Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Toon eerste bericht

211 reacties

Reputatie 5

NS doet weken overde verwerking van transacties en bijgevolg is die opmerking over niet zijn in- of uitgecheckt het grootste deel van de tijd onzin en betekent het slechts dat een in- of uitcheck nog niet is verwerkt.

Komt bij OVpay nog bij dat zelfs een paaltje (vaak) niet weet of je in- of uitgecheckt bent. Als je op Amstel bijvoorbeeld van de metro op de trein overstapt, dan krijg je bij uitchecken te zien dat je incheckt. Op de achtergrond gaat het wel goed. Zolang je de meldingen maar negeert en niet probeert iets te corrigeren n.a.v. de verkeerde melding.

Het zit allemaal gewoon erg slecht in elkaar en de meldingen zijn vaak verwarrend of gewoon verkeerd.

Reputatie 7
Badge

Inmiddels alweer ongeveer een maand is reizen met een simpel GVB Flex kortingsabonnemenr via OVpay mogelijk. Wanneer volgt NS Flex? Mijn ov chipkaart verloopt over vrijwel precies een jaar. Heb ik daarna nog een nieuwe nodig om te reize met mijn NS Flex Traject Vrij abonnement of is NS voor die tijd over?

Reputatie 5

Hoewel later geïntroduceerd, heeft GVB wat betreft Flex meteen na de introductie mijlenver voorgelopen op NS Flex. Terwijl NS Flex toen nog steeds geteisterd werd door allerhande problemen, met name op het gebied van de facturatie, werkte GVB Flex bij mij vanaf het begin vlekkeloos. Bij NS ging in een gemiddelde maand letterlijk meer mis dan bij GVB in een heel jaar. 

Het is voor mij dan ook niet verrassend dat GVB nu NS ook voorbij is als het om OVpay gaat. 

Reputatie 5

 

Dus als ik het goed begrijp kun je in geval van een GVB Flex abonnement:

Tja, makes sense… Maar als er iemand met je bankpas aan de haal gaat zijn de kosten natuurlijk wel voor jou.

Dat heb je goed begrepen.

Als ik jouw bankpas nu zou vinden dan kan ik er nu toch ook al met het OV mee reizen zolang deze nog niet geblokkeerd is (voor OVpay)? Ook zonder GVB Flex.

Ik weet niet of dit nu veranderd is, maar een aantal maanden geleden kon zelfs een volledig geblokkeerde bankpas of creditcard nog 1x gebruikt worden voor OVpay.

Reputatie 7
Badge

Maar als er iemand met je bankpas aan de haal gaat zijn de kosten natuurlijk wel voor jou. Bij een ov-chipkaart natuurlijk hetzelfde, al zal ‘misbruik’ daarvan sneller opvallen wegens de foto, maar wie kijkt daar nou naar bij stad/streekvervoer (of bij OV-fiets huren)?

Ik heb het niet uitgezocht maar ik verwacht eigenlijk dat het risico met een bankpas wel eens kleiner kan zijn. Ook met bijvoorbeeld contactloos betalen zijn banken redelijk coulant met vergoeden van kosten na verlies van een bankpas dus ik zou het niet raar vinden als zoiets ook voor ovpay geldt en met een ov chipkaart (zeker op saldo) kun je dan fluiten naar je geld.

Reputatie 7
Badge +3

Wat ik niet snap is dat iedereen die zo lyrisch is over alles wat ze met de smartphone kunnen en willen doen zo blij zijn met OV pay omdat ze dan niet meer in pasjes hoeven te rommelen. Maar als jouw smartphone een huiscomputer is, dan heb je toch die pasjes allen digitaal? Ik hoef nooit in pasjes te rommelen, want ik heb alleen mee wat ik nodig heb.

Intussen is er vandaag al zo ongeveer de hele dag een storing bij ING, klanten kunnen niet inloggen, geen overboekingen doen, pinnen zou wel moeten kunnen maar ik zie ook berichten dat mensen niet kunnen betalen met hun telefoon. Kun je dan nog wel inchecken met je ING betaalpas op je smartphone? 

