beantwoord

Translink en NS?



Toon eerste bericht

114 reacties

Badge +3

Waarvan akte, zie ook https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/foto-uploaden-lukt-niet-66733 met verrassende uitkomst (geen kristallen bol voor nodig).

En nee, op https://www.ns.nl/ovchip-pasfoto (inmiddels ook weer te bereiken via ns.nl/pasfotoupload) heb je dan weinig te zoeken, zonder referentienummer… 

Reputatie 7
Badge +3

Als ik dit allemaal lees ben ik dolblij dat mijn kaartvernieuwing ingezet door NS gewoon vlekkeloos verliep. Ik heb geen foto hoeven uploaden, ik had ooit jaren geleden via een toen beschikbare pagina NS toestemming gegeven mijn foto opnieuw te gebruiken. Die pagina was voor mensen die een mail kregen om daar toestemming voor te geven. Ik had die mail niet gekregen maar de link naar die pagina werd wel gedeeld op het forum en toen heb ik zelf maar die pagina ingevuld. Of ik daardoor geen foto hoefde te uploaden weet ik niet maar weet wel dat alles vlekkeloos verliep. 

Reputatie 7
Badge +3

De kaartvernieuwing heeft helemaal niet goed gewerkt. De abonnementen waren niet overgezet naar mijn nieuwe kaart. 

Op aanraden van @Rueben NS heb ik mijn oude kaart beëindigd en hij heeft toegezegd morgen de abonnementen over te zetten.

“Eerlijk en slim”, zullen we maar zeggen.

Reputatie 7
Badge +3

Voor dat mailtje moet vast weer een systeem in de lucht worden houden. En NS is zo goed in systemen, nooit storing of zo wat dan weer allerlei manuren kost om het te herstellen :yum:

 

Wasmachine is hier al iets van 23 jaar, oud reparatie was denk ik 6 of 7 jaar geleden, nieuwe koolborstels en draait sindsdien nog steeds als een zonnetje. Aan de andere kant, vorige week fiets weggebracht bij de fietsenmaken tegenover het station hier en het arbeidsloon was een stuk minder dan de nieuwe buiten en binnenband. 

Badge +3

Zolang ze dan maar een mailtje sturen “uw kaart verloopt binnenkort” voordat de brief van TLS op de mat valt (of niet), anders komen daar weer vragen over natuurlijk.

OT: Wasmachine ja inderdaad.. gelukkig is de mijne old school (geen reparateur waard), dus drie nieuwe rubber dempertjes à € 1,50 per stuk en een uurtje of wat zelf sleutelen voor weer jaren plezier. Stofzuiger zelfde (maar dan wel originele Miele koolborstels en een condensatortje voor een whopping €30 materiaalkosten).

Reputatie 7
Badge +3

Maar de klant denkt nu “mooi, een gratis kaart, dat bespaart mij €7,50". Als NS niet meer voor de klant de vernieuwing inzet en de klant per jaar €1,50 korting geeft en dan is de klant per saldo niets armer. En dat bespaart de NS werk. Kosten zitten vaak ook niet in materiaalkosten, maar in arbeidsloon (zeg ik met de herinnering aan een kleine reparatie van mijn wasmachine al jaren geleden). Als NS er niet meer tussenzit bespaart dit NS kosten omdat er geen systeem of werknemer meer van NS meer mee gemoeid is. 

Badge +3

Welnee, een ov-chipkaart (materiaalkosten + productiekosten + shipping & handling) kost hooguit een euro, bij de volumes die ze omzetten. Plus nog wat overhead (dat mooie kantoor + personeel in Amersfoort en zo).

Dus als je een kaart vernieuwt via NS (of gewoon zonder te vragen een nieuwe krijgt zoals jij) dan gaat er echt geen € 7,50 van NS naar TLS.

Ironisch genoeg krijg jij (consument) wél de € 7,50 van NS terug die je aan TLS betaald hebt als je de vernieuwing zelf doet.

Dus eigenlijk zou het NS er alles aan gelegen moeten zijn om dat door henzelf te regelen… De klant (beste reiziger) de ‘weg via TLS’ laten bewandelen kost de NS gewoon geld!

