beantwoord

Wat te doen als mensen achter je aan door de poortjes lopen?

  • 1 August 2021
  • 62 reacties
  • 7159 Bekeken

Reputatie 2

Het gebeurt steeds vaker dat mensen achter mij aan door de poortjes lopen. Vaak heb ik dit pas door als het geluidssignaal van de poortjes klinkt. De stations waar ik gewoonlijk tussen reis zijn klein en er loopt geen personeel rond.

Afgelopen donderdag kwam ik bij de poortjes en er stond een vrouw die zei: "ik moet even achter jou aanlopen". Ik wees naar de oplaadpaal binnen de poortjes en zei dat ze hem daar kon opladen. Ze zei letterlijk: "Nee, ik wil niet opladen, ik wil door de poortjes." Ehm... wil niet opladen?!? Zo werkt het niet helemaal. Ik zei dat ze beter kon opladen vanwege het instaptarief en dat het haar meer geld zou kosten om niet uit te checken. Vervolgens checkte ik zelf uit. Ik had een koffer bij me en probeerde haar daarmee te blokkeren tot het poortje sloot, maar ze stapte er gewoon langs. Ik voelde me gewoon bestolen.

Ik ben het een beetje zat om voor zwartrijders te betalen dus wat kan ik hieraan doen? In de afgelopen 4 maanden is het 5 keer voorgekomen. Meestal bij het uitchecken op een station zonder personeel, dus conducteur aanspreken kan niet. 

icon

Beste antwoord door MoDe 1 August 2021, 22:08

Bekijk origineel

62 reacties

Dank voor de reacties! Maar waar kan ik precies een boete voor krijgen? De poortjes staan er om er voor te zorgen dat iedereen met een geldig vervoersbewijs reist. En als naar buiten loop zonder uit te checken heb ik nog steeds een geldig vervoersbewijs, toch? Het is fijn als ik het te veel betaalde terug kan krijgen via de klantenservice. Maar die heeft daar dan weer werk aan, dat wilde ik voorkomen. Ik hoopte dat mijn bericht er toe zou leiden dat de reiskosten op een betere manier berekend worden. 

Simpelweg omdat tailgaten een overtreding is aangezien u niet in- en of uitcheckt en daar staat een boete op.

Reputatie 6
Badge +1

Tailgaten valt onder "misbruik maken van voorzieningen" (je gebruikt het poortje op een andere manier dan waarvoor het bedoeld is). Hier staat een boete van € 100 op (artikel 72 van de Wet personenvervoer 2000). 

Badge +3

Als je door poortjes achter iemand aan naar buiten loopt (en dat geen probleem vindt, want geldig vervoerbewijs en ik moet nog verder, dus daarna ook weer naar binnen) is dat evengoed strafbaar.

Stel je komt uit Maastricht met een 1e klas incheck en Dal Voordeel op saldo, en gaat in Amsterdam door poortjes naar buiten zonder uit te checken.

Die reis kost je dan 10 euro (het instaptarief met abonnement) van je saldo, terwijl je eigenlijk in Amsterdam €29,99 zou moeten aftikken.

Wat voor vervoerbewijs je hebt (al was het Altijd Vrij of een Keuzedag) kan men natuurlijk niet zien als je achter iemand aan loopt.

Blijk je bij controle/staandehouding dat te hebben dan zal er niet snel een boete volgen, maar een preek om toch gewoon uit te checken.

…..

Wat voor vervoerbewijs je hebt (al was het Altijd Vrij of een Keuzedag) kan men natuurlijk niet zien als je achter iemand aan loopt. Blijk je bij controle/staandehouding dat te hebben dan zal er niet snel een boete volgen, maar een preek om toch gewoon uit te checken.

Dan vanwege een stukje coulance maar tailgaten is nog steeds iets waar een boete op staat.

Reputatie 4

Ik snap de zin van de poortjes niet meer helemaal als tailgaten zo makkelijk gaat. Vanmiddag had ik er ook weer eentje achter me: hij hoefde zich niet eens te haasten. Erg fijn ook als je vervolgens als betalende klant uitgelachen wordt. Dan heb ik eigenlijk zoiets van "haal die poortjes maar weg”. Ze helpen niet en veroorzaken alleen maar irritatie.

Oh, ik maak het incidenteel mee bij de brede poortjes. Die blijven zo lang open, dat een hele stoet aan zwartrijders in theorie mee zou kunnen glippen.

Reputatie 2

“Als u correct in- en uitcheckt, worden uw reiskosten juist wel goed berekend.  U interpreteert de werking niet juist.”

Dat is pertinent niet waar. Ik ben zojuist van Driebergen-Zeist naar Abcoude gereisd, op advies van de reisplanner via Bijlmer Arena. De app geeft als prijs met korting €4,98.

Ik heb nu op Bijlmer Arena uit- en ingechecked. Volgens mijn reishistorie heb ik betaald: €5,52 + €0,60 = €6,12. Dat is €1,14 méér dan in de app vermeld, oftewel 22,8%!! Dat vind ik erg veel en treinreizen is al duur genoeg. Ik hoop dat ik dat bij de klantenservice terug kan krijgen, maar om deze manier houden we elkaar wel onnodig bezig.