Overigens kan ik wel gewoon inloggen bij mijn ING rekening en betalingen doen, ik maak gebruik van de ING scanner en dat werkt blijkbaar nog wel gewoon.

Reputatie 7
Badge +3

ING meldt hierover “Mobiel Betalen doe je via de app. Wegens de problemen met de app werkt dit niet. Betalen met jouw Betaalpas zou wel gewoon moeten lukken.” Overigens zijn er ook klanten die zeggen niet met PIN te kunnen betalen, anderen kunnen dat wel.

 

En even als complete nitwit op dit gebied (nee, nog steeds geen smartphone), kun je 2 betaalpassen van 2 aparte rekeningen (en van 2 verschillende banken) op je telefoon zetten? Zelf heb ik namelijk zowel bij ING als bij de Rabobank een betaalrekening en hier betaalpassen van. Mocht er bij de ene bank storing zijn, kun je altijd nog de pas van de andere bank gebruiken.

Ik zie wel in MijnNS dat je daar maar 1 betaalpas kan toevoegen voor inzicht in je reisgeschiedenis. Ik neem aan dat je op zich wel met meerdere betaalpassen gebruik kan maken van OVpay (natuurlijk wel 1 per reis), maar je kunt dan niet van meerdere betaalpassen je reishistorie in je MijnNS account zien. 

Badge +3

Maar terug naar het origineel: mag mijn zoon met mijn pas reizen. Of heeft hij dan meteen een controleur in zijn nek wegens ‘pas en naam horen niet bij elkaar’ ?

Bij mijn weten verbieden banken je om een (contactloze) pas aan een ander ‘uit te lenen’, maar of een conducteur er moeilijk over zal doen als je met je zoon samenreist betwijfel ik. In dat opzicht verschilt een bankpas weinig van een anonieme ov-chipkaart.

Overigens kan je voor je zoon beter een e-ticket met Samenreiskorting kopen (tenzij hij alleen reist natuurlijk).

Reputatie 7

Zo had ik het zelf ook gezien, Robert. Die bankkaart functioneert feitelijk als een anonieme OV chipkaart. Maar ik had daar toch graag een officieel statement van de NS over gehad. 

Voor wat betreft het reizen met een Kaart Kosteloze Begeleider zal ik een apart draadje openen als de reis eenmaal geschied is. Het onderdeel “0 euro ticket” was al komisch genoeg. Vriendelijke service van de NMBS overigens, maar de man sloot af met een En nog veel succes met die Nederlandse controleurs !

Reputatie 7
Badge +3

Het zijn niet alleen de consumenten die lijden aan keuzestress. Ook voor bedrijven is het een behoorlijke opgave om alle systemen naast elkaar en gelijktijdig te laten werken.

Reputatie 4

Ik kom nog wel iets tegen bij het uitchecken bij de verkeerde vervoerder. Bij wijze van test heb ik per trein gereisd van Amsterdam Centraal naar Amstel (ingecheckt bij NS), en heb ik expres foutief geprobeerd uit te checken bij een poortje van GVB.

Bij de OV-chipkaart krijg je dan netjes een melding in de trant van“uitchecken andere vervoerder: NS”. Maar met OVpay liet hij me er tot mijn verbazing gewoon uit:

 

Ook in mijn transactie overzicht zie ik een gemiste uitcheck:

 

Hij heeft dan weer niet het volledige NS correctietarief gerekend, dus er lijkt ook ergens iets weer wél goed te zijn gegaan, mogelijk omdat ik daarna nog met de metro heb gereisd. Overigens is deze reactie niet bedoeld voor mijzelf om de uitcheck te corrigeren (dat lukt me wel), maar meer voor het systeem in het algemeen.