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B De strekking van mijn betoog is dat NS eigenlijk uit het hele proces van kaartaanvraag en kaartvernieuwing weg zou moeten. De aanwezigheid van NS heeft geen enkele toegevoegde waarde, zeker niet wanneer iets misgaat in het proces.

Er zal dan een oplossing gevonden moeten worden voor de betaling van de productiekosten van de OV-chipkaart die NS betaalt aan TLS voor bepaalde abonnementhouders. Dat zou met een vouchercode kunnen.

Misschien moet die hele kaart gewoon niet meer gratis zijn voor abonnementhouders. Gratis is bij bedrijven nooit gratis, het zit altijd in de prijs die je wel betaalt.  Een kaart is 5 jaar geldig en kost €7,50. Dat is €1,50 per jaar en €0,13 (afgerond naar boven) per maand. Verlaag de abonnementskosten per maand met dat bedrag, of verhoog ze minder met de eerstvolgende tariefsverhoging of geef abonnementhouders elk jaar €1,50 korting op hun rekening. 

Badge +3

Haha, mijn kristallen bol heeft zijn werk gedaan.. :sweat_smile:

..met als goede nieuws dat je de kaart waarschijnlijk dinsdag in de bus hebt, mits Post NL meewerkt.

Bij een kaartvernieuwing gaan je NS abonnementen mee, dus het VDU zou er gewoon op moeten staan. OV-fiets en Stallen op Rekening staan niet als product op een kaart, dus dat weet TLS niet.

Maar als het goed is geeft TLS een kaartvernieuwing ook door aan NS, zodat ze het nieuwe kaartnummer eventueel kunnen invoeren in het fiets-systeem. Soms koppelen ze ook je nieuwe kaart alvast aan je Mijn NS account (als je er daarvan maar eentje hebt, in ieder geval het account van de contracthouder van het VDU), maar dat alles zou ik inderdaad even controleren, in Mijn NS of via de klantenservice of een moderator.

@iMark kan je mij je nieuwe OV-chipkaart nummer sturen? Dan kijk ik het even voor je na.

Reputatie 7
Badge +3

Update: vandaag mijn nieuwe OV-chipkaart ontvangen. Het is een kaart met NS-logo erop. Geleverd binnen 3 werkdagen door OV-chipkaart.

Verder staat er nog wat tekst in hologramachtige druk op: “OV-chipkaart” en “eerlijk en slim”. Je krijgt het niet verzonnen.

Wat me nog niet duidelijk is: hoe krijg ik mijn Voordeelurenabonnement, OV-fiets en Stallen op Rekening op de nieuwe kaart? Bij kaartvernieuwing zou dat automatisch gaan.

Reputatie 7
Badge +3

@Robert B De strekking van mijn betoog is dat NS eigenlijk uit het hele proces van kaartaanvraag en kaartvernieuwing weg zou moeten. De aanwezigheid van NS heeft geen enkele toegevoegde waarde, zeker niet wanneer iets misgaat in het proces.

Er zal dan een oplossing gevonden moeten worden voor de betaling van de productiekosten van de OV-chipkaart die NS betaalt aan TLS voor bepaalde abonnementhouders. Dat zou met een vouchercode kunnen.

Badge +3

Je zou als vouchercode het referentienummer voor de pasfoto kunnen gebruiken (“heeft u binnen 2 weken voor de einddatum nog geen nieuwe kaart?”), mits TLS dat herkent en hun bestelsysteem daarop inricht. Ik verwacht van niet.

Probleem is nog wel dat NS dat referentienummer (plus verzoek om pasfoto) ca. 12 tot 8 weken voor het verlopen van je kaart verstuurt, en je pas 6 weken voor het verlopen bij TLS zelf terecht kunt.

Plus de situaties waar NS de kaartvernieuwing automatisch in gang zet zonder het verzoek om een pasfoto, en dan heb je geen referentienummer voor het geval er iets mis gaat (en je dus 6 weken voor het verlopen die mail of brief van TLS krijgt).

Moet je alsnog weer naar NS voor een (kortings)code, of die € 7,50 voorschieten en naderhand declareren.

Ik ga het doorzetten voor je iMark.

