal niet te wachten op automobilisten die overstappen op de bus. Besef dat corona veel zaken voor het OV heeft veranderd, ten dele tijdelijk maar ten dele ook permanent. Mondkapjes wel/niet heeft daar maar weinig invloed op. 

De meeste gemeenten hebben geen bezwaar tegen bussen in het centrum, mits daar tegenover staat dat er niet ook nog eindeloze stoeten auto's door die straten moeten. Je kan beter 1 keer per kwartier een bus door een straat hebben rijden dan een permanente stroom verkeer.

Reputatie 6

@PeterJKH De lijnvoering en de dienstregeling van het streekvervoer worden in Nederland niet bepaald door de vervoerders maar door de concessieverleners. De vervoerders hebben nauwelijks of geen budget om te adverteren.  

 
 
×
 
 
 

Tuurlijk is er budget om te adverteren. Arriva, Connexxion, Hermus, allemaal internationale grootbedrijven die het openbaar vervoer in vele landen in handen hebben. Geld zat.

Reputatie 7
Badge +3

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). 

 

Ik maak normaal gesproken al weinig gebruik van de bus en doe het meeste op de fiets (heb geen auto). Familie en de meeste andere bestemmingen waar ik heen ga zijn op fietsafstand, zeg max een half uur fietsen. Zou ik met de bus daarheen ga doe ik vaak zelfs nog langer over omdat die bus niet via de kortste route rijdt. Met de bus naar moeder of broer ga ik normaal alleen bij verjaardagen of kerstdagen/oudejaarsdag, niet omdat het te ver fietsen is maar omdat ik liever niet 's avonds laat of 's nachts fiets. Dan ga ik heen met de bus en wordt dan door mijn broer met de auto naar huis gebracht. Afgelopen jaar (en ook nu nog) met Corona kwam hij me ook ophalen. De mondkapjes plicht is wel iets wat mij weerhoudt om van het OV gebruik te maken, zeker als ik niet echt noodzakelijk met het OV hoef te gaan. 

Wel ben ik een aantal weken geleden met de bus gegaan omdat ik iets bij de Gamma moest halen wat te lastig was om met de fiets mee te nemen, had wel gekund maar dan had ik terug moeten gaan lopen en daar had ik nog minder zin in. De rit was vanaf station De Vink naar Lammenschans dus had ook met de trein kunnen gaan, alleen zit daar zo'n ellendig lange overstap in op Leiden Centraal, dan is bus 3 een stuk sneller. Ik heb wel de luxe om te kunnen kiezen uit 4 buslijnen vanaf mijn lokale sprinter stationnetje en nog een 5e één straat verder in Voorschoten. 

Reputatie 7

@FFFF 

Mogelijk ben je iets te vroeg uit Dallas vertrokken en ben je niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Het sentiment is behoorlijk aan het kantelen.

@PeterJKH De lijnvoering en de dienstregeling van het streekvervoer worden in Nederland niet bepaald door de vervoerders maar door de concessieverleners. De vervoerders hebben nauwelijks of geen budget om te adverteren.  

Tuurlijk is er budget om te adverteren. Arriva, Connexxion, Hermus, allemaal internationale grootbedrijven die het openbaar vervoer in vele landen in handen hebben. Geld zat.

Als je echt denk dat je van OV rijk kunt worden zou ik morgen een OV-bedrijf beginnen.

Mijn advies: bestudeer wel eerst het verschil tussen omzet en winst. 

Reputatie 3

@FFFF

Mogelijk ben je iets te vroeg uit Dallas vertrokken en ben je niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Het sentiment is behoorlijk aan het kantelen.

Ik ga zondag weer en je bent echt van harte welkom om zondag met me mee te vliegen vanaf Schiphol. Dan interviewen daar 100 willekeurige personen over het nut van mondkapjes en of ze volgende weer verplicht worden en ik zeg meer dan 60% is het met mij eens.

De winnaar betaalt de reis en het verblijf (in mijn geval ongeveer 3400 dollar). Laat me maar weten. Ik zet vanavond een escrow voor ons op. Je hebt echt geen idee over de 'VS', maar we zullen het gauw gaan merken. 