Zou de controle dat je alleen bij de juiste vervoerder kan uitchecken ook kunnen worden ingebouwd bij OVpay? Of is dat al zo, doordat hij het correctietarief dan niet rekent? Bovenstaande voorbeeld is NS / GVB, maar hetzelfde geldt natuurlijk ook voor de regionale vervoerders.

@mrfreeze in het artikel staat het volgende:

Uit een rondgang langs de Nederlandse banken blijkt dat er nauwelijks klachten of problemen binnen zijn gekomen sinds de introductie van OVpay. "Wat onze collega's bij de klantenservice vooral krijgen, zijn positieve reacties van klanten", vertelt een woordvoerder van de ING. "Ze zijn tevreden over het reizen met de betaalpas en het gemak dat dit met zich mee brengt."

Nou, dat zal best, maar dat het volgende van toepassing is...:

"Ook als mensen contactloos betalen op hun bankpas hebben uitgezet, kunnen zij nog steeds in- en uitchecken in het ov", legt Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland uit. "Bankpassen met een NFC-chip kunnen altijd gebruikt worden om te betalen bij een parkeerautomaat, tolpoort of incheckzuil."

Daarvoor hebben banken volgens Beugel een internationale uitzondering afgesproken. Dat is gedaan om voor een vlotte doorstroming van het verkeer of reizigers te zorgen. Maar ook omdat het meestal niet mogelijk is om een pincode in te voeren op zo'n apparaat.

 

(die 50 euro had net zo goed 100 kunnen zijn, wat natuurlijk helemaal niks veranderd aan de zaak.)

 

Heeft iemand zin om even 40 keer met een bankpas tussen Amsterdam Sloterdijk en Amsterdam Centraal te reizen?

(Wel tussendoor in en uitchecken!)

Dus om de ‘incidentele’ reiziger te verleiden om met het OV te reizen zijn we tot de conclusie gekomen om het besteedbaar bedrag per bankpas landelijk maar ‘los’ te laten? 💋

@Erryt NS en anderen:

Is dit niet een beetje fraudegevoelig? Is er een “bitje” zodat ik dit voor mijn “ouwe” deze optie kan uitzetten? Gewoon om eventueel misbruik te voorkomen?

Dus om de ‘incidentele’ reiziger te verleiden om met het OV te reizen zijn we tot de conclusie gekomen om het besteedbaar bedrag per bankpas landelijk maar ‘los’ te laten? 💋

@Erryt NS en anderen:

Is dit niet een beetje fraudegevoelig? Is er een “bitje” zodat ik dit voor mijn “ouwe” deze optie kan uitzetten? Gewoon om eventueel misbruik te voorkomen?

Het is niet mogelijk om OVpay uit te zetten. Als je een contactloze betaalpas hebt van een deelnemende bank of creditcardmaatschappij, is deze ook automatisch geschikt voor reizen in het OV. Je kunt de pas niet blokkeren voor gebruik in het OV. Wel kun je bij sommige banken de contactloze functionaliteit in z'n geheel uitschakelen. Neem hiervoor contact op met je bank. Helaas kan dit niet bij alle banken.

Dat je OVpay niet uit kunt zetten is dus een grote misser in het systeem in mijn ogen en ik verwacht dat ik niet de enige ben.

Reputatie 3

Op tweakers.net is hier ook al een hele discussie over gaande met inmiddels al zo'n 300 berichten. Ik vind het wel heel vreemd dat dit bij testen er blijkbaar niet is uitgekomen.

https://tweakers.net/nieuws/206698/betaalvereniging-ov-reizen-met-bankpas-kan-ook-als-contactloos-betalen-uit-is.html

Reputatie 7
Badge +3

Misschien stel ik nu wel een hele domme vraag, maar als OV-Pay dus niet is uit te schakelen op een betaalpas, en het volledig losstaat van het normale contactloos betalen:

Wat als je je bankpas volledig blokkeert nadat je deze bent verloren (of hij is gestolen)? Blijft OV-Pay dan ook werken?