Badge +3

@iMark uiteindelijk toch gezwicht, met als goede nieuws dat je de kaart waarschijnlijk dinsdag in de bus hebt, mits Post NL meewerkt.

Blijft natuurlijk apart wat er dan in de Chat gezegd wordt:  Nikkie: Wij hebben de foto aangeleverd bij OV-chipkaart, die de pas hebben gemaakt en ook naar je verzenden.

Tja, bij één van die drie stappen is het dus mis gegaan. Ik geloof best dat NS overtuigd is dat ze je foto aangeleverd hebben, maar een kaartvernieuwing is nooit in gang gezet (dat kon je zelf zien aan de status van je kaart bij OV-chip).

Dan is er natuurlijk ook geen pas gemaakt (hoe en waarom is Nikkie daar zo van overtuigd?) en al helemaal niet verzonden…

Als men de klant zaken uit handen wil nemen (pasfoto en kosten nieuwe kaart voor je regelen) dan hoef jij daar toch niet tot in den treure achteraan?

Kijk, hooguit als de kaart netjes gemaakt én verzonden zou zijn (daar krijg je bericht van, en NS ook! want die koppelen de kaart alvast voor je aan Mijn NS) en PostNL hem vervolgens kwijtmaakt dan zou je daar misschien moeten informeren. Een track&trace code krijg je helaas niet, is gewoon briefpost.

Reputatie 7
Badge +3

Voor zover ik het nu kan overzien denk ik dat voor mij alles wel geregeld is. Als mijn nieuwe kaart arriveert, worden als het goed is alle abonnementen automatisch overgezet. Ik houd dat in de gaten. Mijn  resterende saldo krijg ik teruggestort.

Ik zie geen enkele toegevoegde waarde in het leveren van een foto via NS of het vernieuwen van een kaart via NS. Dat is alleen maar administratieve ballast zonder enig voordeel voor de klant of NS.

Ik stel me de procedure als volgt voor. Je meldt je bij NS aan voor een abonnement waarvoor je een gratis persoonlijk OV-chipkaart krijgt van NS. NS stuurt je na aanmelding en bevestiging van de betaling een e-mail met daarin een vouchercode. Vervolgens ga je naar de website van OV-chipkaart en verricht je alle handelingen, zoals het uploaden van een foto, om een OV-chipkaart te krijgen. Wanneer je klaar bent om te gaan betalen gebruik je de vouchercode. Nadat je de OV-chipkaart hebt ontvangen koppel je zelf de kaart in Mijn NS. 

Bij het vernieuwen van een kaart krijg je van NS een e-mail met daarin een link naar de website van OV-chipkaart en een vouchercode om de nieuwe kaart te betalen.

Ik begrijp overigens nog steeds niet waarom NS mij wel om een pasfoto mag vragen, al mijn kaartgegevens weet, maar mij niet mag helpen in verband met privacy wanneer er na het inleveren van de foto niets gebeurt bij OV-chipkaart. Degene bij NS die dat bedacht heeft zou ernstig moeten nadenken over het uitzien naar een andere werkkring.

Misschien is mijn verbetervoorstel een ernstige simplificatie van de problematiek. Maar de huidige wanorde moet door NS echt worden opgelost. Want zonder tussenkomst van NS had ik binnen 3 minuten de kaartvernieuwing zelf geregeld. Het enige resterende knelpunt was de betaling voor de nieuwe OV-chipkaart. Wat mij betreft loopt de enige communicatie over kaartvernieuwing alleen nog via OV-chipkaart.

Gelukkig is dit alles van tijdelijke aard want de vervanging van het huidige systeem zit eraan te komen. Er komt een enorme mix aan betaalmogelijkheden zoals het betalen met bankpas of smartphone. Het aanmaken van OV-chipkaarten en het uploaden van pasfoto’s kan dan voor een groot deel van de abonnementhouders tot het verleden behoren.

 

Ik heb alles even teruggelezen en ik zie dat het een en ander is gebeurd.

@iMark Is er naast het doorsturen van je suggestie nog iets wat gedaan moet worden?

