Sticky

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

OVpay: in- en uitchecken met je betaalpas

Toon eerste bericht

211 reacties

Reputatie 7
Badge

Daar zeg je wat: simpel GVB abonnement. NS flex lijkt mij wat minder simpel.

Ik zei simpel GVB Flex kortingsabonnement. Het is nu alleen nog voor simpel reizen met korting, maar wel via GVB Flex, wat toch behoorlijk op NS Flex lijkt. De basis staat dus m.i. nu daar en dat NS hierin achterloopt voelt toch zonde. NS Flex Dal Voordeel lijkt sprekend op wat GVB nu biedt, verschillende kortingen op verschillende tijdstippen. Waarom is bij NS nog niet eens een streefdatum bekend als GVB dit al kan?

Reputatie 7
Badge +3

@MoDe Je mag je eigen definitie van telefoon gebruiken.

Maar we leven al een tijdje in het tijdperk van de smartphone en dat is eigenlijk een kleine (en zeer krachtige) computer met camera waarmee je toevallig ook kunt bellen. Bellen is een nauwelijks nog gebruikte functie van de smartphone. Omdat de smartphone in feite een computer is, kun je er allemaal verschillende apps op gebruiken. Ik gebruik thuis een app om de audio- en videoapparatuur te bedienen. Veel makkelijker dan losse afstandsbedieningen.

Dat is fijn dat jij dat allemaal kan en wil. Maar ik hoef niet mijn hele hebben en houden in mijn smartphone te hebben. Ligt hij door al die apps alleen maar langer aan de lader. Lekker duurzaam. En ook goed voor de privacy.

 

Badge +3

Het is voor mij dan ook niet verrassend dat GVB nu NS ook voorbij is als het om OVpay gaat. 

Dus als ik het goed begrijp kun je in geval van een GVB Flex abonnement:

Een bankpas (waarvan het IBAN natuurlijk bekend is en natuurlijk gelijk moet zijn aan het IBAN voor de GVB Flex incasso’s!) koppelen aan een GVB Flex account, zodat je in plaats van met een ov-chipkaart óók met die bankpas kunt reizen met betaling (maandelijks) achteraf?

Tja, makes sense… Maar als er iemand met je bankpas aan de haal gaat zijn de kosten natuurlijk wel voor jou. Bij een ov-chipkaart natuurlijk hetzelfde, al zal ‘misbruik’ daarvan sneller opvallen wegens de foto, maar wie kijkt daar nou naar bij stad/streekvervoer (of bij OV-fiets huren)?

Waarschijnlijk zullen ze bij GVB en controle onderweg prima kunnen checken bij wiens GVB Flex account die bankpas hoort, en dat matchen met een id (bijv. geboortedatum in het systeem en/of aangeleverde foto).

Reputatie 7
Badge +3

De apps op mijn telefoon werken alleen als ik die ontgrendeld heb door gezichtsherkenning of door pincode. Dat geldt dus ook voor de betaalapp. Het vermindert de risico's op misbruik daardoor aanzienlijk. 

Er lijkt me helemaal niets mis met deze vernieuwingen. Maar ze moeten niet opgedrongen worden. Daarom lijkt OVpay mij wel een goede stap. Er komt een opvolger van de huidige OV-chipkaart maar daarnaast zijn er nieuwe betaalmogelijkheden. Ik juich dat toe.

Overigens zal ik het zelf (nog) niet gaan gebruiken. Ik blijf op saldo reizen met de OV-chipkaart gekoppeld aan automatisch opladen. Maar in Londen heb ik het reizen met de telefoon al getest en dat werkte prima. Voor incidentele reizigers als toeristen is het een uitkomst dat ze niet meer hoeven na te denken over het kopen een OV-chipkaart en het laden van saldo.

Ik ken geen bedrijf dat nog blij is met het hebben van COBOL-omgevingen, je betaalt je blauw aan de schaarse ontwikkelaars die het kunnen.

Ha ha, ik ken nog zowel Cobol als Fortran uit de tijd van mijn opleiding. Moet het wel een dagje ophalen om weer operationeel te worden.

Reputatie 7
Badge +1

Dat gehannes met pasjes uit het hoesje halen, pincode intypen om scherm te ontgrendelen, de bankapp te voorschijn toveren… Ik tover mijn bankpasje in de winkel uit mijn telefoonhoesje of portemonnee haal deze uit het beveiligde hoesje en voila. Idem met ov-chipkaart (die wel in het hoesje blijft).

Betalen met telefoon is zo makkelijk dat bij mijn vorige werk de rijen door die telefoonbetalers alleen maar langer werden….

