beantwoord

Wat te doen als mensen achter je aan door de poortjes lopen?

  • 1 August 2021
  • 62 reacties
  • 7218 Bekeken


Toon eerste bericht

62 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zo en zo staat er een flinke boete op om achter iemand aan door de poortjes te lopen, als V&S daar op handhaven kun je zomaar pech hebben en dan was een kaartje toch echt goedkoper.

Dat zeg je goed: als….

De kans dat je gepakt wordt zonder geldig vervoerbewijs is tegenwoordig minimaal zowel op station als in de trein.

Reputatie 4

Ik snap de zin van de poortjes niet meer helemaal als tailgaten zo makkelijk gaat. Vanmiddag had ik er ook weer eentje achter me: hij hoefde zich niet eens te haasten. Erg fijn ook als je vervolgens als betalende klant uitgelachen wordt. Dan heb ik eigenlijk zoiets van "haal die poortjes maar weg”. Ze helpen niet en veroorzaken alleen maar irritatie.

Reputatie 7
Badge +3

Is puur het achter iemand aan lopen eigenlijk ook al strafbaar? Heb regelmatig tv-programma's gekeken waarbij handhavers gevolgd werden. Als iemand dit deed, maar wel een geldig vervoerbewijs bleek te hebben, werd er verder niet opgetreden.

Reputatie 5

Ja... Van een conducteur worden weinig zwartrijders bang... Conducteurs moeten weer een hogere rang krijgen! Zodat ze er wat gevaarlijker uitzien en zwartrijders meer na gaan denken over wel of niet gaan... En ze moeten natuurlijk vaker controleren. Ik ben altijd blij als een conducteur controleert. Helaas doen sommige. Conducteur hun werk niet zo goed: ze bekijken e-tickets niet eens. Alleen maar en QR code gezien en verder. Dat is makkelijk zwartrijden.

Badge +3

Het bekijken van een (uitgeprint) e-ticket is feitelijk niet nodig, het scannen van de QR code is voldoende en daar valt bjzonder weinig aan te frauderen. Bij twijfel vraag je dan om een identiteitsbewijs (legitimatiebewijs zoals een rijbewijs mag ook, zolang je foto en naam er op staan, en eventueel je geboortedatum voor de Jongeren Dagkaarten e.d.)

Voor de rest staan er op een geprint e-ticket de nodige echtheidskenmerken (mocht de QR code niet leesbaar zijn), zoals een foto met watermerk waarin je naam, reisdatum, traject etc. te lezen zijn.

Reputatie 5

Ik bedoel dat als de e-tickets niet eens worden gescand. Heb ik meerdere malen meegemaakt. De kans van fraude is klein, maar die is er wel.

Badge +3

Ik bedoel dat als de e-tickets niet eens worden gescand. Heb ik meerdere malen meegemaakt. De kans van fraude is klein, maar die is er wel.

Dat is inderdaad wel suf, want door niet te scannen loopt de NS de nodige waardevolle infomatie over reizigersbewegingen mis. Onder andere al voor de (kuch) druktemeter.

Badge +3

Grijs gebied,

Met een ov-chipkaart ‘moet’ je natuurlijk verplicht ‘in- en uitchecken per vervoerder’ (staat ook ter discussie bij vrij reizen maar da’s een ander onderwerp).

Maar als je met een geldig e-ticket ‘tailgatet’ (achter iemand anders door een poortje loopt) kunnen ze je natuurlijk weinig maken.

De regel is volgens mij dat je op een station (in ieder geval binnen poortjes) in bezit moet zijn van een ‘geldig vervoerbewijs’.

Nou nee, want een passagepas (of een passage uit de automaat) is géén vervoerbewijs…

Dus als ik daarmee (hypothetisch) iemand anders naar binnen laat en er zelf achteraan loop… heb ik geen probleem, want de kaart is (aantoonbaar) gebruikt om poortje X mee te openen.

Maar goed, het zal in de meeste gevallen wel jouw woord tegen dat van de handhaver zijn (veelal in jouw nadeel), net zoals door rood fietsen… Nee hoor, het was nog ‘warm oranje/geel’ of ‘taxi groen’ 🤣

Hoe dan ook, als een poortje piept bij ‘tailgaten’ heeft er iemand iets fout gedaan, en daar zou zomaar op gehandhaafd kunnen/mogen worden.

Badge +3

Haha, laten we het niet moeilijker maken (uit de voorwaarden van NS International)…

… indien Reiziger niet in staat is door middel van een onvervalst en onbeschadigd Vervoerbewijs aan te tonen dat hij recht heeft op de dienstverlening waarvan hij gebruikt maakt, zojuist gebruik heeft gemaakt of terstond gebruik lijkt te gaan maken en/of indien het in verband met op dat moment van toepassing zijnde wet- of regelgeving Reiziger niet is toegestaan gebruik te maken van de dienstverlening waarvan hij gebruik maakt of terstond gebruik lijkt te gaan maken.

Die ‘dienstverlening’ kan dus ook alleen maar een poortje zijn 😅

NS International is gerechtigd Reiziger de toegang tot het Vervoermiddel of station te weigeren, hem instructies te geven dan wel – in laatste instantie - hem te noodzaken het Vervoermiddel of station te verlaten.

Ik zie daar geen aanleiding voor een boete eigenlijk, hup naar buiten en volgende keer braaf zijn in plaats van te ‘tailgaten’ (ondanks geldig vervoerbewijs) 😂

Of ze kunnen het gooien op verstoring van wat er ook ‘normaal’ is, want een poortje piept meestal met een reden.

Reputatie 2

Dank voor de reacties! Maar waar kan ik precies een boete voor krijgen? De poortjes staan er om er voor te zorgen dat iedereen met een geldig vervoersbewijs reist. En als naar buiten loop zonder uit te checken heb ik nog steeds een geldig vervoersbewijs, toch? Het is fijn als ik het te veel betaalde terug kan krijgen via de klantenservice. Maar die heeft daar dan weer werk aan, dat wilde ik voorkomen. Ik hoopte dat mijn bericht er toe zou leiden dat de reiskosten op een betere manier berekend worden. 

Dank voor de reacties! Maar waar kan ik precies een boete voor krijgen? De poortjes staan er om er voor te zorgen dat iedereen met een geldig vervoersbewijs reist. En als naar buiten loop zonder uit te checken heb ik nog steeds een geldig vervoersbewijs, toch? Het is fijn als ik het te veel betaalde terug kan krijgen via de klantenservice. Maar die heeft daar dan weer werk aan, dat wilde ik voorkomen. Ik hoopte dat mijn bericht er toe zou leiden dat de reiskosten op een betere manier berekend worden. 

Simpelweg omdat tailgaten een overtreding is aangezien u niet in- en of uitcheckt en daar staat een boete op.

Oh, ik maak het incidenteel mee bij de brede poortjes. Die blijven zo lang open, dat een hele stoet aan zwartrijders in theorie mee zou kunnen glippen.

Reageer