Volgens NS in elk geval niet:

Een door een Bank of Creditcardmaatschappij geblokkeerde Betaalpas of Creditcard

Als een in het openbaar vervoer gebruikte Betaalpas of Creditcard door een Bank of Creditcardmaatschappij als gestolen of vermist is genoteerd, of als er een andere reden is waarom deze kaart (tijdelijk) door de Bank of Creditcardmaatschappij geblokkeerd is, wordt de reisfunctie van de Betaalpas of Creditcard ook automatisch (tijdelijk) geblokkeerd.

 

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe dat dan (technisch) werkt. Als de incheckpaal geen (direct) contact maakt met de bank, hoe weet die paal dan dat de pas geblokkeerd is?

Badge +3

Maar ik ben ook wel benieuwd hoe dat dan (technisch) werkt. Als de incheckpaal geen (direct) contact maakt met de bank, hoe weet die paal dan dat de pas geblokkeerd is?

In een ander (of ditzelfde) topic las ik dat OVpay elke paar minuten van de banken een update krijgt met geblokkeerde passen. Hoe frequent die naar poortjes/paaltjes gestuurd wordt weet ik niet, maar het is in ieder geval meerdere malen per dag.

Bij een buurtbusje waar de transacties uitgelezen worden in de remise zou dat zomaar mis kunnen gaan, want die voertuigen staan soms bij de chauffeur/vrijwilliger thuis voor de deur.

Eigenlijk is het van de zotte hoeveel informatie er, totaal onnodig, naar Translink vloeit. Ik zou daar als DNB iets van vinden. 

Reputatie 7
Badge +3

Maakt het des te vreemder dat ze dat niet voor hun eigen OV-chipkaarten kunnen regelen.

Je haalt zaken door elkaar. TransLink zou een kaartuitgever moeten bellen (net als iedere andere PIN transactie) om te checken of de transactie door kan gaan. Waarom moeten banken stapels data naar TLS sturen voor die paar OV gebruikers? Omdat het een groot gehack is in een systeem is met een probleem: tijd. 
 

Hoe gaat zoiets voor een buitenlandse kaart? Die kan vrolijk misbruikt worden?

Reputatie 2

Goh, interessant. Ben benieuwd hoe dat tijdens controle gaat.

ben tijdens de reis gecontroleerd en dat was gewoon in orde 

Reputatie 7
Badge +3

 

Dit lijkt dus gewoon automatisch gecorrigeerd te worden, ook in het reisoverzicht van OVpay:
<knip>

Dit is erg fijn, en scheelt denk ik erg veel problemen!  Ik denk / hoop maar dat dit ook zo is geregeld voor / bij de  verschillende regionale treinvervoerders.

Dat is inderdaad een enorme verbetering. Zeker als dat bij alle vervoerders zo geïmplementeerd is. Ik ben heel aangenaam verrast dat op deze manier mogelijk een einde komt aan een groot deel van het verkeerd in- en uitchecken.

https://www.treinreiziger.nl/ovpay-reizen-zonder-bureaucratische-rompslomp-of-toch/

Het is me nog niet duidelijk of je met je betaalpas ook weer binnen 20 min/60 min je incheck ongedaan kunt maken. Soms handig bij passage maar vooral als ik per ongeluk mijn betaalpas gebruik ipv mijn ovchipkaart. Dat is me wel eens overkomen in het verleden. Dat gaf toen dus geen grote problemen maar nu ligt dat dus anders.

Badge +3

Dat kan. Op de pagina met veelgestelde vragen staat:

Mijn trein is uitgevallen. Wat gebeurt er met mijn incheck?

Als je binnen 60 minuten weer uitcheckt op hetzelfde station, annuleren wij je reis. Je betaalt dan niets. Check je pas na 60 minuten weer uit? Dan betaal je € 20 correctietarief. Vul dan formulier Geld terug bij vertraging in om je geld terug te vragen.

Reageer