Papieren kaartje wordt vanaf 9 juli vervangen door de eenmalige chipkaart


Reputatie 2
Met ingang van 9 juli 2014 wordt het papieren treinkaartje vervangen door een eenmalige chipkaart. Het Nationaal OV-Beraad (NOVB), een samenwerkingsverband van vervoerders en overheden, heeft dit gisteravond 20 mei 2014 besloten. We merken dat veel reizigers vragen hebben over wat dat voor hun specifieke manier van reizen bij NS betekent. Om een groot deel van de vragen te beantwoorden hebben we een top-10 van vragen samengesteld, welke te vinden is op deze site.

Mocht het antwoord op je vraag er niet tussen staan, stel hem dan hier op het forum!

134 reacties

Ik heb een studenten ov en degene die met je mee reist, krijgt dan 40 procent korting. We kopen dan altijd een kortingskaartje van papier, maar dit kan straks niet meer. Hoe kan iemand dan met je meereizen op korting?

Die moet dan een eigen OV-chipkaart hebben, persoonlijk of anoniem en laadt dan voor de reis begint het product samenreiskorting op de kaart. Dan kunnen je samenreizers met samenreiskorting met je meereizen.
Fijn dat het kaartje verdwijnt net als mijn geld.
Zit al vanaf donderdag op mijn traject vrij maandkaart te wachten. Call center loket kunnen me niet helpen. Geen bevestigingsmail wel 134,95 afgeschreven van mijn rekening.
Hopelijk wordt ik morgen aangehouden als zwartrijder leuk voor het proefproces tegen ns denk ik dan maar.
Dit lijkt oplichting.
Heb ik ook gedurende twee maanden gehad. Kaartjes bewaren en naderhand naar de NS sturen om je geld terug te krijgen. Dat kwam er bij mij op neer dat ik een fortuin aan kaartjes naar de NS moest sturen. Erg jammer dat er alleen een postbus is, want dat geeft problemen met aangetekende post.
Reputatie 3
Badge
Erg jammer dat er alleen een postbus is, want dat geeft problemen met aangetekende post.

Nee hoor. PostNL bezorgt gewoon aangetekend bij een postbusnummer. Ze leggen een briefje in de postbus dat er aangetekende stukken zijn, en degene die de post ophaalt kan die dan opvragen. NS zal wel een grootgebruiker zijn van een postbus en de bus dagelijks legen. Ik denk dat PostNL ze dan een postzak overhandigt (of zelfs bezorgt) en dan ook alle aangetekende stukken van die dag.

Heb zelf jarenlang een postbus gebruikt, en nooit een probleem ermee gehad; en nog onlangs een aangetekende brief naar de postbus van onze aannemer verstuurd, die ook keurig is bezorgd en afgehaald.

Het enige probleem dat ik ooit gehad heb is dat een deurwaarder weigerde aangetekende stukken aan te nemen (zal hem een hoop post schelen, stel ik me zo voor. . .). Maar dat heeft niks met een postbus te maken.
Ik heb een studenten ov en degene die met je mee reist, krijgt dan 40 procent korting. We kopen dan altijd een kortingskaartje van papier, maar dit kan straks niet meer. Hoe kan iemand dan met je meereizen op korting?

Die moet dan een eigen OV-chipkaart hebben, persoonlijk of anoniem en laadt dan voor de reis begint het product samenreiskorting op de kaart. Dan kunnen je samenreizers met samenreiskorting met je meereizen.


Ook nog saldo opladen min 10 euro.
Nee hoor. PostNL bezorgt gewoon aangetekend bij een postbusnummer. Ze leggen een briefje in de postbus dat er aangetekende stukken zijn, en degene die de post ophaalt kan die dan opvragen.
Het hele doel van aangetekende post is het hebben van bewijs van ontvangst.

Ik had 8 euro betaald om mijn fortuin aan kaartjes (562 euro, bedankt NS, ik wacht nog op een excuus voor het ongemak) per aangetekende post te versturen, vervolgens wordt het gewoon in de postbus gedumpt.

Gevolg: geen bewijs van aflevering.

Bij PostNL wisten ze niet meer waar de brief gebleven was, deze stond nog gemarkeerd als "onderweg". Hun reactie was "we weten niet waar de brief is": hij was kwijt. Dat gaat het doel van aangetekende post geheel voorbij.

