beantwoord

Wat te doen als mensen achter je aan door de poortjes lopen?

  • 1 August 2021
  • 62 reacties
  • 7220 Bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

@BartAbc   Hou er rekening mee dat als er controle is bij de poortjes dat je ondanks dat je een geldig ticket hebt wel een boete kan krijgen voor tailgaten. En die boete is niet mals.

Reputatie 7

Die poortjes zijn totaal niet geschikt om zwartrijders tegen te houden (......) Blijkbaar is het helemaal nooit de bedoeling geweest om het zwartrijden hiermee uit te bannen want dan zouden andere opties veel beter geweest zijn.

Wat is dan wel de zin van die poortjes. Haal ze dan maar weg, scheelt ook weer veel geld. Ik zie al jaren mensen erover klimmen op kleine stations zoals Prinsenbeek en in Breda zag ik zonet een groep jongere mannen, zich door de ruimte tussen de gesloten poortjes heenwurmen, en weg waren ze, de stad in. Als je niet al te dikke benen hebt en een beetje lenig bent, is dat zo gebeurd. Vanuit verbazing en ergernis dit toch maar weer even hier doorgegeven hoewel er natuurlijk niets meer gedaan kan worden. Ik kan zoiets moeilijk verdragen, die schrijnende maling die sommigen aan alles hebben. Ik zie veel teveel.

Reputatie 7
Badge +1

@BartAbc Probleem is dat de huidige poortjes dus alleen maar een incheck en een uitcheck registreren. De daadwerkelijke berekening van de reis vind ‘s-nachts in de backoffice plaats. Dat direct goed berekenen is met de huidige techniek dus niet mogelijk.  

Ik zie overigens dagelijks mensen tailgaten en soms staat daar ook gewoon NS personeel bij. Slechts één keer op Den Haag Centraal gezien dat de persoon daar daadwerkelijk op werd aangesproken. 

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft de redenering dat minstens 80% van de reizigers onderweg een poortje tegenkomt. Dus als je zonder inchecken bent ingestapt zul je moeten tailgaten om het bestemmingstation te verlaten.

Het valt nog niet mee om anno 2023 een reis te maken van een station zonder poortjes naar een station zonder poortjes.

Reputatie 7
Badge +3

NS hoeft de prijs voor de reis van Driebergen/zeist naar Abcoude via Bijlmer Arena niet aan te passen. Dit is ook vandaag geen geldige reisroute volgens de reisplanner. De extra kosten als je via Bijlmer reist zijn dus terecht. Terugsteken zonder extra kosten mag als deze in de planner staat.

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd, ik krijg die reis er niet uit, @iMark ik krijg alleen rechtsreeks of met overstap, Amstel of Breukelen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad vreemd. Via Amstel krijg ik dan weer niet te zien. Terwijl dat een langere omweg is dan via Bijlmer ArenA.

Reputatie 7
Badge +1

Inderdaad vreemd. Via Amstel krijg ik dan weer niet te zien. Terwijl dat een langere omweg is dan via Bijlmer ArenA.


Ik krijg hetzelfde als iMark. Misschien iets met overstaptijd in de instellingen?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de standaardinstellingen van de reisplanner op de website gebruikt:
 

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik krijg ook hetzelfde als iMark met de standaard instellingen in de app.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de app gebruikt met overstaptijd 0, maar alleen trein aangevinkt (dus niet zoals @iMark Bustrammetroveerboot). Eigenlijk slecht dat mensen verschillende adviezen kunnen krijgen over hetzelfde traject.

Erg irritant; Zo goed als iedere dag glippen er jongens (iedereen kent het type) met reizigers mee door de poortjes in Roosendaal. 
Op het moment dat je iets zegt of ze tegenhoudt lopen ze je omver en hebben ze een grote mond en willen ze vechten🤨 erg agressief
Ook geen vast personeel meer op het station. Dit geeft geen veilig en prettig gevoel.