@Jan Haverkamp

Bij de bezuinigingen op het busvervoer gaat het primair om lagere frequenties en het stoppen met rijden in de avonden en het weekend. Verder om lijnen die bijv. parallel aan de trein rijden. Het woon/werk en woon/school vervoer staat in het algemeen niet ter discussie. Ook gemeentehuizen zijn s'avonds en in het weekend dicht. 

Een voorbeeld bij mij in de regio: Arriva wil in het weekend stoppen met lijn 90 van Den Bosch naar Heesch. Gemiddeld heeft die lijn in het weekend 1 tot 2 passagiers per rit, de provincie subsidieert op dit moment daardoor iedere passagier met €50. De getroffen dorpen staan op hun achterste benen maar de realiteit is dat de inwoners van die dorpen in het weekend geen gebruik maken van de bus omdat ze bijna allemaal één of twee auto's hebben. 

Reputatie 7

@FFFF

Mogelijk ben je iets te vroeg uit Dallas vertrokken en ben je niet op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Het sentiment is behoorlijk aan het kantelen.

 Dan interviewen daar 100 willekeurige personen over het nut van mondkapjes en of ze volgende weer verplicht worden en ik zeg meer dan 60% is het met mij eens

 

Dat is het probleem niet. Een beetje inlezen kan geen kwaad. Texas:

https://www.texastribune.org/2021/07/26/texas-covid-19-delta/

 

Beter nog zou je de rapportages kunnen bekijken van het CDC en de NYT van vandaag.

Ben benieuwd !

Reputatie 7

Dan zou men eindelijk eens de 1e klas moeten vrijgeven . Dit om in ieder geval een betere spreiding over de trein mogelijk te maken zodat men zo veel  als mogelijk afstand kan houden.

 


En dat werkt? Er zijn minder plaatsen in de 1e klas dan in de 2e klas en bij vrijgeven van de 1e klas is die binnen een mum van tijd vol. Want iedereen wil.graag 1e klas zitten zonder het bijbehorende tarief.

 

Ja, dat werkt. Dat de 1e klas in een mum van tijd zou vollopen is prima. In de 1e klas zijn minder plaatsen, dus sowieso meer ruimte per plaats. In de 2e klas blijft dan meer ruimte over. Resultaat een optimale verdeling waarbij zo veel als mogelijk afstand kan worden gehouden.

Geniale vondst, nietwaar.

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige?

Ik heb geen auto en reis vooral met streekvervoer. In de stad gebruik ik uitsluitend de fiets, vooral ook omdat de gemeente Den Bosch het hele centrum heeft verboden voor bussen zodat je met de bus altijd nog de helft van de afstand moet lopen. Ik ben in die zin a-typisch omdat ik de bus vrij altijd buiten de spits gebruik voor sociaal verkeer. Sinds corona zijn de bussen minder druk, alhoewel ik het gevoel heb dat de leegloop bij de bus stukken minder is dan bij bijv. de intercity-treinen. De frequentie is op veel buslijnen overigens afgelopen winter al wat verlaagd.

Reputatie 7

@Jan Haverkamp

Bij de bezuinigingen op het busvervoer gaat het primair om lagere frequenties en het stoppen met rijden in de avonden en het weekend. Verder om lijnen die bijv. parallel aan de trein rijden. Het woon/werk en woon/school vervoer staat in het algemeen niet ter discussie. Ook gemeentehuizen zijn s'avonds en in het weekend dicht. 

Een voorbeeld bij mij in de regio: Arriva wil in het weekend stoppen met lijn 90 van Den Bosch naar Heesch. Gemiddeld heeft die lijn in het weekend 1 tot 2 passagiers per rit, de provincie subsidieert op dit moment daardoor ieder passagier met €50. De getroffen dorpen staan op hun achterste benen maar de realiteit is dat de inwoners van die dorpen in het weekend geen gebruik maken van de bus omdat ze bijna allemaal één of twee auto's hebben. 