Reputatie 7
Badge +3

“Als u correct in- en uitcheckt, worden uw reiskosten juist wel goed berekend.  U interpreteert de werking niet juist.”

Dat is pertinent niet waar. Ik ben zojuist van Driebergen-Zeist naar Abcoude gereisd, op advies van de reisplanner via Bijlmer Arena. De app geeft als prijs met korting €4,98.

Ik heb nu op Bijlmer Arena uit- en ingechecked. Volgens mijn reishistorie heb ik betaald: €5,52 + €0,60 = €6,12. Dat is €1,14 méér dan in de app vermeld, oftewel 22,8%!! Dat vind ik erg veel en treinreizen is al duur genoeg. Ik hoop dat ik dat bij de klantenservice terug kan krijgen, maar om deze manier houden we elkaar wel onnodig bezig.

Ik kan geen adviezen in in de NS planner vinden via Bijlmer-Arena, wel via Amsterdam-Amstel (sprinter-ic) of Breukelen (sprinter-sprinter)

Badge +3

Via Bijlmer ArenA terugsteken (met een IC Schiphol vanuit Driebergen-Zeist) naar Abcoude is prima, maar je moet op Bijlmer helaas wel door poortjes, dus betaal je voor de daadwerkelijk gereisde afstand.

Db (Driebergen-Zeist) - Abc (Abcoude) is 36 TE en kost met 40% korting € 4,98

Db - Asb (Bijlmer ArenA) is 41 TE en kost bij daar uitchecken simpelweg € 5,52.

Een poortje kan namelijk niet weten dat je nog verder (of terug) wilt reizen en ziet Bijlmer als je bestemming, dus dat betaal je altijd (van je saldo).

Voor terug naar Abcoude (overstap en een rit van 5 TE) komt er dus nog het verschil tussen 46 en 41 TE bij, en dat is € 6,12 - € 5,52 dus € 0,60.

Tarieven op https://www.ns.nl/binaries/_ht_1668068611619/content/assets/ns-nl/tarieven/2023/ns-tarievenlijst-consumenten-2023.pdf (pag 6).

Via Amstel (IC Den Helder vanuit Driebergen-Zeist, die niet op Bijlmer stopt) zou het zonder extra kosten nog wel lukken met een overstap zonder poortjes.

Of dat sneller is dan met een sprinter-overstap in Utrecht (of Breukelen) is maar de vraag, maar ja als de Reisplanner het zegt…

Bij NS Flex zou er wellicht nog iets gecorrigeerd kunnen worden (wegens stukje terugsteken binnen 35 minuten).

Bij reizen op saldo kán het helaas niet anders bij een overstap op Bijlmer ArenA (tailgaten slaan we maar even over).

Alhoewel, de aanhouder wint maar dan is het pure coulance en je moet maar net iemand treffen die het met je eens is dat Db - Asb - Abc inderdaad de prijs uit de Reisplanner zou moeten kosten.

Reputatie 2

Tsja, ik heb het teveel betaalde dan maar terug gevraagd aan de NS klantenservice. Daar werd ik geholpen door een vriendelijke mevrouw die het in orde kon maken. Dank! Maar zo is het voor iedereen wel veel werk! Het zou veel handiger zijn als dit direct goed berekend wordt. Zo moeilijk dan dat toch niet zijn?

Natuurlijk kan het poortje op Bijlmer Arena niet ‘weten’ dat ik een stukje terug ga reizen, maar het paaltje in Abcoude kan wel ‘weten’ wat mijn laatste en voorlaatste instap moment waren, en dus mijn netto reis. In feite kost het laatste stukje dan een negatief bedrag.

Klinkt misschien als gezeur allemaal, maar op dit moment is het extra urgent doordat er door het personeelstekort minder rechtstreekse stoptreinen rijden tussen Utrecht en Amsterdam. Daardoor is omreizen vaker de snelste optie. Vervelend, maar het wordt vooral raar als de reizigers extra moeten betalen voor de reismogelijkheden die er nog wel zijn.

Waarschijnlijk is er niemand die het merkt als ik op Bijlmer niet uit- of incheck. Ik was erover begonnen omdat ik hoop dat de NS nu de berekening aan gaat passen. En niet iedereen die ‘tailgate’ is dus een zwartrijder.

Reputatie 7
Badge +1

@BartAbc Probleem is dat de huidige poortjes dus alleen maar een incheck en een uitcheck registreren. De daadwerkelijke berekening van de reis vind ‘s-nachts in de backoffice plaats. Dat direct goed berekenen is met de huidige techniek dus niet mogelijk.  

Ik zie overigens dagelijks mensen tailgaten en soms staat daar ook gewoon NS personeel bij. Slechts één keer op Den Haag Centraal gezien dat de persoon daar daadwerkelijk op werd aangesproken. 