Buiten dat, betaal ik 250 euro per maand. Maar ik vraag me af waarom. Als toch niemand er iets aan doet, kan ik ook wel gratis gaan reizen en door de poortjes glippen

Reputatie 7
Badge +3

Zou het een verschilletje app-website reisplanner kunnen zijn? Of ik nu in de website planner alleen Trein selecteer of net als iMark ook bus/tram/metro krijg ik geen adviezen via Bijlmer-Arena, die krijg ik alleen bij 10 minuten extra overstaptijd. De app heb ik niet, dus kan dat checken.

Overigens zou ik zelf niet zo snel voor kiezen om via Bijlmer-Arena te reizen, dat zijn 2 overstappen met het risico die te missen als er vertraging is. De andere reisadviezen zijn een directe sprinter die sneller is of een reis met maar 1 langere overstap of Breukelen met dus minder risico om die niet te halen. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb de app gebruikt met overstaptijd 0, maar alleen trein aangevinkt (dus niet zoals @iMark Bustrammetroveerboot). Eigenlijk slecht dat mensen verschillende adviezen kunnen krijgen over hetzelfde traject.

Dat had ik ook gedaan, dus dat is wel heel slecht als je er met dezelfde instellingen iets anders uit kunt krijgen.

 

Badge +3

Inderdaad vreemd. Via Amstel krijg ik dan weer niet te zien. Terwijl dat een langere omweg is dan via Bijlmer ArenA.

Via Amstel (de IC Den Helder die niet stopt op Bijlmer) scheelt je een overstap in Utrecht, dus dat is op zich een zinnig reisadvies (als de planner die geeft).

Via Amstel heb je in ieder geval ook geen last van poortjes volgens mij.

Reputatie 7
Badge +3

Erg irritant; Zo goed als iedere dag glippen er jongens (iedereen kent het type) met reizigers mee door de poortjes in Roosendaal. 
Op het moment dat je iets zegt of ze tegenhoudt lopen ze je omver en hebben ze een grote mond en willen ze vechten🤨 erg agressief
Ook geen vast personeel meer op het station. Dit geeft geen veilig en prettig gevoel.

Buiten dat, betaal ik 250 euro per maand. Maar ik vraag me af waarom. Als toch niemand er iets aan doet, kan ik ook wel gratis gaan reizen en door de poortjes glippen

Elke keer via Social media van NS melden (kan ook via pb/DM) dan wordt het zichtbaar en zou men actie kunnen ondernemen.

Badge +3

Natuurlijk kan het poortje op Bijlmer Arena niet ‘weten’ dat ik een stukje terug ga reizen, maar het paaltje in Abcoude kan wel ‘weten’ wat mijn laatste en voorlaatste instap moment waren… 

Dat is juist wel het probleem, want een paaltje of poortje ziet alleen de laatste incheck (plus het eerder gereisde aantal tariefeenheden vanaf aanvang reis inclusief eventuele eerdere overstappen).

Voor een paaltje in Abcoude is dat dus alleen maar Bijlmer ArenA (met daarvoor 41 TE gereisd).

Waar je oorspronkelijk vandaan kwam kan het ding niet zien. Dat kan dus Driebergen-Zeist zijn maar ook (ongeveer) Leiden/Sassenheim of Castricum en dan is het natuurlijk terecht dat je betaalt voor het stukje Bijlmer - Abcoude.

Bij NS Flex zou je daar nog een ‘slimme’ berekening op los kunnen laten aan de hand van de dienstregeling, maar in principe gaat die reis gewoon via Breukelen en heb je weinig op Bijlmer of Amstel te zoeken.

In ieder geval blij dat het opgelost is via de Klantenservice.

 

Reputatie 7
Badge +3

Je zou de infopaal kunnen gebruiken om het te melden en ook een melding via Social media NS maken, zodat er een overzicht komt van waar en hoe vaak en men eventueel actie kan ondernemen.

Wauw

Net ook meegemaakt, melding gemaakt bij de conducteur van de trein. Ging lekker in het tussen stukje zitten en deed der niks aan. Maakt ze niks uit blijkbaar...

Om dit te voorkomen kun je een moment wachten als je zelf net voorbij de klapdeurtjes bent gestapt, en dan pas doorlopen. Dan sluiten de deurtjes achter je en is er geen kans om jou voorbij te gaan doordat je zelf die doorgang al blokkeert.

