Papieren kaartje wordt vanaf 9 juli vervangen door de eenmalige chipkaart


Reputatie 2
Met ingang van 9 juli 2014 wordt het papieren treinkaartje vervangen door een eenmalige chipkaart. Het Nationaal OV-Beraad (NOVB), een samenwerkingsverband van vervoerders en overheden, heeft dit gisteravond 20 mei 2014 besloten. We merken dat veel reizigers vragen hebben over wat dat voor hun specifieke manier van reizen bij NS betekent. Om een groot deel van de vragen te beantwoorden hebben we een top-10 van vragen samengesteld, welke te vinden is op deze site.

Mocht het antwoord op je vraag er niet tussen staan, stel hem dan hier op het forum!

134 reacties

Reputatie 1
De NS maakt een keuze voor deze éénmalige OV-chipkaart en de klant mag voor die keuze betalen???

Nee. De politiek heeft gekozen voor een volledige verchipping en ermee ingestemd dat de sector er nu klaar voor is. Dan weet u dus waar u moet zijn. . .


De politiek heeft wellicht tot dit OV-chip debacle gekozen, het is wel degelijk de NS die die kosten bij haar klanten neerlegt. Met uiteraard allerlei bijkomende belangen gezien zij grootaandeelhouder is bij het OV-chipkaart / TLS regime.
Reputatie 1
Dan heb ik aan de heren/dames van NS forum/voorlichting de volgende vraag:
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-services/reizen-met-ov-chipkaart#internationaal_reizen_in_combinatie_met_de_ov-chip

Samenvatting op internationale kaartjes wordt dus een barcode afgedrukt en ook een station als Almere heeft al barcode lezers! Als er zometeen op alle stations in ieder geval 1 poortje is per perron waar je door naar binnen kan met een barcode kaartje, prima!

Ik snap niet waarom NS internationaal dit niet veel duidelijker communiceert. Het is immers openbaar vervoer. Alle klanten zijn toch "gelijk" dus waarom moet de chipkaart klant 1 Euro betalen en de NS internationaal reiziger niet!

Alleen maar kosten besparing de reizigers het papieren kaartje met barcode kunnen laten gebruiken en de poortjes kunnen nog dicht ook!

Everybody happy!

Waarom moet de reiziger dan nog 1 Euro betalen voor die OV chipkaart! In de brief van de staatsecrataris staat dat er allerlei kosten zijn om die papierenkaartjes te verchippen.
Is er dan niet spraken van kapitaalsvernietiging ? Zijn de thermische printers in kaartautomaten niet in staat deze QR barcode's te printen ?

Toch wel leuk dus voor een relatief kleine groep reizigers worden in portjes barcode scannerrs ingebouwd en voor een veel grotere groep reizigers moet 1 Euro betalen om de kosten te dekken.

Als alle station in ieder geval 1 OV poortje van een barcode lezer wordt voorzien waarom die milieuonvriendelijke en duurde chips verkopen ?

Roderick Klein
Dan heb ik aan de heren/dames van NS forum/voorlichting de volgende vraag:
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-services/reizen-met-ov-chipkaart#internationaal_reizen_in_combinatie_met_de_ov-chip

Samenvatting op internationale kaartjes wordt dus een barcode afgedrukt en ook een station als Almere heeft al barcode lezers! Als er zometeen op alle stations in ieder geval 1 poortje is per perron waar je door naar binnen kan met een barcode kaartje, prima!

Ik snap niet waarom NS internationaal dit niet veel duidelijker communiceert. Het is immers openbaar vervoer. Alle klanten zijn toch "gelijk" dus waarom moet de chipkaart klant 1 Euro betalen en de NS internationaal reiziger niet!

Alleen maar kosten besparing de reizigers het papieren kaartje met barcode kunnen laten gebruiken en de poortjes kunnen nog dicht ook!

Everybody happy!

Waarom moet de reiziger dan nog 1 Euro betalen voor die OV chipkaart! In de brief van de staatsecrataris staat dat er allerlei kosten zijn om die papierenkaartjes te verchippen.
Is er dan niet spraken van kapitaalsvernietiging ? Zijn de thermische printers in kaartautomaten niet in staat deze QR barcode's te printen ?

Toch wel leuk dus voor een relatief kleine groep reizigers worden in portjes barcode scannerrs ingebouwd en voor een veel grotere groep reizigers moet 1 Euro betalen om de kosten te dekken.

Als alle station in ieder geval 1 OV poortje van een barcode lezer wordt voorzien waarom die milieuonvriendelijke en duurde chips verkopen ?

