Welke electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nog steeds DEFECT?


Reputatie 7
Badge
NS propageert het gebruik van de NS app als basis voor alle informatie. De gele vertrekposters en stationsklokken kunnen verdwijnen. Alles vindt de reiziger in de "app". Voor de digibeten blijft er voorlopig op elk station een beeldscherm met vertrektijden, en op grotere stations een beeldscherm bij elk perron. Treinkaartjes zitten ook in de "app".

Ik ben geen digibeet, maar ik heb en wil geen telefoon met "alles erin" en dus ook geen "app". Evenmin ben ik blij met virtuele treinkaartjes voor een fysieke reis. Mijn zintuigen en hersens hebben behoefte aan fysieke informatie op het station/perron en in de trein.

Daaraan schort het steeds vaker, met name als de electronica kuren heeft. In de afgelopen weken trof ik bij 23 treinreizen via 62 begin-, overstap- en eindstations maar liefst 12 defecte electronische (z/w) beeldschermborden op stations, 4 defecte beeldschermen in de trein, 1 defect (oranje) matrixbord op station, 1 stilstaande klok, en 4x storing bij de online reisplanner. De onjuist aanwijzende displays bij het spoor op het perron tel ik mee, maar de defecte chippalen en poortjes laat ik bij deze vraag buiten beschouwing, want die laatste groep bepalen niet essentieel mijn reis(plan). Onder "defect" versta ik "niet functionerend zoals verwacht".

Het blijkt uit reacties op dit forum dat defect-meldingen niet veel zin hebben, want volgens de moderatoren mogen ze die meldingen pas "doorzetten" naar de verantwoordelijke storingsdienst, als ze voorzien zijn van de code van het defecte apparaat. Die moeten wij als reiziger kennelijk gaan zoeken. Speurtocht van NS, op kosten van de reiziger?

Het NS personeel, inclusief de virtuele stationsmanager, blijken niet in staat om dagelijks bij te houden of alle reizigersinformatiesystemen nog goed werken. Naar wij als reiziger zijn daarvan afhankelijk! Ik ben benieuwd naar de ernst van dit probleem.

Hoeveel electronische reisinformatieborden (RIS) en stationsklokken zijn nu - eind 2017- nog steeds DEFECT? En op welke plaats/locatie?

260 reacties

Oftewel, vooral ProRail én (keten)partners (NS, lokale vervoerders op de desbetreffende stations, concessieverleners, et cetera) blijven lastigvallen met defecte schermen en de doorlooptijden daarvan.

[...]
- Concessiehouders zijn vaak conform het PvE verantwoordelijk voor reisinformatie op stations en afspraken daarover met NS (DC)RI;
- Concessieverleners kunnen bovenstaande concessiehouders weer aanspreken op deze verantwoordelijkheid.

Nog meer suggesties?


Qbuzz geeft in ieder geval toe dat ze zelf verantwoordelijk zijn, al hebben ze weinig touwtjes om aan te trekken. Goed om te horen! Aanspreken dus.
Badge +3
Er worden records gebroken zo te lezen... (Almere wordt 'binnenkort' geheel vernieuwd, dus wellicht hebben ze daarom geen haast?)

https://twitter.com/desbarts/status/1155592099041034240


Van harte gefeliciteerd @NS_online, @ProRail en @ForeyeT met het 1 jarig jubileum van het defecte reisinformatiescherm in #Almere op spoor 4. Gaan jullie nog trakteren?

Reputatie 7
Badge +3
Stationsklok op entree station Utrecht Lunetten doet het nog steeds niet
Badge +3
Stationsklok op entree station Utrecht Lunetten doet het nog steeds niet
Mjah, die blijft ook voorbij komen op Twitter en zo. Heeft iemand een nummertje vraagt men dan vanuit de NS? Is al tig keer aangemeld..

Erg lastig natuurlijk, misschien maar gewoon door ProRail laten verwijderen? Probleem ook opgelost!
De klok aan de voorgevel van station Vlissingen is ook al enige tijd defect. 23 februari al en afgelopen zondag nogsteeds zelfde tijd 8.10 en was er rond 12.00 uur.
Badge +3
Om het topic levend te houden...

Station Glanerbrug heeft 1 perron en daar staat 1 NS-klok. Om 15.44 stond dat ding op 15.40. Als je vanaf het wachthuisje richting Duitsland kijkt. Andere kant van de wijzerplaat niet bekeken.

Bron: https://twitter.com/Eleni92725794/status/1183062790438871041

Ik zie weer een gevalletje kastje-muur want

Nou dacht ik dat de klokken onder @ProRail vielen. De ov-paal is trouwens van @KeolisBlauwnet en er rijdt idd @DB_Bahn

My job here is done... en de NS hoeven er ook niets aan te doen! 😂
Badge +3

Toch komen ze weer/nog regelmatig voorbij… (foto omgedraaid voor leesbaarheid):

@NS_online Dit lijkt mij niet de bedoeling. Treinstel 8651 die om 21:49 vanuit Eindhoven vertrekt richting Venlo. Beeldschermen in trein geven deze melding, oorspronkelijk zelfs op z'n kop.

Bron https://twitter.com/joopjr/status/1259933608426590214

Dergelijke meldingen geven we volgens mij zelf door tegenwoordig. Ik zie dat dit ook hier gedaan is, alleen vraagt de collega's 2 keer om informatie. 

Badge +3

Utrecht bevangen door de hitte (in de ochtend)?

Nummer volgt, want dat weten sommige mensen zomaar..

Oh, is al aangemeld lees ik.

Halve info is ook info… de trein/machinist weet de weg :joy:

Reputatie 6
Badge

Dat de schermen in de trein de foutmeldingen, onterechte login-promts, of start-up sequences op zijn kop laten zien is geen fout. De schermen hangen ook op zijn kop vanwege de aansluitingen, en worden in de OBIS-software 180 graden gedraaid :).

Reageer