Die poortjes zijn totaal niet geschikt om zwartrijders tegen te houden, er zijn zoveel manieren om die poortjes te passeren zonder in te checken dat het me verbaast dat ze nog steeds in dezelfde uitvoering geplaatst worden. Blijkbaar is het helemaal nooit de bedoeling geweest om het zwartrijden hiermee uit te bannen want dan zouden andere opties veel beter geweest zijn.

Reputatie 7

Bekend fenomeen dat tailgaten. Ik zie mensen ook wel eens springen of klimmen over poortjes. Breda-Prinsenbeek is zo'n klein station waar ik het regelmatig zie. Zeker in de avond. Geen personeel daar, dus vrij spel. Jonge mensen die niet inchecken maar lenig als een slang over de hoge poortjes komen, meerijden naar Breda (op dat stukje van 5 minuten is nooit, echt nooit controle) en dan bij de poortjes in de hal snel achter anderen aanlopen de stad in. Soms heb ik in de trein al een idee bij sommige personen wat er gaat gebeuren, zou misschien niet moeten maar ik heb mensenkennis en ervaring wat dat betreft. Ik kijk ze in Breda dan weleens na en 9 van de10 keer heb ik het bij het rechte eind. Die zwartrijders hebben gewoon maling aan alles en iedereen.

Breda- Prinsenbeek is geen fijn station. Er hangen vaak groepjes jongeren rond die in het wachthuisje op het perron zitten te blowen en op de parkeerplaats bij het station moet je 's avonds laat ook niet zijn. Jeugd die om auto's rondhangt enz.

Mensen die jullie 'gebruiken' voor zwartrijden is misschien irritant, maar denk ook eens na om andere redenen waarom mensen het nodig hebben. Ik heb al zovaak gehad dat de poortjes niet open gaan omdat ze maar half opengaan en daarna de melding geven ‘je hebt al uitgecheked’. Of als je met krukken loopt of meerdere tassen in je handen hebt. Of een kaartje hebt gekocht met de ns app, die dan of veel ste laat arriveert, of je niet kunt downloaden op een station zonder wifi. In al die gevallen moet je gewoon achter iemand aanlopen.

Bovendien zijn de kaartjes erg duur voor wat je ervoor krijgt. Ik denk oprecht als treinkaartjes de helft goedkoper worden gemaakt dat er dan een stuk minder zwartrijders komen.

Grijs gebied,

Met een ov-chipkaart ‘moet’ je natuurlijk verplicht ‘in- en uitchecken per vervoerder’ (staat ook ter discussie bij vrij reizen maar da’s een ander onderwerp).

Maar als je met een geldig e-ticket ‘tailgatet’ (achter iemand anders door een poortje loopt) kunnen ze je natuurlijk weinig maken.

De regel is volgens mij dat je op een station (in ieder geval binnen poortjes) in bezit moet zijn van een ‘geldig vervoerbewijs’.

Nou nee, want een passagepas (of een passage uit de automaat) is géén vervoerbewijs…

Dus als ik daarmee (hypothetisch) iemand anders naar binnen laat en er zelf achteraan loop… heb ik geen probleem, want de kaart is (aantoonbaar) gebruikt om poortje X mee te openen.

Maar goed, het zal in de meeste gevallen wel jouw woord tegen dat van de handhaver zijn (veelal in jouw nadeel), net zoals door rood fietsen… Nee hoor, het was nog ‘warm oranje/geel’ of ‘taxi groen’ 🤣

Hoe dan ook, als een poortje piept bij ‘tailgaten’ heeft er iemand iets fout gedaan, en daar zou zomaar op gehandhaafd kunnen/mogen worden.

 

Vraagje heb je misschien ook een foto van de achterkan ik heb een oude uit 2016 en wil even kijken wat er veranderd is

Zo en zo staat er een flinke boete op om achter iemand aan door de poortjes te lopen, als V&S daar op handhaven kun je zomaar pech hebben en dan was een kaartje toch echt goedkoper.

Reageer