Roderick Klein


Dat vraag ik me ook af ja, barcode op los kaartje is veel goedkoper dan een chipkaartje.

En ik dacht dat de lezers deze code's allang konden lezen, want in 2007 ofzo moest je bij station Schiedam door een poortje en die ging open met het gewone papieren kaartje.
De NS maakt een keuze voor deze éénmalige OV-chipkaart en de klant mag voor die keuze betalen???

Nee. De politiek heeft gekozen voor een volledige verchipping en ermee ingestemd dat de sector er nu klaar voor is. Dan weet u dus waar u moet zijn. . .
Het spijt mij, maar dit is onjuist. Onjuist in die zin dat vervoerders via TLS dit systeem hebben bedacht en opgezet. Het is echter wel de fout van de politiek dat ze er mee ingestemd hebben.

De meeste problemen van reizigers kunnen ook snel en gemakkelijk door vervoerders zelf worden opgelost. Echter willen ze dat niet. In die zin is het dan weer fout van de politiek dat ze slaafs achter de vervoerders aan lopen.

Dus voor de uitvoering moeten we ons richten op in dit geval NS.
Voor het akkoord op die uitvoering moeten we ons richten op de politiek.
Reputatie 6
Badge +2
Als alle station in ieder geval 1 OV poortje van een barcode lezer wordt voorzien waarom die milieuonvriendelijke en duurde chips verkopen ?
Misschien bestrijdt de controle op basis van de chip het zwartrijden effectiever dan de controle op basis van de barcode.
Hoe denken jullie het straks op te gaan lossen met de e-tickets en de NS international tickets als de poortjes straks dicht zijn? Lang niet elk station is bemand en op de prints die je maakt zit echt geen chip die de poortjes open krijgt...... komt er dan ook nog een barcode scanner ?
Reputatie 1
Beste Frank dat begrijp ik uit het bericht wat in de link staat:
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-services/reizen-met-ov-chipkaart#internationaal_reizen_in_combinatie_met_de_ov-chip

Aangezien je als NS internationaal reiziger overal in Nederland zou moeten kunnen uitstappen/overstappen zou het erg onlogisch zijn om niet op alle stations in een aantal poortjes barcode lezers in te bouwen.
Beste Frank dat begrijp ik uit het bericht wat in de link staat:
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-services/reizen-met-ov-chipkaart#internationaal_reizen_in_combinatie_met_de_ov-chip

Aangezien je als NS internationaal reiziger overal in Nederland zou moeten kunnen uitstappen/overstappen zou het erg onlogisch zijn om niet op alle stations in een aantal poortjes barcode lezers in te bouwen.


Nee dat zal hopelijk ook snel gebeuren dan.
Reputatie 1
De vraag voor de NS blijft. Waarom al die tam tam voor losse chip kaarrtjes en zeggen dat wij 1 Euro per kaartje moeten betalen, terwijl er dus ook barcode kaartjes geprint kunnen worden ? Kost het de klant niet een 1 Euro per kaartje extra!
Reputatie 7
Badge +4
Beste Frank dat begrijp ik uit het bericht wat in de link staat:
https://www.nsinternational.nl/nl/tickets-services/reizen-met-ov-chipkaart#internationaal_reizen_in_combinatie_met_de_ov-chip

Aangezien je als NS internationaal reiziger overal in Nederland zou moeten kunnen uitstappen/overstappen zou het erg onlogisch zijn om niet op alle stations in een aantal poortjes barcode lezers in te bouwen.


Frank, daar is geen chip voor nodig, ze zijn gewoon uit te lezen. Alle paaltjes moeten het uiteindelijk kunnen, bij de experimentele gesloten poortjes kan in ieder geval de lezer bij het brede poortje dat wel. Je helemaal geen chipkaart nodig om het poortje open te krijgen.

Op elk station zal de mogelijkheid van het lezen van een code er gewoon zijn.

De chipkaart is de norm maar er is ook buitenlands verkeer waardoor je de mogelijkheid van het lezen van een gedrukte code nu eenmaal ook moet hebben.