Doel van aangetekend verzenden is, dat de afzender de zekerheid kan krijgen dat het stuk is aangekomen bij de geadresseerde. Aangetekende brieven zijn dus nuttig wanneer het belangrijke post betreft waarvan de verzender zeker wil weten dat deze aankomt. Wie zich juridisch op een verklaring per brief wil beroepen zal vaak moeten aantonen dat deze brief de ontvanger heeft bereikt.
Die 8 euro verzendkosten had ik trouwens nog bij de NS gedeclareerd, maar de NS heeft dat geld nooit terug gegeven. Waardeloze service. 562 euro, is toch niet te geloven?
Reputatie 3
Badge

Het hele doel van aangetekende post is het hebben van bewijs van ontvangst.

Ik had 8 euro betaald om mijn fortuin aan kaartjes (562 euro, bedankt NS, ik wacht nog op een excuus voor het ongemak) per aangetekende post te versturen, vervolgens wordt het gewoon in de postbus gedumpt.

Gevolg: geen bewijs van aflevering.

Bij PostNL wisten ze niet meer waar de brief gebleven was, deze stond nog gemarkeerd als "onderweg". Hun reactie was "we weten niet waar de brief is": hij was kwijt. Dat gaat het doel van aangetekende post geheel voorbij.



Dat heeft geen moer met die postbus te maken, maar met een fout bij PostNL.
Want aangetekend naar een postbus kan wel degelijk, en ik heb er nooit problemen mee gehad, als verzender noch als ontvanger.
Dus normaal wordt er bij een postbus wel getekend? Op een gegeven moment zijn fouten en normale regelingen niet meer van elkaar te onderscheiden. Dan had PostNL wel mijn geld terug mogen geven voor een dienst die ze niet geleverd hebben.
Reputatie 3
Badge
Dus normaal wordt er bij een postbus wel getekend? Op een gegeven moment zijn fouten en normale regelingen niet meer van elkaar te onderscheiden. Dan had PostNL wel mijn geld terug mogen geven voor een dienst die ze niet geleverd hebben.

Zeker. Aangetekend versturen naar een postbus is normaal gesproken geen enkel probleem. Het kan zelfs naar een antwoordnummer, volgens mij; maar dan moet je wel als afzender zelf betalen (i.t.t. de normale regeling bij antwoordnummers dat de geadresseerde betaalt).
Het zou ook raar zijn als het niet kon, want op het postkantoor/agentschap is uw brief gewoon in ontvangst genomen en aangetekend; als dat niet had gekund hadden ze het u daar wel verteld.

Bij PostNL zouden alle alarmbellen moeten gaan rinkelen op het moment dat ze van een aangetekende zending moeten vaststellen dat ze niet weten waar hij gebleven is.
Het is wel zo dat aangetekende post er iets langer over kan doen; naar het schijnt omdat die post via een aparte routing behandeld wordt, juist om te voorkomen dat er iets zoek raakt.

Als verzender krijgt u overigens ook een verzendbewijs met daarop een code. Aan de hand van die code kunt u zelf de status van uw zending volgen. Dan ziet u ook of de zending inmiddels is aangeboden, of dat de aanbieding niet gelukt is (geadresseerde niet thuis, bijvoorbeeld), of afgehaald, et cetera. Pas als de geadresseerde heeft getekend voor ontvangst is de zending daadwerkelijk bezorgd, meen ik. Een geadresseerde kan ook weigeren de zending in ontvangst te nemen, en dan krijgt u hem na verloop van tijd weer retour.

Maar zoekraken zou een no-go moeten zijn voor aangetekende zendingen.
Die 8 euro moet je niet bij NS declareren, maar bij PostNl, inclusief de 50 euro schadevergoeding die je kunt vragen bij het zoekraken van je aangetekende stukken.
Door verzuim van de NS heb ik 562 euro teveel aan kaartjes uit moeten geven, als gevolg daarvan heb ik een aangetekende zending moeten sturen, het lijkt mij dus meer dan logisch dat de NS kosten hiervoor betaald.

PostNL heeft ook flink verzuimd. Overigens is de zending uiteindelijk wel aangekomen, maar is dus nooit geregistreerd.
Reputatie 1
Met ingang van 9 juli 2014 wordt het papieren treinkaartje vervangen door een eenmalige chipkaart. Het Nationaal OV-Beraad (NOVB), een samenwerkingsverband van vervoerders en overheden, heeft dit gisteravond 20 mei 2014 besloten. We merken dat veel reizigers vragen hebben over wat dat voor hun specifieke manier van reizen bij NS betekent. Om een groot deel van de vragen te beantwoorden hebben we een top-10 van vragen samengesteld, welke te vinden is op deze site.

Mocht het antwoord op je vraag er niet tussen staan, stel hem dan hier op het forum!