Ik tover mijn telefoon tevoorschijn, zorg dat het scherm ontgrendeld is (wat bij mij nog geen seconde duurt) en klaar. Eigenlijk precies zoals het met de pas ook werkt.

Dat is voor mij veel sneller dan portemonnee erbij halen, het goede pasje opzoeken en betalen.

Ik doe dat al vrij lang zo, en in het begin zag je mensen nog raar kijken omdat ze er niets van snapten. Tegenwoordig zie ik het veel meer.

Ik vind dat er echter wel wat te zeggen is voor wat @mrfreeze zegt: Zaken als automatisch OV (e)bike kunnen huren met NS Flex zouden gewoon uitgezet moeten kunnen worden voor hen die dat willen.

Badge +3

Fluiten naar je geld (iemand anders reist op jouw kosten) is bij een bankpas heel snel geregeld!

Met een gestolen/verloren persoonlijke ov-chipkaart ook, want vanaf het moment dat je dat meldt kan iemand anders er weliswaar nog mee reizen (tot de volgende dag) maar krijg je die kosten gewoon terug, althans bij een NS abonnement. Bij reizen op saldo zijn de kosten voor jouzelf helaas.

Van mij hoeft dit allemaal ook niet.

Misschien is dat ergens ook wel de keerzijde van het hebben van de IT-achtergrond, ik heb bij thuiskomst ook geen interesse in al die onzin. Geen smart home, gewoon een knop en het werkt, niet ‘s avonds op de bank ook weer met software moeten rommelen. Mobiel betalen doe ik al weinig want ik gebruik nog veel cash, en ook mobiel reizen is niet mijn hobby.

Reputatie 7
Badge

Dan is er weinig verschil, denk ik, @Robert B. Ook van mijn bank krijg ik kosten die gemaakt zijn door betalingen na verlies van een pas terug (volgens mij zelfs ook als die van vóór je melding zijn). Dat was nou precies mijn punt. Bij de invoering van contactloos betalen hebben banken daar vrij trots over gecommuniceerd. Het gemak van kunnen betalen zonder pincode was voor consumenten en het risico zouden de banken dragen.

Ik ken geen bedrijf dat nog blij is met het hebben van COBOL-omgevingen, je betaalt je blauw aan de schaarse ontwikkelaars die het kunnen.

Ha ha, ik ken nog zowel Cobol als Fortran uit de tijd van mijn opleiding. Moet het wel een dagje ophalen om weer operationeel te worden.

Genoeg plek om nog bij te beunen als je die behoefte ooit zou hebben. Misschien kan je bij Jeroen intrekken? 

 

https://www.cnbc.com/2020/04/06/new-jersey-seeks-cobol-programmers-to-fix-unemployment-system.html

 

Dat was een heel bekend COBOL-verhaal in het begin van de virushysterie.

Reputatie 7

Dat is fijn dat jij dat allemaal kan en wil. Maar ik hoef niet mijn hele hebben en houden in mijn smartphone te hebben. Ligt hij door al die apps alleen maar langer aan de lader. Lekker duurzaam. En ook goed voor de privacy.

 

Zo mee eens. In principe kan straks vast echt alles via je zakcomputertje, maar waarom wil je dat, en om daar nu zo afhankelijk van te worden en de hele dag met dat ding in de aanslag te lopen... nee.....🙄 Moet je nu echt alles digitaliseren en automatiseren en voor iedere handeling apps hebben? Er zit wat mij betreft een grens aan - zoals dat met alles is. 

Reputatie 7
Badge +3

Dat gehannes met pasjes uit het hoesje halen, pincode intypen om scherm te ontgrendelen, de bankapp te voorschijn toveren… Ik tover mijn bankpasje in de winkel uit mijn telefoonhoesje of portemonnee haal deze uit het beveiligde hoesje en voila. Idem met ov-chipkaart (die wel in het hoesje blijft).

Betalen met telefoon is zo makkelijk dat bij mijn vorige werk de rijen door die telefoonbetalers alleen maar langer werden….

Ik tover mijn telefoon tevoorschijn, zorg dat het scherm ontgrendeld is (wat bij mij nog geen seconde duurt) en klaar. Eigenlijk precies zoals het met de pas ook werkt.

Dat is voor mij veel sneller dan portemonnee erbij halen, het goede pasje opzoeken en betalen.

Ik doe dat al vrij lang zo, en in het begin zag je mensen nog raar kijken omdat ze er niets van snapten. Tegenwoordig zie ik het veel meer.

Ik vind dat er echter wel wat te zeggen is voor wat @mrfreeze zegt: Zaken als automatisch OV (e)bike kunnen huren met NS Flex zouden gewoon uitgezet moeten kunnen worden voor hen die dat willen.