Dat betekent dat de bus er straks alleen nog zou zijn voor studie- en het standaard 9.00 tot 17.00 woon/werkverkeer. Vervoer voor vrijetijdsdoelen in avond en weekend bestaat dan niet meer.

Wat het genoemde voorbeeld betreft, dat is typerend voor heel veel dorpen en ook kleine steden zonder treinstation. Bij mij in de buurt ligt Oosterhout, een grote plaats zonder treinstation. Ik kom er weleens met de bus. In het weekend en avond zijn die behoorlijk leeg. Doordeweeks overdag zijn het hordes scholieren en studenten die naar Breda gaan en 's middags weer retour. De bussen naar Breda zijn vlot en frequent, voor een flink deel gaat de bus over de busbaan, je bent er eigenlijk zo. Toch heeft bijna iedereen daar een auto  Er staan soms files richting Breda. De noordelijke rondweg door Breda is een drama qua verkeer. Maar er is niet tegenop te vechten voor de bus. Die heeft gewoon een negatief imago, iets voor de armoedigen onder ons. De auto is simpelweg ook nog gewoon een statussymbool.

Reputatie 3

@FFFF

 

Maar inderdaad wordt het in de VS heel lastig om mensen weer mondkapjes te laten gaan dragen, zeker in bepaalde regio's zal dat niet snel terugkomen in de winkelstraten en winkels. In het vliegtuig ontkom je er niet aan, ook in de VS niet.

Ik begrijp helemaal wat je bedoelt hoor @Jeroen .

Er is voor alleen niet zoiets als 'de VS'. Als mensen zeggen dat de mondkapjes terugkomen in 'de VS', dan klopt dat gewoon niet. Op veel plekken is dat strenger dan in Nederland, maar op veel plekken zie je praktisch niemand meer met een mondkapje en in bijvoorbeeld Dallas gaat dat nu ook echt niet meer gebeuren.

Maar ja, ik kan de plank ook volledig misslaan. Obama was ongeliefd in mijn Amerikaanse kringen en Biden ook. Ik gaf ook een voorbeeld van een staat (Texas) waar ik mijn geld verdien (naast Nevada). Ik weet vrij weinig tot helemaal niets van de 40+ andere staten, maar daar schaam ik me verder niet voor.

Het enige wat ik zeg is dat de mondkapjesplicht in Texas niet meer terugkomt, maar welke odds ik met volledig onafhankelijke escrow ook geef. Niemand wil daar een weddenschap over afsluiten.  Ook @BrunoEst niet. 😭😭😭 Ik snap het wel, want ik ken geen plek zo goed als Dallas en omstreken

 

Reputatie 1

Wij zitten gezamenlijk dagelijks zonder domme mondkapjes in het OV - omdat gevaccineerd - en lachen u keihard uit. Laat u toch niet zo gek maken. Het is over! we kunnen weer normaal doen. een beetje wederzijds begrip zal fijn zijn want als ik uw keuze respecteer om vrijwillig iets op uw gezicht te dragen, dan verwacht ik dat u mijn keuze evengoed respecteert. 

Reputatie 7

Ja, dat werkt. Dat de 1e klas in een mum van tijd zou vollopen is prima. In de 1e klas zijn minder plaatsen, dus sowieso meer ruimte per plaats. In de 2e klas blijft dan meer ruimte over. Resultaat een optimale verdeling waarbij zo veel als mogelijk afstand kan worden gehouden.

Geniale vondst, nietwaar.

Als er dan in een mum van tijd ook gewoon voor de 1e klas betaald wordt is het inderdaad een geniale vondst !!

Nou dan kan ik wel aanvullen dat ik ook niet verwacht dat de mondkapjes in Florida snel weer terug zullen komen, alleen als er echt weer een gigantische uitbraak komt maar anders niet. Zelfs in de drukke attractieparken in Orlando is er geen mondkapjesplicht meer.