Op http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/campagnes/veelgestelde-vragen.html staat:
"De eenmalige chipkaart is duurder in aanschaf en distributie dan papier en daarom komt er op dit kaartje een toeslag van € 1,- (de toeslag voor verkoop bij balie komt echter te vervallen)."

En dat kost 1 Euro die chip ? De distributie kosten naar de automaat is er toch altijd al geweest...
Kan als IT'er toch echt niet geloven.. Een hele snel zoektoch voor een RFID chip 0.44 Dollar cent bij 100 stuks..
2 stuks 55 US Dollar cent. Nou als NS er per jaar tienduizenden verkoopt...
Reputatie 4
Badge
De chip zelf kost een fractie van die euro. Maar het opzetten van het nieuwe systeem, ombouwen van automaten en uitdelen producten op chip zonder prijsverhoging (fiets, Railrunner, buitenland) kost geld en wordt betaald door de kopers van retour en enkele reis op papier. Bovendien is de prijs ook zo hoog om mensen te dwingen een plastic kaart te gaan gebruiken zodra ze meer dan 2 reizen maken in de komende 5 jaar. (of 8 als de plastic kaart weer duurder wordt.)
Reputatie 1
De chip zelf kost een fractie van die euro. Maar het opzetten van het nieuwe systeem, ombouwen van automaten en uitdelen producten op chip zonder prijsverhoging (fiets, Railrunner, buitenland) kost geld en wordt betaald door de kopers van retour en enkele reis op papier. Bovendien is de prijs ook zo hoog om mensen te dwingen een plastic kaart te gaan gebruiken zodra ze meer dan 2 reizen maken in de komende 5 jaar. (of 8 als de plastic kaart weer duurder wordt.)

Bedankt voor je uitleg Gert-Jan. Blijf het echter wel een knap klantonvriendelijkverhaal vinden.
De OV chipkaart is wat mij betreft niet geworden wat ons 10 jaar gelede beloofd is. Ik ken helaas meerdere mensen die door dit verhaal de trein definitief de rug toekeren... Dat je een losse OV chipkaart kan kopen, prima.

Ook de kosten zo hard op de klant leggen vind ik erg klantonvriendelijk. Er zitten twee bakkers naast elkaar in een straat.
Bakker Bruin en Bakker Wit. Beide bakkers gaan de Broodchip introduceren voor hun klant om het betalen van broden makkelijker te maken.
Bakker Wit schaft alleen het contant geld en je mag of een Broodchip kopen en daar een groot bedrag opzetten of je betaalt per brood 1 Euro extra omdat je een losse Broodchip moet kopen.
Bakker Wit zegt dat hij de kosten van 1 Euro rekent omdat er kosten gemaakt worden.

Drie keer raden welke bakker meer klanten krijgt omdat het publiek zich bekocht voelt ? Met andere woorden. De hogere kosten zijn gewoon onderdeel van de kosten van vervoerder zijn.
Net zoals iedere bedrijfstak. Maar omdat de verschillende vervoers bedrijven waaronder de NS in een redelijke luxe positie zitten en de staatsecretaris geen regie neemt mag de reiziger de rekening betalen...

Het is in ieder geval niet een ontwikkeling om meer mensen te doen overtuigen vaker de trein te pakken. Die pakken de prive vervoerder op 4 wielen, weg klant!
De hogere kosten van de chip halen ze al dubbel en dwars terug met een OV chipkaart van 7,50.
En de rente van al die tegoeden die er jarenlang opstaan.

Laten we het nog maar niet hebben over de 20 miljoen extra omdat mensen vergeten uit te checken.

En ze hadden kunnen kiezen voor papieren kaartjes met barcode, immers de poortjes zijn er toch geschikt voor (want e tickets blijven, internat, tickets ook)

En voor de introductie van de chipkaart hebben ze nog miljarden subsidie gevangen.




Reputatie 3
Badge
[Met andere woorden. De hogere kosten zijn gewoon onderdeel van de kosten van vervoerder zijn. Net zoals iedere bedrijfstak.