Er is nu een overgangsfase en dat is per definitie verwarrend.
Met ingang van 9 juli 2014 wordt het papieren treinkaartje vervangen door een eenmalige chipkaart. Het Nationaal OV-Beraad (NOVB), een samenwerkingsverband van vervoerders en overheden, heeft dit gisteravond 20 mei 2014 besloten. We merken dat veel reizigers vragen hebben over wat dat voor hun specifieke manier van reizen bij NS betekent. Om een groot deel van de vragen te beantwoorden hebben we een top-10 van vragen samengesteld, welke te vinden is op deze site.


je zegt het als of je er trots op bent je kan je beter schamen
Mocht het antwoord op je vraag er niet tussen staan, stel hem dan hier op het forum!
Met ingang van 9 juli 2014 wordt het papieren treinkaartje vervangen door een eenmalige chipkaart. Het Nationaal OV-Beraad (NOVB), een samenwerkingsverband van vervoerders en overheden, heeft dit gisteravond 20 mei 2014 besloten. We merken dat veel reizigers vragen hebben over wat dat voor hun specifieke manier van reizen bij NS betekent. Om een groot deel van de vragen te beantwoorden hebben we een top-10 van vragen samengesteld, welke te vinden is op deze site.


je zegt het als of je er trots op bent je kan je beter schamen
Mocht het antwoord op je vraag er niet tussen staan, stel hem dan hier op het forum!

Zal wel aan mij liggen maar aan deze rijstebrij van door elkaar gehusselde reacties snap ik helemaal niets.
Misschien een idee om voortaan - als je quote - ook helemaal aan het eind jouw reactie te plaatsen.
Houden we het wat duidelijker een leesbaarder.
Met ingang van 9 juli 2014 wordt het papieren treinkaartje vervangen door een eenmalige chipkaart.

Hoe kan ik van mijn 40% korting gebruik maken als het 9:00 wordt tijdens mijn rit? Bijvoorbeeld de 7:30 vanuit Groningen naar Amsterdam. Ik kan niet uit de trein springen om naar een paaltje in de stationshal te sprinten en dan weer terug naar de trein.

Ik heb het dan over een situatie waarbij ik niet tevoren weet of ik die trein van 7:30 wel ga halen. Dus tevoren een ticket via internet kopen en afdrukken op een A4tje kan dus ook niet.
Hoe kan ik van mijn 40% korting gebruik maken als het 9:00 wordt tijdens mijn rit? Bijvoorbeeld de 7:30 vanuit Groningen naar Amsterdam. Ik kan niet uit de trein springen om naar een paaltje in de stationshal te sprinten en dan weer terug naar de trein.

Ik heb het dan over een situatie waarbij ik niet tevoren weet of ik die trein van 7:30 wel ga halen. Dus tevoren een ticket via internet kopen en afdrukken op een A4tje kan dus ook niet.


De enige mogelijkheid om van die korting gebruik te maken, is toch die die u noemt: "uit de trein springen om naar een paaltje in de stationshal te sprinten en dan weer terug naar de trein". Gebruikt u daarbij een verschillend paaltje om uit en weer in te checken, want het duurt 100 seconde voor weer bij hetzelfde paaltje ingecheckt kan worden als waar uitgecheckt is. Misschien kunt u dan dezelfde trein nog halen, anders wordt het een half uur wachten. E-tickets met korting zijn overigens niet meer verkrijgbaar, dus dat alternatief bestaat niet meer. Het is helaas niet anders. Bij NS staat de reiziger op 1, 2 en 3, maar onder meer het OV-Chipkaartsysteem staat daar nog boven.
Bij vertrek om 7:30 vanuit Groningen, loont het sowieso niet om om te checken. De eerste trein na 7:30 vertrekt immers om 7:46. Het eerste station dat je aandoet na 9:00 is Lelystad, waar de 4 minuten de tijd hebt om om te checken. Dat moet in principe voldoende zijn. Echter betaal je van Groningen naar Lelystad vol tarief en dat is 21,90. Daarnaast betaal je van Lelystad naar Amsterdam met korting 5,80. In totaal dus 27,70. Dat terwijl een enkele reis vol tarief 24,70 kost.
4 minuten de tijd hebt om om te checken. Dat moet in principe voldoende zijn.

Tenzij je baggage hebt natuurlijk. Dan ren je met zwiepende schoudertassen en slingerende koffertjes op wieltjes tegen massa's forensen in. Mijn favoriet. Ik ben inmiddels echt nieuwsgierig naar het officiële antwoord van de NS waarom ze niet geen oplossing bieden.

Maar wat je verder schrijft is zo mogelijk nog absurder.

Echter betaal je van Groningen naar Lelystad vol tarief en dat is 21,90. Daarnaast betaal je van Lelystad naar Amsterdam met korting 5,80. In totaal dus 27,70. Dat terwijl een enkele reis vol tarief 24,70 kost.

Dit is voor gewone mensen onnavolgbaar natuurlijk. Kennelijk is er dus een extra berekening op de prijs van veel kilometers tussen in- en uitcheck ten opzichte van weinig.

