beantwoord

mondkapjesplicht stations/perrons verdwijnt?



Toon eerste bericht

180 reacties

Reputatie 1

dat geldt echter zowel voor gezichtsbedekking uit religieueze overwegingen als gezichtsbedekking uit pseudowetenschappelijke totalitaire overwegingen. gelukkig wonen wij in Nederland, niet regeltjesland. 

Reputatie 7

Die braafheid wordt zeer gewaardeerd, maar ondertussen plaats je wel berichten die niets met het betreffende sujet te maken hebben en zelfs niets van doen hebben met de doelstelling van deze community.  Dat is in flagrante strijd met de huisregels.

Reputatie 7

 

Hetzelfde zie je bijvoorbeeld ook dichter bij huis aan de Cote d’Azur gebeuren. (Sorry, in de bebouwde omgeving van de Cote d’Azur). Binnen en buiten weer verplicht een kapje op.

 

Het is maar waar een land voor kiest. En dat met die hoge zomertemperaturen in Zuid-Frankrijk. Echter op de stranden daar is een kapje dan weer niet verplicht.

En ondanks dat je bij ons bijna nergens meer (behalve in ov en op vliegvelden en sinds kort weer in wat zorginstellingen) een kapje op hoeft, daalt hier het aantal besmettingen gelukkig weer flink. Zelfs in Amsterdam is het alweer gehalveerd binnen een week las ik.

In Frankrijk mocht en mag je nog steeds je eigen kapje naaien van willekeurig welk textiel of stuk sjaal (alleen op enkele aangewezen plekken is een specifiek soort kapje van een bepaald type verplicht). Leuke stukjes huisvlijt zijn er dan ook te zien. Ook aan de Cote d' Azur 😂

In Duitsland zijn het weer overal, behalve buiten, de verplichte FFP2- mondkapjes. Wat is het beste? Niemand die het echt weet.

 

Reputatie 6

Dan zou men eindelijk eens de 1e klas moeten vrijgeven . Dit om in ieder geval een betere spreiding over de trein mogelijk te maken zodat men zo veel  als mogelijk afstand kan houden.

 


En dat werkt? Er zijn minder plaatsen in de 1e klas dan in de 2e klas en bij vrijgeven van de 1e klas is die binnen een mum van tijd vol. Want iedereen wil.graag 1e klas zitten zonder het bijbehorende tarief.

 

Ja, dat werkt. Dat de 1e klas in een mum van tijd zou vollopen is prima. In de 1e klas zijn minder plaatsen, dus sowieso meer ruimte per plaats. In de 2e klas blijft dan meer ruimte over. Resultaat een optimale verdeling waarbij zo veel als mogelijk afstand kan worden gehouden.

Geniale vondst, nietwaar.

Maar de 1e klasse IS toch al vrijgegeven? Het staat eenieder vrij een kaartje 1e klasse te kopen en daar plaats te nemen.

Reputatie 7

Het zoum.i.verstandig zijn als NS het dragen van mondkapjes op de stations en op de perrons afschaft. Het is met de huidige versoepelingen totaal onlogisch en dus gaan de gemiddelde Nederlanders hier dan ook tegen in. Voor in de trein natuurlijk wel het mondkapje verplicht stellen en daar nu eindelijk ook eens op gaan handhaven. Dus inderdaad de conducteurs vanuit hun stoel graag de trein weer in en naast de controle op de kaartjes ook controle op het dragen van een mondkapje.

Reputatie 6

Het zoum.i.verstandig zijn als NS het dragen van mondkapjes op de stations en op de perrons afschaft. Het is met de huidige versoepelingen totaal onlogisch en dus gaan de gemiddelde Nederlanders hier dan ook tegen in. Voor in de trein natuurlijk wel het mondkapje verplicht stellen en daar nu eindelijk ook eens op gaan handhaven. Dus inderdaad de conducteurs vanuit hun stoel graag de trein weer in en naast de controle op de kaartjes ook controle op het dragen van een mondkapje.


Het is niet NS maar de overheid die mondkapjes in het OV en op het station/perron verplicht heeft gesteld.

Volgens mij waren het de vervoerders, als ik me goed herinner, want een mondkapjesplicht vanuit de overheid ging toch pas veel later in (najaar 2020) als ik het wel heb?

Reputatie 1

dat is uw persoonlijke opvatting. 