Reputatie 6

Van tailgaten maken mensen alleen een probleem maken als er poortjes staan. Ik vraag me af hoeveel % van de reizigers tailgaten….. en dat eens vergelijken met het aantal mensen dat bij poortloze stations niet in of uit checken. Ik kan me niet voorstellen dat er alleen in de buurt van stations met poortjes “boefjes” wonen. 
 

Reputatie 7
Badge +3

NS heeft de redenering dat minstens 80% van de reizigers onderweg een poortje tegenkomt. Dus als je zonder inchecken bent ingestapt zul je moeten tailgaten om het bestemmingstation te verlaten.

Het valt nog niet mee om anno 2023 een reis te maken van een station zonder poortjes naar een station zonder poortjes.

Reputatie 7
Badge +3

NS hoeft de prijs voor de reis van Driebergen/zeist naar Abcoude via Bijlmer Arena niet aan te passen. Dit is ook vandaag geen geldige reisroute volgens de reisplanner. De extra kosten als je via Bijlmer reist zijn dus terecht. Terugsteken zonder extra kosten mag als deze in de planner staat.

Reputatie 7
Badge +3

Gewoon een geldige reisroute. Extra reiskosten vanwege tariefobstakelpoortjes kunnen geclaimd worden via NS Klantenservice.

Reputatie 7
Badge +3

Vreemd, ik krijg die reis er niet uit, @iMark ik krijg alleen rechtsreeks of met overstap, Amstel of Breukelen.

 

Reputatie 7
Badge +3

Inderdaad vreemd. Via Amstel krijg ik dan weer niet te zien. Terwijl dat een langere omweg is dan via Bijlmer ArenA.

Reputatie 7
Badge +1

Inderdaad vreemd. Via Amstel krijg ik dan weer niet te zien. Terwijl dat een langere omweg is dan via Bijlmer ArenA.


Ik krijg hetzelfde als iMark. Misschien iets met overstaptijd in de instellingen?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de standaardinstellingen van de reisplanner op de website gebruikt:
 

 

Reputatie 7
Badge +2

Ik krijg ook hetzelfde als iMark met de standaard instellingen in de app.

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb de app gebruikt met overstaptijd 0, maar alleen trein aangevinkt (dus niet zoals @iMark Bustrammetroveerboot). Eigenlijk slecht dat mensen verschillende adviezen kunnen krijgen over hetzelfde traject.

Reputatie 7
Badge +3

Zou het een verschilletje app-website reisplanner kunnen zijn? Of ik nu in de website planner alleen Trein selecteer of net als iMark ook bus/tram/metro krijg ik geen adviezen via Bijlmer-Arena, die krijg ik alleen bij 10 minuten extra overstaptijd. De app heb ik niet, dus kan dat checken.

Overigens zou ik zelf niet zo snel voor kiezen om via Bijlmer-Arena te reizen, dat zijn 2 overstappen met het risico die te missen als er vertraging is. De andere reisadviezen zijn een directe sprinter die sneller is of een reis met maar 1 langere overstap of Breukelen met dus minder risico om die niet te halen. 

Reputatie 7
Badge +2

Ik heb de app gebruikt met overstaptijd 0, maar alleen trein aangevinkt (dus niet zoals @iMark Bustrammetroveerboot). Eigenlijk slecht dat mensen verschillende adviezen kunnen krijgen over hetzelfde traject.

Dat had ik ook gedaan, dus dat is wel heel slecht als je er met dezelfde instellingen iets anders uit kunt krijgen.

 

Badge +3

Inderdaad vreemd. Via Amstel krijg ik dan weer niet te zien. Terwijl dat een langere omweg is dan via Bijlmer ArenA.

Via Amstel (de IC Den Helder die niet stopt op Bijlmer) scheelt je een overstap in Utrecht, dus dat is op zich een zinnig reisadvies (als de planner die geeft).

Via Amstel heb je in ieder geval ook geen last van poortjes volgens mij.

Badge +3

Natuurlijk kan het poortje op Bijlmer Arena niet ‘weten’ dat ik een stukje terug ga reizen, maar het paaltje in Abcoude kan wel ‘weten’ wat mijn laatste en voorlaatste instap moment waren… 

Dat is juist wel het probleem, want een paaltje of poortje ziet alleen de laatste incheck (plus het eerder gereisde aantal tariefeenheden vanaf aanvang reis inclusief eventuele eerdere overstappen).

Voor een paaltje in Abcoude is dat dus alleen maar Bijlmer ArenA (met daarvoor 41 TE gereisd).

Waar je oorspronkelijk vandaan kwam kan het ding niet zien. Dat kan dus Driebergen-Zeist zijn maar ook (ongeveer) Leiden/Sassenheim of Castricum en dan is het natuurlijk terecht dat je betaalt voor het stukje Bijlmer - Abcoude.

Bij NS Flex zou je daar nog een ‘slimme’ berekening op los kunnen laten aan de hand van de dienstregeling, maar in principe gaat die reis gewoon via Breukelen en heb je weinig op Bijlmer of Amstel te zoeken.

In ieder geval blij dat het opgelost is via de Klantenservice.

 

Reageer