Wat ik niet snap is dat iedereen die zo lyrisch is over alles wat ze met de smartphone kunnen en willen doen zo blij zijn met OV pay omdat ze dan niet meer in pasjes hoeven te rommelen. Maar als jouw smartphone een huiscomputer is, dan heb je toch die pasjes allen digitaal? Ik hoef nooit in pasjes te rommelen, want ik heb alleen mee wat ik nodig heb.

Het gedeelte op je GSM is een vrij dom geheel en verschilt niet eens zo heel erg veel van je fysieke bankkaart. Als PIN-transacties werken, zouden mobiele transacties net zo goed moeten werken.

Reputatie 7

Aangezien ik gratis reis, maar mijn zoon moet betalen - net 12 geworden - dacht ik erover om hem met mijn betaalkaart te laten reizen. Die moet hij dan aan de controleur overhandigen. (Stel… het zou kunnen… controle..)

 

Het is mij niet helemaal duidelijk of dat mag.

  • Kan ik samen met iemand anders reizen met mijn betaalpas?

    Nee, dat kan niet. Je kan alleen met je eigen betaalpas reizen.

 

Met zijn tweeën tegelijk gaat natuurlijk niet. Akkoord. Technisch onmogelijk.

Maar terug naar het origineel: mag mijn zoon met mijn pas reizen. Of heeft hij dan meteen een controleur in zijn nek wegens ‘pas en naam horen niet bij elkaar’ ?

De term “mobiel betalen” is nogal ambigu, een in de Wallet geimporteerde kaart zou zich net als een fysieke kaart moeten gedragen bij dit soort zaken.

 

En ja, in alle moderne Wallets kun je meerdere kaarten importeren. Dat is ook precies mijn use case: mijn belangrijkste pasjes zitten in een Secrid pasjeshouder, alle debit- en creditkaarten van (veelal zakelijke) rekeningen die ik maar incidenteel gebruik zitten in Apple Pay.

 

// Edit: ING zelf schrijft nu:

Dus ja, contactloze betalingen werken, en dus OV Pay ook.

Reputatie 5

Maar terug naar het origineel: mag mijn zoon met mijn pas reizen. 

Nee. Je kan alleen met je eigen betaalpas reizen (dit staat letterlijk zo op de website van NS).

https://www.ns.nl/klantenservice/betalen/ovpay.html

 

Badge +3

En even als complete nitwit op dit gebied (nee, nog steeds geen smartphone), kun je 2 betaalpassen van 2 aparte rekeningen (en van 2 verschillende banken) op je telefoon zetten? Zelf heb ik namelijk zowel bij ING als bij de Rabobank een betaalrekening en hier betaalpassen van. Mocht er bij de ene bank storing zijn, kun je altijd nog de pas van de andere bank gebruiken

Vast wel. Off-topic ik werd gebeld (en ze waren het echt!) door ASN Bank! 

Of ik echt wel Robert was die een 'buitenland betaling’ wilde doen (10 euro naar mijn ‘nieuwe’ Revolut rekening) Een overschrijving van 500 euro was verdacht/geweigerd, dus weet je wat we gaan je toch even bellen, al zou een bank dat niet moeten doen!

Nou ja, als de dame in het gesprek alles al wist (en ik het natuurlijk zelf gedaan had) dan zet die betaling maar door hoor!

Reputatie 7

Bedankt, Robert.

Ik reis gratis, omdat mijn zoon een Kaart Kosteloze Begeleider heeft. Maar dan moet zoon zelf wel een kaartje hebben natuurlijk. Ik twijfelde tussen etiket en OVPay.

Daarmee weet je dus meteen hoe de controleur zijn naam zou kunnen weten.

 

 

Kaart Kosteloze Begeleider én Samenreiskorting voor de kleine gaat niet lukken, zeker ? :-)

Badge +3

Ik reis gratis, omdat mijn zoon een Kaart Kosteloze Begeleider heeft. Maar dan moet zoon zelf wel een kaartje hebben natuurlijk. Ik twijfelde tussen etiket en OVPay.

Daarmee weet je dus meteen hoe de controleur zijn naam zou kunnen weten.

Kaart Kosteloze Begeleider én Samenreiskorting voor de kleine gaat niet lukken, zeker ? :-)

Nee, ik was in de veronderstelling dat u zelf een NS abonnement met vrij reizen had (zoon mag met 40% korting mee in de daluren).

Maar als uw zoon reist op uw bankpas en uzelf de kosteloze begeleider bent (let op acceptatie daarvan in NL, zijn andere topics over) dan is er niets aan de hand.