Reputatie 7
Badge +3

dat is uw persoonlijke opvatting. 

Deze opmerking lijkt mij kandidaat voor open deur van de dag. Let op: dit was een mening.

Reputatie 7

Nou dan kan ik wel aanvullen dat ik ook niet verwacht dat de mondkapjes in Florida snel weer terug zullen komen, alleen als er echt weer een gigantische uitbraak komt maar anders niet. Zelfs in de drukke attractieparken in Orlando is er geen mondkapjesplicht meer.

 

Florida vormt geen uitzondering.

Het is dat ik over dit soort zaken geen weddenschappen afsluit waardoor ik nu mogelijk een onvergetelijke dag bij de NS ben misgelopen. Eerst een boeiende rondleiding over de NS-burelen waarbij rechtstreeks en zonder enig voorbehoud al mijn onbeantwoorde vragen zouden worden beantwoord, vervolgens een voortreffelijke lunch in het restauratierijtuig van de Orient Express in het Spoorwegmuseum en tenslotte als absoluut hoogtepunt van de dag, een kijkje in de cabine met uitleg door Jeroen himself. Toch jammer.

https://thepointsguy.com/news/disney-world-face-masks-again/

Mondkapjes in het OV zijn door de regering verplicht via een noodwet.

Reputatie 7

 

 Wat is het beste? Niemand die het echt weet.

 

Men kan zich wel afvragen of het hier eindeloos blijven chicaneren over het kapje op het perron een nuttige bijdrage levert. De laatste berichten omtrent de werking van de huidige vaccins geven helaas weinig hoop op een snelle en afdoende oplossing.

@BrunoEst   Een genomen beslissing door Disney zelf voor de situaties dat je in de ruimtes BINNEN dicht bij elkaar staat. Loop je buiten in de drukte dan zijn mondkapjes niet verplicht op dit moment.

Verder nog geen mondkapjesplicht opgelegd vanuit de overheid in Florida, dus winkelen en restaurants loop je nog gewoon in zonder mondkapjesplicht..

Maar wel grappig dat je op onderzoek uit ging, had voor mij niet gehoeven.

Groetjes uit Florida :grinning:

 

Reputatie 7
Badge +4

De wet verplicht het en op goede gronden. het maakt niet uit wat iemand er van vindt. Leuk of niet, je hebt je er aan te houden. Het maakt het reizen mogelijk voor grote groepen, de wereld is groter dan de bubbel.

Reputatie 7

 

Ik denk dat het momentum voor verdere versoepelingen gezien het inmiddels weer razend snel stijgende aantal besmettingen even voorbij is. Het lijkt er eerder op dat men zich ook in politiek Den Haag inmiddels afvraagt of er toch niet te snel versoepeld is. 

 

Volgens de “wetenschappelijke” benadering van het RIVM kan de zomer nu eens met vertrouwen tegemoet worden gezien. Op de korte termijn hoeft men zich geen zorgen te maken en is alle ophef hier dus nergens voor nodig.

een beetje wederzijds begrip zal fijn zijn want als ik uw keuze respecteer om vrijwillig iets op uw gezicht te dragen, dan verwacht ik dat u mijn keuze evengoed respecteert. 

Het is niet vrijwillig op dit moment.

De wet verplicht het en op goede gronden. het maakt niet uit wat iemand er van vindt. 

 

Dit wordt een contradictio in terminis genoemd.

Verder maakt het wel degelijk (zo niet alles) uit wat een ieder er van vindt. We leven gelukkig niet in een dictatuur (ook al zouden zouden sommigen hier dat wel willen).

U begrijpt het begrip democratie niet zo goed. Dat is iets anders dan anarchie.

Reputatie 7
Badge +4

Als u het direct in het persoonlijke trekt, is een discussie niet meer  zinvol. Dat was toen ik - lang geleden-  werd opgeleid nog een doodzonde als het ging om waarheidsvinding. :innocent:

Reputatie 7

@Jeroen 

Op dit moment wordt in de VS op diverse plekken, een mondkapjesplicht opnieuw ingesteld of uitgebreid. Dat is onmiskenbaar het geval , ook in Florida. Wie de beslissing neemt is niet relevant.