En het CDC in Amerika is het RIVM van hier, ze komen met cijfertjes en richtlijnen maar daar stopt het dan ook wel. Elke staat kijkt zelf wat ze er mee doen en bepaalt zelf in hoeverre ze maatregelen nemen, daarom waren en zijn er nog steeds grote verschillen hoe er in de diverse staten omgegaan wordt met Covid en welke maatregelen er gelden. 

Reputatie 7

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? 

 

Reis zelf nooit met de bus. De lokale en regionale bussen die ik zie rondrijden zijn over het algemeen (nagenoeg) geheel leeg. Weggegooid geld dus. Volstrekt oninteressant verder.

Vraag mij sowieso af wat deze hele busdiscussie op een NS-forum over het reizen met de trein doet. Laat staan dat het ook maar iets te maken heeft met mondkapjes op het station en perron.

Er bestaat toch een prima plek om busdiscussies te voeren, daar hoeft dit unieke forum toch niet voor misbruikt te worden: https://ovinnederland.nl/

 

Indirect heeft het er wel mee te maken. Mensen die per trein reizen, zullen toch eerst naar het station moeten en dat doen ze dan vaak ook met OV: de stads- of streekbus. Dus als het busvervoer achterblijft, heeft dat ook gevolgen voor het treinvervoer, want mensen die eenmaal in de auto stappen, laten niet alleen de bus, maar ook de trein links liggen. Die rijden dan gewoonlijk meteen door naar hun eindbestemming. Goed busvervoer en goed treinvervoer zijn dus aanvullend op elkaar.

 

Voor OV vraagstukken bestaat een geeigend platform: https://ovinnederland.nl/

Dit forum staat open voor het reizen met NS en dit topic betreft de mondkapjesplicht op het station en perron.

Reputatie 7

@FFFF

Als jouw probleem enkel bestaat uit het feit dat ik het voor het gemak over “de VS” heb dan mag je daar ook “op verschillende plekken in de VS” van maken. At your service.

Of in geheel Texas nergens meer een mondkapjesplicht zal worden ingesteld zal de toekomst uitwijzen.

Mogelijk interessanter is de vraag waarom in de VS (op verschillende plekken) de mondkapjes al dan niet verplicht terugkomen. Hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook dichter bij huis aan de Cote d’Azur gebeuren. (Sorry, in de bebouwde omgeving van de Cote d’Azur). Binnen en buiten weer verplicht een kapje op.

 

Reputatie 6

Ben eigenlijk wel benieuwd wie de community-leden hier momenteel wel regelmatig met de bus reist en waarom wel/niet (meer). Ben ik de enige? 

 

Reis zelf nooit met de bus. De lokale en regionale bussen die ik zie rondrijden zijn over het algemeen (nagenoeg) geheel leeg. Weggegooid geld dus. Volstrekt oninteressant verder.

Vraag mij sowieso af wat deze hele busdiscussie op een NS-forum over het reizen met de trein doet. Laat staan dat het ook maar iets te maken heeft met mondkapjes op het station en perron.

Er bestaat toch een prima plek om busdiscussies te voeren, daar hoeft dit unieke forum toch niet voor misbruikt te worden: https://ovinnederland.nl/

 

Indirect heeft het er wel mee te maken. Mensen die per trein reizen, zullen toch eerst naar het station moeten en dat doen ze dan vaak ook met OV: de stads- of streekbus. Dus als het busvervoer achterblijft, heeft dat ook gevolgen voor het treinvervoer, want mensen die eenmaal in de auto stappen, laten niet alleen de bus, maar ook de trein links liggen. Die rijden dan gewoonlijk meteen door naar hun eindbestemming. Goed busvervoer en goed treinvervoer zijn dus aanvullend op elkaar.

 

Voor OV vraagstukken bestaat een geeigend platform: https://ovinnederland.nl/

Dit forum staat open voor het reizen met NS en dit topic betreft de mondkapjesplicht op het station en perron.

Daar kan ik kort over zijn. Ik houd me overal en altijd netjes aan de regels, dus ook op het perron/in de trein waar het mondkapjes betreft. Dat wil niet zeggen dat ik er geen mening over heb, maar zo lang de regels gelden, ben ik een braaf mens.

Reageer