Maar goed, om mijn voorbeeld wat extremer te maken moet ik eigenlijk een tijdstip kiezen vlak voor negen uur. Als ik die van 8:46 neem naar Amsterdam, dan check ik in voor vol tarief en loop ik de korting mis als ik niet om 9:02 op station Assen naar buiten sprint, uitcheck, 100 seconden aftel en weer incheck. Als ik dan buiten adem weer neerplof op dezelfde stoel tegenover een buitenlandse toerist en het uitleg dan heeft zhij wel een onbetaalbare anecdote.

€24,70 (100%) betaal ik in plaats van €5,40 (100%) + €14,20 (40%) = €19,60 met losse kaartjes op station Groningen gekocht. Het reisje is €5,10 duurder omdat dat vooruitgang is. Ofzo. NS, wat is hierop uw antwoord?
Dit is voor gewone mensen onnavolgbaar natuurlijk. Kennelijk is er dus een extra berekening op de prijs van veel kilometers tussen in- en uitcheck ten opzichte van weinig.Dat klopt, maar dat was ook bij papieren kaartjes bij NS al het geval: Hoe meer tariefeenheden men in één reis aflegt, hoe lager de prijs per tariefeenheid wordt. Het loont daardoor niet altijd om een nieuwe reis te beginnen tegen 40% korting, maar met minder 'lange-afstandskorting'. Met behulp van de reisplanner is vrij eenvoudig na te gaan wat bij een bepaalde reis het voordeligst is.

Ik ben inmiddels echt nieuwsgierig naar het officiële antwoord van de NS waarom ze niet geen oplossing bieden.De NS-medewerkers op dit forum beantwoorden dit soort waarom-vragen doorgaans niet, maar u kunt altijd hopen.
Reputatie 3
Badge
We kunnen er hier nu met ons allen lang en breed over klagen, maar een feit is dat NS, met instemming van de reizigersorganisaties en uiteindelijk onze eigen volksvertegenwoordigers, besloten heeft om een systeem in te voeren waarin het moment van inchecken bepalend is en niet het moment van reizen. Een gevolg daarvan is inderdaad dat wie in de spits incheckt en in dal verder reist, duurder uit is.
Daar staat tegenover dat wie in dal incheckt en in spits verder reist goedkoper uit is. Wie om 6:25 incheckt, de trein van 6:46 neemt en doorreist naar Amsterdam betaalt € 14,80 in plaats van € 24,70 en bespaart dus bijna een tientje ten opzichte van de oude situatie (althans: buiten de maanden juli en augustus)

En de reden waarom ze geen oplossing bieden wil ik wel geven: omdat ze het niet als een probleem zien. Sommige reizigers gaan erop vooruit, andere erop achteruit, that's it.
Op dezelfde manier als de invoering van een middagspits. Je kunt ook moeilijk van NS verwachten dat ze daarvoor "een oplossing bieden": het is juist de bedoeling dat reizen in de middag/avondspits duurder gaat worden. De oplossing heeft de reiziger dus zelf in de hand: op een ander tijdstip gaan reizen. Wat overigens in overeenstemming is met het landelijke mobiliteitsbeleid, dat ook steeds minder inzet op "meer mensen in de trein" en steeds meer op "minder mensen in de spits", om de doodsimpele reden dat de treinen in de spits ook overvol zijn, en uitbreiding van de capaciteit extreem duur.
En de reden waarom ze geen oplossing bieden wil ik wel geven: omdat ze het niet als een probleem zien. Sommige reizigers gaan erop vooruit, andere erop achteruit, that's it.

Het doel van een spits- en daltarief is zorgen dat het reizen in de spits duurder is, zodat reizigers worden gemotiveerd om zoveel mogelijk buiten de spits te reizen. Nu hebben ze een systeem waarbij in sommige gevallen voor reizen die grotendeels tijdens de spits plaatsvinden het daltarief wordt berekend, terwijl voor andere reizen die grotendeels tijdens de daluren plaatsvinden het spitstarief wordt berekend. Die kun je niet zomaar tegen elkaar wegstrepen. Het ondermijnt immers het doel van het bestaan van een spits- en daltarief.
ik heb nog een tientallen papier treinkaarten liggen. Hoe krijg ik geld terug?
Reputatie 3
Badge
Nu hebben ze een systeem waarbij in sommige gevallen voor reizen die grotendeels tijdens de spits plaatsvinden het daltarief wordt berekend, terwijl voor andere reizen die grotendeels tijdens de daluren plaatsvinden het spitstarief wordt berekend. Die kun je niet zomaar tegen elkaar wegstrepen. Het ondermijnt immers het doel van het bestaan van een spits- en daltarief.