En wat de vouchersuggestie betreft, we hebben het intern ook even met de moderators over gehad en wij zijn zelf ook voorstander van verbetering of verandering in dit proces. Het zal jullie waarschijnlijk ook niet verbazen dat het voor ons ook niet leuk is om met dit probleem te zitten en dan alleen kunnen vertellen dat wij hier verder ook niet veel aan kunnen veranderen. Zijn er dan ook nog andere suggesties voor dit probleem die ik kan meesturen naast die van iMark? Dan bundel ik dat en stuur ik dat door.

De restitutie is in orde gemaakt. :)

Reputatie 7
Badge +3

Dank, @Laura NS. Ik maak graag van het aanbod gebruik.

Wil je dat ik je meteen help met de vergoeding van de kaart iMark?

Reputatie 7
Badge +3

Ik heb vandaag via ov-chipkaart.nl dan maar mijn kaart vernieuwd. Ik krijg mijn nieuwe kaart binnen 6 (zes!) werkdagen. Het hele vernieuwingsproces via ov-chipkaart.nl kostte een minuut of 3, inclusief iDeal-betaling. Het gaat me nog wel wat tijd kosten om dit bedrag weer terug te claimen via NS Klantenservice.

Ik raad NS oprecht aan om helemaal te vertrekken uit het kaartuitgifteproces en het de klanten zelf te laten regelen via de website van ov-chipkaart.nl. NS beweert een en ander te willen doen als “service” voor de klanten. Maar in de praktijk leveren ze helemaal geen service. Dus gewoon stoppen met dit circus. Het heeft alleen zin om in een proces aanwezig te zijn als je fouten kunt herstellen. Alleen service verlenen wanneer alles normaal verloopt kan iedereen. 

Reputatie 7
Badge +1

Het lijkt mij niet om een productie vertraging te gaan bij TLS zoals Nikkie suggereert. Ik had zelf vorige week donderdag een NS Flex abonnement besteld inclusief nieuwe kaart met vandaag (vrijdag) als ingangsdatum. De kaart lag 2 dagen geleden (woensdag) al netjes bij mij in de brievenbus. 

Ik loop zelf momenteel in precies hetzelfde proces vast en heb reeds geopperd om de 7,50 + half uur arbeidsloon bij inkoop neer te leggen. Erg frustrerend allemaal en het kost ontzettend veel tijd. 

Reputatie 7

En zo is het weer een kast muur topic geworden dat eeuwig kan doorgaan zoals er hier al een aantal van zijn, doe hier nu eens iets aan NS en stuur je klanten niet met een kluitje in het riet en wentel de problemen niet op hen af.

Het verbetervoorstel van iMark lijkt me een goede aanvang.

Met straks NS flex voor iedereen zie ik dit soort topics nog meer toenemen.

Reputatie 7
Badge +3

Maar met het achterliggende proces heb ik als klant van NS helemaal niets te maken. Ik heb tijdig een foto aangeleverd. Daarmee heb ik aan mijn verplichtingen voldaan.

Ik kan niet controleren of NS die foto wel heeft doorgestuurd naar TLS en wat er verder met die foto is gebeurd. Het enige wat ik weet is dat het kaartvernieuwingsproces niet op gang gekomen is. NS beweert vervolgens niets in het verdere proces te kunnen betekenen. Het verstand staat erbij stil.

Inmiddels heb ik hierover een klacht ingediend bij de OV-ombudsman. Deze gang van zaken is te belachelijk voor woorden. Als NS niet in staat is om fouten in het kaartvernieuwingsproces te (laten) herstellen dan heeft NS niets te zoeken in dat proces. 

Ik heb wel een verbetervoorstel. Stuur klanten die een kaart moeten vernieuwen een vouchercode van €7,50 (of welk bedrag dan ook dat NS moet betalen aan TLS voor de kaartproductie) en laat de klanten het in het vervolg zelf regelen via de website van OV-chipkaart. Dan heb je als klant ook geen gezeur meer dat het uploaden van de foto niet goed werkt. De vouchercode kunnen de klanten dan gebruiken bij het afrekenen van de nieuwe OV-chipkaart. NS is totaal niet toegerust op het verwerken van de gegevens van de OV-chipkaart en kan zich beter volledig terugtrekken uit dit proces.

Reageer