En aan wie worden in iedere bedrijfstak de kosten doorberekend?
Ofwel aan de klant, want daar moet het geld vandaan komen.
Ofwel aan het personeel, door de lonen en arbeidsvoorwaarden te versoberen.
Ofwel in de infrastructuur, i.c. door minder (onderhoud aan) treinen en rails.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

NS en de andere treinvervoerders hebben weliswaar de facto een monopoliepositie binnen hun concessie, maar het is toch echt een illusie dat kosten niet linksom of rechtsom aan de klant worden doorberekend; hetzij door prijsverhoging, hetzij door verminderde dienstverlening, of minder gemotiveerd personeel, of op een andere manier.
Maar het opzetten van het nieuwe systeem, ombouwen van automaten en uitdelen producten op chip zonder prijsverhoging (fiets, Railrunner, buitenland) kost geld en wordt betaald door de kopers van retour en enkele reis op papier. Waarom? - De kopers van enkele reizen op papier hebben niet gevraagd om verchipping en hebben ook geen enkel voordeel van verchipping, maar wel de nadelen van omchecken bij wisselen van vervoerder en herchecken voor een via-kaartje. Als het alleen maar klantonvriendelijker wordt en kostprijsverhogend werkt, dan had de hele verchipping van ten minste de beschermde kaartsoorten nooit plaats moeten vinden. En de argumentatie dat de kopers van enkele reizen de ongedekte meerkosten moeten betalen van fietskaarten, railrunners en buitenlandse tickets is natuurlijk al helemaal van de zotte.
Reputatie 1
[Met andere woorden. De hogere kosten zijn gewoon onderdeel van de kosten van vervoerder zijn. Net zoals iedere bedrijfstak.


En aan wie worden in iedere bedrijfstak de kosten doorberekend?
Ofwel aan de klant, want daar moet het geld vandaan komen.
Ofwel aan het personeel, door de lonen en arbeidsvoorwaarden te versoberen.
Ofwel in de infrastructuur, i.c. door minder (onderhoud aan) treinen en rails.
En zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan.

NS en de andere treinvervoerders hebben weliswaar de facto een monopoliepositie binnen hun concessie, maar het is toch echt een illusie dat kosten niet linksom of rechtsom aan de klant worden doorberekend; hetzij door prijsverhoging, hetzij door verminderde dienstverlening, of minder gemotiveerd personeel, of op een andere manier.


Dit hele verhaal IskOV is werkelijk 100% niet van belang. Het gaat erom dat in dit geval dit dure kaartje meer mensen de trein uitjaagt naar veel mensen hun mening. Heb ik net met het voorbeeld van de bakker gegegeven.
Iedereen weet dat die 1 Euro kosten voor dat papieren chipkaartje belachelijk veel geld kost.

Toen de nieuwe kaartautomaten met aanraakscherm er kwamen is dat onderdeel van bedrijfsvoering. Toen kwam er toch niet een persbericht "Nieuwe automaten duurder, dus papierenkaartjes worden duurder".
Daarvoor maak je als een bedrijf een budget en afschrijving.

Denk dan de andere kant op hoe krijg ik meer mensen de trein in.


Maar zie wel meer dingen in de spoorsector waar ik van denk, huh ? Over het onderhoud aan de treinen en de rails. Net als dat Pro Rail wissels masaal aan het schrappen is (Utrecht centraal is een krankzinniig opruiming aan het plaatsvinden). Kostenbesparing nu, maar bij een verstoring ligt het helemaal plat. Bijsturing wordt toch al naar mening niet vaak gedaan... :-(

Arbeidsvoorwaarde, vriend van mij werkt al meer dan 10 jaar bij spoor, niet slecht voorwaarde dus niet veel om zorgen over te maken.

De chipkaart heeft wat voordelen maar ook zeker nadelen en naar mijn zeer bescheide mening worden deze niet goed aangepakt door de vervoerders. De staats secretaris geeft naar mijn zeer bescheide ook niet genoeg bijsturing. Er is onvrede bij verschillende reizigers organisaties over deze kaart en die onvrede wordt naar mijn nogmaals bescheide mening niet goed genoeg beantwoord.
Reputatie 1
Waarom voert de NS allemaal dingen in die agressie en onwil juist opwekken? Zoals inderdaad die asociale en totaal onterechte 1 Euro toeslag. Alle verklaringen daarover gelezen en ze slaan nergens op. Het is puur een pressie middel om er voor te zorgen dat mensen een echte OV-chipkaart aanschaffen. En als je dat niet wil dan is die 1 Euro een boete daarvoor. De NS maakt een keuze voor deze éénmalige OV-chipkaart en de klant mag voor die keuze betalen??? Echt de grootste nonsens!!
Bij mij is echt *alle* goodwill richting de NS verdwenen door deze onzin en ook door het gedrocht Traject Vrij wat in de plaats komt voor het de Trajectjaarkaart (maar das een ander verhaal 🙂 )
Waarom voert de NS allemaal dingen in die agressie en onwil juist opwekken? Zoals inderdaad die asociale en totaal onterechte 1 Euro toeslag. Alle verklaringen daarover gelezen en ze slaan nergens op. Het is puur een pressie middel om er voor te zorgen dat mensen een echte OV-chipkaart aanschaffen. En als je dat niet wil dan is die 1 Euro een boete daarvoor. De NS maakt een keuze voor deze éénmalige OV-chipkaart en de klant mag voor die keuze betalen??? Echt de grootste nonsens!!
Bij mij is echt *alle* goodwill richting de NS verdwenen door deze onzin en ook door het gedrocht Traject Vrij wat in de plaats komt voor het de Trajectjaarkaart (maar das een ander verhaal 🙂 )