Klopt. Dat heb ik ook eerder al een paar keer aangehaald: de wijze van implementeren schiet nu aan het doel voorbij. DAT is het echte probleem dat NS zou moeten oplossen. Tot die tijd zien ze dit effect als 'collateral damage'.

Het punt is dat de regel is: "inchecktijd bepaalt de korting, en wie in spits incheckt betaalt voor de hele reis de volle mep". Dat een slimme reiziger er in sommige gevallen omheen kan door om te checken, is mooi voor die reiziger, maar geen recht dat altijd en overal gegarandeerd moet worden. Als het ergens niet kan, is het dus ook geen probleem dat opgelost zou moeten worden.
Stel nu dat je het wél een recht van de reiziger zou vinden, dan moet je omgekeerd ook zeggen dat een reiziger bij de overgang van dal naar spits ook MOET omchecken, zodat hij voor de rest van de reis vol tarief betaalt. Dat doet natuurlijk ook niemand, zelfs als het wel mogelijk zou zijn.

Maar inderdaad: dit is allemaal het gevolg van de ongelukkige keuze voor het inchecksysteem, waarbij het afrekenen ook gekoppeld is aan het in- en uitchecken; de technische beperkingen van de CICO's kunnen de complexiteit van het Nederlandse tariefstelsel niet aan. Ze hadden misschien beter kunnen kiezen voor een chipkaart als digitale portemonnee waarop je losse kaartjes kunt laden (zoals nu voor oude Jaartrajectkaarthouders is geïmplementeerd), en een digitale sleutel om poortjes te openen. Maar dat hadden ze dan zo'n vijftien jaar geleden moeten doen (we hadden immers zeven jaar geleden eigenlijk al helemaal over moeten zijn naar OV-chip. . . )
Als gewone NS-reiziger boeit me de details niet bijzonder. Het lijkt me een probleem dat met software is op te lossen. Ik check in op een bepaald tijdstip en ik check uit zoveel uur later. Een deel ervan is in de spits, een deel niet. Ik zie de verrekening wel op een scherm later. Corrigeer me maar als ik het mis heb.
Het probleem schijnt te zijn dat de 'rekenkracht' van de in- en uitcheckpalen tekort schiet om dat soort berekeningen te maken. Om dezelfde reden wordt de ritprijs voor mensen met een Traject Vrij abonnement nu pas achteraf berekend en gefactureerd.

Verder vrezen ze dat mensen dan bijvoorbeeld een rit van een uur in de spits zouden maken en na aankomst pas 4 uur later uitchecken (bijvoorbeeld voor de retourreis of in de lunchpauze als hun werkplek dicht bij het station is), zodat 80% van hun spitsrit op betrekkelijk eenvoudige wijze tegen daltarief zou worden berekend.
Oplossing: de conducteur komt langs en checkt je kaartje. Die informatie wordt dan meegenomen in de berekening. Als er geen conducteur komt of je wil het risico niet nemen de conducteur mis te lopen dan moet er in elke trein ook nog een mogelijkheid zijn om je kaartje in te checken om korting te krijgen. De rest is dan met software op te lossen toch? Hoeft niet in de paaltjes, kan achteraf.
Ja, die mogelijkheid heb ik ook weleens geopperd. Dat zou ook het omchecken tussen verschillende vervoerders op het perron om de reisroute aan te duiden overbodig maken, zodat mensen weer gewoon hun aansluitende trein kunnen halen. Wat erop tegen is, is dat het verwarrend zou zijn als er ook chipkaartlezers in de trein hangen en dat het ophoudt bij het in- en uitstappen.

Overigens betekent een berekening achteraf dat de uiteindelijke prijs niet verrekend kan worden met het kaartsaldo, want dat moet ook op de kaart zelf geschreven worden.

Ik ben ervan overtuigd dat als er bij het ontwerp van de OV-Chipkaart ook integraal aandacht besteed zou zijn aan het belang van de reiziger en niet alleen aan dat van de vervoerders en dat als er vooraf was nagedacht over welke (combinatie van) soorten reisproducten er zouden moeten werken via de OV-chipkaart, dat er dan een systeem ontworpen had kunnen worden dat voor de vervoerders dezelfde voordelen biedt, maar wel gebruiksvriendelijk is. Helaas hebben ze de OV-Chipkaart ondanks de enorme tekortkomingen toch uitgerold en zitten we er dus nog jaren aan vast.

Reageer