 

Dat komt u te weten als u vanavond naar de persconferentie kijkt. Als het in het OV gehandhaafd wordt dan zal dat onvoorwaardelijk zijn dus ook als er niemand binnen 1.5 meter naast u zit (om gesjoemel te voorkomen). 

Reputatie 7

De wet verplicht het en op goede gronden. het maakt niet uit wat iemand er van vindt. 

 

Dit wordt een contradictio in terminis genoemd.

Verder maakt het wel degelijk (zo niet alles) uit wat een ieder er van vindt. We leven gelukkig niet in een dictatuur (ook al zouden zouden sommigen hier dat wel willen).

U begrijpt het begrip democratie niet zo goed. Dat is iets anders dan anarchie.

 

Boute veronderstelling. Legt u dat eens uit.

Op dit moment isdaar nog niks officieels over bekend inderdaad. Naar verwachting zullen er vanavond meer details gegeven worden tijdens de personferentie.

 

Update 3 augustus 2021:

Vanaf 26 juni 2021 is een mondkapje in het openbaar vervoer (ov) nog steeds verplicht. Het is het door drukte niet altijd mogelijk 1,5 meter afstand te houden. Daarom is het overal voor reizigers in het ov verplicht om een mondkapje te dragen. De mondkapjesplicht geldt voor de trein, bus, tram en metro, de perrons, de haltes en voor het hele stationsgebouw. (zie ook de website van de Rijksoverheid)

Reputatie 6

Die braafheid wordt zeer gewaardeerd, maar ondertussen plaats je wel berichten die niets met het betreffende sujet te maken hebben en zelfs niets van doen hebben met de doelstelling van deze community.  Dat is in flagrante strijd met de huisregels.

Welk sujet? Een onguur sujet?

Soms ontwikkelt een gesprek zich. Ik neem aan dat je dat op bijv. een verjaardag ook wel eens hebt meegemaakt. Je begint over de planten in je tuin, en een kwartier later heeft het gesprek zich via diverse zijpaden verplaatst naar een nieuw recept voor coq-au-vin, of naar de vakantieverhalen van je buurvrouw. Zo gaat dat met gesprekken.

Reputatie 7

 

Punt is dat men de eigen grenzen steeds meer oprekt. Niet nodig vinden op een leeg perron, wordt perron, wordt (bijna lege) coupé, wordt helemaal niet meer. Want waarom zou je het nog doen als dat in de horeca niet hoeft…..

 

Zo werkt dat inderdaad. Het is wel duidelijk dat de meeste reizigers het buiten de trein of bus niet meer zo serieus nemen met dat kapje, het draagvlak kalft flink af. Snappen niet waarom je in vredesnaam op een perron het kapje verplicht moet dragen. En dan krijg je het oprekken van eigen grenzen, kapje half op enz…..

Reputatie 7

 

 Wat is het beste? Niemand die het echt weet.

 

Men kan zich wel afvragen of het hier eindeloos blijven chicaneren over het kapje op het perron een nuttige bijdrage levert. De laatste berichten omtrent de werking van de huidige vaccins geven helaas weinig hoop op een snelle en afdoende oplossing.

Men kan zich wel afvragen of discussie over kapjes überhaupt nuttig is. Eensgezindheid komt er toch niet, de een is nog fanatieker pro of anti dan de ander, maar we zullen het er nog even mee moeten doen, je kan je nog een poosje verbazen over al dat theater met kapjes zowel over en onder kinnen, monden en neuzen overal in het ov. 

Wat ze er in bepaalde staten van de VS mee gaan doen interesseert me verder weinig, dat heeft ook geen enkele zin om dat hier op een NS- forum te bespreken. 

Reputatie 5

Met de snel stijgende besmettingen, lijkt mij afschaffing van mondkapjesplicht in het OV het laatste waar je aan moet denken.

 

Ja, omdat afgelopen week in bomvolle discotheken een aantal grote besmettingshaarden waren, is een mondkapjesverplichting op een leeg perron ineens wel zinvol ofzo?


Zeker weten, want dan 'vergeet' men deze niet op te doen voor het instappen 😉

 

 

Met die redenering kun je hem het beste 24 uur per dag ophouden: “Je kunt hem beter als je de deur uit gaat al op doen want dan vergeet je hem niet als je bij het station komt” > “Je kunt hem beter thuis al dragen, want dan vergeet je hem buiten niet op te doen” etc. 

Reageer