Helemaal mee eens, alle klantvriendelijkheid is verdwenen, iedereen moet aan de OV chipkaart, of het nu handig is of niet.

Reputatie 1
Ik zal geen link opnemen naar extene bronnen. Maar op 28 april stond op internet op de website van de telegraaf:
'ProRail en NS zetten reiziger op 1, 2 en 3'
DEN HAAG -

De reiziger moet voortaan niet alleen op de eerste plaats komen, maar op nummer 1, 2 en 3. We dienen het publiek belang en dat is de reiziger, benadrukten de deelnemende partijen vrijdag in Den Haag na de presentatie van de Lange Termijn Spooragenda."

De ov chipkaart kost me geld. Die 1 Euro verhoging voor de incentele reiziger. Maar ook een "niewigheid" is dat ik mijn reis zometeen niet meer kan onderbreken. Op 2 manieren.

1. Checkin zover ik begrijp is 6 uur geldig ?
Wat ik nu kan doen met het papieren kaartje is kaartje kopen Amsterdam Eindhoven. Uitstappen in Utrecht en 5 uur weer in de trein stappen en reis vervolgen. Dat zover ik begrijp kan dus niet meer.

2. Sterker nog als zometeen de poortjes dicht gaan moet je dus als je ergens uitstapt uitchecken en opnieuw inchecken. Betaal je dan niet meer ? Of werkt het zo niet ?

Voor NS medewerkers en woordvoerders. De kaart wordt gebracht als zijnde gemak etc. Maar er zitten ook een aantal nadelen aan. Het dossier dubbel inchecken.
Daar moesten zelfs kamervragen over gesteld worden...

Kortom goed bedoelt maar het middel lijkt eerder een doel te zijn geworden. De reiziger voelt zich er domweg niet lekker bij. Daar wordt vanuit optiek van de reiziger niet veel aan gedaan.
Met dit soort perskoppen als de reiziger op plek 1,2 en wat er gebeurd en tegenstrijdige indrukken....
Reputatie 4
Badge


2. Sterker nog als zometeen de poortjes dicht gaan moet je dus als je ergens uitstapt uitchecken en opnieuw inchecken. Betaal je dan niet meer ? Of werkt het zo niet ?


Als je er langer dan 35 minuten over doet om weer in te checken betaal je meer omdat de langeafstandskorting opnieuw begint te lopen.
Reputatie 3
Badge
Maar ook een "niewigheid" is dat ik mijn reis zometeen niet meer kan onderbreken. Op 2 manieren.

1. Checkin zover ik begrijp is 6 uur geldig ?
Wat ik nu kan doen met het papieren kaartje is kaartje kopen Amsterdam Eindhoven. Uitstappen in Utrecht en 5 uur weer in de trein stappen en reis vervolgen. Dat zover ik begrijp kan dus niet meer.

2. Sterker nog als zometeen de poortjes dicht gaan moet je dus als je ergens uitstapt uitchecken en opnieuw inchecken. Betaal je dan niet meer ? Of werkt het zo niet ?



In beide gevallen heeft u gelijk.
Reis onderbreken en de laatste CICO voorbijlopen betekent dat je moet uitchecken. Als je na meer dan 35 minuten weer incheckt, geldt het als een nieuwe reis. Je reis wordt dus gesplitst in twee korte reizen: tweemaal opstaptarief en minder langeafstandskorting.

Je zou kunnen bedenken om dan maar niet uit te checken op je tussenstop, maar dat is dus niet volgens de regels, en bij gesloten poortjes niet eens mogelijk. En dan moet je inderdaad toch binnen zes uur na het inchecken op je eindstation zijn om daar uit te checken.
Reputatie 3
Badge
De NS maakt een keuze voor deze éénmalige OV-chipkaart en de klant mag voor die keuze betalen???

Nee. De politiek heeft gekozen voor een volledige verchipping en ermee ingestemd dat de sector er nu klaar voor is. Dan weet u dus waar u moet zijn. . .

Reageer