Wellicht is er een ‘nulticket’ nodig (via NMBS), maar daar heb ik geen verstand van. Zover ik begrepen heb worden BE begeleiderskaarten door NS (en elders in NL) geaccepteerd, en zijn NL begeleiderskaarten in BE geldig bij de NMBS (maar niet bij De Lijn).

Reputatie 6

Dat je nu op allerlei manieren kan betalen lijkt mooi maar ik (mijn buitenlandse bezoekers) hebben gemerkt dat meerdere redelijk onbekende debit-cards en credit cards het niet begrijpen, of beter gezegd de NS herkent ze niet ondanks dat je er hier wel geld mee uit de muur kan halen. Buitenlandse virtuele kaarten leveren ook problemen op. Gek genoeg konden er met de credit/debit cards wel kaartjes uit de automaat gehaald worden. Ik zal proberen te achterhalen waarom sommige buitenlandse mastercard of visacard pasjes niet werken. Zou het zijn omdat ze niet aan een bankrekening gekoppeld zijn?

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Het moeten wel bankpassen en creditcards zijn die geschikt zijn voor contactloos betalen.

Je zou aan je kennissen kunnen vragen of hun kaarten wel geschikt zijn voor contactloos betalen en of ze dat wel hebben aangezet.

Dat je kennissen wel geld uit de muur kunnen halen is irrelevant omdat de verificatie met pincode plaatsvindt.

Reputatie 7
Badge +1

Wat ik niet snap is dat iedereen die zo lyrisch is over alles wat ze met de smartphone kunnen en willen doen zo blij zijn met OV pay omdat ze dan niet meer in pasjes hoeven te rommelen. Maar als jouw smartphone een huiscomputer is, dan heb je toch die pasjes allen digitaal? Ik hoef nooit in pasjes te rommelen, want ik heb alleen mee wat ik nodig heb.

Ik gebruik mijn smartphone puur omdat het voor mij handiger en sneller is dan met de bankpas. De gewone pasjes heb ik overigens nog steeds altijd bij me. Als reserve voor het geval er iets niet werkt, maar natuurlijk ook omdat ik nog altijd incheck met de OV-Chipkaart (want abonnement) en andere pasjes (ID kaart etc.) die ik gewoon bij me heb.

Reputatie 6

@Philned Het moeten wel bankpassen en creditcards zijn die geschikt zijn voor contactloos betalen.

Je zou aan je kennissen kunnen vragen of hun kaarten wel geschikt zijn voor contactloos betalen en of ze dat wel hebben aangezet.

Dat je kennissen wel geld uit de muur kunnen halen is irrelevant omdat de verificatie met pincode plaatsvindt.

iMark, het gaat om buitenlandse (digitale) kaarten, kaarten die allemaal geschikt zijn voor contactloos betalen en indien nodig op "wereld” zijn gezet. Bij aan een bankrekening gekoppelde prepaid kaarten kon zelfs met een te laag saldo op de creditcard gewoon contactloos betaald worden. maar niet ingechecked.  Van een van de digitale kaarten op de telefoon werd de maximale bestedingsruimte niet correct omgezet van de lokale valuta naar €. Een kaart die een limiet van van ongeveer €1500 zou moeten hebben had volgens de betaalsystemen hier een limiet van € 10, maar het contactloos betalen van een hoger bedrag (€ 54) ging evengoed probleemloos. Het is even afwachten hoe de afrekeningen van de kaarten er uit gaan zien, er is van geen enkele creditcard, ook in de digitale omgeving, een reservering/betaling te zien.

Reputatie 7
Badge +3

@Philned Ik zou in het geval van vragen en/of problemen met de buitenlandse kaarten contact opnemen met OVpay. Hoewel die het niet eenvoudig maken om contact met ze op te nemen. En dan weer verwijzen naar de vervoerders als een incheck wordt geweigerd.
 

https://ovpay.nl/files/original/voorwaarden-betaalpas.pdf

Reputatie 7

Ik vind het persoonlijk wel een enorme stap vooruit, dat ook buitenlanders die sporadisch met de trein zouden willen reizen nu op deze manier - wederom, net zoals vroeger - met de NS mee kunnen.

 

Gelukkig heeft de NS dit keer er wel aan gedacht, dat buitenlandse bankkaarten ook bestaan.

 

Het is alleen een beetje spijtig, dat als wij met ons gezin reizen, de twee kinderen alsnog een ticketje moeten kopen (een e-ticket rail runner). Immers, om je kinderen onder de 12 gratis mee te laten reizen heb je alsnog een OV chipkaart nodig.

Reageer